PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook autochtonen moeten inburgeren....



BniMakaada
20-04-04, 08:58
Inburgering ook voor Nederlanders

door Thijs Wartenbergh

AMSTERDAM - Bij het begrip 'inburgering' wordt er alleen aan allochtonen gedacht. Dat is niet juist. Het begrip moet breder worden getrokken. Het moet mogelijk zijn Nederlanders met asociaal gedrag eveneens een inburgeringsplicht op te leggen.
Dat zei gisteravond korpschef voor Flevoland, Pier Eringa. Hij had zitting in een panel tijdens een integratiedebat van de VVD in Almere. Volgens hem wordt er bij het kijken naar criminaliteitcijfers wat al te gemakkelijk naar allochtonen gewezen. In absolute cijfers, aldus Eringa, zijn er niet zulke grote verschillen. Ook veel van de Nederlandse criminelen zouden, aldus de Almeerse korpschef, goed een inburgeringscursus kunnen gebruiken.


Aan de ene kant ben ik het met deze man eens. Inburgeren licht niet alleen aan de afkomst maar vooral aan je deelname aan de maatschappij. Daarnaast ben ik het totaaaaaaaaaaal oneens met deze opmerking:

veel van de Nederlandse criminelen zouden, aldus de Almeerse korpschef, goed een inburgeringscursus kunnen gebruiken.

De vergelijking allochtoon <--> crimineel licht er hier wel heel errug dik op aangezien het nu alleen de allochtonen inburgeren. Ik denk dat het hier om een misverstand gaat want hij zegt zelf dat de absolute cijfers, van criminaliteit, dicht bij elkaar liggen.

Mark
20-04-04, 09:00
Geplaatst door BniMakaada


De vergelijking allochtoon <--> crimineel licht er hier wel heel errug dik op aangezien het nu alleen de allochtonen inburgeren. Ik denk dat het hier om een misverstand gaat want hij zegt zelf dat de absolute cijfers, van criminaliteit, dicht bij elkaar liggen.

De overeenkomst is dat deze twee groepen blijkbaar allebei niet normaal kunnen meedraaien in de maatschappij. :alien:

R@shid
20-04-04, 09:04
Geplaatst door BniMakaada
In absolute cijfers, aldus Eringa, zijn er niet zulke grote verschillen.
Een korpschef die niet snapt dat je bij groepen die qua omvang veel verschillen niet naar absolute maar relatieve cijfers moet kijken????

BniMakaada
20-04-04, 09:13
Geplaatst door Mark
De overeenkomst is dat deze twee groepen blijkbaar allebei niet normaal kunnen meedraaien in de maatschappij. :alien:

Zou kunnen kloppen, toch is het een vergelijking die je niet zomaar moet plaatsen omdat er dan te snel een link tussen allochtoon en crimineel gelegd wordt.

BniMakaada
20-04-04, 09:14
Geplaatst door R@shid
Een korpschef die niet snapt dat je bij groepen die qua omvang veel verschillen niet naar absolute maar relatieve cijfers moet kijken????

Klopt! Het kijken naar absolute cijfers heeft geen enkel nut. Ik zou wel eens de relatieve cijfers willen zien.

R@shid
20-04-04, 09:21
Geplaatst door BniMakaada
Klopt! Het kijken naar absolute cijfers heeft geen enkel nut. Ik zou wel eens de relatieve cijfers willen zien.
Geloof me, die wil je niet zien.

BniMakaada
20-04-04, 09:44
Geplaatst door R@shid
Geloof me, die wil je niet zien.

En toch wil ik die zien. Daarnaast zou ik vooral de relatieve getallen zien gebaseerd op inkomen van de ouders van de crimineel.

Vergelijk dus niet die 15.000.000 nederlanders met die 1.000.000 allochtonen. Vergelijk de allochtonen en de autochtonen op basis van inkomen/opleiding van de ouders. Dan krijg je een veel eerlijkere vergelijking. Besef dat de meeste allochtonen pas bezig zijn met hun 2e generatie in Nederland. Het is niet eerlijk om ze te vergelijken met de autochtonen die hier all vele generaties leven.

MAW om tot een eerlijk getal te komen neem je 1000 allochtone en 1000 autochtone criminelen. Je sorteert ze op misdrijf. Daarna sorteer je ze op hun hoogt genoten opleiding en daarna sorteer je op opleiding/inkomen van de ouders.

Moet jij dan eens gaan kijken hoeveel verschil zit in de relatieve en absolute getallen. Ik gok erop dat de getallen elkaar niet veel zullen ontlopen.

Als je alle allochtonen en autochtonen met elkaar vergelijkt dan heb je geen representatief beeld. Tussen de autochtonen zitten vele miljonairs en veel doctoren/ingenieurs/advocaten etc etc. Daar waar de autochtonen pas met hun 2e generatie bezig zijn en dus nooit dat niveau kunnen hebben van de autochtonen.

Statistieken zeggen niet alles. Belangrijker is de manier hoe jij die getallen hebt verzameld.

Conclusie ik wil deze getallen heeeeel graag zien.

R@shid
20-04-04, 09:58
Geplaatst door BniMakaada
[B]En toch wil ik die zien. Daarnaast zou ik vooral de relatieve getallen zien gebaseerd op inkomen van de ouders van de crimineel.
Jij veronderstelt een verband waarvan ik me afvraag of het wel bestaat. Ik denk dat het gros van de criminelen waar we het hier over hebben niet steelt om te kunnen eten of de huur te betalen, maar uit hebzucht om de nieuwste nikes te kunnen kopen of een mooie BMW te kunnen rijden.


Vergelijk dus niet die 15.000.000 nederlanders met die 1.000.000 allochtonen. Vergelijk de allochtonen en de autochtonen op basis van inkomen/opleiding van de ouders. Dan krijg je een veel eerlijkere vergelijking. Besef dat de meeste allochtonen pas bezig zijn met hun 2e generatie in Nederland. Het is niet eerlijk om ze te vergelijken met de autochtonen die hier all vele generaties leven.
Waarom niet, is het soms vanzelfsprekend dat iemand die hier kort woont of een lage opleiding heeft een crimineel wordt?


Tussen de autochtonen zitten vele miljonairs en veel doctoren/ingenieurs/advocaten etc etc.
En jij denkt dat rijke mensen nooit iets crimineels doen? :D

BniMakaada
20-04-04, 10:10
Geplaatst door R@shid
Jij veronderstelt een verband waarvan ik me afvraag of het wel bestaat. Ik denk dat het gros van de criminelen waar we het hier over hebben niet steelt om te kunnen eten of de huur te betalen, maar uit hebzucht om de nieuwste nikes te kunnen kopen of een mooie BMW te kunnen rijden.

Ik zeg niet dat men steelt omdat men niet voldoende te eten heeft. Ik zeg alleen dat ik een vermoeden heb dat de criminelen zowel allochtoon en authochtoon vaak uit dezelfde categorie komen. Ouders zijn laag/niet opgeleid. Ouders verdienen weinig/uitkering. De criminelen zelf zijn laag/niet opgeleid. De jeugd is doorgebracht in achterstandswijken.



Geplaatst door R@shid
Waarom niet, is het soms vanzelfsprekend dat iemand die hier kort woont of een lage opleiding heeft een crimineel wordt?

Keer op keer leg je me woorden in de mond. Nergens stel ik dat het vanzelfsprekend is. Wat ik stel is dat als iemand niet hoog geschoold is en dat men om zich heen allerlei mooi/dure dingen ziet en zelf niet aan de bak komt. Dat men dan sneller in het criminele circuit terecht komt. LEES sneller en niet automatisch!!



Geplaatst door R@shid
En jij denkt dat rijke mensen nooit iets crimineels doen? :D

Ook hier leg je me woorden in de mond. Als je naar de opleidings/inkomens niveau gaat kijken van mensen die in de gevangenis zitten zullen de gegevens genoeg zeggen.

Mijn conclusie is simpel. Leg gegevens naast elkaar zodra ze naast elkaar te leggen zijn en ga geen appels met peren vergelijken.

Bofko
20-04-04, 10:12
Geplaatst door BniMakaada
Je sorteert ze op misdrijf.

Heeft weinig zin.
Want dan komt 'Autodiefstal' altijd bovenaan te staan.
En 'Zwartwerk' onderaan.

BniMakaada
20-04-04, 10:20
Geplaatst door Bofko
Heeft weinig zin.
Want dan komt 'Autodiefstal' altijd bovenaan te staan.
En 'Zwartwerk' onderaan.

Heeft op zich wel zin omdat je dan een betere oplossing kunt bedenken. Gevangenis is een tijdelijke oplossing, zodra iemand vrijkomt moet je er voor proberen te zorgen dat hij/zij niet terug in het oude ritme valt.