PDA

Bekijk Volledige Versie : Peiling: Nederland moet in Irak blijven



Rode Smurf
19-04-04, 15:55
Van onze politieke redactie

Een meerderheid van de bevolking wil dat de Nederlandse militairen in Irak blijven. 51 procent noemt het onverstandig als de Amerikanen en hun bondgenoten hun troepen terugtrekken. 34 procent is voorstander van vertrekken, blijkt uit een peiling van Interview/NSS.

Er zijn 1275 Nederlandse militairen in Irak om bij te dragen aan stabiliteit en wederopbouw. Volgens planning moeten de Irakezen het bestuur over het land op 30 juni moeten overnemen, maar Nederlandse ministers vinden niet dat de troepen op dat moment terug naar huis moeten.
De CDA-ministers Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) en De Geus (Sociale Zaken) steunen hun VVD-collega Kamp (Defensie), die vorige week in de Tweede Kamer een hartstochtelijk pleidooi deed voor het handhaven van de militairen.
,,Kamp zet de goede lijn uit: ook na 30 juni moeten wij daar blijven. Dat is onze grondhouding'', zei Van Ardenne in het tv-programma Nova. ,,Stel je voor dat we weggaan. Dat zou naar de Japanners enorme impact hebben'', zei De Geus. Japanse militairen helpen mee in de 'Nederlandse' provincie Al-Muthanna.
De Verenigde Naties, de VS en Groot-Brittannië hebben Nederland gevraagd te blijven. Een kabinetsbesluit wordt op zijn vroegst in mei verwacht.
• Nederlandse militairen in Irak raakten zaterdagnacht tijdens een patrouille betrokken bij een schotenwisseling. Aan Nederlandse kant zijn geen gewonden gevallen, aan de andere zijde raakte een persoon gewond. Die is opgenomen in het Nederlandse mobiele operatiecentrum in As-Samawah, de hoofdstad van de provincie Al-Muthanna. De marechaussee onderzoekt de toedracht.

Vitesse
19-04-04, 16:20
Bron?
Welk onderzoeksbureau?

Simon
19-04-04, 16:31
51% ? Nou ja , er hoeft daar maar 'iets' te gebeuren en de stemming slaat om. Overigens ben ik zelf alleen voor voortzetting onder VN vlag.

Tomas
19-04-04, 16:36
Geplaatst door Simon
51% ? Nou ja , er hoeft daar maar 'iets' te gebeuren en de stemming slaat om. Overigens ben ik zelf alleen voor voortzetting onder VN vlag.

Ik zit met het dilemma dat ik het aan de ene kant met je eens aangezien de Amerikanen er een puinhoop van maken en erger dan dat kan het misschien niet. Aan de andere kant denk ik dat de VN wel de kastanjes uit het vuur moet halen van die megalomane Bush die dan zijn handen weer vrij heeft voor een volgende debiele stunt.

Vitesse
19-04-04, 16:37
Ik ook Simon.

S@deeQ.
19-04-04, 23:37
Er hoeven maar twee doorgebakken kaaskoppen aan een brugje te bungelen en 99,99999999999% van de nederlanders zal smeken om die jongens als de sodiemeter per direct terug te trekken. :blowen:

TFOE
19-04-04, 23:44
Geplaatst door S@deeQ.
Er hoeven maar twee doorgebakken kaaskoppen aan een brugje te bungelen en 99,99999999999% van de nederlanders zal smeken om die jongens als de sodiemeter per direct terug te trekken. :blowen:

Ruik ik hier n stille wens........

S@deeQ.
19-04-04, 23:50
Geplaatst door TFOE
Ruik ik hier n stille wens........


Niet echt, al denk ik dat dat een wijze les voor de kaaskoppen zal zijn, ze stoppen hun neus in gaten waar ze dat niet moeten doen en verwachten dat ze geen averij oplopen. :maf2:

Zwarte Schaap
19-04-04, 23:51
Geplaatst door TFOE
Ruik ik hier n stille wens........

Mijn wens mag wel ruchtbaarheid aan gegeven worden. Ik hoop dat de Nederlandse militairen zo snel mogelijk teruggehaald worden.

Rode Smurf
19-04-04, 23:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn wens mag wel ruchtbaarheid aan gegeven worden. Ik hoop dat de Nederlandse militairen zo snel mogelijk teruggehaald worden.

Hebben de Irakezen zelf er ook nog wat over te zeggen? Ik denk namelijk dat die willen dat we blijven

S@deeQ.
19-04-04, 23:57
Geplaatst door Rode Smurf
Hebben de Irakezen zelf er ook nog wat over te zeggen? Ik denk namelijk dat die willen dat we blijven

:giechel: :giechel: dat denken de amerikanen ook

Rode Smurf
20-04-04, 00:06
Geplaatst door S@deeQ.
:giechel: :giechel: dat denken de amerikanen ook

Dus de enthousiaste reacties van de irakezen richting onze troepen is gespeeld?

Ow wacht, dat is natuurlijk propaganda van onze media. :moe:

Zwarte Schaap
20-04-04, 00:10
Geplaatst door Rode Smurf
Hebben de Irakezen zelf er ook nog wat over te zeggen? Ik denk namelijk dat die willen dat we blijven

Je kunt je beter afvragen of de Irakezen wel ooit een stem gehad hebben in deze.

Wat ik zeker weet is dat ze er nooit om gevraagd hebben.

S@deeQ.
20-04-04, 00:10
Geplaatst door Rode Smurf
Dus de enthousiaste reacties van de irakezen richting onze troepen is gespeeld?

Ow wacht, dat is natuurlijk propaganda van onze media. :moe:

Enthousiast ? zover zijn ze nog niet :fucyc:

ze hebben het nog ff te druk om de amerikanen hun enthousasme te tonen :maf2: de nederlanders zullen daarna voldoende aandacht krijgen :ergleuk: