PDA

Bekijk Volledige Versie : Gevechten uitgebroken in hoofdstad Saudi-Arabië



burgerking
12-04-04, 20:20
Gevechten uitgebroken in hoofdstad Saudi-Arabië

RIYAD (ANP) - In de Saudische hoofdstad Riyad zijn maandagavond gevechten uitgebroken tussen vermeende militanten en veiligheidstroepen. Uit een oostelijke wijk van de stad klonken zwaar geweervuur en explosies aldus een omwonende. De politie heeft het gebied hermetisch afgesloten.

Door zelfmoordaanslagen in Riyad kwamen in mei en november vorig jaar 52 mensen om. Sindsdien zijn de Saudische autoriteiten een klopjacht begonnen op extremisten. Daarbij zijn veel verdachten omgekomen. Een week geleden schoten speciale troepen in Riyad nog een vermeende militant neer.

SP!TS Actueel, maandag 12 april 2004, 20:24.

Marsipulami
12-04-04, 20:38
Ik denk dat we het einde van een tijdperk beleven. De dictaturen in heel wat moslimlanden lopen op hun laatste benen. De roep om vrijheid en meer rechtvaardigheid klinkt steeds luider.

Abelone
12-04-04, 20:44
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat we het einde van een tijdperk beleven. De dictaturen in heel wat moslimlanden lopen op hun laatste benen. De roep om vrijheid en meer rechtvaardigheid klinkt steeds luider.

Kan wel kloppen: ik heb een artikel met dezelfde strekking gelezen in The Economist vorige week.

Marsipulami
12-04-04, 20:50
Geplaatst door Abelone
Kan wel kloppen: ik heb een artikel met dezelfde strekking gelezen in The Economist vorige week.

Ik denk dat de islamitische wereld definitief de klik gaat maken naar meer democratie. Het is de enige uitweg.

taouanza
12-04-04, 20:55
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat we het einde van een tijdperk beleven. De dictaturen in heel wat moslimlanden lopen op hun laatste benen. De roep om vrijheid en meer rechtvaardigheid klinkt steeds luider.

Ach wie zegt dat het die gasten niet alleen om de sluier gaat.:moe:

barfly
12-04-04, 20:57
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat de islamitische wereld definitief de klik gaat maken naar meer democratie. Het is de enige uitweg.

Ik denk dat je ongelijk hebt. Als de regering in SA omver geworpen wordt dan zal er niet een democratische regering worden geinstalleerd. Eerder een Islamitische staat zoals bijvoorbeeld in Iran. Het democratische proces is inderdaad op gang maar kan nog tientallen jaren duren.

Marsipulami
12-04-04, 21:02
Geplaatst door taouanza
Ach wie zegt dat het die gasten niet alleen om de sluier gaat.:moe:

Het ongenoegen is er al. Waarschijnlijk zal er nog wel een tijdje gebakeleid worden over de diepste oorzaak van dat ongenoegen. Maar naarmate de tijd vordert zal men wel inzien dat met het dragen van sluiers niet alle problemen opgelost zijn. In Iran het sluierland bij uitstek zwaait het verzet met stropdassen -symbool bij uitstek van westerse decadentie.

Marsipulami
12-04-04, 21:04
Geplaatst door barfly
Ik denk dat je ongelijk hebt. Als de regering in SA omver geworpen wordt dan zal er niet een democratische regering worden geinstalleerd. Eerder een Islamitische staat zoals bijvoorbeeld in Iran. Het democratische proces is inderdaad op gang maar kan nog tientallen jaren duren.

Je moet ook niet teveel in één keer willen joh. Actueel is men in een land als SA nog niet rijp voor democratie. Een hervormingsgezinde dictatuur is het beste wat SA in deze tijd kan overkomen.

barfly
12-04-04, 21:13
Geplaatst door Marsipulami
Je moet ook niet teveel in één keer willen joh. Actueel is men in een land als SA nog niet rijp voor democratie. Een hervormingsgezinde dictatuur is het beste wat SA in deze tijd kan overkomen.

Ik wil ook niet teveel in een keer. Als de mensen in SA nu gewoon een staat willen die geleidt wordt door de geestelijkheid? Ik denk dat er niets mis is met een Islamitische staat in SA alleen hoop ik dat de mensen langzaam leren hoe de democratie werkt ipv deze op te leggen.

Marsipulami
12-04-04, 21:18
Geplaatst door barfly
Ik wil ook niet teveel in een keer. Als de mensen in SA nu gewoon een staat willen die geleidt wordt door de geestelijkheid? Ik denk dat er niets mis is met een Islamitische staat in SA alleen hoop ik dat de mensen langzaam leren hoe de democratie werkt ipv deze op te leggen.

Een staat geleid door de geestelijkheid zou al een hele vooruitgang zijn. Thans wordt SA geleid door een hoop decadente superrijke machtsmisbruikende nietsnutten. Maar alle hervormingen moeten van de bevolking zelf komen anders is het een maat voor niets.

Abelone
12-04-04, 21:19
Toch denk ik niet dat de democratie als eerste in Saudi Arabie vaste voet aan de grond zal krijgen. Qua democratische kenmerken stonden ze zuur onderaan het lijstje (en Marokko bovenaan trouwens).
Ik denk dat eerder de landen om SA de omwenteling zullen maken, waarna dat proces zich verbreidt en uitstrekt.

barfly
12-04-04, 21:22
Geplaatst door Marsipulami
Een staat geleid door de geestelijkheid zou al een hele vooruitgang zijn. Thans wordt SA geleid door een hoop decadente superrijke machtsmisbruikende nietsnutten. Maar alle hervormingen moeten van de bevolking zelf komen anders is het een maat voor niets.

Mee eens, maar de verwachting dat democratie snel haar opwachting zal doen is er dus niet.

barfly
12-04-04, 21:24
Geplaatst door Abelone
Toch denk ik niet dat de democratie als eerste in Saudi Arabie vaste voet aan de grond zal krijgen. Qua democratische kenmerken stonden ze zuur onderaan het lijstje (en Marokko bovenaan trouwens).
Ik denk dat eerder de landen om SA de omwenteling zullen maken, waarna dat proces zich verbreidt en uitstrekt.

Dat denk ik ook, de meeste landen in het MO en dan diegene die een moslim fundament hebben, zullen eerst kiezen voor een Islamitische staat. En gelijk hebben ze.

Marsipulami
12-04-04, 21:43
Geplaatst door barfly
Mee eens, maar de verwachting dat democratie snel haar opwachting zal doen is er dus niet.

Ik leef liever in een dictatuur waar men rechtvaardigheid ebn billijkheid betracht dan deel te moeten nemen aan een democratische burgeroorlog.

barfly
12-04-04, 21:53
Geplaatst door Marsipulami
Ik leef liever in een dictatuur waar men rechtvaardigheid ebn billijkheid betracht dan deel te moeten nemen aan een democratische burgeroorlog.

Is dit een statement ofzo? :)