PDA

Bekijk Volledige Versie : El Tawheed-moskee voelt zich in de hoek gedrukt



BniMakaada
21-04-04, 13:38
El Tawheed-moskee voelt zich in de hoek gedrukt

AMSTERDAM - De El Tawheed-moskee in Amsterdam-West voelt zich in de hoek gedrukt naar aanleiding van de commotie rond boeken die bij de moskee verkrijgbaar zijn. " Er moet een andere discussie zijn, en niet één moskee zwartmaken" , aldus bestuurder F. Zaari.

Dagblad Trouw berichtte woensdag dat in de moskee lectuur te koop is waarin wordt opgeroepen tot de jihad en het doden van homoseksuelen. Vorige week riep de Amsterdamse wethouder A. Aboutaleb de moskee tot de orde vanwege een boek over vrouwenbesnijdenis.

De nieuwste ophef gaat over de driedelige Nederlandstalige serie 'De weg van de moslim'. Deze boeken zijn ook verkrijgbaar in reguliere boekhandels. De serie is onder meer te bestellen bij de winkels van de Boekhandels Groep Nederland, waar Scheltema (Amsterdam) en Donner (Rotterdam) bij zijn aangesloten. Ook bibliotheken hebben de serie in hun bezit, zoals de Openbare Bibliotheek in Amsterdam en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Het standaardwerk van AboeBakr Djaber El Djezeïri stelt onder meer dat een man zijn vrouw mag slaan als zij ongehoorzaam is. De man moet zich eerst afzonderen en drie dagen niet met zijn vrouw praten, maar als dat niet helpt "dan slaat hij haar zonder wreedheid en met het ontzien van haar gezicht."

Volgens Zaari zijn de boeken vroeger door geleerden geschreven voor de islamitische wereld, die later letterlijk zijn vertaald. "Dit soort religieuze boeken hebben duiding nodig. Het zijn boeken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn." De moskee wil met vertegenwoordigers van andere religies een brede discussie voeren over dit soort lectuur. "Als de religies elkaars boeken gaan lezen, schrik je enorm van elkaars geloven." De bestuurder zegt wel dat een nieuwe eigentijdse vertaling gewenst is.

De moskee zegt desgevraagd ook afstand te nemen van extreme teksten in de geschriften, zoals het doden van homoseksuelen. "Wij vertellen jongeren dat homofilie in de islam weliswaar verboden is, maar dat het de eigen verantwoordelijkheid is van andere burgers als zij daar zelf voor kiezen", aldus Zaari.

De El Tawheed-moskee blijft de boeken voorlopig verkopen. "Wij begrijpen niet waarom wij het uit onze boekhandel moeten halen, terwijl het overal verkrijgbaar is." De moskee vraagt zich wel af of ze een nieuwe partij van deze lectuur moet aanschaffen.

barfly
21-04-04, 13:42
DEN HAAG (ANP) - De ministers Donner (Justitie), Remkes
(Binnenlandse Zaken) en Verdonk (Integratie) moeten volgende week
in de Tweede Kamer tekst en uitleg komen geven over het boek 'De
weg van de moslim'. Als blijkt dat er in het boek discriminerende
of opruiende zaken staan, moet het verboden worden, vindt een ruime
meerderheid van de Tweede Kamer.
VVD-Kamerlid Wilders vroeg woensdag om het spoeddebat, zijn
CDA-collega Sterk stelde tezelfdertijd schriftelijke vragen. Zij
vindt dat imams van moskeeën waar het boek wordt verkocht afstand
moeten nemen van de lectuur. Doen zij dat niet, dan moeten ze
strafrechtelijk worden aangepakt, of zelfs worden uitgezet.

Nu ben ik natuurlijk geen moslim maar als ik er wel een was en ook nog wat te vertellen had in die moskee dan had ik die boekjes denk ik lekker uit de schappen gehaald.

Bofko
21-04-04, 13:45
Geplaatst door BniMakaada
El Tawheed-moskee voelt zich in de hoek gedrukt

AMSTERDAM - De El Tawheed-moskee in Amsterdam-West voelt zich in de hoek gedrukt naar aanleiding van de commotie rond boeken die bij de moskee verkrijgbaar zijn. " Er moet een andere discussie zijn, en niet één moskee zwartmaken" , aldus bestuurder F. Zaari.

Dagblad Trouw berichtte woensdag dat in de moskee lectuur te koop is waarin wordt opgeroepen tot de jihad en het doden van homoseksuelen. Vorige week riep de Amsterdamse wethouder A. Aboutaleb de moskee tot de orde vanwege een boek over vrouwenbesnijdenis.

De nieuwste ophef gaat over de driedelige Nederlandstalige serie 'De weg van de moslim'. Deze boeken zijn ook verkrijgbaar in reguliere boekhandels. De serie is onder meer te bestellen bij de winkels van de Boekhandels Groep Nederland, waar Scheltema (Amsterdam) en Donner (Rotterdam) bij zijn aangesloten. Ook bibliotheken hebben de serie in hun bezit, zoals de Openbare Bibliotheek in Amsterdam en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Het standaardwerk van AboeBakr Djaber El Djezeïri stelt onder meer dat een man zijn vrouw mag slaan als zij ongehoorzaam is. De man moet zich eerst afzonderen en drie dagen niet met zijn vrouw praten, maar als dat niet helpt "dan slaat hij haar zonder wreedheid en met het ontzien van haar gezicht."

Volgens Zaari zijn de boeken vroeger door geleerden geschreven voor de islamitische wereld, die later letterlijk zijn vertaald. "Dit soort religieuze boeken hebben duiding nodig. Het zijn boeken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn." De moskee wil met vertegenwoordigers van andere religies een brede discussie voeren over dit soort lectuur. "Als de religies elkaars boeken gaan lezen, schrik je enorm van elkaars geloven." De bestuurder zegt wel dat een nieuwe eigentijdse vertaling gewenst is.

De moskee zegt desgevraagd ook afstand te nemen van extreme teksten in de geschriften, zoals het doden van homoseksuelen. "Wij vertellen jongeren dat homofilie in de islam weliswaar verboden is, maar dat het de eigen verantwoordelijkheid is van andere burgers als zij daar zelf voor kiezen", aldus Zaari.

De El Tawheed-moskee blijft de boeken voorlopig verkopen. "Wij begrijpen niet waarom wij het uit onze boekhandel moeten halen, terwijl het overal verkrijgbaar is." De moskee vraagt zich wel af of ze een nieuwe partij van deze lectuur moet aanschaffen.

Interessant om te zien dat het niet gaat om wat er letterlijk staat maar om de duiding van het geschrevene.

Julien
21-04-04, 13:48
ja, daar hebben ze het wel zelf naar gemaakt.

Vitesse
21-04-04, 13:48
De El Tawheed-moskee blijft de boeken voorlopig verkopen. "Wij begrijpen niet waarom wij het uit onze boekhandel moeten halen, terwijl het overal verkrijgbaar is." De moskee vraagt zich wel af of ze een nieuwe partij van deze lectuur moet aanschaffen.

Ze hebben echt een grote plank voor de kop, en hebben weinig voeling met wat het betekent een slecht imago te hebben. En nog snappen ze niet hoe dat komt :duivels:

taouanza
21-04-04, 13:50
Geplaatst door BniMakaada
El Tawheed-moskee voelt zich in de hoek gedrukt

AMSTERDAM - De El Tawheed-moskee in Amsterdam-West voelt zich in de hoek gedrukt naar aanleiding van de commotie rond boeken die bij de moskee verkrijgbaar zijn. " Er moet een andere discussie zijn, en niet één moskee zwartmaken" , aldus bestuurder F. Zaari.

Dagblad Trouw berichtte woensdag dat in de moskee lectuur te koop is waarin wordt opgeroepen tot de jihad en het doden van homoseksuelen. Vorige week riep de Amsterdamse wethouder A. Aboutaleb de moskee tot de orde vanwege een boek over vrouwenbesnijdenis.

De nieuwste ophef gaat over de driedelige Nederlandstalige serie 'De weg van de moslim'. Deze boeken zijn ook verkrijgbaar in reguliere boekhandels. De serie is onder meer te bestellen bij de winkels van de Boekhandels Groep Nederland, waar Scheltema (Amsterdam) en Donner (Rotterdam) bij zijn aangesloten. Ook bibliotheken hebben de serie in hun bezit, zoals de Openbare Bibliotheek in Amsterdam en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Het standaardwerk van AboeBakr Djaber El Djezeïri stelt onder meer dat een man zijn vrouw mag slaan als zij ongehoorzaam is. De man moet zich eerst afzonderen en drie dagen niet met zijn vrouw praten, maar als dat niet helpt "dan slaat hij haar zonder wreedheid en met het ontzien van haar gezicht."

Volgens Zaari zijn de boeken vroeger door geleerden geschreven voor de islamitische wereld, die later letterlijk zijn vertaald. "Dit soort religieuze boeken hebben duiding nodig. Het zijn boeken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn." De moskee wil met vertegenwoordigers van andere religies een brede discussie voeren over dit soort lectuur. "Als de religies elkaars boeken gaan lezen, schrik je enorm van elkaars geloven." De bestuurder zegt wel dat een nieuwe eigentijdse vertaling gewenst is.

De moskee zegt desgevraagd ook afstand te nemen van extreme teksten in de geschriften, zoals het doden van homoseksuelen. "Wij vertellen jongeren dat homofilie in de islam weliswaar verboden is, maar dat het de eigen verantwoordelijkheid is van andere burgers als zij daar zelf voor kiezen", aldus Zaari.

De El Tawheed-moskee blijft de boeken voorlopig verkopen. "Wij begrijpen niet waarom wij het uit onze boekhandel moeten halen, terwijl het overal verkrijgbaar is." De moskee vraagt zich wel af of ze een nieuwe partij van deze lectuur moet aanschaffen.

Ach wat sneu voor ze :moe:. Mischien voelen ze nu wat een vrouw voelt als haar man haar onder het mom van goede moslim in elkaar timmert en zegt: Schat het is mijn plicht.:moe:

TonH
21-04-04, 13:50
De moskee zegt desgevraagd ook afstand te nemen van extreme teksten in de geschriften, zoals het doden van homoseksuelen. "Wij vertellen jongeren dat homofilie in de islam weliswaar verboden is, maar dat het de eigen verantwoordelijkheid is van andere burgers als zij daar zelf voor kiezen", aldus Zaari.

Het begint de heren kennelijk wat te dagen.



De El Tawheed-moskee blijft de boeken voorlopig verkopen. "Wij begrijpen niet waarom wij het uit onze boekhandel moeten halen, terwijl het overal verkrijgbaar is." De moskee vraagt zich wel af of ze een nieuwe partij van deze lectuur moet aanschaffen.

Alleen jammer dat ze nog steeds niet zien dat wanneer een religieuze instelling een bepaald werk verkoopt zij daarop aangesproken mag worden en waarom de vergelijking met een boekhandel mank gaat.

BniMakaada
21-04-04, 13:51
Gemakshalve vergeten alle idioten te vermelden dat de boeken al jaren in de biep en bij boekenhandels te verkrijgen zijn.....

Ik ruik hier een duidelijke vorm van meten met 2 maten!! Waarom de moskee strafrechtelijk vervolgen en de biep en boekenhandels hun gang laten gaan??

TonH
21-04-04, 13:52
Geplaatst door taouanza
Ach wat sneu voor ze :moe:. Mischien voelen ze nu wat een vrouw voelt als haar man haar onder het mom van goede moslim in elkaar timmert en zegt: Schat het is mijn plicht.:moe:

:haha:

BniMakaada
21-04-04, 13:52
Geplaatst door TonH
Alleen jammer dat ze nog steeds niet zien dat wanneer een religieuze instelling een bepaald werk verkoopt zij daarop aangesproken mag worden en waarom de vergelijking met een boekhandel mank gaat.

Says who??

Dutchguy
21-04-04, 13:56
Geplaatst door BniMakaada
Gemakshalve vergeten alle idioten te vermelden dat de boeken al jaren in de biep en bij boekenhandels te verkrijgen zijn.....

Ik ruik hier een duidelijke vorm van meten met 2 maten!! Waarom de moskee strafrechtelijk vervolgen en de biep en boekenhandels hun gang laten gaan??

Dat is inderdaad krom. Als moskee moet je die rommel niet in huis willen hebben maar de vinger zou toch eerder richting uitgeverij moeten wijzen.

TonH
21-04-04, 13:57
Geplaatst door BniMakaada
Says who??

Ik. :zwaai:

Vitesse
21-04-04, 14:02
Ik ruik hier een duidelijke vorm van meten met 2 maten!! Waarom de moskee strafrechtelijk vervolgen en de biep en boekenhandels hun gang laten gaan??

Als je wilt werken aan imagoverbetering, of in ieder geval niet in een hoek gezet wilt worden, dan kun je toch op zijn minst letterlijk afstand nemen van een zo'n slecht boek. Het stigmatiseert die moskee alleen maar verder

mark61
21-04-04, 14:06
Geplaatst door BniMakaada
Says who??

TonH. En ik ook. Jij begrijpt blijkbaar het verschil ook niet. Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.

Een commerciële instelling of een instelling van publiek nut die boeken verzamelt, beheert en uitleent of verkoopt verbindt zich niet aan de meningen in die boeken. Die instelling biedt ze aan, en de lezer moet maar zien wat hij ermee doet.

Een instelling met een bepaalde overtuiging (politiek, moreel, godsdienstig) die boeken verzamelt, beheert en uitleent of verkoopt staat achter die lectuur. Die is namelijk geselecteerd op grond van de overtuiging van die instelling. Of dacht je dat el-Tawheed ook de Kamasutra en Das Kapital of Mein Kampf verkoopt? Of de bijbel?

nl-x
21-04-04, 14:08
Gatverdamme wat een ophitsing nu weer door de media. Bah. Het enigste dat ik van een bibliotheek in een moskee verwacht is wel dat ze op zijn MINST alle boeken over de Islam, die er in autochtone bibliotheken zijn, hebben. Anders zou het een lachertje zijn.

Heeft iemand trouwens toevallig een link naar dat boek online?

Simon
21-04-04, 14:14
Geplaatst door BniMakaada
Gemakshalve vergeten alle idioten te vermelden dat de boeken al jaren in de biep en bij boekenhandels te verkrijgen zijn.....

Ik ruik hier een duidelijke vorm van meten met 2 maten!! Waarom de moskee strafrechtelijk vervolgen en de biep en boekenhandels hun gang laten gaan??

Ik heb dat al trachten uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als je een stichting hebt die sexuele voorlichting geeft dan moet je erg uitkijken als je folders in je schappen gaat leggen die toelichten hoe dat in zijn werk gaat als je een pedofiele relatie hebt. Daarentegen kan een bibliotheek of universiteit best boeken hebben die onderzoekgegevens bevatten over pedofiele relaties. Een moskee heeft de bedoeling een bepaald gedachtengoed uit te dragen. In dat kader verkopen ze ook boeken. Die worden blijkbaar verkocht met de toelichting - aldus de journalist - dat het 'betrouwbare boeken' zijn. Op dat moment is die moskee zich aan het vereenzelvigen met dat gedachtengoed en het zelfs aan het propageren. Daarom is het nogal hypocriet dat ze de vermoorde onschuld spelen.

Simon
21-04-04, 14:19
Geplaatst door nl-x
Gatverdamme wat een ophitsing nu weer door de media. Bah. Het enigste dat ik van een bibliotheek in een moskee verwacht is wel dat ze op zijn MINST alle boeken over de Islam, die er in autochtone bibliotheken zijn, hebben. Anders zou het een lachertje zijn.

Heeft iemand trouwens toevallig een link naar dat boek online?

Je zou wel anders piepen als nieuw rechts folders gaat verspreiden waarin ze oproept moslims om het leven te brengen. Met daarbij nog wat tips hoe je dit het beste aan kan pakken. Hypocriet!

BniMakaada
21-04-04, 14:20
Geplaatst door mark61
TonH. En ik ook.

Gelukkig, dit zegt natuurlijk genoeg.


Geplaatst door mark61
Jij begrijpt blijkbaar het verschil ook niet. Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.

Een commerciële instelling of een instelling van publiek nut die boeken verzamelt, beheert en uitleent of verkoopt verbindt zich niet aan de meningen in die boeken. Die instelling biedt ze aan, en de lezer moet maar zien wat hij ermee doet.

Een instelling met een bepaalde overtuiging (politiek, moreel, godsdienstig) die boeken verzamelt, beheert en uitleent of verkoopt staat achter die lectuur. Die is namelijk geselecteerd op grond van de overtuiging van die instelling. Of dacht je dat el-Tawheed ook de Kamasutra en Das Kapital of Mein Kampf verkoopt? Of de bijbel?

Als iemand strafrechtelijk wordt vervolgd vanwege het verkopen van "opruiende" boeken, kun je me veel wijs maken maar je kunt me niet wijs maken dat de ene instantie het wel mag verkopen en de andere niet. Weten jij en TonH uberhaupt wel wat strafrechtelijk vervolgen inhoudt? Dat betekent dat iets in strijd is met de wet en dat je daar vervolgt voor gaat/kunt worden. Als iets dus strafbaar is, is het voor iedereen strafbaar. Dat is het mooi van democratie.

mark61
21-04-04, 14:29
Geplaatst door BniMakaada
(...) Als iets dus strafbaar is, is het voor iedereen strafbaar. Dat is het mooi van democratie.

Je reageert simpelweg niet op wat ik schrijf

Ehh...wie wordt er strafrechtelijk vervolgd wegens verkoop van opruiende boeken?

De instantie die iets propageert mag dat opruiende boek niet verkopen, de instantie die het voor studie beschikbaar stelt wel. Lees Simon nog eens. Met democratie heeft dat al helemaal niks te maken.

jaja
21-04-04, 14:31
Geplaatst door BniMakaada
Gelukkig, dit zegt natuurlijk genoeg.



Als iemand strafrechtelijk wordt vervolgd vanwege het verkopen van "opruiende" boeken, kun je me veel wijs maken maar je kunt me niet wijs maken dat de ene instantie het wel mag verkopen en de andere niet. Weten jij en TonH uberhaupt wel wat strafrechtelijk vervolgen inhoudt? Dat betekent dat iets in strijd is met de wet en dat je daar vervolgt voor gaat/kunt worden. Als iets dus strafbaar is, is het voor iedereen strafbaar. Dat is het mooi van democratie. het gaat niet om de strafrechterlijke vervolging, maat het gaat er om dat de moskee deze ideëen, die in die boeken staan lijkt te onderschrijven. Als een bibliotheek een boek heeft, heeft het ook boeken met tegengestelde meningen .. als een moskee boeken aanbiedt, dan mag je er van uitgaan dat ze eerst geselecteerd hebben op wat volgens hen "goed" is voor hun gelovigen. Om vervolgens te doen alsof ze niet deze ideëen uitdragen ... dat komt niet overtuigens over. Eén keer een foutje bij de selectie van je boekenfonds .. kan gebeuren .. maar bij herhaling ... dan lijkt het er wel erg sterk op dat je doet alsof je niet voor deze strikte uitleg van de Islam bent, maar heimelijk wel ...
Dan word je niet in een hoek gezet, maar ben je in die hoek gaan staan, alleen wil je niet graag dat de rest van de samenleving weet dat je daar zit. Als er dan een spot-light op je gericht wordt dan moet je niet gaan roepen "ik zit hier niet, maar jullie hebben ons hier neergezet" ... dat komt niet overtuigend over.

PS: die opmerking over een moderne vertaling vind ik heerlijk ... volgens mij is een vertaling een weergave van wat er staat ... maar blijkbaar kun je die opmerkingen over wapens etc ook heel wapenloos vertalen ... :)

Simon
21-04-04, 14:37
Geplaatst door jaja
PS: die opmerking over een moderne vertaling vind ik heerlijk ... volgens mij is een vertaling een weergave van wat er staat ... maar blijkbaar kun je die opmerkingen over wapens etc ook heel wapenloos vertalen ... :)

haha ja ik wed dat ze dan zeggen tegen kooplustigen dat ze achter ook de 'betrouwbare' vertaling hebben liggen.

TonH
21-04-04, 14:40
Geplaatst door BniMakaada
Gelukkig, dit zegt natuurlijk genoeg.

Ja :ego:


Weten jij en TonH uberhaupt wel wat strafrechtelijk vervolgen inhoudt?

Ja :ego:

:D


Maar alle geheid op een stokje:
Ik had geen zin om de argumenten van een dag of wat geleden weer te herhalen. Mark61, Simon en Jaja gelukkig wel. En die zou je toch eens nauwkeurig moeten lezen.

Ik heb het niet (en naar ik begrijp, Mark61 ook niet) over strafrechtelijke vervolging. Dat staat in dat ANP-bericht.

nl-x
21-04-04, 14:48
Geplaatst door Simon
Je zou wel anders piepen als nieuw rechts folders gaat verspreiden waarin ze oproept moslims om het leven te brengen. Met daarbij nog wat tips hoe je dit het beste aan kan pakken. Hypocriet!

Je maakt daarbij de volgende denkfout.

Als die folders overal, waaronder bij de openbare bibliotheken hangen en verkrijgbaar zijn, zou ik me helemaal niet druk maken dat Nieuw Rechts ze ook heeft.

mark61
21-04-04, 14:50
Geplaatst door TonH
Ja :ego:

Ik heb het niet (en naar ik begrijp, Mark61 ook niet) over strafrechtelijke vervolging. Dat staat in dat ANP-bericht.

Wat weet jij veel van mij! :hihi:

mark61
21-04-04, 14:53
Geplaatst door nl-x
Je maakt daarbij de volgende denkfout.

Als die folders overal, waaronder bij de openbare bibliotheken hangen en verkrijgbaar zijn, zou ik me helemaal niet druk maken dat Nieuw Rechts ze ook heeft.

Jij maakt weer dezelfde denkfout. Een openbare bibliotheek zal zoiets niet ophangen, omdat ophangen propageren is. Een openbare bibliotheek zou wel een database van zulke folders kunnen aanleggen om het verschijnsel te kunnen bestuderen. Een openbare bibliotheek zal dat overigens nooit doen, omdat het geen studiebibliotheek, zoals een universiteitsbibliotheek of de Koninklijke Bibliotheek is.

Tomas
21-04-04, 14:53
Geplaatst door nl-x
Je maakt daarbij de volgende denkfout.

Als die folders overal, waaronder bij de openbare bibliotheken hangen en verkrijgbaar zijn, zou ik me helemaal niet druk maken dat Nieuw Rechts ze ook heeft.

:haha:

Jij maakt je al druk als iemand iets zegt van een extremistisch clubje als deze El Tawheed.

Simon
21-04-04, 15:04
Geplaatst door nl-x
Je maakt daarbij de volgende denkfout.

Als die folders overal, waaronder bij de openbare bibliotheken hangen en verkrijgbaar zijn, zou ik me helemaal niet druk maken dat Nieuw Rechts ze ook heeft.

Nou dat is hierboven al voldoende aan de orde geweest. Oftewel, jij maakt een denkfout.

Vitesse
21-04-04, 15:07
Precies Simon

TonH
21-04-04, 15:21
Geplaatst door mark61
Wat weet jij veel van mij! :hihi:

Dit is een infame leugen. Ik voel met in een hoek gedrukt! Het is wéér een hetze tegen de heilige orthodoxie :fplet:


:D

nl-x
21-04-04, 15:22
Geplaatst door mark61
Jij maakt weer dezelfde denkfout. Een openbare bibliotheek zal zoiets niet ophangen, omdat ophangen propageren is. Een openbare bibliotheek zou wel een database van zulke folders kunnen aanleggen om het verschijnsel te kunnen bestuderen. Een openbare bibliotheek zal dat overigens nooit doen, omdat het geen studiebibliotheek, zoals een universiteitsbibliotheek of de Koninklijke Bibliotheek is.

Ik zie even mijn denkfout hier niet in terug...

Een openbare bibliotheek hangt dat uiteraard niet op nee. Dus kan ik mij, zonder mezelf hypocriet (Simon) te noemen daarover drukmaken, als NieuwRechts ze wel ophangt.

Een openbare bibliotheek heeft de genoemde boeken wel in haar schappen. Dus ga ik me niet druk maken over dat de Tawheed ze ook in haar bibliotheek heeft.

nl-x
21-04-04, 15:23
Geplaatst door Tomas
:haha:

Jij maakt je al druk als iemand iets zegt van een extremistisch clubje als deze El Tawheed.
Nee, ik maak me druk over de vrijheid van meningsuiting/vrijheid vd pers/etc die blijkbaar alleen bij bepaalde groeperingen mag horen.

Vitesse
21-04-04, 15:30
Nee, ik maak me druk over de vrijheid van meningsuiting/vrijheid vd pers/etc die blijkbaar alleen bij bepaalde groeperingen mag horen.

NL-x je snapt het nog steeds niet hè :eek: Vrijheid van meningsuiting moet wel gebaseerd zijn op de grondwet, en daarin is discriminatie op ras, geslacht verboden. Dus deze mening hardop verkondigen is wel strafbaar.

Tomas
21-04-04, 15:33
Geplaatst door nl-x
Nee, ik maak me druk over de vrijheid van meningsuiting/vrijheid vd pers/etc die blijkbaar alleen bij bepaalde groeperingen mag horen.

Je blijft leuk.

NL-X die het prima zou vinden als er instructies over het doden van Moslims in een kerk zouden verkopen. Of zal ik eerst even een nieuw stukje van de klitloze hier plakken en kijken hoe je daarop reageert voordat we dat experiment aangaan?

Simon
21-04-04, 15:36
Spoeddebat over inhoud moslimboek

****************
DEN HAAG De Kamer houdt volgende week
een spoeddebat met de ministers Donner,
Remkes en Verdonk over het boek 'De weg
van de moslim' waaraan een meerderheid
in de Kamer aanstoot neemt.

Het debat is aangevraagd door de VVD'er
Geert Wilders.Mirjam Sterk (CDA) heeft
schriftelijke vragen gesteld.Ze vinden
dat imams afstand moeten nemen van het
boek dat onder andere te koop is in de
El-Tawheed-moskee in Amsterdam.

Het boek keurt mishandeling van vrouwen
en moord op homo's goed.De VVD en D66
vinden dat overwogen moet worden de
moskee te sluiten als het bestuur de
inhoud van het boek niet verwerpt.

bron: teletext

nl-x
21-04-04, 15:37
Geplaatst door Vitesse
NL-x je snapt het nog steeds niet hè :eek: Vrijheid van meningsuiting moet wel gebaseerd zijn op de grondwet, en daarin is discriminatie op ras, geslacht verboden. Dus deze mening hardop verkondigen is wel strafbaar.

Het hebben van een boek in je bibliotheek staat net zoals voor de openbare bibliotheek niet gelijk aan het verkondigen van die mening. Het is niet eens een mening. Het is een boek dat je in huis bent, omdat je geacht bent expert te zijn op je vakgebied.

Ik schaar dit zelf niet direct onder vrijheid van meningsuiting. Das een voorbeeld. Netzoals de persvrijheid die ik er achter heb gezet.

Je krijg mij lang niet wijs dat de ene bib het wel mag hebben, en de andere bieb niet. Das pas discriminatie...

nl-x
21-04-04, 15:39
Geplaatst door Tomas
Je blijft leuk.

NL-X die het prima zou vinden als er instructies over het doden van Moslims in een kerk zouden verkopen. Of zal ik eerst even een nieuw stukje van de klitloze hier plakken en kijken hoe je daarop reageert voordat we dat experiment aangaan?

Je doet maar. Ik heb nog nooit haar stukken hier weggehaald. Enige wat ik doe is ze verwalgen en overheen kotsen. Ik zeg zelfs niet dat ze het niet mag zeggen.

(jammer, je kon beter over Ebru beginnen...)

Tomas
21-04-04, 15:42
Geplaatst door nl-x
Je doet maar. Ik heb nog nooit haar stukken hier weggehaald. Enige wat ik doe is ze verwalgen en overheen kotsen. Ik zeg zelfs niet dat ze het niet mag zeggen.

(jammer, je kon beter over Ebru beginnen...)

Ja ja, logisch dat jouw verontwaardiging wel terecht is. Dat begrijp ik heus wel.

Is Ebru erger?

Simon
21-04-04, 15:43
Geplaatst door nl-x
Je krijg mij lang niet wijs dat de ene bib het wel mag hebben, en de andere bib niet. Das pas discriminatie...

In de Universiteitsbibliotheek kan je Mein Kampf van H.itler lenen. Maar als je die in een kerk bij de ingang op een tafeltje legt met een bordje ... "nu van 15 voor 10 Euro" ... dan kan je bonje verwachten. Misschien snap je dat niet maar dat is dan jouw probleem.

Zwarte Schaap
21-04-04, 15:52
Geplaatst door barfly
DEN HAAG (ANP) - De ministers Donner (Justitie), Remkes
(Binnenlandse Zaken) en Verdonk (Integratie) moeten volgende week
in de Tweede Kamer tekst en uitleg komen geven over het boek 'De
weg van de moslim'. Als blijkt dat er in het boek discriminerende
of opruiende zaken staan, moet het verboden worden, vindt een ruime
meerderheid van de Tweede Kamer.
VVD-Kamerlid Wilders vroeg woensdag om het spoeddebat, zijn
CDA-collega Sterk stelde tezelfdertijd schriftelijke vragen. Zij
vindt dat imams van moskeeën waar het boek wordt verkocht afstand
moeten nemen van de lectuur. Doen zij dat niet, dan moeten ze
strafrechtelijk worden aangepakt, of zelfs worden uitgezet.

Speciaal voor onze Gristelijke mevrouw sterk heb ik het volgende te melden:



Leviticus 20:13
Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!


Deuteronomium 22:20
Maar indien ditzelve woord waarachtig is, dat de maagdom aan de jonge dochter niet gevonden is;

Deuteronomium 22:21
Zo zullen zij deze jonge dochter uitbrengen tot de deur van haars vaders huis, en de lieden harer stad zullen haar met stenen stenigen, dat zij sterve, omdat zij een dwaasheid in Israel gedaan heeft, hoererende in haars vaders huis; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.

Deuteronomium 22:22
Wanneer een man gevonden zal worden,33) liggende bij eens mans getrouwde vrouw, zo zullen zij ook beiden sterven, de man, die bij de vrouw gelegen heeft, en de vrouw; zo zult gij het boze uit Israel wegdoen.

Deuteronomium 22:23
Wanneer er een jonge dochter zal zijn, die een maagd is, ondertrouwd aan een man, en een man haar in de stad zal gevonden, en bij haar gelegen hebben;

Deuteronomium 22:24
Zo zult gij ze beiden uitbrengen tot de poort derzelver stad, en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven; de jonge dochter, ter oorzake, dat zij niet geroepen heeft in de stad, en den man, ter oorzake dat hij zijns naasten vrouw vernederd heeft; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.

Deuteronomium 22:28 Wanneer een man een jonge dochter zal gevonden hebben, die een maagd is, dewelke niet ondertrouwd is, en haar zal gegrepen en bij haar gelegen hebben, en zij gevonden zullen zijn;

Deuteronomium 22:29
Zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, den vader van de jonge dochter vijftig zilverlingen geven,40) en zij zal hem ter vrouwe zijn, omdat hij haar vernederd heeft; hij zal ze niet mogen laten gaan al zijn dagen.

Als mevrouw Sterk zo consequent is dan zou ze ook de bijbel en de Tora maar moeten verbieden en/of alle kerk sluiten en de dominees naar Rome verbannen.

Homosexueel? Dan de doodstraf.
Geen maagd? hupsakee de doodstraf.
Vreemdgaan? Stenigen tot de dood.
Verkracht? Dan verplicht trouwen met je verkrachter

nl-x
21-04-04, 15:53
Geplaatst door Simon
In de Universiteitsbibliotheek kan je Mein Kampf van H.itler lenen. Maar als je die in een kerk bij de ingang op een tafeltje legt met een bordje ... "nu van 15 voor 10 Euro" ... dan kan je bonje verwachten. Misschien snap je dat niet maar dat is dan jouw probleem.
Klaag jij wel eens over de vergelijkingen tussen appels en peren op dit bord?

'Mein Kampf' verboden voor de verkoop. Deze boeken waar we het over hebben zijn VRIJ VERKRIJGBAAR IN DE REGULIERE BOEKHANDELS.

Als zij die mogen verkopen, mag Tawheed ze ook verkopen, en mogen wij ze als maroc.nl zelfs ook verkopen. (Net zoals bol.com ze weer zou mogen verkopen.)

Vitesse
21-04-04, 15:58
Voor een bieb te bgrijpen nl-x, die heeft geen mening, maar een moskee is niet openbaar in de zin van een bieb. En als je als moskee niet geassocieerd weil worden met het salafisme, dan moet je geen boeken ervan tentoonstellen

Tomas
21-04-04, 16:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Speciaal voor onze Gristelijke mevrouw sterk heb ik het volgende te melden:

Als mevrouw Sterk zo consequent is dan zou ze ook de bijbel en de Tora maar moeten verbieden en/of alle kerk sluiten en de dominees naar Rome verbannen.

Homosexueel? Dan de doodstraf.
Geen maagd? hupsakee de doodstraf.
Vreemdgaan? Stenigen tot de dood.
Verkracht? Dan verplicht trouwen met je verkrachter

Heb je gelezen in dat topic van Abdelkarim hoe hij trachte van dit standpunt gebruik te maken en daarbij dan in het midden probeerde te laten of hij er nou achter stond?

Want je begrijpt natuurlijk wel dat al die christenen deze bijbeltexten in het ligt van het OT lezen en niet letterlijk zoals Abdelkarim zijn boekjes wel doet.

nl-x
21-04-04, 16:04
Geplaatst door Vitesse
Voor een bieb te bgrijpen nl-x, die heeft geen mening, maar een moskee is niet openbaar in de zin van een bieb. En als je als moskee niet geassocieerd weil worden met het salafisme, dan moet je geen boeken ervan tentoonstellen

Slaat nergens op wat je nu weer zegt. Dus de vrijheid van pers is gebonden aan een neutrale mening, en een moskee heeft per definitie een verkeerde mening?! Zal leuk zijn als dit zo ook geldt voor de vrijheid van meningsuiting.

Vitesse
21-04-04, 16:07
nl-x ik heb het niet over verbieden jochie, maar of ze al dan niet in de hoek willen staan. De associatie dus met salafistische denken.

nl-x
21-04-04, 16:10
Geplaatst door Tomas
Want je begrijpt natuurlijk wel dat al die christenen deze bijbeltexten in het ligt van het OT lezen en niet letterlijk zoals Abdelkarim zijn boekjes wel doet.

Wat een lulexcuus weer dat alleen vanuit 1 richting mag komen.

Ik snap maar niet hoe de mensen er maar mee weg kunnen komen door simpel te roepen dat het boek van de Christenen gedateerd is, maar er intussen Christenen wel onder leven.

Ik wil helemaal geen Christen aanvallen nu, maar dis toch wat ik zie gebeuren.


Dit is dus een van de middelen die gebruikt wordt om de vrijheden te beperken aan bepaalde groepen. Subtiel... Maar als je er goed naar kijkt gewoon achterlijk dom.

Zwarte Schaap
21-04-04, 16:13
Geplaatst door Tomas
Heb je gelezen in dat topic van Abdelkarim hoe hij trachte van dit standpunt gebruik te maken en daarbij dan in het midden probeerde te laten of hij er nou achter stond?

Want je begrijpt natuurlijk wel dat al die christenen deze bijbeltexten in het ligt van het OT lezen en niet letterlijk zoals Abdelkarim zijn boekjes wel doet.

Heb ik niet gelezen, ik reageer alleen op de hypocriete autochtonen. Moslims zijn natuurlijk dom, alles wat ze lezen vatten ze letterlijk op en daarom moeten we al hun lectuur verbieden, hun moskeen sluiten en de imams van de moskees waar men dergelijke boeken verkoopt het land uit zetten om de moslims te beschermen tegen hun onvermogen om de teksten juist te interpreteren.

Vitesse
21-04-04, 16:15
maar er intussen Christenen wel onder leven.

Dat ik ooit christenen zou verdedigen :melig2:

Christenen leven niet "onder" het oude testament, maar onder het nieuwe testament. Door het bloed van Jezus is er een nieuw verbond met de gelovigen gesloten, het verbond der verzoening en genade zo leert men.

arnd
21-04-04, 16:16
Geplaatst door Vitesse
Dat ik ooit christenen zou verdedigen :melig2:

Christenen leven niet "onder" het oude testament, maar onder het nieuwe testament. Door het bloed van Jezus is er een nieuw verbond met de gelovigen gesloten, het verbond der verzoening en genade zo leert men.

Heel goed zeg.

En niet alleen leert men, maar praktiseert men ook. Geheel in navolging van het NT, hetgeen de vervulling is van het OT.

Vitesse
21-04-04, 16:17
ZS waren de opnames uit de moskeeën waar sommige imams dit soort uitingen wel deden dan fake? Allemaal verkeerd vertaald?

Vitesse
21-04-04, 16:17
Of neem jij Zwart Schaap de koran en soena niet letterlijk?

TFOE
21-04-04, 16:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Heb ik niet gelezen, ik reageer alleen op de hypocriete autochtonen. Moslims zijn natuurlijk dom, alles wat ze lezen vatten ze letterlijk op en daarom moeten we al hun lectuur verbieden, hun moskeen sluiten en de imams van de moskees waar men dergelijke boeken verkoopt het land uit zetten om de moslims te beschermen tegen hun onvermogen om de teksten juist te interpreteren.

Wat kun jij toch n DramaQueen zijn........

Maar je hebt gelijk: Wij hypocriete schijnheilige met twee maten metende autochtonen willen alle domme moslims het land uitschoppen, al hun moskeeen sluiten, en alle imams op de good old fashion brandstapel gooien. Aanpakken dat schorem! Dead or Alive! Yoepie!

Zwarte Schaap
21-04-04, 16:28
Geplaatst door Vitesse
ZS waren de opnames uit de moskeeën waar sommige imams dit soort uitingen wel deden dan fake? Allemaal verkeerd vertaald? Plaats de tekst maar wat ze gezegd zouden hebben. Het gaat nu om boeken, zoals de bijbel. Ik vraag me af waarom de bijbel niet verboden wordt ondanks dat het oproept tot het stenigen van meisjes die aan vrije sex doen etc...

Simon
21-04-04, 16:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als mevrouw Sterk zo consequent is dan zou ze ook de bijbel en de Tora maar moeten verbieden en/of alle kerk sluiten en de dominees naar Rome verbannen.


Het gaat toch niet om het verbod op de verkoop van de Koran? Je vergelijking gaat dus mank. In de Koran staan ook haatdragende teksten maar dat boek zal men nooit verbieden. Echter als er allerlei commentaren van "geleerden" verkocht worden met haatdragende teksten dan is dat wat anders. Dat zou je kunnen vergelijken met een kerk die teksten van theologen gaat verkopen die oproepen tot het verbranden van moslims (of iets dergelijks).

Vitesse
21-04-04, 16:30
ZS, de koran zal nooit verboden worden, wat een vergelijking zeg. Vertel nu eens, neem jij ZS, de koran en soena met hadits letterlijk/

Zwarte Schaap
21-04-04, 16:31
Geplaatst door TFOE
Wat kun jij toch n DramaQueen zijn........

Maar je hebt gelijk: Wij hypocriete schijnheilige met twee maten metende autochtonen willen alle domme moslims het land uitschoppen, al hun moskeeen sluiten, en alle imams op de good old fashion brandstapel gooien. Aanpakken dat schorem! Dead or Alive! Yoepie!

Mij gaat het er om dat men minitieus naar stokken zoekt om de mediahetze tegen moslims brandende te houden. Ik hou niet van dergelijke hypocriete methodes.

Vitesse
21-04-04, 16:35
Welke stokken ZS. Volgens mij wordt er een mening, en een gedachte aangevallen, en geen moslims hoor.

Dat boekje vertolkt toch ook niet jouw mening?

nl-x
21-04-04, 16:38
Geplaatst door Vitesse
Welke stokken ZS. Volgens mij wordt er een mening, en een gedachte aangevallen, en geen moslims hoor.

Dat boekje vertolkt toch ook niet jouw mening?

Nee, er wordt een moskee aangevallen.

Een moskee met daaring een heleboel boeken. Waaronder een boek. Met daarin een mening.

Die mening wordt niet aangevallen... De moskee wordt aangevallen. Dat kun je zien omdat diezelfde mening in datzelfde boek in boekhandels wel verkrijgbaar mag zijn, maar blijkbaar in dat Moskee niet.

Simon
21-04-04, 16:39
Geplaatst door nl-x
Klaag jij wel eens over de vergelijkingen tussen appels en peren op dit bord?

'Mein Kampf' verboden voor de verkoop. Deze boeken waar we het over hebben zijn VRIJ VERKRIJGBAAR IN DE REGULIERE BOEKHANDELS.

Als zij die mogen verkopen, mag Tawheed ze ook verkopen, en mogen wij ze als maroc.nl zelfs ook verkopen. (Net zoals bol.com ze weer zou mogen verkopen.)

Nu dit is hierboven al aan de orde geweest: Tawheed draagt een bepaald gedachtengoed uit op deze wijze. Als morgen een neo-nazi groepering gedachtengoed van H.itler gaat uitdragen door de verkoop van artikelen en geschriften dan wordt dat ook verboden. Maar als ik een search doe op boeken op het internet dan vind ik er zo tientallen van en over deze meneer. Misschien vind je dat ook vreemd en moeilijk te bevatten.

R@shid
21-04-04, 16:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het gaat nu om boeken, zoals de bijbel. Ik vraag me af waarom de bijbel niet verboden wordt ondanks dat het oproept tot het stenigen van meisjes die aan vrije sex doen etc...
Daar gaat het dus helemaal niet om. Ik heb niemand (serieus) horen zeggen dat de Koran verboden zou moeten worden. Het gaat om boekjes die een interpretatie geven over de heilige geschriften.

TFOE
21-04-04, 16:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mij gaat het er om dat men minitieus naar stokken zoekt om de mediahetze tegen moslims brandende te houden. Ik hou niet van dergelijke hypocriete methodes.

In dit geval ligt het brandhout voor hun voeten zonder dat het daarbij gaat om de gehele Islam neer te halen.........

Maar wat vind jij als moslim zijnde nou van dit soort publicaties?

Vitesse
21-04-04, 16:43
nl-x, zoals Simon al zei :"Nu dit is hierboven al aan de orde geweest: Tawheed draagt een bepaald gedachtengoed uit op deze wijze ".

nl-x
21-04-04, 16:43
Geplaatst door Simon
Nu dit is hierboven al aan de orde geweest: Tawheed draagt een bepaald gedachtengoed uit op deze wijze. Als morgen een neo-nazi groepering gedachtengoed van H.itler gaat uitdragen door de verkoop van artikelen en geschriften dan wordt dat ook verboden. Maar als ik een search doe op boeken op het internet dan vind ik er zo tientallen van en over deze meneer. Misschien vind je dat ook vreemd en moeilijk te bevatten.
Dit is gewoonweg niet aan de orde. Nogmaals... Het boek is niet verboden. Als er heisa gemaakt zou gaan worden, zou het moeten gaan over dat boek. En niet selectief over een van zijn verkopers.

ps. Als je een search doet op het internet vind je Mein Kamf ook wel.

nl-x
21-04-04, 16:46
Geplaatst door Vitesse
nl-x, zoals Simon al zei :"Nu dit is hierboven al aan de orde geweest: Tawheed draagt een bepaald gedachtengoed uit op deze wijze ".
Het maakt me niet uit hoeveel keer het hierboven al aan de orde is geweest. Dat zijn conclusies die JULLIE (jij, simon) daaruit trekken. Dat betekent niet dat dat dan ook zo is.

Simon
21-04-04, 16:48
Geplaatst door nl-x
Dit is gewoonweg niet aan de orde. Nogmaals... Het boek is niet verboden. Als er heisa gemaakt zou gaan worden, zou het moeten gaan over dat boek. En niet selectief over een van zijn verkopers.

ps. Als je een search doet op het internet vind je Mein Kamf ook wel.

Uit die laatste zin blijkt wel dat je niet goed leest want dat is nu juist wat ik gezegd heb. En blijkbaar wil je er verder niet over nadenken wat anderen zeggen. Het is nu eenmaal zo dat de verkoop van boeken niet binnen iedere context is toegestaan. Als je mij niet gelooft moet je maar een puntmuts van de Klu Klux Klan kopen. Vervolgens koop je een boek ... gesprekken met H.itler (vrij verkrijbaar) en ook nog een boek over de rassenleer onder de Nazi's. Vervolgens ga je die boeken met je puntmuts van de Klu Klux Klan op verkopen op de dam.

nl-x
21-04-04, 16:51
Geplaatst door Simon
Uit die laatste zin blijkt wel dat je niet goed leest want dat is nu juist wat ik gezegd heb. En blijkbaar wil je er verder niet over nadenken wat anderen zeggen.
Boeien... Ik dacht even dat je de schrijver van dat andere boek bedoelde.

nl-x
21-04-04, 16:56
Geplaatst door Simon
Uit die laatste zin blijkt wel dat je niet goed leest want dat is nu juist wat ik gezegd heb. En blijkbaar wil je er verder niet over nadenken wat anderen zeggen. Het is nu eenmaal zo dat de verkoop van boeken niet binnen iedere context is toegestaan. Als je mij niet gelooft moet je maar een puntmuts van de Klu Klux Klan kopen. Vervolgens koop je een boek ... gesprekken met H.itler (vrij verkrijbaar) en ook nog een boek over de rassenleer onder de Nazi's. Vervolgens ga je die boeken met je puntmuts van de Klu Klux Klan op verkopen op de dam.

Oei... Nu heb je me...

Het was mij helemaal ontgaan dat Tawheed in het specifiek dit boek samen met een ander boek waarin tot kwaad wordt opgeroepen, op de dam aan het verkopen was.

Ik stop nu dus zo een beetje met deze discussie. De appels en peren vergelijkingen steeds maken het me te saai.

Orakel
21-04-04, 16:56
Geplaatst door mark61
TonH. En ik ook. Jij begrijpt blijkbaar het verschil ook niet. Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.

Een commerciële instelling of een instelling van publiek nut die boeken verzamelt, beheert en uitleent of verkoopt verbindt zich niet aan de meningen in die boeken. Die instelling biedt ze aan, en de lezer moet maar zien wat hij ermee doet.


I beg to differ, want:


Als blijkt dat er in het boek discriminerende
of opruiende zaken staan, moet het verboden worden, vindt een ruime
meerderheid van de Tweede Kamer.

In dit geval maakt het dus wel degelijk uit wat de lezer ermee doet, want juist daar zit de splinter.
Er is een tijd terug ook erg veel ophef geweest over een boek van Rene Diekstra (of was het een wepsijt?), waarin hij tips gaf voor suïcide.
De essentie is in beide gevallen hetzelfde: aanzetten tot....

Dus overal verbieden of nergens.

Als het gaat om een imagokwestie en beeldvorming als gevolg van het aanbieden van het boek, heb je wel gelijk.

Zwarte Schaap
21-04-04, 17:01
Geplaatst door TFOE
In dit geval ligt het brandhout voor hun voeten zonder dat het daarbij gaat om de gehele Islam neer te halen.........

Maar wat vind jij als moslim zijnde nou van dit soort publicaties?

De bijbel ligt ook overal, is het meest verkochte boek dacht ik. Brandhout zat dus. In mijn jonge jaren heb ik veel Nederlandse klassieke literatuur gelezen voor mijn literatuurlijst waar de moslims als de meest verschrikkelijke mensen worden omschreven. Niemand die zulke boeken zal verbieden, sterker nog het behoort tot de erfgoed van de Nederlandse literatuur.

Ik ken die boeken niet dus ik kan er geen echte mening over hebben maar volgens Zaari zijn de boeken vroeger door geleerden geschreven voor de islamitische wereld, die later letterlijk zijn vertaald. "Dit soort religieuze boeken hebben duiding nodig. Het zijn boeken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn."

TFOE
21-04-04, 17:05
Geplaatst door Simon
Uit die laatste zin blijkt wel dat je niet goed leest want dat is nu juist wat ik gezegd heb. En blijkbaar wil je er verder niet over nadenken wat anderen zeggen. Het is nu eenmaal zo dat de verkoop van boeken niet binnen iedere context is toegestaan. Als je mij niet gelooft moet je maar een puntmuts van de Klu Klux Klan kopen. Vervolgens koop je een boek ... gesprekken met H.itler (vrij verkrijbaar) en ook nog een boek over de rassenleer onder de Nazi's. Vervolgens ga je die boeken met je puntmuts van de Klu Klux Klan op verkopen op de dam.

Je kan extreem rechtse skins of KKK-pipo's niet gaan vergelijken met moslims.

Vitesse
21-04-04, 17:08
ZS nog éénmaal, geloof jij de koran samen met de hadiths (soena) letterlijk? Wil jij ze letterlijk naleven?

nl-x
21-04-04, 17:12
Geplaatst door Vitesse
ZS nog éénmaal, geloof jij de koran samen met de hadiths (soena) letterlijk? Wil jij ze letterlijk naleven?
Zelfs letterlijk zijn die dingen voor meerdere interpretaties vatbaar.

TFOE
21-04-04, 17:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
De bijbel ligt ook overal, is het meest verkochte boek dacht ik. Brandhout zat dus. In mijn jonge jaren heb ik veel Nederlandse klassieke literatuur gelezen voor mijn literatuurlijst waar de moslims als de meest verschrikkelijke mensen worden omschreven. Niemand die zulke boeken zal verbieden, sterker nog het behoort tot de erfgoed van de Nederlandse literatuur.

Ik ken die boeken niet dus ik kan er geen echte mening over hebben maar volgens Zaari zijn de boeken vroeger door geleerden geschreven voor de islamitische wereld, die later letterlijk zijn vertaald. "Dit soort religieuze boeken hebben duiding nodig. Het zijn boeken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn."

Over de bijbel wil ik t niet hebben.
T gaat er niet om dat "wij" autochtonen zo braaf zijn en dat "jullie" moslims op de vingers getikt moeten worden......

Als dit soort publicaties duiding nodig hebben en het op verschillende manieren uit gelegd kan worden dan moet zoiets toch heel nadrukkelijk gedaan worden. Zeker als het om vertaalde teksten gaat, daar niet-moslims het ook kunnen lezen. Desnoods laat je de passages eruit uit de vertalingen. Ik vind het niet verwonderlijk dat menigeen op z'n achterste poten van verbazing staat omtrent dit soort publicaties.

Zwarte Schaap
21-04-04, 17:28
Geplaatst door TFOE
Over de bijbel wil ik t niet hebben.
T gaat er niet om dat "wij" autochtonen zo braaf zijn en dat "jullie" moslims op de vingers getikt moeten worden......

Als dit soort publicaties duiding nodig hebben en het op verschillende manieren uit gelegd kan worden dan moet zoiets toch heel nadrukkelijk gedaan worden. Zeker als het om vertaalde teksten gaat, daar niet-moslims het ook kunnen lezen. Desnoods laat je de passages eruit uit de vertalingen. Ik vind het niet verwonderlijk dat menigeen op z'n achterste poten van verbazing staat omtrent dit soort publicaties.

De verplichte Nederlandse middeleeuwse en 17de eeuwse literatuur die ik gelezen heb voor mijn eindexamen staat ook nergens bij dat men de teksten anders moet opvatten. Sterker nog we werden nog zelfs naar een uitvoering van zo een toneelstuk gebracht waar de moren en turken zwaar werden vervloekt en omschreven als de meest verschrikkelijke mensen.

Je kunt ze zo in de openbare bibliotheek halen.

Zwarte Schaap
21-04-04, 17:32
Geplaatst door Vitesse
ZS nog éénmaal, geloof jij de koran samen met de hadiths (soena) letterlijk? Wil jij ze letterlijk naleven? Ik ken de Koran en de sunna niet goed genoeg om je van een antwoord te voorzien.

Zoals je weet zijn er verschillende islamitsche opvattingen ( denk aan de 4 verschillende rechtsscholen en de shia moslims), dat duidt errop dat je deze teksten niet allemaal letterlijk kunt opvatten en dat er uitleg daarover moet zijn door mensen die er meer vanaf weten.

TFOE
21-04-04, 17:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
De verplichte middeleeuwse en 17de eeuwse literatuur die ik gelezen heb staat ook nergens bij dat men de teksten anders moet opvatten. Sterker nog we werden nog zelfs naar een uitvoering van zo een toneelstuk gebracht waar de moren en turken zwaar werden vervloekt en omschreven als de meest verschrikkelijke mensen.

Je kunt ze zo in de openbare bibliotheek halen.

Ik ben bang dat je nu dingen door elkaar aan het gooien bent en dat je tevens de bal terug kaatst.
Een roman, toneelstuk of gedicht kun je niet gaan vergelijken met religieuze teksten daar ze heel anders gelezen worden. En ik had het niet over Europese/christelijke teksten...........

Zwarte Schaap
21-04-04, 17:41
Geplaatst door TFOE
Ik ben bang dat je nu dingen door elkaar aan het gooien bent en dat je tevens de bal terug kaatst.
Een roman, toneelstuk of gedicht kun je niet gaan vergelijken met religieuze teksten daar ze heel anders gelezen worden. En ik had het niet over Europese/christelijke teksten...........

Je bedoelt dat moslims anders lezen dan autochtonen. Zijn Moslims niet volwassen genoeg of zo? En daarom moeten we ze beschermen tegen hun zelf?

Vitesse
21-04-04, 18:08
Zoals je weet zijn er verschillende islamitsche opvattingen ( denk aan de 4 verschillende rechtsscholen en de shia moslims), dat duidt errop dat je deze teksten niet allemaal letterlijk kunt opvatten en dat er uitleg daarover moet zijn door mensen die er meer vanaf weten.

Zwart Schaap: Dus concluderend uit jouw woorden kan ik zeggen dat het zeer kortzichtig zou zijn van bepaalde mensen om één bepaalde uitleg als de waarheid te betitelen, en moet de koran en sunna ook veel genuanceerder bezien moeten worden dan vele "hoge" geestelijken beweerd hebben?

Simon
21-04-04, 18:19
Geplaatst door nl-x
Oei... Nu heb je me...

Het was mij helemaal ontgaan dat Tawheed in het specifiek dit boek samen met een ander boek waarin tot kwaad wordt opgeroepen, op de dam aan het verkopen was.

Nou deze vergelijking gaat helemaal niet mank al doe je zogenaamd lollig. Ik heb het ook eerder vergeleken met een stichting die voorlichting geeft en met een kerk die iets uitdraagt. De strekking moet duidelijk zijn: ik heb het over de intentie een bepaald gedachtengoed te propageren. Dat maakt het verschil met andere verkoopkanalen.

Simon
21-04-04, 18:20
Geplaatst door TFOE
Je kan extreem rechtse skins of KKK-pipo's niet gaan vergelijken met moslims.

Deze moslims blijkbaar wél.

Tomas
21-04-04, 18:23
Sommige Moslims scheren zichzelf wel heel erg graag over 1 kam om slachtoffer te zijn. Een stigmatiseringsverslaving?

mark61
21-04-04, 18:32
Geplaatst door Orakel
I beg to differ, want: (...)Als het gaat om een imagokwestie en beeldvorming als gevolg van het aanbieden van het boek, heb je wel gelijk.

Ik heb het niet over verbieden of wat dan ook, alleen over het verschil tussen de ene bibliotheek en de andere. Met als conclusie: de ene staat neutraal tegenover zijn aanbod, de ander staat achter zijn aanbod. En het zou goed zijn als ze dat dan ook zeiden, in plaats van eromheen te draaien. Wat er vervolgens zou moeten gebeuren, geen idee. Ik stel me voor dat vrouwenbesnijdenis goedkeuren wel, en het advies homo's van het dak gooien niet onder de vrijheid van meningsuiting valt. Of so.

Overigens vind ik dat dat verhaal van Diekstra niet verboden moet worden. Eigenlijk vind ik dat heel weinig verboden moet worden. Is Mein Kampf verboden? Of is het gewoon niet te krijgen omdat er consensus is dat dat zo moet zijn? In een grijs verleden wilde ik wel eens weten wat er in Mein Kampf stond; bij de bibliotheek keken ze me aan of ik geschift was (ik was te jong om eng te zijn). Voor mij moet dat gewoon te koop zijn, maar goed.

Onsmakelijk en onverteerbaar vind ik veel dingen wel.

TFOE
21-04-04, 18:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je bedoelt dat moslims anders lezen dan autochtonen. Zijn Moslims niet volwassen genoeg of zo? En daarom moeten we ze beschermen tegen hun zelf?

Voor het gemak zal ik maar 3x ja antwoorden......

Zwarte Schaap
21-04-04, 18:51
Geplaatst door mark61
Ik heb het niet over verbieden of wat dan ook, alleen over het verschil tussen de ene bibliotheek en de andere. Met als conclusie: de ene staat neutraal tegenover zijn aanbod, de ander staat achter zijn aanbod. En het zou goed zijn als ze dat dan ook zeiden, in plaats van eromheen te draaien. Wat er vervolgens zou moeten gebeuren, geen idee. Ik stel me voor dat vrouwenbesnijdenis goedkeuren wel, en het advies homo's van het dak gooien niet onder de vrijheid van meningsuiting valt. Of so.

Heb je het kranteartikeltje wel goed gelezen?



De moskee zegt desgevraagd ook afstand te nemen van extreme teksten in de geschriften, zoals het doden van homoseksuelen. "Wij vertellen jongeren dat homofilie in de islam weliswaar verboden is, maar dat het de eigen verantwoordelijkheid is van andere burgers als zij daar zelf voor kiezen", aldus Zaari.

Zwarte Schaap
21-04-04, 18:53
Geplaatst door Vitesse
Zwart Schaap: Dus concluderend uit jouw woorden kan ik zeggen dat het zeer kortzichtig zou zijn van bepaalde mensen om één bepaalde uitleg als de waarheid te betitelen, en moet de koran en sunna ook veel genuanceerder bezien moeten worden dan vele "hoge" geestelijken beweerd hebben?

Nee dat kun je niet concluderen uit mijn woorden.

Yunis
21-04-04, 19:17
Geplaatst door Simon
Nu dit is hierboven al aan de orde geweest: Tawheed draagt een bepaald gedachtengoed uit op deze wijze. Als morgen een neo-nazi groepering gedachtengoed van H.itler gaat uitdragen door de verkoop van artikelen en geschriften dan wordt dat ook verboden. Maar als ik een search doe op boeken op het internet dan vind ik er zo tientallen van en over deze meneer. Misschien vind je dat ook vreemd en moeilijk te bevatten.

Je maakt wel een hele korte bocht....Zonet heb ik op RTL4 nieuws gezien dat die zgn journalisten die boeken wilden kopen, maar de toegang naar de moskee werd VERBODEN door de moskeeleden.
Om z'n anti-islamitische denkbeelden kracht bij te zetten heeft hij de HULP ingeroepen van de POLITIE om toch die boeken van de moskee winkel te kopen......
Zonet werden enkele pasages uit het boek geciteerd waaronder de pasages over homo's.....
Maw. coute que coute wilden die anti-islamitische zgn journalisten dat boek hebben om hun anti-islamistische hetze te rechtvaardigen.......
Zelfs gaan ze zover dat ze tweede kamer leden intervieuwen om anti-islamitische geluiden naar voren te brengen....o.a. die engerd van een Wilders en die rare Sterk........
Conclusie: HET GAAT NIET OM DIE MOSKEE OF DIE BOEKEN....
HET GAAT EROM DAT ZE COUTE QUE COUTE DE ISLAM IN
DISCREDIET WILLEN BRENGEN..........
:kotsen2:
En dat noemen zich journalisten......

Yunis
21-04-04, 19:38
Geplaatst door Simon
Nou deze vergelijking gaat helemaal niet mank al doe je zogenaamd lollig. Ik heb het ook eerder vergeleken met een stichting die voorlichting geeft en met een kerk die iets uitdraagt. De strekking moet duidelijk zijn: ik heb het over de intentie een bepaald gedachtengoed te propageren. Dat maakt het verschil met andere verkoopkanalen.

Zoals ik al duidelijk heb gemaakt staat de moskee niet meer ter sprake, die zgn journalisten wilden perse dat boek hebben om er een anti-islamistische item van te maken. Dit is wel het zoveelste bewijs van anti-islamisme.....De vergelijking met stichting of zoiets en het propageren van een bepaalde gedachtengoed....is hier toch echt niét aan de orde....Willens en wetens zijn er lui zoals Wilders, AH Ali en zulke lieden zoals jij, die alles aangrijpen om maar moslims in het verdomhoekje te plaatsen....... Van kritiek tav bepaalde ideëen is hier géén sprake......
Walgelijker vind ik die allochtone wethouders en gemeeraadsleden die zich tegen die moskee keren...ZONDER op de hoogte te zijn van de stand van zaken....OBJECTIVITEIT en het BELICHTEN VAN BEIDE KANTEN is hier GEEN sprake......
:kotsen: Kortom walgelijk.......

Tomas
21-04-04, 19:43
Geplaatst door Yunis
Zoals ik al duidelijk heb gemaakt staat de moskee niet meer ter sprake, die zgn journalisten wilden perse dat boek hebben om er een anti-islamistische item van te maken. Dit is wel het zoveelste bewijs van anti-islamisme.....De vergelijking met stichting of zoiets en het propageren van een bepaalde gedachtengoed....is hier toch echt niét aan de orde....Willens en wetens zijn er lui zoals Wilders, AH Ali en zulke lieden zoals jij, die alles aangrijpen om maar moslims in het verdomhoekje te plaatsen....... Van kritiek tav bepaalde ideëen is hier géén sprake......
Walgelijker vind ik die allochtone wethouders en gemeeraadsleden die zich tegen die moskee keren...ZONDER op de hoogte te zijn van de stand van zaken....OBJECTIVITEIT en het BELICHTEN VAN BEIDE KANTEN is hier GEEN sprake......
:kotsen: Kortom walgelijk.......

Doe nou niet zo zielig. De hetze is eenvoudig te bestrijden door te zeggen dat de Moskee niet achter deze uitspraken staan in die boekjes. Heel simpel. Maar zoals in de thread van Abdelkarim kan je zien hoe moeilijk dat voor ze is. Als ze dat niet doen dan moet je niet kinderachtig doen als je kritiek krijgt. Die verdien je dan namelijk. Moet je maar in SA gaan wonen als je daar niet tegen kan is het enige advies dat ik kan geven.

mark61
21-04-04, 20:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Heb je het kranteartikeltje wel goed gelezen?

[/QUOTE]

Ja dat wel. Maar over vrouwenbesnijdenis niet. Maar het gaat mij niet om verantwoording afleggen voor elke zinsnede in elk boek, maar erkennen dat je boeken die je verkoopt selecteert. Op welke criteria dan ook. En dus niet kan zeggen dat je hetzelfde doet als een (andere) bibliotheek. Of dat erg is, is een tweede.

Yunis
21-04-04, 20:00
Geplaatst door TonH

Maar alle geheid op een stokje:
Ik had geen zin om de argumenten van een dag of wat geleden weer te herhalen. Mark61, Simon en Jaja gelukkig wel. En die zou je toch eens nauwkeurig moeten lezen.

Ik heb het niet (en naar ik begrijp, Mark61 ook niet) over strafrechtelijke vervolging. Dat staat in dat ANP-bericht. [/B]

:cheefbek:
Ton je vroeg me of ik wat van je kon citeren waaruit blijkt dat je anti-islamitische opvattingen op na houdt....Wel door steeds te benadrukken dat je die moskee bekritiseert, bewijs je dat het niét meer gaat om de boeken die daar al sinds jaren te koop zijn, maar zoals alle anti-islamieten haal je deze argumenten weer te voorschijn en toon je toch duidelijk je anti-islamitische gehalte......
Trouwens ik ben niet geinteresseerd om al je onzin na te lezen...... Veel soeps zal het wel niet zijn.......
:fpetaf: voor alle forumleden die serieus in discussie gaan met zulke lui.....

Simon
21-04-04, 20:12
Geplaatst door Yunis
Conclusie: HET GAAT NIET OM DIE MOSKEE OF DIE BOEKEN....
HET GAAT EROM DAT ZE COUTE QUE COUTE DE ISLAM IN
DISCREDIET WILLEN BRENGEN..........
:kotsen2:
En dat noemen zich journalisten......

Dat wordt altijd gezegd als je dit soort kritiek uit. Maar een inhoudelijke reactie kan ik dit niet noemen. Dus zeg je maar dat het een hetze is.

Yunis
21-04-04, 20:23
Geplaatst door Tomas
Doe nou niet zo zielig. De hetze is eenvoudig te bestrijden door te zeggen dat de Moskee niet achter deze uitspraken staan in die boekjes. Heel simpel. Maar zoals in de thread van Abdelkarim kan je zien hoe moeilijk dat voor ze is. Als ze dat niet doen dan moet je niet kinderachtig doen als je kritiek krijgt. Die verdien je dan namelijk. Moet je maar in SA gaan wonen als je daar niet tegen kan is het enige advies dat ik kan geven.

Infantiel gedrag kan je mij niet verwijten, wel dat ik me dat anti-islamisme sinds september 2001 meer dan zat ben.
De moskee hoeft zich niet te verdedigen, omdat er niets te verdedigen valt......die boeken zijn er ter bestudering......
Nu er een luwte is in het anti-islamisme proberen jullie via de media nieuw leven in te blazen...door in het geniep boeken, die al jaren overal te verkrijgen zijn, te presenteren als nieuw materiaal in jullie kruisvaarderstocht tegen de Islam....
Opnieuw de hetze tegen de Islam te propageren.....ondanks dat de moskee een persbericht verspreid heeft waarin ze uitleg geeft...gaan jullie steeds door......geholpen door onkundige volksvertegenwoordigers en anti-islamitische journalisten.....
:fplet: Ik ben hier in Nederland en blijf hier en als JIJ dat niet bevalt weet je wel wat je kan gaan doen.......... :usa:

TonH
21-04-04, 20:59
Geplaatst door Yunis
:cheefbek:
Ton je vroeg me of ik wat van je kon citeren waaruit blijkt dat je anti-islamitische opvattingen op na houdt....Wel door steeds te benadrukken dat je die moskee bekritiseert, bewijs je dat het niét meer gaat om de boeken die daar al sinds jaren te koop zijn, maar zoals alle anti-islamieten haal je deze argumenten weer te voorschijn en toon je toch duidelijk je anti-islamitische gehalte......
Trouwens ik ben niet geinteresseerd om al je onzin na te lezen...... Veel soeps zal het wel niet zijn.......
:fpetaf: voor alle forumleden die serieus in discussie gaan met zulke lui.....

Ik bekritiseer helemaal geen enkele moskee. Ik heb grote problemen met de manier waarop 2 bestuursleden zich in de publiciteit bewegen. En dan nog: Wanneer ik de priester van de Vredeskerk een seiige griezel vind val ik NIET de katholieke kerk als geheel of het Katholicisme in het bijzonder aan. Laat staan het Christendom of het geloof in het algemeen!!!

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?

Verder gaat het mij in deze discussie helemaal niet om de inhoud van dat boek. Daarom heb ik ook niets over de inhoud gezegd. Maar zoals net gezegd over hoe een gebedshuis dat boeken verkoopt op die boeken aangesproken mág worden en boekhandels een heel andere positie hebben.


Geplaatst door nl-x
Dit is gewoonweg niet aan de orde. Nogmaals... Het boek is niet verboden. Als er heisa gemaakt zou gaan worden, zou het moeten gaan over dat boek. En niet selectief over een van zijn verkopers.

ps. Als je een search doet op het internet vind je Mein Kamf ook wel.

Klopt het boek is niet verboden, daarop zal ook niemand vervolgt kunnen worden. Maar zie je nu écht het verschil niet tussen een boekhandel en een gebedshuis dat een bepaald boek verkoopt? Of is het allemaal maar gewoon handel. Iets om centen mee te verdienen? Lijkt me toch niet.

Maar de discussie begon nog voordat de ‘wilden’ in de kamer er mee aan de haal gingen. Die roepen om een verbod en vervolging met terugwerkende kracht.

En tot slot: Je vindt het kennelijk niet nodig om even terug te kijken of een aanname over mij klopt. En hou alsjeblieft tot die tijd kwalificaties als "Veel soeps zal het wel niet zijn", maar belangrijker nog "dat je anti-islamitische opvattingen op na houdt". En dat moet je niet staven met iets wat ik niet gezegd of gedaan heb.

TFOE
21-04-04, 21:02
Geplaatst door Yunis
wel dat ik me dat anti-islamisme sinds september 2001 meer dan zat ben.
Nu er een luwte is in het anti-islamisme proberen jullie via de media nieuw leven in te blazen...door in het geniep boeken, die al jaren overal te verkrijgen zijn, te presenteren als nieuw materiaal in jullie kruisvaarderstocht tegen de Islam....
Opnieuw de hetze tegen de Islam te propageren.....

:rolleyes: Wat ben jij n dom ventje.........

Yunis
21-04-04, 21:04
Geplaatst door Simon
Dat wordt altijd gezegd als je dit soort kritiek uit. Maar een inhoudelijke reactie kan ik dit niet noemen. Dus zeg je maar dat het een hetze is.

:jammer:
Inhoudelijk kan ik jouw reaktie bepaald niet noemen, aangezien de betreffende moskee al is veroordeeld voordat er gevraagd wordt naar hun opinie.......Verder is jouw vergelijking van deze moslims met KKK-lui beneden alle peil.....
Deze moskee heeft al een persbericht uitgebracht waarin ze reageren tegen die aantijgingen, iets wat ze niet hoefden te doen.....
Hun verklaring vind ik plausibel.... en ben geheel eens met hun kritiek tav de gemeente en de media, die bevooroordeeld al conclusies trok....zonder wederhoor......dus géén objectiviteit......
Zoals ik al naar voren heb gebracht vind ik dit vallen onder een anti-islamitische hetze gekeerd tegen de Islam.....
:boos: In het bijzonder bekritiseeer ik de allochtone vertegenwoordigers die zich van een discutabele kant hebben laten zien en vind ze onbekwaam ........ :jammer:

Simon
21-04-04, 21:04
In NOVA komt het ook zo aan de orde.

Orakel
21-04-04, 21:13
Geplaatst door mark61
Ik heb het niet over verbieden of wat dan ook, .

Sjorrie, mijn fout. Had me nog niet helemaal losgemaakt van me werk en zat nog helemaal in de verbieden-sfeer.
'kheb de betreffende artikelen zo es gelezen en Boris Dittrich gehoord op tv en de citaten stemmen niet vrolijk.
Het zou de politiek sieren en een hoop mensen goed doen om dat boek helemaal uit de handel te halen.

Ik weet dat dat 'vloeken in de kerk is" in Nederland en ik hoor de kreet 'boekverbranding' al, maar als dit allemaal klopt, is het ranzigheid.

Zwarte Schaap
21-04-04, 21:14
Geplaatst door mark61
Ja dat wel. Maar over vrouwenbesnijdenis niet. Maar het gaat mij niet om verantwoording afleggen voor elke zinsnede in elk boek, maar erkennen dat je boeken die je verkoopt selecteert. Op welke criteria dan ook. En dus niet kan zeggen dat je hetzelfde doet als een (andere) bibliotheek. Of dat erg is, is een tweede.

Volgens mij passen ze twee selectiecritieria toe : Het moeten boeken zijn die door moslims geschreven zijn en over de Islam gaan.

Als die boeken vrij te koop zijn in de andere boekhandels dan moeten ze die boeken maar eerst in het algemeen verbieden voordat men deze moskee speciaal erop aanspreekt.

ALs ze de bijbel zouden verkopen zou men dan ook gevallen zijn over steniging van ontmaagde meisjes, doodslaan van homo's en over vreemdgangers? Ik weet zeker dat er genoeg klassieke christelijke geschriften zijn die vrij in de verkoop zijn en niet verboden zijn.

Ik heb het al gehad over de Nederlandse literatuur die het ook heeft over het doden en moorden van moslims, laat men die maar eerst verbieden voordat men met dat hypocriete gedoe aankomt zeulen.

Overigens worden de werken van de alom geroemde en gerespecteerde rechtsfilosoof Thomas van Aquino ook nooit verboden maar als je erin leest dan verschilt dat niet veel van wat de moskee wordt aangewreven. Zijn klassieke geschriften zijn vrij toegankelijk en ik zou me er niet over verbazen dat ze te vinden zijn in een kerkbibliotheek

check voor meer deze page: http://www.womenpriests.org/theology/aqui_gen.htm

Tomas
21-04-04, 21:21
Geplaatst door Zwarte Schaap

Ik heb het al gehad over de Nederlandse literatuur die het ook heeft over het doden en moorden van moslims, laat men die maar eerst verbieden voordat men met dat hypocriete gedoe aankomt zeulen

Kan je hier een voorbeeld van geven?

En van mij hoeft er niks verboden te worden. Ik vind de publieke verontwaardiging al voldoende als straf zeg maar.

Zwarte Schaap
21-04-04, 21:28
Geplaatst door Tomas
Kan je hier een voorbeeld van geven?

En van mij hoeft er niks verboden te worden. Ik vind de publieke verontwaardiging al voldoende als straf zeg maar.

Op dit moment niet. Maar in iedere geval zijn het middeleeuwse werken. Ik heb bredero in mijn hoofd maar toch twijfel ik eraan of het één van zijn boeken was.

Yunis
21-04-04, 21:33
Geplaatst door TFOE
:rolleyes: Wat ben jij n dom ventje......... \

Nogal boude uitspraak, wat ik wel kan verwachten van types die het anti-islamisme propageren....
Ronald, jouw vergelijking gaat geheel mank....en is te verwachten...van mensen die coute que coute alles bij halen om de Islam en deze moskee in discrediet te brengen....
Ik vind het zinloos om lui die meeliften met het anti-islamisme om hun dubieuze denkbeelden te verspreiden tegen te spreken......
Hetze tegen de Islam en het negatief belichten van alles wat enigzins met de Islam te maken heeft ZONDER wederhoor, is verderfelijk en het weerzinwekkendste zijn bounty's die tegen beter weten in actualiteitenprogramma's hun "kissing butt" gedrag tentoonspreiden...
Het verbaas me dan ook niet dat die anti-islamitische journalisten bij de NOVA, RTL4 en andere zgn actualiteitenrubrieken hun bekrompenheid en xenophobie tav de Islam willen uitdragen door steeds anti-islamitische onderwerpen in hun rubrieken te tonen.........
Doch op deze wijze spelen ze op een controversiele manier in op de racistische en anti-islamitische gevoelens van de Nederlanders.....en wakkeren ze de anti-islamitische hetze weer aan.
Kortom walgelijk.... :fpotver:

:fpetaf: Nogmaals respect voor geduldige forumleden......

Max Stirner
21-04-04, 21:39
Je bent nogal vermoeiend.....

Yunis
21-04-04, 22:01
Geplaatst door Max Stirner
Je bent nogal vermoeiend.....



:slaap: :moe:

mark61
21-04-04, 22:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij passen ze twee selectiecritieria toe : Het moeten boeken zijn die door moslims geschreven zijn en over de Islam gaan.(...)check voor meer deze page: http://www.womenpriests.org/theology/aqui_gen.htm

Ik sluit me voor het gemak aan bij Tomas:

En van mij hoeft er niks verboden te worden. Ik vind de publieke verontwaardiging al voldoende als straf zeg maar.

Ik ben niet zo voor boeken verbieden. Maar ik kan wel een afkeurend oordeel hebben over de inhoud van een boek. En het gewoon laten liggen.

mark61
21-04-04, 22:55
Geplaatst door Orakel
Sjorrie, mijn fout. Had me nog niet helemaal losgemaakt van me werk en zat nog helemaal in de verbieden-sfeer.
'kheb de betreffende artikelen zo es gelezen en Boris Dittrich gehoord op tv en de citaten stemmen niet vrolijk.
Het zou de politiek sieren en een hoop mensen goed doen om dat boek helemaal uit de handel te halen.

Ik weet dat dat 'vloeken in de kerk is" in Nederland en ik hoor de kreet 'boekverbranding' al, maar als dit allemaal klopt, is het ranzigheid.

Is goed. Je bent lief. Haal je me nou rechts (of was het nou links?) in? Boeken verbieden? Rustig nou....

Je kan boeken verbieden wat je wil, de gedachten blijven bestaan. Dan liever bovengronds, wat mij betreft. Dan houd je er zicht op. En zoals Tomas zegt, verontwaardiging is wel genoeg. Als je bang bent voor stigmatisering (je had het toch over imago enzo), die komt er toch wel als men daar zin in heeft, en toch niet als men wat verder denkt dan de spreekwoordelijke neus lang is. Cool down.

Zwarte Schaap
21-04-04, 23:22
Geplaatst door mark61
Ik sluit me voor het gemak aan bij Tomas:

En van mij hoeft er niks verboden te worden. Ik vind de publieke verontwaardiging al voldoende als straf zeg maar.

Ik ben niet zo voor boeken verbieden. Maar ik kan wel een afkeurend oordeel hebben over de inhoud van een boek. En het gewoon laten liggen.

Jammer dat die publieke verontwaardiging zo hypocriet is. In de praktijk komt het er op neer dat de moslims in het algemeen errop worden aangekeken, zeker in deze tijd.

mark61
21-04-04, 23:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jammer dat die publieke verontwaardiging zo hypocriet is. In de praktijk komt het er op neer dat de moslims in het algemeen errop worden aangekeken, zeker in deze tijd.

Ja dat wel. Maar ik dacht dat na een tijdje toch ook de christelijke equivalenten weer even worden aangehaald. Waarna iedereen weer (even) zn bek houdt.

Zwarte Schaap
21-04-04, 23:36
Geplaatst door mark61
Ja dat wel. Maar ik dacht dat na een tijdje toch ook de christelijke equivalenten weer even worden aangehaald. Waarna iedereen weer (even) zn bek houdt.

Ik had liever gezien dat de politiek zich druk maakte om boeken van deze tijd waar het echt om gaat, zoals het boek van Bob Woodward en die ene veiligheidsadviseur Clarke over de achtergronden van de Irak-oorlog.

Jammer dat de politiek geen dringende kamervragen daarover stelt, het gaat wel om onze jongens die daar in Irak misbruikt worden. Maar ach dat was een politieke beslissing, de politiek gaat natuurlijk niet haar eigen fouten op een kritieke moment ter discussie stellen.

mark61
21-04-04, 23:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik had liever gezien dat de politiek zich druk maakte om boeken van deze tijd waar het echt om gaat, zoals het boek van Bob Woodward en die ene veiligheidsadviseur Clarke over de achtergronden van de Irak-oorlog.

Jammer dat de politiek geen dringende kamervragen daarover stelt, het gaat wel om onze jongens die daar in Irak misbruikt worden. Maar ach dat was een politieke beslissing, de politiek gaat natuurlijk niet haar eigen fouten op een kritieke moment ter discussie stellen.

Ja waar de Kamer allemaal geen tijd voor kan vinden. Maak je geen illusies, je zegt het al, het was een politieke beslissing. Dus geen fout. Zoals Bush en Blair koste wat het kost een oorlog wilden, ongeacht de feiten, zo wil deze regering koste wat het kost achter Amerika aanlopen, al lopen ze naar de hel. Laat fout of goed maar zitten.

Tenslotte is wat in die boeken staat al jaren in grote lijnen bekend. Alleen is het nu officiëel, want gedrukt.