PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaccin tegen HIV omstreden



Orakel
15-04-04, 23:32
Vaccin tegen HIV omstreden

Rome (IT) - Een Italiaanse onderzoekster beweert een vaccin te hebben ontwikkeld dat apen tegen aids beschermd. Ze test haar 'veelbelovende' middel daarom nu ook op mensen. De Nederlandse viroloog Jaap Goudsmit noemt haar vaccin 'het meest kansloze van allemaal'.

In Rome en Milaan (Italië) ging op 17 maart een omstreden onderzoek van start naar de werking op mensen van een nieuw vaccin tegen HIV (Human Immuno-deficiency Virus). Dr Barbara Ensoli van het Istituto Superiore di Sanità in Italië ontwikkelde het middel op basis van een eiwit dat het virus aanmaakt om zich te kunnen vermenigvuldigen. Ze noemt de resultaten van dierproeven veelbelovend.

De behoefte aan een effectief vaccin tegen hiv is groot. Sinds de ontdekking van hiv in 1983 zijn wereldwijd al 65 miljoen mensen seropositief. Tientallen proeven op mensen hebben nog altijd geen bruikbaar vaccin opgeleverd.

"De bedoeling van het vaccin is niet om mensen tegen een hiv-infectie te beschermen", zegt Ensoli. Daarmee verwijst ze naar vele vruchteloze pogingen die de afgelopen twintig jaar gedaan zijn om infectie bij apen te voorkomen. "Het vaccin moet de infectie beperken, zodat de seropositieve persoon niet ziek wordt."

Uit experimenten met besmette apen concludeert Ensoli enthousiast: "Het vaccin is niet schadelijk, en veroorzaakt een volledige reactie in het immuunsysteem (van B-cellen en T-cellen) die de vermenigvuldiging van het virus blokkeert."

Vijf van de zeven gevaccineerde en vervolgens met hiv geïnfecteerde apen waren volgens Ensoli zelfs na anderhalf jaar niet van gezonde apen te onderscheiden, terwijl drie niet-gevaccineerde apen na besmetting aids kregen. Dr Ben Berkhout, viroloog op de afdeling Humane Retrovirologie van het Amsterdams Medisch Centrum, bekritiseert het apenonderzoek: "Bij het experiment waren maar weinig apen betrokken. Bovendien kregen de apen zo weinig virussen ingespoten dat hun afweersysteem nauwelijks hoefde te reageren."

Giechelaanval
Om zich te kunnen vermenigvuldigen, maakt hiv een eiwit aan dat Tat heet. Het virus vormt dit eiwit al vroeg na de infectie, maar de concentratie blijft zo laag dat slechts 15% tot 25% van de mensen er voldoende antistoffen tegen maakt om niet ziek te worden.

Het Italiaanse vaccin bevat een hoge concentratie Tat (gemaakt met recombinant-DNA-technologie) waardoor er een betere afweerreactie optreedt, zegt Ensoli.
Ze hoopt dat het vaccin zo de ontwikkeling van aids kan remmen bij mensen die op het moment van inenting al seropositief zijn (genezend), maar ook bij mensen die pas daarna mogelijk besmet raken (preventief).

"Haar onderzoek is echt lariekoek", zegt Jaap Goudsmit, viroloog aan de Universiteit van Amsterdam. "De consensus is dat een vaccin zoveel mogelijk antigenen moet bevatten, zodat het een maximale immuunreactie veroorzaakt.
Waarom Ensoli maar één antigeen (Tat) gebruikt, begrijp ik dus niet. Misschien is dat haar hobby." Hij somt een lijst op van gerespecteerde wetenschappers die eerder een sterk vergelijkbaar vaccin onderzochten, maar met teleurstellende resultaten. "Begrijp je nu dat ik bijna een giechelaanval krijg als ik dat hoor?" is zijn reactie op Ensoli's onderzoek.

Ernst van Eijk


(06/04/2004)
http://www.headliner.nl/headliner.php?c=nl&id=809&abbr=natutech

~Panthera~
15-04-04, 23:56
Je gaat dus gewoon giechelend dood. :moe:

NIS
16-04-04, 07:12
Misschien past de uitvindster niet in het beeld wat ze zich voor ogen hebben.. Een vrouw uit Italie, die een vaccin tegen aids heeft ontdekt. Klinkt niet echt lekker in je mond.

Het moet een Amerikaan worden, die iets tegen aids kan ontwikkelen. De rest van de wetenschappers accepteren we nie..

Even een fabelverhaal van mij. Ik heb namelijk een hekel aan wetenschappers, die zo over anderen doen! :blowen: