PDA

Bekijk Volledige Versie : "Ethnische achtergrond noteren bij huisgeweld"



barfly
21-04-04, 18:51
Als het aan Minister Donner van Justitie ligt, dan gaat de politie in de toekomst bij gevallen van huiselijk geweld de ethnische achtergrond noteren van de daders en slachtoffers. Het is één van de ideeën om het huiselijk geweld aan te pakken, wat Donner schreef in een brief aan de Kamer.

Verder is Donner van plan om in twee politieregio's gevallen van eerwraak laten registreren om de omvang daarvan in kaart te brengen. Er zouden ook 'safe houses' voor slachtoffers van eerwraak en huiselijk geweld moeten komen. Ook moeten politie en hulpdiensten beter op elkaar afgestemd worden om de veiligheid van deze slachtoffers te vergroten.

Minister Donner van Justitie

Directe aanleiding voor de plannen is de eerwraak op een Turkse vrouw in Koog aan de Zaan. In toenemende mate speelt eerwraak in familiaire kwesties een rol. Eerwraak was ook het motief voor de moord op Maja Bradaric.

Al vorig jaar constateerde Sezai Aydogan dat eerwraak in Nederland veel vaker plaatsvindt dan wordt gedacht. Volgens hem worden moorden uit eerwraak in Nederland namelijk vaak niet als zodanig herkend en gemeld. De onderzoeker bepleitte in juli 2003 al meer onderzoek naar het fenomeen eerwraak.

Eerwraak komt voort uit een schaamtecultuur. De Turkse organisaties hebben de eer- en schaamtecultuur recentelijk laten onderzoeken onder Turken in Duitsland, Nederland en Turkije. Uit dat onderzoek, uitgevoerd door Erdan Gezik onder supervisie van het Pompe Instituut, blijkt dat er weinig verschil in opvattingen is tussen de verschillende Turkse gemeenschappen. Bovendien hebben veel jongeren, ook tweede- en derde generatie, dezelfde opvattingen als hun ouders.

Bron: http://nieuws.fok.nl/nieuws/40833

Meten is weten, toch vraag ik me af of dit wel wenselijk is? Misschien moet je dan voor alle misdrijven de ethnische achtergrond vaststellen... Dan krijg je nog eens leuk onderzoek :)

R@shid
21-04-04, 18:53
Het lijkt me een goed idee, dan zijn de discussies met types als Shaheed eindelijk eens verleden tijd waar het het meeste voorkomt! :gechoquee

taouanza
22-04-04, 08:49
Geplaatst door R@shid
Het lijkt me een goed idee, dan zijn de discussies met types als Shaheed eindelijk eens verleden tijd waar het het meeste voorkomt! :gechoquee

Fijn en ik maar denken dat het om het stoppen van geweld tegen vrouwen gaat.:moe:

Tomas
22-04-04, 08:55
Geplaatst door taouanza
Fijn en ik maar denken dat het om het stoppen van geweld tegen vrouwen gaat.:moe:

Het zou fijn zijn als jullie nou gewoon 's je positie accepteerden.

Niets anders dan de 1 van de vele waren in de ideologische handelstrijd tussen de groepen.