PDA

Bekijk Volledige Versie : Eindelijk terug !!!!!



S@deeQ.
20-04-04, 23:39
24-10-2003

Hoe slechter de economie, hoe korter de rok

Minirok is terug
Door Karin Kuijpers

Kort, korter, kortst. De minirok is weer helemaal terug. Maar wat moet een vrouw ermee als ze niet over maat 36 beschikt, cellulitus heeft en ouder dan 18 is?



http://www.ad.nl/images/billen,0.jpg

Minirok van Roberto Cavalli. Foto AP

Ontwerper Geert Jan Renzen (31) doet er niet moeilijk over. ,,Hoe kort een minirok moet zijn? Zo kort dat je niet zeker weet of het om een brede ceintuur gaat of om een minirok,'' grinnikt hij. ,,En dan met hakken zo hoog dat de kont net iets naar achteren komt te staan.''

De minirok is terug. Schools out for summer, zongen de meiden met Alice Cooper in de jaren 70 om zich in ultrakorte rokjes met Schotse prints en beenwarmers te hullen. Ruim 20 jaar later doen we het weer net even anders. Ontwerpers als Jean Paul Gaultier en Tom Ford (Gucci) bedachten ze in satijnstof, geplooid, met ruches en pailletten of in de armylook en als heupmodel. Over de lengte waren ze het allemaal eens: halverwege de dij of korter. Maar iets wat het leuk doet op de catwalks, werkt niet vanzelfsprekend in de winkels.

Bij Emporio Armani in Amsterdam hoort general manager Jeannine Brouwer haar klanten tegenwoordig tenminste regelmatig zuchten. Want mijn hemel, wat moet je met een minirok als je ouder bent dan 18, wel modebewust bent maar niet over maatje 36 beschikt en ook nog eens last hebt van cellulitus? Brouwers advies: trek dat ding alleen aan als je jezelf er voor 100 procent zeker in voelt. ,,En anders niet doen. Of een rokje kiezen van vijf centimeter boven de knie. In een heupmodel met een mooie split erin en een paar leuke hakken erbij ben je net zo sexy.''

Boven de 50 in minirok? Zelfs glamourkoningin Connie Breukhoven moet er niet aan denken. ,,Ik heb nog goede, strakke benen, maar dát laat ik toch liever over aan mijn dochters. Anders word je van achteren lyceum en van voren museum.''

Ontwerpster Monique Collignon vindt mini leuk voor het strand of op de tennisbaan, maar voor de Citylook moet je toch niet te oud zijn. ,,Mini is prachtig voor wie het staat, maar je vreest altijd het moment dat vrouwen met maat 46 er ook mee op straat gaan lopen.''

Brouwer van Armani vindt het eigenlijk ook wel jammer dat de minirok zo gepushed wordt. ,,Het is een moeilijk verkoopbaar artikel. Natuurlijk heb ik ze ingekocht omdat wij er zijn voor de vrouw vanaf 18 jaar, maar wat moet je ermee als je 30 bent en carrière wilt maken en dus serieus genomen wilt worden? In de winter is de minirok beter inzetbaar, omdat je hem dan kunt dragen met dikke (fantasie)panties en laarzen. Voor de zomer vereist de minirok ook nog eens heel goede benen.''

Sinds de Britse ontwerpster Mary Quant begin jaren 60 een enorme rage in het modebeeld veroorzaakte met de minirok, duikt het sexy kledingstuk geregeld op als trend. En vreemd genoeg zit er een economische wetmatigheid in het verschijnsel minirok. Als de rokken korter worden, gaat het doorgaans slechter met de economie. Dat was begin jaren 80 zo en dat zo is het nu weer. Het feit dat de minirok ook deze winter het modebeeld zal beheersen, maakt dus niet vrolijk over onze economische toekomst.

Ondertussen lopen de zaken bij Cool Cat en Wonder Woman wel als een trein. Het minirokje met een hotpant eronder is volgens directeur Roland Kahn zelfs een regelrechte hit. ,,De minirok is een fun-artikel voor meisjes tussen de 12 en de 18, maar veroorzaakt bepaald niet een gekte zoals in de jaren 60, toen echt iedereen er mee liep.''

De minirok is volgens Kahn ook meer een Engels dan een Frans verschijnsel. ,,Engelsen zijn sexier, platter en durven meer. De Franse vrouw is geraffineerder, maar klassieker gekleed.'' Wat hem betreft, is dat ook het verschil tussen Rotterdam en Amsterdam. ,,Rotterdam is inspirerender, omdat de vrouwen er uitgesprokener zijn en meer durven. Dat zien we bijvoorbeeld ook aan de verkoop van de minirokjes. Toch blijven rokken een moeilijk artikel in Nederland. Kijk maar naar het straatbeeld: je ziet altijd nog meer jogging- en legerbroeken dan legerrokjes.''

Kahn, die in 25 jaar tijd een kledingimperium opbouwde van meer dan 120 zaken, heeft drie generaties minirokkentrends meegemaakt. ,,In de jaren 60 was ik net 16 en was het een rage. Iedereen, dik of dun, liep in een minirok. Vrouwen droegen het zoals Surinaamse vrouwen die geen gêne over het eigen lijf kennen. Het was een trend, dus droeg je het. Klaar. Mede door de ontwikkeling van de internet en IT is mode veel individueler geworden. Er zijn nu rolmodellen als Britney Spears waar je je aan optrekt of niet. Je hebt nu liefhebbers en haters van de minirok.''

Is hij een liefhebber of een hater? ,,Ach, ik ben van de vorige generatie - ik hoef niet zo in onderbroeken te kijken. Hoewel de meiden van nu wel echt prachtig ondergoed dragen, dat is wel een verschil met vroeger. Zelf houd ik er meer van als je erogene zones net níet ziet. Dat laat mij als man alleen maar meer kijken.''

Actrice/zangeres Georgina Verbaan (24) is blij dat de minirok weer mag. Het liefst draagt ze 'm zo kort mogelijk, met gestreepte kniekousen en sokophouders en haar favoriete legerkisten eronder. ,,Alleen bukken moet ik heel voorzichtig doen, anders wordt het ordinair.'' Geen schaamte over haar lijf? ,,Nou, er zouden wel een paar pondjes bij kunnen, maar ik heb geen putten of zo. Eh ja, wel een paar knokelige benen, maar die neem ik voor lief. Deze trend is té leuk.''