PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk... [Israëlische klokkenluider mogelijk vrij]



Fillastiene
19-04-04, 20:48
Hij wilde de wereld waarschuwen voor de ontwikkeling van een atoombom in Israël: Mordechai Vanunu. Woensdag komt hij waarschijnlijk vrij na 18 jaar gevangenschap. Netwerk volgt de ontwikkelingen rondom zijn mogelijke vrijlating vanuit Israël.

Voorwaarden
Sympathisanten van over de hele wereld komen naar Israël om hem op te vangen. Onduidelijk is of Vanunu woensdag echt vrij zal zijn of dat Israël allerlei voorwaarden aan zijn vrijlating stelt.

Achtergrond: Portret van Vanunu
“Ik wilde de wereld vertellen wat er gebeurde. Dat is geen verraad, het is openheid.” Aldus de Israëlische nucleair technicus Mordechai Vanunu. Achttien jaar lang zat hij vast omdat hij foto’s maakte van de geheime fabriek waar hij werkte. Portret van de man die de nucleaire geheimen van Israël openbaarde.


Dus. :vreemd:

sneeuwitje
19-04-04, 20:54
Dus....Vanunu sprak de waarheid.

Pytaghoras
19-04-04, 21:23
Geplaatst door sneeuwitje
Dus....Vanunu sprak de waarheid.

Nee, omdat hij loog, moest hij 18 jaar in gevangenis doorbrengen. Ze noemen hem toch niet voor niets landverrader

Maarten
20-04-04, 04:49
Geplaatst door sneeuwitje
Dus....Vanunu sprak de waarheid.

Hij stuurde vooral een set foto's naar een Engelse krant. Dat was het belangrijkste.].
Daar heeft ie 18 jaar voor gezeten, waarvan 12 in eenzame opsluiting.
Dat is het langst bekende, wat iemand ooit in eenzame opsluiting zat.
En nou hij er uit komt mag hij geen flikker, en ze haten hem allemaal.
En allemaal verwachten ze dat ie een "ongelukje" gaat krijgen.

De NCRV sprak al over "Israel, dat zich de enige democratie in het MO noemt."
De media krijgen eindelijk oog voor wie echte misdadigers zijn.

nl-x
20-04-04, 23:56
Ik kreeg vandaag te horen dat ie een Marokkaanse Jood zou zijn.

Ik weet niet of het waar is.

<niet met zn allen schreeuwen 'wist je dat nog niet ?!' aub>

~Panthera~
20-04-04, 23:58
Als ik hem was, zou ik hem zo snel mogelijk het land uit peren.
T zou me niet uitmaken hoe.

S@deeQ.
21-04-04, 00:04
Geplaatst door nl-x
Ik kreeg vandaag te horen dat ie een Marokkaanse Jood zou zijn.

Ik weet niet of het waar is.

<niet met zn allen schreeuwen 'wist je dat nog niet ?!' aub>

:student:

Mordechai Vanunu, 1954 in Marokko geboren, arbeitet von 1976 bis 1985 im israelischen "Forschungszentrum" Dimona. Dort wird insgeheim Plutonium für Atomwaffen hergestellt. Vanunu beginnt heimlich zu fotografieren. 1986 übergibt er das Material der Londoner Sunday Times. Er wird nach Israel entführt und wegen Hochverrat und Spionage zu 18 Jahren verurteilt.

Weltweite Proteste, Petitionen von Parlamentariern aus Straßburg, London und Washington helfen ebenso wenig wie 1987 die Verleihung des Alternativen Nobelpreises oder der persönliche Einsatz von Jimmy Carter. Jetzt wird ihm zwar ein halbes Jahr seiner Haft erlassen, aber er bekommt keinen Reisepass und wird unter Aufsicht gestellt. Den Besitz von Atomwaffen bestreitet Israel bis heute.

Der Nuclear-Free Future Award ehrt seinen Preisträger und analysiert die Bedrohung durch Atomwaffen im Nahen Osten. Auf dem Podium:

http://www.nuclear-free.com/images/unfreedvanunu.jpg

Maarten
22-04-04, 09:06
Het Journaal liet wel zien dat hij na zijn vrijlating flink afgeknepen werd, maar noemt hem toch een rebel, en plaatst de hele zaak weer in het teken van vóor of tégen Israel.
Netwerk (NCRV) was alweer een hoop beter.
Maar helemaal niemand laat iets zien van meningen vanuit clubs die tot taak hebben de atoomkrachten op deze bol te controleren.

De wereld springt een gat in de lucht als iemand iets onthult op dit gebied, en prijst diens moed enzo.. Maar hier? Volstrekt afwezig, terwijl Israel al een keer openlijk gedreigd heeft met het gebruik van atoomwapens!
Daar hoor je dus geen kip over.
Ze blijven dat Israel in de politiek en de media ook maar het hand boven het hoofd houden.
Zoals over moslims alles op de spits gedreven wordt, zo blijven ze inzake Israel de scherpe kantjes er voortdurend af slijpen,..