PDA

Bekijk Volledige Versie : Filmtip: Ned 1 23:50 - Het evangelie volgens Mattheus



Simon
11-04-04, 15:58
Il vangelo secondo Matteo

Waarschijnlijk een heel wat betere film dan de Jezus verfilming van Mel Gibson is deze film van Passolini (alhoewel ik de film van Mel Gibson niet gezien heb). Deze film wel en ik vind het een hele sobere mooie film. In zwart-wit. En grotendeels gespeeld door amateuracteurs. Natuurlijk is het ook weer een specifieke visie op de figuur Jezus. Maar deze is wel wat boeiender en subtieler dan de liters bloed die de Passion of the Christ over het doek gooit.

Mijn advies: Kijken of opnemen !

Julien
11-04-04, 16:42
maar daarom weer wel ongeloofwaardiger. want hoe je het went of keert, jezus heeft liters bloed verloren.

Rabi'ah.
11-04-04, 19:55
Geplaatst door Julien
maar daarom weer wel ongeloofwaardiger. want hoe je het went of keert, jezus heeft liters bloed verloren.

Dat is nog maar de vraag. Uit recent wetenschappelijk-historisch onderzoek is gebleken dat Jezus hoogstwaarschijnlijk niet aan bloedverlies, maar aan verstikking is gestorven.


Groetjes,

Rabiah.

lennart
11-04-04, 20:09
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is nog maar de vraag. Uit recent wetenschappelijk-historisch onderzoek is gebleken dat Jezus hoogstwaarschijnlijk niet aan bloedverlies, maar aan verstikking is gestorven.


Groetjes,

Rabiah.

Hebben ze sectie verricht? :hihi:

CSI Jerusalem.

Rode Smurf
11-04-04, 20:18
In ander nieuws: Jezus is onlangs ontmaskerd als zijnde Julius Caesar.

:hihi:

Julien
11-04-04, 20:22
Geplaatst door Rode Smurf
In ander nieuws: Jezus is onlangs ontmaskerd als zijnde Julius Caesar.

:hihi:

zeker Discovery, die beweren wel meer vage dingen :D

Rode Smurf
11-04-04, 20:28
Geplaatst door Julien
zeker Discovery, die beweren wel meer vage dingen :D

Column: De geboorte van Jezus Christus

Paul Cliteur

Mijn collega Plasterk had het vorige week over Sinterklaas. Ik zou eens willen nadenken over Kerstmis.


Wat vieren we met eigenlijk met kerstmis? De geboorte van een Jezus Christus, Zoon van God, maar ook een mens. In tegenstelling tot vele andere godsdiensten onderscheidt het christendom zich door het proclameren van een historisch feit: de geboorte, de kruisiging en wederopstanding van Jezus Christus.

Nu is dat historisch bestaan van Christus al sinds de 19e eeuw
omstreden. Niet-religieuze bronnen voor zijn leven zijn er eigenlijk niet.
Die religieuze bronnen, de vier evangeliën, spreken elkaar tegen. En die evangeliën gaan waarschijnlijk terug op een oerbron, maar die hebben we nooit gevonden. Die evangeliën werden bovendien pas 70 tot 100 jaar na de dood van Christus op schrift gesteld met dus de mogelijkheid van vele fouten, verschrijvingen en misinterpretaties. Sommige geleerden hebben daarom gezegd: Christus heeft nooit bestaan. Het evangelie is gebaseerd op verzinsels. De christelijke cultuur heeft een mythologische figuur als grondlegger.

De kerk heeft deze theorie altijd kunnen bestrijden met een prangende vraag: waar komt dan de cultus rond Christus vandaan? Die moet toch een historische basis hebben.

En de kerk had gelijk, zij het op een geheel andere manier dan zij dacht. In dit boek ligt de sleutel van het geheim. De taalkundige Francesco Carotta lanceert een nieuwe stelling over het historisch bestaan van Jezus.

Jezus heeft bestaan, maar in werkelijkheid was hij Julius Caesar. Zo heeft Julius Caesar na zijn moord aan het kruis gehangen, als wassen beeld met dolkstoten in de zij. Deze ontdekking gooit de hele cultuurgeschiedenis omver. Theologen en oudheidkundigen staan op hun achterste benen. Dit is dus de eerste jezusfiguur, Caesar aan het kruis.

De cultus rond Christus, is een voortzetting van de cultus die was ontstaan rond Julius Caesar. Caesar werd reeds tijdens zijn leven als god vereerd in het Romeinse Rijk. Na zijn dood werd Caesar onder de goden opgenomen en door een serie verschrijvingen en interpretatiefouten zijn de cultus rond Ceasar en die van Jezus met elkaar vermengd geraakt.

Even kijken wat er allemaal gaat veranderen. In de troonrede bidt de majesteit om hulp van Caesar, Balkenende leidt voortaan het Caesaristisch Democratisch Appèl en Rouvoet de CaesarUnie. De Renaissance en Verlichting hebben we niet meer nodig, want de Europese cultuur is nooit iets anders geweest dan Grieks en Romeins. Een feest voor humanisten.

Terug naar de Griekse en Romeinse deugden. Prettige kerstdagen!

:D

Simon
11-04-04, 22:41
Geplaatst door Rode Smurf

Jezus heeft bestaan, maar in werkelijkheid was hij Julius Caesar.

Er is amper een historicus of theoloog die deze theorie serieus neemt.

Verder: interview 4 mensen over Marco van Basten en ze spreken elkaar ook tegen.

taouanza
12-04-04, 10:06
Geplaatst door Simon
Er is amper een historicus of theoloog die deze theorie serieus neemt.

Verder: interview 4 mensen over Marco van Basten en ze spreken elkaar ook tegen.


Of Pim Fortyn.:vreemd:

taouanza
12-04-04, 10:07
Geplaatst door Jannes
Goeie column van Cliteur. Maar... stel je eens voor dat hij iets dergelijks had gezegd over Mohammed en de islam? De AIVD zou mannen te kort zijn gekomen om hem te beveiligen. En dat is dit nog een 'christelijk' land. In menig islamitisch land zou hij het volgende offerfeest niet gehaald hebben.

Heel veel Irakezen halen nu het volgende offerfeest niet maar das een detail.:moe:

taouanza
12-04-04, 10:22
Geplaatst door Jannes
Nee dat is geen detail maar wel een andere discussie in een andere topic.

Discussie die jij altijd keurig netjes en heel beleefd vermijdt.:moe:

plexus
12-04-04, 12:04
Geplaatst door Simon
Il vangelo secondo Matteo

Waarschijnlijk een heel wat betere film dan de Jezus verfilming van Mel Gibson is deze film van Passolini (alhoewel ik de film van Mel Gibson niet gezien heb). Deze film wel en ik vind het een hele sobere mooie film. In zwart-wit. En grotendeels gespeeld door amateuracteurs. Natuurlijk is het ook weer een specifieke visie op de figuur Jezus. Maar deze is wel wat boeiender en subtieler dan de liters bloed die de Passion of the Christ over het doek gooit.

Mijn advies: Kijken of opnemen !

ik had deze film nog niet eerder gezien..maar ik vond 'm erg goed.
ook vooral dat nummertje wat herhaaldelijk terugkwam :duim:

Mill
12-04-04, 12:06
Geplaatst door plexus
ik had deze film nog niet eerder gezien..maar ik vond 'm erg goed.
ook vooral dat nummertje wat herhaaldelijk terugkwam :duim:

Dat was uit Bachs Mattheus Passion. Goddelijke muziek inderdaad.

Simon
12-04-04, 21:37
Geplaatst door plexus
ik had deze film nog niet eerder gezien..maar ik vond 'm erg goed.
ook vooral dat nummertje wat herhaaldelijk terugkwam :duim:

Ik heb alleen het eerste uur gekeken maar de hele film heb ik opgenomen. Ik vond de film weer erg mooi. Zonder pretenties gemaakt.

vlegeltje
13-04-04, 00:16
Ik heb gekeken.

Zeer indrukwekkend...

Die close ups van die koppen, geweldig.

De muziek was een allegaartje, Bach, Gospel, van alles door elkaar.
minpuntje.

maar de beelden... overweldigend

en de tekst hè, bergrede en zo...
heel mooi gedaan.

tijdloos document.

thanx voor de tip Simon.
Apostel?

;)

Simon
13-04-04, 07:54
Geplaatst door vlegeltje
thanx voor de tip Simon.
Apostel?



Apostel? Nou nee hoor, ik denk niet dat ik mij ooit vast zal verbinden aan één religie. Daartoe vind ik ze inhoudelijk te vaak "iets van vroeger". Maar religie zal wel altijd mijn belangstelling hebben.

Tomas
13-04-04, 07:59
Kvind het einde altijd zo voorspelbaar van dit genre.

Donna
13-04-04, 10:08
Geplaatst door Tomas
Kvind het einde altijd zo voorspelbaar van dit genre.


Ik viel zelf vlak voor het einde in slaap :moe:

Hoe liep het af??!?

Simon
13-04-04, 11:31
Geplaatst door Donna
Ik viel zelf vlak voor het einde in slaap :moe:

Hoe liep het af??!?

Nou met de kruisiging en de opstanding maar dat waren relatief korte fragmenten in de film.

Groeten,

Simon

Rabi'ah.
13-04-04, 13:52
Geplaatst door Jannes
Goeie column van Cliteur. Maar... stel je eens voor dat hij iets dergelijks had gezegd over Mohammed en de islam? De AIVD zou mannen te kort zijn gekomen om hem te beveiligen. En dat is dit nog een 'christelijk' land. In menig islamitisch land zou hij het volgende offerfeest niet gehaald hebben.

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. :moe:

Wat de film betreft: Ik heb het eerste uur gezien, en vond het een verademing vergeleken met de gebruikelijke drammerige prekerigheid :moe:.
Mooie, verstilde beelden, mooie (gevarieerde) muziek, maar misschien net iets té ingetogen en te weinig realistisch op een bepaalde manier.
Ik vond het qua aankleding weer wel realistisch: niet zoals gewoonlijk, Jezus met lang haar en in een smetteloos wit gewaad, maar in ruwe aan elkaar gesjorde doeken, net als trouwens Jozef en Maryam. :)

Groetjes,

Rabiah.

Simon
13-04-04, 15:38
Geplaatst door Rabi'ah.
maar misschien net iets té ingetogen en te weinig realistisch op een bepaalde manier.

Ja hij heeft zich niet echt in de historische aankleding verdiept in die zin ... hoe huizen eruit zien of straten en dergelijke. En dat het grotendeels om amateur acteurs gaat is ook duidelijk te merken. Maar dat heeft ook iets charmants vind ik. Het lijkt mij ook een low-budget film.

Abelone
13-04-04, 16:23
Geplaatst door Rabi'ah.

Mooie, verstilde beelden, mooie (gevarieerde) muziek, maar misschien net iets té ingetogen en te weinig realistisch op een bepaalde manier.


Juste.
Er is ook weinig realisme te bespeuren in een of andere overlevering die bijna 2000 geleden is opgetekend ;)