PDA

Bekijk Volledige Versie : Commissie-Blok krijgt steun Kamer



NIS
15-04-04, 08:10
Den Haag - De Kamer heeft ingestemd met vrijwel alle aanbevelingen van de commissie-Blok om het integratiebeleid te verbeteren. Alleen de VVD vond bij monde Hirsi Ali a.k.a. Geit, zeven van de 27 voorstellen niet ver genoeg gaan. Daarom kwam ze vooraf met een stemverklaring.

De commissie stelt onder meer voor om woningmarkt beter te controleren en meer aandacht te besteden aan onderwijs en emancipatie. In januari was de Kamer verontwaardigd over de conclusie dat 30 jaar integratiebeleid succesvol was .

Binnenkort zal de Kamer met minster Verdonk (Integratie) debatteren over de conclusies van de commissie-Blok.

Commissie-Blok :duim:

Mattijs
15-04-04, 08:23
Nu nog afwachten of het Nederlandse volk ook de duim omhoog zal brengen voor het halfzachte rapport van die cie.

NIS
15-04-04, 08:41
Geplaatst door Mattijs
Nu nog afwachten of het Nederlandse volk ook de duim omhoog zal brengen voor het halfzachte rapport van die cie.

Matthijs, het is een onderzoek dat feiten weergeeft. Dat de NL-bevolking liever iets anders wil horen is haar probleem.

Dat begrijp jij toch wel. De meeste allochtonen zijn heel goed geintegreerd en functioneren perfect in deze samenleving.

Mattijs
15-04-04, 08:46
De meeste allochtonen zijn heel goed geintegreerd en functioneren perfect in deze samenleving.

Hier heb je ogenschijnlijk gelijk in. Voelen de meeste Marokkanen zich ook Nederlander, en willen ze de westerse samenleving ook omarmen met voor en nadelen?

arnd
15-04-04, 09:00
Geplaatst door NIS
Matthijs, het is een onderzoek dat feiten weergeeft. Dat de NL-bevolking liever iets anders wil horen is haar probleem.

Dat begrijp jij toch wel. De meeste allochtonen zijn heel goed geintegreerd en functioneren perfect in deze samenleving.

Met respect, hier valt buitengewoon veel op af te dingen.

Weergave feiten???? Wat zijn feiten bij een dergelijk complexe materie?
Volgens mij gaat het om het veiligheids- en welbevinden van het Nederlandse volk, en dat zijn nog steeds voornamelijk 15 miljoen autochtonen.
Integratie op grote delen geslaagd volgens Blok, is dus slechts op delen waar.
Het onderzoek is bovendien ook buitengewoon selectief gebeurd. Er is bijvoorbeeld helemaal niet gekeken naar onderwerpen als wat vind het volk, hoe leeft het in binnensteden, onderwijskwaliteit en resultaten.
Het is een buitengewoon smal onderzoek geweestl. Tja, dan kan ik ook zeggen dat intergratie op grote onderdelen geslaagd is.

Bovendien zijn de oplossingen die worden aangedragen halfwas. Het blijft bij spreiding van wonen, mengen van scholen, enz.
Een werkelijk sanctiebeleid op groepen als Muiderberg, Schilderswijk Den Haag en Amsterdam De Dam is niet geformuleerd.

Dus:
1. de vraag blijft staan: Is integratie wel geslaagd? Ik vind van niet.
2. Zijn de aangedragen oplossingen toereikend om het probleem op te lossen? Nee, lijkt me niet, als om te beginnen het probleem al onvoldoende gedefinieerd is en bovendien de verkeerde conclusies zijn getrokken.

NIS
15-04-04, 10:49
Geplaatst door arnd
Met respect, hier valt buitengewoon veel op af te dingen.

Weergave feiten???? Wat zijn feiten bij een dergelijk complexe materie?
Volgens mij gaat het om het veiligheids- en welbevinden van het Nederlandse volk, en dat zijn nog steeds voornamelijk 15 miljoen autochtonen.
Integratie op grote delen geslaagd volgens Blok, is dus slechts op delen waar.
Het onderzoek is bovendien ook buitengewoon selectief gebeurd. Er is bijvoorbeeld helemaal niet gekeken naar onderwerpen als wat vind het volk, hoe leeft het in binnensteden, onderwijskwaliteit en resultaten.
Het is een buitengewoon smal onderzoek geweestl. Tja, dan kan ik ook zeggen dat intergratie op grote onderdelen geslaagd is.

Bovendien zijn de oplossingen die worden aangedragen halfwas. Het blijft bij spreiding van wonen, mengen van scholen, enz.
Een werkelijk sanctiebeleid op groepen als Muiderberg, Schilderswijk Den Haag en Amsterdam De Dam is niet geformuleerd.

Dus:
1. de vraag blijft staan: Is integratie wel geslaagd? Ik vind van niet.
2. Zijn de aangedragen oplossingen toereikend om het probleem op te lossen? Nee, lijkt me niet, als om te beginnen het probleem al onvoldoende gedefinieerd is en bovendien de verkeerde conclusies zijn getrokken.

Wijsneus :D Leg jij mij maar eens uit wat integratie nu eigenlijk precies is? Wat verwacht de autochtoon nu van de nieuwkomers? Als je het antwoord op mijn vraag niet weet, dan graag een persoonlijk antwoord van bijvoorbeeld: "Ik vind, dat de nieuwkomer blah blah..

Ik vind de integratie zeker geslaagd. Er is namelijk helemaal geen mislukking. De onderste laag van de bevolking (ook vaak in eigen land) doet het eenmaal slecht. Uit die onderste laag is de allochtoon heel langzaam aan het vertrekken. Maar je moet niet opkijken, dat er een deel gewoon in die lage regionen blijft hangen. Met alle gevolgen van dien (criminaliteit etc.). Onder de autochtonen heb je die ook. De Nederlandse taal kennen vind ik niet een eis voor het integratiebeleid. Kijk maar naar bijvoorbeeld Frankrijk. Als er mensen goed Frans spreken, dan zijn het de Noord Afrikanen wel. Heeft het hun geholpen in het integratieproces?? Blijkbaar niet.. Veel wonen nog steeds onder erbarmelijke omstandigheden. Veel werkeloosheid, drugshandel etc. Kijk ook naar het hoofddoekjes affaire. Fransen zijn niet echt blij met de godsdienst in hun straatbeeld. Heeft een lange geschiedenis.

Ik moet wel toegeven, dat in Frankrijk meer Marokkanen zijn geintegreerd dan de Marokkanen in Nederland. Maar dat verschil kan ik o.a. toeschrijven, dat er in Nederland vooral Berbers (uit de Rif-gebergte) wonen. Deze hebben het in Marokko ook al moeilijk. In percentage meer ongeschoold, dan iemand uit de stad. Moeten hier een toets doen als analfabeet. Nederland zit met een probleem. Heeft Marokkanen als immigranten, maar ook nog eens een bepaalde type Marokkaan binnengehaald.

Integratie is een heel moeilijk hoofdstuk. Je moet de mensen waarover het gaat goed kennen. Als ik zo naar Den Haag luister, heb ik het gevoel dat ze niks van de Marokkanen weten. Niet de cultuur, traditie of afkomst. Hoe kan je dan een goed beleid voor deze mensen in elkaar frimmelen. Het is op dit moment: "zij en wij" en dat moet veranderen. Ik zag Verdonk pas nog naar een wat liberale Moskee in Amsterdam gaan. Zo moet het! Betrek die mensen en los het probleem samen op. De voorstellen die commissie Blok voorstelt zijn goed en natuurlijk zijn er meer ideeen om de integratie te doen slagen. Nog iets: Wij (als allochtoon) staan echt niet te wachten op het integratie vraagstuk. Het is bij ons echt niet een topic. :D

taouanza
15-04-04, 10:49
Geplaatst door arnd
Met respect, hier valt buitengewoon veel op af te dingen.

Weergave feiten???? Wat zijn feiten bij een dergelijk complexe materie?
Volgens mij gaat het om het veiligheids- en welbevinden van het Nederlandse volk, en dat zijn nog steeds voornamelijk 15 miljoen autochtonen.
Integratie op grote delen geslaagd volgens Blok, is dus slechts op delen waar.
Het onderzoek is bovendien ook buitengewoon selectief gebeurd. Er is bijvoorbeeld helemaal niet gekeken naar onderwerpen als wat vind het volk, hoe leeft het in binnensteden, onderwijskwaliteit en resultaten.
Het is een buitengewoon smal onderzoek geweestl. Tja, dan kan ik ook zeggen dat intergratie op grote onderdelen geslaagd is.

Bovendien zijn de oplossingen die worden aangedragen halfwas. Het blijft bij spreiding van wonen, mengen van scholen, enz.
Een werkelijk sanctiebeleid op groepen als Muiderberg, Schilderswijk Den Haag en Amsterdam De Dam is niet geformuleerd.

Dus:
1. de vraag blijft staan: Is integratie wel geslaagd? Ik vind van niet.
2. Zijn de aangedragen oplossingen toereikend om het probleem op te lossen? Nee, lijkt me niet, als om te beginnen het probleem al onvoldoende gedefinieerd is en bovendien de verkeerde conclusies zijn getrokken.

Tuurlik is de integratie niet geslaagd en jij bent het bewijs daarvoor.
Het is namelijk integratie het moet van twee kanten komen maar dat betekent niet dat het aan de allochtonen ligt!

NIS
15-04-04, 10:54
Geplaatst door taouanza
Tuurlik is de integratie niet geslaagd en jij bent het bewijs daarvoor.
Het is namelijk integratie het moet van twee kanten komen maar dat betekent niet dat het aan de allochtonen ligt!

Ok dan :duim:

arnd
15-04-04, 11:15
Geplaatst door taouanza
Tuurlik is de integratie niet geslaagd en jij bent het bewijs daarvoor.
Het is namelijk integratie het moet van twee kanten komen maar dat betekent niet dat het aan de allochtonen ligt!

Ja, lekker praten met jou.

Het gaat hier nog altijd om de meerderheid van de Nederlandse bevolking die vindt dat de integratie niet is geslaagd.
En die meerderheid hoeft zich niet aan te passen aan de allochtonen, taouanza.

Als ik in Marokko gaat wonen hoef ik niet te verwachten dat mensen zich aan gaan passen aan mijn gebruiken, maar dien ik mijn best te doen om me aan te passen aan de gebruiken aldaar. En wel zo, dat ik met mijn leven anderen niet stoor.

Bovendien geven een aantal grootheden aan dat allochtonen minder scoren op taal, op arbeid, hoger op criminaliteit, hoger op problemen in de wijk, dat soort dingen. Fijn dat je dat even wegpoetst.

Opvallende verschil overigens tussen Marokkaanse jongens en meisjes. Meiden scoren als het gaat om integratie veel hoger dan de jongens. Hoe zou't komen?

Mattijs
15-04-04, 11:16
Het is namelijk integratie het moet van twee kanten komen maar dat betekent niet dat het aan de allochtonen ligt!

Vreemd ik heb altijd geleerd dat als ik ergens kom, me aan de omgeving moet aanpassen. Maar jij wilt dit oeroude principe dus gaan omdraaien?

taouanza
15-04-04, 11:17
Geplaatst door arnd
Ja, lekker praten met jou.

Het gaat hier nog altijd om de meerderheid van de Nederlandse bevolking die vindt dat de integratie niet is geslaagd.
En die meerderheid hoeft zich niet aan te passen aan de allochtonen, taouanza.

Als ik in Marokko gaat wonen hoef ik niet te verwachten dat mensen zich aan gaan passen aan mijn gebruiken, maar dien ik mijn best te doen om me aan te passen aan de gebruiken aldaar. En wel zo, dat ik met mijn leven anderen niet stoor.

Bovendien geven een aantal grootheden aan dat allochtonen minder scoren op taal, op arbeid, hoger op criminaliteit, hoger op problemen in de wijk, dat soort dingen. Fijn dat je dat even wegpoetst.

Opvallende verschil overigens tussen Marokkaanse jongens en meisjes. Meiden scoren als het gaat om integratie veel hoger dan de jongens. Hoe zou't komen?


Nou als autochtonen niet de defenitie van integratie kennen mogen ze ook wat doen aan hun Nederlands.:rolleyes:

taouanza
15-04-04, 11:18
Geplaatst door Mattijs
Vreemd ik heb altijd geleerd dat als ik ergens kom, me aan de omgeving moet aanpassen. Maar jij wilt dit oeroude principe dus gaan omdraaien?

Dan is het assimilatie maar heeft hier de integratie onderzocht.:zwaai:

jaja
15-04-04, 11:31
De commissie Blok ging niet zo zeer over de integratie, maar over het integratie-beleid! .. en DAAR was men zeer kritisch over ...

Verder integratie is (volgens de hier bejubelde commissie!!):
Een persoon of groep is geïntegreerd in de Nederlandse samenleving wanneer er sprake is van gelijke juridische positie, gelijkwaardige deelname op sociaal-economisch terrein, kennis van de Nederlandse taal en wanneer gangbare waarden, normen en gedragspatronen worden gerespecteerd. Integratie is een tweezijdig proces: enerzijds wordt van nieuwkomers verwacht dat zij bereid zijn te integreren, anderzijds moet de Nederlandse samenleving die integratie mogelijk maken. Toelichting: Kennis van de taal dient van dien aard te zijn dat participatie in de samenleving mogelijk is. De waarden en normen, zoals die in de wet zijn verankerd, worden door een ieder in acht genomen. In het publieke domein dient de wet zonder meer te worden gerespecteerd. In het private domein is er ruimte voor differentiatie en eigen interpretatie, zolang dat niet in strijd is met de wet. Naast de waarden en normen, die in de wet zijn verankerd, zijn er ook ongeschreven regels die het functioneren in de samenleving makkelijker maken en daarom van belang zijn voor nieuwkomers om zich op te oriënteren.


De commissie constateert o.a.:
dat integratie van veel allochtonen geheel of gedeeltelijk geslaagd is en dat is een prestatie van formaat, zowel van de betreffende allochtone burgers als van de hen ontvangende samenleving.

Voor de liefhebbers:
http://www.tweedekamer.nl/organisatie/voorlichting/commissies/eindrapport_integratiebeleid.jsp

mark61
15-04-04, 12:09
Geplaatst door arnd
Weergave feiten???? Wat zijn feiten bij een dergelijk complexe materie?
Volgens mij gaat het om het veiligheids- en welbevinden van het Nederlandse volk, en dat zijn nog steeds voornamelijk 15 miljoen autochtonen.

Lemme get this straight: het doet er dus niet toe of allo's geïntegreerd zijn of niet, het doet er alleen toe of het gesundes Volksempfinden dat vindt. Ongeacht de feiten. En 2) als het 'veiligheidswelbevinden' van de auto's laag is is dat de schuld van de allo's. Andere oorzaken kunnen er niet zijn. Lekker samenleven met jou.

arnd
15-04-04, 12:12
Geplaatst door mark61
Lemme get this straight: het doet er dus niet toe of allo's geïntegreerd zijn of niet, het doet er alleen toe of het gesundes Volksempfinden dat vindt. Ongeacht de feiten. En 2) als het 'veiligheidswelbevinden' van de auto's laag is is dat de schuld van de allo's. Andere oorzaken kunnen er niet zijn. Lekker samenleven met jou.

Nee, dat zeg ik niet.
Lezen...
Toe, probeer maar...