PDA

Bekijk Volledige Versie : Murat: 'Ik wilde hem in zijn schouder schieten'



barfly
15-04-04, 10:47
DEN HAAG (ANP) - ,,Het was niet m'n bedoeling om 'm dood te maken.
Ik wilde hem in zijn schouder schieten.'' Dat zei Murat D. (Demir)
donderdag voor de jeugdstrafkamer van de rechtbank in Den Haag toen
de rechter hem ondervroeg over de toedracht van de schietpartij op
13 januari waarin docent Hans van Wieren van het Terra College in
Den Haag dodelijk werd getroffen.
De rechter hield de 17-jarige Murat een reeks verklaringen voor
van getuigen en van de verdachte zelf. Daaruit bleek dat Murat het
kleine zwarte pistool op de dag van de schietpartij heeft afgepakt
van een kennis. Die was per auto naar het Terra College gekomen op
verzoek van Murat. De verdachte heeft gezegd dat hij zich in de
auto de werking van het pistool heeft laten uitleggen.
Murat, die dag onder invloed van alcohol en mogelijk drugs,
stapte uit de auto en rende richting de school. De kennis kon hem
niet meer achterhalen. Murat stak het pistool in zijn rechterjaszak
en liep de school binnen. Murat aarzelde nog even bij het
rooklokaal, maar liep vervolgens rechtsreeks door naar Van Wieren,
die met een collega stond te praten in de aula. Getuigen hebben
verklaard dat Murat '******zwerver' zei tegen Van Wieren, waarna
hij zijn rechterarm omhoog strekte en schoot.
Van Wieren liep een schotwond op aan de rechterkant van zijn
hoofd, boven zijn oor. Diverse scholieren die het schot hoorden of
zagen en de leraar die ooggetuige was, hebben verklaard dat Murat
wild zwaaide met het pistool en dat hij dreigde ook de andere
leraar neer te schieten. Murat kon zich weinig details meer
herinneren, maar bevestigde de gang van zaken in grote lijnen.
Murat had weinig ervaring met schieten. Hij zei pas een keer
eerder met een pistool te hebben geschoten. Dat was in Turkije en
hij schoot toen in de lucht. Hij zei dat hij al langer van plan was
geweest een wapen te kopen omdat hij bang was voor de ,,vijanden
van mijn vader'', zoals Murat het zelf verwoordde. Van een
daadwerkelijke aankoop was het nog niet gekomen op 13 januari. De
rechter hield de verdachte voor dat hij Van Wieren ook in zijn voet
had kunnen schieten als hij boos op hem was. ,,Ik kon niet meer
nadenken'', zei Murat.
De rechter constateerde tijdens de zitting dat Murat eigenlijk
nog steeds boos is. ,,Nee, ik ben altijd zo, ik wil praten'',
reageerde Murat, die eerder al had bevestigd dat hij veel moeite
heeft met gezag en dat hij al geruime tijd grote problemen had,
onder meer met de school. Murat dreigde geschorst te worden. Van
Wieren wilde echter eerst nog een gesprek aangaan met de moeder van
de jongen.

Tja, die jongen zal TBS moeten krijgen denk ik. Lijkt me dat ie niet helemaal spoort...

plexus
15-04-04, 10:55
nou..gezien de eerder succesvolle prestaties van het OM..mogen we al blij zijn als deze jongen uberhaupt een straf krijgt...

~Panthera~
15-04-04, 11:26
Geplaatst door barfly
DEN HAAG (ANP) - ,,Het was niet m'n bedoeling om 'm dood te maken.
Ik wilde hem in zijn schouder schieten.'' Dat zei Murat D. (Demir)
donderdag voor de jeugdstrafkamer van de rechtbank in Den Haag toen
de rechter hem ondervroeg over de toedracht van de schietpartij op
13 januari waarin docent Hans van Wieren van het Terra College in
Den Haag dodelijk werd getroffen.
De rechter hield de 17-jarige Murat een reeks verklaringen voor
van getuigen en van de verdachte zelf. Daaruit bleek dat Murat het
kleine zwarte pistool op de dag van de schietpartij heeft afgepakt
van een kennis. Die was per auto naar het Terra College gekomen op
verzoek van Murat. De verdachte heeft gezegd dat hij zich in de
auto de werking van het pistool heeft laten uitleggen.
Murat, die dag onder invloed van alcohol en mogelijk drugs,
stapte uit de auto en rende richting de school. De kennis kon hem
niet meer achterhalen. Murat stak het pistool in zijn rechterjaszak
en liep de school binnen. Murat aarzelde nog even bij het
rooklokaal, maar liep vervolgens rechtsreeks door naar Van Wieren,
die met een collega stond te praten in de aula. Getuigen hebben
verklaard dat Murat '******zwerver' zei tegen Van Wieren, waarna
hij zijn rechterarm omhoog strekte en schoot.
Van Wieren liep een schotwond op aan de rechterkant van zijn
hoofd, boven zijn oor. Diverse scholieren die het schot hoorden of
zagen en de leraar die ooggetuige was, hebben verklaard dat Murat
wild zwaaide met het pistool en dat hij dreigde ook de andere
leraar neer te schieten. Murat kon zich weinig details meer
herinneren, maar bevestigde de gang van zaken in grote lijnen.
Murat had weinig ervaring met schieten. Hij zei pas een keer
eerder met een pistool te hebben geschoten. Dat was in Turkije en
hij schoot toen in de lucht. Hij zei dat hij al langer van plan was
geweest een wapen te kopen omdat hij bang was voor de ,,vijanden
van mijn vader'', zoals Murat het zelf verwoordde. Van een
daadwerkelijke aankoop was het nog niet gekomen op 13 januari. De
rechter hield de verdachte voor dat hij Van Wieren ook in zijn voet
had kunnen schieten als hij boos op hem was. ,,Ik kon niet meer
nadenken'', zei Murat.
De rechter constateerde tijdens de zitting dat Murat eigenlijk
nog steeds boos is. ,,Nee, ik ben altijd zo, ik wil praten'',
reageerde Murat, die eerder al had bevestigd dat hij veel moeite
heeft met gezag en dat hij al geruime tijd grote problemen had,
onder meer met de school. Murat dreigde geschorst te worden. Van
Wieren wilde echter eerst nog een gesprek aangaan met de moeder van
de jongen.

Tja, die jongen zal TBS moeten krijgen denk ik. Lijkt me dat ie niet helemaal spoort...
-------------------------

Heeft ie ook zo'n "vader" die af en toe thuis komt om het vlees te snijden, en verder in de bak zit ?? :rolleyes:
Goed voorbeeld.

Zeepaardje
15-04-04, 12:18
Naast TBS misschien ook maar ff een brilletje doen?

barfly
15-04-04, 15:17
Deskundigen: zet Murat niet in gevangenis

DEN HAAG (ANP) - Drie gedragsdeskundigen hebben donderdag voor de
rechtbank in Den Haag gepleit voor berechting van Murat D. (Demir)
volgens het jeugdstrafrecht. De 17-jarige scholier, die heeft
bekend dat hij de onderdirecteur van zijn school heeft
doodgeschoten, kan dan beter psychisch worden behandeld, stellen
zij. Een lange gevangenisstraf zou volgens hen funest voor Murat
zijn.

Kan me d'r wel in vinden, ik ben benieuwd wat de uitspraak zal zijn.

arnd
15-04-04, 18:19
Geplaatst door barfly
Deskundigen: zet Murat niet in gevangenis

DEN HAAG (ANP) - Drie gedragsdeskundigen hebben donderdag voor de
rechtbank in Den Haag gepleit voor berechting van Murat D. (Demir)
volgens het jeugdstrafrecht. De 17-jarige scholier, die heeft
bekend dat hij de onderdirecteur van zijn school heeft
doodgeschoten, kan dan beter psychisch worden behandeld, stellen
zij. Een lange gevangenisstraf zou volgens hen funest voor Murat
zijn.

Kan me d'r wel in vinden, ik ben benieuwd wat de uitspraak zal zijn.

:wat?!: :wat?!:

Een lange gevangenisstraf funest voor Murat. Ja, nou en?
Er kan aan dat jong toch niet veel méér kapot, is t wel?
Funest voor Murat, maar niet funest voor de Nederlandse maatschappij.
En onze maatschappij moet beschermd worden tegen zulke niet te beteugelen beesten.

Dit is weer van dat typische linkse gedachtengoed . Je ziet t als onkruid overal weer de kop opsteken. Psychisch behandelen, gevangenisstraf funest voor hem..... blah blah.... Ik zou zeggen ga even met familie van Wieren praten. Dan ruik je de wonden.......

Hij heeft helemaal geen spijt; hij liegt de boel zelfs nu nog aan elkaar. "Nee echt, ik richtte op zijn schouder ......"
En trouwens, als er iets niet meer belangrijk is op dit moment, dan is het het belang van Murat.

Bloedhond.
Opbergen die handel en wel voorgoed. Hij heeft geluk dat wij hier de doodstraf niet kennen. In zijn vaderland had hij allang van dik hout gekregen.

barfly
15-04-04, 18:36
Geplaatst door arnd
:wat?!: :wat?!:

Een lange gevangenisstraf funest voor Murat. Ja, nou en?
Er kan aan dat jong toch niet veel méér kapot, is t wel?
Funest voor Murat, maar niet funest voor de Nederlandse maatschappij.
En onze maatschappij moet beschermd worden tegen zulke niet te beteugelen beesten.

Dit is weer van dat typische linkse gedachtengoed . Je ziet t als onkruid overal weer de kop opsteken. Psychisch behandelen, gevangenisstraf funest voor hem..... blah blah.... Ik zou zeggen ga even met familie van Wieren praten. Dan ruik je de wonden.......

Hij heeft helemaal geen spijt; hij liegt de boel zelfs nu nog aan elkaar. "Nee echt, ik richtte op zijn schouder ......"
En trouwens, als er iets niet meer belangrijk is op dit moment, dan is het het belang van Murat.

Bloedhond.
Opbergen die handel en wel voorgoed. Hij heeft geluk dat wij hier de doodstraf niet kennen. In zijn vaderland had hij allang van dik hout gekregen.

Er zijn 2 kansen.
1: Je zet dat joch de rest van z'n leven in de bak.
2: Je geeft het joch TBS tot ie genezen is verklaart.

1 komt niet in aanmerking denk ik, want hij heeft 1 persoon gedood en was 16 jaar oud. Dus kan ie een jaar of 10 maximaal krijgen?
Met vooraftrek en goed gedrag is ie na, zeg, 7 jaar vrij. In die 7 jaar heeft ie dingen geleerd die jij alleen in de videotheek kan huren. Maw als ie een jaar of 24 is dan komt er een stuk schorem de bak uit van heb ik jou daar.

En al die kortzichtige debielen die dat niet willen zien geven zo'n ventje dus liever een lange straf.

Als je trouwens ook nog eens kijkt naar de achtergrond van dat jong dan is het redleijk verklaarbar dat ie ergens de mist in zou gaan.

Een goede optie is naar mijn mening, TBS en hopen dat er nog wat te redden valt. En dan voorkom je misschien dat er straks een "universitair" opgeleidt crimineel op straat komt.

Bommel Ding
15-04-04, 18:37
Geplaatst door arnd
In zijn vaderland had hij allang van dik hout gekregen.
Inderdaad, daar lachen ze zich waarschijnlijk rot dat je bij die domme Hollanders je leraar kan doodschieten en er maar vijf jaartjes voor hoeft te zitten.

arnd
15-04-04, 18:49
Geplaatst door barfly

Een goede optie is naar mijn mening, TBS en hopen dat er nog wat te redden valt. En dan voorkom je misschien dat er straks een "universitair" opgeleidt crimineel op straat komt. [/B]

Ik weet niet of je dit laatste ironisch bedoelt, maar je hebt in dat geval wel gelijk.
En dan zijn de rapen helemaal gaar. Dat zijn de gevaarlijkste; hoogontwikkelde criminelen.

barfly
15-04-04, 18:55
Geplaatst door arnd
Ik weet niet of je dit laatste ironisch bedoelt, maar je hebt in dat geval wel gelijk.
En dan zijn de rapen helemaal gaar. Dat zijn de gevaarlijkste; hoogontwikkelde criminelen.

Met universitair bedoel ik cynisch dat Murat in de bak opgeleid wordt tot crimineel, als je in de bak zit leer je hoe 't allemaal moet. En je doet er "zaken relaties" op om maar es wat te noemen. D'r is ook geen enkele reden voor Murat om nog uit te zien naar een normaal leven (voor zover mogelijk) Hij is een moordenaar en de rest van Nederland haat em. Wat voor carriere zou jij in zijn plaats kiezen als het allemaal toch geen reet meer uitmaakt?

~Panthera~
15-04-04, 19:16
Geplaatst door barfly
Met universitair bedoel ik cynisch dat Murat in de bak opgeleid wordt tot crimineel, als je in de bak zit leer je hoe 't allemaal moet. En je doet er "zaken relaties" op om maar es wat te noemen. D'r is ook geen enkele reden voor Murat om nog uit te zien naar een normaal leven (voor zover mogelijk) Hij is een moordenaar en de rest van Nederland haat em. Wat voor carriere zou jij in zijn plaats kiezen als het allemaal toch geen reet meer uitmaakt?
--------------

Jij Slinkse rakker ! :hihi:


Conclusio, je hebt gewoon gelijk, en elke debiele rechtse lul weet het, en wordt daarom giftig, want ze kunnen nu eenmaal niets anders brullen dan doodstraf. :moe:

Hagana
15-04-04, 20:06
Dat softe gedoe altijd, de vraag nu moet zijn:
Hoe kan deze (mu)rat nog enig nut opleveren voor de Nederlandse maatschappij? Laten we hem ruilen tegen een konijn uit het proefdierenlaboratorium, lijkt me een goede ruil.

S@deeQ
15-04-04, 20:10
Geplaatst door Hagana
Dat softe gedoe altijd, de vraag nu moet zijn:
Hoe kan deze (mu)rat nog enig nut opleveren voor de Nederlandse maatschappij? Laten we hem ruilen tegen een konijn uit het proefdierenlaboratorium, lijkt me een goede ruil.

en wie weet hebben ze daar ook proef-k akkerlaken rondlopen, kun jij je zelf eindelijk nuttig maken :watte?:

barfly
15-04-04, 20:31
Geplaatst door Hagana
Dat softe gedoe altijd, de vraag nu moet zijn:
Hoe kan deze (mu)rat nog enig nut opleveren voor de Nederlandse maatschappij? Laten we hem ruilen tegen een konijn uit het proefdierenlaboratorium, lijkt me een goede ruil.

Jij krijgt van mij de prijs, voor haast onmogelijk geachte meest onzinnge bijdrage aan dit forum! Waarvoor dank! Hulde! :lole:

S@deeQ
15-04-04, 20:35
Geplaatst door barfly
Jij krijgt van mij de prijs, voor haast onmogelijk geachte meest onzinnge bijdrage aan dit forum! Waarvoor dank! Hulde! :lole:

:boos: eindelijk een makkelijke prijsje om te winnen en toch grijp ik ernaast :boos: is er ook een troostprijs? :vreemd:

barfly
15-04-04, 20:35
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Jij Slinkse rakker ! :hihi:


Conclusio, je hebt gewoon gelijk, en elke debiele rechtse lul weet het, en wordt daarom giftig, want ze kunnen nu eenmaal niets anders brullen dan doodstraf. :moe:


Dank, dank :)



Maar ik ben helemaal niet links ik ben Slechts! :huil2:

~Panthera~
15-04-04, 21:01
Geplaatst door barfly
Dank, dank :)



Maar ik ben helemaal niet links ik ben Slechts! :huil2:
---------------------------------



*touanza mode* :moe:

DEMOcraat
15-04-04, 21:58
Opbergen die handel en wel voorgoed. Hij heeft geluk dat wij hier de doodstraf niet kennen. In zijn vaderland had hij allang van dik hout gekregen.

dik hout...dat had hij eerder van een leraar gekregen.en de doodstraf van de famile van slachtoffer..eerwraak.

Orakel
15-04-04, 22:02
Geplaatst door barfly
Er zijn 2 kansen.
1: Je zet dat joch de rest van z'n leven in de bak.
2: Je geeft het joch TBS tot ie genezen is verklaart.

1 komt niet in aanmerking denk ik, want hij heeft 1 persoon gedood en was 16 jaar oud. Dus kan ie een jaar of 10 maximaal krijgen?
Met vooraftrek en goed gedrag is ie na, zeg, 7 jaar vrij. In die 7 jaar heeft ie dingen geleerd die jij alleen in de videotheek kan huren. Maw als ie een jaar of 24 is dan komt er een stuk schorem de bak uit van heb ik jou daar.

En al die kortzichtige debielen die dat niet willen zien geven zo'n ventje dus liever een lange straf.

Als je trouwens ook nog eens kijkt naar de achtergrond van dat jong dan is het redleijk verklaarbar dat ie ergens de mist in zou gaan.

Een goede optie is naar mijn mening, TBS en hopen dat er nog wat te redden valt. En dan voorkom je misschien dat er straks een "universitair" opgeleidt crimineel op straat komt.

:regie: Good thinking! :duim:

't jonk moet straks nog 50 a 60 jaar mee in de maatschappij en dan is jouw scenario een stuk beter dan die van de rechtse Neanderthalers.

Max Stirner
15-04-04, 22:35
Geplaatst door Orakel
:regie: Good thinking! :duim:

't jonk moet straks nog 50 a 60 jaar mee in de maatschappij en dan is jouw scenario een stuk beter dan die van de rechtse Neanderthalers.


Wie zegt eigenlijk dat ''t jonk nog 50 a 60 jaar mee moet in onze maatschappij?'

Een langdurige gevangenisstraf zie ik ook niet zo zitten, daar wordt niemand een beter mens van denk ik, maar als die TBS onvoldoende zoden aan de dijk zet moet je die gast gewoon NOOIT meer loslaten. De maatschappij is geen proeflaboratorium voor geestelijk gestoorden die MISSCHIEN hun leven gebeterd hebben.

barfly
15-04-04, 22:42
Geplaatst door Max Stirner
Wie zegt eigenlijk dat ''t jonk nog 50 a 60 jaar mee moet in onze maatschappij?'

Een langdurige gevangenisstraf zie ik ook niet zo zitten, daar wordt niemand een beter mens van denk ik, maar als die TBS onvoldoende zoden aan de dijk zet moet je die gast gewoon NOOIT meer loslaten. De maatschappij is geen proeflaboratorium voor geestelijk gestoorden die MISSCHIEN hun leven gebeterd hebben.

Zullen we het aan de rechter overlaten? Die heeft er tenslotte voor geleerd :)

~Panthera~
15-04-04, 22:44
Geplaatst door Max Stirner
De maatschappij is geen proeflaboratorium voor geestelijk gestoorden die MISSCHIEN hun leven gebeterd hebben.
---------------------

Nee......de REST vd maatschappij is gelukkig ALLEMAAL PERFECT, zonder genetische defecten, or whatever, die wellicht zelfs nog op latere leeftijd aan het licht kunnen komen, etc etc. :duim:

Gelukkig, kan jij weer rustig slapen, aangezien jij de indruk wekt zonder enige fout gefokt te zijn. :moe:

Orakel
15-04-04, 22:48
Geplaatst door Max Stirner
Wie zegt eigenlijk dat ''t jonk nog 50 a 60 jaar mee moet in onze maatschappij?'

Ik.


Een langdurige gevangenisstraf zie ik ook niet zo zitten, daar wordt niemand een beter mens van denk ik, maar als die TBS onvoldoende zoden aan de dijk zet moet je die gast gewoon NOOIT meer loslaten. De maatschappij is geen proeflaboratorium voor geestelijk gestoorden die MISSCHIEN hun leven gebeterd hebben.

Er wordt gesproken over het opleggen van ee PIJ. Da's een soort jeugd-TBS die maximaal 6 jaar (3x2) kan duren.
De deskundigen hebben hun twijfels geuit over de vraag of die 6 jaar afdoende zijn voor een gedegen behandeling in het geval van Murat.
Op basis van die geuite twijfel kun je er gif op innemen dat de rechters hem zowel een gevangenisstraf als een TBS-maatregel op zullen leggen. Tegen de tijd dat hij zijn straf er op heeft zitten, is ie de 18 gepasseerd en kan de TBS ingaan.
Die kan bij volwassenen een leven lang duren.
In Nederland zit de langst 'zittende' tbs-er nu zo'n 46 jaar (geloof ik).

Max Stirner
15-04-04, 23:10
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------

Nee......de REST vd maatschappij is gelukkig ALLEMAAL PERFECT, zonder genetische defecten, or whatever, die wellicht zelfs nog op latere leeftijd aan het licht kunnen komen, etc etc. :duim:

Gelukkig, kan jij weer rustig slapen, aangezien jij de indruk wekt zonder enige fout gefokt te zijn. :moe:


Ik geloof niet zo in 'genetische defecten'. Ik denk echter wel dat sociale factoren etc. ervoor kunnen zorgen dat iemand op zijn 17e reeds voorgoed verknipt is geraakt. Zou graag zien dat dit te genezen is, maar blijf een beetje sceptisch.

Waar wek ik trouwens de indruk 'zonder enige fout gefokt te zijn?' Leuk dat je zo netjes op de man speelt :aanwal:

Orakel
15-04-04, 23:23
Geplaatst door Max Stirner
Ik geloof niet zo in 'genetische defecten'. Ik denk echter wel dat sociale factoren etc. ervoor kunnen zorgen dat iemand op zijn 17e reeds voorgoed verknipt is geraakt. Zou graag zien dat dit te genezen is, maar blijf een beetje sceptisch.


Tis wel niet aan mij gericht, maar je laat 2 dingen door elkaar lopen.
Sociale factoren duidt op aangeleerd gedrag en wat je aanleert kun je ook weer afleren.
"Genetische defecten" moeten naast gedragsmatig ook medicinaal behandeld worden en die defecten zijn ofwel hardnekkig of wel chronisch.

Als er uitsluitend sprake is van sociale factoren is een 17-jarige niet 'voorgoed verknipt".

mark61
15-04-04, 23:32
Geplaatst door Orakel
Als er uitsluitend sprake is van sociale factoren is een 17-jarige niet 'voorgoed verknipt".

Anderszijds zie je hier veel ouderen prikken die wel voorgoed verknipt lijken. Maar evengoed nog vrij rondlopen.

Orakel
15-04-04, 23:39
Geplaatst door mark61
Anderszijds zie je hier veel ouderen prikken die wel voorgoed verknipt lijken. Maar evengoed nog vrij rondlopen.

Die lijden wel aan een genetisch defect en brengen de rest van hun leven door in de eenzame oplsuiting van hun blinde vlek.
Prikken is daarbij de therapie.

~Panthera~
15-04-04, 23:45
Geplaatst door Max Stirner
Ik geloof niet zo in 'genetische defecten'.

---------------------
Keep on dreaming, nog nooit iets "medisch" gelezen ?
Komt steeds meer boven water, met name over wat er allemaal in je genen zit.

En das nie best, als je even dieper graaft. :moe:

~Panthera~
15-04-04, 23:46
Geplaatst door Orakel
Die lijden wel aan een genetisch defect en brengen de rest van hun leven door in de eenzame oplsuiting van hun blinde vlek.
Prikken is daarbij de therapie.
------------------------

Yep, anders worden ze aggro. :hihi:

arnd
15-04-04, 23:57
Al met al een zinnige discussie .... :rolleyes:

arnd
16-04-04, 08:01
Vijf jaar en tbs geëist tegen Murat D. NOS Nieuws 15-04-'04

De officier van Justitie heeft een gevangenisstraf van vijf jaar en tbs met dwangverpleging geëist tegen Murat D. De 17-jarige jongen schoot op 13 januari conrector Hans van Wieren van het Terracollege in Den Haag dood.

Vanwege de ernst van het delict wil het Openbaar Ministerie (OM) dat Murat wordt berecht als volwassene en niet volgens het jeugdrecht. "Ik kan niks ergers bedenken dan dit, je eigen leraar gewoon executeren", aldus de aanklager. "Murat zal moeten leren dat er hiërarchische verhoudingen zijn ." :schrik: Volgens hem heeft Murat zijn problemen geprojecteerd op Van Wieren.

Intellectuele niveau
Het OM legt het advies naast zich neer van drie gedragsdeskundigen, die eerder vandaag juist pleitten voor berechting door de jeugdrechter. Volgens de gedragskundigen is Murat verminderd toerekeningsvatbaar en heeft hij het intellectuele niveau van een kind van 13 jaar. Murat zou jeugd-tbs moeten krijgen, aldus de deskundigen. Een lange gevangenisstraf is volgens hen funest.
Wanneer Murat volgens het jeugdrecht wordt berecht, kan hij maximaal twee jaar gevangenisstraf of zes jaar opname in een jeugdinrichting krijgen. Wordt hij als volwassene berecht, dan kan hij voor doodslag maximaal vijftien jaar gevangenisstraf krijgen en in het geval van moord twintig jaar.

Over twee weken beslist de rechter hoe Murat wordt berecht.

Voorbedachten rade
Het OM gaat uit van moord met voorbedachten rade . Murat zou voor zijn daad namelijk meerdere keren hebben gezegd dat hij de conrector wilde doodschieten. Bovendien bestaat er volgens het OM kans op recidive.

Tijdens de eerste dag van zijn proces verklaarde de jongen echter dat hij Van Wieren in zijn schouder wilde raken en niet in zijn hoofd. Tegelijkertijd zei hij niet gericht geschoten te hebben. Hij wilde dat Van Wieren in het ziekenhuis belandde en bij zijn terugkeer respect voor hem zou hebben. Murat verklaarde zich het "pispaaltje" te voelen, omdat "hij nergens mocht roken, waar anderen wel mochten roken". :wow:

Media
De advocaten van de jongen, die willen dat Murat volgens het jeugdrecht wordt berecht, vinden dat er geen sprake is geweest van het opzettelijk doden van de conrector. Volgens hen zitten de belastende verklaringen van het OM "vol tegenstrijdigheden, feitelijke onjuistheden en pertinente leugens". Veel getuigen zouden fictie en feiten niet hebben kunnen scheiden. Mogelijk doordat ze waren beïnvloed door de media.

Murat is volgens de advocaten al veroordeeld door de media :schrik: . "De media zijn op de stoel van de rechter gaan zitten door uitspraken te doen over de schuldvraag'', aldus één van Murats advocaten.

De twee andere verdachten in de zaak-Murat D. staan morgen terecht. Een meerderjarige man moet voorkomen op verdenking van medeplichtigheid, omdat hij het pistool aan Murat zou hebben geleverd. Een minderjarige moet zich verantwoorden omdat hij ervan verdacht wordt het onderzoek te hebben bemoeilijkt doordat hij het vuurwapen zou hebben verborgen.


Eindelijk eens een klein verstandig zetje van het OM. Althans een aanzet daartoe.
- Berechting als volwassene ; executie van een leraar, waar praten we nog over?
- Uitgangspunt; moord met voorbedachte rade . Lijkt me ook logisch.

We zullen zien wat de rechtbank zegt.....

mark61
16-04-04, 10:44
Geplaatst door arnd
Eindelijk eens een klein verstandig zetje van het OM. Althans een aanzet daartoe.
- Berechting als volwassene ; executie van een leraar, waar praten we nog over?
- Uitgangspunt; moord met voorbedachte rade . Lijkt me ook logisch.

We zullen zien wat de rechtbank zegt.....

Nee hysterische borreltafelkreten, dat is de basis voor een verstandige rechtspraak. Executie van een leraar...hij keek niet eens toen hij schoot. Voor hetzelfde geld had hij een vriend(in) geraakt, of in het plafond geschoten.

Moord is per definitie met voorbedachte rade. Daar lijkt hier vooralsnog geen sprake van te zijn. Alleen al het feit dat hij na 'afgevoerd' te zijn door een vriendin weer terug wilde geeft al te denken.

Jij was toch zo'n steile Christen? Ik dacht dat de hedendaagse christen wel betere ideeën had dan mensen die een misdaad plegen meteen op te geven en levenslang af te voeren.

Max Stirner
16-04-04, 11:17
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------
Keep on dreaming, nog nooit iets "medisch" gelezen ?
Komt steeds meer boven water, met name over wat er allemaal in je genen zit.

En das nie best, als je even dieper graaft. :moe:


Poeh.... wat een eng idee is dat eigenlijk.... zeker als dat zou betekenen dat het menselijk gedrag in grote mate voorbestemd is. Tegen `genetische defecten` kan je je namelijk moeilijk verzetten lijkt me.
Denk dat ik inderdaad maar door blijf dromen en niet te veel medische bladen ga lezen ;)

mark61
16-04-04, 11:21
Geplaatst door Max Stirner
Poeh.... wat een eng idee is dat eigenlijk.... zeker als dat zou betekenen dat het menselijk gedrag in grote mate voorbestemd is. Tegen `genetische defecten` kan je je namelijk moeilijk verzetten lijkt me.
Denk dat ik inderdaad maar door blijf dromen en niet te veel medische bladen ga lezen ;)

Nature vs. nurture is een ideologisch debat geworden tussen rechts resp. links. De mens is slecht en oncorrigeerbaar vs. de maakbare samenleving. Op allebei wel wat af te dingen. Dus dan maar 1 % van de bevolking permanent in de gevangenis zoals in de VS?

Max Stirner
16-04-04, 12:26
Geplaatst door mark61
Nature vs. nurture is een ideologisch debat geworden tussen rechts resp. links. De mens is slecht en oncorrigeerbaar vs. de maakbare samenleving. Op allebei wel wat af te dingen. Dus dan maar 1 % van de bevolking permanent in de gevangenis zoals in de VS?


Als die 1% een daadwerkelijk gevaar vormt voor de overige 99% is mijn antwoord `ja`.

In de VS zitten overigens heel veel mensen in de gevangenis voor `kleine` drugsdelicten waar je in Nederland (mijns inziens terecht) niet of nauwelijks straf voor krijgt, dus ik denk dat die 1% veel lager zou kunnen zijn.
Ik blijf me echter afvragen of sommige psychopaten een tweede (of derde of vierde) kans verdienen, als niet aannemelijk gemaakt kan worden dat zij niet langer een gevaar vormen voor anderen.

mark61
16-04-04, 12:29
Geplaatst door Max Stirner
Als die 1% een daadwerkelijk gevaar vormt voor de overige 99% is mijn antwoord `ja`.

In de VS zitten overigens heel veel mensen in de gevangenis voor `kleine` drugsdelicten waar je in Nederland (mijns inziens terecht) niet of nauwelijks straf voor krijgt, dus ik denk dat die 1% veel lager zou kunnen zijn.
Ik blijf me echter afvragen of sommige psychopaten een tweede (of derde of vierde) kans verdienen, als niet aannemelijk gemaakt kan worden dat zij niet langer een gevaar vormen voor anderen.

Geloof je echt dat die 1 % een gevaar vormt? Blijkbaar toch niet, blijkt uit het vervolg.

Ja hoe maak je het aannemelijk, is de hamvraag.

mark61
16-04-04, 12:38
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Elke pedo/verkrachter/recidivist zou consequent in het huis moeten worden geplaatst naast het huis van de rechter of advocaten die hen hebben vrijgesproken.

Dan zaten we hier in no time aan de 1%.

Of in een pedobuurt onder bezielende leiding van een rechter.

mark61
16-04-04, 12:38
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Elke pedo/verkrachter/recidivist zou consequent in het huis moeten worden geplaatst naast het huis van de rechter of advocaten die hen hebben vrijgesproken.

Dan zaten we hier in no time aan de 1%.

Of in een pedobuurt onder bezielende leiding van een rechter.

Max Stirner
16-04-04, 12:52
Geplaatst door mark61
Geloof je echt dat die 1 % een gevaar vormt? Blijkbaar toch niet, blijkt uit het vervolg.
Ja hoe maak je het aannemelijk, is de hamvraag.

Dat is natuurlijk heel moeilijk. Ik heb wel het idee dat TBS`ers iets te vaak het voordeel van de twijfel krijgen en dat dit uiteindelijk ten koste blijkt te gaan van een of andere brave burger die het volgende slachtoffer wordt van zo`n idioot.
Ik denk trouwens inderdaad dat de categorie onverbetelijke psychopaten (veel) minder dan 1% van de bevolking uitmaakt.

mark61
16-04-04, 13:07
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Een pedobuurt: het nieuwste attractie pretpark. Moet je wel aan je kinderen uitleggen waarom zij er echt niet heen kunnen.

En hou 's op met dat dubbelposten, uitslover.

Ik ben aan het trainen voor mijn inburgeringsexamen. Vingers aan de knoppen enzo.

Daviddavid
16-04-04, 13:11
Geplaatst door mark61

... zo'n steile Christen...


Steile Christen?

:hihi:

arnd
16-04-04, 13:13
Geplaatst door mark61
Nee hysterische borreltafelkreten, dat is de basis voor een verstandige rechtspraak. Executie van een leraar...hij keek niet eens toen hij schoot. Voor hetzelfde geld had hij een vriend(in) geraakt, of in het plafond geschoten.

Moord is per definitie met voorbedachte rade. Daar lijkt hier vooralsnog geen sprake van te zijn. Alleen al het feit dat hij na 'afgevoerd' te zijn door een vriendin weer terug wilde geeft al te denken.

Jij was toch zo'n steile Christen? Ik dacht dat de hedendaagse christen wel betere ideeën had dan mensen die een misdaad plegen meteen op te geven en levenslang af te voeren .

Wat is dit voor ongelofelijke domme, bevooroordeelde reactie....

Alsof een christen op basis van een aantal feiten dat nu al bekend is, niet voor "Berechting als volwassene" en "moord met voorbedachten rade" kan zijn.

Bovendien klopt je reactie inhoudelijk niet:
Murat had de pest aan van Wieren, hij zou'm wel eens een lesje gaan leren, hij mocht m niet omdat hij niet mocht roken waar anderen dat wel mochten, enz enz enz.

Verder.
Hij keek niet toen hij schoot........ :wat?!: Dat zeg je waarschijnlijk op basis van Murats getuigenis dat hij op zijn schouder richtte?
Hij was uren van te voren al nerveus; jaja, dat was hij omdat hij in de lucht ging schieten .....
Nadenken.

Alles wijst er hier gewoon op dat een zoontje van een zware crimineel hier een geplande aanslag heeft gepleegd op het leven van een leraar, die nog is geslaagd ook.

Dus ten eerste ben je bevooroordeeld t.a.v. christenen en ten tweede weiger je gewoon te kijken naar een paar feiten die we nu al voor handen hebben.
Dus dom en vooringenomen.
Niet prettig.

mark61
16-04-04, 14:23
Geplaatst door arnd
Wat is dit voor ongelofelijke domme, bevooroordeelde reactie....

Gek, dat vond ik nou net van die van jou. You've got all the answers.


Bovendien klopt je reactie inhoudelijk niet:
Murat had de pest aan van Wieren, hij zou'm wel eens een lesje gaan leren, hij mocht m niet omdat hij niet mocht roken waar anderen dat wel mochten, enz enz enz.

De jouwe niet. Hij was van plan van Wieren iets aan te doen, misschien. Maar wat, dat is de vraag.


Verder. Hij keek niet toen hij schoot........ :wat?!: Dat zeg je waarschijnlijk op basis van Murats getuigenis dat hij op zijn schouder richtte? Hij was uren van te voren al nerveus; jaja, dat was hij omdat hij in de lucht ging schieten .....
Nadenken.

Dat zeg ik op basis van getuigenverklaringen die ik in de NRC heb gelezen. Nalezen.


Alles wijst er hier gewoon op dat een zoontje van een zware crimineel hier een geplande aanslag heeft gepleegd op het leven van een leraar, die nog is geslaagd ook.

Alles wijst erop dat we nog geen idee hebben van hoe de vork precies in de steel had, behalve dan dat de dader afkomstig is uit een problematisch gezin.


Niet prettig.

Tis zeker niet prettig om feiten zelf te verzinnen. En eroplos te interpreteren. Mn opinie van christenen wordt er zo ook niet beter op.

arnd
16-04-04, 14:40
Geplaatst door mark61
Mn opinie van christenen wordt er zo ook niet beter op.

Tja, de opinie van ene mark 61 is inderdaad wel uiterst bepalend voor mijn welbevinden ......

Lees je reactie nog eens door; heleboel stellingen op een rijtje. Goed doorkneed! :duim:

Canaris
16-04-04, 15:00
Murat.
Ik lees over Murat en wordt weer zo moedeloos

Moedeloos omdat het in Nederland ook al gebeurd, dat gefrusteerde "vreemde" ventjes om Respect vragen door hun leeraar gewoon even te vermoorden, en dan de vermoorde onschuld uit gaan hangen

Ik wordt zo moedeloos omdat men in zijn rechtzaak over de beste manier spreekt om hem weer op het rechte pad te brengen.

Ik denk dan.......
Waarom

Waarom doen wij moeite om deze jongen op het rechte bad te brengen ? Ik ben veel eerder van mening dat hij nooit meer op wat voor pad dan ook mag lopen.

Nu is 5 jaar geeist en word moedeloos als ik aan de familie van zijn slachtoffer denk , die met een beetje geluk over 3 jaar Murat op straat tegen komen. Murat zal altijd een om repsect vraagend tering ventje blijven , dus ik kan mij niet voorstellen dat er veel "Demut" in zo´n ontmoeting zal zijn te vinden. In tegendeel , Murat zal heel boos zijn op de nabestanden omdat hij van Weeringen nog steeds de schuld geeft aan zijn ongeluk.

Ik wordt nog moedelozer als ik hoor dat de vent die hem het pistool heeft geleend 60% van Murat zijn straf zal gaan krijgen.
de moordenaar krijgt 5 jaar. de man die er eigenlijkgeen bal mee te maken heeft 3 jaar

Het is zo bespottelijk, dat ik er moedeloos van word

Julien
16-04-04, 15:07
het lijkt wel of jullie er allemaal bij waren die bewuste dag :vreemd:

ik vind het van de gekke dat mensen hier met excuses aankomen voor Murat's daad. Het is een moordenaar klaar. Wat mij betreft wordt het óf een jeugdrechter maar dan met 10 jaar hulpverlening óf volwassen recht maar dan minimaal 10 jaar in de gevangenis!!

arnd
16-04-04, 15:10
Geplaatst door Canaris
Murat.
Ik lees over Murat en wordt weer zo moedeloos

Moedeloos omdat het in Nederland ook al gebeurd, dat gefrusteerde "vreemde" ventjes om Respect vragen door hun leeraar gewoon even te vermoorden, en dan de vermoorde onschuld uit gaan hangen

Ik wordt zo moedeloos omdat men in zijn rechtzaak over de beste manier spreekt om hem weer op het rechte pad te brengen.

Ik denk dan.......
Waarom

Waarom doen wij moeite om deze jongen op het rechte bad te brengen ? Ik ben veel eerder van mening dat hij nooit meer op wat voor pad dan ook mag lopen.

Nu is 5 jaar geeist en word moedeloos als ik aan de familie van zijn slachtoffer denk , die met een beetje geluk over 3 jaar Murat op straat tegen komen. Murat zal altijd een om repsect vraagend tering ventje blijven , dus ik kan mij niet voorstellen dat er veel "Demut" in zo´n ontmoeting zal zijn te vinden. In tegendeel , Murat zal heel boos zijn op de nabestanden omdat hij van Weeringen nog steeds de schuld geeft aan zijn ongeluk.

Ik wordt nog moedelozer als ik hoor dat de vent die hem het pistool heeft geleend 60% van Murat zijn straf zal gaan krijgen.
de moordenaar krijgt 5 jaar. de man die er eigenlijkgeen bal mee te maken heeft 3 jaar

Het is zo bespottelijk, dat ik er moedeloos van word

Mee eens.

Met ons moderne rechtvaardigheidsgevoel en het daaruit voortvloeiende rechtssysteem hebben wij van die schitterende vormen van rechtsongelijkheid gecreëerd.
Wat las ik nou vanmorgen?
O ja, de kogelbrieven-stuurder krijgt ook drie jaar. Van die heerlijke verhoudingen allemaal.

Canaris
16-04-04, 15:14
Ja , het slachtoffer speelt in de nederlandse rechtspreking , geen enkele rol van betekenis.

Waar het om draait, is de omgang met de delinquent.
Wat kunnen we er nog mee doen. Hoe krijgen we hem weer op een "relatief" recht pad

Het is het hele verhaal om en in het achterlijke rechterlijk stelsel en gevangeniswezen.

In de doorluchte kringen is het woord gevangenis als zo besmet als het woord winst in de 70 er jaren.

arnd
16-04-04, 15:17
Geplaatst door Canaris

In de doorluchte kringen is het woord gevangenis als zo besmet als het woord winst in de 70 er jaren.

Ja joh, dat spreekt toch voor zich?

De mens is per definitie goed, dus gevangenissen heb je niet nodig.
Snap je dat niet? :)

mark61
16-04-04, 23:39
Geplaatst door arnd
Wat is dit voor ongelofelijke domme, bevooroordeelde reactie....

Gek, dat dacht ik net bij die van jou.


Bovendien klopt je reactie inhoudelijk niet:
Murat had de pest aan van Wieren, hij zou'm wel eens een lesje gaan leren, hij mocht m niet omdat hij niet mocht roken waar anderen dat wel mochten, enz enz enz.

Dat kon van alles betekenen. Niet noodzakelijkerwijs moord.


Verder.
Hij keek niet toen hij schoot........ :wat?!: Dat zeg je waarschijnlijk op basis van Murats getuigenis dat hij op zijn schouder richtte?
Hij was uren van te voren al nerveus; jaja, dat was hij omdat hij in de lucht ging schieten .....
Nadenken.

Dat zeg ik op basis van getuigenverklaringen in de NRC. Nalezen.


Alles wijst er hier gewoon op dat een zoontje van een zware crimineel hier een geplande aanslag heeft gepleegd op het leven van een leraar, die nog is geslaagd ook.

Alles wijst erop dat de dader uit een problematisch gezin kwam. Meer niet.


Dus ten eerste ben je bevooroordeeld t.a.v. christenen en ten tweede weiger je gewoon te kijken naar een paar feiten die we nu al voor handen hebben.

Het zijn geen feiten die jij noemt, maar op niets gebaseerde interpretaties van feiten. Mijn beeld van christenen is er intussen ook niet beter op geworden.

Orakel
17-04-04, 00:28
Geplaatst door arnd
Mee eens.

Met ons moderne rechtvaardigheidsgevoel en het daaruit voortvloeiende rechtssysteem hebben wij van die schitterende vormen van rechtsongelijkheid gecreëerd.
Wat las ik nou vanmorgen?
O ja, de kogelbrieven-stuurder krijgt ook drie jaar. Van die heerlijke verhoudingen allemaal.

Boe-hoe-hoe :huil:

Zinnige discussie had je't over?
Begin dan niet over rechtvaardigheidsgevoel, want dat is zo grillig als een windhaan tijdens een herfststorm.
Als we het hebben over de (onjuistheid van de) straf, waarom dan al dat gejerimieer over Murat? Heeft hij zichzelf de straf opgelegd?
Of was het de Officier die met veel bravoure en gevoel voor journalistiek theater (kijk uit, dit is wisselgeld) "moord" roept en vervolgens 5 jaar eist?
Als je dat te weinig vindt, moet je klagen over de Officier.
Maar besef dan eerst wat TBS inhoudt en hoe lang dat kan duren.

En vraag je daarna f hoe je een SAMENleving kan behoeden voor het verworden tot een sololeving.
Tuurlijk, d'r zijn zieke geesten waar geen behandeling tegen opgewassen is, maar daar wordt dan ook van gezegd dat de samenleving tegen hen in bescherming wordt genomen.
Dat moet in deze zaak echter nog blijken.