PDA

Bekijk Volledige Versie : Tempel doelwit van Marokkaanse jongeren



Scipio
13-04-04, 10:51
In de Haagse Schilderswijk valt een groep Marokkaanse jongens al maanden gelovige Hindoes lastig bij hun tempel. Hindoejongeren hebben er nu genoeg van en willen tegenactie.

Hindoepriester S. Ramdhani probeert escalatie uit alle macht te voorkomen: ,,Als groepen jongeren van de ene afkomst en groepen jongeren met een andere afkomst zich gaan bundelen tegen elkaar, krijg je ernstige toestanden. Die moeten we in Nederland absoluut niet hebben.''

VVD-Kamerlid Stef Blok, ook voorzitter van de commissie die de integratie onderzocht, maakt zich zorgen over de situatie. ,,Dit is bijzonder schrijnend. Een gerichte actie tegen een groep die anders is. Dat is discriminatie. Willen we met zijn allen in Nederland samenleven, dan kan dit niet. De politie moet ingrijpen.'' Blok neemt vandaag contact op met de gemeente Den Haag om de zaak aan te kaarten.

Afgelopen weekeinde was voor veel hindoejongeren de maat vol toen de Marokkaanse jongens voor de zoveelste keer op hun motorkappen gingen zitten. Pandit (hindoepriester) Ramdhani, voorzitter van het tempelbestuur, begrijpt de frustratie. Ook hij voelt zich gediscrimineerd. ,,Waarom kiezen ze precies onze tempel uit? Hier vlakbij is een moskee. Waarom gaan ze daar niet plunderen? Ze haten het hindoegeloof zeker. Ik weet het anders ook niet.''

De Marokkaanse jongens duwen hondenpoep door de brievenbus van het heiligdom Ram Mandir, hebben twee keer ingebroken, een heilig beeld gestolen, geplast in heilige ruimten en zo'n 1500 euro uit de collectebussen gestolen. ,,Ze spugen, laten bezoekers niet door en hebben twee oudere dames van hun tas beroofd en daarna bedreigd om geen aangifte te doen. Onze tempelsecretaris is aangevallen met een stok.'' Van alle gevallen is aangifte gedaan. Vanwege de intimidaties ontvangt hij zo'n 15 procent minder bezoekers, schat Ramdhani.

Dat dit juist Ramdhani overkomt, is bijna tragisch te noemen. De pandit kreeg vorig jaar nog een lintje van de koningin voor zijn bijdrage aan de integratie in de wijk. De tempel ontvangt elk jaar duizenden Haagse leerlingen om voorlichting te geven over het hindoegeloof en vangt probleemjongeren op. Ook beijvert Ramdhani zich sinds de aanslagen van 11 september 2001 voor het verbeteren van de betrekkingen tussen christenen, Hindoes en moslims.

Maar sinds de intimidaties door de Marokkaanse jongeren heeft het idealisme van Ramdhani een stevige knauw gekregen. Hij overweegt zelfs uit het 11-septemberoverleg te stappen. PvdA-gemeenteraadslid Rabin Baldewsingh heeft burgemeester Deetman inmiddels om hulp gevraagd. Het politiebureau in de wijk laat weten dat de kwestie op de agenda staat.

De pandit heeft nu zijn hoop gevestigd op 'alle overheden waar ik bij heb aangeklopt' om te voorkomen dat de hindoejeugd het heft in eigen hand neemt. ,,Politie en gemeente hebben beloofd mij te helpen en daar vertrouw ik op. Als dat gebeurt, kunnen we dit vuur nog doven.''

Kan iemand mij vertellen waarom Marokkanen dit doen? Doen wij toch ook niet bij jullie?

Rode Smurf
13-04-04, 10:58
Zou het dan toch aan de marokkanen liggen...........?

Marsipulami
13-04-04, 11:01
Bekrompen hindoes bestaan blijkbaar ook.

Tomas
13-04-04, 11:06
Geplaatst door Scipio
De tempel ontvangt elk jaar duizenden Haagse leerlingen om voorlichting te geven over het hindoegeloof en vangt probleemjongeren op.

Wat zeuren ze nou weer die veelgodendienaren?

Simon
13-04-04, 11:27
Beetje kinderachtige reacties hierboven. Ik vind het ook nogal schrijnend. Maar hoezo noem je je kruisvaarder Scipio?

arnd
13-04-04, 11:37
Geplaatst door Marsipulami
Bekrompen hindoes bestaan blijkbaar ook.

Ja, écht watjes die hindoes. :D
Wacht maar tot links weer aan de macht is in Nederland, dan mogen andersdenkende minderheden nog véééél meer dan nu. Nu gedragen ze zich nog ingetogen.

Goodnight
13-04-04, 11:43
Wel frappant dat dit soort berichten pas het laatste jaar zo naar buiten komen.....

Zou links dan toch een positieve invloed gehad hebben de afgelopen jaren????

arnd
13-04-04, 11:46
Geplaatst door Goodnight
Wel frappant dat dit soort berichten pas het laatste jaar zo naar buiten komen.....

Zou links dan toch een positieve invloed gehad hebben de afgelopen jaren????

:D

Ik denk andersom, Good. Links heeft een paar jaar in moeten binden, dus nu kunnen de dingen af en toe gewoon weer gezegd worden. Denk je ook niet? ;)

Goodnight
13-04-04, 12:14
Geplaatst door arnd
:D

Ik denk andersom, Good. Links heeft een paar jaar in moeten binden, dus nu kunnen de dingen af en toe gewoon weer gezegd worden. Denk je ook niet? ;)

Je doet nu alsof links daarvoor plakband op de monden van de mensen heeft geplakt.

Nee, ben het niet je eens.Het is gewoon hip om te denken dat je alles mag zeggen.
Vleugje waarheid, snufje hype die er heerst, aandikken met de term: nu mag alles gezegd worden en voila je hebt een waar nieuwsbericht.

Kom op man, daarvoor mocht je ook doen en zeggen wat je wilde en dat werd gedaan ook.Alleen nu heeft de media ook een aandeel daarin dus denk je dat het nu meer gezegd wordt.

Je doet alsof men daarvoor monddood was....

Bommel Ding
13-04-04, 12:25
Geplaatst door Goodnight
Wel frappant dat dit soort berichten pas het laatste jaar zo naar buiten komen.....

Zou links dan toch een positieve invloed gehad hebben de afgelopen jaren????
De temperatuur ligt de laatste tijd hoger dan de jaren hiervoor, zou de kou dan toch een positieve invloed hebben gehad?

Goodnight
13-04-04, 12:47
Geplaatst door Bommel Ding
De temperatuur ligt de laatste tijd hoger dan de jaren hiervoor, zou de kou dan toch een positieve invloed hebben gehad?

Ze hebben jou zeker geleerd om appels met peren te vergelijken.

Abelone
13-04-04, 12:51
Even voor de goede orde: het zijn inderdaad wat meer feiten en feitjes die tegenwoordig de actualiteiten (mogen) halen.

Voor wat betreft meningen ben ik het wel met Goodnight eens: iedereen kan tegenwoordig ook zijn mening geven, conclusies trekken en uitspraken doen. En die zijn niet altijd even mild.

Bommel Ding
13-04-04, 12:57
Geplaatst door Goodnight
Ze hebben jou zeker geleerd om appels met peren te vergelijken.
Ze? Ik heb dat zojuist van jou geleerd!

Goodnight
13-04-04, 13:00
Geplaatst door Bommel Ding
Ze? Ik heb dat zojuist van jou geleerd!

Ben je zo makkelijk beinvloedbaar dan?


Hmmm...ik hou niet van mannen zonder daad en wilskracht.. :bril:

DEMOcraat
13-04-04, 13:02
vreemd dat de politie hier niets aan doet.of heeft de politie daar belang bij.....

jaja
13-04-04, 13:03
Geplaatst door Goodnight
Je doet nu alsof links daarvoor plakband op de monden van de mensen heeft geplakt.

Nee, ben het niet je eens.Het is gewoon hip om te denken dat je alles mag zeggen.
Vleugje waarheid, snufje hype die er heerst, aandikken met de term: nu mag alles gezegd worden en voila je hebt een waar nieuwsbericht.

Kom op man, daarvoor mocht je ook doen en zeggen wat je wilde en dat werd gedaan ook.Alleen nu heeft de media ook een aandeel daarin dus denk je dat het nu meer gezegd wordt.

Je doet alsof men daarvoor monddood was.... nou... als ik de mensen mag geloven die op de LPF stemden was DAT nu juist het punt. Ze waren de andere partijen zat omdat ze wel over dit soort zaken klaagden, maar niet gehoord werden ..
Erger nog, zelfs de PvdA heeft toegegeven dat dat zo was ...

NB: hiermee zeg ik dus niet dat het schering en inslag was, maar wel dat er een klimaat was waarin men om wille van de live vrede dit soort zaken liefst binnenskamers hield ALS het gebeurde. In hoeverre het nu of toen vaak voorkwam en of er sprake is van toename of afname etc. is onbekend. Het zou eens echt onderzocht moeten worden. Maar het feit dat men er vroeger niet openlijk over sprak is geen bewijs dat het niet gebeurde.
Wat dat betreft is bijvoorbeeld interessant dat juist vanuit de indo / hindoe hoek verhoudingsgewijs veel op de LPF is gestemd ... (voor allochtoonse begrippen).

Bommel Ding
13-04-04, 13:04
Geplaatst door Goodnight
Hmmm...ik hou niet van mannen zonder daad en wilskracht.. :bril:
Gelukkig maar dat het hier geen dating site is. Of ben jij hier soms wel met dat doel? :wijs:

Goodnight
13-04-04, 13:06
Geplaatst door Bommel Ding
Gelukkig maar dat het hier geen dating site is. Of ben jij hier soms wel met dat doel? :wijs:

ja hoor...alleen ik moet je teleurstellen...jij behoort niet tot de gelukkigen.

Abelone
13-04-04, 13:09
Geplaatst door jaja
nou... als ik de mensen mag geloven die op de LPF stemden was DAT nu juist het punt. Ze waren de andere partijen zat omdat ze wel over dit soort zaken klaagden, maar niet gehoord werden ..
Erger nog, zelfs de PvdA heeft toegegeven dat dat zo was ...

NB: hiermee zeg ik dus niet dat het schering en inslag was, maar wel dat er een klimaat was waarin men om wille van de live vrede dit soort zaken liefst binnenskamers hield ALS het gebeurde. In hoeverre het nu of toen vaak voorkwam en of er sprake is van toename of afname etc. is onbekend. Het zou eens echt onderzocht moeten worden. Maar het feit dat men er vroeger niet openlijk over sprak is geen bewijs dat het niet gebeurde.
Wat dat betreft is bijvoorbeeld interessant dat juist vanuit de indo / hindoe hoek verhoudingsgewijs veel op de LPF is gestemd ... (voor allochtoonse begrippen).
De ongein gebeurde wel degelijk. Alleen werd men verboden er iets over te zeggen, dus werd de zaak uit boosheid opgeklopt en werd er veel meer amok gemaakt.
We zitten nu nog in de naweeen van het 'spreekverbod'.

Goodnight
13-04-04, 13:14
Geplaatst door jaja
nou... als ik de mensen mag geloven die op de LPF stemden was DAT nu juist het punt. Ze waren de andere partijen zat omdat ze wel over dit soort zaken klaagden, maar niet gehoord werden ..
Erger nog, zelfs de PvdA heeft toegegeven dat dat zo was ...

NB: hiermee zeg ik dus niet dat het schering en inslag was, maar wel dat er een klimaat was waarin men om wille van de live vrede dit soort zaken liefst binnenskamers hield ALS het gebeurde. In hoeverre het nu of toen vaak voorkwam en of er sprake is van toename of afname etc. is onbekend. Het zou eens echt onderzocht moeten worden. Maar het feit dat men er vroeger niet openlijk over sprak is geen bewijs dat het niet gebeurde.
Wat dat betreft is bijvoorbeeld interessant dat juist vanuit de indo / hindoe hoek verhoudingsgewijs veel op de LPF is gestemd ... (voor allochtoonse begrippen).

Nou ik denk niet dat dit soort zaken hetgeen zijn waar men zo veel moeite mee heeft.
Noem je een voorbeeld als positieve discriminatie bij aanname van personeel kan ik me nog het ongenoegen voorstellen van de mensen.

Dat dit soort dingen binnenshuis werden gehouden is je reinste onzin.
Het is altijd al bekend geweest, verschil nu is dat alle media zich als hongerige wolven op stort. en wat je dan krijgt is dat het van kwaad tot erger word.
Wat betreft de hindoe hoek...is mij niet bekend dat ze veel op de LPF hebben gestemd.
Wat ik wel weet is dat de hindoe's niet veel op hebben met moslims en dat gaat verder terug dan de verhoudingen in Nederland.
Kijk maar naar Kashmir.
Wat betreft bovenstaand bericht, ik verbaas me altijd hoe mensen dit soort berichten als zoete koek slikken.Alleen maar om hun eigen vooroordelen bevestigd te zien.

Zoals ik al eerder zei: er zal heus een kern van waarheid in zitten.
Maar ik vraag me ook af of het niet aangedikt wordt.

Ik heb het zelfde voorbeeld gezien toen met het rapport over Geuzenveld/Slotermeer.
Het is dat ik er met me kop bovenop zat anders zou ik alles geloofd hebben wat er toen vermeld werd.
En hoewel er idd jongeren rondliepen die voor overlast zorgden was het niet in die mate waarin het werd voorgesteld in de media.

Bovendien vond ik het frappant dat dat bericht pas naar buiten kwam toen er in diezelfde week een ander incident had plaatsgevonden: dat van Anja Joos.

terwijl dat al veel langer speelde....

Abelone
13-04-04, 13:23
Geplaatst door Goodnight
Nou ik denk niet dat dit soort zaken hetgeen zijn waar men zo veel moeite mee heeft.
Noem je een voorbeeld als positieve discriminatie bij aanname van personeel kan ik me nog het ongenoegen voorstellen van de mensen.

Dat dit soort dingen binnenshuis werden gehouden is je reinste onzin.
Het is altijd al bekend geweest, verschil nu is dat alle media zich als hongerige wolven op stort. en wat je dan krijgt is dat het van kwaad tot erger word.
Wat betreft de hindoe hoek...is mij niet bekend dat ze veel op de LPF hebben gestemd.
Wat ik wel weet is dat de hindoe's niet veel op hebben met moslims en dat gaat verder terug dan de verhoudingen in Nederland.
Kijk maar naar Kashmir.
Wat betreft bovenstaand bericht, ik verbaas me altijd hoe mensen dit soort berichten als zoete koek slikken.Alleen maar om hun eigen vooroordelen bevestigd te zien.

Zoals ik al eerder zei: er zal heus een kern van waarheid in zitten.
Maar ik vraag me ook af of het niet aangedikt wordt.

Ik heb het zelfde voorbeeld gezien toen met het rapport over Geuzenveld/Slotermeer.
Het is dat ik er met me kop bovenop zat anders zou ik alles geloofd hebben wat er toen vermeld werd.
En hoewel er idd jongeren rondliepen die voor overlast zorgden was het niet in die mate waarin het werd voorgesteld in de media.

Bovendien vond ik het frappant dat dat bericht pas naar buiten kwam toen er in diezelfde week een ander incident had plaatsgevonden: dat van Anja Joos.

terwijl dat al veel langer speelde....
In de allochtonenwijken zelf valt het ook wel mee: deze jongeren zorgen voor opvallend gedrag in andere gebieden. En in treinen, zwembaden, discotheken, op scholen.

Of dta Hindoe-verhaal is opgeklopt, betwijfel ik. Het duurt per slot van rekening al maanden, dus die hindoes hebben niet meteen lopen sputteren.

Maar 'het valt allemaal reuze mee' kun je niet altijd blijven beweren. Dan zou Oudkerk ook 'meevallen'; of de bouwfraude, of de Bijlmerramp, scheve AH-boekhouding, of name it. Als op elk bericht wordt gereageerd met een 'nou, dat valt reuze mee want ik zag het niet' kun je nooit iets aan de kaak stellen of verbeteren.

jaja
13-04-04, 13:26
Geplaatst door Goodnight
[B]Nou ik denk niet dat dit soort zaken hetgeen zijn waar men zo veel moeite mee heeft.
Noem je een voorbeeld als positieve discriminatie bij aanname van personeel kan ik me nog het ongenoegen voorstellen van de mensen.

Dat dit soort dingen binnenshuis werden gehouden is je reinste onzin. sorry, maar de meeste politieke partijen hebben dat toch echt al toegegeven.


Het is altijd al bekend geweest, verschil nu is dat alle media zich als hongerige wolven op stort. en wat je dan krijgt is dat het van kwaad tot erger word.
Wat betreft de hindoe hoek...is mij niet bekend dat ze veel op de LPF hebben gestemd. .. verhoudingsgewijs we l...

Wat ik wel weet is dat de hindoe's niet veel op hebben met moslims en dat gaat verder terug dan de verhoudingen in Nederland.
Kijk maar naar Kashmir.nederlandse hindoe's hebben heel zelden iets met India te maken .. vooral Suriname, en een beetje Indonesië.

Wat betreft bovenstaand bericht, ik verbaas me altijd hoe mensen dit soort berichten als zoete koek slikken.Alleen maar om hun eigen vooroordelen bevestigd te zien. het feit dat er een priester met naam en toenaam wordt genoemd geeft het uiterlijk van iets meer dan een gerucht ... voor mij.


Zoals ik al eerder zei: er zal heus een kern van waarheid in zitten.
Maar ik vraag me ook af of het niet aangedikt wordt.

Ik heb het zelfde voorbeeld gezien toen met het rapport over Geuzenveld/Slotermeer.
Het is dat ik er met me kop bovenop zat anders zou ik alles geloofd hebben wat er toen vermeld werd.
En hoewel er idd jongeren rondliepen die voor overlast zorgden was het niet in die mate waarin het werd voorgesteld in de media.

Bovendien vond ik het frappant dat dat bericht pas naar buiten kwam toen er in diezelfde week een ander incident had plaatsgevonden: dat van Anja Joos.

terwijl dat al veel langer speelde.... nogmaals .. ik weet niet of het waar is, ik weet niet of het aangedikt is, maar te doen alsof omdat er vroeger bijna niet overgesproken werd het dus niet voorkwam is net zo min een sterk argument. Je zegt zelf, dat het afhangt van de stemming van de Media of iets gepubliceerd wordt.

jaja
13-04-04, 13:34
Terreur jongeren treft ook tempelgangers

DEN HAAG - Onder de bezoekers van een hindoetempel in de Haagse Mijtensstraat is grote onrust ontstaan na een reeks inbraken, bedreigingen en berovingen. Het tempelbestuur houdt een groep van ongeveer vijftien jongeren verantwoordelijk voor de serie misdrijven. Ook de buurt heeft last van de jongens.

Priester S. Ramdhani, voorzitter van de Stichting Shri Sanatan Dharm Sabha (SSSDS) die de tempel Ram Mandir beheert, deed de afgelopen maanden aangifte van twee inbraken. Uit het gebouw in de Schilderswijk werden een computer, een scanner, een printer, twee collectebussen en godsdienstige voorwerpen, waaronder een koperen beeld, gestolen.
Tijdens de eerste inbraak werden twee verdachten op heterdaad betrapt en aangehouden door de politie. Volgens Ramdhani is één van de jongens zondag verhaal komen halen bij de tempel. Dat gebeurde na afloop van de open dag in de tempel. "Die jongen was met een paar vrienden binnen geweest. Omdat het een open dag was, wilde ik ze niet wegsturen", vertelt Ramdhani. "Toen de secretaris naar huis ging en zijn fiets van het slot haalde, kwam de jongen met een stok naar hem toe. 'Door jou heb ik vastgezeten. Met jou reken ik af', zei hij." Het incident is volgens Ramdhani wel gemeld, maar door de politie zou geen proces-verbaal van aangifte zijn opgenomen. Hij zegt dat de jongen die de secretaris zou hebben bedreigd, deel uitmaakt van een groepje van zo'n vijftien Marokkaanse jongeren. Zij zouden zich vrijwel dagelijks op het plein voor de tempel ophouden en in de buurt veel overlast veroorzaken. "Ze zitten op auto's en gaan soms zelfs op de daken staan", zegt Ramdhani.

Verschillende omwonenden van de tempel bevestigen het verhaal van Ramdhani. Ook zij hebben regelmatig last van de jongens. "Die jongens komen hier al een tijdje. Ze boezemen de bewoners in de Mijtenstraat angst in. Ze vernielen auto's, breken in, maken de boel vies. Kortom, ze gedragen zich asociaal", zegt een omwonende.
Groep wisselt

Een timmerman die bij de tempel aan het werk is, zag onlangs hoe enkele jongens uit de groep op klaarlichte dag zijn auto openbraken en er met een tas vandoor gingen. "Ik ben er nog achteraan gegaan, maar heb ze niet meer kunnen vinden", zegt hij. "Ik weet dat ze uit dat groepje komen, maar herkennen zou ik ze niet meer. De groep wisselt steeds van samenstelling." Jongens uit de groep, zegt Ramdhani, beroofden de afgelopen tijd twee oudere, vrouwelijke bezoekers van de tempel van hun tas. "Ik heb de slachtoffers aangeraden aangifte te doen, maar dat durven ze echt niet. Die jongens hebben gezegd dat ze weten waar die vrouwen wonen." Oudere bezoekers durven volgens Ramdhani de tempel niet meer te bezoeken uit angst voor meer berovingen.

Een groep ouderen die in de ouderenwoongroep Kamal in de Schilderswijk woont, bevestigt de dreiging van de Marokkaanse jongens. "Ik durf niet meer naar de tempel te gaan. Ze hebben mij pijn gedaan toen ze m'n tas afrukten. Ik heb nog steeds last van mijn arm", zegt een vrouw.

Ook ouderen uit het Woonzorgcentrum Om en Bij durven niet meer naar de Ram Mandir. "We zijn heel voorzichtig. Het is nu niet eens meer veilig om naar de tempel te gaan en onze God te dienen", zegt een bewoonster. Ze vindt de diefstal van de religieuze voorwerpen 'ronduit' godslasterlijk: "Het zijn onze heiligdommen en die steel je niet. Heiligschennis is het."

De politie is op de hoogte van twee inbraken in de tempel, zo laat een woordvoerder van het korps Haaglanden weten. Hij bevestigt de arrestatie van twee verdachten. "Het is nu aan het Openbaar Ministerie om te bepalen of zij verder worden vervolgd."

Van de overige incidenten is de zegsman niets bekend, al is er wel met jongeren uit de groep gepraat. "Als er problemen zijn, moeten die mensen ons dat laten weten. Dan kunnen ze absoluut op ons rekenen."

Bronvermelding: Haagsche Courant, 27 maart 2004

Dutchguy
13-04-04, 13:36
Het verhaal komt nu van een kant, mocht het waar zijn dan is het inderdaad schofterig en walchelijk.

Rabi'ah.
13-04-04, 14:16
Geplaatst door Scipio

Kan iemand mij vertellen waarom Marokkanen dit doen? Doen wij toch ook niet bij jullie?

Neej, natuurlijk niet joh, moslims worden NOOIT gediscrimineerd, er is nog NOOIT brand gesticht in een moskee. :moe:
Ff voor de duidelijkheid: Vandalisme, geweld en intolerantie hebben geen kleur. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

arnd
13-04-04, 14:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Neej, natuurlijk niet joh, moslims worden NOOIT gediscrimineerd, er is nog NOOIT brand gesticht in een moskee. :moe:
Ff voor de duidelijkheid: Vandalisme, geweld en intolerantie hebben geen kleur. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

:D Wat een muts joh......

Scipio
13-04-04, 14:33
Geplaatst door Simon
Beetje kinderachtige reacties hierboven. Ik vind het ook nogal schrijnend. Maar hoezo noem je je kruisvaarder Scipio?

Omdat ik een modene kruisvaart tegen de islam voor ogen sta.

Mill
13-04-04, 14:34
Die hindu meneer moet gewoon verhaal gaan halen bij Cliteur en Ephimenco, dat lijkt me nogal duidelijk.

arnd
13-04-04, 14:45
Geplaatst door Mill
Die hindu meneer moet gewoon verhaal gaan halen bij Cliteur en Ephimenco, dat lijkt me nogal duidelijk.

Ja tuurlijk....

Deze verfijnde Marokkaanse jongens hadden zo veel moeite met de hardnekkige boerse Nederlandse cultuur dat ze er toch ontwikkelingsschade van hebben opgelopen.

Bovendien hadden deze jongens veel te veel vrije tijd. Ook zo'n verrot cultuur element van Nederland: de jongelui heeft te veel vrije tijd .....

En als we dan ook nog een stelletje columnisten hebben die de spijkers alleen nog maar dieper in deze tere gekwetste zieltjes slaan, ja sorry hoor mijnheer Hindoe, dan vraag je om problemen als je je tempel daar durft neer te zetten .... Had lekker in India gebleven...

:jeweetog:

taouanza
13-04-04, 16:07
Geplaatst door Scipio
In de Haagse Schilderswijk valt een groep Marokkaanse jongens al maanden gelovige Hindoes lastig bij hun tempel. Hindoejongeren hebben er nu genoeg van en willen tegenactie.

Hindoepriester S. Ramdhani probeert escalatie uit alle macht te voorkomen: ,,Als groepen jongeren van de ene afkomst en groepen jongeren met een andere afkomst zich gaan bundelen tegen elkaar, krijg je ernstige toestanden. Die moeten we in Nederland absoluut niet hebben.''

VVD-Kamerlid Stef Blok, ook voorzitter van de commissie die de integratie onderzocht, maakt zich zorgen over de situatie. ,,Dit is bijzonder schrijnend. Een gerichte actie tegen een groep die anders is. Dat is discriminatie. Willen we met zijn allen in Nederland samenleven, dan kan dit niet. De politie moet ingrijpen.'' Blok neemt vandaag contact op met de gemeente Den Haag om de zaak aan te kaarten.

Afgelopen weekeinde was voor veel hindoejongeren de maat vol toen de Marokkaanse jongens voor de zoveelste keer op hun motorkappen gingen zitten. Pandit (hindoepriester) Ramdhani, voorzitter van het tempelbestuur, begrijpt de frustratie. Ook hij voelt zich gediscrimineerd. ,,Waarom kiezen ze precies onze tempel uit? Hier vlakbij is een moskee. Waarom gaan ze daar niet plunderen? Ze haten het hindoegeloof zeker. Ik weet het anders ook niet.''

De Marokkaanse jongens duwen hondenpoep door de brievenbus van het heiligdom Ram Mandir, hebben twee keer ingebroken, een heilig beeld gestolen, geplast in heilige ruimten en zo'n 1500 euro uit de collectebussen gestolen. ,,Ze spugen, laten bezoekers niet door en hebben twee oudere dames van hun tas beroofd en daarna bedreigd om geen aangifte te doen. Onze tempelsecretaris is aangevallen met een stok.'' Van alle gevallen is aangifte gedaan. Vanwege de intimidaties ontvangt hij zo'n 15 procent minder bezoekers, schat Ramdhani.

Dat dit juist Ramdhani overkomt, is bijna tragisch te noemen. De pandit kreeg vorig jaar nog een lintje van de koningin voor zijn bijdrage aan de integratie in de wijk. De tempel ontvangt elk jaar duizenden Haagse leerlingen om voorlichting te geven over het hindoegeloof en vangt probleemjongeren op. Ook beijvert Ramdhani zich sinds de aanslagen van 11 september 2001 voor het verbeteren van de betrekkingen tussen christenen, Hindoes en moslims.

Maar sinds de intimidaties door de Marokkaanse jongeren heeft het idealisme van Ramdhani een stevige knauw gekregen. Hij overweegt zelfs uit het 11-septemberoverleg te stappen. PvdA-gemeenteraadslid Rabin Baldewsingh heeft burgemeester Deetman inmiddels om hulp gevraagd. Het politiebureau in de wijk laat weten dat de kwestie op de agenda staat.

De pandit heeft nu zijn hoop gevestigd op 'alle overheden waar ik bij heb aangeklopt' om te voorkomen dat de hindoejeugd het heft in eigen hand neemt. ,,Politie en gemeente hebben beloofd mij te helpen en daar vertrouw ik op. Als dat gebeurt, kunnen we dit vuur nog doven.''

Kan iemand mij vertellen waarom Marokkanen dit doen? Doen wij toch ook niet bij jullie?

Ik weet niet waarom ze het doen maar ik vind het schandalig. En zeker omdat het al maanden aan de gang is zonder dat niemand ingrijpt. De politie niet en de ouders niet.
Ze moeten gewoon op die koppen letten en aan de ouders doorgeven. Kijken of ze dan nog zo stoer doen.:moe:

Bommel Ding
13-04-04, 16:12
Geplaatst door Scipio
Omdat ik een modene kruisvaart tegen de islam voor ogen sta.
De islam kun je niet veranderen, moslims wel

Rode Smurf
13-04-04, 16:16
Geplaatst door taouanza

Ze moeten gewoon op die koppen letten en aan de ouders doorgeven. Kijken of ze dan nog zo stoer doen.:moe:

Bij veel marokkanen zijn de ouders nou net een deel van het probleem.

arnd
13-04-04, 16:18
Geplaatst door taouanza
Ik weet niet waarom ze het doen maar ik vind het schandalig. En zeker omdat het al maanden aan de gang is zonder dat niemand ingrijpt. De politie niet en de ouders niet.
Ze moeten gewoon op die koppen letten en aan de ouders doorgeven. Kijken of ze dan nog zo stoer doen.:moe:

Wel, wel, wel, zouden we het dan toch een keer eens zijn? :)


Maar doorgeven aan de ouders .....
Ik betwijfel of het werkt

Bommel Ding
13-04-04, 16:22
Geplaatst door taouanza
Ze moeten gewoon op die koppen letten en aan de ouders doorgeven. Kijken of ze dan nog zo stoer doen.:moe:
En je dan zeker weer laten intimideren door die k*tjochies


Tijdens de eerste inbraak werden twee verdachten op heterdaad betrapt en aangehouden door de politie. Volgens Ramdhani is één van de jongens zondag verhaal komen halen bij de tempel. Dat gebeurde na afloop van de open dag in de tempel. "Die jongen was met een paar vrienden binnen geweest. Omdat het een open dag was, wilde ik ze niet wegsturen", vertelt Ramdhani. "Toen de secretaris naar huis ging en zijn fiets van het slot haalde, kwam de jongen met een stok naar hem toe. 'Door jou heb ik vastgezeten. Met jou reken ik af', zei hij."

arnd
13-04-04, 16:34
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ernstig. Geen idee hoe je zoiets oplost, als straf niet meer wordt ervaren als terechtwijzing maar als iets wat gewroken moet worden.
Ideas, anybody?

Ja hoor, bij kop en kont oppakken en terug naar Marokko.

ehhhh, wacht even, ik vergeet wat... Na eerst 3 jaar te hebben gewerkt aan bijvoorbeeld een IIe Maasvlakte of een Schiphol in zee.

Bommel Ding
13-04-04, 16:36
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ernstig. Geen idee hoe je zoiets oplost, als straf niet meer wordt ervaren als terechtwijzing maar als iets wat gewroken moet worden.
Ideas, anybody?
Strenger straffen helpt wel degelijk, Bagdad is het bewijs! :ninja2:

taouanza
13-04-04, 16:37
Geplaatst door Rode Smurf
Bij veel marokkanen zijn de ouders nou net een deel van het probleem.

Dezelfde ouders die twee weken geleden protesteerden tegen terrorisme en geen kip aandacht aan schonk?:moe:

taouanza
13-04-04, 16:38
Geplaatst door Bommel Ding
Strenger straffen helpt wel degelijk, Bagdad is het bewijs! :ninja2:

En jij denkt dat je beter ben dan die snotneuzen als jullie zulke opmerkingen maakt?:moe:

arnd
13-04-04, 16:45
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Jij hebt het over dwangarbeid?

Geen idee. Sport schijnt te verbroederen, een of ander (streng) opleidingskamp ook. Je zo afmatten dat niks anders er nog toe doet, en die vermoeidheid in anderen herkennen dus dan de hand toesteken.

Soort trainingskamp voor alternatieve Olympics. Marolympics?

ja ik heb het over dwangarbeid, geisoleerd.

Geen trainingskamp met sport of zo. Dat is veel te positief. Daar ligt een vorm van sociale beloning in.
Het hier genoemde incident bewijst dat deze vormen van positieve beloning niet werken, als immers negatieve beloning (milde straf) ook al niet werkt.

Sleutelwoorden zijn wat mij betreft gewoon repressie, absolute beheersing van de beschikbare energie (zware fysieke arbeid, veel meer dan 40 uur per week).
Dus je tweede alinea ben ik het mee eens.

PS. en dit geldt niet alleen voor deze Marokkaantjes, maar ook voor neo-nazi's enz.

torc
13-04-04, 17:16
AGNI PRESS RELEASE 20-11-2003

Namens de Amerikaanse tak van de Internationale Federatie van Bengaalse Hindoes
en vrienden uiten wij onze verontwaardiging en verontrusting over het ultimatum dat de
fundamentalistische,Ê militante, islamitische organisatie Harkat-E-Islam Al Jihad heeft
gesteld aan Hindoezakenlieden en Hindoeleiders om zich binnen 7 dagen te bekeren tot
de islam. De Daily Sangbad, een Bengaals dagblad, heeft op 3 november j.l. hier melding
van gemaakt. Global Human Rights Defence is erg bezorgd voor de veiligheid van de
Hindoe-minderheid in Bangladesh. De Harkat-E-Islam Al Jihad heeft in 1971 gestreden
Êtegen Bangladesh als seculier land en ijvert sindsdien voor een fundamentalistisch islamitisch
Bangladesh. Hindoes zijn de oorspronkelijke bewoners van Bangladesh, maar zij worden
keer op keer gedwongen zich te bekeren tot de islam. Miljoenen van hen zijn in de
Êafgelopen 40 jaar vervolgd, verkracht en vermoord. Hun cultuurgoed is vaak het mikpunt
van religieuze zuivering. Fundamentalistische krachten brengen het plan om van Bangladesh
een zuiver homogeen islamitisch land te maken ten uitvoer mede dankzij de Bengaalse regering.
Haar medeplichtigheid is overduidelijk daar zij niets onderneemt om religieuze minderheden
te beschermen. De beschaafde wereld mag gruweldaden tegen religieuze groeperingen in
Bangladesh niet tolereren en moet hen te hulp schieten ter voorkoming van uitsterving.
Global Human Rights Defence en AGNI roept hierbij de wereldgemeenschap op
om actie te ondernemen.

Hindoe genocide = 3 000 000 [3 miljoen] vermoorde Hindoes (Bangladesh, 1971) -Door Militante Moslims

Hindu Holocaust memorial museum: http://sarvadharma.org/Museum/HinduHolocaustMuseum.htm

arnd
13-04-04, 17:27
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Iets anders. Bij nader inzien: de uiteenlopende religies zijn hier punt van discussie.
Hufterig wezen komt bij iedereen voor. Pubers zijn nu eenmaal pubers, en sommige pubers kunnen echte klerelijers wezen. Het ziet ernaar uit dat de samenleving een broeipotje is geworden waarin de religie op de spits wordt gedreven als zijnde een hangijzer.
Misschien is dat helemaal niet zo. Wordt het wel aangegrepen als iets om je tegen af te zetten, maar dat zie je ook bij aanhangers van verschillende voetbalclubs, no?
Dus dwangarbeid in strafkampen, no. Ik heb zondermeer begrip voor de gevoelens van de hindoes, en ze moeten ook met rust worden gelaten. Het is ook wel iets nieuws, dit reli-gedoe. Voorheen waren het de amokmakers die amokmakers opzochten, maar au fond is er niet zoveel veranderd. Of je moet alleen nog maar meisjes kweken en af en toe 's een zaadbal in de vriezer zetten voor de voortplanting.

Op je vorige reactie.
Welke zoden het aan de dijk zet? Voor de geweldpleger niet. Voor de maatschappij wel.

Maar even op dit onderwerp.
We leven hier in Nederland. Misschien zou jij voorbeelden willen noemen van christelijke of joodse of hindoe jongens die op een dergelijke terroriserende manier te werk gaan. En vervolgens na hun straf ook nog wraakzuchtig gedrag vertonen.
Ik ken geen voorbeelden.

torc
13-04-04, 17:30
Het probleem dat de islamietiese wereld heeft met o.a... Hindoes, komt omdat de islam een 'Maan-cultus' [de massa als eenheid] is en de Hindoes hebben een 'Zonne-cultus' [het zelf], in de islamietiese wereld is het Individuele aspect een niet gewenste ontwikkeling, het Individu moet wijken voor de massa, het Individu zal dictatoriaal worden onderdrukt, de islamietiese 'maan-cultus' vertoont daarmee dezelfde trekken die in het Marxisties-Leninisme en aanverwante [dictatoriale] politieke systemen. De zonne-cultus van de Hindoe stelt dat in ieder mens de 'godheid' woont en tot bloei moet [kan] komen, het Individu beleeft de godheid Zelf, terwijl in de Islam de 'godheid' wordt opgelegd door leerstellingen en vastgeroeste dogma's.

Een vergelijkbaar conflict speelt zich af tussen b.v. de Grieks Orthodoxe kerk en de kerk van Rome, De Grieks Orthodoxen zeggen dat 'de mens is god', terwijl de kerk van Rome als tussenpersoon de sacramenten "geeft" aan de onwetende gelovige. Gelukkig is dit laatste conflict niet zo Moorddadig als de werkwijze die het [militante] islamieties geloof al eeuwen toepast.


(Truth Alone Triumphs)
The Self is the sun shining in the sky,
The wind blowing in space; he is the fire
At the altar and in the home the guest;
He dwells in human beings, in gods, in truth,
And in the vast firmament; he is the fish
Born in water, the plant growing in earth,
The river flowing down the mountain.
For this Self is supreme!

(Katha Upanishad II.2.2) [Hindoe wijsheid]

het Zelf is zon die straalt aan de hemel,
De wind die in de ruimte waait: hij is het vuur
Op het altaar en in het huis is hij de gast;
Hij gaat rond in mensen, in goden, in waarheid,
En in het heelal: hij is de vis
Geboren in het water, de plant die in de aarde groeit,
De rivier die van de bergen stoomt.
Want dit Zelf is superieur !

Oepanisjads: http://users.telenet.be/yoga/index03.html

torc
13-04-04, 18:03
Geplaatst door arnd
Ja, écht watjes die hindoes. :D
Wacht maar tot links weer aan de macht is in Nederland, dan mogen andersdenkende minderheden nog véééél meer dan nu. Nu gedragen ze zich nog ingetogen.

Denk je dat je een beetje weet wat je zegt ?
Kun je dat overzien binnen je bekrompenheid ?

S@deeQ
13-04-04, 18:06
:auw2: die zielige koelies hebben weer wat subsidie nodig voor hun tempel zeker :hihi:.
wat de joden kunnen, kunnen wij ook moeten ze gedacht hebben :jumping:

torc
13-04-04, 18:21
Geplaatst door S@deeQ
:auw2: die zielige koelies hebben weer wat subsidie nodig voor hun tempel zeker :hihi:.
wat de joden kunnen, kunnen wij ook moeten ze gedacht hebben :jumping:

Jouw rasisme is erger dan de aller slechtste fasistiese Duitse SS moordenaars, het Hindu geloof is 6000 jaar ouder dan de islam.

Ik heb zelden zo'n bekrompen geest ontmoet als jij.

Wat een drama is onbelezenheid toch, zou de profeet zeggen. Zelfs hij.

Wat een afschuwelijk mens ben jij, en wij weten als we voor God staan wie jij bent.

Rode Smurf
13-04-04, 18:34
Geplaatst door torc
Jouw rasisme is erger dan de aller slechtste fasistiese Duitse SS moordenaars, het Hindu geloof is 6000 jaar ouder dan de islam.

Ik heb zelden zo'n bekrompen geest ontmoet als jij.

Wat een drama is onbelezenheid toch, zou de profeet zeggen. Zelfs hij.

Wat een afschuwelijk mens ben jij, en wij weten als we voor God staan wie jij bent.

Vooral niet op reageren. Hier kickt ie juist op. Of niet Sadeeq?

:hihi:

freya
13-04-04, 19:30
Geplaatst door torc
Het probleem dat de islamietiese wereld heeft met o.a... Hindoes, komt omdat de islam een 'Maan-cultus' [de massa als eenheid] is en de Hindoes hebben een 'Zonne-cultus' [het zelf], in de islamietiese wereld is het Individuele aspect een niet gewenste ontwikkeling, het Individu moet wijken voor de massa, het Individu zal dictatoriaal worden onderdrukt, de islamietiese 'maan-cultus' vertoont daarmee dezelfde trekken die in het Marxisties-Leninisme en aanverwante [dictatoriale] politieke systemen. De zonne-cultus van de Hindoe stelt dat in ieder mens de 'godheid' woont en tot bloei moet [kan] komen, het Individu beleeft de godheid Zelf, terwijl in de Islam de 'godheid' wordt opgelegd door leerstellingen en vastgeroeste dogma's.

Een vergelijkbaar conflict speelt zich af tussen b.v. de Grieks Orthodoxe kerk en de kerk van Rome, De Grieks Orthodoxen zeggen dat 'de mens is god', terwijl de kerk van Rome als tussenpersoon de sacramenten "geeft" aan de onwetende gelovige. Gelukkig is dit laatste conflict niet zo Moorddadig als de werkwijze die het [militante] islamieties geloof al eeuwen toepast.


(Truth Alone Triumphs)
The Self is the sun shining in the sky,
The wind blowing in space; he is the fire
At the altar and in the home the guest;
He dwells in human beings, in gods, in truth,
And in the vast firmament; he is the fish
Born in water, the plant growing in earth,
The river flowing down the mountain.
For this Self is supreme!

(Katha Upanishad II.2.2) [Hindoe wijsheid]

het Zelf is zon die straalt aan de hemel,
De wind die in de ruimte waait: hij is het vuur
Op het altaar en in het huis is hij de gast;
Hij gaat rond in mensen, in goden, in waarheid,
En in het heelal: hij is de vis
Geboren in het water, de plant die in de aarde groeit,
De rivier die van de bergen stoomt.
Want dit Zelf is superieur !

Oepanisjads: http://users.telenet.be/yoga/index03.html

Hmz, verwar jij hier het Zelf niet met het ego?

Ik neem aan dat in het sanskriet het woord Atman is gebruikt (zou ik moeten opzoeken) Atman wordt wel vertaald met Zelf, maar staat voor iets heel anders dan het individu.

Het grote probleem dat moslims met het hinduisme hebben is dat ze al die verschillende Godvormen niet begrijpen. De meeste moslims denken dat er beeldjes worden aanbeden en begrijpen helemaal niets van de diepere betekenis daarachter.

freya
13-04-04, 19:33
Geplaatst door S@deeQ
:auw2: die zielige koelies hebben weer wat subsidie nodig voor hun tempel zeker :hihi:.
wat de joden kunnen, kunnen wij ook moeten ze gedacht hebben :jumping:

Koelies? :moe:

:aanwal:

S@deeQ
13-04-04, 19:37
Geplaatst door torc
Jouw rasisme is erger dan de aller slechtste fasistiese Duitse SS moordenaars, het Hindu geloof is 6000 jaar ouder dan de islam.

Ik heb zelden zo'n bekrompen geest ontmoet als jij.

Wat een drama is onbelezenheid toch, zou de profeet zeggen. Zelfs hij.

Wat een afschuwelijk mens ben jij, en wij weten als we voor God staan wie jij bent. :giechel:

:tranen: hier kom ik nooit overheen , een nazilul die me voor racist uitmaakt :giechel: :giechel:

Julien
13-04-04, 21:24
Sadeeq hoe had jij gereageerd als dit een moskee was geweest?

Typisch weer dat sommige prikkers hier weer zo nuchter op reageren omdat het nu marokkanen de daders zijn, maar als het autochtonen waren geweest... :schok:

S@deeQ
13-04-04, 21:32
Geplaatst door Julien
Sadeeq hoe had jij gereageerd als dit een moskee was geweest?

Typisch weer dat sommige prikkers hier weer zo nuchter op reageren omdat het nu marokkanen de daders zijn, maar als het autochtonen waren geweest... :schok:


Marokkanen gaan niet zitten janken en alle kranten afbellen omdat een of een andere mongool ff tegen de voordeur heeft zitten pissen.
deze rat heeft duidelijk politieke motieven en ik geloof bovendien geen reet van zijn gejank :zwaai:

torc
13-04-04, 22:01
S@deeQ

Jouw generalisaties zijn een drama, ik beschouw je als het vleesgeworden "drama".

met vriendelijke groet

Julien
13-04-04, 22:04
Geplaatst door torc
S@deeQ

Jouw generalisaties zijn een drama, ik beschouw je als het vleesgeworden "drama".

met vriendelijke groet

:D denk je datie hier van opkijkt? :p

S@deeQ
13-04-04, 22:06
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Allicht niet. Marokkanen bellen al hun neven en ooms en broers ;)

:fplet: de enige goede aanpak , en zo straf je alleen de schuldigen :haha:

torc
13-04-04, 22:08
Geplaatst door freya
Hmz, verwar jij hier het Zelf niet met het ego?

Nou je hebt een beetje gelijk, maar het gaat over de Ziel, de Ziel.
geen verwarring hoor.
groet

S@deeQ
13-04-04, 22:25
[QUOTE]Geplaatst door torc
[B]Nee Julien, ik denk dat zo iemand alleen maar natte dromen heeft van het plaatje hieronder.[een drama droom]
[plaatje is een gangbaar verkeers-bord in racisties en intolerant s.arabia]


Zo voorspelbaar gedrag.
Wees eens inventief.
Reageer met fatsoenlijke, goed geformuleerde zinnen voor de verandering. [Allure]

torc
13-04-04, 22:30
Geplaatst door S@deeQ
[QUOTE]Geplaatst door torc
[B] Zo voorspelbaar gedrag.
Wees eens inventief.
Reageer met fatsoenlijke, goed geformuleerde zinnen voor de verandering. [Allure]

Je bent ziek.

En ik hoop dat anderen dat begrijpen, ik ga dit publiekelijk maken,

S@deeQ
13-04-04, 22:33
Geplaatst door torc
Je bent ziek.

En ik hoop dat anderen dat begrijpen, ik ga dit publiekelijk maken,

:haha: :haha:

ik voel me vandaag juist goed, net mijn prozac ingenomen , heerlijk :laser:

torc
13-04-04, 22:47
je voelt je dus net zoals speed slikkende en prozac spuitende inelkaar geslagen homosexuele binnie !

http://www.euronet.nl/users/torc/bandaged_bin_laden.jpg

torc
13-04-04, 23:27
Zit hier je zieke probleem S@deeQ ? kun je het niet aan joh, weet je niet hoe je het moet doen ? Daarom ben je zo ziek ? en een schandaal voor deze site ? je IP nr. hebben we al te pakken.

http://www.euronet.nl/users/torc/paars%20II

Rabi'ah.
13-04-04, 23:38
Geplaatst door freya
Hmz, verwar jij hier het Zelf niet met het ego?

Ik neem aan dat in het sanskriet het woord Atman is gebruikt (zou ik moeten opzoeken) Atman wordt wel vertaald met Zelf, maar staat voor iets heel anders dan het individu.

Het grote probleem dat moslims met het hinduisme hebben is dat ze al die verschillende Godvormen niet begrijpen. De meeste moslims denken dat er beeldjes worden aanbeden en begrijpen helemaal niets van de diepere betekenis daarachter.

Ahum? :rolleyes:

1. Er wórden ook beelden aanbeden.
2. Ik wist al vanaf mijn negende jaar meer van het hinduïsme af dan mijn Hindustaanse vriendinnen.

Ik als moslima begrijp de theologie van het hinduïsme intellectueel wel, maar het strookt gewoon niet met mijn Godsbesef, en daarom ben ik het er niet mee eens.

Trouwens: over dat woord "koelies", zou ik maar niet vallen, ik gebruik het zelf op zich nooit (vind t een nare bijsmaak hebben), maar het is in feite nu meer een ingeburgerde geuzennaam geworden, een van mijn beste vrienden is half Hindustaans en noemt zich met trots en overtuiging koelie. Trouwens, koelie betekent dagloner/lastdrager dus zo beledigend is t ook weer niet........

:student:

Ok Rabiah was weer eens op de praatstoel, ik zie uit naar je reactie Freya :wink:

torc
13-04-04, 23:45
Geplaatst door Rabi'ah.
2. Ik wist al vanaf mijn negende jaar meer van het hinduïsme af dan mijn Hindustaanse vriendinnen.

Ja joh ? vertel eens

Rabi'ah.
13-04-04, 23:49
Geplaatst door torc
Ja joh ? vertel eens

Ja, maar dat is stof voor Islam&Meer, niet voor hier. :o

Bovendien had ik het tegen Freya, niet tegen jou. :ego:

barfly
13-04-04, 23:51
Geplaatst door Rabi'ah.
Ahum? :rolleyes:

1. Er wórden ook beelden aanbeden.
2. Ik wist al vanaf mijn negende jaar meer van het hinduïsme af dan mijn Hindustaanse vriendinnen.

Ik als moslima begrijp de theologie van het hinduïsme intellectueel wel, maar het strookt gewoon niet met mijn Godsbesef, en daarom ben ik het er niet mee eens.

Trouwens: over dat woord "koelies", zou ik maar niet vallen, ik gebruik het zelf op zich nooit (vind t een nare bijsmaak hebben), maar het is in feite nu meer een ingeburgerde geuzennaam geworden, een van mijn beste vrienden is half Hindustaans en noemt zich met trots en overtuiging koelie. Trouwens, koelie betekent dagloner/lastdrager dus zo beledigend is t ook weer niet........

:student:

Ok Rabiah was weer eens op de praatstoel, ik zie uit naar je reactie Freya :wink:

Ken jij Yusuf Islam?

torc
14-04-04, 00:02
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, maar dat is stof voor Islam&Meer, niet voor hier. Bovendien had ik het tegen Freya, niet tegen jou. :ego:

Okee Rabi'ah. maar ik hou je eraan dat je mij een keer alles daarover gaat vertellen wat je weet, ja, ik meen het, in ben exact, en ik zal het niet vergeten.
prettige nacht.

ps. kijk je uit voor figuren zoals S@deeQ ? Dat zijn echt vreselijke mensen hoor.


http://www.euronet.nl/users/torc/muslimbeat-the-woman.jpg

freya
14-04-04, 07:56
Geplaatst door Rabi'ah.
Ahum? :rolleyes:

1. Er wórden ook beelden aanbeden.


Onzin :p

Zo'n beeld is alleen maar een uitbeelding van een van de aspecten van het Goddelijke. Misschien wordt het beeld goed verzorgd, aangekleed enz, maar de aanbidding is voor het principe dat er achter zit.
Het beeld is een hulpmiddel ter herinnering, vooral reuze handig in een gemeenschap met analfabeten.
Je ziet in een oogopslag waar God voor staat (elk detail van hindubeelden heeft nl een betekenis), zonder steeds weer een hoogdravend boek te hoeven doorworstelen :p

Natuurlijk in gewone spreektaal, als iemand aan je vraagt wat dat voor beeld is, dan zeg je dat is Krishna of de Godin.
Maar op het moment dat het beeldje breekt gelooft niemand dat God gebroken is hoor. :fplet:

Bij de weg, ik heb ca 7 jaar een hinduleraar gehad en de bhagavat gita en de upanisads liggen naast mijn bed :p :ego:

:strik:

arnd
14-04-04, 08:47
Telegraaf Nieuws 14/4/4

Haagse hindoes zijn getreiter van Marokkanen zat
door Menzo Willems
AMSTERDAM - Een hoogopgelopen conflict tussen Marokkaanse en hindoejongeren in de Haagse Schilderswijk dreigt uit de hand te lopen.

De hindoejongeren pikken het niet langer dat jeugdige Marokkanen al maanden lang hun tempel bevuilen en gelovige hindoes lastig vallen. Zij overwegen een tegenactie.

De Marokkanen zouden hondenpoep door de brievenbus van de Ram Mandit-tempel hebben geduwd, een beeld uit de tempel hebben gestolen, in heilige ruimten hebben geplast en 1500 euro uit collectebussen hebben gestolen.

Ook zouden zij oude dames bij de ingang van de tempel hebben lastiggevallen en van hun tas beroofd. Verder zou de tempelsecretaris zijn aangevallen met een stok. Van al deze vergrijpen is aangifte gedaan en er zijn enkele Marokkaanse jongeren in de kraag gegrepen door de politie.

Escalatie

Afgelopen weekeinde was de maat voor veel hindoejongeren vol toen Marokkaanse jongelui op de motorkappen van hun auto's gingen zitten. Het Haagse PvdA-gemeenteraadslid Rabin Baldewsingh is bang dat de situatie uit de hand loopt en heeft de Haagse burgemeester Deetman om hulp gevraagd. " Het is echt heel erg", zegt hij. "Er moet snel iets gebeuren om escalatie te voorkomen." VVD-fractievoorzitter Pieter van Woensel wil dat de gemeente Den Haag veiligheidsmaatregelen treft bij de tempel en in overleg treedt met de Marokkaanse gemeenschap. De hoogopgelaaide kwestie is naar buiten gebracht door het VVD-Kamerlid Stef Blok, die als 'adoptie-Kamerlid' van de Schilderwijk extra aandacht aan de probleembuurt besteedt. "Ik werd afgelopen week opgebeld door een vertegenwoordiger van de hindoetempel met de vraag of ik iets zou kunnen doen", aldus de liberaal. "Ik heb toen contact gezocht met de Marokkaanse buurtvaders en met de Haagse gemeenteraad."

De Ram Mandit-tempel is een begrip in Den Haag. Het godshuis ontvangt jaarlijks duizenden Haagse leerlingen voor voorlichting over het hindoeïsme. Bovendien vangt de tempel probleemjongeren op. De pandit (priester) S. Ramdhani heeft vorig jaar een lintje gekregen vanwege zijn bijdrage aan de integratie in de wijk.


Ik ben heel benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

Rabi'ah.
14-04-04, 13:11
Geplaatst door freya
Onzin :p

Zo'n beeld is alleen maar een uitbeelding van een van de aspecten van het Goddelijke. Misschien wordt het beeld goed verzorgd, aangekleed enz, maar de aanbidding is voor het principe dat er achter zit.
Het beeld is een hulpmiddel ter herinnering, vooral reuze handig in een gemeenschap met analfabeten.
Je ziet in een oogopslag waar God voor staat (elk detail van hindubeelden heeft nl een betekenis), zonder steeds weer een hoogdravend boek te hoeven doorworstelen :p

Natuurlijk in gewone spreektaal, als iemand aan je vraagt wat dat voor beeld is, dan zeg je dat is Krishna of de Godin.
Maar op het moment dat het beeldje breekt gelooft niemand dat God gebroken is hoor. :fplet:

Bij de weg, ik heb ca 7 jaar een hinduleraar gehad en de bhagavat gita en de upanisads liggen naast mijn bed :p :ego:

:strik:

En wat is de Gita......een boek, of niet soms? :p :duivels:
Maargoed, waar het op neer komt is dat ik het verwerpelijk vind om een beeldje/afbeelding te maken en dan te zeggen dat dat God is, terwijl het maar een stuk steen is........ In feite zeg je dan, dat het "beeld" dat je van God hebt, God is, en dan gaan we algauw richting shirk...... :duivels: God is met niets en niemand te vergelijken, dus dat moet je dan ook niet proberen, vind ik.
En ja, ik weet wel dat ieder gebaar, ieder sieraad etc. van die godenbeelden een betekenis heeft (heb er net een boek over gelezen :p), maar hoeveel hindoes weten dat nou echt?
En waar God voor staat, dat is niet in woorden of beelden te vangen, je kunt het alleen voelen en er een interpretatie van geven.

Maar ik vind het te ver gaan om daar een visuele interpretatie van te geven, alsof God gebonden is aan tijd, ruimte, of bv. een bepaalde huidskleur!
Alsof God een man of een vrouw is! Nee, ik vind zo'n voorstelling toch te beperkt en misschien zelfs een beetje naïef. Ik herinner me nog een verhaal van een zuster die bij haar hindoevriendin op bezoek was, en per ongeluk tegen een kast aanliep waarop een beeld van Ganesha stond. Die vrouw werd helemaal hysterisch en zei : "Je maakt Ganesha kapot!" Toen zei die zuster dus: "Alsof ik Ganesha kapot zou kunnen maken." Nou, toen kwam die hindoevrouw wel weer bij zinnen, maar ik vond haar reactie dus een typisch voorbeeld van een naïef soort verering van een voorwerp dat per slot van rekening door mensenhanden is gemaakt, net zozeer dat de Koran, hoe waardevol en prachtig ook, ook maar een tekst is met letters......... :p :wink:
Het gaat om de gedachte erachter, en daar heb je toch geen beeld voor nodig? Want waar je je aangezicht ook wend, overal is God...... :) :tover:

Wa salam/groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
14-04-04, 13:13
Geplaatst door barfly
Ken jij Yusuf Islam?

Uh.....neej, hoezo?

Goodnight
14-04-04, 13:21
Geplaatst door barfly
Ken jij Yusuf Islam?

da was een bekende zanger uit de 70iger jaren.Die bekeerd is tot de Islam.

Sjakie Stevens ( of zoiets dergelijks)

Ma wat is daarmee?

Tomas
14-04-04, 13:28
Cat Stevens!!!

Stelletje cultuur barbaren.

Goodnight
14-04-04, 13:30
Geplaatst door Tomas
Cat Stevens!!!

Stelletje cultuur barbaren.

halllooo das allemaal voor mijn tijd hoor.Is nog een wonder dat ik zijn achternaam wist.
Maar goed, die gaat dus tegenwoordig nu door het leven als Yusuf Islam.

Hoor vaak dat liedje van hem : morning voor het Wereldnatuur fonds.

Tomas
14-04-04, 13:37
Geplaatst door Goodnight
halllooo das allemaal voor mijn tijd hoor.Is nog een wonder dat ik zijn achternaam wist.
Maar goed, die gaat dus tegenwoordig nu door het leven als Yusuf Islam.

Hoor vaak dat liedje van hem : morning voor het Wereldnatuur fonds.

Morning has broken.

Ik heb een cd of 2 van 'm en luister er nog wel eens naar. Vind ik nog altijd mooi. Hij jammer genoeg niet meer.

S@deeQ
14-04-04, 15:38
Geplaatst door torc
Zit hier je zieke probleem S@deeQ ? kun je het niet aan joh, weet je niet hoe je het moet doen ? Daarom ben je zo ziek ? en een schandaal voor deze site ? je IP nr. hebben we al te pakken.




:haha: :haha: :haha:

ik schijt nu helemaal in mijn broek :duim:



:D wat een mietje , na twee reacties van me al rijp voor de psychiater :fuckit:

Tomas
14-04-04, 15:45
Geplaatst door S@deeQ
:haha: :haha: :haha:

ik schijt nu helemaal in mijn broek :duim:



:D wat een mietje , na twee reacties van me al rijp voor de psychiater :fuckit:

Ja Sadeeq, je bent erg stoer en groot en sterk. Echt waar.

Ik vermoed dat die Torc zo'n verderfelijke polytheist is en dat ie hier eens kwam polsen om te zien hoe erg het nou is. Hoe cultuurgebonden deze vervelende situatie is zeg maar. Gelukkig heb jij 'm weten te overtuigen van het incidentele karakter.

S@deeQ
14-04-04, 15:52
Geplaatst door Tomas
Ja Sadeeq, je bent erg stoer en groot en sterk. Echt waar.

Ik vermoed dat die Torc zo'n verderfelijke polytheist is en dat ie hier eens kwam polsen om te zien hoe erg het nou is. Hoe cultuurgebonden deze vervelende situatie is zeg maar. Gelukkig heb jij 'm weten te overtuigen van het incidentele karakter.


:wohaa: graag gedaan poesje,

nu heeft ie pas een gegronde reden voor een foebie,:haha:

het zal hem wel wat jaartje psychische begeleiding kosten, maar hij geneest wel :fucyc:

Tomas
14-04-04, 15:57
Geplaatst door S@deeQ
:wohaa: graag gedaan poesje,

nu heeft ie pas een gegronde reden voor een foebie,:haha:

het zal hem wel wat jaartje psychische begeleiding kosten, maar hij geneest wel :fucyc:

Je vergiste je. Vrouwen leggen doorgaans de schuld bij zichzelf en gaan naar een psychiater of plegen zelfmoord. Mannen daarentegen denken praktisch nooit dat de schuld bij henzelf ligt en geven als het kan hun vrouw de schuld. Zo niet, worden ze uiteindelijk agressief, en als ze al zelfmoord plegen dan wel met medenemen van een hoop "vijanden". Je hebt zeker geen ram tussen je geitjes?

S@deeQ
14-04-04, 16:05
Geplaatst door Tomas
Je vergiste je. Vrouwen leggen doorgaans de schuld bij zichzelf en gaan naar een psychiater of plegen zelfmoord. Mannen daarentegen denken praktisch nooit dat de schuld bij henzelf ligt en geven als het kan hun vrouw de schuld. Zo niet, worden ze uiteindelijk agressief, en als ze al zelfmoord plegen dan wel met medenemen van een hoop "vijanden". Je hebt zeker geen ram tussen je geitjes?

:droef: wat heb ik nou weer gedaan. arme torcje .hopelijk hangt ie zichzelf op, dat vind ik beter dan jezelf door je kop schieten of je polsen doorsnijden :eek:


:moe:

Ram?? die stinken en smaken vies. ooit een shoarma gevreten met ram-vlees ? :kotsen:

Zwarte Schaap
14-04-04, 16:18
Geplaatst door Tomas
Ja Sadeeq, je bent erg stoer en groot en sterk. Echt waar.

Ik vermoed dat die Torc zo'n verderfelijke polytheist is en dat ie hier eens kwam polsen om te zien hoe erg het nou is. Hoe cultuurgebonden deze vervelende situatie is zeg maar. Gelukkig heb jij 'm weten te overtuigen van het incidentele karakter.

Nee hoor is gewoon waarschijnlijk een lpf er die nudisme aanbidt en die tegen de Islam strijdt en alles aangrijpt om de Islam in een kwaad daglicht te stellen.

check zijn verzameling foto's op zijn site:
http://www.euronet.nl/users/torc/

Arvid
14-04-04, 19:14
Rabi'ah je zit er compleet naast wbt het hindoeisme. Je beperkte kennis schiet je tekort. Geen nood je kan altijd bijleren.
Hindoeisme is geen meergoderij, en een beeld is geen God.
Waar leer je de onzin dat het wel zo is?

Rabi'ah.
14-04-04, 20:24
Geplaatst door Arvid
Rabi'ah je zit er compleet naast wbt het hindoeisme. Je beperkte kennis schiet je tekort. Geen nood je kan altijd bijleren.
Hindoeisme is geen meergoderij, en een beeld is geen God.
Waar leer je de onzin dat het wel zo is?

Salam Arvid, voordat ik moslima werd, heb ik me in div. godsdiensten verdiept, waaronder het hinduisme.
Ik weet heel goed dat een beeld meestal alleen als symbool wordt gebruikt, en dat die 360 miljoen goden en avatara's slechts aspecten van het volledig onpersoonlijke en transcedente Brahman zijn, dat weer in ieder mens en levend wezen te vinden is als atma. :moe:
Desalniettemin stroken veel opvattingen van het hinduisme niet met mijn eigen Godsbesef, vandaar dus dat ik ook geen hindoe ben. Trouwens, je kunt in principe niet eens hindoe worden -volgens het hindoeisme is het voorbestemd, je wordt zo geboren of niet-, maar dat is een ander verhaal.
Dus voordat je mij gaat (be)oordelen op mijn al dan niet beperkte kennis, moet je eens de moeite nemen om mij goed te lezen.
Zoals ik al eerder zei, als kind wist ik al veel van het hinduisme, mijn ouders hadden veel Hindoestaanse vrienden; als kind heb ik oop vaak Holi Phagwa en Divali gevierd. Mooie feesten, uit een oeroude fascinerende cultuur.
Een van mijn eerste sieraden was een hangertje met een hindoegod eraan, weet helaas niet meer wie.........
Ik heb laatst nog een boek gelezen over de symboliek van de godenbeelden :). Erg interessant. Dus zo zie je maar, alleen omdat ik bewust heb gekozen voor een ander geloof wil dat nog niet zeggen dat ik geen kennis heb van het hinduisme en het niet respecteer. Alleen is het mijn overtuiging niet.

Groetjes,

Rabiah.

DEMOcraat
14-04-04, 22:11
Geplaatst door torc
Het probleem dat de islamietiese wereld heeft met o.a... Hindoes, komt omdat de islam een 'Maan-cultus' [de massa als eenheid] is en de Hindoes hebben een 'Zonne-cultus' [het zelf], in de islamietiese wereld is het Individuele aspect een niet gewenste ontwikkeling, het Individu moet wijken voor de massa, het Individu zal dictatoriaal worden onderdrukt, de islamietiese 'maan-cultus' vertoont daarmee dezelfde trekken die in het Marxisties-Leninisme en aanverwante [dictatoriale] politieke systemen. De zonne-cultus van de Hindoe stelt dat in ieder mens de 'godheid' woont en tot bloei moet [kan] komen, het Individu beleeft de godheid Zelf, terwijl in de Islam de 'godheid' wordt opgelegd door leerstellingen en vastgeroeste dogma's.

Een vergelijkbaar conflict speelt zich af tussen b.v. de Grieks Orthodoxe kerk en de kerk van Rome, De Grieks Orthodoxen zeggen dat 'de mens is god', terwijl de kerk van Rome als tussenpersoon de sacramenten "geeft" aan de onwetende gelovige. Gelukkig is dit laatste conflict niet zo Moorddadig als de werkwijze die het [militante] islamieties geloof al eeuwen toepast.


(Truth Alone Triumphs)
The Self is the sun shining in the sky,
The wind blowing in space; he is the fire
At the altar and in the home the guest;
He dwells in human beings, in gods, in truth,
And in the vast firmament; he is the fish
Born in water, the plant growing in earth,
The river flowing down the mountain.
For this Self is supreme!

(Katha Upanishad II.2.2) [Hindoe wijsheid]

het Zelf is zon die straalt aan de hemel,
De wind die in de ruimte waait: hij is het vuur
Op het altaar en in het huis is hij de gast;
Hij gaat rond in mensen, in goden, in waarheid,
En in het heelal: hij is de vis
Geboren in het water, de plant die in de aarde groeit,
De rivier die van de bergen stoomt.
Want dit Zelf is superieur !

Oepanisjads: http://users.telenet.be/yoga/index03.html




je ben iets vergeten nl kasten systeem...in welke kast hoor je eigenlijk.

Muslimaah
14-04-04, 23:03
Geplaatst door freya
Onzin :p

Zo'n beeld is alleen maar een uitbeelding van een van de aspecten van het Goddelijke. Misschien wordt het beeld goed verzorgd, aangekleed enz, maar de aanbidding is voor het principe dat er achter zit.
Het beeld is een hulpmiddel ter herinnering, vooral reuze handig in een gemeenschap met analfabeten.
Je ziet in een oogopslag waar God voor staat (elk detail van hindubeelden heeft nl een betekenis), zonder steeds weer een hoogdravend boek te hoeven doorworstelen :p

Natuurlijk in gewone spreektaal, als iemand aan je vraagt wat dat voor beeld is, dan zeg je dat is Krishna of de Godin.
Maar op het moment dat het beeldje breekt gelooft niemand dat God gebroken is hoor. :fplet:

Bij de weg, ik heb ca 7 jaar een hinduleraar gehad en de bhagavat gita en de upanisads liggen naast mijn bed :p :ego:

:strik:

Goddelijke aspecten zijn net als God zelf in geen enkele beeld te vangen.

Door die aspecten in verschillende gedaantevormingen te hullen en hen verschillende heiligheid toe te kennen, maak je ze deelgenoot aan die óppergod ( Brahman ) en dat noemen wij moslims meergoderij.

Meergoderij, deelgenoten maken aan, kan zelfs zijn door je eigen behoeften boven God zelf te plaatsen.

Bofko
15-04-04, 00:14
Geplaatst door Muslimaah
Goddelijke aspecten zijn net als God zelf in geen enkele beeld te vangen.

Door die aspecten in verschillende gedaantevormingen te hullen en hen verschillende heiligheid toe te kennen, maak je ze deelgenoot aan die óppergod ( Brahman ) en dat noemen wij moslims meergoderij.

Meergoderij, deelgenoten maken aan, kan zelfs zijn door je eigen behoeften boven God zelf te plaatsen.

GIGANTISCH ARROGANTE EN IRRITANTE GODSBETUTTELING!!!
God laat zich niet misleiden, hij kan door een ´beeldje´ heenkijken. Het gaat om de bedoelingen.
Het is net alsof je geen kompas mag gebruiken om een bepaalde richting in te lopen.

Bofko
15-04-04, 01:04
Geplaatst door Bofko
GIGANTISCH ARROGANTE EN IRRITANTE GODSBETUTTELING!!!
God laat zich niet misleiden, hij kan door een ´beeldje´ heenkijken. Het gaat om de bedoelingen.
Het is net alsof je geen kompas mag gebruiken om een bepaalde richting in te lopen.

God heeft je hersens en een geweten gegeven...
God heeft je de mogelijkheid gegeven om een kompas te maken...
God heeft je ingegeven dat je een richting moet zoeken....

Hoe kom je er in godsnaam bij om te zeggen dat je geen kompas mag gebruiken.

Scipio
15-04-04, 09:34
Geplaatst door Bofko
God heeft je hersens en een geweten gegeven...
God heeft je de mogelijkheid gegeven om een kompas te maken...
God heeft je ingegeven dat je een richting moet zoeken....

Hoe kom je er in godsnaam bij om te zeggen dat je geen kompas mag gebruiken.

God bestaat niet, stelletje bijgelovige meelopers! Hij is vroeger verzonnen om het onbegrijpelijke te verklaren. Als je echt je hersens gebruikt zie je dat religie een machtsmiddel is om de mensen bang te houden. En daarbij, atheïsten leven gelukkiger!

taouanza
15-04-04, 09:58
Waarom zit met hier het Hindoeisme uit te wijden?
Daar gaat het toch helemaal niet om?
Daar heeft poep door de brievenbus toch helemaal niks mee te maken?

Bofko
15-04-04, 10:00
Geplaatst door Scipio
God bestaat niet, stelletje bijgelovige meelopers! Hij is vroeger verzonnen om het onbegrijpelijke te verklaren. Als je echt je hersens gebruikt zie je dat religie een machtsmiddel is om de mensen bang te houden. En daarbij, atheïsten leven gelukkiger!

Scipio bestaat ook niet.

Goodnight
15-04-04, 10:02
Geplaatst door Scipio
God bestaat niet, stelletje bijgelovige meelopers! Hij is vroeger verzonnen om het onbegrijpelijke te verklaren. Als je echt je hersens gebruikt zie je dat religie een machtsmiddel is om de mensen bang te houden. En daarbij, atheïsten leven gelukkiger!

hahahaha...atheisten leven gelukkiger?
kan je daar bewijzen voor leveren plz?
Ongelovige God-afwijzer!
dat jij niet gelooft moet je zelf weten,maar ga het geloof van anderen niet afkraken.Wie ben jij om voor anderen te bepalen of ze meelopers zijn of niet?

Maar goed...iedereen krijgt aan het eind van de werkdag precies het loon wat diegene verdient.....wat zal jij arm sterven zeg!

freya
15-04-04, 10:10
Geplaatst door Muslimaah
Goddelijke aspecten zijn net als God zelf in geen enkele beeld te vangen.

Daarom zijn er ook zoveel verschillende :)

En daarmee laat je ook zien dat er geen beelden aanbeden kunnen worden, aangezien ze per definitie onvolmaakt zijn.
Het gaat om het principe dat ze uitbeelden en daarover is altijd veel meer te zeggen en te bedenken dan in 1 beeldje gevangen kan worden.


Door die aspecten in verschillende gedaantevormingen te hullen en hen verschillende heiligheid toe te kennen, maak je ze deelgenoot aan die óppergod ( Brahman ) en dat noemen wij moslims meergoderij.

Alle verschillende Goden zijn onderdeel van het Brahman, ze bestaan daar niet naast, maar er IN.

Het is te vergelijken met de 99 namen van Allah, allemaal namen die aspecten van 1 en dezelfde God uitdrukken.
Daar beelden van maken gaat natuurlijk nog een stap verder en ik begrijp dat dat voor moslims moeilijk te begrijpen is. Maar wat ik wil duidelijk maken is dat het verschil tussen de verschillende religies kleiner is dan veel mensen denken en dat er uiteindelijk maar 1 Waarheid is en dat er heel veel verschillende wegen zijn om die Waarheid te ontdekken.

Zeg gewoon: Jij jouw geloof en ik het mijne en heb een beetje respect voor elkaar. Alle gelovigen zijn op zoek naar precies hetzelfde.


Meergoderij, deelgenoten maken aan, kan zelfs zijn door je eigen behoeften boven God zelf te plaatsen.

God leeft in het hart van elke gelovige ( van elk mens wil ik eigenlijk zeggen, maar dan wordt die vervelende 0theist thomas weer boos natuurlijk :p) Dus goed voor jezelf zorgen en voor jezelf opkomen, kan nooit kwaad :)

Muslimaah
15-04-04, 17:50
Geplaatst door Bofko
GIGANTISCH ARROGANTE EN IRRITANTE GODSBETUTTELING!!!
God laat zich niet misleiden, hij kan door een ´beeldje´ heenkijken. Het gaat om de bedoelingen.
Het is net alsof je geen kompas mag gebruiken om een bepaalde richting in te lopen.


Wat is dan het nut van dat beeldje aangezien God direct te contacteren is? Waarom een intermediair. Daarmee stel je dat er een beeld nodig is.

arnd
15-04-04, 18:02
Geplaatst door Goodnight
hahahaha...atheisten leven gelukkiger?
kan je daar bewijzen voor leveren plz?
Ongelovige God-afwijzer!
dat jij niet gelooft moet je zelf weten,maar ga het geloof van anderen niet afkraken.Wie ben jij om voor anderen te bepalen of ze meelopers zijn of niet?

Maar goed...iedereen krijgt aan het eind van de werkdag precies het loon wat diegene verdient.....wat zal jij arm sterven zeg!

Powerful!

Heel goed.

Muslimaah
15-04-04, 18:02
Geplaatst door freya
Daarom zijn er ook zoveel verschillende :)

En daarmee laat je ook zien dat er geen beelden aanbeden kunnen worden, aangezien ze per definitie onvolmaakt zijn.
Het gaat om het principe dat ze uitbeelden en daarover is altijd veel meer te zeggen en te bedenken dan in 1 beeldje gevangen kan worden.

Wat is dan het nut van een beeld, aangezien het geen aspect kan vatten noch God zelf ? Op een gegeven moment maken mensen dat beeld tot God. Want al maak je oneindig veel beelden of probeer je uit te beelden wat God is en wat zijn aspecten zijn, nooit zul je er een voorstelling van kunnen maken. Waarom een intermediair schapen?



Alle verschillende Goden zijn onderdeel van het Brahman, ze bestaan daar niet naast, maar er IN.

Ik dacht dat je schreef dat er enkel aspecten werden uitgebeeld en dat deze geen Goden waren? Maar kan een God in een God zijn? Is dat niet tegenstrijdig met het Godsbegrip zelf?

Het is te vergelijken met de 99 namen van Allah, allemaal namen die aspecten van 1 en dezelfde God uitdrukken.
Daar beelden van maken gaat natuurlijk nog een stap verder en ik begrijp dat dat voor moslims moeilijk te begrijpen is. Maar wat ik wil duidelijk maken is dat het verschil tussen de verschillende religies kleiner is dan veel mensen denken en dat er uiteindelijk maar 1 Waarheid is en dat er heel veel verschillende wegen zijn om die Waarheid te ontdekken.

Ik begrijp best dat mensen de verschillende kanten van God willen leren kennen, maar de manier waarop deel ik niet. Omdat het voor mijn gevoel kan uitdraaien op dat mensen naast God, anderen ook diezelfde macht toekennen. Het was mijn bedoeling niet om anderen in hun vrijheid iets anders te belijden te beknotten. Maar het was meer ingaan op een argument die inging op een andere argument :D. Ik vond de inleiding die ik in mijn huidige studie op het hindoeïsme heb gekregen uitermate interessant.

Zeg gewoon: Jij jouw geloof en ik het mijne en heb een beetje respect voor elkaar. Alle gelovigen zijn op zoek naar precies hetzelfde.

Ik weet best dat het sfeertje op dit forum kan leiden tot vooroordelen over anderen en in combi met mijn nick evt, maar kan je misschien één van mijn post ophalen waar ik over de scheef ben gegaan op dit vlak. Ik ventileer slechts mijn theologische visie waar ik recht op heb.



God leeft in het hart van elke gelovige ( van elk mens wil ik eigenlijk zeggen, maar dan wordt die vervelende 0theist thomas weer boos natuurlijk :p) Dus goed voor jezelf zorgen en voor jezelf opkomen, kan nooit kwaad :)


In mijn hart leeft God niet, maar wel mijn liefde en geloof in God. Deze twee dingen hebben mijn nooit weerhouden om voor mezelf te zorgen en op te komen. Een tong die kan spreken, handen die kunnen schrijven, een "hart" met emoties..etc.

Olive Yao
15-04-04, 20:06
Geplaatst door taouanza
Dezelfde ouders die twee weken geleden protesteerden tegen terrorisme en geen kip aandacht aan schonk?:moe:
Heb je het over die demonstratie in Haarlem?

De organisator had een opkomst van 200 demonstranten verwacht. Er kwamen er 10.

Ayaan Hirsi Ali heeft een artikel in een krant geschreven om de demonstranten te bedanken.

Het is dus eerder zo dat er geen kip kwam, maar dat er wel een kip aandacht aan schonk.

Orakel
15-04-04, 22:13
Geplaatst door Scipio
Omdat ik een modene kruisvaart tegen de islam voor ogen sta.

Pick a number and get in line.

En m.b.t. je eerste post en voor zover je vraag oprecht is:
niet zo zeuren, blijven melden bij de politie en een gesprek aangaan met de ouders. Zijn die niet bekend, ga dan een gesprek aan met het bestuur van de dichtsbijzijnde moskee.

Is het geziek van dat geteisem binnen een paar dagen afgelopen.

freya
16-04-04, 08:12
Wat is dan het nut van een beeld, aangezien het geen aspect kan vatten noch God zelf ? Op een gegeven moment maken mensen dat beeld tot God. Want al maak je oneindig veel beelden of probeer je uit te beelden wat God is en wat zijn aspecten zijn, nooit zul je er een voorstelling van kunnen maken. Waarom een intermediair schapen?

Zo'n beeld is een geheugensteuntje en helpt je met focussen.

Een moslim die meer wil weten over de diverse aspecten van God leest de koran. Een heiden kijkt naar een beeld. Zoals ik al zei, elk detail heeft een betekenis, dus zo'n beeld vertelt een heel beeldverhaal.
Wat dat betreft is er weinig verschil tussen een boek en een beeld.
Zie jij de koran als intermediair?



Ik dacht dat je schreef dat er enkel aspecten werden uitgebeeld en dat deze geen Goden waren? Maar kan een God in een God zijn? Is dat niet tegenstrijdig met het Godsbegrip zelf?

Nu val je over mijn woordgebruik en laat je de essentie van mijn verhaal liggen :jammer:

Die verschillende aspecten worden in het dagelijks leven Goden genoemd. En die diverse Goden staan voor aspecten van het ene Goddelijke dat nauwelijks voor mensen te bevatten is en dat niet te beschrijven is.

Dus nog maar een keer:
Alle verschillende Goden zijn onderdeel van het Brahman/ het ene Goddelijke, ze bestaan daar niet naast, maar er IN.


Ik begrijp best dat mensen de verschillende kanten van God willen leren kennen, maar de manier waarop deel ik niet. Je hoeft dat ook niet te delen, jij hebt jouw manier van geloven en die is ook prima.


Omdat het voor mijn gevoel kan uitdraaien op dat mensen naast God, anderen ook diezelfde macht toekennen.

Dat is dus wat ik je probeer uit te leggen. In wezen zijn er helemaal geen anderen.
In mijn heidense wereldvisie is alles een manifestatie van God(in)
Maakt dus niet uit wat ik vereer, ik zit altijd goed ;) :D


Ik weet best dat het sfeertje op dit forum kan leiden tot vooroordelen over anderen en in combi met mijn nick evt, maar kan je misschien één van mijn post ophalen waar ik over de scheef ben gegaan op dit vlak. Ik ventileer slechts mijn theologische visie waar ik recht op heb.

Mijn opmerking was niet alleen aan jou persoonlijk gericht. Er zijn meer mensen die dit lezen ;)


In mijn hart leeft God niet, maar wel mijn liefde en geloof in God.

Hierover verschillen wij wezenlijk van mening :) maar dat geeft niet.

maare......... kan jij me zeggen waar precies de grens ligt tussen liefde en God? :strik: