PDA

Bekijk Volledige Versie : 'In de strijd tegen terrorisme is geen enkel verdrag heilig'



S@deeQ
10-04-04, 17:32
Zaterdag 10 April 2004

'In de strijd tegen terrorisme is geen enkel verdrag heilig'






Den Haag - Verdachten van terrorisme moeten veroordeeld kunnen worden met informatie die zijzelf en hun advocaten niet kennen. Dat zegt minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken. Zo kunnen gegevens van inlichtingendiensten in het strafproces worden gebruikt zonder dat hun bronnen of werkwijze in gevaar komen. ,,De informatie wordt niet openbaar. De club van advocaten is er dus ook niet voor. Maar het is soms voldoende als de rechter het weet,'' aldus Remkes. Minister van Justitie Piet Hein Donner werkt inmiddels aan een wet, die de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) het werk moet vergemakkelijken.

Remkes wijst op de aanhoudingen in Rotterdam in 2001. De opgepakte mannen die ervan verdacht werden een terroristische cel te vormen, zijn uiteindelijk vrijgesproken. ,,Daar werd de schijn gewekt dat de AIVD zijn werk niet goed heeft gedaan. Maar de AIVD is geen opsporingsdienst. De AIVD heeft de voorgenomen acties verstoord. Door het manco in de wet kon er geen strafrechtelijke consequentie aan verbonden worden. We zijn nu in een andere samenleving terechtgekomen. Als het gaat om mensen die zich bezighouden met voorbereiding van dat soort acties, ben ik daar minder coulant mee.''


Juridische eisen
Het moet ook mogelijk worden verdachten van terrorisme veel langer vast te houden, ook als niet aan de huidige juridische eisen wordt voldaan. ,,Dat gaan we zeer serieus bekijken. Er wordt ook gekeken naar wat in het buitenland gebruikelijk is.'' Onder andere Spanje en Groot-Brittannië hebben al zulke wetten.

Internationale verdragen die de rechten van verdachten regelen, mogen bij al die wetswijzigingen geen belemmering zijn, vindt Remkes. ,,Ik ben niet het type politicus dat roept: het kan niet vanwege dat en dat verdrag. Dat is politiek schuilgedrag. Ik vind geen enkel verdrag op voorhand heilig. Zo'n verdrag kan ook gewijzigd worden.''


Jonge moslims
De AIVD trok recentelijk vooral de aandacht door een notitie over de rekrutering voor de jihad. De dienst schreef dat jonge moslims zich onheus bejegend voelen door opinieleiders. Vervolgens liet bijna iedere columnist en politicus zich daar kritisch over uit. De AIVD zou de vrijheid van meningsuiting beknotten en voor columnist Paul Cliteur was het een reden om te stoppen.

,,Ik heb die zin een aantal keren overgelezen. Er is niets mis mee. De AIVD signaleert iets en geeft geen mening. Ik vraag me af hoeveel mensen de feitelijke zin gelezen hebben. Achteraf kun je zeggen dat ik er in de begeleidende brief misschien een zin over had moeten opnemen. Maar het beeld is ontstaan, en dat heb ik niet met vreugde waargenomen.''

Na de aanslagen in Madrid is de bestrijding van terrorisme een nog belangrijker onderwerp op de agenda van Remkes geworden. Het zichtbaarste gevolg voor de burger is de reeks valse bommeldingen en ontruimingen, vooral bij het spoor. ,,Ik begrijp dat men nu aan de voorzichtige kant is.'' Daar past wel een zekere nuchterheid bij. ,,Er is niks aan de hand als men op stations een tas ziet staan, dat is simpel oplosbaar. Dan kijk je er even in.'' Wel moeten valse bommeldingen harder aangepakt worden. ,,Er is alle aanleiding te kijken wat er strafrechtelijk gedaan kan worden tegen misplaatste schijnacties.''

Mattijs
10-04-04, 17:41
Wetend dat er veel ahken en ogen, en diverse gevaren in schuilen, ben ik het toch met Remkes eens. Tegen terrorisme moeten alle mogelijke "strijdmiddelen" uit de kast gehaald worden.