PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL reageert op moord Dr. Abdelaziz Al Rantissi



ZbaqZbaq
17-04-04, 22:26
Press release

AEL- Political Bureau Antwerp,17/04/04

With horror and anger, we received the news of the latest Zionist crime in Palestine: the murder of Dr. Abdelaziz Al Rantissi. Dr. Rantissi was a great leader of the resistance who spend his life fighting for the freedom of his people. His legacy will always be remembered as one of steadfastness and perseverance. His martyrdom will be a light in the heart of our people and will make us more determined to continue in his path.

The Arab European League is convinced that the Zionist state will pay for this crime and for the other crimes that it committed against our people in Palestine. This crime is a direct result of the American Zionist understanding that has been expressed two days ago in the meeting between Bush and Sharon. The Fight of the Arab nation and the Muslim community in Iraq and in Palestine is one.

The Arab and Muslim community in Europe should take its responsibility in this situation. We should move to show our support to the Palestinian resistance. The fight in Palestine is our fight, and we must make that clear now, and for generations to come.

Victory to our people and glory to our martyrs,

Allahu Akbar!!!!

bron: http://www.arabeuropean.org/

Leonard
17-04-04, 22:28
Gaan jullie weer een condoleance register openen? :nerd:

Mark
17-04-04, 22:29
Geplaatst door ZbaqZbaq
We should move to show our support to the Palestinian resistance.

Jullie gaan emigreren? :zwaai:

succes met de strijd daar ;)

Leonard
17-04-04, 22:30
Geplaatst door Mark
Jullie gaan emigreren? :zwaai:

succes met de strijd daar ;)
Ze schuiven enkel hun luie stoel wat dichter op de tv met Al Jazeera. ;)

Marsipulami
17-04-04, 22:33
Hebben ze daar echt niks nuttiger om handen op het "AEL- Political Bureau Antwerp" ?

Zwarte Schaap
17-04-04, 22:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
The Arab and Muslim community in Europe should take its responsibility in this situation. We should move to show our support to the Palestinian resistance. The fight in Palestine is our fight, and we must make that clear now, and for generations to come.

Victory to our people and glory to our martyrs,

Allahu Akbar!!!!



Steun aan het verzet in Palestina wordt in Europa gezien als steun aan het terrorisme.

Wizdom
17-04-04, 22:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Steun aan het verzet in Palestina wordt in Europa gezien als steun aan het terrorisme.

Misschien zitten er dan wel meer terroristen op deze aardbol dan "gewone" mensen...

Leonard
17-04-04, 22:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Steun aan het verzet in Palestina wordt in Europa gezien als steun aan het terrorisme.
Steun aan het verzet in de Westelijke Sahara wordt door bepaalde Marokkanen gezien als steun aan het kolonialisme.

Qwertyno
17-04-04, 22:48
Geplaatst door Leonard
Steun aan het verzet in de Westelijke Sahara wordt door bepaalde Marokkanen gezien als steun aan het kolonialisme.

Westelijke sahara?
Het gaat hier toch om palestina?

Iets wat totaal niet te vergelijken is met de situatie in Palestina.
En iets waarvan het (zover ik weet) nooit in het nieuws is geweest wordt door Leonard gebruikt om af te leiden.

Max Stirner
17-04-04, 22:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Steun aan het verzet in Palestina wordt in Europa gezien als steun aan het terrorisme.

Ik pretendeer niet voor 'Europa' te spreken maar ik denk dat de meeste mensen duidelijk onderscheid maken tussen gewapend verzet tegen het Israelische leger en zelfmoordaanslagen tegen onschuldige burgers in Israelische steden. Ik vrees dat deze acties een zeer negatief effect hebben gehad op de beeldvorming bij veel Europeanen over de Palestijnse zaak.

Marsipulami
17-04-04, 22:52
Geplaatst door Max Stirner
Ik pretendeer niet voor 'Europa' te spreken maar ik denk dat de meeste mensen duidelijk onderscheid maken tussen gewapend verzet tegen het Israelische leger en zelfmoordaanslagen tegen onschuldige burgers in Israelische steden. Ik vrees dat deze acties een zeer negatief effect hebben gehad op de beeldvorming bij veel Europeanen over de Palestijnse zaak.

Tibetanen plegen ook zelfmoordaanslagen tegen de Chinese bezetter heb ik me laten vertellen.

Max Stirner
17-04-04, 23:00
Geplaatst door Marsipulami
Tibetanen plegen ook zelfmoordaanslagen tegen de Chinese bezetter heb ik me laten vertellen.

Misschien laat jij je wel te veel vertellen....

Qwertyno
17-04-04, 23:01
Geplaatst door Leonard
Vreemd, Palestina kan zo ongeveer in elke topic besproken worden, maar wanneer in een Palestina-topic een andere bezetting ter sprake wordt gebracht is het ineens off-topic.

dat weet ik niet.. het zou best kunnen.. komt mischien ook omdat palestina conflict heel wat anders is als Sahara-marokko-polisario conflict... van een heel ander wereld niveau.. Bush (wereldleider) bemoeit zich bijvoorbeeld personelijk met het palestina conflict.. iets wat hij niet doet over de sahara..

Maar wat ik wel zeker weet is dat de westelijke sahara conflict niet thuis hoort in een topic over AEL-Palestina. Ik weet ook dat dit wordt gebruikt door mensen zoals jij wanneer de argumenten op zijn.



Oh je bent zo iemand die niet verder kijkt dan naar wat in het nieuws komt. :traan1:

Zo iemand ben ik gelukkig niet.

Al Sawt
17-04-04, 23:01
Geplaatst door Leonard
Steun aan het verzet in de Westelijke Sahara wordt door bepaalde Marokkanen gezien als steun aan het kolonialisme. Vergelijking met Sahara loopt mank!

Sahara is niet bezet door een externe 'bevolkings'gebied en de status is volgens internationale recht niet vastgesteld.

Zwarte Schaap
17-04-04, 23:08
Geplaatst door Max Stirner
Ik pretendeer niet voor 'Europa' te spreken maar ik denk dat de meeste mensen duidelijk onderscheid maken tussen gewapend verzet tegen het Israelische leger en zelfmoordaanslagen tegen onschuldige burgers in Israelische steden. Ik vrees dat deze acties een zeer negatief effect hebben gehad op de beeldvorming bij veel Europeanen over de Palestijnse zaak.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Wat heeft dat met mijn uitspraak te maken?

Max Stirner
17-04-04, 23:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Wat heeft dat met mijn uitspraak te maken?

Dat steun aan het verzet in Palestina niet per definitie als steun aan het terrorisme wordt gezien. Ligt eraan hoe dat verzet in de praktijk wordt gebracht.

Wizdom
17-04-04, 23:13
Geplaatst door Max Stirner
Ik pretendeer niet voor 'Europa' te spreken maar ik denk dat de meeste mensen duidelijk onderscheid maken tussen gewapend verzet tegen het Israelische leger en zelfmoordaanslagen tegen onschuldige burgers in Israelische steden. Ik vrees dat deze acties een zeer negatief effect hebben gehad op de beeldvorming bij veel Europeanen over de Palestijnse zaak.

Ik pretendeer niet voor 'Europa' te spreken maar ik denk dat met de omarming van de Israelis van de terrorist Sharon het de Israel zaak/slachtoffer rol geen goed heeft gedaan...

Max Stirner
17-04-04, 23:15
Geplaatst door Wizdom
Ik pretendeer niet voor 'Europa' te spreken maar ik denk dat met de omarming van de Israelis van de terrorist Sharon het de Israel zaak/slachtoffer rol geen goed heeft gedaan...

Nee dat denk ik ook niet

Sjeik Yasin
17-04-04, 23:17
Dr. Ranteesi,

We appreciate the work you have done for the palestinian land and against the nazi like occupation of the zionists. With pain in my heart, I today noticed the assassination by the US supported zionists. A great leader and hounest, social and non corrupt person is how you will be remembered in the islamic world. With tears in my eyes, I want to send my condoleances to the palestinian people specific and the islamic world in general. The struggle for a free palestine according the borders of 1967 will continue; there are more than a billion moslims who are standing behind the palestinians despite the barbarian support of Bush to Sharon.
Being an optimist in the past, I think we have to be realistic now and we must conclude that talking with the zoinist dos not help us. It is time for an ultimate answer to Tel Aviv and Washington.

Dr. Ranteesi, you will always be alive in our hearts. Great hero of the Islam.

Wizdom
17-04-04, 23:17
Geplaatst door Max Stirner
Dat steun aan het verzet in Palestina niet per definitie als terrorisme wordt gezien. Ligt eraan hoe dat verzet in de praktijk wordt gebracht.

Door het overhandigen van olijftakken aan de soldaten met de shovels die net een klein kind door het hoofd hebben geschoten en een wijk hebben plat gewalst... Does this make sense to you... Zou jij toch ook doen niet waar...

Zwarte Schaap
17-04-04, 23:19
Geplaatst door Max Stirner
Dat steun aan het verzet in Palestina niet per definitie als terrorisme wordt gezien. Ligt eraan hoe dat verzet in de praktijk wordt gebracht.

De verzetsbewegingen zijn bestempeld als terroristische organisaties. Wie je ook steunt, het wordt altijd gezien als steun aan het terrorisme.

ZbaqZbaq
17-04-04, 23:21
Geplaatst door Sjeik Yasin
The struggle for a free palestine according the borders of 1967 will continue;

'67 ????

'48 zal je bedoelen

Wizdom
17-04-04, 23:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
De verzetsbewegingen zijn bestempeld als terroristische organisaties. Wie je ook steunt, het wordt altijd gezien als steun aan het terrorisme.

Volgens de Israelis wordt een leugen waarheid als je het maar vaak genoeg herhaalt.... En misschien is dat voor veel mensen ook zo....

Max Stirner
17-04-04, 23:24
Geplaatst door Wizdom
Door het overhandigen van olijftakken aan de soldaten met de shovels die net een klein kind door het hoofd hebben geschoten en een wijk hebben plat gewalst... Does this make sense to you... Zou jij toch ook doen niet waar...

Nee, zou ik inderdaad niet doen. Ik heb er geen problemen mee als die soldaten worden aangevallen. Wel als er moedwillig onschuldige burgers worden vermoord

Wizdom
17-04-04, 23:26
Geplaatst door Max Stirner
Nee, zou ik inderdaad niet doen. Ik heb er geen problemen mee als die soldaten worden aangevallen. Wel als er moedwillig onschuldige burgers worden vermoord

En illegale bezetters dan...?

lennart
17-04-04, 23:32
Geplaatst door Marsipulami
Tibetanen plegen ook zelfmoordaanslagen tegen de Chinese bezetter heb ik me laten vertellen.

De Tamil Tigers gebruikt de methode zeker weten.

Sterker nog, alle strijders van de Tamil Tigers hebben een cyanide pil om hun nek, te gebruiken om te voorkomen dat ze gevangen genomen kunnen worden.

ZbaqZbaq
17-04-04, 23:35
Geplaatst door 151 Nobelprizes
'48. Echt? Wil je de oorlog herroepen van toen?
Toen de Arabische landen de Palestijnen hebben opgroepen om te moven zodat ze even het klusje konden klaren met de joden?


bewaar die bullshit om met je vriendjes te delen op het CIDI-debatcursus

Marsipulami
17-04-04, 23:38
Geplaatst door Max Stirner
Nee, zou ik inderdaad niet doen. Ik heb er geen problemen mee als die soldaten worden aangevallen. Wel als er moedwillig onschuldige burgers worden vermoord

Een soldaat is ook een onschuldige burger verpakt in een uniform.Soldaten zijn ook mensen. Ze hebben ook ouders, broers, zussen, kinderen. Misschien wil die soldaat ook helemaal niet dood? Misschien wilde die soldaat zelfs helemaal geen soldaat zijn, maar moest hij gaan vechten van zijn -door onschuldige burgers democratisch verkozen- regering.

Zwarte Schaap
17-04-04, 23:41
Geplaatst door ZbaqZbaq
'67 ????

'48 zal je bedoelen

Racistische staten met massa vernietigingswapens hebben geen bestaansrecht.

Max Stirner
17-04-04, 23:42
Geplaatst door Wizdom
En illegale bezetters dan...?

Je bedoelt de kolonisten in de nederzettingen in de bezette gebieden?
Tsja....ik denk dat die mensen bewust een risico nemen door daar te gaan wonen vanuit een of andere Groot-Israel gedachte of zo. Ik kan mij voorstellen dat de Palestijnen hen aanvallen, hoewel ik moord (zeker als het gaat om vrouwen en kinderen) wel erg ver vind gaan.

FF voor alle duidelijkheid: ik sta niet achter de politiek van de huidige Israelische regering en kan me de wanhoop van de palestijnen heel goed voorstellen (zover dat mogelijk is vanuit je comfortabele luie stoel in Nederland). Mijn punt is dat ik moord op onschuldige burgers afwijs en bovendien denk ik dat dit een negatieve invloed heeft op de Palestijnse zaak. Voor sommigen is iedereen die toevallig in Israel is geboren een illegale bezetter die mag worden gedood, ik deel die mening niet.

Max Stirner
17-04-04, 23:51
Geplaatst door Marsipulami
Een soldaat is ook een onschuldige burger verpakt in een uniform.Soldaten zijn ook mensen. Ze hebben ook ouders, broers, zussen, kinderen. Misschien wil die soldaat ook helemaal niet dood? Misschien wilde die soldaat zelfs helemaal geen soldaat zijn, maar moest hij gaan vechten van zijn -door onschuldige burgers democratisch verkozen- regering.

Ja daar heb je natuurlijk gelijk in...zeker als het dienstplichtigen betreft. Desondanks lijkt het me gepast om in een oorlog onderscheid te maken tussen strijders (soldaten die al dan niet vrijwillig soldaat zijn) en niet-strijders (burgers die op een terras of in een bus zitten). Poeh...wat een open deur eigenlijk he?

lennart
17-04-04, 23:56
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Hou je bek toch zeikerd. Loser.

Anti-democraat.

ps. Waarom ga jij toch niet naar Israel toe, dan als er de shit uitbreekt in Israel, kan ik me tenminste over een iets verheugen: jij ondergaat dan tenminste ook het leed dat het Joodse volk dan zal overkomen.

Ik hoop dat het mijn vrienden goed zal vergaan :(

Zwarte Schaap
17-04-04, 23:56
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Hou je bek toch zeikerd. Loser. Lachen met jou, moet je niet even langs bij dr. TFOE?

Marsipulami
18-04-04, 00:04
Geplaatst door Max Stirner
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in...zeker als het dienstplichtigen betreft. Desondanks lijkt het me gepast om in een oorlog onderscheid te maken tussen strijders (soldaten die al dan niet vrijwillig soldaat zijn) en niet-strijders (burgers die op een terras of in een bus zitten). Poeh...wat een open deur eigenlijk he?

"Als Amsterdamse joodse jongen heb ik de vervolging in alle hevigheid meegemaakt. In juni 1942 werd ik opgepakt, omdat ik geen jodenster droeg. Kon op dat moment ook niet, want we waren met een ploegje jongens aan het zwemmen. Via de Euterpestraat werd ik naar de gevangenis op de Amstelveenseweg gebracht. Ik zat daar op de zogeheten Juden Abteilung. Om dat duidelijk te maken, waren op onze celdeuren grote jodensterren gekalkt.

Ik zat in de cel B2-10. Ik was toen zeventien jaar, minderjarig dus. Ook volgens de Duitse wet.
't Klinkt ongeloofwaardig, want de nazi s waren al bezig met onze vernietiging. Of het nou om een baby of een negentig-jarige ging, jood was jood. Toch kwam ik in 1942 vrij. Noem het een wonder. Was het ook. Ik verklaar het, doordat één of andere SD-er zich met `Grundlichkeit' aan regels hield en de Duitse meerderjarigheidswet heeft gehanteerd. In ieder geval heeft het mij m'n leven gered. Met mij kwam ook een meisje Gomperts vrij, die net als ik, op dat moment zeventien was.
M'n vriend David Tokkie, die gelijk met mij opgepakt was, was achttien en is met anderen naar Mauthausen gebracht en nooit teruggekomen.
Zo kwam ik plotseling thuis. bont en blauw geslagen, kaalgeschoren.
Mijn broers waren toen al weggehaald en gedeporteerd.
Voorjaar 1943 zijn m'n ouders 's nachts van huis gehaald en weggevoerd naar Westerbork. Ik was die nacht niet thuis. Ook toen heb ik de dans kunnen ontspringen. Mijn ouders zijn via Westerbork naar Auschwitz gevoerd en meteen na aankomst vermoord. Dat heb ik pas na de oorlog gehoord. M'n broers zijn ook niet teruggekomen. Jaques, m'n oudste broer, is al in 1942 vermoord, Charles in 1945.

Nadat m'n ouders weggehaald waren heb ik me nog een tijdje kunnen handhaven in de woning. Ik was ontredderd, eenzaam, opgejaagd.
Ik moest me verstoppen, ik had te maken met doodsbange buren die niets met mij te maken wilden hebben, bang als ze waren door de SD gearresteerd te worden wegens hulp aan joden.
Bij het minste zweem van onraad moest ik over de daken weg zien te komen. Op straat was je als jood niet veilig. Er werden razzia's gehouden. In de buurt, in de hele stad. dan hier, dan daar.
In het najaar van 1943 kwam ik in contact met iemand van het verzet. Door zijn hulp kon ik onderduiken in Drente, in een klein dorp bij Hoogeveen.
Ik kwam er `s avonds aan. Het was al donker en de regen kwam met bakken uit de hemel. Het eerste wat ik zei toen ik binnenkwam, was: `Wat een rotweer'. Ik wilde het ijs breken, niet laten merken hoe verlaten ik me voelde. Nou, ik had m n entree meteen verpest, want het waren diepgelovige mensen, die zelfs regen beschouwden als een zegen van boven... Na mijn verkeerd gekozen begroeting kwam dus eerst een preek.
Het is me altijd bijgebleven. Nee, ik vind het nog steeds wonderlijk hoe de noord- en de zuid pool bij elkaar kunnen komen. Je moet je voorstellen, het waren streng gelovige, gereformeerde mensen die een bepaald idee hadden over Amsterdamse joden. Die dachten dat ik met de Thora was opgevoed. Dat was hun idee van jodendom. Weliswaar een ander geloof, maar toch. Nou, daar kwam ik. Mijn familie was volkomen geassimileerd, ik had nog nooit een synagoge van binnen gezien. M'n moeder hield zo'n beetje vast aan de vrijdag-avond, maar dat was meer voor de gezelligheid. We woonden in de Amsterdamse Diamant buurt, waar de SDAP behoorlijk vertegenwoordigd was, zelf was ik lid van de AJC, nam ook deel aan de activiteiten van die jongerenclub.

Dat bedoel ik nou met die opmerking over de noord- en de zuidpool. We kwamen toch uit verschillende werelden. Maar m n beschermers in Drente bleken wel buitengewoo n goeie, rechtschapen mensen te zijn. Ze hadden in ieder geval de moed om een opgejaagde jood te verbergen. We weten inmiddels wel dat dit geen algemeen geldend principe geweest is. Na de oorlog heb ik ze nog vaak bezocht. Vo or hen ben ik altijd de Herman gebleven die uit Amsterdam was komen vluchten.
Ik heb me daar ook nuttig kunnen maken, me kunnen uitleven in m'n hobby, tekenen, wat later m n vak werd. Want ook daar waren vervalste persoonsbewijzen nodig. Ik tekende ook spotprenten die dan weer verkocht werden. De opbrengst ging naar het verzet. Er moesten pamfletten gedrukt worden, een illegaal blaadje uitgegeven.
De meeste tijd zat ik in een soort hol onder de gereformeerde kerk van Nieuwlande. Het was er donker. Als ik werkte, deed ik dat bij kaarslicht. In die tijd van holbewoner heb ik maandenlang geen daglicht gezien.
Op een gegeven morment werd de kerk omsingeld door de SD. Ik was al gewaarschuwd en toen ze het luik van mijn hal hadden ontdekt, was ik gevlogen.
Ik dook onder bij andere mensen in het dorp tot ook daar de SD een inval deed. Bij die familie was voor mij een schuilplaats onder de vloer gemaakt. De SD heeft het niet ontdekt, maar ik was weer door het oog van de naald gekropen.

De bevrijding, ja. Ik voelde me allerminst bevrijd. Ik had m n ouders, m n broers, m n hele familie verloren. Ik voelde me ellendig, eenzaam, uit het lood geslagen. Vind je het gek?
Toen ik naar de woning van m'n ouders ging, was deze bewoond door vreemde mensen en de mij bekende oude buren smeten de deur voor m'n neus dicht. Later heb ik gehoord dat ze de meubeltjes van m'n ouders hadden ingepikt, dat ze me daarom niet binnen wilden laten.
De eerste maanden na de bevrijding had ik geen dak boven m'n hoofd, ik sliep in plantsoenen en in tramhuisjes.
In 1946 ben ik getrouwd. In die eerste tijd ben ik vast geen voorbeeldige echtgenoot geweest, het was voor mij onmogelijk te leven alsof er niks gebeurd was. Normaal werken bijvoorbeeld was er niet bij, ik was te onr ustig om binnen vier muren te zitten. In die tijd heb ik m n brood verdiend door op straat op te treden. Ja hoe? Met een gitaar en liedjes zingen, waaronder 'De gedachten zijn vrij' uit Jan Pierewiet. Een blauwe maandag heb ik nog bij een drukkerij gewerkt. Pas veel later ben ik in m'n vak gekomen, grafisch ontwerper.

In 1948, ik was toen net 23 jaar, werd ik opgeroepen voor de militaire dienst.
In de kazerne van Eefde en later in Haarlem kreeg ik een basisopleiding van drie maanden.
Vaak zat ik in arrest, omdat ik de bevelen niet opvolgde. Dat hele militaire gedoe stond me tegen. Ik wilde onder die diensttijd uit, maar opnieuw onder duiken zag ik ook niet zitten. Op een gegeven moment hebben ze me naar een zenuwarts van het leger gestuurd. Die moest dus nakijken of ik wel geschikt was, goedgekeurd kon worden. Ik heb de man m'n hele verhaal gedaan. Hij was er niet van onder de indruk. En dat ik mezelf tooide met het predikaat `oorlogs-slachtoffer' vond hij helemaal overdreven.
Ik had m'n familie niet verloren door oorlogshandelingen, een bombardement bijvoorbeeld. Dat was nog in de jaren voor professor Bastiaans zich met de problematiek van de oorlogsslachtoffers bezig ging houden.
Ik werd dus weer goedgekeurd, hoe beroerd ik er ook aan toe was. Ik moest me in een andere kazerne, in Assen, voorbereiden voor verscheping naar Indonesië. Toen ben ik wel ondergedoken. Opnieuw ondergedoken. Ik was niet van plan mee te doen aan een smerige koloniale oorlog. Want ik kon me wel indenken hoe de bevolking daar zich zou voelen onder onze soldatenbezetting...
Die onderduikperiode heeft drie jaar geduurd. Een zware tijd, niet alleen voor mij maar ook voor mijn vrouw. Ze bleef onverzorgd achter, moest zelf zien aan de kost te komen. Herhaalde malen is zij in het holst van de nacht door de Militaire Politie overvallen. Er werd gedreigd en gescholden. Ze vertelde me later dat de MP tot in de keukenkastjes ging zoeken...
Ze was een sterke vrouw, tien jaar geleden is ze overleden. Maar ze heeft me aItijd gesteund in m'n verzet tegen het militarisme.
Ik heb een tijdje ondergedoken gezeten bij een vriend in Den Haag, daarna had ik korte tijd een adres in Aardenhout, maar ook daar kon ik niet blijven.

De geschiedenis herhaalde zich. Ik was, jaren na de bevrijding, nog steeds op de vlucht. Op een gegeven moment hebben we, mijn vrouw en ik, besloten dat ik naar Israël zou gaan, illegaal, dus weer via een vluchtroute. Op een Italiaans kolenbootje ben ik door de Engelse blokkades geglipt en tenslotte aangekomen in Haifa.
Daar werd ik meteen gearresteerd door UNO-politie en in een kamp opgesloten. Dat was een gevolg van een wapenstilstand-overeenkomst tussen Israël en de Arabieren. De laatsten hadden namelijk bedongen dat mannen in de dienstplichtige leeftijd geïnterneerd werden, zodat ze niet in het Israëlische leger ingelijfd konden worden.
Ik kon uit dat kamp ontsnappen, vond in Haifa onderdak en werk in een pottenbakkerij. Toen heb ik nok m n vrouw laten overkomen, Na verloop van tijd werd ik inderdaad opgeroepen voor het Israëlische leger. Ik heb die pottenbakkerij vaarwel gezegd, we zijn uitgeweken naar een kibboets.
Tot de administratie van het leger me op het spoor kwam. Wij weer naar een andere kibboets. In die tijd was ik beslist anti-militarist.
Maar de dreiging bleef en we hebben samen besloten toch maar terug te gaan naar Nederland. Tenslotte was het toen al 1950. De koloniale oorlog was over. De consul van Nederland, in die tijd de heer De Beer, heeft ervoor gezorgd dat ik papieren kreeg. Hij heeft me ook gewaarschuwd dat er een grote kans was dat ik bij aankomst in Nederland gearresteerd zou worden, omdat ik gezocht werd als deserteur. Dat had hij namelijk al door gekregen uit Den Haag, toen hij mijn papieren in orde moest maken. Ik heb het briefje nog dat hij kreeg van de toenmalige burgemeester van Amsterdam. Gedateerd 14 april 1950. `Ik heb de eer U te berichten, dat ik thans van de burgemeester van Amsterdam een brief heb ontvangen waarin uw mededelingen in hoofdzaak worden bevestigd. Echter staat daarin, dat U door de militaire autoriteiten in Nederland wegens desertie wordt gezocht, weshalve de burgemeester er bezwaar tegen maakt U een paspoort te verstrekken.'
De Beer heeft me bij die gelegenheid nog aangeraden in de kibboets Gal-Ed te blijven. Hij zei erbij dat ik veilig was, omdat Nederland toen nog geen uitleveringsverdrag met Israël had. Maar we wilden terug. Ook in Israël voelden we ons niet thuis.

De Beer heeft daarna moeite gedaan voor mij een zogeheten laissez-passer te krijgen, een reisdocument waardoor we toch terug konden reizen zonder paspoort, maar wel via Frankrijk en België. We hebben het gedaan, maar waarvoor we gewaarschuwd waren gebeurde. Meteen dat we de grens over waren, in Roosendaal, werd ik door de marechaussee uit de trein gehaald, voor de ogen van m'n vrouw geboeid en weggevoerd. Ik stond inderdaad in het opsporingsboek van de Militaire Politie. Ik werd naar een kazerne gebracht, in een cel gestopt en enkele dagen door officieren van het Nederlandse leger behoorlijk onder druk gezet om het legeruniform aan te trekken. Ze bedreigden me ook met fysiek geweld, maar toen ik zei dat als ze maar een vinger naar me zouden uitsteken, ik de pers zou waarschuwen, deinsden ze terug. Van die gelegenheid heb ik meteen gebruik gemaakt, een beroep gedaan op de dienstweigeringswet. Ik zei dat ik gewetensbezwaren had om weer in het leger te gaan.
Ik werd overgebracht naar Nieuwersluis, het kamp voor tucht en discipline, zoals ze me vertelden. Daar heb ik ongeveer elf maanden gezeten, de bewakers kregen geen vat op me. Ik liep daar in burger, ik was principieel dienstweigeraar, en gedril nam ik niet, ik weigerde wie dan ook te gehoorzamen.
Maar mijn verzoek om bespoediging als gewetensbezwaarde te worden erkend, werd stelselmatig genegeerd. Tot ik eindelijk en onder zware bewaking naar Den Haag werd gebracht en daar voor de commissie van onderzoek mocht uitleggen waarom ik niet in het leger wilde dienen.

M'n bezwaar werd uiteindelijk erkend. Voor vervangende dienstplicht werd ik naar Vledder gestuurd. Het was een uitzichtloze periode, ik was ingedeeld in een ploeg die de schone taak had stukjes heide te ontginnen. Met een schop die taaie wortels van heidepollen stukslaan, ontzettend zwaar werk. Jaren erna had ik nog last van een krakende arm...
Ik was er nog maar kort toen een bewaker naar me toe kwam, m'n naam noemde en vroeg of ik echt zo heette. Ik bevestigde het en hij zei dat hij iemand gekend had met dezelfde naam ... toen dit een jodenkamp in de oorlog was waar hij als bewaker gewerkt had.
Ik ben die kerel letterlijk naar z'n strot gevlogen. Alle spanningen van in en na de oorlog ontlaadden zich. Ik beleefde alles weer opnieuw, moet me als een woesteling gedragen hebben, raakte gewond, omdat ik door een ruit sloeg. Tenslotte werd ik overmeesterd. Ik werd in een spanlaken gesnoerd. Dat is een verschrikkelijke ervaring, een span laken is een nat laken dat, als het eenmaal opgedroogd is, zo stijf als een plank om je lijf zit.
De volgende dag werd ik, nog steeds in dat spanlaken, in een ambulance naar het Academisch Ziekenhuis in Groningen getransporteerd, waar ik als een baaltje ellende afgeleverd werd op de Psychiatrische Afdeling.
Daar ben ik verpleegd, maar wel achter slot en grendel. In die moeilijke periode heb ik nog een zelfmoordpoging gedaan. Toen dat gebeurd was, niet gelukt was, werd ik opgesloten in een isoleercel.
Behandeld ben ik daar door dokter Blijham. Ik moest mijn levensgeschiedenis vertellen. Ik weet dat dokter Blijham geschokt was. Hij zei alleen: Dit alles zou zelfs een buffel geveld hebben.
Na een tijdje werd ik voor die vervangende burgerdienst afgekeurd.

De geschiedenissen van de Indonesië-weigeraars, ieder van ons heeft schokkende ervaringen opgedaan. Het maakt duidelijk dat we te maken hadden met een regering die meedogenloos was jegens principiële Indonesië -weigeraars. Er was totaal geen begrip, wat je ook had meegemaakt, wat je achtergrond ook was. Maar ondanks alle moeilijkheden die je te verduren had, jij zelf, je vrouw, ben ik er toch trots op dat ze mij en anderen niet op de knieën hebben gekregen. We waren onze tijd vooruit. Ik heb altijd, ook in de moeilijkste momenten, gedacht dat we eens gelijk zouden krijgen, dat eens duidelijk zou worden dat die oorlog in Indonesië fout is geweest."


http://www.antenna.nl/wvi/nl/ic/erwaren/33.html

Vitesse
18-04-04, 00:17
Hamas verklaarde duidelijk de oorlog aan Israel, hij beloofde zelfs Sjaron te doden. Tevens stond hij achter de doctrine dat de Israelische staat vernietigd zou moeten worden,

En daar het oorlog was, was hij er zich van bewust dat het paradijs lonkte, dus liep hij open en bloot al sitting duck in Gaza stad. Dus aalle over dreven reakties van "waar is de rechtstaat etc, die heeft Rantissi zelg georkestreert.

Vitesse
18-04-04, 00:18
Ende AEL mag weleens wat aandacht besteden aan Sudan, waar een veelvoud aan mensen sterven door moslimhanden.

Max Stirner
18-04-04, 00:19
Marsipulami ik begrijp het punt dat je wilt maken en ik weet dat het ook voor Israelis heel moeilijk is om dienst te weigeren - zij worden zeker gezien als verraders.
Tsja... nog maar eens een open deur op de late avond dan maar...'oorlog kent alleen maar slachtoffers'

DEMOcraat
18-04-04, 00:22
Geplaatst door Vitesse
Ende AEL mag weleens wat aandacht besteden aan Sudan, waar een veelvoud aan mensen sterven door moslimhanden.

ooh die terroristen bedoel je,die moet je aan bush laten..

Vitesse
18-04-04, 08:54
Victory to our people and glory to our martyrs,

Allahu Akbar!!!!

Wie zijn trouwens 'onze mensen en onze martelaren'? Begint verdraaid veel te lijken op 'eigen volk eerst'.

Rantissi voorspelde een full scale war tegen Israel, en nu klagen over het feit dat deze man "vermoord" werd? Hamas was al jaren in oorlog met Israel, dus logisch dat Israel de vijand doodt?

En dat het niet volgens het recht zou zijn dat klopt. Maar dat zijn aanslagen op civiele doelen ook niet.

Als ik met bomaanslagen de oorlog verklaar aan welke overheid dan ook, dan riskeer ik gewoon de dood, dat wordt dan gewoon onderdeel van mij eigen oorlogsverklaring.

Kortom weer een goedkope promotionele aktie van de AEL dit soort artikeltjes.

jamilaaatje
18-04-04, 09:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
Victory to our people
Ik vind dit een beetje eng extreem-rechts klinken.

Dawud
18-04-04, 09:21
Het wordt tijd dat de Nederlandse overheden ook eens een einde maken aan dit soort terroristische organisaties. Nu graag, niet wachten totdat we dezelfde situatie in Israel hebben bereikt!

keizer
18-04-04, 10:24
De AEL is 'wereldberoemd'in Nederland en Belgie, op de Arabische nieuwszenders heb ik die gasten nog nooit gezien.

jamilaaatje
18-04-04, 10:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Racistische staten met massa vernietigingswapens hebben geen bestaansrecht.
Racistische organisaties met een crimineel aan het hoofd wel?

Sjeik Yasin
18-04-04, 11:29
De Zionistische vijand zal de poorten van de hel zien. Zij die bezetten en andere volkeren onderdrukken gelijk aan het nazisme, zij zijn uit op hun eigen vernietiging, lijkt mij. Waarom kunnen ze niet gewoon het internationaal recht respecteren en de VN resolutie 242 accepteren en implementeren? Omdat ze megalomaan zijn. Past lijkt mij maar 1 antwoord op van de islamitische wereled: het ultieme antwoord!!

Er zijn meer dan 1 miljard moslims en de demografische ontwikkeling is in ons voordeel. We willen op deze aarde allemaal in vrede met elkaar leven, graag. Als de misdadige Bush en Sharon echter de moslim wereld denkt te kunnen onderdrukken, dan vrees ik dat er vanuit de moslim wereld een ultiem antwoord terug moet komen richting Tel Aviv en Washington.

Palestina, Tsjetsenie, Irak, Bosnie Wat willen de kruisvaarders toch van ons?????

Laat de poorten van de hel nu maar helemaal open gaan voor de zionisten!!!

ZbaqZbaq
18-04-04, 13:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Racistische staten met massa vernietigingswapens hebben geen bestaansrecht.

voor de duidelijkheid....ik bedoelde de "grenzen" van voor '48

Julien
18-04-04, 13:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Steun aan het verzet in Palestina wordt in Europa gezien als steun aan het terrorisme.

Typisch dat je uitgerekend Europa er uitpikt, want Europa was het meest kritisch t.o.v. Israel toen Yassin werd geliquideerd.

Daarnaast is de EU veel meer pro-palestijns dan de VS, vooral Frankrijk en Belgie.

Zwarte Schaap
18-04-04, 13:55
Geplaatst door jamilaaatje
Racistische organisaties met een crimineel aan het hoofd wel?

Een oorlogsmisdadiger en beroepscrimineel.

Julien
18-04-04, 13:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Racistische staten met massa vernietigingswapens hebben geen bestaansrecht.

Dus Amerika is terecht Irak binnengevallen? :D

En Iran heeft geen bestaansrecht?

Zwarte Schaap
18-04-04, 14:00
Geplaatst door Julien
Typisch dat je uitgerekend Europa er uitpikt, want Europa was het meest kritisch t.o.v. Israel toen Yassin werd geliquideerd.

Daarnaast is de EU veel meer pro-palestijns dan de VS, vooral Frankrijk en Belgie.

Beste Julien,

Ik heb het over Europa omdat dit berichtje van de AEL gericht is op de inwoners van Europa. Ik wijs op de onmogelijkheden van deze Europese burgers om steun vanuit Europa te bieden zonder dat ze als terroisten worden gezien.


The Arab and Muslim community in Europe should take its responsibility in this situation. We should move to show our support to the Palestinian resistance. The fight in Palestine is our fight, and we must make that clear now, and for generations to come.

Julien
18-04-04, 14:01
Geplaatst door ZbaqZbaq
voor de duidelijkheid....ik bedoelde de "grenzen" van voor '48

Wat Nobelprizes al terecht zegt, die grenzen zijn veranderd omdat Arabische landen de oorlog verklaarden tegen Israel.

En tja, als je de oorlog verliest, verlies je land. (zie de Elzas in WO1)

De Palestijnen hadden in 48 een land gekregen dat veel groter was dan de huidige bezette gebieden!

Zwarte Schaap
18-04-04, 14:05
Geplaatst door Julien
Dus Amerika is terecht Irak binnengevallen? :D

En Iran heeft geen bestaansrecht?

Irak en Iran zijn geen racistische staten en hebben ook geen massavernietingswapens.

Frankrijk en vrijwel alle westerse landen daarentegen hebben massavernietigingswapens.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

ZbaqZbaq
18-04-04, 14:07
Geplaatst door Julien
Wat Nobelprizes al terecht zegt, die grenzen zijn veranderd omdat Arabische landen de oorlog verklaarden tegen Israel.

En tja, als je de oorlog verliest, verlies je land. (zie de Elzas in WO1)

De Palestijnen hadden in 48 een land gekregen dat veel groter was dan de huidige bezette gebieden!


- voor '48 bestond er geen pisrael

- hoe kunnen Palestijnen iets KRIJGEN wat reeds van hen is

Julien
18-04-04, 14:09
Geplaatst door ZbaqZbaq
- voor '48 bestond er geen pisrael

- hoe kunnen Palestijnen iets KRIJGEN wat reeds van hen is

Bestond er voor '48 dan een Palestijnse staat?

Zwarte Schaap
18-04-04, 14:09
Geplaatst door Julien
Wat Nobelprizes al terecht zegt, die grenzen zijn veranderd omdat Arabische landen de oorlog verklaarden tegen Israel.

En tja, als je de oorlog verliest, verlies je land. (zie de Elzas in WO1)

De Palestijnen hadden in 48 een land gekregen dat veel groter was dan de huidige bezette gebieden!

Het is een kwestie van tijd om deze misdaden te vergelden. Je kunt niet een landje met 5 miljoen immigranten een hele regio met rond de 300 miljoen mensen eeuwenlang blijven bedreigen en chanteren.

..zapper
18-04-04, 14:09
Geplaatst door ZbaqZbaq
- voor '48 bestond er geen pisrael

- hoe kunnen Palestijnen iets KRIJGEN wat reeds van hen is

Waarom hebben de Palestijnen in 1948 eigenlijk toegestaan dat Israel werd binnengerold?

Julien
18-04-04, 14:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is een kwestie van tijd om deze misdaden te vergelden. Je kunt niet een landje met 5 miljoen immigranten een hele regio met rond de 300 miljoen mensen eeuwenlang blijven bedreigen en chanteren.

Bedreigt en chanteert Israel dan de regio? :vreemd:

Volgens mij hebben egypte, Marokko, Jordanie en nog heel wat landen in de regio een uitstekende relatie met Israel.

Zwarte Schaap
18-04-04, 14:13
Geplaatst door Julien
Bestond er voor '48 dan een Palestijnse staat? Wat was er dan wel julien? Was het gebied dan leeg en zonder inwoners?

ZbaqZbaq
18-04-04, 14:14
Geplaatst door Julien
Bedreigt en chanteert Israel dan de regio? :vreemd:

Volgens mij hebben egypte, Marokko, Jordanie en nog heel wat landen in de regio een uitstekende relatie met Israel.

vraag daar de gewone man op straat maar eens wat hij van Pisrael vind.

Julien
18-04-04, 14:15
Overigens, voordat sukkels hier mij het magische woord "zionist"" gaan noemen, wil ik ff uiteenzetten wat mijn visie is voor de toekomst van Israel.

Geef de Palestijnen ALLE gebieden terug die ze toegewezen werden in 1948, dit houdt in DE HELFT van de huidige staat Israel! Verwijder alle illegale nederzettingen uit de Bezette gebieden, Oost-Jeruzalem gaat terug naar de Palestijnen.

Dat is de meest eerlijke oplossing.

Zwarte Schaap
18-04-04, 14:16
Geplaatst door Julien
Bedreigt en chanteert Israel dan de regio? :vreemd:

Volgens mij hebben egypte, Marokko, Jordanie en nog heel wat landen in de regio een uitstekende relatie met Israel.

Je wilt me toch niet zeggen dat het daar vreedzwaam aan toe gaat?

Je noemt nu alleen een paar dictators die uit de ontwikkelingsruif hun zakken mogen vullen en daarmee de volkswil veraden.

Julien
18-04-04, 14:16
Geplaatst door ZbaqZbaq
vraag daar de gewone man op straat maar eens wat hij van Pisrael vind.

vraag daar de gewone man op straat maar eens wat hij van Duitsers vindt.. tja, het gemiddelde volk is niet zo slim, dat weet jij ook wel.

Julien
18-04-04, 14:18
http://www.ahavat-israel.com/ahavat/eretz/eimages/1947map.jpg

Ik heb het dus over deze verdeling.

ZbaqZbaq
18-04-04, 14:19
Geplaatst door Julien
Overigens, voordat sukkels hier mij het magische woord "zionist"" gaan noemen, wil ik ff uiteenzetten wat mijn visie is voor de toekomst van Israel.

Geef de Palestijnen ALLE gebieden terug die ze toegewezen werden in 1948, dit houdt in DE HELFT van de huidige staat Israel! Verwijder alle illegale nederzettingen uit de Bezette gebieden, Oost-Jeruzalem gaat terug naar de Palestijnen.

Dat is de meest eerlijke oplossing.

juist dan ben je dus een zionist....

helft van je land zomaar weggeven aan de bezetters noem jij een eerlijke oplossing ?

er is maar 1 eerlijke oplossing.....1 democratische staat waarin alle groepen gelijk zijn ....one man one vote......compensatie van alle geleden schade...en terug keer van de vluchtelingen.

En de barmhartigheid van de Moslims zal ervoor zorgen dat gezinnen die hun oorsprong hebben in europa , rusland, en de vs niet het land uit worden gezet maar mits zij zionisme afzweren deel uit mogen maken van de ondeelbare staat Palestina met als hoofdstad Jerzuzalem.

..zapper
18-04-04, 14:27
Geplaatst door ZbaqZbaq
juist dan ben je dus een zionist....

helft van je land zomaar weggeven aan de bezetters noem jij een eerlijke oplossing ?

er is maar 1 eerlijke oplossing.....1 democratische staat waarin alle groepen gelijk zijn ....one man one vote......compensatie van alle geleden schade...en terug keer van de vluchtelingen.

En de barmhartigheid van de Moslims zal ervoor zorgen dat gezinnen die hun oorsprong hebben in europa , rusland, en de vs niet het land uit worden gezet maar mits zij zionisme afzweren deel uit mogen maken van de ondeelbare staat Palestina met als hoofdstad Jerzuzalem.

Dat zou ook een mooie oplossing zijn. Ik ben alleen bang dat dat niet zal gebeuren. Het maakt mij niet uit of het Israel of Palestina heet, geschiedkundig zou Palestina het meest voor de hand liggen, maar één land waar iedereen vrede mee heeft ipv twee waar alleen maar over grenzen wordt geruzied zou mi veel ellende schelen.

Julien
18-04-04, 14:32
Geplaatst door ZbaqZbaq
juist dan ben je dus een zionist....

helft van je land zomaar weggeven aan de bezetters noem jij een eerlijke oplossing ?

er is maar 1 eerlijke oplossing.....1 democratische staat waarin alle groepen gelijk zijn ....one man one vote......compensatie van alle geleden schade...en terug keer van de vluchtelingen.

En de barmhartigheid van de Moslims zal ervoor zorgen dat gezinnen die hun oorsprong hebben in europa , rusland, en de vs niet het land uit worden gezet maar mits zij zionisme afzweren deel uit mogen maken van de ondeelbare staat Palestina met als hoofdstad Jerzuzalem.

hahaha en jij denkt dat deze brandhaard ooit "vreedzaam barmhartig paradijs" zal worden? Doe niet zo naief. En ik ben benieuwd of de Islam echt zo barmhartig is voor Joden onder Islamitische regimes zoals Khomeini of Taliban.

Ik zou trouwens ook maar ff in het woordenboek opzoeken wat zionisme etekent, want dat gebruik je in dit geval wel erg makkelijk. Marokko is dus een zionistisch land, want Marokko erkent Israel? :moe:

Qwertyno
18-04-04, 14:35
Geplaatst door Julien
http://www.ahavat-israel.com/ahavat/eretz/eimages/1947map.jpg

Ik heb het dus over deze verdeling.

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom palestina toen op deze manier is verdeeld.
Waarom toen niet wat meer symetrische grenslijnen. Noord-Zuid of Oost-West of iets dergelijks.

Als ik naar het plaatje kijk zie ik dat Palestina en Israel toen al ieder bestonden uit drie delen. De logica voor de verdeling is mij nog onbekend. Het moet wel een reden gehad hebben. Weet iemand dit toevallig?

..zapper
18-04-04, 14:38
Geplaatst door Qwertyno
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom palestina toen op deze manier is verdeeld.
Waarom toen niet wat meer symetrische grenslijnen. Noord-Zuid of Oost-West of iets dergelijks.

Als ik naar het plaatje kijk zie ik dat Palestina en Israel toen al ieder bestonden uit drie delen. De logica voor de verdeling is mij nog onbekend. Het moet wel een reden gehad hebben. Weet iemand dit toevallig?

Er is toendertijd volgens mij een verdeling gemaakt waarbij beide landen evenveel vruchtbare grond, ertsgrond, woestijn etc. zouden krijgen. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er uberhaupt een verdeling is gemaakt en waarom de Palestijnen destijds akkoord zijn gegaan.

Qwertyno
18-04-04, 14:43
Geplaatst door zapper
Er is toendertijd volgens mij een verdeling gemaakt waarbij beide landen evenveel vruchtbare grond, ertsgrond, woestijn etc. zouden krijgen. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er uberhaupt een verdeling is gemaakt en waarom de Palestijnen destijds akkoord zijn gegaan.

Zou best kunnen..alleen geloof ik dat er een betere reden geweest moet zijn.

De palestijnen/arabieren zijn zover ik weet niet akkoord gegaan met deze verdeling. (oorlog 1948).

Zwarte Schaap
18-04-04, 14:44
Geplaatst door zapper
Er is toendertijd volgens mij een verdeling gemaakt waarbij beide landen evenveel vruchtbare grond, ertsgrond, woestijn etc. zouden krijgen. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er uberhaupt een verdeling is gemaakt en waarom de Palestijnen destijds akkoord zijn gegaan.

Grappig ben jij Zapper! De Palestijnen zijn nooit accoord gegaan. Niemand van de Arabische werled is akkoord gegaan.

Het was een eezijdige beslissing van de Westerse wereld die door en door gecorumpeerd was door het zionisme. Ze hebben de Palestijnen en Arabieren grandioos opgelicht en alle eerdere afspraken genegeerd.

ZbaqZbaq
18-04-04, 14:46
Geplaatst door zapper
Er is toendertijd volgens mij een verdeling gemaakt waarbij beide landen evenveel vruchtbare grond, ertsgrond, woestijn etc. zouden krijgen. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er uberhaupt een verdeling is gemaakt en waarom de Palestijnen destijds akkoord zijn gegaan.


Palestijnen akkoord ??

De VN deed destijds een voorstel...het was louter een aanbeveling. De VN heeft het voorstel nooit uitgevoerd.

Dus die valse zionistische propaganda die wel eens verspreid wordt waarin wordt gezegd dat Pisrael opgericht zou zijn door de VN is bullshit.

freya
18-04-04, 15:56
Geplaatst door zapper
Waarom hebben de Palestijnen in 1948 eigenlijk toegestaan dat Israel werd binnengerold?

Dat hebben ze niet, maar er is gewoon over ze heen gerold :aanwal:

In de jaren 20 en later in de jaren 30, zijn er al Palestijnse opstanden geweest, omdet het toen al duidelijk was, wat het eigenlijke doel van de zionistische immigranten was.

In '48 lag er een verdelingsplan van de VN, dat door de Palestijnen als onacceptabel verworpen is. Toen heeft Israel eenzijdig een zelfstandige staat uitgeroepen. De Arabische buurlanden hebben toen onmiddelijk de oorlog verklaard, maar door de onvoorwaardelijke steun van het westen, heeft Israel deze gewonnen. Waarbij meteen een hoop land erbij veroverd werd.
De opbouw van het Israelische leger en de bewapening ervan waren dan ook al veel eerder begonnen, toen de joodse immigranten van de Engelsen toestemming kregen om gewapende milities te vormen.
Al voor '48 zijn joodse milities begonnen met het wegjagen van Palestijnen dmv intimidaties en erger.


Vanaf '48 is, door de verovering van dat extra land, de vestinging van een levensvatbare Palestijnse staat onmogelijk gemaakt. Elk klein kind kan begrijpen dat een land niet kan bestaan uit een lappendeken van stukjes land die van elkaar gescheiden worden door vijandelijk grondgebied. Maar ja de belangen van de Palestijnen zijn nooit echt een issue geweest :moe: Dat waren gewoon domme inheemsen waarover de beschaafde wereld zich niet druk hoefde te maken :aanwal:


Verbazingwekkend hoe mensen die wel een mening over het conflict hebben, toch zo weinig van de geschiedenis ervan af weten.

Vitesse
18-04-04, 16:02
Een stemming in de VN wordt genomen bij meerderheid van stemmen, tenzij er een veto uitgesproken wordt. Dus is het wel zo dat de VN de stichting van de staat Israel aangenomen heeft.

En hoe dat tot stand gekomen is maakt daarbij niets uit. Als er ergens corruptie plaatsvind/vond was het wel in de pisarabische wereld.

freya
18-04-04, 16:07
Geplaatst door Vitesse
Een stemming in de VN wordt genomen bij meerderheid van stemmen, tenzij er een veto uitgesproken wordt. Dus is het wel zo dat de VN de stichting van de staat Israel aangenomen heeft.


De staat Israel is door de VN erkend, maar niet opgericht


En hoe dat tot stand gekomen is maakt daarbij niets uit. Als er ergens corruptie plaatsvind/vond was het wel in de Arabische wereld.

Ah, je beweert hier dat er corruptie in het spel was bij de erkenning van Israel?

Interessante stelling :tik:

Je ballanceert hier wel op het randje van antijeweetwel weetjewel.

lennart
18-04-04, 16:07
VN is irrelevant.. heeft Bush zelf gezegd voor de Iraq oorlog.

Julien
18-04-04, 16:52
Historisch gezien klopt het wat jullie zeggen, maar Palestina als zelfstandig land voor de Palestijnen heeft ook nooit bestaan. Er hebben altijd Palestijnen en Joden in dat land gewoond. Hoe je het went of keert, Joden en Palestijnen moeten beiden in dit land kunnen leven.

En aangezien er zoveel haat is tussen deze volken, is het het beste als dit gebeurt in 2 onafhankelijke staten. 1 voor de Israeli en 1 voor de Palestijnen.

Jullie vergeten trouwens ook de dubieuze rol die Jordanie heeft gespeeld, zij wilden geen Palestijnse vluchtelingen binnen hun grenzen (terwijl Jordanie ook gedeeltelijk Palestijns is!) en in Jordanie worden Palestijnen net zo goed 2erangs behandeld als in Israel.

freya
18-04-04, 17:05
Geplaatst door Julien
Historisch gezien klopt het wat jullie zeggen, maar Palestina als zelfstandig land voor de Palestijnen heeft ook nooit bestaan. Er hebben altijd Palestijnen en Joden in dat land gewoond.

Eeuwenlang is het aantal joden verwaarloosbaar geweest, behalve in Jeruzalem waar er net iets meer woonden.


Hoe je het went of keert, Joden en Palestijnen moeten beiden in dit land kunnen leven.

Naast en met elkaar in 1 land is idd de enige oplossing waarbij tenminste niet nog meer onrecht wordt aangedaan.


En aangezien er zoveel haat is tussen deze volken, is het het beste als dit gebeurt in 2 onafhankelijke staten. 1 voor de Israeli en 1 voor de Palestijnen.

En hoe zie jij die onafhankelijheid van de Palestijnen? In een staat als een lappendeken, zonder eigen leger om zich te verdedigen, zonder zeggenschap over het luchtruim en zonder zeggenschap over het grondwater? Dat is wel hoe de huidige plannen er uit zien :moe:


Jullie vergeten trouwens ook de dubieuze rol die Jordanie heeft gespeeld, zij wilden geen Palestijnse vluchtelingen binnen hun grenzen (terwijl Jordanie ook gedeeltelijk Palestijns is!)

Dat is een principe kwestie, zodra de Palestijnse vluchtelingen worden opgenomen in andere Arabische landen, is dat probleem voor Israel weggewerkt. Oh wat zouden die zionisten dat graag willen.


en in Jordanie worden Palestijnen net zo goed 2erangs behandeld als in Israel.

Dat is idd diep triest, maar ik weet ondertussen geen enkel land meer te bedenken waar een nieuwgekomen minderheid niet gediscrimineerd wordt :aanwal:

Julien
18-04-04, 17:11
Freya het is niet realistisch om de Palestijnen en Joden in 1 land samen te laten wonen. Dat wordt binnen 2 sec burgeroorlog.

En wat je zegt over water, dat is toch onzin. Zoals zapper al zegt was de oorspronkelijke verdeling juist een GELIJKE VERDELING van grondstoffen!

De Joden hebben later van woestijngronden vruchtbare gronden gemaakt, dat is gewoon hun verdiensten en dat kunnen de Palestijnen ook met hun land als ze hard gaan werken aan het land zoals die Joden dat toen gedaan hebben.

De Palestijnen krijgen de vruchtbare Gazastrook en de Jordaanoever, dus zo oneerlijk is het niet. De Negev-woestijn die zo dor en droog is, is weer voor de Israeli's.

freya
18-04-04, 17:34
Geplaatst door Julien
Freya het is niet realistisch om de Palestijnen en Joden in 1 land samen te laten wonen. Dat wordt binnen 2 sec burgeroorlog.

In andere landen waar heftige conflicten zijn geweest lukt het ook.
Als er maar een eerlijk systeen komt, waarmee niet de ene groep de andere groep kan overheersen, zal het uiteindelijk wel lukken.
De meeste mensen willen nl gewoon huisje, boompje, beestje, als je de huisjes ed eerlijk verdeelt, heeft men geen aanleiding meer om te vechten



En wat je zegt over water, dat is toch onzin. Zoals zapper al zegt was de oorspronkelijke verdeling juist een GELIJKE VERDELING van grondstoffen!

Lieve julien, je zou ondertussen kunnen weten dat ik wel weet waar ik het over heb, als het over Palestina gaat :strik:
Dit is geen onzin, maar een feit. Het water van de West-Bank wordt nu al door Israel weggepompt, daar heb ik hier al eerder over verteld.


De Joden hebben later van woestijngronden vruchtbare gronden gemaakt, dat is gewoon hun verdiensten en dat kunnen de Palestijnen ook met hun land als ze hard gaan werken aan het land zoals die Joden dat toen gedaan hebben.

Een zionistische mythe :moe:

de joden hebben van de Palestijnen geleerd hoe het land te bewerken en te irrigeren,de joodse immigranten kwamen immers uit een heel ander klimaat.
De irrigatiesystemen in de Negevwoestijn zijn heel, heel oud. De Israeliers hebben het alleen uitgebreid, dat hadden de Plastijnen ook gedaan als ze daar de kans voor hadden gekregen en als ze net zoveel geld hadden gehad.


De Palestijnen krijgen de vruchtbare Gazastrook en de Jordaanoever, dus zo oneerlijk is het niet. De Negev-woestijn die zo dor en droog is, is weer voor de Israeli's.

Dream on :rolleyes:

Van de Jordaanoever worden de meest vruchtbare stukken geannexeerd, door de bouw van de muur. Met de bouw van die KL******muur wordt ca 80% van de Palestijnse vruchtbaarstye grond voor Palestijnen onbereikbaar.

Doe je ogen nou gewoon eens open Julien, ik heb dit allemaal al zo vaak geschreven hier! :moe:

Julien
18-04-04, 17:44
Geplaatst door freya
In andere landen waar heftige conflicten zijn geweest lukt het ook.
Als er maar een eerlijk systeen komt, waarmee niet de ene groep de andere groep kan overheersen, zal het uiteindelijk wel lukken.
De meeste mensen willen nl gewoon huisje, boompje, beestje, als je de huisjes ed eerlijk verdeelt, heeft men geen aanleiding meer om te vechten
Ik ken weinig brandhaarden in de wereld die zo gecompliceerd zijn als het Midden-Oosten. Ik zou het echt waanzinnig fijn vinden als het kan, maar ik ben realistisch.. en vooral de komende 2 generaties zullen nooit met elkaar in 1 land kunnen wonen.


Lieve julien, je zou ondertussen kunnen weten dat ik wel weet waar ik het over heb, als het over Palestina gaat :strik:
Dit is geen onzin, maar een feit. Het water van de West-Bank wordt nu al door Israel weggepompt, daar heb ik hier al eerder over verteld.
I believe you. Speelt Turkije daar geen dubieuze rol bij?


Een zionistische mythe :moe:

de joden hebben van de Palestijnen geleerd hoe het land te bewerken en te irrigeren,de joodse immigranten kwamen immers uit een heel ander klimaat.
De irrigatiesystemen in de Negevwoestijn zijn heel, heel oud. De Israeliers hebben het alleen uitgebreid, dat hadden de Plastijnen ook gedaan als ze daar de kans voor hadden gekregen en als ze net zoveel geld hadden gehad.

Waaeom is dit bij pro-palestijnen zo'n gevoelig onderwerp? Je geeft zelf toe dat het gebeurd is, dus is het geen mythe meer en vooral geen zionistische mythe. De Joden hebben gewoon keihard jarenlang gewerkt aan het land om het vloeibaar te maken, natuurlijk hadden de Palestijnen dit ook gekund maar ze hebben het niet gedaan. Het is natuurlijk wel vreemd als je als Palestijn dan ook opeens al dat vruchtbare land opeist dat Joden vruchtbaar hebben gemaakt.


Dream on :rolleyes:

Van de Jordaanoever worden de meest vruchtbare stukken geannexeerd, door de bouw van de muur. Met de bouw van die KL******muur wordt ca 80% van de Palestijnse vruchtbaarstye grond voor Palestijnen onbereikbaar.

Doe je ogen nou gewoon eens open Julien, ik heb dit allemaal al zo vaak geschreven hier! :moe:

Nou ik ben toch ook tegen de Muur. Die muur moeten ze gewoon afbreken en dan hebben de Palestijnen wel degelijk een stuk land waar mee te werken is. Vervolgens geven wij de Palestijnen net zoveel geld als we de Joden gegeven hebben om het land op te bouwen. Dan kunnen de Palestijnen van hun gebieden een net zo vruchtbaar land maken als de Joden dat gedaan hebben.

Ik heb mijn ogen constant open ;)

Vitesse
18-04-04, 18:07
VN is irrelevant.. heeft Bush zelf gezegd voor de Iraq oorlog.

Voor mij is de VN NIET irrelevant, maar juist erg belangrijk.

freya
18-04-04, 19:07
Geplaatst door Julien


Waaeom is dit bij pro-palestijnen zo'n gevoelig onderwerp? Je geeft zelf toe dat het gebeurd is, dus is het geen mythe meer en vooral geen zionistische mythe. De Joden hebben gewoon keihard jarenlang gewerkt aan het land om het vloeibaar te maken, natuurlijk hadden de Palestijnen dit ook gekund maar ze hebben het niet gedaan. Het is natuurlijk wel vreemd als je als Palestijn dan ook opeens al dat vruchtbare land opeist dat Joden vruchtbaar hebben gemaakt.


Het is NIET gebeurd.

Palestina was gewoon al een prachtig vruchtbaar land.
Het sprookje dat de joden de woestijn tot bloei hebben gebracht is gelogen.

Die irrigatiesystemen waren er al lang en in totaal levert de Negevwoestijn nu niet erg veel meer op, dan voor de stichting van Israel.
Ik zal de gegeven er nog eens bijzoeken als ik tijd heb.

Het is een grote propagandastunt, van hetzelfde kaliber als "een land zonder volk, voor een volk zonder land"

:kotsen2:



Nou ik ben toch ook tegen de Muur. Die muur moeten ze gewoon afbreken en dan hebben de Palestijnen wel degelijk een stuk land waar mee te werken is. Vervolgens geven wij de Palestijnen net zoveel geld als we de Joden gegeven hebben om het land op te bouwen. Dan kunnen de Palestijnen van hun gebieden een net zo vruchtbaar land maken als de Joden dat gedaan hebben.

Wat een prachtige droom :)

Heb je bij de weg Bush nog gehoord de laatste week?
3 keer raden waar die paar nederzettinkjes zouden mogen blijven van Uncle Georgie :moe:


Ik heb mijn ogen constant open ;)

Dan zal het wel slaapgebrek zijn ;)

Zwarte Schaap
18-04-04, 19:32
Geplaatst door Vitesse
Voor mij is de VN NIET irrelevant, maar juist erg belangrijk. Hooguit belangrijk om landroof en hun oorlogen mee te legitimeren. Maar wanneer het de meeste Westerse landen niet bevalt wordt het met hetzelfde gemak opzij geschoven.

Julien
18-04-04, 19:34
Geplaatst door freya
[B]Het is NIET gebeurd.

Palestina was gewoon al een prachtig vruchtbaar land.
Het sprookje dat de joden de woestijn tot bloei hebben gebracht is gelogen.

Die irrigatiesystemen waren er al lang en in totaal levert de Negevwoestijn nu niet erg veel meer op, dan voor de stichting van Israel.
Ik zal de gegeven er nog eens bijzoeken als ik tijd heb.

je begint steeds te zeggen dat het een leugen is, en even later erken je weer dat er wel wat gebeurd is, waarna je dat weer baggetaliseert :moe:

Ik heb van onafhankelijke historici juist begrepen dat de Israeli's in de jaren na '48 wel degelijk stukken woestijn hebben geiirigeerd, dat waren zeker geen zionisten.


Wat een prachtige droom :)

Heb je bij de weg Bush nog gehoord de laatste week?
3 keer raden waar die paar nederzettinkjes zouden mogen blijven van Uncle Georgie :moe:

Ja en ik had het dus niet over Bush. Wij als Europeanen moeten Palestina net zoveel geld geven als we Israel gegeven hebben om te zorgen dat het een gezonde staat wordt.
Ik vind het meer een droom om te geloven in een gezamenlijke staat voor Joden en Palestijnen.

Dawud
18-04-04, 19:50
Israel is Gods land, en de Joden mogen er wonen.

Dit staat duidelijk in de bijbel.

Goodnight
18-04-04, 19:52
Geplaatst door Dawud
Israel is Gods land, en de Joden mogen er wonen.

Dit staat duidelijk in de bijbel.

De hele Wereld is van Allah.
En so what als het in de Bijbel staat?
Staat er ook in dat je dan massaal mensen mag afslachten alsof het insekten zijn?

Nou denk niet dat God/Allah dat goedkeurt!

freya
18-04-04, 19:57
Geplaatst door Julien
je begint steeds te zeggen dat het een leugen is, en even later erken je weer dat er wel wat gebeurd is, waarna je dat weer baggetaliseert :moe:

Sorry hoor, maar je leest gewoon niet goed.
Ik erken nergens dat er iets gebeurd is, het land was al vruchtbaar en de irrigatiesystemen in de Negev bestonden al voor de zionisten massaal het land binnen trokken.
Als propagande stunt hebben zionisten een stukje negev extra ontgonnen, maar de totale productie van dat gebied is niet toegenomen, aangezien de Palestijnse boeren daar verjaagd schijnen te zijn.

DEMOcraat
18-04-04, 20:00
Geplaatst door Dawud
Israel is Gods land, en de Joden mogen er wonen.

Dit staat duidelijk in de bijbel.

het staat duidelijk in de bijbel maar niet in de thora.
staat er ook in de bijbel dat de joden 2000 jaar vervolgt worden voordat ze dat stukje land krijgen.

Zwarte Schaap
18-04-04, 20:07
Geplaatst door Julien
Freya het is niet realistisch om de Palestijnen en Joden in 1 land samen te laten wonen. Dat wordt binnen 2 sec burgeroorlog.

En wat je zegt over water, dat is toch onzin. Zoals zapper al zegt was de oorspronkelijke verdeling juist een GELIJKE VERDELING van grondstoffen!

De Joden hebben later van woestijngronden vruchtbare gronden gemaakt, dat is gewoon hun verdiensten en dat kunnen de Palestijnen ook met hun land als ze hard gaan werken aan het land zoals die Joden dat toen gedaan hebben.

De Palestijnen krijgen de vruchtbare Gazastrook en de Jordaanoever, dus zo oneerlijk is het niet. De Negev-woestijn die zo dor en droog is, is weer voor de Israeli's.

Uit onderstaande link kun je even je kennis bijschaven zoek bijvoorbeeld de eerste zionistische kolonie daar blijkt dat ''de woestijn'' vollop bewoond en bewerkt werd door Palestijnen. In de Negev woestijn heb je alleen de kernwapenscomplex en een paar nederzettingen die uit strategische overwegingen zijn geplaatst

http://users.skynet.be/bk291253/kaarten/kaarten/kaarten.htm

Uit onderstaande kaart kun je zien welke dorpen door de Zionisten zijn ontvolkt en verwoest. Je zit duidelijk dat de zionisten helemaal geen woestijn vruchtbaar hebben gemaakt. Ze hebben gewoon de palestijnen weggejaagd en hun vruchtbare grond afgepakt.

http://users.skynet.be/bk291253/Images/kaarten/Landownership_UN-Partition.gif

Al Sawt
18-04-04, 21:29
Geplaatst door Marsipulami
Een soldaat is ook een onschuldige burger verpakt in een uniform.Soldaten zijn ook mensen. Ze hebben ook ouders, broers, zussen, kinderen. Misschien wil die soldaat ook helemaal niet dood? Misschien wilde die soldaat zelfs helemaal geen soldaat zijn, maar moest hij gaan vechten van zijn -door onschuldige burgers democratisch verkozen- regering. Mars,

Volgens de Internationale recht; hebben die soldaten het volste recht, om te weigeren om dienst uit te oefenen in een bezet gebied.

Doen ze dat niet, dan zijn ze alles behalve onschuldig.

Al Sawt
18-04-04, 21:39
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Maak je geen zorgen over je vrienden.
En met Israel zal het ook goed gaan.

Als de Arabieren zich hadden kunnen verenigen, was het hen al gelukt om Israel van de aardbodem te stoten. Dat lukte niet in 48, noch in 67, noch in 78.
Het zal ze nooit lukken. Omdat zelfs hun haat jegens Israel hen niet zal verenigen. Lukt ze niet. Stelletje losers :) Het feit dat we oorlogen kunnen verliezen is bij ons, niet gelijk eind spel!
We kunnen talloze oorlogen verliezen. Maar aan een overwinning hebben we genoeg, om bepaalde geografische misvorming te volmaken.

En zeg daarom nooit nooit!

PS. Het is 73 en geen 78!

Vitesse
18-04-04, 21:44
Die Palestijnse ministaat zal er komen, maar Israel is ook gewoon een feit waar niet aan valt te ontkomen, of zou jij Zwar Schaap en Al Sawt Israel willen weg hebben.

Al Sawt
18-04-04, 21:48
Geplaatst door Julien
Wat Nobelprizes al terecht zegt, die grenzen zijn veranderd omdat Arabische landen de oorlog verklaarden tegen Israel.

En tja, als je de oorlog verliest, verlies je land. (zie de Elzas in WO1) En wat was het gevolg van die landverlies in WO1?

De WO2, als je de antwoord niet zou weten.

Wij hebben misschien grond deels door ons eigen toedoen verloren, maar we blijven het opeisen en liefst met gewapende hand terugnemen.

Desnoods moeten we er 2000 jaar voor gaan strijden!



Geplaatst door Julien

De Palestijnen hadden in 48 een land gekregen dat veel groter was dan de huidige bezette gebieden! Wat kan jij soms naief zijn!

Als jij denkt dat die zionisten bij VN plan hadden gelaten, dan ben je echt gehersenspoeld.

Ze waren uit op gebiedsuitbreiding en dat was ook de reden achter de oorlog van 1967!

Al Sawt
18-04-04, 22:07
Geplaatst door Julien
Wat Nobelprizes al terecht zegt, die grenzen zijn veranderd omdat Arabische landen de oorlog verklaarden tegen Israel.

En tja, als je de oorlog verliest, verlies je land. (zie de Elzas in WO1) En wat was het gevolg van die landverlies in WO1?

De WO2, als je de antwoord niet zou weten.

Wij hebben misschien grond deels door ons eigen toedoen verloren, maar we blijven het opeisen en liefst met gewapende hand terugnemen.

Desnoods moeten we er 2000 jaar voor gaan strijden!



Geplaatst door Julien

De Palestijnen hadden in 48 een land gekregen dat veel groter was dan de huidige bezette gebieden! Wat kan jij soms naief zijn!

Als jij denkt dat die zionisten bij VN plan hadden gelaten, dan ben je echt gehersenspoeld.

Ze waren uit op gebiedsuitbreiding en dat was ook de reden achter de oorlog van 1967!

Al Sawt
18-04-04, 22:09
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Uiteraard... 73.

Zorg er wel voor bij een volgende oorlog dat jullie niet wederom een vluchtelingenprobleem veroorzaken dat degene die wordt aangevallen moet oplossen. Er zal een vluchtelingenprobleem worden veroorzaakt en het zullen ditmaal geen Palestijnen zijn!

Al Sawt
18-04-04, 22:15
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Fair enough: je geeft in elk geval toe waar het probleem ligt.
Maar vorm dan een leger en ga strijden voor de gebieden. Verlies je wederom, draag dan de consequenties zelf.
Ik kan weinig respect opbrengen voor het misbruiken van hulpgoederentransport, ambulances en veel te jonge kinderen om je zin te krijgen. Met deels ons schuld, doel ik op de falende oorlogstactieken van Arabische legers.

Ik begrijp echt niet wat ambulances, hulpgoederentransporten en jonge kinderen mee te maken hebben?

Kun je dat verhelderen?

Zwarte Schaap
18-04-04, 22:21
Geplaatst door Vitesse
Die Palestijnse ministaat zal er komen, maar Israel is ook gewoon een feit waar niet aan valt te ontkomen, of zou jij Zwar Schaap en Al Sawt Israel willen weg hebben. Een racistische staat met massavernietings wapens, gecreerd door landroof en oorlogsmisdaden heeft geen enkele recht van bestaan.

Al Sawt
18-04-04, 22:26
Geplaatst door Julien
Bestond er voor '48 dan een Palestijnse staat? Bestond er voor 48 een Joodse staat?

Was er uberhaupt aanwezigheid van de Israelische 'volk', in deze huidige samenstelling voor 1948?



Geplaatst door Julien
Bedreigt en chanteert Israel dan de regio?Degelijk!
Vraag1:Wie was de kwade intiator van de oorlog tegen Irak?
Vraag2:Wie was de kwade intiator van politieke storm tegen de zogenaamde Iraanse nucleaire programma?

Antwoord van vraag 1: Israel.
Antwoord van vraag 2: Israel.

Geplaatst door Julien
Volgens mij hebben egypte, Marokko, Jordanie en nog heel wat landen in de regio een uitstekende relatie met Israel. Ik heb de regeringen van die landen altijd veracht, dankzij jouw weet ik nu waarom.

Al Sawt
18-04-04, 22:40
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Dat bedoel ik ook: alleen hebben ze met die oorlogsverklaring een vluchtelingenprobleem veroorzaakt, en weigert men om de consequenties daarvan te dragen.
Oorlog is als een casino: je neemt een risico. Als je al je poet verliest, kun je moeilijk aan het eind van de avond de manager aanspreken en zeggen: "Twas leuk: en nou m'n geld weer terug."
Maar je kan jezelf wel reorganiseren, jezelf beter herbewapenen, je gelederen sluiten en leren van je fouten en blunders. En op juiste moment, een goed doordachte gok wagen.

En gelukkig zijn de Arabieren een soort gokkers, die over eindeloze reserves beschikken.

En dat kunnen we gelukkig niet zeggen over hun tegenpartij.

En weet je wat de consequenties van landroof zijn?

Leven in een samenleving, wier status staat van beleg is.
Leven in een samenleving, die door aanslagen of oorlogsdreiging verscheurd wordt.
Leven in een samenleving, waar je medeburgers mededaders zijn.



Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ja.
De oorlog die nu gevoerd wordt, is er een van terroristische aanslagen op burgers. Daarvoor worden zaken als hulptransporten aan Palestijnen en medische zorg misbruikt (voor wapen- of terroristensmokkel), en jonge kinderen om aanslagen te plegen. Aldus de lezing van IDF!

Plaats het maar op Joods.nl, daar wordt het als waarheid verwelkomt.

Maar hoe zit het met de kinderen van Joodse kolonisten?
Waarom gaan ze altijd mee, als hun ouders een Palestijnse wijk binnen trekken?

Al Sawt
18-04-04, 22:45
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Als je hiermee bedoelt dat Israeliers op de vlucht worden gejaagd, spreek je weer alle berichten tegen dat zoiets absoluut niet de bedoeling is. Ik doel op ieder, die door een belachelijke ideologie naar Palestina gedrijven is of daar een product van is.


Wat hun lot dan zal zijn, dat kan me niks schelen.
Alsof zij de Palestijnse drama persoonlijk aantrekken.

Al Sawt
18-04-04, 22:55
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ik hoop niet dat de Duitsers meelezen :rolleyes: Duitsland heeft haar lesje al geleerd, nu alleen nog een andere op ideologie gestoelde staat.


Geplaatst door 151 Nobelprizes
Hopelijk wordt er in de toekomst beter nagedacht over wat zij de Palestijnen ermee aandoen. Dat doen we al de tijd!



Geplaatst door 151 Nobelprizes
Oorlog noch terreur lijken me dus niet de juiste methode om dat op te lossen. Maar wie ben ik. Vertel dat maar aan de staat en diens bij elkaar aangeharkte volk, waar je mee sympathiseert.

..zapper
18-04-04, 23:52
Geplaatst door freya
Dat hebben ze niet, maar er is gewoon over ze heen gerold :aanwal:
Verbazingwekkend hoe mensen die wel een mening over het conflict hebben, toch zo weinig van de geschiedenis ervan af weten.

Bedankt voor de info, dat vult inderdaad een gat in mijn kennis. Tuurlijk had ik er al een mening over, vervolgens probeer ik de gaten te vullen zodat ik deze kan bijstellen ;)

Julien
18-04-04, 23:59
Geplaatst door Al Sawt
Maar je kan jezelf wel reorganiseren, jezelf beter herbewapenen, je gelederen sluiten en leren van je fouten en blunders. En op juiste moment, een goed doordachte gok wagen.

En gelukkig zijn de Arabieren een soort gokkers, die over eindeloze reserves beschikken.

En dat kunnen we gelukkig niet zeggen over hun tegenpartij.


Waardoor de Israeli's hun atoomwapens gebruiken en hele Midden-Oosten opblazen :knife_hea

Dit is toch geen oplossing voor vrede man, zelfs al zouden alle Joden uit Israel worden weggetrapt, dan nog zal de wereld zich met Israel bemoeien. Beide volkeren moeten elkaar nu eenmaal accepteren, dat zijn de feiten van de huidige dag. Dan kunnen we nu wel 60 jaar teruggaan in de tijd, maar de Israelische babys die nu geboren worden hebben net zo goed recht op dit land als de Palestijnse babys die nu geboren worden.

Jij en ik weten niet hoe de gewone Palestijn denkt in de bezette geboeden. Via de media zien we alleen maar Hamas. Maar er zijn ook geluiden dat de gewone Palestijnse man niks liever wil dan vrede en best met kan leven met een staat Israel naast een Palestijnse staat.

Al Sawt, ik vraag me echt af of er wel animo is onder de Arabieren (en zelfs onder de meerderheid van de Palestijnen!) om via een gewapende manier Israel te vernietigen. Ik denk het niet!
Het is alleen Hamas dat zo denkt.

observer
19-04-04, 00:10
En gelukkig zijn de Arabieren een soort gokkers, die over eindeloze reserves beschikken.

gokken is haram!

en voorlopig heeft al het het gezeik met israel de arabische wereld in de ellende gestort

zelfs het gem. inkomen in SA is van een plaats in de top 10 gezakt naar ergens net onder polen

over de economie van syrie tja daar is vrijwel alleen maar een zwarte economie, het syrische leger slokt zoveel op dat gezondheidszorg en arbeid niet meer te regelen zijn

Al Sawt
19-04-04, 00:19
Geplaatst door Julien
Waardoor de Israeli's hun atoomwapens gebruiken en hele Midden-Oosten opblazen :knife_hea Die zijn uit te schakelen met tactische wapens. Aangezien Israel geen strategische diepte heeft.

Geplaatst door Julien

Dit is toch geen oplossing voor vrede man, zelfs al zouden alle Joden uit Israel worden weggetrapt, dan nog zal de wereld zich met Israel bemoeien. Beide volkeren moeten elkaar nu eenmaal accepteren, dat zijn de feiten van de huidige dag. Dan kunnen we nu wel 60 jaar teruggaan in de tijd, maar de Israelische babys die nu geboren worden hebben net zo goed recht op dit land als de Palestijnse babys die nu geboren worden. Waarom dachten de Zionisten daar niet over, toen ze de Palestijnen van hun huis en haard verdrijven?

En de ontmanteling van die staat, is eerder een juiste stap naar vrede. Aangezien een bron van ellende en agressie is drooggelegd.

Geplaatst door Julien

Jij en ik weten niet hoe de gewone Palestijn denkt in de bezette geboeden. Via de media zien we alleen maar Hamas. Maar er zijn ook geluiden dat de gewone Palestijnse man niks liever wil dan vrede en best met kan leven met een staat Israel naast een Palestijnse staat. Dat is een verleden tijd, toen Hamas in een oncomfortabele positie zat en keihard werdt aangepakt door de PA. Helaas voor de vredelievende Palestijnen, was de vredegevoel bij de Israeliers niet zo oprecht.

Helaas voor de vredelievende Palestijnen; waren de Israelische defenitie van een Palestijnse staat, Israelische versies van de Townships.

Geplaatst door Julien

Al Sawt, ik vraag me echt af of er wel animo is onder de Arabieren (en zelfs onder de meerderheid van de Palestijnen!) om via een gewapende manier Israel te vernietigen. Ik denk het niet!
Het is alleen Hamas dat zo denkt. Er was eens een tijd, toen velen Arabieren de handruk van Arafat met Rabin met positieve gevoelens hadden verwelkomt.

Tot mijn grote verdriet, was de vredeskamp in de Arabische wereld heel populair. Toen kwam de ontnuchtering bij de Arabische vredesduiven of naivelingen, in de vorm van Netanjahu. Later kwam de scherpe analyse in vorm van Camp david toen duidelijk werdt, wat de Israelische defenitie van vrede was. En toen kwam de enige echte overtuiging, wier conclusie op basis van de 2e Intifada getrokken was.


De conclusie luidt: De Israeliers willen geen rechtvaardige vrede.
Overtuiging: Aangezien ze geen vrede willen hebben, is er ook geen plaats voor hun.

Mijn overtuiging luidt: Israel is zowel op politieke(met welke wil dan ook), historische, geografische(in welk vorm dan ook) en demografische gebied een aanslag op de Arabische wereld. En die beide overtuigingen, worden door de overgrote meerderheid gedeelt.

Julien
19-04-04, 00:31
Geplaatst door Al Sawt
Die zijn uit te schakelen met tactische wapens. Aangezien Israel geen strategische diepte heeft.
Waarom dachten de Zionisten daar niet over, toen ze de Palestijnen van hun huis en haard verdrijven?

En de ontmanteling van die staat, is eerder een juiste stap naar vrede. Aangezien een bron van ellende en agressie is drooggelegd.
Dat is een verleden tijd, toen Hamas in een oncomfortabele positie zat en keihard werdt aangepakt door de PA. Helaas voor de vredelievende Palestijnen, was de vredegevoel bij de Israeliers niet zo oprecht.

zo simpel werkt het niet, dat weet je best.


Helaas voor de vredelievende Palestijnen; waren de Israelische defenitie van een Palestijnse staat, Israelische versies van de Townships.
Er was eens een tijd, toen velen Arabieren de handruk van Arafat met Rabin met positieve gevoelens hadden verwelkomt.

Tot mijn grote verdriet, was de vredeskamp in de Arabische wereld heel populair. Toen kwam de ontnuchtering bij de Arabische vredesduiven of naivelingen, in de vorm van Netanjahu. Later kwam de scherpe analyse in vorm van Camp david toen duidelijk werdt, wat de Israelische defenitie van vrede was. En toen kwam de enige echte overtuiging, wier conclusie op basis van de 2e Intifada getrokken was.

Ik ben het er mee eens dat Netanyahu en Sharon de Palestijnse vredebeweging grote klappen hebben gegeven. Het maakt me echt verdrietig hoe leiders van een land zo doelbewust de vrede kunnen tegenwerken.
Maar ook het tegenstrijdige beleid van Arafat valt te bekritiseren.


De conclusie luidt: De Israeliers willen geen rechtvaardige vrede.
Overtuiging: Aangezien ze geen vrede willen hebben, is er ook geen plaats voor hun.

Mijn overtuiging luidt: Israel is zowel op politieke(met welke wil dan ook), historische, geografische(in welk vorm dan ook) en demografische gebied een aanslag op de Arabische wereld. En die beide overtuigingen, worden door de overgrote meerderheid gedeelt.

dit is wel heel erg simplistisch gedacht. Een volk of een land is niet zomaar uit te gummen. De laatste die dat probeerde was een Duitser 60 jaar geleden. Nou, je weet wat voor gevolgen dat gehad heeft.

als je voor vrede in het Midden-Oosten bent moet je niet met termen komen van "Joden zijn een aanslag voor het M-O" (want dat klinkt wel uit je laatste alinea). En als ik zo het nieuws volg en de reacties uit de Arabische wereld op de Israelische politiek zie ik geen enkele animo voor een gewapende strijd tegen Israel.

Al Sawt
19-04-04, 00:32
Wederom een ongefundeerde reactie van observer.


Geplaatst door observer
gokken is haram! Ik dacht dat een Koefar, zich niet druk maakt wat Haram is?



Geplaatst door observer
en voorlopig heeft al het het gezeik met israel de arabische wereld in de ellende gestort Behalve Syrie, is de rest aan incompetente leiderschap te wijten. En is ook een vereiste, om eerst thuis schoonschip te maken. Voordat we de andere brandende kwestie, gaan uitblussen.


Geplaatst door observer

zelfs het gem. inkomen in SA is van een plaats in de top 10 gezakt naar ergens net onder polen Probeer je de feiten te verbloemen?

SA is niet door de Israelische en Palestijnse kwestie naar beneden gekelderd, maar door de lage olieprijs en de eerste Golfoorlog en daarmee opgedaan kosten en schulden.

Van waar je link met de Palestijnse conflict?


Geplaatst door observer

over de economie van syrie tja daar is vrijwel alleen maar een zwarte economie, het syrische leger slokt zoveel op dat gezondheidszorg en arbeid niet meer te regelen zijn Een gemiddelde Syrieer, heeft het veel beter dan een Turk of een Marokkaan. Syrische levenstandaard is veel hoger dan die van een Oost-Europeaan of een Marokkaan.

Juist door gesloten oorlogseconomie, staat Syrie veel beter af dan menig andere niet oorlogsvoerende naties.

Trouwens.
Israel is op economisch en sociaal gebied niet beter af dan SA.
Zonder haar royale geldschieter VS, zou Israel allang economisch en door religieuze twisten ten onder gegaan zijn.

Dus probeer geen andere landen af te kraken, op feiten die ook gelden voor die surrogaat staat.

Al Sawt
19-04-04, 00:44
Geplaatst door Julien




dit is wel heel erg simplistisch gedacht. Een volk of een land is niet zomaar uit te gummen. De laatste die dat probeerde was een Duitser 60 jaar geleden. Nou, je weet wat voor gevolgen dat gehad heeft. Het was een Oostenrijker! Die probeerde echte staten en volkeren op te doeken en te versmelten. Bijna het zelfde wat de huidige leiders van een entiteit in MO proberen.

Waarom verwijt je een Oostenrijker iets, wat jou Corsicaanse idool uit de 19e eeuw ook probeerde te doen?

En wie zegt dat we een 'volk' gaan uitgummen?

als je voor vrede in het Midden-Oosten bent moet je niet met termen komen van "Joden zijn een aanslag voor het M-O" (want dat klinkt wel uit je laatste alinea). En als ik zo het nieuws volg en de reacties uit de Arabische wereld op de Israelische politiek zie ik geen enkele animo voor een gewapende strijd tegen Israel. [/B][/QUOTE] Jouw info en kennis over MO, is beneden peil.

Je beschuldigt me van anti-semitisme!

Echt verwerpelijk, van jou had ik een andere gedachtengang verwacht.

Als de Joden een aanslag zouden vormen voor MO dan hadden we eeuwen de tijd gehad, om hun op te ruimen geheel volgens de criteria van Europa.

Maar aangezien het niet zo was, hebben de Sefaridische Joden nooit te maken gehad met traumatische ervaringen als de Shoah.

Wishmaster
19-04-04, 02:23
Ik lees in dit topic een aantal punten waar ik op wil reageren. Ten eerste, de moord op Ranissi is een nieuwe wandaad van één van 's werelds grootste terroristen die internationale sancties tegen israel nodig maakt, helaas worden deze sancties over het algemeen opgelegd door de VN, een "orgaan" wat het speeltje is van amerika, de grote broer van israel. Daardoor zullen die sancties er vermoedelijk niet komen zolang het amerikaans imperialisme niet uitgeband wordt.

Vervolgens lees ik diverse malen dat mensen afkeurend spreken over de terreuraanslagen tegen burgerdoelen door Palestijnen. Zelf ben ik ook een tegenstander van het gebruik van burgerdoelen. Maar in deze kwestie ligt mijn mening daar toch iets anders. De staatsterreur van israel is ook voor het overgrote deel gericht op Palestijnse burgers. israel heeft geen enkel respect voor de Palestijnen op welke manier dan ook. In de periode van september 2000 tot december 2002 zijn stierven in ambulances al 19 vrouwen en 29 baby´s bij het wachten voor de israelische legerblokkades.
Als mensen op zo´n manier onderdrukt worden als in Palestina gebeurt heb ik er alle begrip voor dat ze zich genoodzaakt zien tot dergelijke aanslagen omdat alle andere mogelijkheden geen effect hebben.
Ik denk dat er ook een heel makkelijke manier is om snel van de zelfmoordaanslagen op burgerdoelen af te komen. Dat is de Palestijnen een leger geven wat gelijkwaardig is aan het israelische leger. De kans om een leger te vormen hebben ze namelijk niet en daarom is de enige manier om zich te vezetten tegen de onderdrukking door ondergronds verzet.

En dan werd er ook nog ergens het punt genoemd dat in de bijbel staat dat de Joden daar mogen wonen. Dat is zonder meer waar (het staat in Numeri, dus ook in de Torah), dat staat er en ik denk dat ze er ook mogen wonen. Er staat echter niet in de bijbel dat ze zich het land mogen toeeigenen en de oorspronkelijke bewoners mogen onderdrukken. Daarin zit natuurlijk een wereld van verschil.
Deze bijbeltekst heeft echter oorspronkelijk geen rol gespeeld bij de stichting van de zionistische staat israel.

Ik denk dat er maar één rechtvaardige oplossing is voor de situatie in het Midden Oosten, dat is ontmanteling van de Zionistische staat israel en er weer een gewone Palestijnse staat van maken waarin beide bevolkingsgroepen samen leven zoals dat ook voor 1948 het geval was.

Dawud
19-04-04, 07:09
Geplaatst door Goodnight
De hele Wereld is van Allah.
En so what als het in de Bijbel staat?
Staat er ook in dat je dan massaal mensen mag afslachten alsof het insekten zijn?

Nou denk niet dat God/Allah dat goedkeurt!

Het verschil is dat de entiteit Allah <> JHWH en die laatste is de enige God.

Bovendien bevestigt de qur'an de bijbel.

Tenslotte, "massaal afslachten van mensen alsof insekten" is lege retoriek. Kom met iets beters.

Goodnight
19-04-04, 08:04
Geplaatst door Dawud
Het verschil is dat de entiteit Allah <> JHWH en die laatste is de enige God.

Bovendien bevestigt de qur'an de bijbel.

Tenslotte, "massaal afslachten van mensen alsof insekten" is lege retoriek. Kom met iets beters.

Wie bepaalt dat?Ik vind dat Allah de enige God is en dat jouw JHWH een vervorming daarvan is...ga maar eens na wat die letters betekenen.

De Koran bevestigt de bijbel niet. de Koran bevestigt het bestaan van Jezus.De Bijbel is volgens de Koran een aaneenschakeling van tekstveranderingen en toevoegingen door mensen, dus heeft niets Goddelijks.
Toch is het vanwege het feit dat de basis oorspronkelijk WEL goed was even eens als de Torah iets wat de Islam resepcteert, iets wat je bij de andere godsdiensten ten opzichte van de Islam en Mohammed niet terug zal vinden omdat huichelaars en bedriegers dat veranderd hebben!

Beschouw het als lege retoriek, ik denk dat jouw reactie het beste die benaming verdient.Kom maar met een betere reactie!

freya
19-04-04, 08:08
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Dat bedoel ik ook: alleen hebben ze met die oorlogsverklaring een vluchtelingenprobleem veroorzaakt, en weigert men om de consequenties daarvan te dragen.
Oorlog is als een casino: je neemt een risico. Als je al je poet verliest, kun je moeilijk aan het eind van de avond de manager aanspreken en zeggen: "Twas leuk: en nou m'n geld weer terug."


De internationale gemeenschap (VN) is het er anders wel over eens dat de vluchtelingen gewoon terug moeten kunnen naar waar ze vandaan gekomen zijn.

Dat is na elke oorlog de normale gang van zaken: gevechten afgelopen, vluchtelingen terug naar huis.

En hier laat Israel het ware demonische racistische gezicht zien. Vanwege demografische redenen willen ze die Arabieren niet meer binnen hun grenzen, want Israel moet een JOODSE staat zijn.

Hiermee is al meteen bewezen waardoor deze mensen moesten vluchten, niet vanwege oorlogshandelingen in de directe omgeving van hun woonplaats, maar omdat ze welbewust zijn weggejaagd door joodse milities. En die milities wisten precies waar ze mee bezig waren: het land zuiveren van niet-joden.

Als dat niet het plan was, dan had Israel ze gewoon weer hun huizen kunnen teruggeven.

arnd
19-04-04, 08:10
Geplaatst door Al Sawt

En wie zegt dat we een 'volk' gaan uitgummen?



Om te beginnen Hamas. En dit wordt door geestverwanten niet tegengesproken.

arnd
19-04-04, 08:35
Geplaatst door Al Sawt
[B]Maar je kan jezelf wel reorganiseren, jezelf beter herbewapenen, je gelederen sluiten en leren van je fouten en blunders. En op juiste moment, een goed doordachte gok wagen.

En gelukkig zijn de Arabieren een soort gokkers, die over eindeloze reserves beschikken.

En dat kunnen we gelukkig niet zeggen over hun tegenpartij.



Sawt,

Gek, maar wat je hier neerzet komt mij nu niet écht voor als de arabische mentaliteit.
Hier schijnt iets door van gewaagd ondernemerschap en onderling vertrouwen.
Geen van beiden vind ik persoonlijk hoofdtonen van de arabische mentaliteit (zo die er al zou zijn, maar ik volg jouw redenering).

Bovendien heeft Israel het feitelijke conventionele militaire vermogen tot suprematie in het Midden-Oosten. Dan praat ik nog geeneens over die geschatte 100 kernkoppen die ze hebben.....
Dus je trekt nu wel een erg grote broek aan, Sawt.

Maar het eindresultaat heb je mogelijk wel gelijk in; bedreiging van het voortbestaan van Israelische volk.
Alleen daar zal naar mijn inschatting de arabische liga nooit alleen toe in staat zijn, maar zal gesteund worden door de EU, VN, Rusland en China.
Denk bijv. nu weer aan de liquidatie van die nieuwe Hamas-terroristenleider; deze wordt veroordeeld als betrof het een regeringsleider van een volk. Over Anna Lindt, Pim Fortuyn en Olaf Palme is niet half zo veel praat gemaakt.
Dus ik zou zeggen; Arabieren, jullie hebben mzzl. Je krijgt meer en meer de publieke wereldopinie mee (in mijn optiek onterecht overigens).
En als Bush de verkiezingen verliest, dan zouden de VSA ook nog wel eens een rare zwaai kunnen maken, in jullie voordeel.

Al met al zullen jullie dicht bij je (verborgen) agenda komen; Israel de Middellandse Zee in, maar dat zal je niet te danken hebben aan je eigen ondernemingszin, samenwerking en onderling vertrouwen. Maar alleen omdat er in Europa en op de VN een stel verbijsterde goden zit dat jullie gunstig gezind is. :)

Tomas
19-04-04, 08:43
Geplaatst door freya

En hier laat Israel het ware demonische racistische gezicht zien. Vanwege demografische redenen willen ze die Arabieren niet meer binnen hun grenzen, want Israel moet een JOODSE staat zijn.


Ik kan me bij die wens wel wat voorstellen.

Want ik begrijp ook het wantrouwen tegen een Islamitische overheersing. Dat betekent normaal gesproken voor een niet-Moslim en een Jood in een dergelijke staat dat ie tot officieel 2e rangs burger wordt bestempeld. Dat willen ze natuurlijk niet. Een seculiere democratische staat in een nabije toekomst waarbij zowel de Islam als het Judaisme wordt erkend lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Het zou mooi zijn als oplossing, maar in die regio een echt Godswonder.

Het was dan ook eenvoudiger en rechtvaardiger geweest als de Joden een serieus stukje Europa hadden gekregen. Want dan zou het niet zo'n hot issue zijn geweest om het land Joods te houden. De garantie dat het dan een seculiere staat, waar iedereen dezelfde rechten heeft, zou blijven is dan wat groter.

Maargoed, dat is niet gebeurd.

..zapper
19-04-04, 09:06
Geplaatst door Tomas
Ik kan me bij die wens wel wat voorstellen.

Want ik begrijp ook het wantrouwen tegen een Islamitische overheersing. Dat betekent normaal gesproken voor een niet-Moslim en een Jood in een dergelijke staat dat ie tot officieel 2e rangs burger wordt bestempeld. Dat willen ze natuurlijk niet. Een seculiere democratische staat in een nabije toekomst waarbij zowel de Islam als het Judaisme wordt erkend lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Het zou mooi zijn als oplossing, maar in die regio een echt Godswonder.

Het was dan ook eenvoudiger en rechtvaardiger geweest als de Joden een serieus stukje Europa hadden gekregen. Want dan zou het niet zo'n hot issue zijn geweest om het land Joods te houden. De garantie dat het dan een seculiere staat, waar iedereen dezelfde rechten heeft, zou blijven is dan wat groter.

Maargoed, dat is niet gebeurd.

Waarom zouden de Joden een eigen stuk land moeten 'krijgen' where-ever op aarde? Om wat ****** heeft gedaan? Ik vind het nogal krom. Geef de Jehova's, de moslims, de katholieken, de protestanten, etc. etc. dan ook maar een nieuw land. Wat een lulkoek. We wonen met z'n allen op aarde en landen die niet van historisch oogpunt een bepaalde godsdienst bedrijven kun je niet volpompen met een andere godsdienst lijkt mij.

arnd
19-04-04, 09:15
Geplaatst door zapper
Waarom zouden de Joden een eigen stuk land moeten 'krijgen' where-ever op aarde? Om wat ****** heeft gedaan? Ik vind het nogal krom. Geef de Jehova's, de moslims, de katholieken, de protestanten, etc. etc. dan ook maar een nieuw land. Wat een lulkoek. We wonen met z'n allen op aarde en landen die niet van historisch oogpunt een bepaalde godsdienst bedrijven kun je niet volpompen met een andere godsdienst lijkt mij.

ehh... even denken ...
Misschien om dat de Joden een volk vormen (met als min of meer samenbindende factor de thora)?

..zapper
19-04-04, 09:19
Geplaatst door arnd
ehh... even denken ...
Misschien om dat de Joden een volk vormen (met als min of meer samenbindende factor de thora)?

Daar kan ik mij dus niet in vinden. Nogmaals dan kun je ieder volk wel een eigen land gaan toewijzen en de hele wereld opnieuw indelen, slaat kant nog wal.

Wishmaster
19-04-04, 09:55
Geplaatst door arnd
ehh... even denken ...
Misschien om dat de Joden een volk vormen (met als min of meer samenbindende factor de thora)?

Volgens mij is het jodendom een religie en is religie iets wat niet bepalend is voor het al dan niet tot een bepaald volk behoren.
Er zijn joden uit tal van volkeren. Het zeggen dat ze een eigen land mogen hebben zou net zoiets zijn als zeggen dat vaticaanstad te klein is voor alle katholieken en dat daarom Italië maar geannexeerd moet worden en alle niet katholieke italianen gedeporteerd worden, zodat alle katholieken samen kunnen leven in een katholieke natie.

arnd
19-04-04, 10:27
Geplaatst door Wishmaster
Volgens mij is het jodendom een religie en is religie iets wat niet bepalend is voor het al dan niet tot een bepaald volk behoren.
Er zijn joden uit tal van volkeren. Het zeggen dat ze een eigen land mogen hebben zou net zoiets zijn als zeggen dat vaticaanstad te klein is voor alle katholieken en dat daarom Italië maar geannexeerd moet worden en alle niet katholieke italianen gedeporteerd worden, zodat alle katholieken samen kunnen leven in een katholieke natie.

Dat ben ik dus niet met jullie eens. Jullie verengen het jodendom tot de Thora, terwijl het veel breder is dan slechts de religieuze lading.
De parallel Jodendom - Vaticaan is dus ook niet te trekken. Jodendom betreft ook een volk met een bepaalde lijn aan cultuur, normen en waarden die breder gaan dan alleen thora. Hoewel de thora daar wel een belangrijke plaats in heeft.
Het Vaticaan is een oorspronkelijk religieus beginsel en heeft geen nationale oorsprong. Het Vaticaan staat in Rome omdat de RK kerkelijke traditie nu eenmaal zegt dat de apostel Petrus De Stoel daar heeft gevestigd.

freya
19-04-04, 10:43
Geplaatst door Tomas
Ik kan me bij die wens wel wat voorstellen.

Want ik begrijp ook het wantrouwen tegen een Islamitische overheersing. Dat betekent normaal gesproken voor een niet-Moslim en een Jood in een dergelijke staat dat ie tot officieel 2e rangs burger wordt bestempeld. Dat willen ze natuurlijk niet. Een seculiere democratische staat in een nabije toekomst waarbij zowel de Islam als het Judaisme wordt erkend lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Het zou mooi zijn als oplossing, maar in die regio een echt Godswonder.

Het was dan ook eenvoudiger en rechtvaardiger geweest als de Joden een serieus stukje Europa hadden gekregen. Want dan zou het niet zo'n hot issue zijn geweest om het land Joods te houden. De garantie dat het dan een seculiere staat, waar iedereen dezelfde rechten heeft, zou blijven is dan wat groter.

Maargoed, dat is niet gebeurd.

Vlak na '48 was er helemaal geen sprake van de vestiging van een islamitische staat, toch mochten de oorspronkelijke bewoners niet terug naar hun land.

Er is dus duidelijk iets anders aan de hand :moe:

Waarom denkt niemand aan de mogelijkheid van een vorm van democratie, waarin de belangen van minderheden gewaarborgt worden?

Kijk naar Libanon ( nee, niet ideaal, maar het komt nu toch een beetje in de richting) daar is ook een bepaalde verdeelsleutel gemaakt voor regering en parlement, waarmee wordt voorkomen dat minderheden geen zeggenschap meer zullen hebben.

Dat is gewoon een kwestie van er goed over nadenken.
Zo kan ook voorkomen worden dat langs democratische weg (opnieuw) een theocratie zal ontstaan.

Gelukkig zijn er in Israel ook steeds meer mensen die gaan inzien dat de 1 staat oplossing de enige reeele oplossing is. Alle nu onoplosbare problemen ( nederzettingen, hoofdstad, terugkeer vluchtelingen, verdeling van water en landbouwgrond enz) zijn in een klap van de kaart.

Het enige echte probleem is dat Israel zo nodig een joodse en dus racistische staat wil zijn.

Het was een idioot project, een nieuwe kolonie stichting in een tijd dat het kolonialisme als verwerpelijk werd afgezworen.
In deze tijd waarin de wereld probeert beschaafd te zijn en er internationale rechtsorganen bestaan is het uiteindelijk onmogelijk om een racistische staat te handhaven.
Dat blijkt wel, want Israel is de meest onveilige plek voor joden op de hele wereld.

Tomas
19-04-04, 11:01
Geplaatst door freya
Het enige echte probleem is dat Israel zo nodig een joodse en dus racistische staat wil zijn.


De meeste omliggende landen zijn ook behoorlijk racistisch. Dat is geen vreemde denkwijze in die regio. Dus ik kan mij voorstellen dat er een grote angst onder de Israelische bevolking heerst voor een toekomst zonder meerderheid. Deze angst uit zich in racisme.

Denk je niet dat als de omliggende landen seculier waren dat in Israel nooit de huidige leiders aan de macht waren geweest?

Julien
19-04-04, 11:22
Geplaatst door Goodnight
Wie bepaalt dat?Ik vind dat Allah de enige God is en dat jouw JHWH een vervorming daarvan is...ga maar eens na wat die letters betekenen.

De Koran bevestigt de bijbel niet. de Koran bevestigt het bestaan van Jezus.De Bijbel is volgens de Koran een aaneenschakeling van tekstveranderingen en toevoegingen door mensen, dus heeft niets Goddelijks.
Toch is het vanwege het feit dat de basis oorspronkelijk WEL goed was even eens als de Torah iets wat de Islam resepcteert, iets wat je bij de andere godsdiensten ten opzichte van de Islam en Mohammed niet terug zal vinden omdat huichelaars en bedriegers dat veranderd hebben!

Beschouw het als lege retoriek, ik denk dat jouw reactie het beste die benaming verdient.Kom maar met een betere reactie!

Kortom, je denkt precies hetzelfde als Dawud.. alleen geloof jij in de Koran en hij in de Bijbel. daarnaast heeft hij Mohammed nooit een huichelaar en bedrieger genoemd, terwijl jij dat nu wel doet bij ons. Ik vind jouw reactie dus op z'n minst dan net zulke lage retoriek.

Julien
19-04-04, 11:30
Geplaatst door Al Sawt
Het was een Oostenrijker! Die probeerde echte staten en volkeren op te doeken en te versmelten. Bijna het zelfde wat de huidige leiders van een entiteit in MO proberen.

Waarom verwijt je een Oostenrijker iets, wat jou Corsicaanse idool uit de 19e eeuw ook probeerde te doen?

En wie zegt dat we een 'volk' gaan uitgummen?

Je beschuldigt me van anti-semitisme!

Echt verwerpelijk, van jou had ik een andere gedachtengang verwacht.

Als de Joden een aanslag zouden vormen voor MO dan hadden we eeuwen de tijd gehad, om hun op te ruimen geheel volgens de criteria van Europa.

Maar aangezien het niet zo was, hebben de Sefaridische Joden nooit te maken gehad met traumatische ervaringen als de Shoah.

Al Sawt, ik wil je helemaal niet beschuldigen van wat dan ook. Maar als ik die enelaatste post van je doorneem vind ik serieus dat er een paar enge dingen in voorkomen. Kijk, ik ben inderdaad een buitenstaander en volg het nieuws alleen maar via T.V., maar daar zie ik alleen maar Hamas de dingen roepen die jij roept.. terwijl een groot deel van de Palestijnen gematigder zijn en lang niet zo radicaal als Hamas.

Ik vind het gewoon vreemd dat jij als Marokkaan zulke radicale opvattingen hebt over een ander land, dat van de Palestijnen. Over de totstandkoming van Israel 60 jaar geleden kunnen we discussieren, maar de Israelische kinderen nu zijn nu eenmaal burger van dat land en je kan niet zomaar zeggen "jullie horen hier niet", dan maak je dezelfde fout als de extreme Zionisten nu doen.

Al Sawt, als je realistisch bent dan weet je toch dat het nagenoeg onmogelijk is om alle Joden en alle Palestijnen in 1 land te huisvestigen, het is toch het beste om te komen tot een 2 naties systeem (zoals Duitsland na WO2).. zo denken gelukkig ook de (echte!) leiders van de Palestijnen.

freya
19-04-04, 11:33
Geplaatst door Tomas
De meeste omliggende landen zijn ook behoorlijk racistisch. Dat is geen vreemde denkwijze in die regio. Dus ik kan mij voorstellen dat er een grote angst onder de Israelische bevolking heerst voor een toekomst zonder meerderheid. Deze angst uit zich in racisme.


Je weet de boel lekker om te draaien katje.

Het is ermee begonnen dat de zionisten een joodse staat wilden stichten. In het kader daarvan zij ze begonnen met het wegpesten en later wegjagen van de niet-joodse bevolking.
Zoiets zet kwaad bloed.

Voordat de zionisten begonnen huis te houden in de regio, woonden joden en Arabieren vreedzaam naast elkaar.

De eerste nieuwe joodse immigranten zijn zelfs gastvrij, met open armen ontvangen door de Palestijnen. Als goede buren hebben ze de nieuwkomers geleerd hoe ze het beste het land konden bewerken, want die europeanen hadden daar weinig kaas van gegeten.

Pas toen duidelijk werd dat die nieuwkomers er waren om de boel helemaal over te menen is die houding veranderd.


Denk je niet dat als de omliggende landen seculier waren dat in Israel nooit de huidige leiders aan de macht waren geweest?

De religieuse kleur van de buren doet er helemaal niet toe. Het conflict is veel ouder dan de huidige mode van islamfobie.
Ik snap echt niet dat jij in zo'n propaganda val trapt.

Bij de weg, waarom zijn Israelisch dan ook zo bang voor christelijke Palestijnen?

freya
19-04-04, 11:35
Geplaatst door 151 Nobelprizes


Tis dat die joden niet willen meewerken, anders was zo'n ideale staat allang een feit geweest natuurlijk.

Daar ben ik het helemaal mee eens, als je joden vervangt door zionisten :)

Zelfs in Israel wonen nl antizionistische joden!

Dawud
19-04-04, 19:36
Geplaatst door Goodnight
[B]Wie bepaalt dat?Ik vind dat Allah de enige God is en dat jouw JHWH een vervorming daarvan is...ga maar eens na wat die letters betekenen.
Goede vraag wie dat bepaalt. In ieder geval niet jij of ik. Nee, het is OPENBARING die dat bepaalt! En de OPENBARING van JHWH staat haaks op de openbaring van de entiteit die zich Allah noemt in de koran. Behalve dit, ook de MANIER van openbaring is compleet verschillend.



De Koran bevestigt de bijbel niet. de Koran bevestigt het bestaan van Jezus.De Bijbel is volgens de Koran een aaneenschakeling van tekstveranderingen en toevoegingen door mensen, dus heeft niets Goddelijks.
Ga jij maar eens een beetje huiswerk maken, want dit is compelete apekool.


Toch is het vanwege het feit dat de basis oorspronkelijk WEL goed was even eens als de Torah iets wat de Islam resepcteert, iets wat je bij de andere godsdiensten ten opzichte van de Islam en Mohammed niet terug zal vinden omdat huichelaars en bedriegers dat veranderd hebben!
Ik weet niet wat je hier nu wil zeggen. Ik ben benieuwd wie je bedoelt met huichelaars en bedriegers. Die apostelen -bijv. Stefanus - die net als Jezus voor hun geloof wilden sterven?

Al Sawt
19-04-04, 20:14
Geplaatst door arnd
Sawt,

Gek, maar wat je hier neerzet komt mij nu niet écht voor als de arabische mentaliteit.
Hier schijnt iets door van gewaagd ondernemerschap en onderling vertrouwen.
Geen van beiden vind ik persoonlijk hoofdtonen van de arabische mentaliteit (zo die er al zou zijn, maar ik volg jouw redenering). Gek, maar wat je hier beweert komt mij nu niet echt voor als historisch juist.

Dankzij gewaagd Arabische ondernemerschap en onderling vertrouwen, heb je als Europeaan kennis gemaakt met de aandelenhandel.
Typisch voorbeeld van gewaagde ondernemerschap!

Sinasappels, lemon(Arabisch woord), rijst(Arabisch woord), katoen(Arabisch woord), koffie(Arabisch woord), granaatappels(Arabisch woord), cijfers(Arabisch woord), glas, suiker(Arabisch woord) en papier, zijn paar van de talloze producten die dankzij de Arabische handelaren Europa hebben bereikt.

Dus laat voortaan je misplaatste superieure en hooghartige toon, achterwege.


Geplaatst door arnd
Bovendien heeft Israel het feitelijke conventionele militaire vermogen tot suprematie in het Midden-Oosten. Dan praat ik nog geeneens over die geschatte 100 kernkoppen die ze hebben.....
Dus je trekt nu wel een erg grote broek aan, Sawt. Israel heeft een formidabele conventionele wapenarsenaal. Volkomen mee eens. Maar Israel is niet instaat om een slijtage slag te voeren en haar conventionele wapens zijn door de beperkte bewegingsvrijheid, makkelijk uit te schakelen. En daarmee doelend op de kleine geografische afstanden binnen Israel en daarmee gepaarde handicap op mobiliteitsgebied. Sorry Arnd! Het is geen moedertje Rusland, met haar onuitputtelijke reserves en een gigantische gebied.

Wat betreft die nucleaire wapens. Denk je echt dat Israel ze gaat gebruiken, met het vooruit zicht van een chemische versie van Massada?

En wat denk je wat er met Israel gebeurt, als ze Cairo, Amman, Bagdad, Beiroet of Damascus, met kernwapens bestoken?

Israel zal door haar eigen nucleaire wapens bestraalt worden en zal dan te maken hebben met een Fall Out. Genoeg om het voor de komende duizenden jaren onbewoonbaar te maken.

Al met al, is de Israelische toekomst alles behalve rooskleurig!


Geplaatst door arnd
Maar het eindresultaat heb je mogelijk wel gelijk in; bedreiging van het voortbestaan van Israelische volk.
Alleen daar zal naar mijn inschatting de arabische liga nooit alleen toe in staat zijn, maar zal gesteund worden door de EU, VN, Rusland en China.
Denk bijv. nu weer aan de liquidatie van die nieuwe Hamas-terroristenleider; deze wordt veroordeeld als betrof het een regeringsleider van een volk. Over Anna Lindt, Pim Fortuyn en Olaf Palme is niet half zo veel praat gemaakt.
Dus ik zou zeggen; Arabieren, jullie hebben mzzl. Je krijgt meer en meer de publieke wereldopinie mee (in mijn optiek onterecht overigens).
En als Bush de verkiezingen verliest, dan zouden de VSA ook nog wel eens een rare zwaai kunnen maken, in jullie voordeel. Het is duidelijk, dat je geen verstand van de politiek hebt.

Elk land heeft zijn eigen belangen en geen enkel land zal zijn belangen op het spel zetten, door een andere land in een oorlog door dik en dun te steunen(uiteraard uitzonderingen genoeg).

Dus China, Rusland, VN en vooral EU, zullen heus niet happig zijn om de Arabieren te steunen. Maar dat hoeft ook niet. Want als wij onze gelederen sluiten, zal geen enkel publieke opinie Israel kunnen helpen.


Geplaatst door arnd
Al met al zullen jullie dicht bij je (verborgen) agenda komen; Israel de Middellandse Zee in, maar dat zal je niet te danken hebben aan je eigen ondernemingszin, samenwerking en onderling vertrouwen. Maar alleen omdat er in Europa en op de VN een stel verbijsterde goden zit dat jullie gunstig gezind is. :) Heeft dat ook met bestemming te maken? Volgens jou redenatie moet dat haast wel!
Maar het belangrijkste is, dat we erin slagen.


Geplaatst door arnd
ehh... even denken ...
Misschien om dat de Joden een volk vormen (met als min of meer samenbindende factor de thora)? Dus een Ethiopische (zwarte) jood is genetisch en raciaal identiek aan een Russische Jood?

Doet me denken aan raciale onzin van een bepaald boek, waar 66 jaar geleden alles omdraaide.

arnd
19-04-04, 22:49
Geplaatst door Al Sawt
Gek, maar wat je hier beweert komt mij nu niet echt voor als historisch juist.

Dankzij gewaagd Arabische ondernemerschap en onderling vertrouwen, heb je als Europeaan kennis gemaakt met de aandelenhandel.
Typisch voorbeeld van gewaagde ondernemerschap!

Sinasappels, lemon(Arabisch woord), rijst(Arabisch woord), katoen(Arabisch woord), koffie(Arabisch woord), granaatappels(Arabisch woord), cijfers(Arabisch woord), glas, suiker(Arabisch woord) en papier, zijn paar van de talloze producten die dankzij de Arabische handelaren Europa hebben bereikt.


Inderdaad.
Bedankt voor de bevestiging van het beeld, Sawt. Veel woorden, woorden, .....
Laten we even naar de praktische werkelijkheid kijken ..... Dan zie ik dat de economische en technische vooruitgang allemaal in het westen plaatsvindt. En de laatste paar decennia ook in het verre Oosten en Latijns Amerika. Maar verder niet. Het spijt me voor je.
;)




Israel heeft een formidabele conventionele wapenarsenaal. Volkomen mee eens. Maar Israel is niet instaat om een slijtage slag te voeren en haar conventionele wapens zijn door de beperkte bewegingsvrijheid, makkelijk uit te schakelen. En daarmee doelend op de kleine geografische afstanden binnen Israel en daarmee gepaarde handicap op mobiliteitsgebied. Sorry Arnd! Het is geen moedertje Rusland, met haar onuitputtelijke reserves en een gigantische gebied.

Wat betreft die nucleaire wapens. Denk je echt dat Israel ze gaat gebruiken, met het vooruit zicht van een chemische versie van Massada?


Als ik de bedoelingen van een paar (???????????) mensen in het Midden-Oosten bekijk......
Zie bijv. onderstaande link .......
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=93778
Of de Joden ze werkelijk gaan gebruiken zal afhangen van hoe ver de kat in het nauw zal zitten.



En wat denk je wat er met Israel gebeurt, als ze Cairo, Amman, Bagdad, Beiroet of Damascus, met kernwapens bestoken?

Israel zal door haar eigen nucleaire wapens bestraalt worden en zal dan te maken hebben met een Fall Out. Genoeg om het voor de komende duizenden jaren onbewoonbaar te maken.

Al met al, is de Israelische toekomst alles behalve rooskleurig!


Nog eens. Je hateert de verkeerde volgorde: wat zal er gebeuren als de agenda van bijvoorbeeld Hamas werkelijk realistische vormen begint aan te nemen? Wat zal er gebeuren als er daadwerkelijk een vraagstuk praktisch actueel wordt (zoals verschillenden hier dat uitspreken en wensen), namelijk het voortbestaan van de staat Israel?
Er zal dan een moment komen dat het er werkelijk niet meer toe doet.



Het is duidelijk, dat je geen verstand van de politiek hebt.


Gelukkig jij wel, mijn beste...... :)
Waar ik de achterliggende paar jaren wel enig zicht op begin te krijgen is op verschillende mentaliteiten.



Elk land heeft zijn eigen belangen en geen enkel land zal zijn belangen op het spel zetten, door een andere land in een oorlog door dik en dun te steunen(uiteraard uitzonderingen genoeg).

Dus China, Rusland, VN en vooral EU, zullen heus niet happig zijn om de Arabieren te steunen. Maar dat hoeft ook niet. Want als wij onze gelederen sluiten, zal geen enkel publieke opinie Israel kunnen helpen.


Je wordt blijkbaar niet gehinderd door enig militair inzicht. De oorlogen in '48, '67 en '73 hebben aangtoond dat de Arabische wereld militair een aanfluiting is. Niet door slecht wapentuig, maar door structurele incompetentie.

Bovendien hebben de Arabische landen niet de industriele kracht om symmetrisch een oorlog te voeren. Dan rest ons nog de kernmacht van Israel, het asfalteren van het Midden-Oosten is een kwestie van op de rode knop drukken. Zelfs Allah zal vertwijfeld dekking zoeken...


Als ik gebrek aan politiek gevoel heb, dan zal jij enig evenwichtig zicht op de geschiedenis missen.....

Dus dat de situatie verre van rooskleurig is, ben ik met je eens. Maar ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk goed gaat komen.
En dat heeft inderdaad, zoals jij dat hieronder zegt, met bestemming te maken. Dat is mijn overtuiging, ja.
En ik geloof persoonlijk niet dat jullie "we erin slagen" werkelijkheid gaat worden. Zeker zullen jullie onderdeel zijn van één of andere bestemming, maar niet die je zelf verwacht en bedoelt. Dat denk ik.



Heeft dat ook met bestemming te maken? Volgens jou redenatie moet dat haast wel!
Maar het belangrijkste is, dat we erin slagen.

Dus een Ethiopische (zwarte) jood is genetisch en raciaal identiek aan een Russische Jood?

Doet me denken aan raciale onzin van een bepaald boek, waar 66 jaar geleden alles omdraaide.

Genetisch en raciaal? Dat zeg ik niet, goed lezen.

Jaja, alleen de man van 66 jaar geleden huldigde een iets andere sympathie t.a.v. de Joden dan ik. ;)
Maar dat was je waarschijnlijk al duidelijk.