PDA

Bekijk Volledige Versie : reactie

denker
13-04-04, 21:23
Met alle respect voor menselijke fouten maar volgens mij is de koran gewoon door mannen geschreven die gefrustreerd waren door vrouwen, zeer jaloers; daarom mogen vrouwen hun door God gegeven schoonheid niet tonen, hebben zij in het huwelijksrecht van de islam geen enkel recht, kunnen ze om niks verstoten worden, mag de man vier vrouwen hebben en mag de vrouw niet eens om zich heen kijken, moet zij zich bedekken, wordt ze van haar geliefde kinderen beroofd als ze die k..kerel zat is, mag ze geslagen worden, moet ze genitaal verminkt om de lust te verminderen, etc.etc.etc. Allemaal seksistische pesterijen door mannen bedacht. Om het nog wat te laten lijken zijn er aardige delen uit de Heilige Bijbel gekopieerd. Wie leest over de Jihad valt echt van zijn stoel; mannen moeten fysiek zwaar trainen om te vechten tegen niet gelovigen, niet-arabische mannen moeten gedood etc.etc. Een soort militair handboek. Ik beweer niet dat muslims allemaal crimineel zijn maar er worden veel rare en gewelddadige dingen goedgepraat. In de 10 geboden uit de Bijbel staat dat doden altijd verboden is! Altijd! Net als liegen en stelen! ER zijn geen excuses voor te bedenken! De islam is overduidelijk een dwaalspoor. Het is de valse profetie waar Jezus voor waarschuwde. De enige weg is Vergeving en Liefde en geweldloosheid. Te hoog gegrepen voor de meeste mensen maar wel noodzakelijk om te proberen. De wereld ontploft OF de mensen kiezen voor het Goede, voor de God van Liefde die de grootste kracht in lijden en zwakheid heeft getoond. Door zichzelf op te geven. Muslims zijn daar te cynisch voor. Zij geloven in wereldse zaken, in wraak, vergelding, geweld en meer geweld. Maar het kwaad gaat echt niet overwinnen.

Abdulwadud
14-04-04, 10:23
Denker, ik zal mij niet over al uw ongenuanceerde bagger uitlaten die u over het forum inmiddels heeft uitgestort (hoe zit het met uw frustatie-gehalte overigens?). Dat is te veel eer voor u. Wel nodig ik u uit om iets te lezen over De Grote Jihad op mijn weblog (eng hè?, dat woord 'jihad', brrrrr). :hihi:

Dit is de directe link naar het stuk (een lezingsverslag) over De Grote Jihad http://abdulwadud.web-log.nl/index.log?ID=163090 :hihi: :hihi:

En dit is de link naar de homepage van mijn weblog met nog veel meer andere 'enge' dingen http://abdulwadud.web-log.nl/index.log . Veel leesplezier en probeer er geen nachtmerries van te krijgen :hihi: :hihi: :hihi:

Ronceval
15-04-04, 10:47
Geplaatst door Abdulwadud
Denker, ik zal mij niet over al uw ongenuanceerde bagger uitlaten die u over het forum inmiddels heeft uitgestort (hoe zit het met uw frustatie-gehalte overigens?). Dat is te veel eer voor u. Wel nodig ik u uit om iets te lezen over De Grote Jihad op mijn weblog (eng hè?, dat woord 'jihad', brrrrr). :hihi:

Dit is de directe link naar het stuk (een lezingsverslag) over De Grote Jihad http://abdulwadud.web-log.nl/index.log?ID=163090 :hihi: :hihi:

En dit is de link naar de homepage van mijn weblog met nog veel meer andere 'enge' dingen http://abdulwadud.web-log.nl/index.log . Veel leesplezier en probeer er geen nachtmerries van te krijgen :hihi: :hihi: :hihi:
Ik werd wel niet aangesproken, maar toch. Niemand zal problemen hebben met de vredelievende aspecten van welke ideologie dan ook, maar spijtig genoeg staan de enge en niet zo vredelievende en dus brrr angstaanjagende aspecten van de islam meer in de schijnwerper.

Een goede moslim zal vanzelfsprekend stellen dat dit niet aan de islam ligt, maar andere moslims en negentig percent van de wereldbevolking ervaart dat anders en zien dat die enge, niet zo vredelievende en angstaanjagende aspecten in de koran verankerd zitten en ook dagdagelijks in de praktijk worden toegepast.

Het is inderdaad tekenend dat er nergens in de moslimse wereld vrede heerst, en dat de moslimse wereld een ontwikkelingsachterstand kent die onmogelijk in te halen lijkt indien men zich blijft baseren op de stellingen van de islam.

In verband met ontwikkelingsachterstand verwijs ik graag naar het Arab Human Development Report, gratis te verkrijgen op http://www.undp.org

Met vriedelijke groet,

RR

Abdulwadud
15-04-04, 11:08
Beste RR,

U schreef: "Een goede moslim zal vanzelfsprekend stellen dat dit niet aan de islam ligt, maar andere moslims en negentig percent van de wereldbevolking ervaart dat anders en zien dat die enge, niet zo vredelievende en angstaanjagende aspecten in de koran verankerd zitten en ook dagdagelijks in de praktijk worden toegepast."
*Mijn reactie: Die aspecten zitten helaas verankerd in bepaalde mensen/groepen, maar NIET in de koran.

U schreef: "Het is inderdaad tekenend dat er nergens in de moslimse wereld vrede heerst, en dat de moslimse wereld een ontwikkelingsachterstand kent die onmogelijk in te halen lijkt indien men zich blijft baseren op de stellingen van de islam."
*Mijn reactie: Hoezo inderdaad? Heb ik mij op die manier over de 'moslimse wereld' ('islamitische wereld' is beter Nederlands) uitgelaten? Nee. Maar hoe dan ook: dat er nergens in de islamitische wereld vrede heerst is FLAUWEKUL. Hier in Zutphen is er geen oorlog (ja, daar wonen ook moslims!) en genoeg landen waar moslims wonen, waar er geen problemen zijn die religie-gebonden zijn (neem bijvoorbeeld Senegal).

U schreef: "Het is inderdaad tekenend dat er nergens in de moslimse wereld vrede heerst, en dat de moslimse wereld een ontwikkelingsachterstand kent die onmogelijk in te halen lijkt indien men zich blijft baseren op de stellingen van de islam."
*Mijn reactie: Als ik het goed begrijp moeten van u de moslims zich van hun religie afkeren. Heb ik dat goed begrepen? Gaarne reactie.

Tenslotte, mijn complimenten over uw manier van 'spreken'. Dat getuigt van meer respect, incha Allah, dan 'denker' heeft gedaan in deze en andere threads op dit forum.

Tot schrijfs,

Abdulwadud

http://abdulwadud.web-log.nl

Ronceval
15-04-04, 18:29
Beste RR,

U schreef: "Een goede moslim zal vanzelfsprekend stellen dat dit niet aan de islam ligt, maar andere moslims en negentig percent van de wereldbevolking ervaart dat anders en zien dat die enge, niet zo vredelievende en angstaanjagende aspecten in de koran verankerd zitten en ook dagdagelijks in de praktijk worden toegepast."
*Mijn reactie: Die aspecten zitten helaas verankerd in bepaalde mensen/groepen, maar NIET in de koran.

*Mijn reactie: Hoezo inderdaad? Heb ik mij op die manier over de 'moslimse wereld' ('islamitische wereld' is beter Nederlands) uitgelaten? Nee. Maar hoe dan ook: dat er nergens in de islamitische wereld vrede heerst is FLAUWEKUL. Hier in Zutphen is er geen oorlog (ja, daar wonen ook moslims!) en genoeg landen waar moslims wonen, waar er geen problemen zijn die religie-gebonden zijn (neem bijvoorbeeld Senegal).

*Mijn reactie: Als ik het goed begrijp moeten van u de moslims zich van hun religie afkeren. Heb ik dat goed begrepen? Gaarne reactie.

Tenslotte, mijn complimenten over uw manier van 'spreken'. Dat getuigt van meer respect, incha Allah, dan 'denker' heeft gedaan in deze en andere threads op dit forum.
Abdulwadud, ik pas doorgaans mijn stijl aan aan die van de correspondent en zal altijd mijn uiterste best doen van bij de feiten te blijven.

Of "moslims" dan wel "islamitisch" beter Nederlands is wil ik in het midden laten. Ik gebruik het al eens door elkaar, ook al zou ik er op moeten letten dat "moslims" meer op de mens betrokken is en "islamitisch" meer op het systeem.

Over de verankering in de koran van geweld, onderdrukking en racisme (als breed begrip) is er voldoende gepubliceerd. Ik wil slechts een van de vele koranische instructies citeren:
4 (4) Wanneer gij dus een ontmoeting hebt met hen die ongelovig zijn houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt aangericht bindt hen dan in boeien.
(5) Dan daarna of begenadiging of loskoping totdat de strijd zijn geweld heeft neergelegd. Zo is dat. En zo God wilde zou Hij zichzelf tegen hen helpen maar het is om u met elkander te beproeven. En zij die gedood zijn op de weg Gods hun daden zal Hij niet te loor doen gaan.
Indien u wenst kan ik nog wat materiaal aandragen dat zo van het WWW kan geplukt worden en dat gebruikt wordt door moslimse "geleerden" om hun terreur te verantwoorden. Tussen hun argumentatie op basis van de koran is geen speld tussen te krijgen.

In Zutphen heerst er vrede omdat het niet onder een islamitisch systeem leeft. Senegal is een land dat ik toevallig nogal vaak bezocht toen ik een stuk jonger was. Ik kom er nog op terug.

Een lijstje van landen waar de islam dominant is: Indonesie¨, Afghanistan, Iran, Irak, Palestina, Turkije, Soedan, Algerije, Marokko, ... Leven de mensen daar in peis en vree?

Een lijstje van landen met islamitische minderheden: Thailand, Rusland, Nigeria, ... Leven de mensen daar in peis en vree?

En de islam zou dan de godsdienst van de vrede moeten zijn?

Een mens gelooft in wat hij wil, maar mag hij dan ook zijn ogen sluiten voor de realiteit? Daarom raad ik zo graag lezing aan van het Arab Human Development Report.

Ronceval
15-04-04, 21:05
...FLAUWEKUL. Hier in Zutphen is er geen oorlog (ja, daar wonen ook moslims!) en genoeg landen waar moslims wonen, waar er geen problemen zijn die religie-gebonden zijn (neem bijvoorbeeld Senegal).
Misschien heb je gewoon brute pech met Senegal aan te halen, een land waar ik nogal eens placht te vertoeven -- me niet uitdagen, want ik heb nogal wat landen bereisd ... :)

Senegal is dus niet zo vredelievend als Nederland.

Bevolking ca 10 miljoen, ca 90% moslim.

De vrede in Senegal is ook maar beperkt: de bevolking van de overwegend chirstelijke en goed ontwikkelde Casamance wordt al decennia de duvel aangedaan door de overwegend moslimse Senegalese meerderheid.

Nochtans is Senegal een relatief tolerant land. Het is een staat die nog gemodelleerd is op de Franse republiek, inclusief een scheiding van religie en staat. Dat Senegal een relatief tolerant land is kunnen blijven is vooral te danken aan de eerste president, de christen Léopold Senghor.

Er is reeds sinds 1970 een mensenrechtenorganisatie actief.

De diverse islamitische sekten, met een half dozijn hoofdstromingen, zijn er redelijk tolerant en jun islam is vaak slechts een laagje op een authentieke Afrikaanse levensfilosofie. Nochtans ondernamen de moslimse fundamentalisten ook nog vorig jaar een – gelukkig vergeefse – actie om een familiewet naar islamitisch model in te voeren.

Er leeft het gevoelen dat de islamitische sekten meer en meer de greep verliezen op een zich verder seculariserende maatschappij. Dit uit zich onder meer ook in het succes (ook in Europa) van Senegalese muziekgroepjes, maar ook in bijvoorbeeld de sexuele vrijheid in dat land, van interreligieuse huwelijken tot homosexualiteit.

Enkele algemene gegevens over het land die kunnen gevonden worden in het Human Development report (gratis te verkrijgen op http://www.undp.org): het land staat op de 156ste plaats van het totaal van 175 landen in het rapport. De levensverwachting is laag, de productiviteit ook, zoals de alfabetiseringsgraad. De kindersterfte is hoog.

Indien men al die tekortkomingen als "goed" ervaart, en men heeft een vast inkomen, is het er leven zoals god in Frankrijk, een droom voor vele Europeanen die het harde werken moe zijn.

De Casamance is dus het meest ontwikkelde gebied in Senegal, maar is ook overwegend christelijk, en heeft – "dus" zou men bijna durven zeggen – te lijden onder de islamitische onderdrukking.

Abdulwadud
15-04-04, 22:42
RR, aangezien u alles alleen van uit een religieus oogpunt wilt zien (zelfs het conflict in de Casamance) blijkt toch, helaas zou ik willen zeggen, dat u NIET bij de feiten blijft.

Casamance was vroeger een Portugese kolonie. Ergens eind 19e eeuw hebben de Fransen het van de Portugezen 'overgenomen'. Toen had Frankrijk dus twee kolonies daar: Casamance en Senegal. Bij de onafhankelijkheid van Senegal is de Casamance bij Senegal gevoegd; dat is althans de versie van het overwegend christelijke MFDC (lijkt mij een heel plausibele versie, overigens), dat zijn de rebellen die aldaar actief zijn. Het leger van Senegal EN het MFDC begaan grote 'fouten' in de bush van de Casamance (zoek op het WWW maar naar het bekende Amnesty-rapport daarover).

Het conflict is dus van KOLONIALE origine en heeft NIETS met religie te maken. Heeft u misschien oogkleppen op, ridder Ronceval a.k.a. RR?

Trouwens, in 1995 was ik in Djimakakor (nabij Bignona, Coutenghor, Tendième en andere dorpen), waar ik in de buurt (Bignona) overigens leden van de MFDC in open pickup trucks heb voorbij zien rijden: gewapende mannen in armzalige kloffies. In dat hele kleine christelijke dorpje was een kleine moslim'wijk' met een soort van rieten moskee. Die christelijke en islamitische inwoners van Djimakakor leven daar in VREDE naast elkaar, net zoals de christenen en de moslims in de rest van Senegal (denk maar aan de grote hoeveelheid christelijke Sereer in het 'noorden' (d.w.z. de rest van Senegal boven Gambia)).

Overigens, die familiewet zou alleen voor moslims gelden (zie: http://www.lequotidien.sn/dossiers/index.cfm?var_doss=13 voor de complete tekst).

RR, wanneer u bij de feiten blijft, ben ik bereid om verder met u te 'praten'. Anders dan scheiden onze forum-wegen, want u geeft blijk van een zeer beperkte visie op de werkelijkheid en een zendingsdrang onder moslims (vandaar uw aanwezigheid hier op dit maroc.nl islam-forum).

Misschien tot 'schrijfs'.

Groeten,

Abdulwadud

Ronceval
16-04-04, 12:45
... dat u NIET bij de feiten blijft....

Heeft u misschien oogkleppen op, ridder Ronceval a.k.a. RR?
... u geeft blijk van een zeer beperkte visie op de werkelijkheid en een zendingsdrang onder moslims (vandaar uw aanwezigheid hier op dit maroc.nl islam-forum).
...
Als het in een discussie verkeerd loopt is het vaak omdat men de opponent persoonlijk tracht aan te pakken. Waarom doet men dat toch? En waarom projecteert men z'n eigen tekortkomingen en intenties op de opponent? ;-)

Het is echt niet nodig van te zeggen dat de andere bij de feiten moet blijven. Het is voldoende dat je zelf bij de feiten blijft.

Stellingen die niet stevig staan kunnen gemakkelijk onderuit gehaald worden.

Inderdaad, Senegal is nog zo kwaad niet op het vlak van interreligieuse relaties. Ik heb in mijn vroegere bericht ook aangegeven waarom dat zo is: een christen als eerste president, geen sharia wetten, een lekenstaat, een seculariserende maatschappij.

Alleen dat Casamance-gebeuren is een oud zeer. Ik heb in Senegal zelf nooit gehoord dat het om een religieus probleem zou gaan ...

Op de rest van het verhaal dat ik gebracht heb ga je wijselijk niet in...

Ronceval
16-04-04, 12:48
...Overigens, die familiewet zou alleen voor moslims gelden ...
Was dit nog over het hoofd gezien.

Ook in de noordelijke staten van Nigeria is de sharia enkel van toepassing op de moslims. Zo zegt de wet. In de praktijk misbruiken de moslims die een beetje macht hebben die wet om de niet-moslims te terroriseren.

Abdulwadud
16-04-04, 13:52
RR, dat was het dan. Ik wil geen energie meer verspelen aan jouw tunnelvisie. De groeten, en: voor jou jouw levenswijze, voor mij de mijne...

Abdulwadud.

denker
16-04-04, 18:55
Abdelanogiets, ik zal je maar even Appelflap noemen. Gij zijt van iedere vorm van relativering en humor gespeend. Maar toch, seksisme en vrouwendiscriminatie zijn niet grappig net zo min als racisme waar uw soortgenoten altijd de mond van vol hebben. Mensenrechten? Volgens mij vinden veel moslims dat maar onzin, een van de mensenrechten is namelijk dat mensen zelf al dan niet een geloof mogen kiezen. Die zogenaamd tolerante islam is helemaal niet tolerant. Overal waar moslims de meerderheid vormen worden christenen en joden en niet gelovigen aangevallen, gemolesteerd, gediscrimineerd of vermoord (zie Pakistan, Iran, en nog vele andere plekken op deze wegens de islam bijna godvergeten wereld). In het westen daarentegen is er godsdienstvrijheid. Nee, ik ga niet naar uw website want ik word zo al onpasselijk van de onvrede en lelijke haat die veel moslims uitstralen. Zeker een bijproduct van dat geweldige geloof. God, wat ben ik gezegend als blijmoedige katholieke christen. Ik zal voor u bidden, Appelflap & Co!

denker
16-04-04, 19:02
'En gij zult geen last hebben van de lage listen die de mensen bedenken, wanneer Gij in mij gelooft' aldus Jezus

'Wie zonder zonde is, gooit de eerste steen'. Jezus komt op voor de vrouw die beschuldigd wordt door hypocriete perverse mannen van overspel. Zij durven niet meer te steningen, iets wat ze wel in het islamitische deel van Nigeria flikken. Jezus houdt van zowel mannen als vrouwen! Zelfs van mensen die hem verraden en ontkennen.

Denk je nou echt, dat ik me door de wanhopige dreigementen van de een of andere Appelflap in een identiteitscrisis laat intimideren? Heeft Appelflap al niet door dat veel mensen gewoon voor hun mening blijven uitkomen??? Moslimmannen blijven iets kinderlijks verontwaardigs en zieligs houden. En maar brullen en macho doen en kinderen verwekken om zich man te voelen. En waarom? Omdat zij de liefde van Jezus niet kennen en ervaren! Want dat maakt je namelijk kalm, liefdevol en blijmoedig. Ik geniet van mijn leven en ben blij en dankbaar daarvoor. Ik verdoe mijn tijd niet met het kijken op rare obscure websites. ER is teveel LICHT in mijn leven! Maar ik zal evengoed voor u bidden, dat u de ware voldoening vindt in plaats van strijd en geweld die in uw geloof verheerlijkt dan wel vergoelijkt worden.

denker
16-04-04, 19:16
Wat klinkt dat onschuldig, familiewetten. Maar dat gaat wel om het dagelijks leven van vele moslimvrouwen. Wat hebben zij voor inbreng gehad? Wat vinden zij ervan om hun man te delen met 1,2 of 3 vrouwen? Of stappen ze vrijwillig in zo'n slangenkuil, want 8 van de 10 keer is ook dat geen pais en vree. Om maar van aids en verplichte zwangerschappen (levenslang voor broedkip spelen! een uitputtingsslag, helemaal onder Afrikaanse omstandigheden) te zwijgen. En vinden die vrouwen het ook goed als hun kinderen hen worden afgepakt omdat die volgens de islam bij de (familie van) de vader horen? Zie de vele ontvoeringen vanuit Europa naar moslimlanden van kinderen met een Europese moeder en vader uit een moslimland. En vinden de vrouwen het ook leuk om verstoten te worden als ze geen seks willen en niet voor huisslaaf te spelen??? Ik persoonlijk ben niet gefrustreerd, al gooit Abdelahuppeldepup het daar graag op zoals ook de rechtvaardige Ayaan voor gek wordt verklaard. Maar dat is altijd met mensen die de waarheid spreken en voor hun mening uitkomen. Denk je dat sterke, strijdlustige mensen daar mee zitten? Er zijn mensen die echt geven om rechtvaardigheid en dat zijn heel vaak geen moslimmannen. Om nog even verder te gaan over het zogenaamd leuke moslimfamilierecht; hoe vinden moslimvrouwen het dat zij geen recht hebben op alimentatie? Dat meneer zijn gang mag gaan met andere vrouwen en dat zij gestraft, geslagen of zelfs vermoord wordt als zij eens zin heeft in een echte verliefdheid en goede seks? Als ze tenmisnte nog wat voelt en niet besneden is, want ook dat is islamitisch zogenaamd recht. Het familierecht van moslims is aan alle kanten VROUWENDISCRIMINATIE. Vrouwen zo hersnenspoelen en zelfs besnijden en onder druk zetten dat ze geen eigen wil meer hebben! Maar ook deze waanzin houdt gelukkig en Godzijdank ooit op because it is just not meant to be! Het is niet de wil van God! God huodt van alle mensen, mannen en vrouwen en God haat tirannie en onrechtvaardigheid. Je maintaindrai!

Ronceval
17-04-04, 21:40
RR, dat was het dan. Ik wil geen energie meer verspelen aan jouw tunnelvisie. De groeten, en: voor jou jouw levenswijze, voor mij de mijne...

Abdulwadud.
Over wat ben je gestruikeld, Abdulwadud?

Ik schreef nog dat de situatie in Senegal nog zo kwaad niet is en dat ik in Senegal zelf nooit gehoord heb dat het in de Casamance om een interreligieus conflict draait ...

Ronceval
17-04-04, 23:17
Om Abdulwadud een plezier te doen heb ik nog wat extra materiaal bijeengesprokkeld over Senegal:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/684035.stm
Profile: Senegal's new president
www.wluml.org/
Senegal: Victory for the progressives but not so for Senegalese women
www.wluml.org/
Article about Senegalese feminists who have been sounding the alarm about the rise of religious and political fundamentalisms in Senegal.
www.wluml.org/
Senegal: L'excision au Sénégal - "un problème d'éducation"
www.wluml.org/
Senegal has eight million inhabitants, 95% of whom are Muslim, with the remainder predominantly Christian. There are very few animists who formally practice traditional religions. I say formally because in fact traditional practices are present in the daily life of all Senegalese, be they Muslim or Christian, because these practices are profoundly rooted in their cultures.
www.wluml.org/
Senegal: Les partisans de la charia passent à l’offensive
10/08/2003: Certains chefs religieux musulmans demandent la modification du code de la famille, qu’ils jugent contraire à leurs valeurs religieuses et culturelles. (Courrier International)
http://www.ipsnews.net/fr/interna.asp?idnews=1852
DAKAR, 25 sept (IPS) - Dieynaba Hamady Sow, une fillette de 12 ans, mariée de force à son cousin de 35 ans, était décédée le 31 mai 2002 des suites de fortes hémorragies après sa nuit de noces à Matam, à 720 kilomètres au nord de Dakar, la capitale sénégalaise.

http://www.gouv.sn/textes/const_detail.cfm?numero=TITREII

La Constitution

TITRE II - DES LIBERTES PUBLIQUES ET DE LA PERSONNE HUMAINE, DES DROITS ECONOMIQUES ET SOCIAUX ET DES DROITS COLLECTIFS

Article 8

La République du Sénégal garantit à tous les citoyens les libertés individuelles fondamentales, les droits économiques et sociaux ainsi que les droits collectifs. Ces libertés et droits sont notamment :
§ Les libertés civiles et politiques : liberté d'opinion, liberté d'expression, liberté de la presse, liberté d'association, liberté de réunion, liberté de déplacement, liberté de manifestation,
§ les libertés culturelles,
§ les libertés religieuses,
§ les libertés philosophiques,
§ les libertés syndicales,
§ la liberté d'entreprendre,
§ le droit à l'éducation,
§ le droit de savoir lire et écrire,
§ le droit de propriété,
§ le droit au travail,
§ le droit à la santé,
§ le droit à un environnement sain,
§ le droit à l'information plurielle,

Ces libertés et ces droits s'exercent dans les conditions prévues par la loi.

RELIGIONS ET COMMUNAUTES RELIGIEUSES

Article 24

La liberté de conscience, les libertés et les pratiques religieuses ou cultuelles, la profession d'éducateur religieux sont garanties à tous sous réserve de l'ordre public.

Les institutions et les communautés religieuses ont le droit de se développer sans entrave. Elles sont dégagées de la tutelle de l'Etat. Elles règlent et administrent leurs affaires d'une manière autonome.

Abdulwadud
18-04-04, 12:06
Geplaatst door Ronceval
De Casamance is dus het meest ontwikkelde gebied in Senegal, maar is ook overwegend christelijk, en heeft – "dus" zou men bijna durven zeggen – te lijden onder de islamitische onderdrukking.

Geplaatst door Ronceval
Ik schreef nog dat de situatie in Senegal nog zo kwaad niet is en dat ik in Senegal zelf nooit gehoord heb dat het in de Casamance om een interreligieus conflict draait ...

Okey, kruisridder Ronceval, nog één keer dan: bovenstaande citaten van jouw hand rijmen dus echt niet met elkaar... Als je nog nooit van een interreligieus conflict gehoord hebt, waarom maak je dan die conclusie? :boogie:

Ronceval
18-04-04, 16:27
Okey, kruisridder Ronceval, nog één keer dan: bovenstaande citaten van jouw hand rijmen dus echt niet met elkaar... Als je nog nooit van een interreligieus conflict gehoord hebt, waarom maak je dan die conclusie? :boogie:

Okay, kruisridder Abdulwadud, blijkbaar heb je een tussenliggend berichtje ongelezen gelaten. Ik zal het hier herhalen:

Geplaatst door Ronceval
Als het in een discussie verkeerd loopt is het vaak omdat men de opponent persoonlijk tracht aan te pakken. Waarom doet men dat toch? En waarom projecteert men z'n eigen tekortkomingen en intenties op de opponent? ;-)

Het is echt niet nodig van te zeggen dat de andere bij de feiten moet blijven. Het is voldoende dat je zelf bij de feiten blijft.

Stellingen die niet stevig staan kunnen gemakkelijk onderuit gehaald worden.

Inderdaad, Senegal is nog zo kwaad niet op het vlak van interreligieuse relaties. Ik heb in mijn vroegere bericht ook aangegeven waarom dat zo is: een christen als eerste president, geen sharia wetten, een lekenstaat, een seculariserende maatschappij.

Alleen dat Casamance-gebeuren is een oud zeer. Ik heb in Senegal zelf nooit gehoord dat het om een religieus probleem zou gaan ...

Op de rest van het verhaal dat ik gebracht heb ga je wijselijk niet in...
De rest van het verhaal zal ik hier niet herhalen.

tram8
20-04-04, 20:07
Ik heb hier een stukje uit de koran.
Dit heb ik overigens zorgvuldig uitgezogd.

Het Tafel (Al-Maidah) 5:33 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

Ik ben zelf islamitisch opgevoed en ik heb er persoonlijk niets tegen, maar als dit soort teksten uit de koran niet in de context worden geplaatst dan heb ik er heel veel bezwaar tegen.
Het is in iran en afganistan heel gewoon dat je handen en je voeten er af gehakt worden als je bijvoorbeeld godslastering hebt begaan.