PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse taxichauffeurs plegen grove fraude



TonH
20-04-04, 12:09
Fraude met taxi-examen
BART MIDDELBURG

AMSTERDAM - Beginnende taxichauffeurs plegen op grote schaal fraude bij examens voor vakbekwaamheidsdiploma's. ''En dan hebben we het vooral over taxichauffeurs uit Amsterdam met een Marokkaanse achtergrond; bij anderen zien we dit niet of nauwelijks.''

Dat zegt voorzitter Max Gras van de Stichting Examenbureau Beroepsvervoer (SEB), die door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is belast met het afnemen van dergelijke examens. Gras heeft minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) vorige week een brandbrief gestuurd waarin hij maatregelen voorstelt om deze 'ernstige fraude' tegen te gaan.

Marokkaanse kandidaat-taxichauffeurs maken zich volgens de SEB schuldig aan tal van vormen van fraude. Zo worden kant-en-klare taxidiploma's te koop aangeboden, wordt tijdens examens gefraudeerd met verborgen telefoons of laten kandidaten anderen voor zich optreden (met vervalste identiteitspapieren).

''De situatie is echt heel zorgelijk, de capriolen die ze uithalen zijn soms op het krankzinnige af,'' zegt Gras. ''Het is verworden tot één grote valsspelende bende, en dat speelt zich vooral in de Marokkaanse wereld af. Dat is treurig om te moeten vaststellen, maar zulke grove fraude hebben we eigenlijk nooit eerder meegemaakt.''

Bij de SEB moeten beginnende taxichauffeurs onder meer hun diploma algemene ondernemersvaardigheden halen, vergelijkbaar met het vroegere middenstandsdiploma. De fraude staat volgens de SEB overigens in principe los van de liberalisering van de taximarkt, een paar jaar geleden. Als gevolg van die liberalisering mag iedereen zich vestigen als taxichauffeur.

''Of er een verband is met die liberalisering, kan ik niet zeggen, want wij nemen deze examens voor taxichauffeurs pas sinds maart vorig jaar af. Maar we zien wel dat veel mensen als gevolg van die liberalisering op het idee komen maar taxichauffeur te worden, dat zij vervolgens naar dit examentraject worden gedreven, en dat zij daarin tot het besef komen dat zij geen woord Nederlands kunnen lezen. En dus wordt er maar gefraudeerd,'' aldus Gras.


Lees vandaag in de krant: Gerotzooi normaal



© Het Parool, 20-4-2004


En de inburgering schrijdt voort :duim:

R@shid
20-04-04, 12:20
Houdt die hetze tegen Marokkanen dan nooit op? Ze verzinnen de gekste dingen om ons zwart te maken.

Vitesse
20-04-04, 12:27
Wie wordt hier zwartgemaakt? Het zijn deze Marokkanen zelf die zich in een negatief daglicht plaatsen.

Wat een vreselijk domme opmerking R@shid. Wie pleegt hier de fraude?

Mark
20-04-04, 12:39
Geplaatst door R@shid
Ze verzinnen de gekste dingen om ons zwart te maken.

Waarom nu weer zwart als zijnde negatief stellen? Houdt die hetze nooit op?

taouanza
20-04-04, 12:56
Geplaatst door Mark
Waarom nu weer zwart als zijnde negatief stellen? Houdt die hetze nooit op?

:haha:

worm
20-04-04, 13:05
Geplaatst door Vitesse
Wie wordt hier zwartgemaakt? Het zijn deze Marokkanen zelf die zich in een negatief daglicht plaatsen.

Wat een vreselijk domme opmerking R@shid. Wie pleegt hier de fraude?

wat ook domme is, is om over los individueel taxi chauffeurs te praten alsof zij georganiseerd zijn. En dat er een beleid achter hun fraude zit.
dat er veel fraude onder hun te vinden is is misschien te verklaren omdat de meeste taxi chauffeurs in adam van maroc afkomst zijn.

Tamarkand
20-04-04, 13:24
Is men nu racist als men geen Marokkaanse taxichauffeur meer wil hebben? Of is het voldoende om zoals in Denemarken erbij te vertellen dat je een hond bijhebt?

Daviddavid
20-04-04, 13:24
Geplaatst door worm
wat ook domme is, is om over los individueel taxi chauffeurs te praten alsof zij georganiseerd zijn. En dat er een beleid achter hun fraude zit.
dat er veel fraude onder hun te vinden is is misschien te verklaren omdat de meeste taxi chauffeurs in adam van maroc afkomst zijn.


Hoe je het ook wendt of keert, het blíjft fraude en dat kan niet. In dit geval zeker niet, want behalve bloedirritant is het ook nog eens bloedlink. Je betaalt je blauw aan ritjes in krakkemikkige wagens, moet constant opletten dat je niet getild wordt en met handen en voeten uitleggen waar je naar toe wilt want meneer spreekt weer eens geen of slecht Nederlands.

Is het nou zo raar dat er eisen worden gesteld aan chauffeurs? Een vak is een vak, en dat vak moet je onder de knie hebben.

mark61
20-04-04, 13:57
Geplaatst door Daviddavid
Je betaalt je blauw aan ritjes in krakkemikkige wagens, moet constant opletten dat je niet getild wordt en met handen en voeten uitleggen waar je naar toe wilt want meneer spreekt weer eens geen of slecht Nederlands.

Doet me denken aan Afrika (Engels/Frans ipv NL). Of New York, daar schijnt het ook zo te gaan. Heel kosmopolitisch eigenlijk.

Weet je zeker dat je het niet over snorders hebt?

mark61
20-04-04, 13:59
.

Daviddavid
20-04-04, 14:21
Geplaatst door mark61
Doet me denken aan Afrika (Engels/Frans ipv NL). Of New York, daar schijnt het ook zo te gaan. Heel kosmopolitisch eigenlijk.

Weet je zeker dat je het niet over snorders hebt?


Helaas niet. Aangezien ik om medische redenen geen auto mag rijden, zit ik erg vaak in taxis. Score van deze maand: Gordel kapot: 2x, geen of nauwelijks Nederlands kunnen: 3x (2 x ben ik weer uitgestapt), volhouden dat mijn straat in een andere wijk ligt en daar ook naar toe rijden, me de taxi weer uitduwen want het ritje zou minder dan 20 euro opleveren. En dat waren vrijwel allemaal Marokkanen, het spijt me het te moeten zeggen.

Zodoende neem ik (en velen met mij) aleen nog TCA taxi's, terwijl je daarmee een hele foute organisatie steunt. Maar een niet TCA-taxi wordt echt te link. En da's triest voor de grote hoeveelheid chauffeurs die wel hun werk goed doen. Maar hoe zie je dat aan de buitenkant?

mark61
20-04-04, 14:26
Geplaatst door Daviddavid
Helaas niet. Aangezien ik om medische redenen geen auto mag rijden, zit ik erg vaak in taxis. (...)En da's triest voor de grote hoeveelheid chauffeurs die wel hun werk goed doen. Maar hoe zie je dat aan de buitenkant?

In dat geval adviseer ik een snorder. Goedkoper, en vast niet slechter.

TonH
20-04-04, 14:45
Geplaatst door Daviddavid
Helaas niet. Aangezien ik om medische redenen geen auto mag rijden, zit ik erg vaak in taxis. Score van deze maand: Gordel kapot: 2x, geen of nauwelijks Nederlands kunnen: 3x (2 x ben ik weer uitgestapt), volhouden dat mijn straat in een andere wijk ligt en daar ook naar toe rijden, me de taxi weer uitduwen want het ritje zou minder dan 20 euro opleveren. En dat waren vrijwel allemaal Marokkanen, het spijt me het te moeten zeggen.

Zodoende neem ik (en velen met mij) aleen nog TCA taxi's, terwijl je daarmee een hele foute organisatie steunt. Maar een niet TCA-taxi wordt echt te link. En da's triest voor de grote hoeveelheid chauffeurs die wel hun werk goed doen. Maar hoe zie je dat aan de buitenkant?

Als het goed is zie je dat laatste aan het volgende:


Hoe herkent u een taxi?
Iedere taxi in Amsterdam heeft verplicht:
-een blauw nummerbord
-een tariefkaart, die van binnen en van
buiten zichtbaar is
-een chauffeurspas op het dashboard

Chauffeur met stads- en
stratenkennis
Taxichauffeurs met een raamkaart hebben
gegarandeerd een goede stratenkennis. Om
voor de raamkaart in aanmerking te komen,
moeten chauffeurs namelijk een examen
afleggen, waarbij de stads- en stratenkennis
uitgebreid wordt getoetst.

Alleen hoe dat met zo'n examen gaat, daar ben ik nu niet geheel gerust meer op :argwaan:

Daviddavid
20-04-04, 14:49
Geplaatst door mark61
In dat geval adviseer ik een snorder. Goedkoper, en vast niet slechter.


De baas betaalt, dus kosten kunnen me niets schelen. Nee, gewoon TCA onder de sneltoets en jammer voor al die anderen.

Daviddavid
20-04-04, 14:51
Geplaatst door TonH
Als het goed is zie je dat laatste aan het volgende:



Alleen hoe dat met zo'n examen gaat, daar ben ik nu niet geheel gerust meer op :argwaan:


Precies. gisteren nog, taxi vanaf station naar de Haarlemmerweg. Kaalgeschoren Antilliaanse chauffeur. Op het pasje Antiliaan met dreads. Ik zeg: Joh, waarom heb je die mooie dreads er af gehaald. antwoord: Joh, dat is mijn neef, niemand merkt ooit het verschil dus ik rijd op zijn pas.

Lekker.

Goodnight
20-04-04, 15:16
Geplaatst door Daviddavid
Precies. gisteren nog, taxi vanaf station naar de Haarlemmerweg. Kaalgeschoren Antilliaanse chauffeur. Op het pasje Antiliaan met dreads. Ik zeg: Joh, waarom heb je die mooie dreads er af gehaald. antwoord: Joh, dat is mijn neef, niemand merkt ooit het verschil dus ik rijd op zijn pas.

Lekker.

Wastie lekker? :vreemd:

mark61
20-04-04, 15:30
Geplaatst door Goodnight
Wastie lekker? :vreemd:

Goodnight, betrap ik jou hier op zondige gedachten? Je voorstellingen maken van wat anderen doen is toch zeker ook zondig? :hihi:

Daviddavid
20-04-04, 15:47
Geplaatst door Goodnight
Wastie lekker? :vreemd:


Het was best een smakelijke jongeman, daar niet van, maar daar ging het even niet om. Ik was geen jury bij de Mister Aruba verkiezing, ik wilde gewoon snel en veilig naar de Haarlemmerweg. En neefje dreads die z'n diplomaatje haalt, om vervolgens neefje kaal er mee te laten rijden: ik vind het niet kunnen.

arnd
20-04-04, 15:54
Geplaatst door Goodnight
Wastie lekker? :vreemd:

Good....??.....???

:zegniets: