PDA

Bekijk Volledige Versie : Criminoloog-terroroloog op staande voet ontslagen na toespraak voor CIA-top



Marsipulami
18-04-04, 16:50
De strijd tegen het terrorisme


Wetenschappers met een academische titel gaan door voor betrouwbaar en serieus. Hun uitspraken zijn gestoeld op objectief en ingewikkeld onderzoek. Daarom mogen wetenschappers veel zeggen. Maar niet alles. Dat ondervond onlangs de Amerikaanse criminoloog-terroroloog Earnest Conlon. Hij werd op staande voet ontslagen na een toespraak die hij hield voor een publiek van een vierhonderd kaderleden van de CIA en het FBI. Dit is de gewraakte passage:


,,Geachte patriotten, 11 september ligt al een hele tijd achter ons, we hebben ondertussen in andere landen bomaanslagen en gijzelingsdrama's gezien. Zeer ernstige incidenten, waarvan de oorzaken en gevolgen u dagelijks in beslag nemen. Welnu, ik ben na intensief wetenschappelijk denkwerk tot een inzicht gekomen dat de inhoud van uw werk van aanschijn zal doen veranderen. Volgt u even mee mijn redenering.''

,,In de media maakt men bij elke nieuwe terreurdaad gewag van het aantal onschuldige slachtoffers. Dat de getroffenen 'onschuldig' zijn, wordt tot in het oneindige herhaald, in die mate zelfs dat het op den duur verdacht overkwam op mij. Wie kan er ons namelijk met zekerheid bevestigen dat elk afzonderlijk slachtoffer van al die terreuraanslagen onschuldig was? Zat daar geen enkele fraudeur tussen, geen enkele dief, vandaal of inbreker, geen enkele verkrachter of moordenaar? Is dat al onderzocht? Waarom wordt er over het verleden van al die 'onschuldige' slachtoffers angstvallig gezwegen? Wie heeft er baat bij dit complot?''

,,Ik merk aan de uitdrukking in uw ogen, patriotten, dat ook u onthutst bent bij het plotse besef van deze onopgeloste kwestie.''

,,Ik wil hier nu een ander denkspoor aan toevoegen: We weten dat de hedendaagse crimineel niet langer beantwoordt aan het beeld van de zonderling met opgestoken kraag en met de pet diep over de ogen, schichtig in het rond loerend, op weg naar een vochtig rovershol. De misdadiger van vandaag verschilt uiterlijk niet van zijn brave buurman, van wie we tussen haakjes niet echt weten hoe braaf hij is, maar bon, u begrijpt mijn punt: de misdadiger gaat op in de massa, hij verstopt zich tussen de mensen. Hoe groter de groep mensen, hoe groter de concentratie criminelen. Dat is een simpele statistische deductie. We moeten ons in de misdaad- en terreurbestrijding niet richten op de bizarre enkeling met de semtex in de schoenen, maar op elke samenscholing van meer dan 50 mensen, die de crimineel anonimiteit en veiligheid verschaft. Als in zo'n groep de meeste mensen niet crimineel zijn, dan zijn ze op zijn minst medeplichtig, want ze bieden de misdadiger een schuilplaats.''

,,Nu vraag ik u: waar zitten mensen met velen samen? Antwoord: in hoge wolkenkrabbers, in discotheken, in treinen en stations. Bij nader inzien zijn we dankzij de acties van de zogenaamde terroristen misschien wel veel ergere terroristen en handlangers kwijtgespeeld. De terreur zit immers in de massa! Kijk maar eens rond in deze zaal. We zijn hier met een groep van ongeveer vierhonderd mensen, dat is behoorlijk wat volk. Wie weet welk krapuul zit er hier allemaal samen?''

Op dit moment hebben enkele toehoorders de toespraak van Earnest Conlon krachtdadig onderbroken en de man vanachter het spreekgestoelte weggesleurd, wat de wetenschapper nog deed uitroepen: ,,Aha! Nu vallen ze door de mand zie! Hier zijn ze, de 'onschuldige' slachtoffers! Arresteer deze criminelen!'' Twee uur later was Conlon uit al zijn functies ontzet en werd hem voor de rest van zijn leven de toegang tot elk overheidsgebouw ontzegd.

Wat zijn vermoedens alleen maar bevestigt.


17/04/2004 Wim Helsen

©Copyright De Standaard