PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel allochtonen willen promotieplek



kspeciaal
20-04-04, 10:36
Veel allochtonen willen promotieplek

Allochtone studenten hebben massaal voorstellen ingediend voor een promotieonderzoek. Bijna tweehonderd reageerden op een oproep van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO voor onderzoeksideeën.Er zijn twintig promotieplaatsen van vier jaar beschikbaar. NWO wil met het subsidieprogramma Mozaďek de instroom van promovendi uit minderheidsgroepen bevorderen. In eerste instantie zijn veertig afgestudeerden gekozen. NWO is verrast door het aantal aanvragen. De organisatie had op vijftig aanvragen gemikt.

De helft van de geselecteerden behoort tot de klassieke migrantengroepen, vooral Turken en Surinamers. Meer dan de helft is vrouw. De meesten komen uit de medische wetenschappen en uit de maatschappij-en gedragswetenschappen. Een groot aantal studeerde met lof af, combineerde studies, won prijzen of schreef al wetenschappelijke publicaties. Externe wetenschappers gaan de geselecteerde aanvragen nader beoordelen.
[Bron:Trouw , 15.04. 2004]

Bofko
20-04-04, 11:03
:duim: Prima integratie-initiatief.
De sleutel voor integratie ligt in onderwijs en scholing en deze aspirant-promovendi geven het voorbeeld voor anderen.

kspeciaal
20-04-04, 11:27
Geplaatst door Bofko
:duim: Prima integratie-initiatief.
De sleutel voor integratie ligt in onderwijs en scholing en deze aspirant-promovendi geven het voorbeeld voor anderen.
Bofko, ik wil niet vervelend zijn. Maar wat jij zegt “een prima integratie initiatief “ is bijna beledigend voor die mensen hoor! Dit soort mensen zijn niet alleen maar een voorbeeld voor de “allochtoon “maar ook voor autochtoon! Wat is integratie in je ogen? Integreren waarin? Is dat een nieuw eis om geďntegreerd genoemd worden na de inburgeringscursus en de maatschappelijke stage?
Denk jij dat een Dr. in de geneeskunde of chemie of… nog ergens in moet integreren? Het zijn werledburgers BOfko, voorlopers van onze samenleving, daar kunnen wij wat van leren!
Je had hier beter kunnen spreken van een goede Emancipatieontwikkeling voor de migrant In Nl dan Intergratienitiatief!

kspeciaal
20-04-04, 11:30
Geplaatst door kspeciaal
[B]Veel allochtonen willen promotieplek

Allochtone studenten hebben massaal voorstellen ingediend voor een promotieonderzoek. Bijna tweehonderd reageerden op een oproep van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO voor onderzoeksideeën.Er zijn twintig promotieplaatsen van vier jaar beschikbaar. NWO wil met het subsidieprogramma Mozaďek de instroom van promovendi uit minderheidsgroepen bevorderen. In eerste instantie zijn veertig afgestudeerden gekozen. NWO is verrast door het aantal aanvragen. De organisatie had op vijftig aanvragen gemikt.

De helft van de geselecteerden behoort tot de klassieke migrantengroepen, vooral Turken en Surinamers. Meer dan de helft is vrouw. De meesten komen uit de medische wetenschappen en uit de maatschappij-en gedragswetenschappen. Een groot aantal studeerde met lof af, combineerde studies, won prijzen of schreef al wetenschappelijke publicaties. Externe wetenschappers gaan de geselecteerde aanvragen nader beoordelen.

Ik ben benieuwd hoe NWO met deze grote aantallen zal omgaan. De enorme respons aan het programma "Mozaik" is voor mij in elk geval een bewijs dat de wil en behoefte in de migranten populatie om wetenschappelijk onderzoek te bedrijven zeker aanwezig is, iets wat men niet in zijn conclusies had in het rapport van NWO "kleur in de wetenschap". De vraag is dan niet meer: “zijn ze d’r” ? Maar meer: “Hoe bereiken we ze?”
Door de vergrijzing verwacht men een gevaarlijke leegloop in wetenschappelijk personeel van universiteiten en onderzoeksinstituten. Aanvulling door de huidige studenten (voornamelijk niet migranten) zal niet voldoende zijn, Bovendien is promoveren niet zo aantrekkelijk is omdat de verleiding om in het bedrijfsleven aan de slag te gaan groter is. Universiteiten hebben nu al hun ogen gericht op het buitenland om nieuwe talenten/promovendi aan te trekken voornamelijk buiten de EU.
Gezien de aanwezige kwaliteiten en rekeninghoudend met de grote aankomend jeugd uit de migrantengroep (potentieel), zou deze groep een enorme rol kunnen spelen in het aanvullen van de dreigende tekorten in de nabije toekomst. Men zou dan niet meer in het buitenland te hoeven zoeken naar promovendi en wetenschappelijk personeel die tenslotte toch weer na enkele jaren weer vertrekken naar eigen land en alle kennis en ervaring meenemen naar het buitenland.
Ten slotte wil ik het maatschappelijke belang van een dergelijke ontwikkeling benadrukken, vooral in een land als Nederland met zijn huidige maatschappelijke spanningen. Deze ontwikkeling zou op maatschappelijk vlak tegengewicht kunnen bieden aan alle negativiteiten over de migranten populatie. Het zou een positieve wending kunnen geven aan de toekomst denken van jonge migranten, ze kunnen zich eindelijk met iets positiefs identificeren. Daar verwacht veel van!

Ik hoop dat de universiteiten en verantwoordelijk instanties hier oog voor zullen hebben en uiteindelijk overtuigd zullen zijn dat het de moeite waard is om (meer) te investeren in de migranten groepen (of wat men in Den haag allochtonen noemt). Een betere informatievoorziening naar die groepen toe zou een eerste stap zijn (zie ook het rapport "kleur in de wetenschap").

Concreet, vind ik dat men dit initiatief van een “stimuleringsprogramma” om moet zetten naar een structureel onderdeel van NWO subsidies voor de wetenschap en dat universiteiten nu weer aan zet zijn om ook geld te reserveren aan dergelijke projecten. Dit moet voor de duidelijkheid geen soort gesubsidieerde arbeid worden VOOR de migrant zijn, maar een strategische investering van de universiteiten in het belang van de universiteit en de wetenschap op de eerste plaats!

kspeciaal
20-04-04, 11:31
Geplaatst door Bofko

De sleutel voor integratie ligt in onderwijs en scholing en deze aspirant-promovendi geven het voorbeeld voor anderen.
Hier ben ik met je eens!

Bofko
20-04-04, 11:42
Geplaatst door kspeciaal
Bofko, ik wil niet vervelend zijn. Maar wat jij zegt “een prima integratie initiatief “ is bijna beledigend voor die mensen hoor! Dit soort mensen zijn niet alleen maar een voorbeeld voor de “allochtoon “maar ook voor autochtoon! Wat is integratie in je ogen? Integreren waarin? Is dat een nieuw eis om geďntegreerd genoemd worden na de inburgeringscursus en de maatschappelijke stage?
Denk jij dat een Dr. in de geneeskunde of chemie of… nog ergens in moet integreren? Het zijn werledburgers BOfko, voorlopers van onze samenleving, daar kunnen wij wat van leren!
Je had hier beter kunnen spreken van een goede Emancipatieontwikkeling voor de migrant In Nl dan Intergratienitiatief!

Cool down. Ik zal het wat duidelijker uitleggen.
We staan dichter op een lijn dan je denkt.
Met "prima integratie inititatief" heb ik niet de aankomende allochtone dr. zelf voor ogen maar degenen die met deze dr. te maken gaan krijgen. Met name de voorbeeldwerking die hij/zij daardoor heeft op anderen. Er moeten meer allochtone succes-voorbeelden komen.Dat werkt integratie-bevorderend.
Wat de dames en heren dr. zelf betreft zullen inderdaad velen voorloper zijn doordat het wereldburgers zijn.