PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtone leerlingen struikelen over inburgeringstoets



barfly
14-04-04, 14:16
LEEUWARDEN (ANP) - Friese mbo-leerlingen struikelen op belangrijke
punten bij het maken van een inburgeringstoets. De 260 voornamelijk
autochtone getoetste leerlingen weten weinig over politiek,
onderwijs, gezondheid, cultuur en vrije tijd. Docent economie H.
Baart van het Agrarisch Opleidingscentrum (AOC) Friesland heeft dat
woensdag laten weten.
De eerstejaars mbo-leerlingen van het AOC maakten de toets in
het kader van een project waarbij onder andere
inburgeringsspelletjes voor anderstaligen worden ontwikkeld.
Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Friesland College wil die
spelletjes gaan gebruiken bij scholing van de zeshonderd cursisten
die jaarlijks bij het ROC in Leeuwarden een inburgeringscursus
volgen.

Ok leg de lat gewoon zo hoog dat niemand het haalt, zou dat de nieuwste truc zijn om migranten buiten de deur te houden?

Of moeten we constateren dat de Friezen ondanks dat ze al heel lang geleden zijn geannexeerd door Nederland nog steeds niets begrijpen van de Nederlandse cultuur?

Bofko
14-04-04, 14:42
Friezen voelen zich solidair met de allochtonen.Ze herkennen de problematiek.
Er zitten al veel 'echte' illegale allochtonen ondergedoken in Friesland.

Couscousje
14-04-04, 14:48
Ik vraag me af hoe men in hemelsnaam denkt in te kunnen burgeren in een land dat inmiddels al een smeltkroes is van zoveel verschillende culturen... Je moet dan wel heel erg veelzijdig zijn.

Cc

Bofko
14-04-04, 14:54
Geplaatst door Couscousje
Ik vraag me af hoe men in hemelsnaam denkt in te kunnen burgeren in een land dat inmiddels al een smeltkroes is van zoveel verschillende culturen... Je moet dan wel heel erg veelzijdig zijn.

Cc

?? Inburgeren is toch alleen maar gericht op aanpassing aan de Nederlandse cultuur.

mark61
14-04-04, 14:59
Geplaatst door barfly
Ok leg de lat gewoon zo hoog dat niemand het haalt, zou dat de nieuwste truc zijn om migranten buiten de deur te houden?

Of moeten we constateren dat de Friezen ondanks dat ze al heel lang geleden zijn geannexeerd door Nederland nog steeds niets begrijpen van de Nederlandse cultuur?

Doet me denken aan die oranjeklant die vol verve op de tv betoogde dat iedereen het Wilhelmus moest kennen. Desgevraagd bleek hij zelf niet meer dan de eerste strofe te kennen. Nog nooit iemand zo ongenadig af zien gaan in dit verband.

lennart
14-04-04, 15:07
Geplaatst door Bofko
?? Inburgeren is toch alleen maar gericht op aanpassing aan de Nederlandse cultuur.

Wat houdt volgens jou dan aanpassen aan de Nederlandse cultuur in?

Bofko
14-04-04, 15:16
Geplaatst door lennart
Wat houdt volgens jou dan aanpassen aan de Nederlandse cultuur in?

Meegeven van 'skills' om jezelf in Nederland te kunnen redden. Belangrijkste vaardigheid is de Nederlanse taal.

Big G
14-04-04, 15:35
Geplaatst door lennart
Wat houdt volgens jou dan aanpassen aan de Nederlandse cultuur in?

- Nederlands spreken
- Nederlandse wetten, in het bijzonder de Grondwet, respecteren
- Geen Hindoes lastig vallen
- Respect verdienen in plaats van eisen

Niet zo moeilijk allemaal. Moet iedereen kunnen.

S@deeQ
14-04-04, 16:00
Geplaatst door Big G
- Nederlands spreken
- Nederlandse wetten, in het bijzonder de Grondwet, respecteren
- Geen Hindoes lastig vallen
- Respect verdienen in plaats van eisen

- Hondjes neuken


Niet zo moeilijk allemaal. Moet iedereen kunnen.

:denk: je was er eentje vergeten

S@deeQ
14-04-04, 16:18
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Moet dat niet zijn 'als hondjes', Sadeeq?


:handbang: helemaal te gek ,schat

zeg maar wanneer :lekpuh:

S@deeQ
14-04-04, 16:34
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Jij ziet de Grote Onwaarschijnlijkheid straal over het hoofd: dat de nieuwkomers dat van Hollanders moeten leren. Blinde ;)


:duim: ik zal een brave leerling zijn.

je kan gewoon zeggen waar ik hem moet ... eeuh wat ik moet doen en het komt goed :nerd:

NIS
15-04-04, 08:03
Mbo-leerlingen uit Friesland struikelen op belangrijke punten bij het maken van een inburgeringstoets. De 260 voornamelijk autochtone getoetste jongeren weten weinig over politiek, onderwijs, gezondheid, cultuur en vrije tijd. Dat heeft docent H. Baart van het Agrarisch Opleidingscentrum (AOC) Friesland woensdag laten weten.

De eerstejaars mbo-leerlingen van het AOC maakten de toets voor een project waarbij onder meer inburgeringspelletjes voor niet-Nederlandstaligen worden ontwikkeld. Het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Friesland College was de opdrachtgever voor het project.

Het ROC wil producten uit het project gaan gebruiken bij scholing van de cursisten die jaarlijks bij het ROC een inburgeringscursus volgen. Met betrekking tot het project hebben de 260 leerlingen een inburgeringstoets gedaan.

Baart vindt dat aan alle autochtone middelbare scholieren een dergelijke inburgeringstoets voor moet worden gelegd. "Dan heb je een soort nulmeting", aldus Baart. De resultaten uit de inburgeringstoets worden doorgegeven aan de leraren maatschappijleer, zodat zij er meer aandacht aan besteden. De 260 leerlingen zijn nu wat makker geworden, volgens Baart. "Eerst hadden veel leerlingen vooroordelen over allochtonen en dat is nu wel anders."

barfly
15-04-04, 08:08
Oud nieuws :p

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=93064

NIS
15-04-04, 08:12
Geplaatst door barfly
Oud nieuws :p

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=93064

Oeps! Sorry! Niet gezien.. :vierkant:

Big G
16-04-04, 16:19
Geplaatst door S@deeQ
:denk: je was er eentje vergeten

En nu ben je zeker boos omdat ik geen respect voor je heb.