PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen roepen hulp in van topmilitairen uit leger Saddam



..zapper
13-04-04, 07:32
AMSTERDAM - De Amerikaanse bezettingsmacht in Irak stelt "een groot aantal" hoge militairen uit het ontbonden leger van Saddam Hussein aan op topfuncties in het nieuwe defensieapparaat. De Amerikanen hopen dat de oude garde de veiligheidsdiensten beter kan laten functioneren. Generaal John Abizaid, de bevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten in het Midden-Oosten, heeft dat dit weekeinde verklaard.

De Amerikanen zijn teleurgesteld over het functioneren van de Iraakse soldaten en politieagenten die ze zelf in een jaar tijd hebben opgeleid. Een aantal van hen deed afgelopen week niets om het soennitische en sjiitische geweld in verschillende steden te verhinderden, zei Abizaid. Een legerbataljon van honderden Iraakse veiligheidstroepen weigerde bijvoorbeeld belaagde Amerikaanse mariniers in Fallujah te hulp te schieten.

Tot nu toe probeerden de Amerikanen tegen te gaan dat oude topfiguren uit het veiligheidsapparaat van Saddam opnieuw op een hoge positie zouden belanden. Die houding moet nu veranderen, zei Abizaid. Veel oude topmilitairen worden de komende dagen aangesteld op hoge functies op het ministerie van defensie, in de legerstaf en als veldcommandant, zei hij. Zo wil de bezettingsmacht een volledig uit Irakezen bestaande bevelstructuur creëren. De Amerikanen hebben tot dusver rond de 200.000 Irakezen opgeleid tot agent, grenswacht of soldaat.

bron telegraaf-i

Ik ben benieuwd of die topmilitairen bij een volgende actie die weigeraars bevelen om de US te verdedigen of aan te vallen...

arnd
13-04-04, 07:40
Geplaatst door zapper

Ik ben benieuwd of die topmilitairen bij een volgende actie die weigeraars bevelen om de US te verdedigen of aan te vallen...


Wat denk jij zelf? :)

Het loopt zwaar uit de klauwen daarzo.
Wij westerlingen vergissen ons enorm in het cultuurverschil.

Bij ons geldt een duidelijke transparante vorm van loyaliteit. En dus ook vertrouwen op basis van loyaliteit.
Zo van: jij hebt ons geholpen, ons opgeleid, ons werk gegeven, ons een bepaalde vorm van aanzien en macht gegeven. Dank je wel, wij zijn loyaal.
Dat is een houding die wij westerlingen ons heel goed voor kunnen stellen en die we dus ook verwachten van de mensen uit het oosten.

Maar helaas, zo werkt dat bij die mensen niet......
Die hebben totaal andere gedachten bij loyaliteit.

..zapper
13-04-04, 07:43
Geplaatst door arnd
Wat denk jij zelf?

Ik denk dat de US alweer een leger tegenstanders heeft opgeleid en vraag me af of ze werkelijk nooit leren van gedane zaken...

arnd
13-04-04, 07:45
Geplaatst door zapper
Ik denk dat de US alweer een leger tegenstanders heeft opgeleid en vraag me af of ze werkelijk nooit leren van gedane zaken...

inderdaad, zie de aanvulling op mijn eerste opmerking :)

Syphax
13-04-04, 07:47
De mannen die Saddam hebben gediend, werken nu voor de Amerikanen?
Het is jammer voor Ali Che........ dat ie zo vroeg aan zijn einde kwam, anders had ie nu een baan gehad. :moeilijk:

Simon
13-04-04, 07:47
Ze hadden nooit dat leger moeten ontbinden. Misschien is het nu al te laat en misschien geldt ... beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

..zapper
13-04-04, 08:10
Geplaatst door Simon
Ze hadden nooit dat leger moeten ontbinden. Misschien is het nu al te laat en misschien geldt ... beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ik ben het met je eens dat ze het nooit hadden mogen ontbinden, dan hadden ze de legercultuur langzaam kunnen veranderen en de rotte appels er uit kunnen snijden, maar juist doordat dat wel is gebeurt lijkt het mij nu geen optie meer om ze opnieuw in het zadel te helpen, zeker nu de US inmiddels als vijand ipv bevrijder worden gezien.

freya
13-04-04, 08:54
Geplaatst door arnd
Wat denk jij zelf? :)

Het loopt zwaar uit de klauwen daarzo.
Wij westerlingen vergissen ons enorm in het cultuurverschil.

Bij ons geldt een duidelijke transparante vorm van loyaliteit. En dus ook vertrouwen op basis van loyaliteit.
Zo van: jij hebt ons geholpen, ons opgeleid, ons werk gegeven, ons een bepaalde vorm van aanzien en macht gegeven. Dank je wel, wij zijn loyaal.
Dat is een houding die wij westerlingen ons heel goed voor kunnen stellen en die we dus ook verwachten van de mensen uit het oosten.

Maar helaas, zo werkt dat bij die mensen niet......
Die hebben totaal andere gedachten bij loyaliteit.

Ja he Arnd, het zijn barbaren, zonder een greintje beschaving, net als al die andere Arabische wilde inboorlingen in het M-O.
Het is maar goed dat het westen daar eens een beetje orde op zaken komt stellen, dat zal ze leren om dankbaar te zijn


:kotsen2:

Anwaro
13-04-04, 09:05
Geplaatst door freya
Ja he Arnd, het zijn barbaren, zonder een greintje beschaving, net als al die andere Arabische wilde inboorlingen in het M-O.
Het is maar goed dat het westen daar eens een beetje orde op zaken komt stellen, dat zal ze leren om dankbaar te zijn
:kotsen2:



http://images.wiebenje.nl/!_smillies/groep/groepB04.gif

taouanza
13-04-04, 09:19
Geplaatst door Anwaro
http://images.wiebenje.nl/!_smillies/groep/groepB04.gif

Wallah iella :rolleyes:

arnd
13-04-04, 09:20
Geplaatst door freya
Ja he Arnd, het zijn barbaren, zonder een greintje beschaving, net als al die andere Arabische wilde inboorlingen in het M-O.
Het is maar goed dat het westen daar eens een beetje orde op zaken komt stellen, dat zal ze leren om dankbaar te zijn


:kotsen2:

Nou ja!
Dat zég ik helemaal niet!!!!

Dit is echt ridicuul.... :D

Anwaro
13-04-04, 09:21
Geplaatst door arnd
Wat denk jij zelf? :)

Het loopt zwaar uit de klauwen daarzo.
Wij westerlingen vergissen ons enorm in het cultuurverschil.

Bij ons geldt een duidelijke transparante vorm van loyaliteit. En dus ook vertrouwen op basis van loyaliteit.
Zo van: jij hebt ons geholpen, ons opgeleid, ons werk gegeven, ons een bepaalde vorm van aanzien en macht gegeven. Dank je wel, wij zijn loyaal.
Dat is een houding die wij westerlingen ons heel goed voor kunnen stellen en die we dus ook verwachten van de mensen uit het oosten.

Maar helaas, zo werkt dat bij die mensen niet......
Die hebben totaal andere gedachten bij loyaliteit.

Ja ze zijn in de eerste plaats loyaal aan hun eigen broeders!
Die vorm van Loyaliteit zul je idd niet tegenkomen bij de mannen die vroeger onder Saddam hun eigen broeders martelden. :duivels:

taouanza
13-04-04, 09:27
Geplaatst door Anwaro
Ja ze zijn in de eerste plaats loyaal aan hun eigen broeders!
Die vorm van Loyaliteit zul je idd niet tegenkomen bij de mannen die vroeger onder Saddam hun eigen broeders martelden. :duivels:

Kun je nagaan hoe dom zijn stelling is. Dat je van soldaten verwacht dat ze hun eigen landgenoten neerknallen omdat het de bezetters uitkomt.
In elk ander situatie zouden dat landverraders zijn maar neeeeeeeeee niet als het de Amerikanen goed uitkomt. Wat een arrogantie!:mad:

Anwaro
13-04-04, 09:48
Geplaatst door taouanza
Kun je nagaan hoe dom zijn stelling is. Dat je van soldaten verwacht dat ze hun eigen landgenoten neerknallen omdat het de bezetters uitkomt.
In elk ander situatie zouden dat landverraders zijn maar neeeeeeeeee niet als het de Amerikanen goed uitkomt. Wat een arrogantie!:mad:

Helaas zijn de Arabische leiders altijd zeer gevoelig gebleken voor de Westerse interpretatie van loyaliteit. Of is het gevoeligheid voor dollars?
Het is dus geen wonder dat ze iedereen over één kam scheren...

freya
13-04-04, 09:50
Geplaatst door arnd
Nou ja!
Dat zég ik helemaal niet!!!!


Nee inderdaad, je hebt het niet alleen over Arabieren, maar over alle mensen in het Oosten.
Sorry niet goeg gelezen.


:moe:

taouanza
13-04-04, 09:51
Geplaatst door Anwaro
Helaas zijn de Arabische leiders altijd zeer gevoelig gebleken voor de Westerse interpretatie van loyaliteit. Of is het gevoeligheid voor dollars?
Het is dus geen wonder dat ze iedereen over één kam scheren...

Maar dit betekent wel dat er hoop is voor Irak iedereen gaat er vanuit dat als de Amerikanen weggaan het er een puinhoop wordt.
Maar als de soenieten en shi'iten samenwerken en de soldaten weigeren op burgers te schieten dan is er hoop.

mark61
13-04-04, 12:01
Geplaatst door taouanza
Maar dit betekent wel dat er hoop is voor Irak iedereen gaat er vanuit dat als de Amerikanen weggaan het er een puinhoop wordt.
Maar als de soenieten en shi'iten samenwerken en de soldaten weigeren op burgers te schieten dan is er hoop.

En zo kwam het toch nog goed in Irak. Alleen op een heel andere manier dan de Amerikanen voor ogen hadden. In feite hebben ze onbedoeld meer voor nation building gedaan dan wie ook had kunnen doen. Alleen vreselijk dat het op zo'n manier moet. The American Way of Death.

jaja
13-04-04, 13:15
Geplaatst door mark61
En zo kwam het toch nog goed in Irak. Alleen op een heel andere manier dan de Amerikanen voor ogen hadden. In feite hebben ze onbedoeld meer voor nation building gedaan dan wie ook had kunnen doen. Alleen vreselijk dat het op zo'n manier moet. The American Way of Death. Ik help het je hopen. Heel heel heel erg hoop ik dat!!
... maar het hangt wel van een groot "IF" af .. Als ze samenwerken .. en de huidige samenwerking is wat dat betreft voor mij geen bewijs dat ze dat blijven doen. Daarvoor hebben ze elkaar de laatste maanden te vaak bestookt en vermoord.

mark61
13-04-04, 13:26
Geplaatst door jaja
Ik help het je hopen. Heel heel heel erg hoop ik dat!!
... maar het hangt wel van een groot "IF" af .. Als ze samenwerken .. en de huidige samenwerking is wat dat betreft voor mij geen bewijs dat ze dat blijven doen. Daarvoor hebben ze elkaar de laatste maanden te vaak bestookt en vermoord.

Either way heb ik er een hard hoofd in. Zie ook niet gebeuren dat Irak het zelf mag uitzoeken, zonder outside interference van wie dan ook.