PDA

Bekijk Volledige Versie : Column Ephimenco over mishandeling in moskee



R@shid
20-04-04, 12:21
Ik lees zojuist de column van Ephimenco in Trouw vandaag. Hij schrijft hierin over schooldirecteuren uit Rotterdam Kralingen-Krooswijk die zeggen dat Marokkaanse leerlingen tijdens de Koranles bont en blauw worden geslagen met attributen als stokken en tuinslangen. Het Marokkaanse gemeenteraadslid Brahim Bourzik heeft inmiddels opgeroepen de betreffende moskeeën te boycotten.

Heeft iemand hier meer van gehoord / over gelezen? Of kan iemand die column hier plaatsen?

MokroMike
20-04-04, 12:27
Is volstrekt normaal.

In sommige moskeen wordt naast Koranles ook computercursussen, nederlands en sport gegeven.....meest voorkomende sport.... freefight.

Juwayriah
20-04-04, 13:05
Ephimenco / Tuinslang
door Sylvain Ephimenco
2004-04-20 - geef uw reactie op dit artikel

De oproep van het CMO, het Contactorgaan Moslims en Overheid, om het terrorisme actiever te bestrijden is een meer dan welkome gebeurtenis in Nederland en het begin van een moslims antwoord op het geweld gepleegd in naam van de islam. Ik las in het persbericht van deze organisatie een paar mooie zinnen als deze: 'Als vertegenwoordigers van de moslimgemeenschappen in Nederland voelen wij deze verantwoordelijkheid des te sterker. Niet alleen omdat het volgens de islam onze plicht is om de vrede te bevorderen en te handhaven, maar ook omdat de terroristische aanslagen worden gepleegd onder het mom van de islam, als gevolg waarvan de islam en moslims in een kwaad daglicht worden gesteld.'


Hulde! Of deze aan moskeebesturen en imams gerichte oproep gehoord zal worden is een andere vraag. Want mijn optimisme bij het lezen vorige week van dit bericht werd gisteren door een paar andere feiten getemperd. De vraag die mij nu bezighoudt is de volgende: hoe kunnen moskeebesturen het grote en wrede terroristische geweld in het buitenland effectief veroordelen en bestrijden als ze niet in staat blijken te zijn het kleine en alledaagse geweld uit hun eigen gebedshuizen te bannen? In de Rotterdamse wijk Kralingen-Crooswijk en de deelgemeente Noord zeggen schooldirecteuren en leerlingen dat Marokkaanse kinderen tijdens Arabische en koranles bont en blauw worden geslagen door hun leraren. Toegegeven, die amateur-folteraars zijn nog geen terroristen, maar om het jonge vlees malser en de geesten rijper te maken gebruiken ze wel attributen als stokken en tuinslangen. Nederland anno 2004.


Tot mijn stomme verbazing hoorde ik op de lokale zender het Marokkaanse raadslid Brahim Bourzik oproepen de moskeeën te boykotten: 'Niemand wil dat kinderen les in de moskee krijgen. Daar hebben we geen zicht op. De politiek heeft ervoor gezorgd dat kinderen allemaal richting moskeeën worden gestuurd, maar moet ze daar weer weg laten halen.' Deze man die hard op weg is de nieuwe clown van Rotterdam te worden, was tot 24 uur geleden een vurige aanhanger van de integratie via moslimse gebedshuizen. Net als Job Cohen. Nu smeekt hij schooldirecteuren om op zaterdag en zondag hun scholen open te houden opdat Marokkaanse kinderen de moskee kunnen ontvluchten om koranlessen te volgen. Hallo, wat is er tegen integratie met een religieuze knoet? Je kunt in sommige gebedshuizen toch lekker en snel inburgeren met behulp van boekjes over vrouwenbesnijdenis en slagen met stokken en tuinslangen?

taouanza
20-04-04, 13:13
Nou ja waar slaat het op?
Er wordt moslims verweten dat ze geen zelfkritiek hebben en gelijk in de verdediging schieten maar als deze Bourzik het geweld in de moskees afkeurt is hij een clown.
Dus alles is zwartwit, je bent met ons of tegen ons.
Hoe kan je nou met zo'n iemand praten?
En als die moskees geboycot worden, worden ze gedwongen om hun mentaliteit te veranderen.


Hij kon het gewoon niet laten om een positief bericht uit te laten blinken daar moest een negatief bericht tegenover komen het liefts eentje die het positieve ondersneeuwt.
De hele tijd zeuren om het antwoord van de moslims en als die er is zoeken we gauw ff iets anders erbij.

Deed hij dat maar ook met zijn negatieve berichten.:moe:

freya
20-04-04, 13:24
Maar is het nou waar dat er tijdens de koranles geslagen wordt?

(Dit is niet de eerste keer dat ik daarover hoor en de andere keren kwam de info uit islamitische hoek.)

Vitesse
20-04-04, 13:40
lichamelijke tuchtiging wordt in menig geval goedgekeurd in binnen de islam/koran, zoals ook binnen sommige kringen in het christendom.
Als een kind boven de tien jaar niet wil bidden, dan mag dat het slaan gedwongen worden.

Vitesse
20-04-04, 13:47
Aanklacht tegen Franse imam wegens goedkeuring slaan van vrouwen 20-04-2004


Een Franse imam die in een interview met een maandblad het slaan van vrouwen goedkeurde, moet zich voor de rechtbank voor zijn uitspraken verantwoorden. Dat heeft de Franse minister van justitie Dominique Perben dinsdag gezegd.

Imam Chirane Abdelkader Bouziane van een moskee in Venissieux, een voorstad van Lyon, zei in de aprileditie van het tijdschrift Lyon Mag dat hij vindt dat een vrouw onder bepaalde omstandigheden geslagen mag worden, bijvoorbeeld wanneer zij overspel pleegt. Hij stelde dat de koran dat goedkeurt.

Bouziane zei ook dat een vrouw niet het recht heeft met mannen te werken, omdat zij dan de neiging zou krijgen om haar eigen man te bedriegen. Hij zei dat hij Frankrijk het liefst zag veranderen in een islamitische staat en dat alle mensen in de wereld moslim zouden moeten worden.

Venissieux heeft het imago een broeinest van moslimfundamentalisme te zijn. Twee jonge mannen uit de voorstad zitten vast in het Amerikaanse kamp voor terreurverdachten in Guantanamo, Cuba. Een andere imam, Chellali Benchellali, zit met een deel van zijn familie in voorarrest op verdenking van het plannen van aanslagen in Frankrijk.


[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]

evenals het slaan van vrouwen, dat ook door verscheidene imams goedgekeurd wordt.

Simon
20-04-04, 13:50
Waarom doen die mensen geen aangifte? Mishandeling is strafbaar in nederland. En ook weet hebben van een strafbaar feit en geen aangifte doen is strafbaar.

R@shid
20-04-04, 13:53
Geplaatst door Simon
Waarom doen die mensen geen aangifte? Mishandeling is strafbaar in nederland. En ook weet hebben van een strafbaar feit en geen aangifte doen is strafbaar.
Ik kan wel merken dat je een kaaskop bent. Hier aangifte van doen is ondenkbaar in de Marokkaanse gemeenschap.

Simon
20-04-04, 13:58
Geplaatst door R@shid
Ik kan wel merken dat je een kaaskop bent. Hier aangifte van doen is ondenkbaar in de Marokkaanse gemeenschap.

Nou dan moet de Marokkaanse gemeenschap maar eens veranderen. Je laat je kind toch niet met een tuinslang bewerken door een leraar? Ik zou geneigd zijn zo'n vent op zijn bek te timmeren.

lennart
20-04-04, 14:03
Geplaatst door Simon
Nou dan moet de Marokkaanse gemeenschap maar eens veranderen. Je laat je kind toch niet met een tuinslang bewerken door een leraar? Ik zou geneigd zijn zo'n vent op zijn bek te timmeren.

Nou als mijn kind er wat aan heeft wel hoor :rambo:

taouanza
20-04-04, 14:05
Echt hartverwarmend hoor dat iemand die zijn brood verdient met het geestlijk mishandelen van moslims zich opeens bekommert om het welzijn van dezelfde moslims.
Ik wordt er helemaal stil van.:moe:

arnd
20-04-04, 14:28
Geplaatst door R@shid
Ik kan wel merken dat je een kaaskop bent. Hier aangifte van doen is ondenkbaar in de Marokkaanse gemeenschap.

Nou, ik ben ook een kaaskop, maar dit kon ik zelf ook wel bedenken. Als je jezelf op wat voor wijze dan ook, los probeert te werken uit o.a. de Marokkaanse gemeenschap, dan staat je leven op het spel. Makkelijk zat.

Simon
20-04-04, 14:30
Geplaatst door lennart
Nou als mijn kind er wat aan heeft wel hoor :rambo:

Dan ben je medeplichtig aan strafbare feiten.

taouanza
20-04-04, 14:33
Geplaatst door arnd
Nou, ik ben ook een kaaskop, maar dit kon ik zelf ook wel bedenken. Als je jezelf op wat voor wijze dan ook, los probeert te werken uit o.a. de Marokkaanse gemeenschap, dan staat je leven op het spel. Makkelijk zat.

Bron?:moe:

freya
20-04-04, 14:38
Geplaatst door arnd
Nou, ik ben ook een kaaskop, maar dit kon ik zelf ook wel bedenken. Als je jezelf op wat voor wijze dan ook, los probeert te werken uit o.a. de Marokkaanse gemeenschap, dan staat je leven op het spel. Makkelijk zat.

Ja net als bij de maffia, ze achtervolgen je over de hele wereld totdat ze je te grazen hebben genomen. :rolleyes:

:moe::moe::moe:

arnd
20-04-04, 14:42
Geplaatst door freya
Ja net als bij de maffia, ze achtervolgen je over de hele wereld totdat ze je te grazen hebben genomen. :rolleyes:

:moe::moe::moe:

Nou, over de hele wereld.
Overdrijven is ook een vak .... :cool:

freya
20-04-04, 15:29
Geplaatst door arnd

Overdrijven is ook een vak .... :cool:


Idd :moe:

freya
20-04-04, 15:30
dubbel

Die datingsite lijkt echt een goede aanwinst voor het systeem :moe:

arnd
20-04-04, 15:42
Geplaatst door freya
dubbel

Die datingsite lijkt echt een goede aanwinst voor het systeem :moe:

Vind je niet?

Toch weer een extra muis-klik om weg te komen.... Ik kom hier uiteraard niet om te daten, voor het geval dat dat iemand nog niet duidelijk was. :bril:

arnd
20-04-04, 15:43
........

arnd
20-04-04, 15:43
............

arnd
20-04-04, 15:44
ik heb werkelijk moeite met de snelheid van mijn pc, geloof ik...

RinC
20-04-04, 18:19
Geplaatst door arnd
ik heb werkelijk moeite met de snelheid van mijn pc, geloof ik...


Het ligt niet aan je PC, maar aan de toevlucht van vele leden van een concurrent naar hier. Die site is nu tijdelijk down en vandaar wat traagheid op dit moment.

Trouwens, ik heb zelf ook klappen gehad. Niks mis mee, wordt je wel hard van. Een fkih had allerlei attributen voor nodig; van Bodybuildersriem tot tennisracketten. Maar tegenwoordig gaat het heel anders aan toe...de meeste leraren die spreken gewoon Nederlands, dus je kan die leraren niet stiekUm uitschelden ofsjo...Jeugdsentimenten :D

arnd
20-04-04, 19:02
Geplaatst door RinCoonie
Het ligt niet aan je PC, maar aan de toevlucht van vele leden van een concurrent naar hier. Die site is nu tijdelijk down en vandaar wat traagheid op dit moment.


Oké



Trouwens, ik heb zelf ook klappen gehad. Niks mis mee, wordt je wel hard van. Een fkih had allerlei attributen voor nodig; van Bodybuildersriem tot tennisracketten. Maar tegenwoordig gaat het heel anders aan toe...de meeste leraren die spreken gewoon Nederlands, dus je kan die leraren niet stiekUm uitschelden ofsjo...Jeugdsentimenten :D


Huh???
Had je het tegen mij?

Orakel
20-04-04, 19:38
Geplaatst door Juwayriah
Ephimenco / Tuinslang
door Sylvain Ephimenco
2004-04-20 - geef uw reactie op dit artikel

was tot 24 uur geleden een vurige aanhanger van de integratie via moslimse gebedshuizen. Net als Job Cohen. Nu smeekt hij schooldirecteuren om op zaterdag en zondag hun scholen open te houden opdat Marokkaanse kinderen de moskee kunnen ontvluchten om koranlessen te volgen.

Jahaa lieve kindertjes, tis en blijft moeilijke materie. Daarom nu de module begrijpend en onderscheidend lezen:
intgeratie via de moskee is wat anders dan koranlessen in of buiten de moskee.
Integratie via de moskee doet de wederkerigheid van het begrip integratie recht doordat je de moskee en haar gangers bij de samenleving betrekt.
En dat levert meer op dan interessante lectuur alleen.

Verders niet zeuren: geweld--->aangifte----->oppakken. Simpel hé?

Tamarkand
21-04-04, 11:45
Als je je kinderen van kleinsaf aan maar goed genoeg inprent dat slaan BROODNODIG is en het gevolg van hun eigen schuld (idem dito voor de vrouwen), dan wordt er natuurlijk geen aangifte gedaan!

Amlou
21-04-04, 12:02
Geplaatst door Vitesse
lichamelijke tuchtiging wordt in menig geval goedgekeurd in binnen de islam/koran, zoals ook binnen sommige kringen in het christendom.
Als een kind boven de tien jaar niet wil bidden, dan mag dat het slaan gedwongen worden.

Waar staat het? Aya graag.

-Amlou.

Amlou
21-04-04, 12:10
Geplaatst door RinCoonie


Trouwens, ik heb zelf ook klappen gehad. Niks mis mee, wordt je wel hard van. Een fkih had allerlei attributen voor nodig; van Bodybuildersriem tot tennisracketten. Maar tegenwoordig gaat het heel anders aan toe...de meeste leraren die spreken gewoon Nederlands, dus je kan die leraren niet stiekUm uitschelden ofsjo...Jeugdsentimenten :D

Azul,

Mijn schooltijd was in Marokko (primaire, college en lycée) en daar werd met regelmaat een tik uitgedeeld. Vooral de oustadat (leraressen) waren enthousiast:D dus erg gemeen.
Ik begrijp heel goed dat we best wel vervelende kinderen waren die het bloed onder de nagels vandaan haalden. Geen trauma, trouwens.

Slaan van kinderen is niet goed en lost niets op. Is uit de tijd.
In UK deelde men tot voor kort toch ook her en der tikken uit?

Assalamu Alikum

-Amlou.

Amlou
21-04-04, 12:13
Het hele artikel is trouwens erg denigrerend geschreven. Dat terzijde.

Wat ik niet begrijp van deze marokkanen in Nederland is dat ze dat accepteren van de mou3lem of oustad,

Als iemand mijn kind zou aanraken, sla ik hem dood.
Ndarbou tal rah mat ou safi, weld l7aram!!!!

-Amlou.

Julien
21-04-04, 12:37
Geplaatst door taouanza
Echt hartverwarmend hoor dat iemand die zijn brood verdient met het geestlijk mishandelen van moslims zich opeens bekommert om het welzijn van dezelfde moslims.
Ik wordt er helemaal stil van.:moe:

huilie huilie :zwaai:

Julien
21-04-04, 12:40
Geplaatst door Amlou
Azul,

Mijn schooltijd was in Marokko (primaire, college en lycée) en daar werd met regelmaat een tik uitgedeeld. Vooral de oustadat (leraressen) waren enthousiast:D dus erg gemeen.
Ik begrijp heel goed dat we best wel vervelende kinderen waren die het bloed onder de nagels vandaan haalden. Geen trauma, trouwens.

Slaan van kinderen is niet goed en lost niets op. Is uit de tijd.
In UK deelde men tot voor kort toch ook her en der tikken uit?

Assalamu Alikum

-Amlou.

In Frankrijk mag ook nog geslagen worden op scholen.

Zwarte Schaap
21-04-04, 13:02
Geplaatst door Julien
In Frankrijk mag ook nog geslagen worden op scholen.

Ik ben ook een keer geslagen op school door een Nederlandse leraar.

Syphax
22-04-04, 11:06
Geplaatst door freya
Maar is het nou waar dat er tijdens de koranles geslagen wordt?

(Dit is niet de eerste keer dat ik daarover hoor en de andere keren kwam de info uit islamitische hoek.)

Ik begrijp nu dat men wel inziet dat dat niet de juiste manier van opvoeden is. Mocht het wel gebeuren dan denk ik dat de leraar problemen krijgt met de ouders, en in dit geval zeker met mij.:auw:
Wel was dat zo toen ik nog koranlessen kreeg. We kregen les van het het meest schijnheilige schorem wat deze aardkloot bewandelt.
Zelf hadden ze geen kaas gegeten van de Islam, maar ze konden wel hard slaan.
Overigens ben ik een keer met een medeleerling aangifte gaan doen van mishandeling, maar als antwoord van de politie kregen wij te horen dat dat nou eenmaal bij onze cultuur hoorde.

Op de Christelijke basisschool waar ik op zat heb ik trouwens ook weleens klappen gehad.

Ik hoop dat het anno 2004 niet meer gebeurt, maar er moet zeker wat gebeuren als het nog wel zo is.

taouanza
22-04-04, 11:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben ook een keer geslagen op school door een Nederlandse leraar.

Ik ben twee keer geschopt door de zelfde lerares maar dat hebben we vast wel verzonnen.:rolleyes:

mark61
22-04-04, 11:29
Geplaatst door taouanza
Ik ben twee keer geschopt door de zelfde lerares maar dat hebben we vast wel verzonnen.:rolleyes:

Das verboden. En jullie hadden er een zaak van kunnen maken. Ja ik weet het, veel gezeik en nul resultaat. Maar toch.

Amlou
22-04-04, 11:55
Geplaatst door Julien
In Frankrijk mag ook nog geslagen worden op scholen.

Waarmee? avec la baguette? :D