PDA

Bekijk Volledige Versie : IND belazert burgemeesters met juridische truc om vreemdelingen uit te kunnen zetten.



Zwarte Schaap
21-04-04, 11:57
IND omzeilt bevoegdheid burgemeester

Gert Brouwer

oude pekela - Burgemeester Meindert Schollema van de gemeente Pekela trekt aan de bel over een nieuwe werkwijze van de IND (Immigratie en Naturalisatie Dienst) om de bevoegdheid van burgemeesters bij uitzettingen van vreemdelingen te omzeilen. De Vreemdelingendienst probeert dat volgens Schollema met een nieuw speciaal ontworpen formulier.

Burgemeesters moeten op dat formulier aangeven in hoeverre zij verstoring van de openbare orde verwachten bij de uitzetting van een vreemdeling. Zodra zij aankruisen dat er geen problemen verwacht worden kan de Vreemdelingendienst hen passeren door zonder tussenkomst van de politie illegalen op te halen en uit te zetten.

"Als het vermoeden bestaat van verstoring van de openbare orde is dat het enige punt dat de burgemeester moet worden ingelicht om toestemming te krijgen voor ondersteuning van de politie. Anders heeft de IND zelf de bevoegdheid om zelfstandig te opereren", aldus de burgemeester.

Weigering

Schollema lichtte dinsdagavond zijn gemeenteraad in, dat hij dinsdag de IND een brief schreef de formulieren niet te willen invullen. "Ik weiger deze formulieren te tekenen. Ik heb het gevoel dat ik dan een handeling verricht waardoor een andere partij kan zeggen dat de gemeente toestemming geeft tot uitzetting", aldus Schollema tijdens de maandelijkse raadsvergadering.

De Pekelder burgemeester zegt veertien dagen geleden vijf aanschrijvingen te hebben gekregen om mee te werken aan de uitzetting van nieuwe illegalen. Het gaat om mensen die na 2001 Nederland zijn binnengekomen.

Afspraken

Schollema weigert de medewerking op basis van afspraken die gemaakt zijn met de Pekelder gemeenteraad en alle overige Groninger gemeenten. Afgesproken is om niet actief mee te werken aan de uitzetting van vreemdelingen.

Bron: Dagblad van het Noorden 21/04/04

TonH
21-04-04, 14:15
Wat ik zo vreemd vind aan deze geschiedenis is dat de IND zich genoodzaakt zou voelen om slinkse wegen te bewandelen.
Dit is toch beleid dat is vastgesteld en zijn burgemeesters dan niet gehouden de wet uit te voeren?

Ik las dit over België

wo 21 apr 2004, 10:42
http://www.telegraaf.nl/buitenland/article9849891.ece

Politie ingezet tegen boycot EU-verkiezing
BRUSSEL - Een groep Belgische burgemeesters die weigeren in hun gemeenten de Europese verkiezingen van half juni te organiseren, hebben de politie op bezoek gekregen.

De groep wordt verhoord, op verdenking van 'belemmering van de grondwet' en 'samenspanning van ambtenaren om wetten niet uit te voeren', waarop maximaal een jaar celstraf staat. Dat is woensdag bekendgemaakt door VRT-radio.

De boycot heeft te maken met de taalstrijd in België. De Nederlandstalige burgemeesters verzetten zich tegen de Franstalige kieslijsten, die ze onder hun inwoners zouden moeten ronddelen. De groep eist dat de federale overheid het kiesdistrict nog voor de verkiezingen splitst in een Nederlands en Frans gedeelte.

Ik kan me prima voorstellen dat je grote problemen met beleidsmaatregelen hebt en vindt dat je aan iets absoluut niet kunt meewerken. Maar dan stap je op wanneer je gewetensbezwaren niet gehonoreerd worden.

Of is dit te simpel?

Vitesse
21-04-04, 14:42
Dit is toch beleid dat is vastgesteld en zijn burgemeesters dan niet gehouden de wet uit te voeren?

Ja natuurlijk moeten zij dat.