PDA

Bekijk Volledige Versie : Partij Leefbaar Pindakaas



S@deeQ.
17-04-04, 11:12
17-04-2004

Vijf vragen aan...

'Leefbaar Pindakaas wil jeugd naar stembus krijgen'
Orkun Akinci

Joost Aben, die met drie vrienden de nieuwe Veenendaalse partij Leefbaar Pindakaas heeft opgericht.

1. Moet Calvé van jullie soms de samenstelling van het populaire broodbeleg veranderen?

,,Nee hoor. We hebben puur voor deze naam gekozen om de aandacht te trekken. Bovendien willen we in Veenendaal wat meer humor op straat zien, want er is weinig plezier te beleven. Maar onze belangrijkste punten gaan over jongeren. Voor de jeugd wordt erg weinig gedaan. Neem het woningtekort of het uitgaansleven dat op een erg laag pitje staat. Daar willen we graag iets aan doen.''

2. Maar je wordt toch nooit serieus genomen met zo'n naam?

,,Ach, mensen moeten zelf maar beslissen wat ze ervan vinden. Bij jongeren denk ik wel dat hij aanslaat. Er is in Veenendaal een enorme scheefgroei ontstaan in het stemgedrag. Jongeren stemmen bijna niet, wij willen hen toch naar de stembus krijgen. Een aansprekende naam kan daarbij helpen. Misschien krijgen we ook een paar extra stemmen vanwege de naam, maar we hopen ze toch vooral vanwege de inhoud te krijgen.''

3. Jullie hebben je aardig vergist in de slogan. 'Stem dwars' was jullie keuze, hoewel de jongerenorganisatie van GroenLinks ook zo heet. Tamelijk slordig voor een jongerenpartij,

,,We waren ons er echt niet van bewust dat die club zo heette. We hebben onze slogan daarom maar veranderd in 'Stem er dwars doorheen'. Daarmee willen we aangeven dat we niet echt links, rechts of liberaal zijn. We wandelen overal dwars doorheen en pikken de goede dingen eruit.''

4. Noem nog eens een paar programmapunten dan.

,,We hebben hier een stadspark waarmee niets wordt gedaan, de kermis in Veenendaal ligt achteraf in plaats van in het centrum. Door dat soort dingen vergrijst de stad. We liggen keurig tussen Utrecht, Arnhem en Nijmegen in, voor studenten zou het ideaal zijn om hier te wonen. Maar in plaats daarvan vergrijzen we alleen maar.

,,Heel belangrijk vinden we ook de spreiding van allochtonen. We zien een grote, zwarte wijk ontstaan en volgens mij willen de buitenlanders zelf ook niet bij elkaar wonen. Hoe we dat gaan aanpakken, weten we nog niet. Het zijn pas ideeën, we zijn ze nog aan het ontwikkelen. Maar ik hoop echt dat we de boel in Veenendaal wakken kunnen schudden, al heb ik geen flauw idee hoever we in de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 kunnen komen. Een zetel is misschien wel haalbaar. Veel mensen zeggen op ons te zullen stemmen, maar ik weet niet of dat nog zo is als puntje bij paaltje komt.''

5. En anders maak je toch gewoon een doorstart onder de naam Christen-Democratische Chocoladepasta?

,,Nou, we zullen nooit op de christelijke toer gaan, hoor. We pleiten voor een strikte scheiding van kerk en staat.''