PDA

Bekijk Volledige Versie : Britse officieren veroordelen Amerikaanse taktieken



lennart
11-04-04, 14:12
US tactics condemned by British officers
By Sean Rayment, Defence Correspondent
(Filed: 11/04/2004)

Senior British commanders have condemned American military tactics in Iraq as heavy-handed and disproportionate.

One senior Army officer told The Telegraph that America's aggressive methods were causing friction among allied commanders and that there was a growing sense of "unease and frustration" among the British high command.

The officer, who agreed to the interview on the condition of anonymity, said that part of the problem was that American troops viewed Iraqis as untermenschen - the Nazi expression for "sub-humans".
(...)
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2004/04/11/wtact11.xml&sSheet=/news/2004/04/11/ixnewstop.html

En dit wordt geplaatst door een pro-oorlogskrant...

Maarten
12-04-04, 03:42
Betekent dat die Amerikanen gewoon dom zijn he?
Iedereen die pro-amerikaans is, of neutraal, die kan door éen slechte ervaring om slaan. En de verhalen worden verteld.. Elke negatieve ervaring heeft een inktvlek-effect. Pak daar een paar van, en mensen worden negatief. Negatieve spiraal. Maar dat zal niet snel blijken. Maar binnen een half jaar of zo, kun je dan ineens een omslagpunt krijgen, waarna het definitief afgelopen is met de steun. En dat is dan einde verhaal voor de Amerikanen. Ik begrijp niet dat ze dat niet snappen.
Legerjongens... teveel bezig met overleven en met hun korte termijn-doelen..

taouanza
12-04-04, 10:31
Geplaatst door Maarten
Betekent dat die Amerikanen gewoon dom zijn he?
Iedereen die pro-amerikaans is, of neutraal, die kan door éen slechte ervaring om slaan. En de verhalen worden verteld.. Elke negatieve ervaring heeft een inktvlek-effect. Pak daar een paar van, en mensen worden negatief. Negatieve spiraal. Maar dat zal niet snel blijken. Maar binnen een half jaar of zo, kun je dan ineens een omslagpunt krijgen, waarna het definitief afgelopen is met de steun. En dat is dan einde verhaal voor de Amerikanen. Ik begrijp niet dat ze dat niet snappen.
Legerjongens... teveel bezig met overleven en met hun korte termijn-doelen..

Egnie er hoeven maar een paar Amerikaanse lijken aan een brug te bengelen en men vergeet de duizenden Iraakse burgerlijken.
Binnen een week worden 600 mensen afgeslacht iedereen heeft het alleen over de vier Amerikanen. Hun dood schijnt namelijk onmenselijk te zijn.

Maarten
12-04-04, 13:35
Hier wel. Maar daar niet. Daar zijn er alweer duizenden pissig. En hoeveel waren er al pissig? Dat wordt alleen maar erger. Betekent dat de Amerikanen door moeten gaan met wat ze doen, en dat wordt einde verhaal. En met een beetje pech wordt het daarna erger dan ooit, wanneer de Amerikanen vertrokken zijn.

lennart
12-04-04, 15:12
Ik vond vooral de "untermenschen" opmerking schokkend. Dat had ik toch eigenlijk niet verwacht, al had ik er wel vermoedens over.

De Amerikaanse bevelhebbers in Iraq denken simpelweg dat de Iraqi's niet in staat zijn om een land te besturen omdat het Iraqi's zijn, dus moeten zij het doen.

Die mentaliteit bespeurde ik al vroeg bij de Amerikanen en ook bij een groot aantal Nederlandse "kenners" van de Arabische wereld. Zoals men nu over Iraq spreekt, zal men vroeger ook over Indonesie hebben gepraat: "We zullen de inboorlingen eens beschaving bijbrengen".

Het hele probleem Iraq gaat weg, zodra de Iraqi's zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen, met steun van internationale gemeenschap voor wat er gebeurt in Iraq. Het probleem zal zich alleen maar verergeren zolang de Iraqi's moeten doen wat de Amerikanen zeggen en ik weet eigenlijk wel zeker dat de laatste situatie zich zal voltrekken, met de bijkomende rampzalige gevolgen voor het Amerikaanse leger.

Maarten
12-04-04, 16:42
Geplaatst door lennart

Die Amerikanen missen natuurlijk feeling voor de invalshoek der Iraki’s, en hebben bovendien eigen doelen en werkwijzen. Ze meten de boel dus af aan de medewerking die ze krijgen, maar zullen er niet in slagen om aan te sluiten bij de onderliggende structuren en denkwijzen. Het wordt dus een schil rond de bestaande cultuur. Ik geloof niet dat dat kan werken, maar jaja wees er terecht op, dat het in Japan wél gewerkt had.
Maar Japan was gewend aan gezagsgetrouwheid, terwijl het hier weer stikt van machthebbertjes, die eigen legertjes opbouwen.
Maar dat is ook de zwakte in jouw verhaal: als de Amerikanen vertrekken, wordt het meteen een janboel, waar de internationale gemeenschap niet veel meer in kan doen. Het kan een half Afghanistan worden met een beetje pech.

Maar dat koloniale denken is er zeker. De mensen zullen waarshijnlijk alleen maar gewaardeerd worden in de mate, waarin ze in het amerikaanse denken mee kunnen gaan.

lennart
12-04-04, 17:26
Japan is gewoon een slecht voorbeeld, omdat Japan al eeuwen lang gewend is om andere culturen aan te nemen, te emuleren en te verbeteren. Zoveel is niet te zeggen van Iraq of de hele Arabische wereld. Het zijn de Amerikanen die lopen te roepen om Islamistische reformatie en ze zijn bereid om ver te gaan om reformatie op te leggen. Vandaar ook dat we de Michael Ledeens en Daniel Pipes van deze wereld goed in de gaten moeten blijven houden. Deze mensen zijn megalomaan en bereid tot enorme verwoesting om hun doelen na te streven.


"We need an Islamic reformation," Deputy Defense Secretary Paul Wolfowitz confided on the eve of the US invasion of Iraq last year, "and I think there is real hope for one."
http://www.antiwar.com/lobe/?articleid=2273

Tomas
12-04-04, 17:30
Geplaatst door lennart
Japan is gewoon een slecht voorbeeld, omdat Japan al eeuwen lang gewend is om andere culturen aan te nemen, te emuleren en te verbeteren. Zoveel is niet te zeggen van Iraq of de hele Arabische wereld.

Japan is een typische eilandcultuur die juist slecht is in het opnemen van andere gewoontes en gebruiken.

Verder verwacht ik dat de VS zich na de verkiezingen met stille trom terug trekken uit Irak. De VN er een zooitje van maakt. En dat na de leugen van de WMD, de dekmantel van de democratisering ook nog 's de olie veiligstellen mislukt.

taouanza
12-04-04, 17:46
Geplaatst door Tomas
Japan is een typische eilandcultuur die juist slecht is in het opnemen van andere gewoontes en gebruiken.




Ja dat dacht ik ook. Met welke cultuur hebben ze ooit te maken gehad behalve de westerse?

lennart
12-04-04, 18:09
Geplaatst door taouanza
Ja dat dacht ik ook. Met welke cultuur hebben ze ooit te maken gehad behalve de westerse?

De Japanners hebben eeuwenlang de Chinese cultuur gekopieerd.

taouanza
12-04-04, 18:13
Geplaatst door lennart
De Japanners hebben eeuwenlang de Chinese cultuur gekopieerd.

Ze lijken ook zo erg op elkaar he?

taouanza
12-04-04, 18:13
Geplaatst door lennart
De Japanners hebben eeuwenlang de Chinese cultuur gekopieerd.

Ze lijken ook zo erg op elkaar he?

taouanza
12-04-04, 18:13
Geplaatst door lennart
De Japanners hebben eeuwenlang de Chinese cultuur gekopieerd.

Ze lijken ook zo erg op elkaar he?

lennart
12-04-04, 18:14
Geplaatst door Tomas
Japan is een typische eilandcultuur die juist slecht is in het opnemen van andere gewoontes en gebruiken.

De Japanse cultuur is enigzins xenophobisch, maar wanneer hun leiders zeggen dat ze bepaalde gewoontes moeten accepteren, dan doen ze dat.

Zo hebben de Japanners Koreaanse cultuur gekopieerd, Chinese cultuur, Amerikaanse cultuur, Nederlandse cultuur...

Ik noem als voorbeeld:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0930878345/103-5271606-1535814?v=glance

lennart
12-04-04, 18:15
Geplaatst door taouanza
Ze lijken ook zo erg op elkaar he?

Zeg dat maar niet tegen Chinezen of Japanners :)

taouanza
12-04-04, 18:19
Geplaatst door lennart
Zeg dat maar niet tegen Chinezen of Japanners :)

Raar dat ze dan een volk kopieren waar ze op neerkijken.
Maar ja vrijwillig kopieren is nog altijd iets anders dan verplichte gehoorzaamheid. Dat roept altijd weerstand op.