PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouteflika herkozen met 83,49 procent



Marsipulami
09-04-04, 12:30
Bouteflika herkozen met 83,49 procent

Aanhangers vierden overwinning voor resultaten bekend waren

12:49:57


Abdelaziz Bouteflika. kans op een tweede ambtstermijn is groot, maar lang nog niet zeker.

ALGIERS - De Algerijnse president Abdelaziz Bouteflika (67) is bij de verkiezingen van gisteren met 83,49 procent van de stemmen herkozen voor een termijn van vijf jaar. Gisteravond kwamen Bouteflika's aanhangers al op straat om hun overwinning uit te schreeuwen. Op dat moment was er nog niet één officieel resultaat bekendgemaakt.


Tientallen wagens met aanhangers van Bouteflika doorkruisten de hoofdstad alsof ze zeker waren van de overwinning van hun favoriet. Bouteflika maakt weliswaar een belangrijke kans op een tweede ambtstermijn, maar aangezien er geen peilingen mochten worden gehouden is de uitkomst van de race nauwelijks te voorspellen. Wat wel al zeker is, is dat oud-premier Ali Benflis zijn belangrijkste rivaal in de strijd wordt. Als geen van de zes presidentskandidaten een absolute meerderheid behaalt, volgt op 22 april een tweede stemronde tussen de twee kandidaten met het grootste aantal stemmen.

In de hoofdzakelijk door Berbers bewoonde regio Kabylië zorgde de verkiezingskoorts op een aantal plaatsen voor onrust. De opkomst bleef er laag. Lokale leiders hebben de bevolking opgeroepen de verkiezingen te boycotten, omdat de centrale regering de afgelopen jaren niet heeft toegegeven aan de eis van de Berbers voor meer autonomie en erkenning van hun taal.

Het Algerijnse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft berekend dat 10.455.389 van de 18.094.555 geregistreerde kiezers hun stem hebben uitgebracht. Dat is 57,78 % en iets minder dan tijdens de vorige presidentsverkiezingen van 1999. Toen trok 60,25% naar de stembus. Bouteflika's rivalen trokken zich toen vlak voor de stembusgang terug omdat regering en leger het houden van eerlijke verkiezingen zouden verhinderen.

Het leger heeft aangekondigd zich dit jaar niet te zullen bemoeien met het verloop van de verkiezingen. De burgeroorlog die jarenlang woedde in het land brak uit nadat het leger in 1992 de verkiezingsoverwinning van het radicale Islamitische Reddingsfront (FIS) had geannuleerd.
09/04/2004 - afp, ap - lvv, llc

lennart
09-04-04, 12:31
:rolleyes:

Maja.. dit is weer onze dictator he..

barfly
09-04-04, 12:50
Wat een ongekend populaire man :p

mark61
09-04-04, 15:19
Ik denk dat hij redelijk populair is. Het geweld is de laatste tijd flink afgenomen. En als de helft niet komt stemmen, moeten ze niet zeiken. Als dat gegeven dan tenminste betrouwbaar is.

Julien
09-04-04, 21:18
Erg mooi!

Het volk heeft zich uitgesproken tegen moslim-extremisme

Shaheed
10-04-04, 10:54
Geplaatst door Julien
Erg mooi!

Het volk heeft zich uitgesproken tegen moslim-extremisme

Wat een onzin!


Het volk heeft een islamitische staat gewild, zie de democratische verkieizngen van 1992 die democratisch gewonnen waren door het FIS.


Het FIS zou moeten regeren, dat is de wil van het volk en niet één of andere dictator die door het westen wordt gesteund om hen belangen veilig te stellen.


Dit is niks anders dan een schijnverkiezing, net zo een verkiezing als die in Irak werd gehouden waar Saddam 99.9 % van de stemmen kreeg.


Denk maar niet dat de strijd om een leider aan de macht te helpen die democratisch is verkozen wordt opgegeven.
De strijd gaat door totdat de wil van het volk heeft gesproken zowel in Algerije als in de landen die de dictator Bouteflika in het zadel helpen.

Julien
10-04-04, 15:00
Geplaatst door Shaheed
Wat een onzin!


Het volk heeft een islamitische staat gewild, zie de democratische verkieizngen van 1992 die democratisch gewonnen waren door het FIS.


Het FIS zou moeten regeren, dat is de wil van het volk en niet één of andere dictator die door het westen wordt gesteund om hen belangen veilig te stellen.


Dit is niks anders dan een schijnverkiezing, net zo een verkiezing als die in Irak werd gehouden waar Saddam 99.9 % van de stemmen kreeg.


Denk maar niet dat de strijd om een leider aan de macht te helpen die democratisch is verkozen wordt opgegeven.
De strijd gaat door totdat de wil van het volk heeft gesproken zowel in Algerije als in de landen die de dictator Bouteflika in het zadel helpen.

ik snap dat jij graag een onderdrukkende islamitische regering aan de macht wil, maar gelukkig ziet de meederheid van het Algerijnse volk nu dat een seculiere regering zoals die van Bouteflika voor rust en stabiliteit zorgt. Bouteflika heeft daarvoor gezorgd, o.k. het was misschien onwettig.. maar de Algerijnen leven in ieder geval niet onder godsdienstterreur nu.

DEMOcraat
10-04-04, 15:24
Geplaatst door Julien
ik snap dat jij graag een onderdrukkende islamitische regering aan de macht wil, maar gelukkig ziet de meederheid van het Algerijnse volk nu dat een seculiere regering zoals die van Bouteflika voor rust en stabiliteit zorgt. Bouteflika heeft daarvoor gezorgd, o.k. het was misschien onwettig.. maar de Algerijnen leven in ieder geval niet onder godsdienstterreur nu.

over welke terreur heb je over die van de staat of de gia??
onderdrukkende islamitische regering???kun je een paar noemen.
zolang geen islamitische landen zijn met islamitische wetten zijn kun je daar over niet oordelen.
boutaflica leidt geen seculiere regering maar een dictatuur.
en zoals je weet hoor je bij democratie de wil van de meerderheid te erkennen ongeacht het model daarvan.

Julien
10-04-04, 15:38
Geplaatst door DEMOcraat
over welke terreur heb je over die van de staat of de gia??
onderdrukkende islamitische regering???kun je een paar noemen.
zolang geen islamitische landen zijn met islamitische wetten zijn kun je daar over niet oordelen.
boutaflica leidt geen seculiere regering maar een dictatuur.
en zoals je weet hoor je bij democratie de wil van de meerderheid te erkennen ongeacht het model daarvan.

Taliban bijvoorbeeld noem ik een onderdrukkende islamitische regering. De FIS wou ook de sharia invoeren in Algeria. In principe heb je gelijk dat democratie de wil van het volk is, maar ik vind dat je mag ingrijpen als de democratie in gevaar komt bij als een partij wint die zelf ondemocratisch is.

De FIS wou van Algerije een islamitische staat maken, in het belang van de democratie moet je dan ingrijpen. Datzelfde vind ik als in Nederland de NP (extreem-rechts) aan de macht komt, of in France Front-National.

Boutaflika is volgens mij wel seculier, want staat en geloof zijn strict gescheiden in het hedendaagse Algerije.

DEMOcraat
10-04-04, 16:13
Geplaatst door Julien
Taliban bijvoorbeeld noem ik een onderdrukkende islamitische regering. De FIS wou ook de sharia invoeren in Algeria. In principe heb je gelijk dat democratie de wil van het volk is, maar ik vind dat je mag ingrijpen als de democratie in gevaar komt bij als een partij wint die zelf ondemocratisch is.

De FIS wou van Algerije een islamitische staat maken, in het belang van de democratie moet je dan ingrijpen. Datzelfde vind ik als in Nederland de NP (extreem-rechts) aan de macht komt, of in France Front-National.

Boutaflika is volgens mij wel seculier, want staat en geloof zijn strict gescheiden in het hedendaagse Algerije.

taliban is niet eens erkend door de vn leden dus hier kun je niet van een staat spreken...
wat is er mis met de sharia als de meerderheid dat wil..denk aan de hoofdoek in frankrijk en duitsland..
dat de fis een islamitische staat wil is niet hun keuze maar de meerderheid van de bevolking,dus laat ze dat maar doen waarom niet en na 4 jaar kunnen ze zien dat het wel of niet werkt.
dat is beter dan dictatuur die oneindig is waarbij de meederheid wordt onderdrukt.democratie a la dictatuur.
boutaflica kan seculier zijn maar wat heeft de bevolking daaraan als ze onderdrukt worden.

rja
10-04-04, 23:17
[
Geplaatst door DEMOcraat
taliban is niet eens erkend door de vn leden dus hier kun je niet van een staat spreken...
wat is er mis met de sharia als de meerderheid dat wil..denk aan de hoofdoek in frankrijk en duitsland..
dat de fis een islamitische staat wil is niet hun keuze maar de meerderheid van de bevolking,dus laat ze dat maar doen waarom niet en na 4 jaar kunnen ze zien dat het wel of niet werkt.
dat is beter dan dictatuur die oneindig is waarbij de meederheid wordt onderdrukt.democratie a la dictatuur.
boutaflica kan seculier zijn maar wat heeft de bevolking daaraan als ze onderdrukt worden.
De sharia is dictatuur van de meerderheid, met democratie heeft dit weinig te maken, de niet moslims zullen hiermee niet blij en misschien in opstand komen en ook heel wat moslims zien de sharia niet zitten. Invoering van de sharia in Indonesië, zou volgens mij leiden tot een burgeroorlog met de rest van de bevolking.

Om een stelletje geestelijken de absolute macht te geven, lijkt me verkeerd, niemand moet je de absolute macht geven , macht corrupteerd, dus die geestelijken geven die absolute macht niet zomaar op. In een democratie kun je kiezen, ik vind deze regering maar niks, we kiezen een andere. Binnen sharia heb je deze keuze niet , want dat is de staatsvorm die in de Koran staat, die geestelijken zouden donderpreken in de moskee houden, dat ze slechte moslims zijn omdat ze van de sharia afwillen.

Ik denk dat, heel wat Iraniers de kans zouden willen hebben om de geestelijken op democatische wijze terug naar de moskee te sturen., Iran is nu een totalitair regime, vooral na de laatste verkiezingen, die het volk onderdrukt.

DEMOcraat
11-04-04, 10:33
Geplaatst door rja
[
De sharia is dictatuur van de meerderheid, met democratie heeft dit weinig te maken, de niet moslims zullen hiermee niet blij en misschien in opstand komen en ook heel wat moslims zien de sharia niet zitten. Invoering van de sharia in Indonesië, zou volgens mij leiden tot een burgeroorlog met de rest van de bevolking.

Om een stelletje geestelijken de absolute macht te geven, lijkt me verkeerd, niemand moet je de absolute macht geven , macht corrupteerd, dus die geestelijken geven die absolute macht niet zomaar op. In een democratie kun je kiezen, ik vind deze regering maar niks, we kiezen een andere. Binnen sharia heb je deze keuze niet , want dat is de staatsvorm die in de Koran staat, die geestelijken zouden donderpreken in de moskee houden, dat ze slechte moslims zijn omdat ze van de sharia afwillen.

Ik denk dat, heel wat Iraniers de kans zouden willen hebben om de geestelijken op democatische wijze terug naar de moskee te sturen., Iran is nu een totalitair regime, vooral na de laatste verkiezingen, die het volk onderdrukt.

sharia is zeker geen westerse democratie dat heb ik ook niet gezegt
maar als de meerderheid dat wenst waarom niet.voor u is dat dictatuur maar voor de meeste niet dus moet het westen weer een dictatuur oplegen.
zoals ik al zei na 4 jaar kunnen ze weer kiezen.dictatuur niet maar ik geloof dat je andere redenen hebt want geen een westerse land geeft om die bevolking wel om de regering die hun gezindt is hoe dictatuur en corrupt zo ook zijn belangen gaan voor.
begrijp me ik ben geen voorstander van sharia maar liever dat dan dictatuur...