PDA

Bekijk Volledige Versie : Aan de Joden en westerlingen die zelfmoord aanslagen niet begrijpen!



Ahlu_Sunaah
19-04-04, 13:24
Beste medelanders,

Verontwaardigd ben ik...wat bent u stil...u keurt israelische tereurdaden goed. Maar u was toch degene die van de daken schreeuwt dat u walgt van zelfmoord aanslagen...kijk naar de foto als dit geen terroristische daad is dan bent u werkelijk geindoctroneerd door de israelische propaganda machine.

Julien
19-04-04, 13:37
volgens mij ben JIJ degene die hier gebrainwashed is (zie ook je signature)

en dus moeten moslims zich verlagen tot hetzelfde niveau?
Zelfmoordaanslagen waarbij onschuldigen omkomen is gewoon diep triest, en dat vinden niet alleen joden en westerlingen maar ook veel moslims! Volgens veel moslims is het ook verboden volgens de Koran!

Jij bent net zo erg als de mensen die jij van willekeur beschuldigt. Waarom bekritiseer je wel het Israelische terrorisme en niet het Hamas-terrorisme? Ik vind ze allebei verachterlijk.

En please kom nou niet aan met "Palestina wordt bezet door parasieten", want ik heb het nu alleen maar over de manier waarop Hamas aanslagen pleegt!

HansvD
19-04-04, 13:45
Er is geen mens op aarde die zichzelf het recht mag toe-eigenen om te beslissen over het leven van een ander mens....... een gelovig mens mag dat al helemaal niet doen. God/Allah alleen mag beslissen over leven en dood!

Ahlu_Sunaah
19-04-04, 13:54
Beste Julien,

Dat ik de koran als mijn wetboek beschouw en de profeet als mijn gids. Is juist niet slecht. Het gaat er om hoe je de koran tekst en hoe je het leven van onze profeet tot je neemt. Ik woon al 30 jaar in nederland...en kan me zeer goed vinden in de nederlandse maatschappij...mede door mijn vroomheid. Mijn godsdienst is juist mijn manier om mezelf te beheersen...om het beste te maken van mijn leven te maken doordat nederland mij die mogelijkheid biedt.

Vrede groet.

Moge God ons vergeven voor al onze slechte daden en de ons leiden op de juiste weg.

amien

Vitesse
19-04-04, 14:26
Ik woon al 30 jaar in nederland...en kan me zeer goed vinden in de nederlandse maatschappij...mede door mijn vroomheid.

Een vroom islamiet mag nooit zelfmoord en moord goedkeuren. Dus wat houdt jouw vroomheid in? De meeste mensen zeggen niet van zichzelf dat ze vroom zijn, meestal zijn het anderen die dat van je zouden moeten zeggen.

Julien
19-04-04, 14:28
Geplaatst door Ahlu_Sunaah
Beste Julien,

Dat ik de koran als mijn wetboek beschouw en de profeet als mijn gids. Is juist niet slecht. Het gaat er om hoe je de koran tekst en hoe je het leven van onze profeet tot je neemt. Ik woon al 30 jaar in nederland...en kan me zeer goed vinden in de nederlandse maatschappij...mede door mijn vroomheid. Mijn godsdienst is juist mijn manier om mezelf te beheersen...om het beste te maken van mijn leven te maken doordat nederland mij die mogelijkheid biedt.

Vrede groet.

Moge God ons vergeven voor al onze slechte daden en de ons leiden op de juiste weg.

amien

Hoi, ik vind het absoluut niet slecht dat je de Koran in je PERSOONLIJKE leven als leidraad neemt, daar heb je al je vrijheid in.. en daar ben ik voor.

Maar ik vind het wel slecht worden, als je met de Koran in je hand zelfmoordaanslagen gaat goedkeuren. Dat bedoelde ik er mee te zeggen.

Sahalom, Salam, Pace, Paix :D

VanDaal
19-04-04, 14:36
Vorig jaar oktober zei Ahmad Abu Halabaya in z'n preek in de moskee die op de officiële Palestijnse televisie werd uitgezonden : "Joden zijn Joden. Zij moeten worden geslacht en gedood zoals Allah, de Almachtige, het bevolen heeft. Heb geen medelijden met de Joden, in welk land zo ook zijn, bestrijdt hen overal."

Kijk dit geeft wel aan hoe complex het is. Er is alleen een politieke oplossing mogelijk.

Hagana
19-04-04, 16:29
Ik vind het jammer dat Ramtissi dood is het was zo'n knappe man met zijn baard en bril, zo aantrekkelijk, jammer jammer

Joepie
19-04-04, 16:48
Erg dat het geloof als excuus wordt gebruikt om geweld tegen anderen goed te praten.

Dawud
19-04-04, 19:25
Verontwaardigd ben ik...wat bent u stil...u keurt israelische tereurdaden goed

Onzin, de meesten zijn heel kritisch over deze daad. Zelfs in Israel! Dus wees niet selectief verontwaardig, waaraan ik twijfel of u dat bent.

observer
19-04-04, 20:20
Er is geen mens op aarde die zichzelf het recht mag toe-eigenen om te beslissen over het leven van een ander mens....... een gelovig mens mag dat al helemaal niet doen. God/Allah alleen mag beslissen over leven en dood! als alle gelovigen zich daar nu eens aan zouden houden

wat zou de wereld dan mooi en overbevolkt zijn

Al Sawt
19-04-04, 20:26
Geplaatst door Hagana
Ik vind het jammer dat Ramtissi dood is het was zo'n knappe man met zijn baard en bril, zo aantrekkelijk, jammer jammer Vooral als je hem met Sharon vergelijkt!

Al Sawt
19-04-04, 20:28
Geplaatst door observer
als alle gelovigen zich daar nu eens aan zouden houden
Dan zou het in Europa door oorlogen en tirannie leeg en verlaten geweest zijn.

Al Sawt
19-04-04, 20:31
Jij bent net zo erg als de mensen die jij van willekeur beschuldigt. Waarom bekritiseer je wel het Israelische terrorisme en niet het Hamas-terrorisme? Ik vind ze allebei verachterlijk. Omdat Israel de agressor is en Hamas de aangevallen partij is.


En please kom nou niet aan met "Palestina wordt bezet door parasieten", want ik heb het nu alleen maar over de manier waarop Hamas aanslagen pleegt! Hamas pleegt aanslagen op een manier, hoe Israel de Palestijnse gebieden bezet.

Maarten
20-04-04, 03:12
Geplaatst door Hagana


Ik heb aan Beheer verzocht om je met nick en al van de site af te flikkeren.

Maarten
20-04-04, 03:27
Geplaatst door Ahlu_Sunaah
westerlingen die zelfmoord aanslagen niet begrijpen!

Spaar je de moeite!
En zeker op de site hier!
Die trekt namelijk allerlei autochtone idioten aan.
Die willen helemaal niets weten.
Die kun je 100x iets uitleggen, maar die zitten hier alleen maar om af te reageren.
In feite doen ze niets anders dan haat projecteren.
Die zitten hier om jóu te controleren, niet om iets van je aan te nemen.
Het barst hier al van de info, die de aanslagen begrijpelijk maken. Doen ze niets mee.

Er zitten hier trouwens "westerlingen" genoeg, die het heel goed begrijpen. Die hoef je niets meer uit te leggen.
Misschien als je gewoon ergens gaat praten, dat mensen meer begrijpen. Maar hier zitten dus de gekken.
Groet!

Maarten
20-04-04, 03:36
Geplaatst door Julien
volgens mij ben JIJ degene die hier gebrainwashed is (zie ook je signature)

Er komt hier een Moslim met een Moslimonderschrift op een Moslimsite..
En die komt hier uitleggen dat die duizenden doden die de Israeli's veroorzaken, reacties geven..

En dan reageer jij zo?

Dan moet niet alleen jij, maar ook je familie en waar je vandaan komt wel volslagen achterlijk zijn.
We praten hier over zwaar geschift. Echt aan hulp toe.

GroteWolf
20-04-04, 11:30
Ik begrijp niet waar jij het vandaan haalt dat hier ( in NL) veel begrip is voor de manier waarop israel het vredesproces volledig verstoort. Dus dat is een foute aanname.

Maar anderzijds kan ik je wellicht iets proberen uit te leggen aangaande je vraag.
In Tibet wordt een volledige bevolking van Tibettanen 'Verchineest'. Dat gaat gepaart met onderdrukking, martelingen, gevangenneming, moorden etc. In een mate die zeker niet onder doet voor de onderdrukking van het Palestijnse volk (echt zeker niet dus). Maar dat....kan jou niks schelen. Net als het lot van MILJOENEN christenen in Sudan.
Dus, jij geeft alleen om de Palestijnen omdat dat, net als jij, Moslims zijn. En dat is niet zuiver. Het zou wel heel erg gesteld zijn met de wereld als we niks doen aan de vernietiging van Tibet omdat de Tibettanen toevallig alleen staan en we de Chinezen nu eenmaal niks kunnen vertellen maar wel heel erg begaan zijn met het lot van de Palestijnen. Omdat we Molsims zijn, of erger nog, omdat de Palestijnen kinderen en bejaarden opblazen. Dat we dat wel belonen, maar het leed van de Tibettanen niet.
Ik begrijp wel dat je het anders ziet maar de kern zou je kunnen erkenen: je voelt je verbonden met de Palestijnen omdat ze Moslim zijn. Maar de rest van de wereld, die dus de aanslagen van Israel vrijwel unaniem afkeurt, begrijpt door 911 en 311 juist steeds beter hoe de Israeli zich moeten voelen.
Ik ben voor een eigen, onafhankelijke Palestijnse staat zonder Israelische inmening of nederzettingen. Maar ik ben tegen het willekeurig vermoorden van nog meer mensen dan nodig, op deze wereld.

Maarten
20-04-04, 12:54
Geplaatst door GroteWolf
Ik begrijp niet waar jij het vandaan haalt dat hier ( in NL) veel begrip is voor de manier waarop israel het vredesproces volledig verstoort. Dus dat is een foute aanname.

HAHAHAHAHAAA................
De politiek is ábsoluut múisstil, op een enkele uitzondering na!!!
De politiek die gevoerd wordt is behóorlijk Israel-vriendelijk!
ALLE steun aan Israel gaat gewoon door, en daar worden zelfs geen vragen over gesteld!
Politici produceren geen enkel geluid over hard aanpakken van Israel!
En wie dat wel doet, zoals Gretta Duisenberg, die wordt meteen gepakt in een antisemitisme-circus, net als in de VS!!

Zware verontwaardiging is in de media nauwelijks te horen.
En terwijl heel Nederland gilt over de aanslagen, en dat duidelijk terreur noemt, is er vrijwel niemand te vinden in de media, die echt duidelijk verontwaardiging laat zien inzake de Palestijnse doden. (alsof ze het aan zichzelf te wijten hebben!)
--- ik hou hier even op...

Geplaatst door GroteWolf

In Tibet ... Maar dat....kan jou niks schelen. Net als het lot van MILJOENEN christenen in Sudan.
HAHAHAHAHAHAHA!!!...
Een échte klassiek-joodse antisemitisme-redenering, maar dan geperverteerd, en vervolgens weer opgepoetst!!! :hihi:

Vroeger leidden zionisten de aandacht al graag af, door te wijzen op grote misdaden elders, en wie daar niet op doorging was blijkbaar antisemiet!
(waarbij dan verder gezwegen werd over dat Israel inderdaad tot de grote misstanden hoort!)
Dat gedoe perverteerde in steeds grimmiger wordende varianten, tot we nu eindelijk op de bodem aangeland zijn:

Wie iets zegt ten gunste van de Palestijnen, krijgt METEEN te horen, dat hij zich niet interesseert voor misstanden elders, en DUS antisemiet is!

Een iets opgepoetstere variant zien we hier.. maar volslagen onduidelijk is waarom Tibet er nog steeds bij gesleept wordt!
Mogen mensen niet meer gewoon voor hun eigen mensen staan??
Doen zionisten niet precíes hetzelfde??! Hoor je die ooit over iets anders?

Zullen we de holocaust-herdenking dan ook maar meteen afschaffen, omdat "de rest ze niet interesseert"??!

Mijn beste vriendin heeft een stickertje over Tibet op haar voordeur!
Jij niet, klootzak!
En je vrienden ook niet! En het eerste zionistische geluid tegen Tibet over de afgelopen 30 jaar moet ik nog tegenkomen!!
Intussen is het woord Tibet in zionistische kringen al honderden keren, of duizenden keren gevallen!! En dat enkel en alleen om aan te tonen dat arabieren niet deugen!!
Het gebeurt zo vaak, dat kritische joden er al over schrijven hoezeer zij daarvan walgen!
Stel voor dat jij je bek daar verder over houdt!

Vitesse
20-04-04, 12:56
http://www.bertisevil.tv/img/bazooka-bert.jpg

Vitesse
20-04-04, 12:57
http://www.bertisevil.tv/img/bazooka-bert.jpg

Vitesse
20-04-04, 12:57
http://www.bertisevil.tv/img/bazooka-bert.jpg

Maarten
20-04-04, 13:18
:hihi: Semazstraat?

GroteWolf
20-04-04, 14:03
Mogen mensen niet meer gewoon voor hun eigen mensen staan??
Doen zionisten niet precíes hetzelfde??! Hoor je die ooit over iets anders?


Zionisten? Ik ken ze niet en ben er zeker niet 1. Volgens mij heeft dat iets met het terugkeren naar Israel te maken of zo en daar heb ik niks mee. Wat moet ik daar? Maar ik heb inderdaad ook niks met mensen die alleen maar voor elkaar willen opkomen als ze hetzelfde geloven. Het is helaas erg politiek.

Voor alle duidelijkheid: Ik vindt dat de Palestijnen hun lot niet verdienen en dat Israel, vanuit het huidige perspectief, beter niet was opgericht. Weinigen beseften toen dat er toch nog heel veel mensen uit hun huizen, dorpen en steden werden verdreven om plaats te maken voor de Joden uit Europa. Of dat vond men (UN) toen niet zo belangrijk.

Maar ik heb er alle begrip voor dat die Joden, verstoten, vervolgd en massaal vernietigd, zich met alle middelen hebben ingezet om dat eigen land te behouden. Ik kan het hun (van toen) niet kwalijk nemen dat ze toen even niet aan anderen dachten. Hoe kun je nog redelijk denken, met massagraven en kampbeulen nog voor ogen? Net zo goed als ik me nu kan voorstellen dat Palestijnse tieners zo wanhopig zijn dat ze dan maar willekeurige Israeli vermoorden. Omdat hun bestaan uitzichtloos is. En dat ik het vreemd vind dat de Israelische regering zo erg aan het doordraaien is dat ze ieder perspectief uit het oog verliest.

Vreemd genoeg is het ook in deze kwestie mogelijk om de belangen en gevoelens van beide partijen te erkennen. En dan kom je er nog maar moeilijk uit. De makkelijkste weg is gewoon aan 1 kant te gaan staan en de andere de schuld van alles te geven en te willen vernietigen. Nog los van de consequenties daarvan voor de regio en de hele wereld (aan fall out bijvoorbeeld).

Jammer genoeg zijn er mensen die zelfs als je alleen maar probeert een genuanceerd oordeel te hebben je dan al van eenzijdigheid en zelfs zionisme te betichten.

L3amrani
20-04-04, 14:43
Het is mij volstrekt onduidelijk hoe ook maar iemand op het idee kan komen dat de Palestijn in het conflict in Palestina enige schuld treft.

Stel, een zootje godsdienstwaanzinnigen die denken dat de zon uit hun aars schijnt veroveren (een deel van) Vlaanderen, waarbij zij hun aanspraken legitimeren op basis van een groot sprookjesboek. De autochtone Vlaamse bevolking wordt etnisch gezuiverd en de genoemde godsdienstwaanzinnigen trekken in de Vlaamse huizen en boerderijen. Op welke wijze zijn de genoemde Vlamingen ook maar voor 0,000001 % medeschuldig aan het conflict ? Vervang Vlaanderen en Vlamingen door Palestina en Palestijnen en je hebt je antwoord.

De Palestijnen voeren een rechtvaardige strijd voor de bevrijding van geheel Palestina, van de Middellandse zee tot aan de rivier de Jordaan, van Galilea tot aan de Rode zee, en hun stad Al-Quds.

Betreffende religieuze legitimaties, in oude tijden werd Palestina bewoont door allerlei volken, die nu voortleven in de bloedbaan van de Palestijnen. Onder die oude volken was ook het volk der Israelieten, waarvan de godsdienst nu, na de nodige transformaties, wordt voortgezet in Islam en Christendom. Een variant van dit godsdienstcomplex is het huidige jodendom van Tamud (contemporain onstaan met het christendom, dus 100-300 Common Era) en Kaballah. De Kaballah is uit de 12e en 13 eeuw, en is een systeem dat sterke gelijkenis heeft het Hinduistisch/Buddistisch/Jainistische godsdienstcomplex. Indien men met alle geweld een theocratische legitimatie voor het bezit van Palestina op wil stellen, dan hebben de Islam en het Christendom als mutaties van de oude Israelitische godsdienst meer recht dan het Talmudische Kaballistische jodendom.

Maar voor normale mensen maakt dit soort legitimatie op basis van oude sprookjes überhaupt niets uit. De Palestijnen zijn sinds jaar en dag, sinds de steentijd, de rechtmatige bezitters van het land. Talmudisch Kabalistische Joden zijn verder in 14 eeuwen islambestuur doorgaans niet verhinderd zich in Palestina te vestigen. Slechts het katholieke intermezzo van 1099-1291 was in deze doorgaans fanatiek anti-judaïstisch. De Palestijnen zijn daadwerkelijk onschuldige lammeren die in hun naïviteit de invallers eerst nog hebben geholpen.

Palestijnen zijn door het voortdurende onrecht, zoals in de Palestijnse mythe van de gekruisigde Jezus*, aan het kruis worden genageld terwijl de rest van de wereld zijn handen wast. In de mythologische film van Mel Gibson kunnen wij dus in de hoofdrol zien de Palestijn, die door de kinderen van de duivel en hun dienstbare zombies wordt gepijnigd en gedood.


L3amrani


* de look-a-like welteverstaan, profeet Jezus oftewel Isa(Allahs vrede zij met hem) was door God beschermd volgens de Koran.

GroteWolf
20-04-04, 17:24
Tot op zekere hoogte een heel zinnig verhaal, maar er klopt toch iets niet. Ondanks dat er ongetwijfeld ook een groep 'echte' zionisten heeft bestaan/bestaat die om religieuze redenen naar Israel is getrokken (en die zitten wellicht nog fout ook want pas na het verschijnen van de Messias mogen Joden weer naar het beloofde land) is dat zeker niet de meerderheid.

De meerderheid der Israeli zijn Joden die dachten eindelijk een plekje op de wereld te hebben gevonden waar ze veilig waren. Omdat ze vrijwel overal zijn vervolgd om hun afkomst. Arme mensen, wiens ouders, broers en zusters zijn vermoord. Wiens eigen huizen waren afgepakt. Of hopeloze en arme mensen uit Ethiopie en Noord Afrika. Vluchtelingen zoals er nu op de wereld nog steeds heel veel zijn. Die hebben helemaal geen fanatieke geloofsbeleidenis die hun naar dat land gedreven heeft. Die dachten gewoon dat dat stukje land aan hun gegeven was. Dat dat best kon. Dat daar eigenlijk niemand woonde. En dat viel tegen.

Ik zeg dus niet dat Palestijnen daar de schuld aan hebben. Alhoewel ik ze zeker niet als onschuldige lammeren zie. Ze hebben ook vreselijke dingen gedaan en alhoewel de aanleiding te begrijpen is maakt dat het leed dat ze hebben aangericht er niet minder om. Er zijn in dit conflict nu eenmaal voornamelijk onschuldige mensen die gewoon in vrede willen leven, werken, naar school gaan, kinderen krijgen en wonen die allemaal de dupe zijn van een verkeerd gelopen geschiedenis. Die eigenlijk niet meer terug te draaien is. En al helemaal niet zolang de situatie politiek uitgenut wordt door mensen die er alle baat bij hebben de volksmassa's in de Arabische landen zo kwaad mogelijk te krijgen. Waar Sharon helaas volop aan mee werkt. En daar zal ie wel zo zijn redenen voor hebben (uitbreiding van het conflict kon dus wel eens in zijn belang zijn).

Vitesse
20-04-04, 17:39
waarbij zij hun aanspraken legitimeren op basis van een groot sprookjesboek.

Hebben wij in Nederland een groot sprookjesboek? Naar welk boek refereer je met deze uiting?

L3amrani
20-04-04, 19:08
Geplaatst door GroteWolf
Tot op zekere hoogte een heel zinnig verhaal, maar er klopt toch iets niet. Ondanks dat er ongetwijfeld ook een groep 'echte' zionisten heeft bestaan/bestaat die om religieuze redenen naar Israel is getrokken (en die zitten wellicht nog fout ook want pas na het verschijnen van de Messias mogen Joden weer naar het beloofde land) is dat zeker niet de meerderheid.

De meerderheid der Israeli zijn Joden die dachten eindelijk een plekje op de wereld te hebben gevonden waar ze veilig waren. Omdat ze vrijwel overal zijn vervolgd om hun afkomst. Arme mensen, wiens ouders, broers en zusters zijn vermoord. Wiens eigen huizen waren afgepakt. Of hopeloze en arme mensen uit Ethiopie en Noord Afrika. Vluchtelingen zoals er nu op de wereld nog steeds heel veel zijn. Die hebben helemaal geen fanatieke geloofsbeleidenis die hun naar dat land gedreven heeft. Die dachten gewoon dat dat stukje land aan hun gegeven was. Dat dat best kon. Dat daar eigenlijk niemand woonde. En dat viel tegen.

Ik zeg dus niet dat Palestijnen daar de schuld aan hebben. Alhoewel ik ze zeker niet als onschuldige lammeren zie. Ze hebben ook vreselijke dingen gedaan en alhoewel de aanleiding te begrijpen is maakt dat het leed dat ze hebben aangericht er niet minder om. Er zijn in dit conflict nu eenmaal voornamelijk onschuldige mensen die gewoon in vrede willen leven, werken, naar school gaan, kinderen krijgen en wonen die allemaal de dupe zijn van een verkeerd gelopen geschiedenis. Die eigenlijk niet meer terug te draaien is. En al helemaal niet zolang de situatie politiek uitgenut wordt door mensen die er alle baat bij hebben de volksmassa's in de Arabische landen zo kwaad mogelijk te krijgen. Waar Sharon helaas volop aan mee werkt. En daar zal ie wel zo zijn redenen voor hebben (uitbreiding van het conflict kon dus wel eens in zijn belang zijn).

Jij komt hieromtrent 'een beetje' diepgang te kort, jammer. Als je het mij toestaat, om je het een en ander over deze ingewikkelde materie te vertellen, dan zou dat fantastisch zijn. Zie dit als een soort eye-opener. Laten we beginnen om niet de selectieve krokodillentraantjes de vrije loop te geven en de zaken onder een "objectieve loep" bekijken.

Datgene wat jij vreselijk noemt, interpreteer ik voor het gemak als "Zinloos geweld". Nou, dat is het zeker niet. Er komen daardoor alleen nog zionistische fanatici zich als kolonist in Palestina vestigen en lijdt de zionistische economie enorm schade. We zien nu dat de zionisten zich eindelijk beginnen terug te trekken uit delen van Palestina, waarmee het effect van de acties wordt aangetoond.

Alle zionistische kolonisten zijn schuldige dieven en als er al enige morele bedenkingen bij sommige acties zouden kunnen zijn, gaat het hoogstens om noodweerexces. Hoe dan ook ligt de verantwoording altijd bij de "initiator" van het geweld.

De zelfmoordaanslagen hebben pas significante betekenis gekregen nadat alle andere middelen hebben gefaald. Het Westen was en is volkomen op de hand van de zionisten en is alleen bereid wat hypocriete geluiden te maken onder gigantische druk, zoals met de oliecrisis van 1973, via vliegtuigkapingen en nu met de aanslagen van groeperingen zoals "Al-Qa'ida. Het Westen heeft een uitgesproken vooroordeel ten bate van de zionisten, dat sinds medio 1970, dankzij allerlei acties en boycotten en boycotdreigingen, een heel erg klein beetje is aangepast.

De zionisten hebben alles uit de kast moeten halen om toch maar genoeg joden te DWINGEN naar Palestina te verhuizen. Zo wilden vrijwel alle joden in Europa na 1945 naar de VSA. Alleen door zware druk van de zionisten op de Amerikaanse regering, met echte verbodsbepalingen door de geallieerden en door enorme propaganda-campagnes konden de zionisten een behoorlijk deel van de joden in Europa naar Palestina krijgen. Voor 1945 was qua immigratie het zionisme eenvoudig een mislukt project, de joden wilden overal naar toe behalve Palestina. Hedendaags is Palestina vooral een doorgangsstation voor joden uit arme streken, om via Palestina naar het rijke Westen te komen. Overigens is de kans dat een 'zwarte' Jood een burgerstatus in 'Israel' krijgt zo goed als nihil. Racistisch en discriminerend?.

Zelfs met al hun etnische zuiveringen, leugens en hele en halve dwang t.o.v. joden die een ander land wilden verlaten zijn de zionisten er NIET in geslaagd een joodse staat te vestigen of een joodse meerderheid te scheppen. De Palestijnen zijn ondanks alles nog steeds in de meerderheid, en dat is ook logisch. Zij horen bij het land, en de joden niet. Alleen met gerrymandering, verdeling van de Palestijnen in categories van Israelische Arabieren, Oost-Jerusalem-Palestijnen, Gaza-bewoners, Westbankers, Vluchtelingen, kunnen de zionisten voorkomen dat eenvoudig democratie volgens gewone Westerse beginsel Yasser Arafat de president maakt van geheel Palestina.

De Palestijnen hoeven geen wetten op te stellen om te verhinderen dat joden naar Palestina komen. Alleen de zionistische joden zorgen in dit opzicht voor overlast, maar zonder de zionistische machtsontplooing zijn er alleen de religieus bevlogenen en wat fanatici die met alle geweld in Palestina willen wonen. In 14 eeuwen islambestuur was er grosso modo geen last voor de joden. Uitzondering het katholieke bestuur 1099-1291 CE en rond 1000 CE de gekke heterodoxe kalief Hakim die joden EN christenen EN moslims vervolgde omdat hij zichzelf al incarnatie van Allah beschouwde. Feit blijft dat de moslims ten opzichte van de christenen en joden steeds relatief tolerant waren (niet vol liefde uiteraard, geen democratie in moderne zin), terwijl de christenen die Palestina beheersten en de joden die sinds 1948 de baas spelen zich schuldig maakten en maken aan massamoord en etnische zuivering van de afwijkende groepen. Dus christenen tegen moslims en joden, en joden tegen christenen en moslims.

Zonder zionisme gaan de joden gewoon naar Amerika, Duitsland, Australië, Canada, kortom, naar de welvarende Westerse landen. Als een jood moet kiezen tussen wonen in Dachau of Jerusalem, zal hij meestal voor Dachau kiezen. Uiteraard zien de "white Pride" de joden liever niet in Europa, maar in de Amerikaanse grootsteden zoals New York bijvoorbeeld.


L3amrani

DEMOcraat
20-04-04, 21:59
Geplaatst door VanDaal
Vorig jaar oktober zei Ahmad Abu Halabaya in z'n preek in de moskee die op de officiële Palestijnse televisie werd uitgezonden : "Joden zijn Joden. Zij moeten worden geslacht en gedood zoals Allah, de Almachtige, het bevolen heeft. Heb geen medelijden met de Joden, in welk land zo ook zijn, bestrijdt hen overal."

Kijk dit geeft wel aan hoe complex het is. Er is alleen een politieke oplossing mogelijk.

en dat geloof je.
wel een beetje laat als allah dat wou de moslims hadden immers 1400 jaar de tijd gehad om dat te doen.
aan de preek in die moskee kun je wel zeggen tot hoever het gekomen is tussen die 2 bevolkingsgroepen door de zionisten.
ontmantel die zooi en alles zal weer het zelfde zijn zoals 1400 jaar geleden is.

DEMOcraat
20-04-04, 22:03
Geplaatst door Joepie
Erg dat het geloof als excuus wordt gebruikt om geweld tegen anderen goed te praten.

de eene gebruikt het geloof als excuus om geweld tegen een andere goed te praten.
de ander gebruikt het geloof als excuus om aanspraak te maken op een land die hij nooit gekend heeft.
zie jij het verschil.

Evian
20-04-04, 22:56
Geplaatst door Ahlu_Sunaah
Beste medelanders,

Verontwaardigd ben ik...wat bent u stil...u keurt israelische tereurdaden goed. Maar u was toch degene die van de daken schreeuwt dat u walgt van zelfmoord aanslagen...kijk naar de foto als dit geen terroristische daad is dan bent u werkelijk geindoctroneerd door de israelische propaganda machine.


Dat is inderdaad heel erg wat ze daar hebben gedaan en ik snap ook wel waarom mensen overgaan tot zelfmoordaanslagen. Alleen snap ik niet waarom die oudere baardmannen dat niet doen. Waarom plegen zij zelf geen zelfmoordaanslag??? Zij praten de jonge naievelingen hoop en frustratie in en beloven hen rivieren met honing en melk en zoveel maagden als je maar wil... Wel, als dat zo is waarom plakken zij geen staven dynamiet om de middel. Binnen 3 seconden het Paradijs toch?

Zelfmoord is een enkeltje Hel en dat zijn de woorden van God! Op geen enkele manier mag je een eind aan je leven maken... Doe je dat wel (voor welk doel dan ook) dan staat je een zware bestraffing te wachten...:).

Al Sawt
20-04-04, 23:21
Geplaatst door GroteWolf
Ik begrijp niet waar jij het vandaan haalt dat hier ( in NL) veel begrip is voor de manier waarop israel het vredesproces volledig verstoort. Dus dat is een foute aanname.

Maar anderzijds kan ik je wellicht iets proberen uit te leggen aangaande je vraag.
In Tibet wordt een volledige bevolking van Tibettanen 'Verchineest'. Dat gaat gepaart met onderdrukking, martelingen, gevangenneming, moorden etc. In een mate die zeker niet onder doet voor de onderdrukking van het Palestijnse volk (echt zeker niet dus). Maar dat....kan jou niks schelen. Net als het lot van MILJOENEN christenen in Sudan.
Dus, jij geeft alleen om de Palestijnen omdat dat, net als jij, Moslims zijn. En dat is niet zuiver. Behalve dat, zijn de Palestijnen ook nog eens raciaal, historisch en cultureel op een lijn met een Marokkaan. Een Palestijnse Moslim of een Christen, is een Arabier en deelt het zelfde erfgoed met me.

En dat kan ik niet over een Tibetaan zeggen. Sterker nog; het is heel vreemd dat GW alleen de moslims verwijten naar hun hoofden slingert, wegens hun 'falende' solidariteit jegens de Tibetanen.

Waarom wordt die vraag door GW, niet aan andere lieden gesteld?
En waarom wordt de steun van een Nederlandse Jood richting Israel niet verwijten?

Grote Wolf! Eenzijdig verwijten maken, is niet zuiver!


Geplaatst door GroteWolf
Het zou wel heel erg gesteld zijn met de wereld als we niks doen aan de vernietiging van Tibet omdat de Tibettanen toevallig alleen staan en we de Chinezen nu eenmaal niks kunnen vertellen maar wel heel erg begaan zijn met het lot van de Palestijnen. Of met de Israeliers.


Geplaatst door GroteWolf
Omdat we Molsims zijn, of erger nog, Israeliers.

Geplaatst door GroteWolf

omdat de Palestijnen kinderen en bejaarden opblazen. Dat we dat wel belonen, Dat we bewoners van een racistische entiteit belonen, met steun en nog erger met solidariteit. Alleen maar om een oudheidkundige tafereel te bewerkstelligen. Schande!

Geplaatst door GroteWolf

maar het leed van de Tibettanen niet. Erg! Vooral als we telkens 60 jaar in het verleden blijven omkijken, zal het niet veranderen!

Geplaatst door GroteWolf

Ik begrijp wel dat je het anders zietIk vraag me af, hoe een persoon met oogkleppen op; het nog kan begrijpen ?


Geplaatst door GroteWolf
maar de kern zou je kunnen erkenen: je voelt je verbonden met de Palestijnen omdat ze Moslim zijn. Omdat ze net als mij Arabieren zijn en daarom de identificatie patroon voor 100% invullen .


Geplaatst door GroteWolf
Maar de rest van de wereld, die dus de aanslagen van Israel vrijwel unaniem afkeurt, begrijpt door 911 en 311 juist steeds beter hoe de Israeli zich moeten voelen. Je doelt op de VS en Europa.
Als dat de gehele wereld is, dan heb je een gehandicapte wereldbeeld.

Over de sympathie voor de Palestijnen, hoef je niet druk over te maken. Ook al zouden ze de hele wereld tegen hun hebben, toch hebben ze 1.miljaard moslims aan hun zijde. Is 1.000.000.000. niet de halve wereld?

Geplaatst door GroteWolf

Ik ben voor een eigen, onafhankelijke Palestijnse staat zonder Israelische inmening of nederzettingen. Maar ik ben tegen het willekeurig vermoorden van nog meer mensen dan nodig, op deze wereld. Maar als Israeliers aan het moorden slaan, dan ben je zeker blind voor?

Al Sawt
20-04-04, 23:53
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Goed stuk van Wolf.

Geef dit conflict een menselijk gezicht, Je hebt het mis.
De Tibetanen hebben ook een gezicht! En dat is in de vorm van Dalai Lama. Helaas voor hem en voor zijn volk, is zijn gezicht meer decoratief in internationaal verband dan symbolischse kracht.

Je kan eerder concluderen, geef dit conflict een historische tragedie.
En je hebt een partij, die zich op basis van die tragedie moraal onaantastbaar acht!

In dit geval, is het de holocaust en is het Israel die zich moraal sterk voelt.

En daar kan geen enkel lieve, onschuldige en onderdrukte Palestijnse kinderengezicht tegen.


Geplaatst door 151 Nobelprizes

Wat Wolf zegt is waar: joden hoopten daar een plekje te vinden, en zijn vanaf day one geconfronteerd met alweer oorlog en weerstand. Wie zijn de Joden, om ze klakkeloos te accepteren als de toekomstige overheersers? Want jij doet het voorkomen, dat ze zicht op een vrediglievende wijze in hun kiboets tussen de Arabieren zouden gaan nestelen. Terwijl iedereen weet, dat ze een droom gebaseerd op onzin gingen najagen. En dat die droom; Medina Ysrael behelste, wat ten koste zou gaan van miljoenen Palestijnen. En dan vraagt Nobelprizes zich af; "waarom de o zo onschuldige Joden geconfronteerd werden door oorlogen en weerstand".



Geplaatst door 151 Nobelprizes
Dat gaat iets doen met mensen. Dat valt vanuit de westerse stoel nauwelijks te bevatten. Vooral als je geconfronteerd wordt door een Toendra-'Semiet', die je olijfgaard en huis gaat opeisen.
Ik geef je gelijk dat de bevattingsvermogen, van menig Westerlingen op dit gebied faalt. Maar ik kan ze geen ongelijk geven, met de verschrikkingen van WO2 in hun achterhoofd en onvermogen om over Oud-Israel te filoseferen in het licht van de huidige tijd.



Geplaatst door 151 Nobelprizes
Maar het mag niet leiden tot het ontmenselijken van de joden en de Palestijnen en het politiseren van deze groepen.
Als het aan mij lag, waren de joden daar nooit terechtgekomen. Het is geen rustige plek. Geen plek die bij de joden past, Dit krijg je, als je een gebied met 1000en jaren oude beschaving gaat opeisen. Ze hadden voor hun eigen veiligheid en levensvatbaarheid van hun staat, ergens in Arika ten zuiden van de Sahara een lokatie moeten zoeken.


Geplaatst door 151 Nobelprizes

want het was alweer gebaseerd op verdediging dat uitmondde in stalen tanden om hun bestaansrecht te garanderen. Hun bestaansrecht werdt in Europa in twijfel getrokken en niet in MO. Juist om naar een andere plaats te trekken, hebben ze hun eigen 'bestaansrecht' in twijfel getrokken.

Geplaatst door 151 Nobelprizes

Alle andere volkeren met zulke sterke identiteit, hebben altijd hun eigen plaats gehad of gehouden op deze aarde. Een Marokkaanse Jood verschilt weinig met een Marokkaanse moslim. En ik kan het weten. Want waar ik woon in Marokko, staat bekend als de Joodse hart van Marokko. Hun levenstijl- doelend op de cultuur en normen en waarden, verschilt nauwelijks van een Marokkaanse moslim. Een Berberse Jood verschilt op zijn buurt sterk van een gearabiseerde Jood die in een Marokkaanse stad woont.

Dus die 'sterke identiteit' had je uit geloofwaardigheids redenen, beter achterwege moeten laten.

Geplaatst door 151 Nobelprizes

Maar nu zitten de joden tussen mensen die te weinig of juist te veel op hen lijken. En de contrasten in de ontwikkeling van henzelf zijn enorm. Wat wil je, als ze bijna alle rassen en culturen van het Orient en Europa vertegenwoordigen.

arnd
21-04-04, 00:06
Geplaatst door VanDaal
Vorig jaar oktober zei Ahmad Abu Halabaya in z'n preek in de moskee die op de officiële Palestijnse televisie werd uitgezonden : "Joden zijn Joden. Zij moeten worden geslacht en gedood zoals Allah, de Almachtige, het bevolen heeft. Heb geen medelijden met de Joden, in welk land zo ook zijn, bestrijdt hen overal."
Kijk dit geeft wel aan hoe complex het is. Er is alleen een politieke oplossing mogelijk.

Er is heel veel complex in het leven, maar daar hoort dit volgens mij niet bij......
Dit lijkt me zelfs een redelijk enkelvoudige eenduidig te interpreteren opdracht. Kan je niet zoveel kanten mee op, zal ik maar zeggen.

- Als de preken hier in Nederland al leerstellig van aard zijn, dan zullen ze dat daar zéker zijn. Dus ik mag aannemen dat deze instructie rijkelijk onderbouwd is met Koran-citaten?!

Dus aanname van mij: Joden slachten wordt rijkelijk goedgekeurd door de Koran. En dus door Allah.
(Anders trek je toch zo'n rigoreuze conclusie niet?)

Al Sawt
21-04-04, 01:00
Geplaatst door DEMOcraat
en dat geloof je.
wel een beetje laat als allah dat wou de moslims hadden immers 1400 jaar de tijd gehad om dat te doen.
aan de preek in die moskee kun je wel zeggen tot hoever het gekomen is tussen die 2 bevolkingsgroepen door de zionisten.
ontmantel die zooi en alles zal weer het zelfde zijn zoals 1400 jaar geleden is. De 'sommige' Westerlingen zien dergelijke uitlatingen voor waarheid aan, om vervolgens in de misvatting te leven dat hun misdaden in het verleden niet uniek waren/zijn

Maarten
21-04-04, 06:10
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Goed stuk van Wolf.

Geef dit conflict een menselijk gezicht, want wat er daar gebeurt is nog altijd mensenwerk. En net zozeer als de muiters hier de grote meerderheid overschreeuwen, overschreeuwen ook daar de muiters. Of nog erger: hissen hun extremisme vanuit de schaduw van de coulissen in de spreektoeters van de media.
Want ondanks oorlogen, constante bedreiging, en het handhaven van de bezetting, is het nog altijd de meerderheid die het anders wil. En niet eens omdat ze ziek zijn van geweld, maar omdat zij het altijd al anders gewild hebben.
Maarten's ramblings zoals "zie je wel wat een smeerlappen die Israelis zijn", daar kan een fatsoenlijk mens niets mee. Maar fatsoenlijke mensen staan ook aan de zijlijn en hebben geen stem.
Wat Wolf zegt is waar: joden hoopten daar een plekje te vinden, en zijn vanaf day one geconfronteerd met alweer oorlog en weerstand. Dat gaat iets doen met mensen. Dat valt vanuit de westerse stoel nauwelijks te bevatten. Maar het mag niet leiden tot het ontmenselijken van de joden en de Palestijnen en het politiseren van deze groepen.
Als het aan mij lag, waren de joden daar nooit terechtgekomen. Het is geen rustige plek. Geen plek die bij de joden past, want het was alweer gebaseerd op verdediging dat uitmondde in stalen tanden om hun bestaansrecht te garanderen. Alle andere volkeren met zulke sterke identiteit, hebben altijd hun eigen plaats gehad of gehouden op deze aarde. Maar nu zitten de joden tussen mensen die te weinig of juist te veel op hen lijken. En de contrasten in de ontwikkeling van henzelf zijn enorm.

Net als Wolf zit je hier even de hele Eretz-Israelpolitiek te ontkennen!
Die is de hoofdoorzaak van de aanhoudende ellende!
Scheef k al massa's verhalen over, maar jij schrijft liever mooie verhalen over joden.
Hek op de 1967 grens, en nóeven van de westbank, dan zijn ze 2/3 van de problemen kwijt, klaar!
Dat willen ze voor geen goud, en de aanhang wil dat niet zien.

En over mijn vele bindingen met joodse zaken, waar ik al vaak genoeg over schreef, daar wil je ook al niet van weten.
Punt is, dat ze van jou nooit smeerrlappen mogen zijn, maar niet dat ze het van mij in alles zouden zijn.

En de problemen in Nederland worden ook al veroorzaakt, doordat je uit het Israel-kamp hier nooit afkeuring van de smeerlapperij hoort. Je zit helemaal op de lijn van de mensen die de problemen veroorzaken, hier op de site ook.
Het eerste menselijke geluid over Arabieren op deze moslimsite vanuit de Pro-Israel club moet ik nog zien! Zó erg is het! (ik zal wel wat niet gezien hebben..)

Maarten
21-04-04, 06:18
Geplaatst door Evian
Zij praten de jonge naievelingen hoop en frustratie in en beloven hen rivieren met honing en melk en zoveel maagden als je maar wil... Wel, als dat zo is waarom plakken zij geen staven dynamiet om de middel. Binnen 3 seconden het Paradijs toch?


De hele situatie daar indoctrineert ze 100x zo erg, als wat anderen daar nog aan verhalen aan kunnen toevoegen.
Wie denkt dat verhalen over maagden ze zover krijgt die heeft geen verstand van mensen..
Als je ze over die maagden hoort in die filmpjes, dan komt het ook weinig overtuigend over. Kortom ze hebben veel diepere motieven. Mogelijk kunnen ze die niet verbaal uiten.
Maar jongeren willen toekomst. Die hebben ze total niet. Ze kunnen er niet weg. De ondervoeding is 25%, en dan het geweld, en de hardheid van het leven daar. Ik heb daar geen vragen meer over.

Maarten
21-04-04, 06:25
Geplaatst door DEMOcraat
de eene gebruikt het geloof als excuus om geweld tegen een andere goed te praten.
de ander gebruikt het geloof als excuus om aanspraak te maken op een land die hij nooit gekend heeft.
zie jij het verschil.

Zionisme is niet eens grotendeels door het geloof geinspireerd
en wie het Palestijnse geweld aan geloof wijt, die snapt niets van die geschiedenis, en nog veel minder van de huidige situatie.

Amlou
21-04-04, 07:33
Geplaatst door GroteWolf
Ik begrijp niet waar jij het vandaan haalt dat hier ( in NL) veel begrip is voor de manier waarop israel het vredesproces volledig verstoort. Dus dat is een foute aanname.

Maar anderzijds kan ik je wellicht iets proberen uit te leggen aangaande je vraag.
In Tibet wordt een volledige bevolking van Tibettanen 'Verchineest'. Dat gaat gepaart met onderdrukking, martelingen, gevangenneming, moorden etc. In een mate die zeker niet onder doet voor de onderdrukking van het Palestijnse volk (echt zeker niet dus). Maar dat....kan jou niks schelen. Net als het lot van MILJOENEN christenen in Sudan.
Dus, jij geeft alleen om de Palestijnen omdat dat, net als jij, Moslims zijn. En dat is niet zuiver. Het zou wel heel erg gesteld zijn met de wereld als we niks doen aan de vernietiging van Tibet omdat de Tibettanen toevallig alleen staan en we de Chinezen nu eenmaal niks kunnen vertellen maar wel heel erg begaan zijn met het lot van de Palestijnen. Omdat we Molsims zijn, of erger nog, omdat de Palestijnen kinderen en bejaarden opblazen. Dat we dat wel belonen, maar het leed van de Tibettanen niet.
Ik begrijp wel dat je het anders ziet maar de kern zou je kunnen erkenen: je voelt je verbonden met de Palestijnen omdat ze Moslim zijn. Maar de rest van de wereld, die dus de aanslagen van Israel vrijwel unaniem afkeurt, begrijpt door 911 en 311 juist steeds beter hoe de Israeli zich moeten voelen.
Ik ben voor een eigen, onafhankelijke Palestijnse staat zonder Israelische inmening of nederzettingen. Maar ik ben tegen het willekeurig vermoorden van nog meer mensen dan nodig, op deze wereld.

Het lot van de Tibettanen is geenszins van ondergeschikt belang.
Dat hier wordt geschreven dat Moslims hier geen traan om laten is een generalisatie.

RE: Ik begrijp niet waar jij het vandaan haalt dat hier ( in NL) veel begrip >>>> Ik ben zo vrij geweest om het woord "jij" te lezen als derde persoon <men>
Waar men dat vandaan haalt? Vanwege het politieke standpunt in Nederland. De politiek gaat stilzwijgend akkoord. De politiek is een afvaardiging van de Nederlandse bevolking en zou dus het standpunt van de Nederlanders moeten verdedigen. Indien dit incorrect is, zou het Nederlandse volk dit massaal aan moeten geven en dat gebeurt niet, voor zover zichtbaar.

-Amlou.

Amlou
21-04-04, 07:39
Geplaatst door Maarten
Spaar je de moeite!
En zeker op de site hier!
Die trekt namelijk allerlei autochtone idioten aan.
Die willen helemaal niets weten.
Die kun je 100x iets uitleggen, maar die zitten hier alleen maar om af te reageren.
In feite doen ze niets anders dan haat projecteren.

Eywa, goli amine :D
Ik verbaas me ook erg over enkele autochtone posters die zich als kolonisten gedragen op een site met Marokkanen in NL als targetgroep.

Natuurlijk, merheba bihoum..maar zoals van "buitenlanders" in dit Lage Land wordt verwacht dat zij zich gedragen, mag men ook verwachten dat deze gasten zich aanpassen aan het gasthuis. Maroc.nl. In ieder geval een beetje tolerantie i.p.v. sociaal oblivious te zijn.

"Enkele" dus. Niet iedereen.

-Amlou.

Julien
21-04-04, 12:45
Geplaatst door Al Sawt
Omdat Israel de agressor is en Hamas de aangevallen partij is.
Hamas pleegt aanslagen op een manier, hoe Israel de Palestijnse gebieden bezet.

als Hamas aanslagen pleegt, is Hamas weer de agressor.. dus dat ik een kul-argument.

Het gaat me er alleen maar om dat zelfmoordaanslagen waarbij onschuldigen omkomen niet goed te praten zijn.

Julien
21-04-04, 12:46
Geplaatst door Maarten
Ik heb aan Beheer verzocht om je met nick en al van de site af te flikkeren.

ik wist dat jij arrogant was en jezelf altijd gelijk vindt hebben, maar dit slaat alles.

Julien
21-04-04, 12:48
Geplaatst door Maarten
Er komt hier een Moslim met een Moslimonderschrift op een Moslimsite..
En die komt hier uitleggen dat die duizenden doden die de Israeli's veroorzaken, reacties geven..

En dan reageer jij zo?

Dan moet niet alleen jij, maar ook je familie en waar je vandaan komt wel volslagen achterlijk zijn.
We praten hier over zwaar geschift. Echt aan hulp toe.

wat ben jij getikt zeg.. sinds wanneer betekent maroc.nl een moslimsite? Vuile racist die je bent, alsof alle marokkanen moslim zijn. Dus nederland.nl mag alleen maar christenen aantrekken?

En jij als Nederlander komt hier toch ook?

GroteWolf
21-04-04, 14:10
El 3Amrani:

Je wordt verblindt door haat. jammer. Je ontkent een volk het recht op menselijkheid. Je wilt niet meer zien dat het ook gewoon mannen, vrouwen en kinderen zijn, met pijn en verdriet. Die ook niet zo zouden willen leven. Dan houdt alles op.


Maarten: Net als Wolf zit je hier even de hele Eretz-Israelpolitiek te ontkennen!
Die is de hoofdoorzaak van de aanhoudende ellende!
Scheef ik al massa's verhalen over, maar jij schrijft liever mooie verhalen over joden.
Hek op de 1967 grens, en nóeven van de westbank, dan zijn ze 2/3 van de problemen kwijt, klaar!

Ik weet niet wat ik ontken maar hier ben ik het wel mee eens. Dus?


Over de sympathie voor de Palestijnen, hoef je niet druk over te maken. Ook al zouden ze de hele wereld tegen hun hebben, toch hebben ze 1.miljaard moslims aan hun zijde. Is 1.000.000.000. niet de halve wereld?

Nee Al Sawt, 1 miljard Moslims zijn niet de halve wereld. Er zijn al 1.5 milard Indiaers en 1.5 miljard Chinezen. Totaal zo'n 6 miljard mensen geloof ik.

Ik vind het een onterecht verwijt dat ik eenzijdige kritiek heb. Als ik aangeef dat Israel een vergissing is, beter niet had kunnen betsaan en het huidige regime alle perken te buiten gaat, is dat geen kritiek? Ik heb juist wel kritiek maar ik heb geen haat in me ten opzichte van Israele of Palestijnen. Dus ik heb geen zin om totaal onredelijk alle Israeli als door DNA bepaalde moordenaars te zien. Ze zitten in een situatie die ze zelf ook niet gewild hadden en er is onder andere geen uitweg omdat ze die niet gegund wordt door 1 miljard Moslims. Ik denk dat jij en sommige anderen hier gewoon vinden dat alle Israeli maar weg moeten en de hele staat opgedoekt. Dat gaat niet gebeuren tenzij met een enorm bloedbad in het MO. Dat lijkt mij dus pure haat zonder enig positief doel. Wat heb je er aan?

Dat jij je als Arabier 100% verbonden voelt met de Palestijnen is wmb niet per se logisch. Maar ik geef toe dat ik me als Koefaar meer en meer verbonden voel met andere Koefaar. Dat ik me zo voel heeft er trouwens mee te maken dat Moslims er keer op keer op wijzen dat zij anders zijn. Maar dat gevoel verbindt ons dus ook weer, dat lijkt me logisch.

supersaiyan3
21-04-04, 14:59
Assalaam moe3alaikoem,

Shaych Al-`Othaymien werd gevraagd over de Islaamitische regelgeving betreffende mensen die zelfmoord plegen tijdens het plegen van bomaanslagen


Vraag: Wat is de uitspraak betreffende de handelingen van djihaad waarbij sprake is van zelfmoord, zoals het vastbinden van springstof (bommen) aan een auto en daarmee de vijand bestormen? Bedoeld wordt de handeling waarvan de uitvoerder weet dat hij zonder twijfel dood zal gaan door het uitvoeren ervan.

Antwoord: Welzeker, mijn mening is dat hij wordt beschouwd als iemand die zichzelf heeft gedood (iemand die zelfmoord heeft gepleegd) en als gevolg daarvan zal hij worden gestraft in de hel. Volgens hetgeen dat is bevestigd door de uitspraak van de Profeet :

“Werkelijk, wie zichzelf opzettelijk (i.e.: met de intentie hiertoe) doodt, zal zeer zeker worden gestraft in het vuur van de hel, waarin hij voor altijd zal verblijven.” (Boechaarie (5778) en Moslim (109 and 110)

Echter, degene die ontwetend was en het niet wist, en er vanuit ging dat zijn daad goed was en geliefd was bij Allaah, dan hopen wij dat Allaah hem vergeeft voor hetgeen hij gedaan heeft uit onwetendheid of idjtihaad, alhoewel ik geen excuus voor hem vind in deze tijd. Dit is omdat deze manier van zelfdoding welbekend en veelvoorkomend is onder de mensen, dus het is aan deze persoon om betreffende deze zaak te vragen aan de mensen van kennis (de geleerden), totdat de rechte leiding is onderscheden van de valse.

En van dat wat verassend is, is dat deze mensen zichzelf doden ondanks dat Allaah het heeft verboden, zoals Hij zegt:

“En doodt jullie zelf niet, voorzeker, Allaah is de meest barmhartige voor jou.” ( Soerah en-Nisaa, Aiyah 29).

En velen onder hen wensen niets anders dan wraak nemen op de vijand, met welke middelen dan ook, of het nu helaal of haraam is. Ze willen dus alleen hun dorst naar wraak bevredigen.

We vragen allaah om ons te zegenen met vooruitziende blik in ons geloof en daden die Hem bevallen, werkelijk, Hij is krachtig over alle dingen.

Shaych Ibn 'Othaymien.

Al Sawt
21-04-04, 18:42
Geplaatst door GroteWolf
Nee Al Sawt, 1 miljard Moslims zijn niet de halve wereld. Er zijn al 1.5 milard Indiaers en 1.5 miljard Chinezen. Totaal zo'n 6 miljard mensen geloof ik. Toch is 20% van de bewoners van de aardkloot, een potentiel pro-Palestijn.

Dan laat ik ook andere volkeren, die ook pro-Palestijns is. Zoals de meeste Z-Afrikanen die hun voormalige strijd, met die van de Palestijnen identificeren.

Geplaatst door GroteWolf

Ik vind het een onterecht verwijt dat ik eenzijdige kritiek heb. Met eenzijdig verwijt, doel ik op jouw verhaal van de Tibetanen en telkens maar richten op de Palestijnse kant van het verhaal.

Telkens is het volgens jouw wereldbeeld, moslims tegen de Koeffar.
Telkens moeten de Palestijnen zich 'gedragen'.


Geplaatst door GroteWolf
Als ik aangeef dat Israel een vergissing is, beter niet had kunnen betsaan en het huidige regime alle perken te buiten gaat, is dat geen kritiek? Deels wel. Maar het is meer een voetnoot, dan een alinea in de tekst. En wederom vind je, dat de Palestijnen de schuld dragen van de hele situatie.


Geplaatst door GroteWolf
Ik heb juist wel kritiek maar ik heb geen haat in me ten opzichte van Israele of Palestijnen. Dus ik heb geen zin om totaal onredelijk alle Israeli als door DNA bepaalde moordenaars te zien.
Wie ziet de Israeliers als genetisch bepaalde moordenaars?
Niemand!

Maar het neemt niet weg, dat verreweg alle Israeliers medeschuldig zijn aan de leed van de Palestijnse bevolking.

En dat is voor de meeste mensen, waaronder jij,

Geplaatst door GroteWolf

Ze zitten in een situatie die ze zelf ook niet gewild hadden en er is onder andere geen uitweg omdat ze die niet gegund wordt door 1 miljard Moslims. Hier gaan we hier en dit is precies wat ik bedoel.
Jouw kritiek tegen Israel is heel subtiel en je schuift vervolgens de schuld richting de Islamitische wereld. Want wij moslims zijn verantwoordelijk voor de bezettingspolitiek van Israel en wij zijn ook eens verantwoordelijk voor nederzettingen die overal zijn gebouwd.

Het is Israel die door zionistische droom en daaruit voortvloeiende politiek, de weg naar acceptatie geblokkeerd heeft.

Als jij denkt dat de Arabische wereld en daarmee doelend op de Arabische massa, Israel na al haar misdaden en ophisterij gaan erkennen of accepteren, dan heb je het geheel mis.

Het is net alsof je de bestaan van Nazi-Duitsland gaat accepteren of haar verdwijning gaat uitleggen, dat de Europeanen haar geen uitweg hebben gegund.


Geplaatst door GroteWolf
Ik denk dat jij en sommige anderen hier gewoon vinden dat alle Israeli maar weg moeten en de hele staat opgedoekt. Dat gaat niet gebeuren tenzij met een enorm bloedbad in het MO. Dat lijkt mij dus pure haat zonder enig positief doel. Wat heb je er aan?Of de Israelische volk moet verdwijnen? Dat lijkt me onhaalbaar.

Maar de staat Israel zal hoe dan ook moeten verdwijnen. Want de Palestijnse vluchtelingen hebben meer recht op terugkeer naar Palestina, dan een Russische jood met zijn historische claim in z`n achterbroekzak.

Misschien heeft het met haat te maken, want ik koester geen liefde voor de gemiddelde Israel, maar die haat wordt wel gevoed door onrecht en misdaden van die bij elkaar aangeharkte volk.


Geplaatst door GroteWolf

Dat jij je als Arabier 100% verbonden voelt met de Palestijnen is wmb niet per se logisch. Het is pas logisch, als Russische jood zich verbonden acht met een ethiopische jood.

Het is pas logisch, als je als Nederlander geraakt wordt door de aanslagen van 11-Sept.

Is dit krom of niet?

Geplaatst door GroteWolf

Maar ik geef toe dat ik me als Koefaar meer en meer verbonden voel met andere Koefaar. Dat ik me zo voel heeft er trouwens mee te maken dat Moslims er keer op keer op wijzen dat zij anders zijn. Maar dat gevoel verbindt ons dus ook weer, dat lijkt me logisch. Niet echt logisch! Want een Israelier ziet jou en mij als een goyim en dan moeten we volgens jou redenatie, een soort verbondschap voelen met elkaar. Of klopt het niet?

Voel je echt alleen gebonden met Israel, omdat 'jullie' in onze ogen koeffars zijn?

R@shid
21-04-04, 18:51
Geplaatst door Maarten
Ik heb aan Beheer verzocht om je met nick en al van de site af te flikkeren.
Serge, je komt zo overspannen over in deze topic. Het lijkt wel of het allemaal een beetje naar je bol is gestegen. Relax! :)

Vitesse
21-04-04, 19:28
Spaar je de moeite!
En zeker op de site hier!
Die trekt namelijk allerlei autochtone idioten aan.
Die willen helemaal niets weten.

Serge, een slechte dag vandaag, echte boeven op gesprek gehad? :blij:

Yunis
22-04-04, 00:12
Geplaatst door Vitesse
Serge, een slechte dag vandaag, echte boeven op gesprek gehad? :blij:


:kalasniko
Met zulke vrienden als jij begrijp ik Maarten zeer goed......
Ik heb persoonlijk veel bewondering voor het geduld dat forumleden opbrengen om die anti-islamisten en zionisten op Maroc.nl op een normale manier te antwoorden.......
Gelet op het feit dat sommigen slechts deze forum misbruiken om hun verderfelijke meningen te verspreiden....
Nogmaals :fpetaf: voor de geduldige forumleden.....
Ik zelf zou die anti-islamisten en zionisten wel kunnen :fplet:

Vitesse
22-04-04, 08:18
Met zulke vrienden als jij begrijp ik Maarten zeer goed......

HUH?????

Maarten
22-04-04, 08:40
Geplaatst door Amlou
Eywa, goli amine :D
Ik verbaas me ook erg over enkele autochtone posters die zich als kolonisten gedragen op een site met Marokkanen in NL als targetgroep.

Natuurlijk, merheba bihoum..maar zoals van "buitenlanders" in dit Lage Land wordt verwacht dat zij zich gedragen, mag men ook verwachten dat deze gasten zich aanpassen aan het gasthuis. Maroc.nl. In ieder geval een beetje tolerantie i.p.v. sociaal oblivious te zijn.

"Enkele" dus. Niet iedereen.

-Amlou.

Exact!
Hopen van die autochtonen komen hier de beschaving uithangen, en het eerste wat ze doen is over alles heen walsen omdat ze zichzelf zo belangrijk vinden.
De hoeveelheid onfatsoen, dat is niet te geloven. Van mij mag je het koloniaal vertoon noemen hoor. Respect? Begrip? Inlevingsvermogen? Nou, hopen autochtonen zitten hier vooral de pisbak uit te hangen. Gelukkig zijn er heel wat uitzonderingen.

Kijk eens naar dit topic. Er wordt eens om wat begrip gevraagd voor die aanslagen. Wat zie je? niks. Hoop afgereageer en moralistisch geblaat, maar behoorlijke discussies? Forget it.

Maarten
22-04-04, 09:14
Geplaatst door GroteWolf

Ik weet niet wat ik ontken maar hier ben ik het wel mee eens. Dus?


Nou ja, als je die Eretz Israel politiek net als ik als hoofdoorzaak ziet, dan kun je daar dus vooral de stagnatie in het vredesproces aan wijten, en de gruwelijke gevolgen van een bezetting dus ook.
En dan kun je er ook niet meer onderuit om de aanslagen als een zeer legitieme zelfverdedigingsreactie te zien.
En dat is ook wat het is.
Dat is wat de schrijver wil uitleggen.
Ik vind dan ook dat je dat eerst maar eens moet erkennen, voor je opmerkt dat doden iets afschuwelijks is.

Maar de trend in de discussies, en in de politiek en de media is helemáal niet zo! De zelfverdedigings-component wordt voortdurend genegeerd, terwijl de Palestijnen veel sterkere redenen hebben om daar een beroep op te kunnen doen, dan de Israeli's.
In Israel is de kans om slachtoffer van Palestijnen vrijwel nihil, terwijl in de gebieden het voor helemaal niemand mogelijk is om te ontkomen aan de gevolgen van de bezetting. De aanslagen zijn zeer plaatselijke en tijdelijke gebeurtenissen, terwijl de bezetting een permanente toestand is, in zeer grote delen.

Ik ben toch echt niet dol op verkoolde lijken, maar het lukt me met geen mogelijkheid om de legitimiteit van de zelfverdediging hier de bestrijden. Kijk, ik vind de Palestijnen die er tegen zijn echt wel beschaafd en zo, en heb daar veel respect voor, maar omgekeerd sta je met je mond vol tanden tegenover de Palestijnen die daar anders over denken.

En Israeli's en Bush hoeven er al helemáal hun mond niet over open te doen, want als je ziet wat DIE al als legitieme reden voor zelfverdedigingreacties opgeven, dan wordt volgens die moraal onderhand het hele in zee drijven van alle joden wel legitiem.
Als éen aanslagje volgens de Amerikanen al aanleiding mag zijn om half Ramallah in puin te schieten, dan mag de complete 36 jarige bezetting wel aanleiding zijn om Israel compleet van de kaart te vegen, nietwaar?

Er zitten heel wat consequenties aan vast hoor, zodra je de Eretz Israel politiek als hoofdoorzaak ziet. En die zag ik bij jou niet, vandaar..

Maarten
22-04-04, 09:28
Geplaatst door Julien
wat ben jij getikt zeg.. sinds wanneer betekent maroc.nl een moslimsite? Vuile racist die je bent, alsof alle marokkanen moslim zijn.

Marokkanen beschouwen zichzelf doorgaans als door geboorte moslim ja (hoewel er ook christelijke en joodse Marokkanen zijn)
Beheer ziet deze site dan ook als een moslim-site, hoewel er tolerantie voor zeer veel is.
Godslastering stond of staat bijv. ook bovenaan de strafpuntenlijst.

Allemaal zaken die jou blijkbaar ontgaan terwijl je hier met je poten door allerlei zaken heenwalst.
Zie m'n reactie op Amlou maar, en hoe het hier voortdurend aan elementair respect ontbreekt.
Die hagana? Meteen er af flikkeren! No questions asked! Zwaar onder de maat, meteen afvoeren. Hoezo probleem?? Gewoon een kwestie van stofzuigen hoor, of uitmesten! Sanitaire maatregel, meer niet.

jaja
22-04-04, 09:31
Geplaatst door Maarten
[B]Nou ja, als je die Eretz Israel politiek net als ik als hoofdoorzaak ziet, dan kun je daar dus vooral de stagnatie in het vredesproces aan wijten, en de gruwelijke gevolgen van een bezetting dus ook. Dat kan ... je bent dan wel erg monocausaal bezig ... of anders geformuleerd .. simplisitisch ...

En dan kun je er ook niet meer onderuit om de aanslagen als een zeer legitieme zelfverdedigingsreactie te zien. dat kan heel gemakkelijk .. lees maar verschillende fatwa's van bekende moslim geleerden in en buiten MO ... zelfmoordaanslagen mogen niet volgens de meest gangbare uitleg van de Islam ... Om over aanslagen op vrouwen en kinderen maar te zwijgen ... Verder ben jij toch zo'n strijder voor het internationaal recht .. ook daar staat dat het niet mag ... Dus legitiem is het sowieso niet ...
Over begrijpelijk valt te praten, legitiem niet.

En dat is ook wat het is.
Dat is wat de schrijver wil uitleggen.
Ik vind dan ook dat je dat eerst maar eens moet erkennen, voor je opmerkt dat doden iets afschuwelijks is. kortom, alleen als je met Maarten eens bent heb je recht van spreken .. hij is de maat aller dingen .. of het nou het juiste geloof binnen de Islam, het jodendom, het Christendom gaat .. Maarten is de bron van alle kennis .. als het gaat hoe internationaal recht toegepast moet worden .. Wanneer wel en wanneer niet .. Maarten is de enige die de waarheid in pacht heeft ....
(NB: Hoe zit het nu met Cyprus ... argumenten zijn er nog steeds zie ik boven ..:) Gezien hoe de Russen en de Grieks-Cyprioten te keer gaan tegen het plan? Ze hebben het over internationaal recht, recht van terugkeer, rechten van verdrevenen etc. etc. .. maar ja .. het is niet in Palestina, dus dan geldt het "recht" anders ...:)))


Maar de trend in de discussies, en in de politiek en de media is helemáal niet zo! De zelfverdedigings-component wordt voortdurend genegeerd, terwijl de Palestijnen veel sterkere redenen hebben om daar een beroep op te kunnen doen, dan de Israeli's.
In Israel is de kans om slachtoffer van Palestijnen vrijwel nihil, terwijl in de gebieden het voor helemaal niemand mogelijk is om te ontkomen aan de gevolgen van de bezetting. De aanslagen zijn zeer plaatselijke en tijdelijke gebeurtenissen, terwijl de bezetting een permanente toestand is, in zeer grote delen. ehm .. gekeken naar de slachtofferlijst van de laatste jaren .. de aantallen spreken jouw bewering toch tegen - nb: ook de cijfers van de palestijnse mensenrechtenbeweging ...


Ik ben toch echt niet dol op verkoolde lijken, maar het lukt me met geen mogelijkheid om de legitimiteit van de zelfverdediging hier de bestrijden. Kijk, ik vind de Palestijnen die er tegen zijn echt wel beschaafd en zo, en heb daar veel respect voor, maar omgekeerd sta je met je mond vol tanden tegenover de Palestijnen die daar anders over denken. .. klinkt al iets anders als "legitiem".... zoals gezegd, over begrijpelijk valt te praten, niet over legitimiteit.


En Israeli's en Bush hoeven er al helemáal hun mond niet over open te doen, want als je ziet wat DIE al als legitieme reden voor zelfverdedigingreacties opgeven, dan wordt volgens die moraal onderhand het hele in zee drijven van alle joden wel legitiem.
Als éen aanslagje volgens de Amerikanen al aanleiding mag zijn om half Ramallah in puin te schieten, dan mag de complete 36 jarige bezetting wel aanleiding zijn om Israel compleet van de kaart te vegen, nietwaar? .. en dan zeggen ze dat recht niets met wraak te maken heeft en blind is ...Niet in Maastricht blijkbaar ...:)


Er zitten heel wat consequenties aan vast hoor, zodra je de Eretz Israel politiek als hoofdoorzaak ziet. En die zag ik bij jou niet, vandaar.. precies zoals je zegt .. "zodra" je eerst een paar vooronderstelling als feiten poneert zonder ze te bewijzen .. dan kan je heel veel beredeneren. (Het is een beroemt genre .. "if" ...)
Echter, als je - zoals ook veel mensen doen - de situatie iets ingewikkelder inschat, dan wordt het beeld anders. Dan is de Eretz Israel politiek een belangrijk element in het conflict, een element dat zeer zeker opgegeven moet worden om een oplossing te bereiken. Echter, dan weet je ook dat het niet het enige is dat de weg naar een oplossing blokkeert. En dan ben je ook bereid naast die eretz Israel idee naar andere belangrijke problemen te kijken .. en dan zal het je wellicht lukken - à la Kofi Anan - een oplossing voor het probleem te bewerkstelligen ... Wederom, zie Het westen en de Islam

Maarten
22-04-04, 11:02
Geplaatst door jaja Dat kan ... je bent dan wel erg monocausaal bezig ... of anders geformuleerd .. simplisitisch ...
Je kunt er inderdaad nog wel een lijstje van andere Israelische belangen aan toevoegen ja.
Maar die uitstelpolitiek van 36 jaar, verdrijvingspolitiek, investeringen van mijlarden, en de doelstellingen overal zetten de Eretz-Israel Politiek wel met glans bovenaan ja.

zelfmoordaanslagen mogen niet volgens de meest gangbare uitleg van de Islam
En doden volgens de christenen niet. Toch blijkt uit de fatwas van vele westerse regeringsleiders, dat ze zelfverdediging door Israel zeer legitiem vinden. Sinds wanneer kom jij met Islam aan om te bepalen wat legitime zelfverdediging is ?

Verder ben jij toch zo'n strijder voor het internationaal recht .. ook daar staat dat het niet mag
nooit mag, in de interpretatie van jaja. Nou, het is nog maar de vraag wat er in dit geval uit zou komen.

Cyprus
Je bent werkelijk met argumenten overgoten, en geeft geen antwoord op de meest voor de hand liggende vraag. Dus ben ik er over uitgepraat. Ik blijf niet aan de gang.

ehm .. gekeken naar de slachtofferlijst van de laatste jaren .. de aantallen spreken jouw bewering toch tegen - nb: ook de cijfers van de palestijnse mensenrechtenbeweging ...
Daar mag je dan de Israelische soldaten van af trekken, want daar vind men van dat er op geschoten mag worden als alternatief voor die aanslagen. Verder lees je weer eens slecht, want ik vergeleek veel meer dan dodenaantallen. Of wou je Palestijns slachtofferschap reduceren tot de doden ? Jij wel he ? Foutje ? Vandaar ook dat ik je als idioot rond het onderwerp beschouw.

.. klinkt al iets anders als "legitiem".... zoals gezegd, over begrijpelijk valt te praten, niet over legitimiteit. Onzin. Als ZIJ legitime zelfverdediging claimen, en zij kunnen dat zelfs naar hier gangbare normen, en IK sta met mijn mond vol tanden bij het antwoord, dan IS die legitiem !
Geinig hoe jij – die altijd er op wijst hoe gebrekkig de normering der wereldorde nog is – ineens godje voor anderen gaat spelen. Ik heb die arogantie niet. Voorlopig heeft Hamas 100x zoveel reden voor zelfverdediging als Bush of Israel, en zitten ze met hun redenen vér boven welke gangbare norm dan ook. Internationaal recht ? Zet die tekst eerst maar neer. Praten we dan verder.

.. en dan zeggen ze dat recht niets met wraak te maken heeft en blind is ...Niet in Maastricht blijkbaar ...:) Ik snap het. Zodra de Palestijnen de moraal der Israeli’s of Bush gaan hanteren, heet het ineens wraak. Nou jaja, weet je wat? Ik geef je bij deze helemaal gelijk! :)

precies zoals je zegt .. "zodra" je eerst een paar vooronderstelling als feiten poneert zonder ze te bewijzen .. dan kan je heel veel beredeneren. (Het is een beroemt genre .. "if" ...)
Echter, als je - zoals ook veel mensen doen - de situatie iets ingewikkelder inschat, dan wordt het beeld anders. Dan is de Eretz Israel politiek een belangrijk element in het conflict, een element dat zeer zeker opgegeven moet worden om een oplossing te bereiken. Echter, dan weet je ook dat het niet het enige is dat de weg naar een oplossing blokkeert. En dan ben je ook bereid naast die eretz Israel idee naar andere belangrijke problemen te kijken .. en dan zal het je wellicht lukken - à la Kofi Anan - een oplossing voor het probleem te bewerkstelligen ... Wederom, zie Het westen en de Islam ...:)
Tuurlijk joh! :moe: miljarden geinvesteerd in gebieden die ze graag teruggeven. Kan er nog wel een paar A4tjes als bewijs aan toevoegen. Mar het maakt toch niet uit wat ik aanvoer. Jij gaat toch weer miereneuken over de details, tot ver voorbij de grenzen van het bespottelijke , dus daar begín ik niet eens aan! :) Ik stel liever voor dat ze elke Israeli op de westbank meteen door zijn kop schieten, dat lijkt me in dit geval een uiterst elegante ethische en doelmatige oplossing, en dan kunnen we daarna weer over interessante zaken gaan praten.
Dat Israel is bijna het failliet van de VN, man! Begin je maar eens af te vragen waar ze allemaal niet toegekomen zijn door de corruptie in deze zaak! Die slachtoffers tel je waarschijnlijk met de miljoenen! Maar daar ga ik met jou absoluut niet over lullen.

Een vent die bij de onderbouwing van zijn zaken nog niet weet of ie zich moet beroepen op de wetten van de Hunnen, de Islam, of de meest fijnzinnige nuances in het Internationaal recht, daar ga ik niet veel tijd aan besteden! Wie nergens voor staat krijgt ook geen antwoord, simple as that!

jaja
22-04-04, 11:49
Geplaatst door Maarten
[B]Je kunt er inderdaad nog wel een lijstje van andere Israelische belangen aan toevoegen ja.
Maar die uitstelpolitiek van 36 jaar, verdrijvingspolitiek, investeringen van mijlarden, en de doelstellingen overal zetten de Eretz-Israel Politiek wel met glans bovenaan ja. tuurlijk .. er is maar één schuldige ... Heb je ooit in de werkelijkheid rond gelopen? Meestal ligt het bij een conflict wat gecompliceerder ...

En doden volgens de christenen niet. Toch blijkt uit de fatwas van vele westerse regeringsleiders, dat ze zelfverdediging door Israel zeer legitiem vinden. Sinds wanneer kom jij met Islam aan om te bepalen wat legitime zelfverdediging is ? ... oh sinds sommige moslims en sommige niet-moslims doen alsof alles heel simpel is .. dat is het dus niet. Naast OBL en andere figuren zijn er ook veel islamitische autoriteiten die er een andere mening op na houden. Dat dat jou niet uitkomt .. tja ... dat is dan jammer .. maar je kunt het niet ontkennen. JIJ begon over legitimiteit ... nou, er zijn dus duidelijk "vragen" over die legitimiteit, zelfs van de kant van islam-geleerden. In die context lijkt mij jouw stellige uitspraak dus weer eens "simplistisch".


nooit mag, in de interpretatie van jaja. Nou, het is nog maar de vraag wat er in dit geval uit zou komen. .. dat is voor mij minder van belang in deze specifieke discussie. Ik gebruikte deze verwijzing enkel om aan te tonen dat jouw stelling over de legitimiteit op z'n minst omstreden is ... (understatement of the year ...)
Kortom, op grond van twee voor jou toch vaak geciteerde bronnen van legitimiteit is jouw stelling NIET zo maar houdbaar ... daarmee blijkt maar weer eens dat jij veel roept, maar datd e fundamenten niet zo sterk zijn ...
Dat zou verder niet zo erg zijn .. er zijn wel meer mensen die steeds maar wat roepen .. maar op deze wijze spiegel jij mensen onder het mom van "deskundigheid" iets voor dat gewoon zo niet klopt.

Je bent werkelijk met argumenten overgoten, en geeft geen antwoord op de meest voor de hand liggende vraag. Dus ben ik er over uitgepraat. Ik blijf niet aan de gang.laat me niet lachen ...
twee, min of meer ... die beide een beetje nadere inspectie niet overleefden ...
Het is voor jou toch geen probleem om een lijstje van 10 argumenten te maken ... :) .. geen grote verhandeling - gewoon puntsgewijs, steekwoorden, whatever ...
(NB: natuurlijk wel dezelfde uitgangspositie gebruiken voor alle conflicten .. niet de ene keer zeggen de werkelijkheid maakt het onmogelijk .. en bij het conflict zeggen "screw reality, dat iets wat ik zeg in de werkelijkheid natuurlijk nooit gebeurt heeft geen invloed op mijn theoretische verhandeling ..." je hebt de kritiek van de Grieks-Cyprioten nu toch wel gelezen op dat door jou als "rechtvaardig" geaccepteerde Kofi-voorstel ...:) )


Daar mag je dan de Israelische soldaten van af trekken, want daar vind men van dat er op geschoten mag worden als alternatief voor die aanslagen. Verder lees je weer eens slecht, want ik vergeleek veel meer dan dodenaantallen. Of wou je Palestijns slachtofferschap reduceren tot de doden ? Jij wel he ? Foutje ? Vandaar ook dat ik je als idioot rond het onderwerp beschouw. als je de strijders aan de ene kant van de slachtofferlijst af haalt, dan ook van de andere kant ... beetje consequent zijn .. ok, niet je sterkste punt, maar probeer het eens ... misschien gaan mensen dan ooit eens geloven in wat je zegt!!:)

Oh, en het slachtofferschap van de palestijnen omvat veel meer dan de doden en gewonden - ben ik volledig met je eens .. (overigens geldt dat wederom ook aan de andere kant, maar consequent .. ik weet het .. niet je sterkste punt ...)


Onzin. Als ZIJ legitime zelfverdediging claimen, en zij kunnen dat zelfs naar hier gangbare normen, en IK sta met mijn mond vol tanden bij het antwoord, dan IS die legitiem ! vreemde opvatting van legitiem ... zeker voor een jurist! Volgens de hier gangbare normen .. je bedoelt met "hier" hopelijk niet Nederland ...?? Ik ga er maar vanuit dat je bedoelt "Palestina"... Je bedoelt dus dat iedereen zelf maar beslist wat legitiem is .. en als JIJ er niets op weet te zeggen dan is het legitiem ... Je hebt jezelf al weer tot de allerhoogste verheven ...:) ...De enige arbiter hier op aarde over recht en onrecht .. :D
Meanwhile in the real world ...


Geinig hoe jij – die altijd er op wijst hoe gebrekkig de normering der wereldorde nog is – ineens godje voor anderen gaat spelen. Ik heb die arogantie niet. Voorlopig heeft Hamas 100x zoveel reden voor zelfverdediging als Bush of Israel, en zitten ze met hun redenen vér boven welke gangbare norm dan ook. Internationaal recht ? Zet die tekst eerst maar neer. Praten we dan verder. ... voor een figuur die zo op "recht" hamert ... verdwijnt "recht" wel erg snel uit het zicht ... als je even niet de consequenties daarvan kunt verdragen.
Waar ontken ik het recht op zelfverdediging ..? Ik ontken het recht op bepaalde methodes en technieken ... Maar zoals zo vaak maak jij van de mening van iemand iets anders als wat ze zelf zeggen ...


Ik snap het. Zodra de Palestijnen de moraal der Israeli’s of Bush gaan hanteren, heet het ineens wraak. Nou jaja, weet je wat? Ik geef je bij deze helemaal gelijk! :) .. onverwachts, maar toch ... is er nog hoop dat Maarten ooit nog eens mee doet in the echte wereld?? Wellicht! Over de moraliteit van Bush en de Israelische regering ... daar valt veel negatiefs over te zeggen .. wellicht niet helemaal precies wat jij in je hoofd had, maar ook niet diametraal het tegenovergestelde ...
Dat Bush en de Israelsiche regering zo nu dan goed fout zitten .. volledig mee eens!! Dat maakt echter niet dat daarmee van de andere kant alles geoorloofd is!


Tuurlijk joh! :moe: miljarden geinvesteerd in gebieden die ze graag teruggeven. Kan er nog wel een paar A4tjes als bewijs aan toevoegen. Mar het maakt toch niet uit wat ik aanvoer. Jij gaat toch weer miereneuken over de details, tot ver voorbij de grenzen van het bespottelijke , dus daar begín ik niet eens aan! :) Ik stel liever voor dat ze elke Israeli op de westbank meteen door zijn kop schieten, dat lijkt me in dit geval een uiterst elegante ethische en doelmatige oplossing, en dan kunnen we daarna weer over interessante zaken gaan praten.
Dat Israel is bijna het failliet van de VN, man! Begin je maar eens af te vragen waar ze allemaal niet toegekomen zijn door de corruptie in deze zaak! Die slachtoffers tel je waarschijnlijk met de miljoenen! Maar daar ga ik met jou absoluut niet over lullen. het is goed dat je toegeeft dat je hier alleen maar wat zit te lullen en je verstand hebt uitgeschakeld .. nadat je je hoofd onder de koude kraan hebt gehouden en weer met serieuse oplossingen verschijnt valt er wellicht weer te praten ..

NB: ik begrijp dat je er ook voor bent om alle Turkse kolonisten op de Cyprus door hun kop te schieten ... wat doen we met die lieden in Sudan ? .. Javaanse kolonisten op Irian Yaya ... ach, we kunne zo lang doorgaan .. En al die misstanden hebben geen enkele impact op de Vn .. en het feit dat de Vn in al die gevallen net zo handelt als met Israel ... Tuurlijk niet .. want Maarten ziet dat niet dagelijks op zijn bureau .. en wat Maarten niet ziet, dat bestaat niet .. of doet er niet toe ...
Israel blaast de Vn niet op, zelfs Irak blaast de Vn niet op, zelfs Kosovo blaast de VN niet op ... want de Vn is iets anders als wat jij er - overigens alleen als het over Israel gaat - van maakt ... maar dat weet jij misschien nog wel beter dan ik ... :) .. maar consequent zijn .. het is zo moeilijk ...:)


Een vent die bij de onderbouwing van zijn zaken nog niet weet of ie zich moet beroepen op de wetten van de Hunnen, de Islam, of de meest fijnzinnige nuances in het Internationaal recht, daar ga ik niet veel tijd aan besteden! Wie nergens voor staat krijgt ook geen antwoord, simple as that! Oh je bedoelt die wetten die jij voor Cyprus gelijk op de helling zet en de afgrond inkiepert .. omdat de werkelijkheid nu eenmaal belangrijker is ..? Foei .. jij HUN..:D!!
Jij staat voor internationaal recht ...??? .. nou, heb je je stelling al uitgelegd aan de leider der Grieks-Cyprioten ...?

Ik pas gewoon de normale handelingen van de VN toe op alle conflciten .. jij doet dat ook, behalve waar het om Israel gaat ...
Daar verkies jij geen kans op een oplossing boven een magere kans ...

Maarten
22-04-04, 13:24
Jaja... je haalt zelf je eigen onlogica er maar uit hoor. Daar ligt teveel van voor het oprapen. Geldt ook voor de zelf verzonnen problemen n.a.v mijn stellingen. Die zijn enkel in jouw optiek een probleem. En aangezien jij geen keuzes maakt in je optiek zal werkelijk álles een probleem blijven! Maakt niet uit voor welke stelling in welk onderwerp.

Trouwens over je fatwa's.. guttegut.. aqaida, Irak, ja.. Maar de zelfverdedigingsrechten van de Palestijnen?? Islam tegen? U deponeert de fatwa's maar hoor, hihi..

Misschien moet je een verhaal gaan houden over de belangen van de Hunnen destijds, en hoe de onder de voet gelopen volkeren eigenlijk medeschuld hadden, omdat het toch een "Conflict" was nietwaar?

Cyprus? Nogmaals: voldoende VN belangen om een uitzondering op zelfbeschikkingsrechten te maken, tenminste (net) zo verdedigbaar, dat buitenstaanders als marginale rechter daar moeilijk kritiek op hárd kunnen maken. Palestina? Geen enkel VN belang te verzinnen. En jij komt er na 5x vragen ook niet mee. Einde verhaal.

jaja
22-04-04, 15:16
Geplaatst door Maarten
[B]Jaja... je haalt zelf je eigen onlogica er maar uit hoor. Daar ligt teveel van voor het oprapen. Geldt ook voor de zelf verzonnen problemen n.a.v mijn stellingen. Die zijn enkel in jouw optiek een probleem. En aangezien jij geen keuzes maakt in je optiek zal werkelijk álles een probleem blijven! Maakt niet uit voor welke stelling in welk onderwerp. jij maakt keuzes, alleen is niet duidelijk op welke gronden. Als het om Cyrpus of andere gebieden gaat met conflicten dan is het pragmatisme wat de klok slaat, waarbij het recht alleen als element in de discussie wordt meegenomen, maar zonder meer (deels) genegeerd kan worden, inclusief Vn-resoluties over kolonisten, verdrijvingen, recht van terugkeer etc.
Alleen in één geval wordt het pragmatisme verlaten en is elke variant van onderhandelingen of pragmatisme een groot schandaal en is iedereen die zich daarvoor uitspreekt van alles en nog wat, maar in ider geval niet beschaafd.
Dat is inconsequent en vraagt om uitleg, die jij duidelijk niet bereid bent te geven.
Volgens jouw heb je "redenen" gegeven in "De Islam en het Westen"... maar die zijn andere mensen niet echt opgevallen .. of wel?? Zou iemand uit Maarten's brij aldaar de redenen kunnen distilleren waarom Cyprus een bevolkingsgroep WEL verdreven mag worden en GEEN recht van terugkeer mag krijgen, terwijl de bezettingsmacht mag blijen en de kolonisten ALLEMAAL mogen blijven zitten waar ze zitten ...:)
Oh ja, en waarom het geen schade toebrengt aan de VN dat ze doodleuk hun eigen resluties in de prullenbak gooien als niet van toepassing ...

Nogmaals, ik ben ook voor het Kofi-plan ... maar ik begrijp niet waarom Maarten er voor is ... als strijder voor het toepassen van internationaal recht en VN-resoluties ...


Trouwens over je fatwa's.. guttegut.. aqaida, Irak, ja.. Maar de zelfverdedigingsrechten van de Palestijnen?? Islam tegen? U deponeert de fatwa's maar hoor, hihi.. jij neemt het woord "legitiem" in de mond voor zelfmoordaanslagen ... legitiem betekent dat het volgens het recht mag ... volgens welk recht is dan de vraag. Islamitisch recht is het niet, internationaal recht is het niet ... Tot nu toe kom je niet verder dan de daders vinden het legitiem en ik, Maarten, kan hen niet tegenspreken ... Dat vind ik wat mager voor het toekennen van "recht" ...
nogmaals "begrijpelijk" is een ander verhaal.


Misschien moet je een verhaal gaan houden over de belangen van de Hunnen destijds, en hoe de onder de voet gelopen volkeren eigenlijk medeschuld hadden, omdat het toch een "Conflict" was nietwaar? ben jij vast beter in .. neem Cyprus .. daar aps jij het toch toe??
(NB: Overigesn, ook de Hunnen hadden een oorlogsrecht ... :D)


Cyprus? Nogmaals: voldoende VN belangen om een uitzondering op zelfbeschikkingsrechten te maken, tenminste (net) zo verdedigbaar, dat buitenstaanders als marginale rechter daar moeilijk kritiek op hárd kunnen maken. Palestina? Geen enkel VN belang te verzinnen. En jij komt er na 5x vragen ook niet mee. Einde verhaal. welke belangen van de VN zijn belangrijker dan de rechten van de mensen die het betreft? Dit is ongelovelijk vaag .. "belangen" ...

Tot nu toe had je het over, we kunnen Turkije niet onder druk zetten ... (maar ja, je hebt zelf elders betoogt dat dat in echte wereld ook niet met Israel zal gebeuren wegens "belangen" :))
Turkije heeft oude rechten ... als oude veroveraar en kolonisator ....

GroteWolf
22-04-04, 15:27
Voel je echt alleen gebonden met Israel, omdat 'jullie' in onze ogen koeffars zijn?


Ja. Helaas wel.
Het lijkt er op dat alle volkeren, Japanners, Chinezen, Indasche Hindoes, Zuid Amerikaanse latino's, Europeanen, Amerikanen, Thai, Russen, Israeli etc vooruit willen en de Moslims niet. Ik zeg niet dat dat vooruit perse beter is, wie weet is er aan techniek en welvaart wel een grens, en het is slecht voor het milieu, maar de wereld laat zich helaas makkelijk verdelen in Koefaar en Moslim.
Moslims willen, lijkt het, niet hetzelfde als de rest van de wereld. Ik begrijp heel goed dat Al Qaida niet de 1 miljard Moslims vertegenwoordigen en ook dat er voldoende Moslims zijn die wel vrijdenkend zijn en wetenschap willen beoefenen en boeken lezen. Maar er is helaas een sterke stroming die vrij dogmatisch is en de Islam puur absoluut ziet. Wat wel consequent is want een religie is geen keuze of zo, je gelooft het 100% of je gelooft het niet.



Nou ja, als je die Eretz Israel politiek net als ik als hoofdoorzaak ziet, dan kun je daar dus vooral de stagnatie in het vredesproces aan wijten, en de gruwelijke gevolgen van een bezetting dus ook.
En dan kun je er ook niet meer onderuit om de aanslagen als een zeer legitieme zelfverdedigingsreactie te zien.
En dat is ook wat het is.
Dat is wat de schrijver wil uitleggen.
Ik vind dan ook dat je dat eerst maar eens moet erkennen, voor je opmerkt dat doden iets afschuwelijks is.


Ik zie niet in wat het zoeken naar een schuldige oplevert. Het zou absoluut beter zijn als Israel al haar nederzettingen opgeeft wat ze helaas niet zullen doen. En de staat Israel opheffen, zoals Al Swat suggereert, lijkt me onzin. Dat Palestijnse vluchtelingen kunnen terugkeren lijkt me vooral mogelijk als dit in de nieuwe onafhankelijke Palestijnse staat gebeurt.
Maar goed, dat is allemaal utopisch. Wie er recht heeft op wat en zo. Voorlopig vallen er bijna dagelijks doden in dit conflict en noem me wat je wil, ik vind dat zonde van al die mensenleven en een doodzonde voor de nabstaanden en de verminkten.

Maarten
23-04-04, 01:13
Jaja, over cyprus heb ik alles aangetipt: Turkije, Griekenland, de Navo, de EU, en de positie van Turkjke in het MO, en tegen je gezegd, dat jij altijd goed war in die dingen, en dat je het verhaal zélf maar moest shrijven! VN belangen zat, omdat alles gemoeid is met de ontwikkeling van de vrede in dat gebied! Makkie!
En antwoord op mijn uiterst cruciale vraag krijg ik al 6x niet, dus ik hou het voor gezien.

O, en die legitimiteit? ZIJ claimen die, en hebben daar eenzelfde soort argumenten voor, die zo'n beetje overal ter wereld als legitime redenen voor zelfverdediging worden aangevoerd! En dat is Zat voor de kwalifiatie legitiem!

En als je het wil snappen: schrijf dan een mooi verhaal over zelfverdedingingsrechten van israeli's. Kies in Word dan voor "alles vervangen" en maak er dan Palestijnen van. Lees het dan, en dan wordt je een hoop duidelijk. En als je per ongeluk niet goed uitgekeken hebt, dan staat er dat de Palestijnen vanwege een dode zwangere vrouw best Haifa aan gort mogen knallen.

PS: bedenk maar dat - net zoals zelfbeschikkingsrechten voortvloeien uit eeuwenlange bewoning en in wezen niet door VN regels - mensenrechten ook niet enkel hun basis hebben in een paar A4tjes, en zelfverdedigingsrechten ook niet enkel bestaan doordat wat stropdassen daar wat over gezegd hebben! Noem dit soort recht maar gerust een soort natuurrecht, waarvan de VN regels enkel een formulering en een erkenning zijn.

Hamas? Zou niet weten waarom je dat niet legitiem zou mogen noemen.. Onder vergelijkbare omstandigheden zouden wij er waarschijnlijk nog véel eerder mee beginnen dan Hamas. En ik geloof niet dat we ons daarbij de wet lieten voorschrijven door de organisatie van olieproducerende landen of een ander verweggistan, wel?
En als er iets bewezen heeft een verweggistan te zijn in de zaak, dan is het de VN wel, dankzij de VS.
Rechten komen niet enkel van papier jaja, en vinden evenmin hun oorsprong in papier.

GroteWolf
23-04-04, 12:25
Cyprus: De Turken zitten er als uitvloeisel van het eens grote Ottomaanse rijk. Ze hebben zich er met geweld gevestigd. Ze zijn bezetters. Er woonden daarvoor geen Turken en Cyrpus was 100% Orthodox Christelijk.
Dat de Turken daar zitten is dus onrechtmatig.

Evian
23-04-04, 13:18
Geplaatst door Maarten
De hele situatie daar indoctrineert ze 100x zo erg, als wat anderen daar nog aan verhalen aan kunnen toevoegen.
Wie denkt dat verhalen over maagden ze zover krijgt die heeft geen verstand van mensen..
Als je ze over die maagden hoort in die filmpjes, dan komt het ook weinig overtuigend over. Kortom ze hebben veel diepere motieven. Mogelijk kunnen ze die niet verbaal uiten.
Maar jongeren willen toekomst. Die hebben ze total niet. Ze kunnen er niet weg. De ondervoeding is 25%, en dan het geweld, en de hardheid van het leven daar. Ik heb daar geen vragen meer over.


Dat klopt, maar de belofte van een betere wereld waarin zij alles zullen krijgen wat zij maar wensen doet hen meer dan vaak de das om... Het gros van de zelfmoordaanslagplegers zijn jonge mannen die het niet zo nauw met de Islam hebben genomen in hun leventje (drank, meisjes etc.)... Als dat allemaal teniet kan worden gedaan, ze een hele mooie plaats staat te wachten en de natie ook nog eens trots op hen zal zijn wat let ze dan? Die hardheid waar je het over hebt is er en speelt ongetwijfeld een rol, maar onrecht is niet alleen de drijfveer. Want dan zou de wereld een en al zelfmoordaanslagpleger zijn...:).

Maarten
23-04-04, 14:10
Geplaatst door GroteWolf
Cyprus: Dat de Turken daar zitten is dus onrechtmatig.
Dat vind ik ook. En ik vind dat je niet moet kloten met zelfbeschikkingsrechten, en ben dus tegen die legalisatie. Maar ik ben de VN niet, en het punt is dat de VN zo'n beslissing toch kan verkopen vanwege andere VN doelstellingen in de regio. Dan sta je eigenlijk met je mond vol tanden, omdat je niet duidelijk kunt aantonen dat de VN fout zaten met die beslissing. En dat is dan eigenlijk einde verhaal.

Maar de discussie ontstond n.a.v. Palestina. Ik verdedig daar altijd de toepassing van zelfbeschikkingsrechten door VN optreden. Jaja vind dat te theoretisch of idealistisch, en stelt dat de VN altijd door veel factoren bewogen worden. Toen kwam Cyprus, en zei jaja: zie je wel hoe dat gaat?
Maar ik stelde juist dat inzake Palestina die factoren ontbraken, en nodigde jaja een keer of 6 uit om met dergelijke factoren te komen. Maar dat doet hij niet.
Wat hij wel doet is hameren op het feit dat ik inzake Palestina op die zelfbeschikkingsrechten blijf hameren, terwijl ik inzake Cyprus nogal laconiek ben. Hij vindt dat hypocriet.
Maar ik vind dat er redenen genoeg zijn om verschil in die zaken te maken, met name door de beperkte beoordelingsvrijheid, die je als buitenstaander in VN beslissingen hebt. Ik zie absoluut niet in waarom de VN inzake Palestina zou moeten gaan schipperen met landrechten. Resolutie 242 is duidelijk zat, en enkel het rekken van de zaak is geen reden daarop terug te komen. Hier spelen al die andere factoren gewoon geen rol.

Toeps
23-04-04, 14:18
Geplaatst door Ahlu_Sunaah
Beste medelanders,

Verontwaardigd ben ik...wat bent u stil...u keurt israelische tereurdaden goed. Maar u was toch degene die van de daken schreeuwt dat u walgt van zelfmoord aanslagen...kijk naar de foto als dit geen terroristische daad is dan bent u werkelijk geindoctroneerd door de israelische propaganda machine.

Hoe weet jij wat ik goedkeur? Ik keur helemaal niks goed. Geen Israelische moorden, en geen Palestijnse moorden.
Er is geen geloof op de wereld waarvan je mag moorden. Geen geloof staat toe dat mensen voor god spelen. Iemand kan wel zeggen voor god te handelen, maar dat is nooit te controleren.

Maarten
23-04-04, 16:34
Geplaatst door Toeps
Hoe weet jij wat ik goedkeur? Ik keur helemaal niks goed. Geen Israelische moorden, en geen Palestijnse moorden.
Er is geen geloof op de wereld waarvan je mag moorden. Geen geloof staat toe dat mensen voor god spelen. Iemand kan wel zeggen voor god te handelen, maar dat is nooit te controleren.

Ik stel voor dat ze je hele familie maar een keer oppakken, in de Sahara dumpen, 36 jaar laten zitten, af en toe een kind door zijn kop knallen en de rest, en dan eens kijken wat er DAN uit komt.

Julien
23-04-04, 20:38
Geplaatst door Maarten
Ik stel voor dat ze je hele familie maar een keer oppakken, in de Sahara dumpen, 36 jaar laten zitten, af en toe een kind door zijn kop knallen en de rest, en dan eens kijken wat er DAN uit komt.

Ja en het is ook vreselijk om familieleden te verliezen door zelfmoordaanslagen in bussen en restaurants. Of een zwangere dochter een miskraam te zien krijgen, of een broer hebben die door zelfmoordaanslagen z'n benen heeft verloren.

Het terroristisch geweld aan beide kanten is verderfelijk!

Julien
23-04-04, 20:40
Geplaatst door GroteWolf
Cyprus: De Turken zitten er als uitvloeisel van het eens grote Ottomaanse rijk. Ze hebben zich er met geweld gevestigd. Ze zijn bezetters. Er woonden daarvoor geen Turken en Cyrpus was 100% Orthodox Christelijk.
Dat de Turken daar zitten is dus onrechtmatig.

De bezetting van Cyprus is inderdaad hetzelfde als de bezetting van Palestina! Dat moeten die Turken die tegen Israel zijn ook eerst goed in de oren knopen!

Al Sawt
24-04-04, 21:24
Geplaatst door Julien
De bezetting van Cyprus is inderdaad hetzelfde als de bezetting van Palestina! Dat moeten die Turken die tegen Israel zijn ook eerst goed in de oren knopen! Alleen is de Turkse 'bezetting' duizend keer humaner dan die van de Israeliers.

Al Sawt
24-04-04, 21:28
Geplaatst door Julien
Ja en het is ook vreselijk om familieleden te verliezen door zelfmoordaanslagen in bussen en restaurants. Of een zwangere dochter een miskraam te zien krijgen, of een broer hebben die door zelfmoordaanslagen z'n benen heeft verloren.

Het terroristisch geweld aan beide kanten is verderfelijk! Verderfelijk is de partij die de oorzaak van de bezetting is.

Beëlzebub
24-04-04, 22:20
Ik vind dat degene die een land bezet schuldig is en niet degene die zich verdedigt. Zelfmoordaanslagen zijn het gevolg van het feit dat de strijd met ongelijke (militaite) middelen uitgevochten moet worden. Treurig, maar waar.

Al Sawt
24-04-04, 22:45
Geplaatst door GroteWolf
Ja. Helaas wel.
Het lijkt er op dat alle volkeren, Japanners, Chinezen, Indasche Hindoes, Zuid Amerikaanse latino's, Europeanen, Amerikanen, Thai, Russen, Israeli etc vooruit willen en de Moslims niet. Ik zeg niet dat dat vooruit perse beter is, wie weet is er aan techniek en welvaart wel een grens, en het is slecht voor het milieu, Afgezien van Amerikanen, Jappaners en Europeanen, zijn de andere volkeren heus geen toonbeeld van vooruitgang.

Russen; Rusland mag misschien een hoogwaardige technologie bezitten, maar de economie en samenleving is niet beter op geworden. Leven in Marokko of een andere Arabische land, lijkt me aangenamer. Sterker nog, heel de Golf-regio wordt overspoeld door Russische gelukzoekers.

Indiers; India is misschien politiek stabieler dan Pakistan, maar economisch doet Pakistan het beter.

Thai: Een land die samen met haar Islamitische regionale buren als Indonesie en Maleisie, een gigantische ontwikkeling en welvaart meegemaakt had. Alleen jammer voor de Thailand, is de instorting van de economie. Waar alle Aziatische landen mee te maken hebben of gehad en toevallig is de Islamitische Maleisie, het enige Aziatische tijger die economische wederopstanding heeft gemaakt.

China: Als je een leven onder een communistische regime als vooruitgang ziet. Dan weet ik het ook niet. En geloof me; China mag misschien economisch vooruitgang, maar de armoede daar is veel erger dan Marokko en Syrie heeft een stabielere economie dan China. Sterker nog, Syrische welvaartspeil is veel hoger dan menig Oost-Europese landen.

Latino`s: Als ik jou was geweest, zou ik hun buiten de opsomming hebben gehouden. Noem mij 1 Latijnse land met stabiele economie, politieke klimaat, gelijke verdeling van rijkdom en die welvarender is dan menig Islamitische landen? Ik daag je uit, GW!

Israeliers: Aan wie zouden zij hun welvaart en vooruitgang te danken?
En Israel is een toonbeeld van een maatschappij, waar iedereen aan de wet gelijk is en waar vrede en politieke stabiliteit hand in hand gaan.

Zonder VS en EU, zou Israel net zo arm geweest zijn als Yemen.
Maar dat is voor volgens jou een leugen?

Aangezien we toch aan voorbeelden maken zijn. Vraag ik me af, hoe het zit met Islamitische Afrika en Christelijke Afrika? In welk delen, is er minder honger, wanbestuur, AIDS-epidemie, oorlogen, onlusten etc etc etc ?


Wederom ben je er in geslaagd, in het ventileren van je anti-Islam visie. Helaas waren je voorbeelden niet geslaagd. Het is juist de Islam, die aan de wieg stond van de Westerse beschaving.

Geplaatst door GroteWolf

maar de wereld laat zich helaas makkelijk verdelen in Koefaar en Moslim. Vooruitgang en welvaart gaan hand in hand met de Islam. En de meeste Islamitische landen als Maleisie, VAE, Turkije, Tunesie, Singapore, Qatar, Oman en zelfs Pakistan, Iran en Indonesie, boeken technologische en economische vooruitgang. In jouw ogen mag het misschien niet zou zijn, maar dat is logisch. Want jij hebt oogkleppen op en bekijkt dingen via een scheidslijn, een lijn die alleen jij en gelijk gestemden in het Westen zien. Want ik denk niet dat een Chinees of een Thai, zich warm gaat lopen door je vermeende bindingen met hun.
Geplaatst door GroteWolf

Moslims willen, lijkt het, niet hetzelfde als de rest van de wereld. Ik begrijp heel goed dat Al Qaida niet de 1 miljard Moslims vertegenwoordigen en ook dat er voldoende Moslims zijn die wel vrijdenkend zijn en wetenschap willen beoefenen en boeken lezen. Maar er is helaas een sterke stroming die vrij dogmatisch is en de Islam puur absoluut ziet. Wat wel consequent is want een religie is geen keuze of zo, je gelooft het 100% of je gelooft het niet. Je hebt geen enkel verstand over de Islam en haar aanhangers. Jij doet alsof je verstand van hebt en probeert (met alle respect) je visie -gebaseerd op minachting, vooroordelen en vooral op desinformatie- te slijten aan je opponenten.

Kort uitleg:

Fundamentalisme en de opkomst ervan, heeft te maken met de armoede, werkeloosheid en vooral met de dictatoriale bestuurde samenlevingen. Als een beweging zich niet openlijk en in alle vrijheid kan manifesteren, dan duikt het ondergronds en zal het gaan radicaliseren. Door de falende staat, hebben die bewegingen propaganda-munitie genoeg, om hun politieke en geradicaliseerde agenda te verkondigen. Je (doelend op hun achterban)hoeft heus geen fundamentalist voor te zijn, om hun gelijk te geven of hun te steunen.

En dezelfde processen zien we bij alle ideologische organisaties en bewegingen, wereldwijd. Ongeacht hun politieke, godsdienstige of maatschappelijke overtuiging.


Geplaatst door GroteWolf
Ik zie niet in wat het zoeken naar een schuldige oplevert. Het zou absoluut beter zijn als Israel al haar nederzettingen opgeeft wat ze helaas niet zullen doen. En de staat Israel opheffen, zoals Al Swat suggereert, lijkt me onzin. Dat Palestijnse vluchtelingen kunnen terugkeren lijkt me vooral mogelijk als dit in de nieuwe onafhankelijke Palestijnse staat gebeurt. Dus de terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen naar hun geboortegrond, is onzin.

En de terugkeer van een Toendra-'Semiet' naar zijn 'beloofde' land, is geen onzin?

Ik snap het niet? Misschien mag de Palestijnse claim om terug te keren naar hun geboortegrond na 40 jaar ontheeming, jouw in de oren klinken als onmogelijk en belachelijk.

Dan moet je echter wel onder ogen zien, dat de claim van de tegenpartij nog belachelijker, onmogelijker en zeeeeeeer gedateerder was dan de Palestijnse claim.

Dubbele moraal komt steeds duidelijk naar voren.

Trouwens,

De visie van GW, Bush of een of andere buitenstaander over Israel, bezette gebieden of de Palestijnse vraagstuk, is irelevant aan de gevoelens, meningen en doelstellingen van de Arabieren. Sterker nog, zelfs Int. recht is op dat punt irelevant.


Geplaatst door GroteWolf
Maar goed, dat is allemaal utopisch. Wie er recht heeft op wat en zo. Voorlopig vallen er bijna dagelijks doden in dit conflict en noem me wat je wil, ik vind dat zonde van al die mensenleven en een doodzonde voor de nabstaanden en de verminkten. En dat allemaal door het najagen van een fascistische ideologie; het zionisme genaamd.

Maarten
25-04-04, 14:34
Geplaatst door Beëlzebub
Ik vind dat degene die een land bezet schuldig is en niet degene die zich verdedigt. Zelfmoordaanslagen zijn het gevolg van het feit dat de strijd met ongelijke (militaite) middelen uitgevochten moet worden. Treurig, maar waar.

Zo is dat! En de VN steunt je daar helemaal in. Hoofdregel één bij de wereldvrede is, dat naties moeten ophouden elkaar te bezetten. Dat was nou net de grote lering uit WO II. Het moest nou eindelijk maar eens afgelopen zijn met die massa's idiote excuses om dat te doen.

En als je ziet wat Israel aanvoert: 3000 jaar oude claims, strategische belangen, lebensraum, preventieve bezetting enz, dan is dat daar totaal in strijd mee.
Bezetting uit zelfverdediging? Nou, dan moet er heel wat aan de hand zijn, wil dat kunnen in het VN-denken. Die redenen ontbreken hier totaal.

En je haalt jezelf dus ellende op je hals als je zoiets doet, aldus datzelfde VN-denken. Nou, alle gevolgen daarvan kun je dus op rekening van de Israeli's schrijven, ja. Daar zijn al die andere factoren totaal ondergeschikt aan. Eerst oprotten, dan klagen, en niet andersom.

Al die huidige pro-Israel visies negeren dit, en komen dus uit op een soort veredelde wetten van de Hunnen. Sja.. daar hangen dus prijskaartjes aan, he? Snap helemaal niet, dat er nog mensen zijn die daar anders over denken.

Julien
25-04-04, 15:00
Geplaatst door Maarten
Zo is dat! En de VN steunt je daar helemaal in. Hoofdregel één bij de wereldvrede is, dat naties moeten ophouden elkaar te bezetten. Dat was nou net de grote lering uit WO II. Het moest nou eindelijk maar eens afgelopen zijn met die massa's idiote excuses om dat te doen.

En als je ziet wat Israel aanvoert: 3000 jaar oude claims, strategische belangen, lebensraum, preventieve bezetting enz, dan is dat daar totaal in strijd mee.
Bezetting uit zelfverdediging? Nou, dan moet er heel wat aan de hand zijn, wil dat kunnen in het VN-denken. Die redenen ontbreken hier totaal.

En je haalt jezelf dus ellende op je hals als je zoiets doet, aldus datzelfde VN-denken. Nou, alle gevolgen daarvan kun je dus op rekening van de Israeli's schrijven, ja. Daar zijn al die andere factoren totaal ondergeschikt aan. Eerst oprotten, dan klagen, en niet andersom.

Al die huidige pro-Israel visies negeren dit, en komen dus uit op een soort veredelde wetten van de Hunnen. Sja.. daar hangen dus prijskaartjes aan, he? Snap helemaal niet, dat er nog mensen zijn die daar anders over denken.

Het is niet zo zwart-wit; Israel fout, Palestijnen goed.

Zelfmoordaanslagen worden absoluut niet door de VN geaccepteerd, dit is terroristisch verzet, want er komen onschuldige mensen bij om.

Ik ben absoluut niet pro-isrsael mocht je dat denken, maar ik kan niet tegen die motherf*ckers die onschuldigen van het leven willen beroven, en dat geldt aan beide kanten!

Nou kunnen we natuurlijk weer over 60 jaar geleden gaan praten (maar goed, diezelfde VN die je nu in je argumenten gebruikt, heeft Israel toen wel geaccepteerd als staat!), maar we leven nu in 2004 en elke Israelier die nu geboren wordt is een volwaardig legale inwoner van het land Israel (tenzij het op de bezette gebieden van na '68 is).

Beëlzebub
25-04-04, 18:19
De VN is wel een beetje dubieuze instelling geweest in de begintijd (eind jaren 40). Dat had met de machtsverhoudingen uit die tijd te doen. De dekolonisatie van het Midden-Oosten is toen niet erg goed afgehandeld en het ontstaan van Israël had natuurlijk nooit op die manier mogen plaatsvinden. Dit zijn weliswaar oude oorzaken, maar ze spelen nog wel degelijk een rol: de eerste golf vluchtelingen ontstond toen en kwam vooral op gang nadat Joodse strijdgroepen (irgun en Lehi) een genocidale actie in het plaatsje Deir Yassin hadden uitgevoerd (zie bijvoorbeeld www.deiryassin.org, waar een volgens mij redelijk stuk van de historicus Hogan te vinden is).
Misschien kan een in Israël geboren Israëli aanspraak maken op Israël, maar dan toch in een beperkte mate. Evenzo goed kunnen die honderduizenden vedreven Palestijnen daar aanspraak op maken.
Ik vind dat Israël eigenlijk maar moet inschikken en zich minstens aan de grenzen van 1967 moet houden met Oost Jeruzalem als hoofdstad van Palestina.

Maarten
26-04-04, 12:23
Geplaatst door Julien

Zelfmoordaanslagen worden absoluut niet door de VN geaccepteerd, dit is terroristisch verzet, want er komen onschuldige mensen bij om.

Bij élke oorlog komen onschuldige mensen om!
De VN hebben misschien wel regels over terreur, maar ik vraag me ernstig af hoe een rechter die hier zou toepassen, na 36 jaar bezetting en alle omstandigheden!
Maar het feit, dat jij hier begint met die paar Israeli's die omkomen, dat zegt me al genoeg.

Als ik al denk aan Israelische piloten, die betaald worden, en een pensioenpremie opbouwen door wat ze doen, vanuit een comfortabele positie op knopjes drukken, en dat vergelijk met mensen die zo stuk zitten, dat ze zichzelf opblazen, en kijk waar jij dan vervolgens je woorden aan besteed, dan wordt ik hélemaal ziek van jou. Evenwichtig standpunt? My Ass!

Julien
28-04-04, 18:13
Geplaatst door Maarten
Bij élke oorlog komen onschuldige mensen om!
De VN hebben misschien wel regels over terreur, maar ik vraag me ernstig af hoe een rechter die hier zou toepassen, na 36 jaar bezetting en alle omstandigheden!
Maar het feit, dat jij hier begint met die paar Israeli's die omkomen, dat zegt me al genoeg.

Als ik al denk aan Israelische piloten, die betaald worden, en een pensioenpremie opbouwen door wat ze doen, vanuit een comfortabele positie op knopjes drukken, en dat vergelijk met mensen die zo stuk zitten, dat ze zichzelf opblazen, en kijk waar jij dan vervolgens je woorden aan besteed, dan wordt ik hélemaal ziek van jou. Evenwichtig standpunt? My Ass!

Ben je verblind door je Palestijnenliefde ofzo? Ik heb het niet over die terroristische Israelische piloten die omkomen, dat doet me niks, dat is inderdaad een gevolg van de illegale bezetting.

Ik heb het over die moeders/ kinderen/ zwangere vrouwen/ Arabieren etc. die onschuldig omkomen omdat een stelletje hufters zich gaan opblazen in een bus.

Al Sawt
28-04-04, 19:01
Geplaatst door Julien
Ben je verblind door je Palestijnenliefde ofzo? Ik heb het niet over die terroristische Israelische piloten die omkomen, dat doet me niks, dat is inderdaad een gevolg van de illegale bezetting.

Ik heb het over die moeders/ kinderen/ zwangere vrouwen/ Arabieren etc. die onschuldig omkomen omdat een stelletje hufters zich gaan opblazen in een bus. Ik zou willen weten, hoe Julien zich zou gedragen als ie onder de bezetting geboren en getogen was.

Misschien zou zich ook als een hufter gedragen?

Maarten
28-04-04, 23:59
Geplaatst door Julien
Ben je verblind door je Palestijnenliefde ofzo? Ik heb het niet over die terroristische Israelische piloten die omkomen, dat doet me niks, dat is inderdaad een gevolg van de illegale bezetting.

Ik heb het over die moeders/ kinderen/ zwangere vrouwen/ Arabieren etc. die onschuldig omkomen omdat een stelletje hufters zich gaan opblazen in een bus.
Een zeldzaam achterlijke reactie, zelfs voor dit prikbord.
Hoeveel Israëlische moeders komen om, en hoeveel Palestijnse?
Hoeveel Israelische kinderen, en hoeveel Palestijnse?
Hoeveel zwangere vrouwen aan beide zijden?
Hoeveel Arabieren als gevolg van Israelisch of Palestijns gedrag?

Had jij nou al in de gaten, dat er aan Palestijnse zijde ongeveer 10x zoveel onschuldige slachtoffers vallen dan aan Israelische, of moeten ze jou ongeveer álles met het paplepeltje ingieten hier??!..

Lezen man! Probeer hier wat bij te leren, want je bent zo ongeveer de hofnar in de zaak !
En dode Israelische piloten.. God wat een stuk onbenul.. Zijn die er? Had iemand het daar soms over?

Julien
29-04-04, 00:17
Geplaatst door Maarten
Een zeldzaam achterlijke reactie, zelfs voor dit prikbord.
Hoeveel Israëlische moeders komen om, en hoeveel Palestijnse?
Hoeveel Israelische kinderen, en hoeveel Palestijnse?
Hoeveel zwangere vrouwen aan beide zijden?
Hoeveel Arabieren als gevolg van Israelisch of Palestijns gedrag?

Had jij nou al in de gaten, dat er aan Palestijnse zijde ongeveer 10x zoveel onschuldige slachtoffers vallen dan aan Israelische, of moeten ze jou ongeveer álles met het paplepeltje ingieten hier??!..

Lezen man! Probeer hier wat bij te leren, want je bent zo ongeveer de hofnar in de zaak !
En dode Israelische piloten.. God wat een stuk onbenul.. Zijn die er? Had iemand het daar soms over?


Als ik al denk aan Israelische piloten, die betaald worden, en een pensioenpremie opbouwen door wat ze doen, vanuit een comfortabele positie op knopjes drukken, en dat vergelijk met mensen die zo stuk zitten, dat ze zichzelf opblazen

Begin je dement te worden, ouwe knar?

Julien
29-04-04, 00:23
Geplaatst door Maarten
Een zeldzaam achterlijke reactie, zelfs voor dit prikbord.
Hoeveel Israëlische moeders komen om, en hoeveel Palestijnse?
Hoeveel Israelische kinderen, en hoeveel Palestijnse?
Hoeveel zwangere vrouwen aan beide zijden?
Hoeveel Arabieren als gevolg van Israelisch of Palestijns gedrag?

Had jij nou al in de gaten, dat er aan Palestijnse zijde ongeveer 10x zoveel onschuldige slachtoffers vallen dan aan Israelische, of moeten ze jou ongeveer álles met het paplepeltje ingieten hier??!..

Lezen man! Probeer hier wat bij te leren, want je bent zo ongeveer de hofnar in de zaak !
En dode Israelische piloten.. God wat een stuk onbenul.. Zijn die er? Had iemand het daar soms over?

Ik zou me maar eerst verdiepen in de feiten. er vallen niet 10x zoveel Palestijnse slachtoffers, maar 3x!

Daarnaast, daar gaat dit hele topic niet over. Kun je ook lezen? De titel is: Aan de Joden en westerlingen die zelfmoord aanslagen niet begrijpen!
Iemand probeert dus zelfmoordaanslagen waarbij onschuldigen omkomen goed te praten. Daar verzet ik me 100% tegen, het is namelijk schandalig! En dan kun je wel met emotionele argumenten komen, het valt gewoon niet goed te praten dat je dat doet. En wou je beweren dat er geen vrouwen/ kinderen/ zwangere vrouwen/ gehandicapten/ Arabieren zijn omgekomen door dit hufterige gedrag?

Al Sawt, ik keur de bezetting van Palestina net zo goed af als ik deze zelfmoordaanslagen afkeur. Verzet kan ook op een andere manier. In de Tweede Wereldoorlog heeft het verzet Duitse soldaten vermoord en het hen lastig gemaakt, dat is andere koek dan een Duitse bus met kinderen en vrouwen te laten ontploffen.

Maarten
29-04-04, 01:05
Geplaatst door Julien
Begin je dement te worden, ouwe knar?
Zie jij iets over dode piloten, stuk onbenul?

Maarten
29-04-04, 01:23
Geplaatst door Julien
Ik zou me maar eerst verdiepen in de feiten. er vallen niet 10x zoveel Palestijnse slachtoffers, maar 3x!

Begin dan maar eens met de Israelische soldaten in de gebieden er vanaf te trekken (volkomen onschuldig?), en dan mag je er nog complete categorien bijtellen: mensen die creperen in de kampen, of van ondervoeding sterven, geen medische hulp krijgen, of niet kunnen bereiken.. Dan alle gewonden en de medische hulp die ze krijgen aan beide zijden.. Dan de toestanden aan de controleposten, zoals de behandeling van zwangere vrouwen. Dat het aantal Palestijnen dat in elkaar gemept wordt door het leger.. en dan ben ik halverwege of zo..

Slachtoffers julien, dat is heel wat méer dan doden! En als we dáar over beginnen, dan praat je niet meer over 10x, maar over 20x of 30 keer of meer, allemaal ten gevolge van de bezetting!

En aangezien jij daar niet over begint, déug jij gewoon niet!
En als je de bezetting goedkeurt als zelfverdedigingsmechanisme, dan heb je meteen niks meer in handen om over Hamas te zeuren.
En wat wij in WOII met duitse bussen deden via onze bommenwerpers, dat ga ik je ook niet meer uitleggen

Maarten
29-04-04, 01:26
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Er spreekt zoveel liefde uit je woorden Maarten, over de omgekomen Palestijnen. It breaks my heart.
Je vemeldt hun doden ook echt uit mededogen, dat spreekt uit al je priks. Je bent echt een lieve man.
Jouw eerste zinnige post over dit conflict heb ik nog niet gezien op dit prikbord. Zelfs het gebruikelijke brandhout ontbreekt nog bij jou.

Julien
29-04-04, 01:31
En aangezien jij daar niet over begint, déug jij gewoon niet!
En als je de bezetting goedkeurt als zelfverdedigingsmechanisme, dan heb je meteen niks meer in handen om over Hamas te zeuren.
En wat wij in WOII met duitse bussen deden via onze bommenwerpers, dat ga ik je ook niet meer uitleggen

Maarten, het probleem is dat jij het Palestina-conflict veel te zwart-wit ziet. Je denkt PRECIES net als Bush, maar dan helemaal tegenenovergesteld. De Palestijnen zijn de goeierikken en de Israeli's zijn de slechterikken. Als je met een jood in Israel praat zul je net zo goed gruwelijke verhalen over aanslagen waarbij mensen zwaargewond raken etc. etc. etc.

En voor de 12245567678789080765453545656e keer: ik steun de Israelische bezetting van de WB en Gaza en O-Jeruz. niet! Maar ik zie gewoon een onaanvaardbaar verschil tussen het vermoorden van Israelische soldaten en normale Israelische burgers in een bus.

Wat betreft WO2 had ik het niet over het machtige Geallieerde verzet, ik vergelijk de Nederlandse verzetsmensen met de Palestijnen. De Nederlanders maakten het de Duitse soldaten moeilijk, maar gingen niet doelbewust elke maand een bomaanslag plegen om zoveel mogelijk Duitse onschuldige mensen te vermoorden!

Maarten
29-04-04, 02:43
Geplaatst door Julien
Maar ik zie gewoon een onaanvaardbaar verschil tussen het vermoorden van Israelische soldaten en normale Israelische burgers in een bus.
Behalv dan wanneer je de statistieken van "onschuldige doden" met elkaar gaat vergelijken! :hihi:
Je kunt wel aan het trekken blíjven bij jou. Sorry hoor, ben geen opvoedingsinstituut.

Maarten
29-04-04, 02:48
Geplaatst door 151 Nobelprizes

Da's heel anders dan de 800.000 joden die de Arabische landen zijn ontvlucht zo rond de eerste oorlog in '49. Die zijn direct opgenomen en kregen rechten. Op Palestijns gebied ja! O,O, wat hadden ze snel mensen nodig om die boel daar zo te houden! Hebben zelfs bomaanslagen gepleegd om de mensen zover te krijgen.
Maar hoe dan ook heeft het weer eens geen zak te maken met het onderwerp hier. Typisch Israelisch gedoe... gaat nooit ergens over.. Moet je niet over Tibet gaan lullen?

Maarten
29-04-04, 09:34
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Hahahaha... gelul! Bomaanslagen om 800.000 joden naar Israel te krijgen? Ach, dat topic had je óok al gemist? :hihi: Maar ik geef toe, dat waren gedocumenteerde lappen, lánger dan 3 regels, en dat is ook zó véel he? :hihi:
Maar die waren geen uitzondering: zodra jij er niet bent, gaat het ineens ergens over.

Maarten
29-04-04, 09:42
Als dit topic iets duidelijk maakt, dan is het wel het totale onbegrip waar de starter van dit topic het over heeft.
Toch leuk, dat zo'n klungelige openingspost eigenlijk helemaal overeind blijft.

GroteWolf
29-04-04, 12:34
Als dit topic iets duidelijk maakt, dan is het wel het totale onbegrip waar de starter van dit topic het over heeft.
Toch leuk, dat zo'n klungelige openingspost eigenlijk helemaal overeind blijft.


Wat een arrogantie. Volgens mij maakt dit topic juist duidelijk wat een zieke, verwarrende en uitzichtloze situatie het is. En dat je als normaal mens geen partij kunt kiezen. Catch 22.

Maarten
30-04-04, 00:20
Geplaatst door GroteWolf
Wat een arrogantie. Volgens mij maakt dit topic juist duidelijk wat een zieke, verwarrende en uitzichtloze situatie het is. En dat je als normaal mens geen partij kunt kiezen. Catch 22.

Als je niet wat gezonde uitgangspunten kunt kiezen, zoals de beginselen van de VN, en geen oorzaken kunt destilleren uit de geschiedenis, dan zal het wel verwarrend blijven, ja.
Maar dat het zo moeilijk is om wat begrip op te brengen voor mensen, die dingen doen, die waarschijnlijk elke groepering onder dergelijke langdurige benarde omstandigheden zou doen, dat getuigt ervan, dat Nederland tamelijk ziek is in het denken over de zaak.