PDA

Bekijk Volledige Versie : Kruisvaarders doden en plunderen!!!!!



TonH
14-04-04, 11:24
En waar waren NOVA, BBC en CNN???? :duivels:



On Tuesday April 13, 1204 the Crusaders seized Constantinople and the Catholic Church has issued an apology after exactly 800 years.

Specifically, in a letter to Ecumenical Patriarch Bartholomew on January 12, 2004 Archbishop Philippe Barbarin of Lyon requested to visit the Ecumenical Patriarchate and expressed the Catholic Church's “shame” for this sad day for Orthodoxy.

Cardinal Barbarin will attend the holy liturgy that will take place in the Agios Georgios Patriarchal church and will respond to the Ecumenical Patriarch's address.

© 1994-2004 Macedonian Press Agency


Vartholomaios forgives Catholics for sack of Constantinople in 1204
Ecumenical Patriarch Vartholomaios yesterday forgave Catholics for the 1204 sack of Constantinople by
crusaders from the Fourth Crusade during a liturgy in Istanbul marking the 800th anniversary of the event and attended by Cardinal Philippe Barbarin, Archbishop of Lyon. “We cannot forget that tragic day for Constantinople and for our Patriarchate but we forgive.., and we accept with satisfaction the expression of their regret and the reassurance that the West will never again undertake such an abomination against the Christians of the East,” Vartholomaios said. “It is a fact that a great sin was committed against Constantinople 800 years ago,” Cardinal Barbarin said.

Kathimerini English Edition, 14-4-2004


:D

Bofko
14-04-04, 11:27
Je wacht gewoon op een mooi rond jubileumjaar om je excuses voor gepleegde misdaden aan te bieden :)

Tomas
14-04-04, 11:30
Ik ervaar zelf dat gat van 800 jaar ook wel een beetje bij de RK kerk.

mark61
14-04-04, 11:41
Geplaatst door TonH
En waar waren NOVA, BBC en CNN???? :duivels:

Vartholomaios forgives Catholics for sack of Constantinople in 1204
Ecumenical Patriarch Vartholomaios yesterday forgave Catholics for the 1204 sack of Constantinople by
crusaders from the Fourth Crusade during ...

:D

Gaat hij de Turken dan in 2253 vergeven? Of krijgen ze straks Cyprus/EU-korting? :cool:

mark61
14-04-04, 11:42
Geplaatst door Bofko
Je wacht gewoon op een mooi rond jubileumjaar om je excuses voor gepleegde misdaden aan te bieden :)

Dan hadden ze die 200 jaar ook nog wel even uit kunnen zingen.

TonH
14-04-04, 11:46
Geplaatst door mark61
Gaat hij de Turken dan in 2253 vergeven? Of krijgen ze straks Cyprus/EU-korting? :cool:

:lol:

Nee, de Turken vergeeft hij zodra ze toestemming geven z'n seminarie weer te openen.

mark61
14-04-04, 11:57
Geplaatst door TonH
:lol:

Nee, de Turken vergeeft hij zodra ze toestemming geven z'n seminarie weer te openen.

En dan? Waar vind hij die seminaristen? Of probeert hij die dan het land in te smokkelen? Ouwe mensensmokkelaar. :cheefbek:

mark61
14-04-04, 12:00
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Heb jij al iets gehoord over een Griekse aanval op de Turken vanwege die 400 jaar bezetting? Volgens mij zijn de Grieken daar veel te flex voor.

Jawel hoor. Wel eens van het Megali Idea gehoord? Nu geloof ik wat in onbruik geraakt.


En wij doen hooguit een schepje extra zout op het patatje dat een Duitser bestelt. Lekker puh, denken we dan. Verder gaat het geloof ik niet.

In de praktijk, ja. Maar als sentiment doet het niet onder voor andere dergelijke sentimenten. Al gaat geld natuurlijk voor.

TonH
14-04-04, 12:04
Geplaatst door mark61
En dan? Waar vind hij die seminaristen? Of probeert hij die dan het land in te smokkelen? Ouwe mensensmokkelaar. :cheefbek:

Hij is zelf een Turk. Dat is een eis voor zijn functie. En dat semininarie in Halki is al sinds 1971 door de Turken gesloten.

TonH
14-04-04, 12:07
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Heb jij al iets gehoord over een Griekse aanval op de Turken vanwege die 400 jaar bezetting? Volgens mij zijn de Grieken daar veel te flex voor.

En wij doen hooguit een schepje extra zout op het patatje dat een Duitser bestelt. Lekker puh, denken we dan. Verder gaat het geloof ik niet.

Nee, niets gehoord van een Griekse aanval op Turkije de laatste dagen. Maar daar ging het ook niet over. Vergeven en vergeten, al is het dan na 800 jaar.

Vond ik wel actueel, zoals je zelf ook al meldt ronde AQ en Madrid.

(BTW, je was toch permanent geband?)

mark61
14-04-04, 12:17
Geplaatst door TonH
Hij is zelf een Turk. Dat is een eis voor zijn functie. En dat semininarie in Halki is al sinds 1971 door de Turken gesloten.

I know. Waarom is mij een raadsel. Maar die 30.000+ Grieks Orthodoxen in Istanboel, gemiddelde leeftijd ik meen 65, zullen weinig leerlingen leveren.

TonH
14-04-04, 12:18
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Modje bevredigd: in een piep geregeld.

Marruecos?! :maf:

Wassie zo snel? :nerveus:


Daar wordt daaro harder om gelachen dan wij indertijd over de Partij tot Liquidatie van Nederland.

In het noorden van Griekenland wordt over het algemeen toch weinig gelachen rond de 'grote buur'.

mark61
14-04-04, 12:21
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Volgens mij refereer je aan dat Griekse spinterpartijtje dat het Griekenland van de KLassieke Oudheid weer in ere willen herstellen?
Daar wordt daaro harder om gelachen dan wij indertijd over de Partij tot Liquidatie van Nederland.

O, dus dat bestaat nog steeds? Ik had het over de campagne van 1919. Toen zijn ze toch een aardig eind gekomen. Vertel s over de PLN, die ken ik niet.


Sentimenten die nimmer tot mega-knokpartijen of oorlog leiden. ... Of je mekaar de strot afsnijdt of gewoon lekker menselijk moppert.

Wij hebben wat om voor te leven. Anderen hebben iets om voor te sterven. Of dat denken ze dan toch.

TonH
14-04-04, 12:28
Geplaatst door mark61
I know. Waarom is mij een raadsel. Maar die 30.000+ Grieks Orthodoxen in Istanboel, gemiddelde leeftijd ik meen 65, zullen weinig leerlingen leveren.

Waarom moeten de Israëlische en de Jordanese regering toestemmen in de benoeming van de patriarch van Jeruzalem?! Da's ook zo wat.
En dat met die leeftijd is juist één van de punten waarom Vartholomaios zo'n haast heeft. Want wanneer er voor hem geen opvolger is zal zijn functie vervallen en de Orthodoxie verder splijten. En Christodoulos van Athene steekt geen hand uit, want die zit op het vinkentouw.

Bofko
14-04-04, 12:32
Geplaatst door 151 Nobelprizes
3 minute man: net als John F. Kennedy (was zijn bijnaam: wist je dat?).


Dit was ook mij onbekend . Maar op die manier kun je er wel snel meerdere per dag afwerken. En dan ben je lekker vroeg klaar.

TonH
14-04-04, 12:34
Geplaatst door 151 Nobelprizes
3 minute man: net als John F. Kennedy (was zijn bijnaam: wist je dat?).

Nee dat wist ik niet :hihi:


Je hoeft niet van ze te houwen: maar wat je ermee doet. Zoals Mark61 ook al opmerkte: sommigen zoeken een doel om voor te sterven.
Nou ja, als je eenmaal zo in mekaar steekt vind je altijd wel wat natuurlijk. Probleem is alleen dat ze anderen meenemen over de Styx, om hun idiote redenen.

AMEN. :)

TonH
14-04-04, 12:35
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ik hoop dat hij nog een half jaartje geduld heeft. Op dit moment zijn ze daar alleen maar bezig met de Olympics (en hun reputatie).

Ach een Griek hoeft zijn reputatie niet te verdedigen, want hij is tenslotte Griek. :wijs:

mark61
14-04-04, 12:50
Geplaatst door Bofko
Dit was ook mij onbekend . Maar op die manier kun je er wel snel meerdere per dag afwerken. En dan ben je lekker vroeg klaar.

Presidenten van de VS zijn Druk Bezette Gewichtige Staatslieden. En het beschermt nog tegen prostaat****** ook!

mark61
14-04-04, 12:52
Geplaatst door TonH
Waarom moeten de Israëlische en de Jordanese regering toestemmen in de benoeming van de patriarch van Jeruzalem?! Da's ook zo wat.
En dat met die leeftijd is juist één van de punten waarom Vartholomaios zo'n haast heeft. Want wanneer er voor hem geen opvolger is zal zijn functie vervallen en de Orthodoxie verder splijten. En Christodoulos van Athene steekt geen hand uit, want die zit op het vinkentouw.

Zeg zo'n patriarch heeft toch geen celibaat? Misschien kan hij nog snel wat aan kuddeuitbreiding doen. En vallen de overgebleven Orthodoxen dan niet automatisch onder Athene? De orthodoxie is toch vooral gespleten doordat het zich overal verbond aan het nationalisme? Zodat elk volkje zijn eigen patriarch heeft?

mark61
14-04-04, 12:56
Geplaatst door TonH
In het noorden van Griekenland wordt over het algemeen toch weinig gelachen rond de 'grote buur'.

Ja dat was me ook opgevallen, rond Kavala staan van die borden met 'remember ze Turks'. Waarom is dat speciaal daar? Omdat de laatste moslimminderheid daar in de buurt bivakkeert? Wist je trouwens dat een islamitische Griek die langer dan twee weken naar Turkije op vakantie gaat zijn Griekse staatsburgerschap wordt ontnomen? Althans, dat was 10 jaar geleden zo. Die hele bevolkingsuitwisseling destijds was dan ook onzin. Zo was er een christelijk Turks volkje in Roemenië (de Gagaoezen), die ook heim ins reich wilden, maar dat ging mooi niet door. Anderszijds zit Griekenland nu opgescheept met die verderfelijke Rembetika, dat Turkengejammer.

TonH
14-04-04, 13:23
Geplaatst door mark61
Zeg zo'n patriarch heeft toch geen celibaat? Misschien kan hij nog snel wat aan kuddeuitbreiding doen.

Nee, de patriarch leeft wel celibatair. De laagste regionen in de Orthodoxe kerk mogen trouwen. Voor de hoogste ambten (en natuurlijk het kloosterleven) mag je niet getrouwd zijn. Weduwnaar mag wel!
Daarom zijn veel Papa's, itt de meeste priesters, best te pruimen.


En vallen de overgebleven Orthodoxen dan niet automatisch onder Athene?

Dat zou Christodoulos wel willen!!! :D


De orthodoxie is toch vooral gespleten doordat het zich overal verbond aan het nationalisme? Zodat elk volkje zijn eigen patriarch heeft?

Kort gezegd: ja. En het Eucomenisch Patriarchaat is daar de nog steeds bindende factor tussen.

TonH
14-04-04, 13:41
Geplaatst door mark61
[B]Ja dat was me ook opgevallen, rond Kavala staan van die borden met 'remember ze Turks'. Waarom is dat speciaal daar? Omdat de laatste moslimminderheid daar in de buurt bivakkeert?

Dat viel mij vorig jaar ook weer op. Misschien een invloed van het nabije Mt. Athos? Maar in Tracië kwam je dit niet tegen, terwijl daar meer islamieten wonen. De moskeën daar zijn meestal ook in goede staat, maar in Kavala staan wat ruïnes. Zal wel komen doordat de eerste groepen vluchtelingen uit Asia-minor zich daar vestigden en Thrace pas later 'bevrijd' werd.


Wist je trouwens dat een islamitische Griek die langer dan twee weken naar Turkije op vakantie gaat zijn Griekse staatsburgerschap wordt ontnomen? Althans, dat was 10 jaar geleden zo.

Dat lijkt me sterk, want ik ken er een paar en die hadden nooit problemen. Maar wie weet.
Griekse militairen kunnen nog steeds niet op vakantie in Turkije, dat weet ik wel. Die komen de grens niet over.


Die hele bevolkingsuitwisseling destijds was dan ook onzin. Zo was er een christelijk Turks volkje in Roemenië (de Gagaoezen), die ook heim ins reich wilden, maar dat ging mooi niet door.

Zo zat er ook een groep Turkse Bulgaren klem. Ik weet niet wat er met hen gebeurd is.


Anderszijds zit Griekenland nu opgescheept met die verderfelijke Rembetika, dat Turkengejammer.

Na veel ouzo wordt dat ook steeds leuker, hoor.

mark61
14-04-04, 14:04
Geplaatst door TonH
Dat viel mij vorig jaar ook weer op. Misschien een invloed van het nabije Mt. Athos?... Zal wel komen doordat de eerste groepen vluchtelingen uit Asia-minor zich daar vestigden en Thrace pas later 'bevrijd' werd.

Dat zal het wel zijn.


Dat lijkt me sterk, want ik ken er een paar en die hadden nooit problemen. Maar wie weet.
Griekse militairen kunnen nog steeds niet op vakantie in Turkije, dat weet ik wel. Die komen de grens niet over.

Stond ca. 10 jaar geleden in de NRC. Amnesty verwijst er indirect naar. Hoe weten die Turken dan dat het militairen zijn? Die stramme pas? Of hebben ze een complete databank van het gehele Griekse leger?


Zo zat er ook een groep Turkse Bulgaren klem. Ik weet niet wat er met hen gebeurd is.

Die 'muhacir' zitten voor een deel in Turkije. Waar ze nog vrolijk Bulgaars lullen en gediscrimineerd worden. Een groot deel woont nog steeds in Bulgarije, 10% van de bevolking, eigen pol. partij.


Na veel ouzo wordt dat ook steeds leuker, hoor.

Ik heb er geen moeite mee. De staatsradio en die katarevousa-lui wel, dacht ik. Maar hoe kan je Dalaras negeren?

TonH
14-04-04, 15:00
Geplaatst door mark61
Stond ca. 10 jaar geleden in de NRC. Amnesty verwijst er indirect naar. Hoe weten die Turken dan dat het militairen zijn? Die stramme pas? Of hebben ze een complete databank van het gehele Griekse leger?

Zou kunnen liggen aan het militaire paspoort dat ze hebben....?


Ik heb er geen moeite mee. De staatsradio en die katarevousa-lui wel, dacht ik. Maar hoe kan je Dalaras negeren?

Dalaras kan en mag niet genegeerd worden.

Maar teksten als deze? Kan me voorstellen dat sommigen er wat moeite mee hebben:

ALS JE HEROÏNE GEBRUIKT

Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat
Houdt de heroïne me in leven.
De hele wereld kan ik aan,
Als ik het witte poeder snuif.
De hele wereld is van mij,
Als ik de heroïne heb en snuif,
En als de politie me ziet,
Verdwijn ik in het niets.

Als je high wordt, ben je meteen
Koning, dictator, god en wereldheerser;
als je heroïne gebruikt, geniet je, hoor,
en heel de wereld zie je door een roze bril.

Heel Griekenland is van mij.
Men lacht om haar ellende:
Zij mist haar ene poot,
Die hebben ze verdobbeld.
Ik zal dictator worden,
Al vergaat de wereld tot as:
Één zal er mijn waterpijp aansteken,
En een ander zal hem doven.

:D

mark61
14-04-04, 15:09
Geplaatst door TonH
Zou kunnen liggen aan het militaire paspoort dat ze hebben....?

Kunnen ze geen andere krijgen? Of zou het ook de Griekse regering / mindef zijn die niet wil dat ze een ander beeld van Turkije krijgen? Instandhouding officiële vijandbeelden over en weer? Terwijl de muzikanten het zo vrolijk met elkaar kunnen vinden. Farandouri / Livaneli etc.

Maar teksten als deze? Kan me voorstellen dat sommigen er wat moeite mee hebben:

Mot ie niet nodig geëxcommuniceerd worden?:D

TonH
14-04-04, 16:22
Geplaatst door mark61
Kunnen ze geen andere krijgen? Of zou het ook de Griekse regering / mindef zijn die niet wil dat ze een ander beeld van Turkije krijgen? Instandhouding officiële vijandbeelden over en weer? Terwijl de muzikanten het zo vrolijk met elkaar kunnen vinden. Farandouri / Livaneli etc.

Hadden wij hier vroeger niet ook een militair paspoort dat je gehouden was te dragen zolang je je dienstplicht vervulde?
En dat met dat 'vijandsbeeld' valt wel mee.

Ik kan me herinneren dat we met ons gezin eind 70-er jaren naar Hongarije en Roemenië op vakantie wilden. Kregen we de MID over de vloer met het verzoek of we kaarten met troepen en bases aan wilden leggen. :maf2: Dát was pas een vijandbeeld!


Maar teksten als deze? Kan me voorstellen dat sommigen er wat moeite mee hebben:

Mot ie niet nodig geëxcommuniceerd worden?:D

Eén maal orthodox, altijd orthodox. Dus niks met dat Paapse excommuniceren! :fplet:

Maar deze is wel van toepassing op deze site:

IK WIL EEN PRINSES

In Griekenland kan ik geen vrouw vinden:
er zijn veel knappe, maar moeder, wat zijn ze arm!
Ik wil een prinses uit Marokko ,
met een smak geld, kijk da's nog eens 'n vrouw.

Vorig jaar was ze hier, en ze zocht een man,
zonder dat ik het wist, wel hemeltje lief!
Ze zag me in Piraeus, bij Tzelépis met een paar vrienden,
en sindsdien houdt ze van me en ze stuurt me ook nog geld!

Ze zal me koning maken van het verre Arabië
en al haar bezit zal ik krijgen, wel hemeltje lief!
Honderd wagons met gouden ponden, cocaïne en hasj,
alle soorten waterpijpen, helemaal met diamant bedekt.

Ze zal me een baglamás geven en ivoor, en goud,
en wat ik verder maar wil, wel hemeltje lief!
Vijfhonderd derwisjen zullen de waterpijpen klaarmaken,
zodat we fijn kunnen roken in ons gouden vertrek.

:D

mark61
14-04-04, 16:27
Geplaatst door TonH
Hadden wij hier vroeger niet ook een militair paspoort dat je gehouden was te dragen zolang je je dienstplicht vervulde?
En dat met dat 'vijandsbeeld' valt wel mee.

Ja dat denk ik tegenwoordig ook wel. Maar af en toe...en in het leger...


Ik kan me herinneren dat we met ons gezin eind 70-er jaren naar Hongarije en Roemenië op vakantie wilden. Kregen we de MID over de vloer met het verzoek of we kaarten met troepen en bases aan wilden leggen. :maf2: Dát was pas een vijandbeeld!

Well well, zo hoor ik nog s wat. Kwam zeker door die moeder van je. Van heldin van de sovjet-unie naadloos naar heldin van het vrije westen.


Maar deze is wel van toepassing op deze site:

Dat moet onze vrienden deugd doen. Behalve die stereotypering dan. En derwisjen zijn itt wat hij denkt geen waterpijpaanstekers.:D

TonH
14-04-04, 16:35
Geplaatst door mark61
Well well, zo hoor ik nog s wat. Kwam zeker door die moeder van je. Van heldin van de sovjet-unie naadloos naar heldin van het vrije westen.


:confused:

Tomas
14-04-04, 16:37
Al die prikkers zijn 1 pot nat.

mark61
14-04-04, 16:42
Geplaatst door TonH
:confused:

In de ogen van de MID bedoel ik. Zo van, een 'overloper' (zo heette dat toen toch als je emigreerde, bijvoorbeeld om met een buitenlander te trouwen - elke tijd zijn eigen stereotypes) heeft er wel oren naar zich te 'wreken' op de onderdrukker. Of werden in die tijd alle Oosteuropagangers geronseld?

mark61
14-04-04, 16:43
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Oh ja, Partij tot Liquidatie van Nederland.

Wel, ene gemankeerde had het briljante plan om Nederland te verkopen. Dan zou iedereen een miljoen krijgen en dat konden we dan lekker opmaken.
Hij droeg gestreepte kleertjes, zo'n Sesamstraat-pakje zeg maar, en hij zette zijn woorden kracht bij met een tamboerijn.

Heb je dit echt gemist?

Nu je het zegt, met zo'n tamboerijn. Zeker een Quartier Latinkandidaat? NL voor 16 miljoen verkopen? Is die vent gek?

Bofko
14-04-04, 16:45
Geplaatst door mark61
Nu je het zegt, met zo'n tamboerijn. Zeker een Quartier Latinkandidaat? NL voor 16 miljoen verkopen? Is die vent gek?

Nee het is 16 miljoen * 1 miljoen= 16000 miljard.
Is ie nog steeds gek ?

mark61
14-04-04, 17:15
Geplaatst door 151 Nobelprizes
hahahaha... Eerder iets Leids.

Svp goed lezen wat ik schreef: dat scherpt je onafhankelijke, kritische geest. En rekenen is niet je sterkste kant he? ;)


Bofko plaatser Nee het is 16 miljoen * 1 miljoen= 16000 miljard.
Is ie nog steeds gek ?

Ow sorry dat begint erop te lijken. Nee rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest.

Leiden zou zich zelf al voor een meter bier de man/vrouw verkopen.

mark61
14-04-04, 17:36
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Dat krijg je, als ze al blij zijn met haring en witbrood.

Ja das om het bier te dempen.