PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimorganisatie roept op tot alertheid



Mattijs
13-04-04, 22:27
Moslimorganisatie roept op tot alertheid
AMSTERDAM - Het nieuwe Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept alle moslims en de moslimorganisaties in Nederland op waakzaam te zijn en de overheid te steunen in de aanpak van fundamentalisme en terrorisme. Het CMO stuurt deze week een brief hierover aan de bijna driehonderd aangesloten moskeeën.

Dat werd dinsdag duidelijk tijdens een bezoek van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie aan de moskee Al Kabir in Amsterdam-Oost. De moskee staat bekend als de gematigdste in Nederland. CMO-voorzitter A. Tonca bevestigde dat woensdag een verklaring uitgaat.

Zowel D. Boujoufi van de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Nederland als plaatsvervangend imam M. Ouled Abdallah van de moskee wees er dinsdag op dat de islamitische gemeenschap bang is door signalen van de veiligheidsdiensten dat moslimjongeren voor de islamitische strijd worden gerekruteerd.

Dat zou onder meer gebeuren in de gebedshuizen, maar volgens Ouled Abdallah wordt niet geronseld in zijn moskee. "Hoewel 100 procent garantie nooit is te geven. We moeten alert en waakzaam blijven", aldus de 38-jarige imam. "Maar wij weten niet alles. De diensten en instanties zouden ons kunnen informeren als er dreigende toestanden zijn." Ook Boujoufi zegt meer informatie van de diensten te willen, zodat ze er als moskee-besturen beter rekening mee kunnen houden en eventuele misstanden kunnen melden.

Beide moslimvoormannen riepen de overheid op om de moslimgemeenschap te beschermen tegen "gevaarlijke tendensen waarin de vijanden van de vrede ons willen storten". Ouled Abdallah wees erop dat de koran helder is: de islam verwerpt elke vorm van terreur en geweld. Boujoufi stoort zich eraan dat de terroristen steeds ten onrechte de moslims bij hun strijd betrekken. Zo legden de daders van de aanslag in Madrid een videoband bij een moskee, om een verband te leggen. "Ze zijn dus tegen moslims."

Minister Verdonk wees erop dat het belangrijk is dat de moslimgemeenschap zich openlijk uitspreekt tegen terrorisme. Zij streeft naar meer wederzijds begrip. "Autochtone Nederlanders moeten niet bang zijn voor moslims, maar ze zien als mensen die zin en invulling geven aan hun leven."

De moskee, onder woonhuizen aan de Amstel, wil open staan voor de Nederlandse samenleving en ontvangt jaarlijks veel groepen zoals schoolklassen. De moskee Al Kabir was de eerste moskee in Amsterdam, in 1976 gesticht door de eerste generatie Marokkanen. De gebedsruimte kan 1500 mensen herbergen. Daarnaast is er ruimte voor cultureel-maatschappelijke en educatieve bezigheden.

arnd
13-04-04, 22:30
Nou daar had ik vorige week met Al Sawt nog een heel interessante discussie over.
Het ging toen om dezelfde mening en een gelijksoortige oproep van de officiele moslimorganisaties in Engeland.
Sawt's oordeel was dat er een stel stromannen boven in de officiele islamboom zitten. Als er sowieso niet naar mensen wordt geluisterd door de moslims, dan zijn het deze mensen.
Heel vreemd, maar deze discussie was toen opeens spoorloos verdwenen ;)

Maar goed....
Dus ik denk; als het in Engeland zo werkt, waarom dan hier ook niet he?

M.a.w. hoe serieus moeten we dit bericht ten diepste nemen?

Simon
13-04-04, 22:35
Geplaatst door arnd
Als er sowieso niet naar mensen wordt geluisterd door de moslims, dan zijn het deze mensen.

Wat staat hier eigenlijk? (ik begrijp er geen jota van)

arnd
13-04-04, 22:38
Geplaatst door Simon
Wat staat hier eigenlijk? (ik begrijp er geen jota van)

Er staat ook geen jota in :(

Nee hoor, ik bedoelde eigenlijk te zeggen:

Als er al een bepaalde klasse mensen is waar de gewone moslim niet naar luistert, dan is het deze.

Oftewel:

Juist naar deze officiele leiders van de moslims wordt niet geluisterd (aldus Al Sawt)

Snap je?

S@deeQ
13-04-04, 22:38
Geplaatst door Simon
Wat staat hier eigenlijk? (ik begrijp er geen jota van)

:maf2: IQ op max 55 instellen, dan gaat het goed

arnd
13-04-04, 22:39
Geplaatst door S@deeQ
:maf2: IQ op max 55 instellen, dan gaat het goed

Whahaha....

:fpetaf:

Orakel
13-04-04, 22:43
Geplaatst door arnd
Juist naar deze officiele leiders van de moslims wordt niet geluisterd (aldus Al Sawt)

Snap je?

Ut zijn geen officiele leiders van de Moslims. Maar tis wel een goed signaal dat ze afgeven.