PDA

Bekijk Volledige Versie : Contactorgaan Moslims en Overheid : El Tawheed moskee moet afstand nemen



Joesoef
23-04-04, 16:21
Moslimorgaan verwerpt inhoud boek

Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) neemt 'ondubbelzinnig' afstand van passages in een omstreden islamitisch boek die kunnen aanzetten tot haat of geweld jegens homoseksuelen en vrouwen.
Het gaat om het boek 'De weg van de moslim' van Aboe Bakr Djaber alDjezeiri, dat onder meer bij de Amsterdamse moskee El Tawheed te koop is.
Hierin wordt bijvoorbeeld opgeroepen tot het doden van homoseksuelen. Het CMO vindt dat het bestuur van de El Tawheed-moskee zich 'onomwonden' moet distantiëren van passages die voor homoseksuelen en vrouwen kwetsend zijn.


www.at5.nl




Contactorgaan moslims keurt passages af
Van onze verslaggeefster


AMSTERDAM - Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), een moslimkoepel die ruim 300 moskeeën vertegenwoordigt, neemt 'ondubbelzinnig afstand' van de omstreden passages uit het boek De weg van de moslim.

Het contactorgaan vindt dat het bestuur van de El Tawheed-moskee, dat het boek verspreidt, zich eveneens 'onomwonden' moet distantiëren van de passages die aanzetten tot geweld jegens homo's en andere bevolkingsgroepen.

CMO biedt aan te bemiddelen bij het overleg tussen de gemeente Amsterdam en het bestuur van El Tawheed, dat vooralsnog niet van plan is het boek uit de schappen te nemen.


Het bewuste boek van de hand van de Algerijnse moslimgeleerde Aboe Bakr Djaber el Djezeïri heeft geleid tot maatschappelijke onrust. In het boek wordt op-geroepen tot het doden van homo's, door ze met het hoofd naar beneden van hoge gebouwen te gooien.

CMO deelt die verontrusting. 'Publicatie zonder het te voorzien van passend commentaar vanuit onze contemporaine context, heeft de onderlinge relaties tussen moslims en niet-moslims verder onder druk gezet. Dat draagt geenszins bij aan de brede maatschappelijk discussie over integratie van moslims in Nederland', aldus het contactorgaan.

Het contactorgaan wijst op de verantwoordelijkheid van besturen voor het reilen en zeilen binnen de moskee en dus ook voor de verspreiding van omstreden lectuur.


www.volkskrant.nl

nl-x
23-04-04, 16:23
Geplaatst door Joesoef
Moslimorgaan verwerpt inhoud boek

Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) neemt 'ondubbelzinnig' afstand van passages in een omstreden islamitisch boek die kunnen aanzetten tot haat of geweld jegens homoseksuelen en vrouwen.
Het gaat om het boek 'De weg van de moslim' van Aboe Bakr Djaber alDjezeiri, dat onder meer bij de Amsterdamse moskee El Tawheed te koop is.
Hierin wordt bijvoorbeeld opgeroepen tot het doden van homoseksuelen. Het CMO vindt dat het bestuur van de El Tawheed-moskee zich 'onomwonden' moet distantiëren van passages die voor homoseksuelen en vrouwen kwetsend zijn.


www.at5.nl

Volgens mij hadden ze allang afstand gedaan van de inhoud van die passages... Alleen niemand wil dat aanhoren.

Simon
23-04-04, 16:24
Ja ik zag het net op RTL teletext. Toch nog wat normale moslims gelukkig.

arnd
23-04-04, 16:36
Vraag voor insiders:

Is dit afstand doen van het contactorgaan werkelijk mogelijk als je serieuze moslim bent of kan het slechts worden geinterpreteerd als een politieke move?

Oftewel; hoe serieus wordt het contactorgaan nu genomen binnen het grote gemiddelde van de moslimgemeenschap in Nederland?

Zwarte Schaap
23-04-04, 16:39
Geplaatst door nl-x
Volgens mij hadden ze allang afstand gedaan van de inhoud van die passages... Alleen niemand wil dat aanhoren.

Ze kunnen beter die oogkleppen van hun kop afhalen.



El Tawheed-moskee voelt zich in de hoek gedrukt

AMSTERDAM - De El Tawheed-moskee in Amsterdam-West voelt zich in de hoek gedrukt naar aanleiding van de commotie rond boeken die bij de moskee verkrijgbaar zijn. " Er moet een andere discussie zijn, en niet één moskee zwartmaken" , aldus bestuurder F. Zaari.

Dagblad Trouw berichtte woensdag dat in de moskee lectuur te koop is waarin wordt opgeroepen tot de jihad en het doden van homoseksuelen. Vorige week riep de Amsterdamse wethouder A. Aboutaleb de moskee tot de orde vanwege een boek over vrouwenbesnijdenis.

De nieuwste ophef gaat over de driedelige Nederlandstalige serie 'De weg van de moslim'. Deze boeken zijn ook verkrijgbaar in reguliere boekhandels. De serie is onder meer te bestellen bij de winkels van de Boekhandels Groep Nederland, waar Scheltema (Amsterdam) en Donner (Rotterdam) bij zijn aangesloten. Ook bibliotheken hebben de serie in hun bezit, zoals de Openbare Bibliotheek in Amsterdam en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Het standaardwerk van AboeBakr Djaber El Djezeïri stelt onder meer dat een man zijn vrouw mag slaan als zij ongehoorzaam is. De man moet zich eerst afzonderen en drie dagen niet met zijn vrouw praten, maar als dat niet helpt "dan slaat hij haar zonder wreedheid en met het ontzien van haar gezicht."

Volgens Zaari zijn de boeken vroeger door geleerden geschreven voor de islamitische wereld, die later letterlijk zijn vertaald. "Dit soort religieuze boeken hebben duiding nodig. Het zijn boeken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn." De moskee wil met vertegenwoordigers van andere religies een brede discussie voeren over dit soort lectuur. "Als de religies elkaars boeken gaan lezen, schrik je enorm van elkaars geloven." De bestuurder zegt wel dat een nieuwe eigentijdse vertaling gewenst is.

De moskee zegt desgevraagd ook afstand te nemen van extreme teksten in de geschriften, zoals het doden van homoseksuelen. "Wij vertellen jongeren dat homofilie in de islam weliswaar verboden is, maar dat het de eigen verantwoordelijkheid is van andere burgers als zij daar zelf voor kiezen", aldus Zaari.

De El Tawheed-moskee blijft de boeken voorlopig verkopen. "Wij begrijpen niet waarom wij het uit onze boekhandel moeten halen, terwijl het overal verkrijgbaar is." De moskee vraagt zich wel af of ze een nieuwe partij van deze lectuur moet aanschaffen.

Bron: De telegraaf woensdag 21/04/04

Gaat men nu ook elke Nederlandse Kerk, Synagoge, bibliotheek of boekhandel waar de soortgelijke boeken ook in voorkomen verplichten zich te distancieren van de boeken die ze hebben? Wederom hypocriet gedoe. Ik zou weigeren om mezelf in door hypocrieten te laten dwingen.

Zwarte Schaap
23-04-04, 16:43
Geplaatst door arnd
Vraag voor insiders:

Is dit afstand doen van het contactorgaan werkelijk mogelijk als je serieuze moslim bent of kan het slechts worden geinterpreteerd als een politieke move?

Oftewel; hoe serieus wordt het contactorgaan nu genomen binnen het grote gemiddelde van de moslimgemeenschap in Nederland?

Ik neem ze even serieus als de tawheed moskee.

Tomas
23-04-04, 17:08
Hier een voorbeeld van hoe goed deze Moskee is in afstand nemen:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=93751&highlight=besnijdenis

Prikke Mik
23-04-04, 17:13
Ik vind dat er bij elke bibliotheek en boekhandel een bord moet komen te staan waarop de eigenaren te kennen geven dat ze zich distantieren van kwetsende cq beledigende passages in boeken die door hen aangeboden worden. Om misverstanden te voorkomen zeg maar.

:blij:

Tomas
23-04-04, 17:16
Geplaatst door Prikke Mik
Ik vind dat er bij elke bibliotheek en boekhandel een bord moet komen te staan waarop de eigenaren te kennen geven dat ze zich distantieren van kwetsende cq beledigende passages in boeken die door hen aangeboden worden. Om misverstanden te voorkomen zeg maar.

:blij:

Het grappige is dat dit al waar is. Alleen staat het niet altijd even opvallend aangeven als je nu zegt.

Prikke Mik
23-04-04, 17:19
Geplaatst door Tomas
Het grappige is dat dit al waar is. Alleen staat het niet altijd even opvallend aangeven als je nu zegt.

Mag de moskee dat boek blijven verkopen als ze ook zo een bord plaatsen?

Tomas
23-04-04, 17:24
Geplaatst door Prikke Mik
Mag de moskee dat boek blijven verkopen als ze ook zo een bord plaatsen?

Van mij mag de Moskee zelfs zonder dat verkopen.

Alleen ze moeten ff stoppen met janken over hypocrisie, schijnheiligheid en discriminasie als ze even verteld wordt hoe achterlijk ze wel niet zijn als ze dit boekje niet als volwassen mensen weten te nuanceren.

Dus voor alle, alle duidelijkheid: van mij mogen ze er zelfs achter staan als ze dat maar volmondig doen en niet halfslachtig met allerlei zielig en zeurderig gejank zoals ik al eerder zei.

Simon
23-04-04, 17:44
Geplaatst door Tomas
Hier een voorbeeld van hoe goed deze Moskee is in afstand nemen:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=93751&highlight=besnijdenis

Ja die Al Tahweed moskee zal echt geen afstand nemen. Hoogstens zoiets dat ze het jammer vinden als het mensen kwetst. Van mij mogen ze die imam daar met zijn hoofd naar beneden uit een vliegtuig gooien. Maar ja dat mag je dan weer niet zeggen omdat het niet in een heilig boek staat.

Nou ok dan, ik neem afstand van bovenstaande. Het heeft te veel van het oud-testamentische oog-om-oog tand-om-tand. Gelukkig zijn we dat ontgroeid?

Zwarte Schaap
23-04-04, 17:59
Geplaatst door Simon
Ja die Al Tahweed moskee zal echt geen afstand nemen. Hoogstens zoiets dat ze het jammer vinden als het mensen kwetst. Van mij mogen ze die imam daar met zijn hoofd naar beneden uit een vliegtuig gooien. Maar ja dat mag je dan weer niet zeggen omdat het niet in een heilig boek staat.

Nou ok dan, ik neem afstand van bovenstaande. Het heeft te veel van het oud-testamentische oog-om-oog tand-om-tand. Gelukkig zijn we dat ontgroeid?

Heb je je oogkleppies nog niet afgedaan?


De moskee zegt desgevraagd ook afstand te nemen van extreme teksten in de geschriften, zoals het doden van homoseksuelen. "Wij vertellen jongeren dat homofilie in de islam weliswaar verboden is, maar dat het de eigen verantwoordelijkheid is van andere burgers als zij daar zelf voor kiezen", aldus Zaari.

taouanza
23-04-04, 18:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Heb je je oogkleppies nog niet afgedaan?

Desgevraagd zegt niks en als men er niet naar vraagt dan blijft het staan. Het gaat niet alleen niet om wat de media ervan vindt maar waartoe het aanzet.
Je zal het wel goed bedoelen maar dat desgevraagd maakt het in mijn ogen nog smeriger.
Ik heb een keer een imam uit Mali horen zeggen: Desgevraagd keur ik besnijdenis af.Desgevraagd zal ik in de Koran aanwijzen waar het staat."


Alleen jammer dat het hele land ervan uitgaan dat het verplicht is en niemand daaraan twijfelt en dus ook niet vraagt.:moe:

Simon
23-04-04, 18:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Heb je je oogkleppies nog niet afgedaan?

Ja erg overtuigend die reactie. Vertelde men ook niet over het boek waar eerder gekrakeel over ontstond ...

"Wij distantiëren ons dan ook niet van dit boek".

(...)
om daarna verder te gaan met ...
"Duidelijk moet zijn, dat wij ons distantiëren van barbaarse praktijken zoals die zich voordoen in onder andere Somalië, Soedan en Nigeria".

Hoogachtend,
Voorzitter stichting El Tawheed,

M.A.F.A. El Shershaby



Mij zegt het niks. Het is duidelijk dat het als educatieve reeks geschreven is en als je dan niet heel duidelijk aangeeft hoe je die teksten moet lezen dan zet je aan tot haat.

Zwarte Schaap
23-04-04, 18:19
Geplaatst door taouanza
Desgevraagd zegt niks en als men er niet naar vraagt dan blijft het staan. Het gaat niet alleen niet om wat de media ervan vindt maar waartoe het aanzet.
Je zal het wel goed bedoelen maar dat desgevraagd maakt het in mijn ogen nog smeriger.
Ik heb een keer een imam uit Mali horen zeggen: Desgevraagd keur ik besnijdenis af.Desgevraagd zal ik in de Koran aanwijzen waar het staat."


Alleen jammer dat het hele land ervan uitgaan dat het verplicht is en niemand daaraan twijfelt en dus ook niet vraagt.:moe:

Desgevraagd houdt in dat als men vraagt of men zich ervan wil distancieren dan doet men dat ook. Wat willen mensen dan nog meer? Dat is toch wat men van ze vraagt? Als ze het over verbieden hebben dan zijn er zat andere plekken en andere boeken waar ze dat mogen doen.

Dat van die imam uit Mali is wel leuk bedacht maar het besnijden van vrouwen zul je nergens in de Koran vinden.

taouanza
23-04-04, 18:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Desgevraagd houdt in dat als men vraagt of men zich ervan wil distancieren dan doet men dat ook. Wat willen mensen dan nog meer? Dat is toch wat men van ze vraagt? Als ze het over verbieden hebben dan zijn er zat andere plekken en andere boeken waar ze dat mogen doen.

Dat van die imam uit Mali is wel leuk bedacht maar het besnijden van vrouwen zul je nergens in de Koran vinden.

Bedoel je dat ik het zelf heb bedacht?:moe:

Zwarte Schaap
23-04-04, 18:25
Geplaatst door Simon
Ja erg overtuigend die reactie. Vertelde men ook niet over het boek waar eerder gekrakeel over ontstond ...

"Wij distantiëren ons dan ook niet van dit boek".

(...)
om daarna verder te gaan met ...
"Duidelijk moet zijn, dat wij ons distantiëren van barbaarse praktijken zoals die zich voordoen in onder andere Somalië, Soedan en Nigeria".

Hoogachtend,
Voorzitter stichting El Tawheed,

M.A.F.A. El Shershaby


Mij zegt het niks. Het is duidelijk dat het als educatieve reeks geschreven is en als je dan niet heel duidelijk aangeeft hoe je die teksten moet lezen dan zet je aan tot haat.

Ze kunnen zich niet van het boek distancieren maar van de stukken die voor de ophef hebben gezorgd die overeen kunnen komen met bepaalde barbaarse praktijken zoals die kunnen voorkomen in bepaalde landen. Maar of de Islam daarvoor verantwoordelijk is dat kun je je wel afvragen.

Wat ik heb begrepen is het een compilatie van commentaren van geleerden. Bepaalde commentaren die de publiciteit hebben gehaald daar distancieren ze zich van. Want de rest gaat over barmhartigheid, goedaardigheid en goede daden etc...

Van overduidelijke goede zaken die in dat boek voorkomen moet je je nooit distancieren daarom is het logisch om je niet van het boek te distancieren.

Zwarte Schaap
23-04-04, 18:29
Geplaatst door taouanza
Bedoel je dat ik het zelf heb bedacht?:moe: Met bedenken bedoel ik je strategische keuze dat je dat erbij haalt, ik zeg alleen dat die imam uit Mali er nooit naar kan verwijzen in de Koran. Jammer dat die programma makers het hem niet gevraagd hebben.

Of ze hebben het verkeerd vertaald of je hebt het verkeerd begrepen of de imam weet niet waar hij over praat.

taouanza
23-04-04, 18:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Met bedenken bedoel ik je strategische keuze dat je dat erbij haalt, ik zeg alleen dat die imam uit Mali er nooit naar kan verwijzen in de Koran. Jammer dat die programma makers het hem niet gevraagd hebben.

Of ze hebben het verkeerd vertaald of je hebt het verkeerd begrepen of de imam weet niet waar hij over praat.

Hoezo strategisch?
Stel je voor dat iemand dat boek leest en zich geroepen voelt om een homo van de toren te duwen omdat het in dat boek staat.
Zo gaan vrouwen elkaar besnijden omdat het verplicht is in hun cultuur.
Ze gaan er helemaal niet twijfelen of het hoort of niet.

Zwarte Schaap
23-04-04, 18:37
Geplaatst door taouanza
Hoezo strategisch?
Stel je voor dat iemand dat boek leest en zich geroepen voelt om een homo van de toren te duwen omdat het in dat boek staat.
Zo gaan vrouwen elkaar besnijden omdat het verplicht is in hun cultuur.
Ze gaan er helemaal niet twijfelen of het hoort of niet.

Domme mensen hebben geen boeken nodig om domme daden te doen. Dan kunnen we meteen alle boekhandels sluiten en de TV uit het raam gooien.

arnd
23-04-04, 18:38
Geplaatst door Zwarte Schaap

Wat ik heb begrepen is het een compilatie van commentaren van geleerden. Bepaalde commentaren die de publiciteit hebben gehaald daar distancieren ze zich van. Want de rest gaat over barmhartigheid, goedaardigheid en goede daden etc...



Ja dat kan ik begrijpen.

Dat is iets wat ik denk ik wel van belang zou vinden. Is het een directe interpretatie of citering van de Koran of is het een interpretatie van een interpretatie.

Om twee redenen zou ik dat van belang vinden:
- Voor mezelf als gelovige: ik distantieer me gemakkelijker van een interpretatie van een interpretatie dan van een citering van de Heilige Schrift.
- Om uit te leggen aan de grote boze wereld: een interpretatie is nou eenmaal betrekkelijker dan de Schrift zelf.

Ik vind de afstand die de moskee van gewraakte passages neemt te vrijblijvend; nou goed, als jullie het willen dan willen we't voor de vorm wel doen. Ik zeg niet dat ze het zo bedoelen, maar zo komt het wel over.

Distantie is voor mij gemotiveerde distantie; dat geeft een duidelijke keuze. Ja, ik sta hier achter (en dan de bui maar over je heen laten komen) of Nee, ik sta hier niet achter (en dan niet in termen van "als jullie het willen" of iets dergelijk).

Dat kan ik persoonlijk meer waarderen dan geschipper en gelaveer.

arnd
23-04-04, 18:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Domme mensen hebben geen boeken nodig om domme daden te doen. Dan kunnen we meteen alle boekhandels sluiten en de TV uit het raam gooien.

Dat is een erg libertijns standpunt. Gaat gepaard met de term "gedogen".
De ervaring in Nederland van de achterliggende plm. 10 a 12 jaar leert ons dat het met een dergelijke humanistische vrije beschouwing van wat wel en niet goed is, heel erg snel mis gaat.
Gedogen en polderen werkt niet.
Daarom moeten er regels worden gesteld
Daarom moeten mensen zich aan regels houden
En daarom ook wordt nu aan de El Tawheed moskee gevraagd om een helder standpunt omtrent de literatuur die zij als richtinggevend verkoop aan haar publiek. Dat is een legitieme taak van de overheid. Een plicht, die ze al veels te lang (onder Paars) heeft verzaakt.

Je moet t het huidige kabinet niet kwalijk nemen dat ze zo doet. Ze doet wat ze moet doen. Alleen wij zijn het met zijn allen niet meer gewend. Dus dat moeten we Mijnheer Kok en kornuiten ernstig kwalijk nemen.

Zwarte Schaap
23-04-04, 18:51
Geplaatst door arnd
Ja dat kan ik begrijpen.

Dat is iets wat ik denk ik wel van belang zou vinden. Is het een directe interpretatie of citering van de Koran of is het een interpretatie van een interpretatie.

Om twee redenen zou ik dat van belang vinden:
- Voor mezelf als gelovige: ik distantieer me gemakkelijker van een interpretatie van een interpretatie dan van een citering van de Heilige Schrift.
- Om uit te leggen aan de grote boze wereld: een interpretatie is nou eenmaal betrekkelijker dan de Schrift zelf.

Ik vind de afstand die de moskee van gewraakte passages neemt te vrijblijvend; nou goed, als jullie het willen dan willen we't voor de vorm wel doen. Ik zeg niet dat ze het zo bedoelen, maar zo komt het wel over.

Distantie is voor mij gemotiveerde distantie; dat geeft een duidelijke keuze. Ja, ik sta hier achter (en dan de bui maar over je heen laten komen) of Nee, ik sta hier niet achter (en dan niet in termen van "als jullie het willen" of iets dergelijk).

Dat kan ik persoonlijk meer waarderen dan geschipper en gelaveer.

Ik denk dat het een citaten zijn van een interpretaties van verschillende geleerden uit de vroegere tijden. Maar ik heb de boeken niet en ben alleen afhankelijk van de schaarse nieuwsfeiten die men hierover heeft.

In de Koran komt een dergelijke straf denk ik niet voor. Verder mogen moslims niet zelfstandig mensen straffen, daar moet ten alle tijde een rechtbank over gaan. Het recht in eigen hand nemen wat als gevolg heeft dat men mensen doodt gaat tegen de Islamitische principes in.

Ik vermoed dat het een afleidingsmanoevre is om de politiek vandaag tot een strengere beleid te overwegen inzake de inburgering en islamitsche scholen. Mischien dat ik binnenkort daar wel wat over ga schrijven.

Hier de relevante Koranstukken. Nergens staat er geschreven hoe men homosexuelen moet straffen. Ook kun je nergens in de Koran vinden dat vrouwen besneden moeten worden. Dat over vrouwenbesnijdenis is denk ik een overlevering dat bedoelt is om juist de vrouwenbesnijdenis in zijn extreme klassieke vorm uit te roeien. Van wie en waar dat geschreven is weet ik niet. Wat ik wel zeker weet dat het nergens in de Koran voorkomt.



7. De Verheven Plaatsen (Al-Aa'raaf)


7:80. En Lot, toen hij tot zijn volk zeide: "Pleegt gij een gruweldaad zoals niemand ter wereld ooit vóór u pleegde?"

7:81. "Gij nadert met wellust mannen, in plaats van vrouwen. Neen, gij zijt een volk dat de perken te buiten gaat."

7:82. Het antwoord van zijn volk was slechts: "Verdrijft hen uit uw stad, want zij zijn mannen die zich rein willen houden."

7:83. Wij redden hem en zijn familie, met uitzondering van zijn vrouw, zij behoorde tot de achterblijvenden.

7:84. En Wij deden een regen van stenen over hen komen. Ziet nu wat het einde was van de schuldigen.

11. Hoed


11:74. En toen de vrees Abraham verliet en de blijde tijding tot hem kwam, begon hij met ons over het volk van Lot te redetwisten.

11:75. Abraham was inderdaad verdraagzaam, zachtmoedig en wendde zich dikwijls (tot God).

11:76. "O Abraham, wend u hiervan af. Het gebod van uw Heer is uitgegaan en een onafwendbare straf komt over hen."

11:77. En toen Onze boodschappers tot Lot kwamen was hij verdrietig en voelde zich bezwaard om hen en zeide: "Dit is een moeilijke dag."

11:78. Zijn volk kwam haastig naar hem toe. Ook voordien plachten zij kwaad te doen. Hij (Lot) zeide: "O, mijn volk, dit zijn mijn dochters, zij zijn te rein voor u. Vrees daarom Allah en onteer mij niet wegens mijn gasten. Is er onder u geen weldenkend man?"

11:79. Zij antwoordden: "Gij weet wel, dat wij geen recht hebben op uw dochters en gij weet ook, wat wij wensen."

11:80. Hij zeide: "Ach, had ik slechts de macht u weerstand te kunnen bieden of tot een machtige steun toevlucht te nemen."

11:81. Zij (de boodschappers) zeiden: "O Lot, Wij zijn de boodschappers van uw Heer, zij zullen u stellig niet bereiken. Vertrek met uw familie gedurende de nacht, laat niemand uwer omkijken dan uw vrouw. Zeker zal haar overkomen wat hun gaat overkomen. Voorwaar, de vastgestelde tijd is de ochtendstond. Is de morgen niet nabij?"

11:82. Toen Ons gebod kwam, keerden Wij die stad ondersteboven en Wij deden er brokken klei laag boven laag op regenen;

11:83. Die volgens de verordening van uw Heer waren gemerkt. En zulk een straf is niet ver verwijderd van de onrechtvaardigen.

11:84. En tot Midian zeide hun broeder Shoaib: "O mijn volk, aanbid Allah. Gij hebt geen andere God, dan Hem. En geef geen korte maat of licht gewicht. Ik zie u in voorspoed en ik vrees voor u de straf van een alles omvattende dag."

11:85. "En o, mijn volk, geef volle maat en juist gewicht met rechtvaardigheid en bedrieg de mensen niet met hun goederen noch sticht onheil op aarde."

21. De Profeten (Al-Anmbi'jaa)


21:74. En aan Lot schonken Wij wijsheid en kennis. En Wij bevrijdden hem uit de stad die gruwelijk handelde. Zij waren inderdaad een boos en opstandig volk.

21:75. En Wij namen hem in Onze barmhartigheid op, want hij was een der rechtvaardigen.

26. De Dichters (Asj-Sjoaraa)


26:160. Ook het volk van Lot verloochende de boodschappers,

26:161. Toen hun broeder Lot tot hen zeide: "Wilt gij niet rechtvaardig worden?

26:162. Waarlijk, ik ben u een getrouwe boodschapper,

26:163. Vreest daarom Allah en gehoorzaamt mij.

26:164. En ik vraag u er geen beloning voor. Mijn beloning is slechts bij de Heer der Werelden."

26:165. "Nadert gij van alle schepselen de mannen?

26:166. En verlaat gij uw vrouwen, die uw Heer voor u heeft geschapen? Neen, gij zijt een volk dat de perken te buiten gaat."

26:167. Zij zeiden: "Als gij niet ophoudt, o Lot, zult gij zeker worden verbannen."

26:168. Hij zeide: "Waarlijk, ik veracht uw handelwijze."

26:169. "Mijn Heer, red mij en mijn familie van hetgeen zij doen."

26:170. Daarom redden Wij hem en zijn hele gezin.

26:171. Behalve een oude vrouw die achterbleef.

26:172. Daarna vernietigden Wij de anderen.

26:173. En Wij deden een regen op hen regenen, en vreselijk was de regen voor hen, die waren gewaarschuwd.

26:174. Daarin is waarlijk een teken maar de meesten hunner willen niet geloven.

26:175. En voorwaar, uw Heer is de Machtige, de Genadevolle.

27. De Mieren (An-Naml)


27:54. En Lot, toen hij tot zijn volk zeide: "Begaat gij onzedelijkheid tegen beter weten in?

27:55. Nadert gij wellustig de mannen in plaats van de vrouwen? Neen, gij zijt een onwetend volk."

27:56. Maar het antwoord van zijn volk was niets anders dan dat zij zeiden: "Verdrijft Lot's familie uit uw stad want zij zijn mensen, die zich rein willen houden."

27:57. Daarom redden Wij hem en zijn familie behalve zijn vrouw; Wij deden haar tot de achterblijvenden behoren.

27:58. En Wij deden een regen over hen komen, en vreselijk was de regen voor de gewaarschuwden.

27:59. Zeg: "Alle lof behoort aan Allah en vrede zij met Zijn uitverkoren dienaren. Is Allah beter of wat zij met Hem vereenzelvigen?

27:60. Hij Die de hemelen en de aarde schiep en water uit de hemelen nederzendt waarmee Hij prachtige tuinen doet groeien? Gij zoudt hun bomen niet kunnen doen groeien. Is er een God naast Allah? Neen, zij zijn een volk dat het spoor bijster is.

29. De Spin (Al-Ankaboet)


29:28. En toen Lot tot zijn volk zeide: "Gij verricht een gruweldaad die niemand onder het mensdom ooit vóór u heeft begaan.

29:29. Nadert gij mannen met wellust en rooft gij op de weg, en begaat gij zelfs gruweldaden in uw bijeenkomsten?" Maar het antwoord van zijn volk was niet anders dan dat zij zeiden: "Breng de straf van Allah over ons als gij de waarheid spreekt."

29:30. Hij (Lot) zeide: "Help mij mijn Heer, tegen het volk dat onheil sticht."

29:31. En toen onze boodschappers Abraham het nieuws brachten, zeiden zij: "Wij willen het volk dezer stad vernietigen; want haar inwoners zijn onrechtvaardigen."

29:32. Hij zeide: "Maar Lot is daar." Zij zeiden: "Wij weten wel wie daar woont. Wij zullen hem en zijn familie sparen, behalve zijn vrouw, die achter zal blijven."

29:33. En toen Onze boodschappers tot Lot kwamen was hij verdrietig wegens hen en voelde zich daardoor in moeilijkheid. En zij zeiden: "Vrees niet, noch treur. Voorzeker, wij zullen u en uw familie redden, behalve uw vrouw die tot de achterblijvenden behoort.

29:34. Wij zullen gewis een straf van de hemel op de bewoners dezer stad nederzenden, wegens hun overtredingen."

29:35. En Wij lieten hier een duidelijk teken achter voor een volk, dat begrijpt.

54. De Maan (Al-Qamar)


54:32. En Wij hebben inderdaad de Koran gemakkelijk gemaakt ter vermaning. Is er iemand die er lering uit trekt?

54:33. Het volk van Lot verloochende de waarschuwers ook.

54:34. En Wij zonden een storm van stenen over hen allen met uitzondering van de familie van Lot, die Wij bij de dageraad verlosten,

54:35. Als een gunst van Ons. Zo belonen Wij hen die dank betuigen.

54:36. En Lot had hen inderdaad voor Onze straf gewaarschuwd doch zij trokken de waarschuwingen in twijfel.

54:37. En zij trachtten hem van zijn gasten af te keren. Daarom verblindden Wij hun ogen en zeiden: "Ondergaat nu Mijn straf en Mijn waarschuwing."

54:38. En de volgende morgen vroeg kwam er een blijvende straf over hen.

54:39. "Ondergaat nu Mijn straf en Mijn waarschuwing."

54:40. En Wij hebben inderdaad de Koran gemakkelijk gemaakt ter vermaning. Is er iemand die er lering uit trekt?

taouanza
23-04-04, 18:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Domme mensen hebben geen boeken nodig om domme daden te doen. Dan kunnen we meteen alle boekhandels sluiten en de TV uit het raam gooien.

Je moest eens weten hoeveel domme mensen er rondlopen op deze aardbol.:moe:

Zwarte Schaap
23-04-04, 18:54
Geplaatst door arnd
Dat is een erg libertijns standpunt. Gaat gepaard met de term "gedogen".
De ervaring in Nederland van de achterliggende plm. 10 a 12 jaar leert ons dat het met een dergelijke humanistische vrije beschouwing van wat wel en niet goed is, heel erg snel mis gaat.
Gedogen en polderen werkt niet.
Daarom moeten er regels worden gesteld
Daarom moeten mensen zich aan regels houden
En daarom ook wordt nu aan de El Tawheed moskee gevraagd om een helder standpunt omtrent de literatuur die zij als richtinggevend verkoop aan haar publiek. Dat is een legitieme taak van de overheid. Een plicht, die ze al veels te lang (onder Paars) heeft verzaakt.

Je moet t het huidige kabinet niet kwalijk nemen dat ze zo doet. Ze doet wat ze moet doen. Alleen wij zijn het met zijn allen niet meer gewend. Dus dat moeten we Mijnheer Kok en kornuiten ernstig kwalijk nemen.

Als je zo wilt duscusseren heb ik geen zin om serieus op je pim fortuintje rethoriek in te gaan.

Zwarte Schaap
23-04-04, 18:56
Geplaatst door taouanza
Je moest eens weten hoeveel domme mensen er rondlopen op deze aardbol.:moe: Daarom is het hypocriet om de tawheed moskee als enige daarop aan te spreken en de boekhandels en bibliotheken niet. Ook wat betreft de westerse boeken en geschriften en tv.

Ik vermoed dat de tawheed alleen wordt gebruikt om politieke beslissingen door te kunnen drukken. Let vandaag maar op het nieuws inzake inburegring en islamitische scholen en de maatregelen die men door wil drukken.

arnd
23-04-04, 18:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik denk dat het een citaten zijn van een interpretaties van verschillende geleerden uit de vroegere tijden. Maar ik heb de boeken niet en ben alleen afhankelijk van de schaarse nieuwsfeiten die men hierover heeft.

Hier de relevante Koranstukken. Nergens staat er geschreven hoe men homosexuelen moet straffen. Ook kun je nergens in de Koran vinden dat vrouwen besneden moeten worden. Dat over vrouwenbesnijdenis is denk ik een overlevering dat bedoelt is om juist de vrouwenbesnijdenis in zijn extreme klassieke vorm uit te roeien. Van wie en waar dat geschreven is weet ik niet. Wat ik wel zeker weet dat het nergens in de Koran voorkomt.


Kijk als je dat hard kunt maken, dat het niet rechtstreeks verordineerd is in de Koran, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om je van dat boek te distantiëren?



In de Koran komt een dergelijke straf denk ik niet voor. Verder mogen moslims niet zelfstandig mensen straffen, daar moet ten alle tijde een rechtbank over gaan. Het recht in eigen hand nemen wat als gevolg heeft dat men mensen doodt gaat tegen de Islamitische principes in.

Ik geloof direct dat jij dat voor waar aanneemt en dat dat je overtuiging is. Alleen er loopt nog een zootje op deze transparante en toegankelijke aarde rond die zich ook moslim noemt en wat anders met de praktijk omgaat. Daar zit het probleem, niet bij jou.

mrz
23-04-04, 18:58
Beetje sneu voor sommige mensen die zich op atheisme doen voorstaan misschien? :cheefbek:

taouanza
23-04-04, 19:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daarom is het hypocriet om de tawheed moskee als enige daarop aan te spreken en de boekhandels en bibliotheken niet. Ook wat betreft de westerse boeken en geschriften en tv.

De tawheed wordt alleen gebruikt om politieke beslissingen door te kunnen drukken. Let vandaag op het nieuws!

Ik heb meermalen aangeven dat ik de invloed van televisie slecht vindt.
Maar ja ik ben geen geleerde dus ik zal wel para zijn.:moe:
Maar ja er is nu wel onderzoek naar gedaan en kinderen schijnen gemeen te worden door soaps. Er lopen altijd gemene types rond en die worden dan door kinderen geimiteert. Zo vind ik reclames die suggeren dat je over lijken mag gaan voor een zak chips, blik chocolade melk, ijsje of bakje yoghurt walgelijk en al die helden van mtv die niet verder komen dan pimp bitches en ho's. En dan maken ze zorgen om de positie van de vrouw in de islam.:moe:

arnd
23-04-04, 19:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je zo wilt duscusseren heb ik geen zin om serieus op je pim fortuintje rethoriek in te gaan.

Nou moe, niet zo bekken gelijk....
:(

Het is gewoon de werkelijkheid, die dit keer de islam betreft. En morgen de bolletjesslikkers. En eergisteren de kampers die nooit belasting hebben betaald. En overmorgen ......... enz enz.

Wat jij in de voorgaande bijdrage impliceert is gedogen. Die tijd is een beetje voorbij.

arnd
23-04-04, 19:05
Geplaatst door taouanza
[B]Ik heb meermalen aangeven dat ik de invloed van televisie slecht vindt.
Maar ja ik ben geen geleerde dus ik zal wel para zijn.:moe:
Maar ja er is nu wel onderzoek naar gedaan en kinderen schijnen gemeen te worden door soaps. Er lopen altijd gemene types rond en die worden dan door kinderen geimiteert. Zo vind ik reclames die suggeren dat je over lijken mag gaan voor een zak chips, blik chocolade melk, ijsje of bakje yoghurt walgelijk en al die helden van mtv die niet verder komen dan pimp bitches en ho's.

Volledig mee eens.



En dan maken ze zorgen om de positie van de vrouw in de islam.:moe:

Ik begrijp je bedoeling wel, rechtsongelijkheid, normongelijkheid, het ene relatief véél zwaarder laten wegen dan het andere. Dat vind ik ook.
Maar op zich heeft je laatste opmerking geen moer met het voorgaande te maken.
Je mag dit niet nalaten omdat het andere ook niet goed wordt gedaan, want op die manier kom je nergens.

Zwarte Schaap
23-04-04, 19:08
Geplaatst door arnd
Nou moe, niet zo bekken gelijk....
:(

Het is gewoon de werkelijkheid, die dit keer de islam betreft. En morgen de bolletjesslikkers. En eergisteren de kampers die nooit belasting hebben betaald. En overmorgen ......... enz enz.

Wat jij in de voorgaande bijdrage impliceert is gedogen. Die tijd is een beetje voorbij.

Begin dan maar eerst de eigen westerse werken te verbieden. Ik hou niet van dat hypocriete gedoe. Ik zie al dat je schijnheilig doet.

De groetjes, daar heb ik geen zin an.

arnd
23-04-04, 19:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Begin dan maar eerst de eigen westerse werken te verbieden. Ik hou niet van dat hypocriete gedoe. Ik zie al dat je schijnheilig doet.

De groetjes, daar heb ik geen zin an.

Dit is inderdaad de herkenbare manier van discussieren van ZS.

:D

't Is niet te hopen dat je geloofsgenoten van de Al Tawheed het op deze wijze aanpakken.
Het zou een vergissing zijn te denken dat mijnheer Kok hier nog de scepter zwaait. Op die manier gaan we er met elkaar niet uitkomen.

Joesoef
23-04-04, 19:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Daarom is het hypocriet om de tawheed moskee als enige daarop aan te spreken en de boekhandels en bibliotheken niet. Ook wat betreft de westerse boeken en geschriften en tv.

Ik vermoed dat de tawheed alleen wordt gebruikt om politieke beslissingen door te kunnen drukken. Let vandaag maar op het nieuws inzake inburegring en islamitische scholen en de maatregelen die men door wil drukken.

Ik denk dat het wat simpeler ligt. journalisten zijn lui en politici reageren alleen op storm. El Tawheed steekt haar nek uit en de media schiet toe en staat te wijzen, en de politiek hakt het hoofd er af. De storm is over, de zondebok is geslacht en iedereen is het zometeen weer vergeten.

Moslims zijn slecht in PR, juist dit soort incidenten zouden Moslims aan kunnen grijpen om hun geloof correct uit te leggen. Deze hadiths vertellen wat over die tijd en niet over wat wij nu moeten doen.

Zwarte Schaap
23-04-04, 19:21
Geplaatst door arnd
Dit is inderdaad de herkenbare manier van discussieren van ZS.

:D

't Is niet te hopen dat je geloofsgenoten van de Al Tawheed het op deze wijze aanpakken.
Het zou een vergissing zijn te denken dat mijnheer Kok hier nog de scepter zwaait. Op die manier gaan we er met elkaar niet uitkomen.

Komt de ware aard van het beestje naar boven drijven? Heb je geen argumenten meer dat je teruggrijpt naar de eenzijdige lege inhoudloze pimmetjes rethoriek?

arnd
23-04-04, 19:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Komt de ware aard van het beestje naar boven drijven? Heb je geen argumenten meer dat je teruggrijpt naar de eenzijdige lege inhoudloze pimmetjes rethoriek?

Daar waar mijn argumenten verzopen worden stopt het vanzelf een keer he?


:) :duim:

freya
23-04-04, 19:34
Geplaatst door taouanza
Ik heb meermalen aangeven dat ik de invloed van televisie slecht vindt.
Maar ja ik ben geen geleerde dus ik zal wel para zijn.:moe:
Maar ja er is nu wel onderzoek naar gedaan en kinderen schijnen gemeen te worden door soaps. Er lopen altijd gemene types rond en die worden dan door kinderen geimiteert. Zo vind ik reclames die suggeren dat je over lijken mag gaan voor een zak chips, blik chocolade melk, ijsje of bakje yoghurt walgelijk en al die helden van mtv die niet verder komen dan pimp bitches en ho's. En dan maken ze zorgen om de positie van de vrouw in de islam.:moe:

De moslims moeten gewoon eens wat commercieler worden. Als er grof geld aan verdiend kan worden, vindt men nl alles best :strik:

Zwarte Schaap
23-04-04, 19:36
Geplaatst door Joesoef
Ik denk dat het wat simpeler ligt. journalisten zijn lui en politici reageren alleen op storm. El Tawheed steekt haar nek uit en de media schiet toe en staat te wijzen, en de politiek hakt het hoofd er af. De storm is over, de zondebok is geslacht en iedereen is het zometeen weer vergeten.

Moslims zijn slecht in PR, juist dit soort incidenten zouden Moslims aan kunnen grijpen om hun geloof correct uit te leggen. Deze hadiths vertellen wat over die tijd en niet over wat wij nu moeten doen.

Ze hebben het wel gemunt op de tawheed moskee. Die boekjes zijn niet alleen daar verkijgbaar. Verder zal het niet helpen tegen de overmacht van de autochtone hypocriete politici en media. De Islam is gewoon de erfvijand van ze, dat is al eeuwen zo en alszodanig kun je alles er op af schieten zonder dat iemand echt in opstand komt.

Dat laatste ben ik wel met je eens, maar die moslim zullen weinig kans krijgen, want ze hebben immers geen mediakanalen tot hun beschikking. Die paar commentaartjes in die paar programmatjes zullen weinig opleveren en wordt meteen vergeten. Alleen de wrange bijsmaak van de Islam zal ze meestal bij blijven.

Mischien dat zoiets een beetje helpt:


Training PR voor religieuze instellingen

20 APRIL 2004 - APELDOORN - Hoe treed je als levensbeschouwelijke instelling naar buiten? Rond die vraag draait aanstaande maandag (26 april) een cursusavond in oecumenisch centrum De Herberg. Mensen die beroepsmatig met lokale en regionale media te maken hebben, verzorgen de bijeenkomst.

De avond is van 20.00 tot 22.00 uur, De Herberg staat aan de Deventerstraat 40.

Deelname is gratis, wel is vantevoren opgeven aan te raden. Dat kan bij Tom Schoemaker, via telefoonnummer 055 5789219 of e-mail: [email protected].

Bron: De Stentor 20/04/04

Simon
23-04-04, 19:40
Geplaatst door Zwarte Schaap

Van overduidelijke goede zaken die in dat boek voorkomen moet je je nooit distancieren daarom is het logisch om je niet van het boek te distancieren.

Wat een logica. Dus als ik een pamflet verspreid met de tekst "heb uw naaste lief" en op de volgende pagina "gooi imams met hun hoofd naar beneden uit het vliegtuig" dan hoef je je daar niet van te distanciëren. Prima.

Simon
23-04-04, 19:45
Geplaatst door arnd
Dat is iets wat ik denk ik wel van belang zou vinden. Is het een directe interpretatie of citering van de Koran of is het een interpretatie van een interpretatie.


Het is een bloemlezing van teksten van beroemde imams die zijn samengesteld door de auteur omdat hij ze het meest juist vindt. Zo staat het in ieder geval online toegelicht op de site www.islam-boeken.nl

Zwarte Schaap
23-04-04, 19:48
Geplaatst door Simon
Wat een logica. Dus als ik een pamflet verspreid met de tekst "heb uw naaste lief" en op de volgende pagina "gooi imams met hun hoofd naar beneden uit het vliegtuig" dan hoef je je daar niet van te distanciëren. Prima.

Voor mij hoef je je nergens van te distancieren maar het gaat hierom het feit dat jij hun distancieren niet voldoende vindt. Ik leg je uit dat ze zich wel distancieren van de gewraakte passages maar niet van de rest van inhoud, immers in dat boek zijn meer citaten opgenomen van andere geleerden.

Het is hetzelfde om van christenen te vragen zich van de bijbel te distancieren omdat er uitspraken in voorkomen die jij vindt dat ze niet door de beugel kunnen.

Meer valt er echt niet over te zeggen simon.

Simon
23-04-04, 19:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is hetzelfde om van christenen te vragen zich van de bijbel te distancieren omdat er uitspraken in voorkomen die jij vindt dat ze niet door de beugel kunnen.

Meer valt er echt niet over te zeggen simon.

Christenen wordt voorgehouden dat het Nieuwe Testament een stap vooruit is in de normen en waarden van de mensheid. Vanuit die optiek worden nogal barbaarse praktijken uit het Oude Testament toegelicht.

Maar het gaat in dit geval niet om een brontekst van de Islam maar om een verzameling teksten geschreven door imams die bedoelt zijn voor educatie. Dus niet vergelijkbaar met bronteksten als Koran of Bijbel.

Julien
23-04-04, 19:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze kunnen beter die oogkleppen van hun kop afhalen.

Gaat men nu ook elke Nederlandse Kerk, Synagoge, bibliotheek of boekhandel waar de soortgelijke boeken ook in voorkomen verplichten zich te distancieren van de boeken die ze hebben? Wederom hypocriet gedoe. Ik zou weigeren om mezelf in door hypocrieten te laten dwingen.

Niet altijd bang zijn dat NL het op alleen moslims heeft gemunt!!!!!!!!!!!!

Weet je hoe vaak Christenen in opspraak zijn gekomen vanwege hun anti-homo uitspraken. Laatst is er nog iemand van de Christenunie daardoor aangeklaagd.

Christenen en Joden worden net zo goed kritisch bekeken als Moslims, alleen zijn er nauwelijks Christelijke tijdschriften die zo extreem zijn als de Islamitische teksten over homo's!

De Bijbel en Koran staan beide niet ter discussie trouwens, dus kom a.u.b. niet aan met Bibelteksten.

Zwarte Schaap
23-04-04, 20:04
Geplaatst door Simon
Christenen wordt voorgehouden dat het Nieuwe Testament een stap vooruit is in de normen en waarden van de mensheid. Vanuit die optiek worden nogal barbaarse praktijken uit het Oude Testament toegelicht.

Maar het gaat in dit geval niet om een brontekst van de Islam maar om een verzameling teksten geschreven door imams die bedoelt zijn voor educatie. Dus niet vergelijkbaar met bronteksten als Koran of Bijbel.

Het ging om het distancieren van bepaalde stukken en zo moet je mijn voorbeeld lezen van de bijbel. De moskeebestuurder wil zich niet distancieren van de overige meningen van de andere imams maar alleen van de stukken waar hij het niet mee eens is en waarover ophef is ontstaan. Dat is toch heel goed van hem. Ikzelf zou nooit kruipen voor hypocrieten.

Julien
23-04-04, 20:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het ging om het distancieren van bepaalde stukken en zo moet je mijn voorbeeld lezen van de bijbel. De moskeebestuurder wil zich niet distancieren van de overige meningen van de andere imams maar alleen van de stukken waar hij het niet mee eens is en waarover ophef is ontstaan. Dat is toch heel goed van hem. Ikzelf zou nooit kruipen voor hypocrieten.

Maar de Koran staat toch niet ter discussie? Dus de vergelijking met de Bijbel klopt niet. Want de moskee hoeft zich niet te distantieren van de Koran, maar van een boek geschreven door 1 of andere homohater.

Zwarte Schaap
23-04-04, 20:29
Geplaatst door Julien
Maar de Koran staat toch niet ter discussie? Dus de vergelijking met de Bijbel klopt niet. Want de moskee hoeft zich niet te distantieren van de Koran, maar van een boek geschreven door 1 of andere homohater.

Julien sorry dat ik het zeg maar je bent echt vermoeiend dom.

Orakel
23-04-04, 20:45
Geplaatst door arnd
Ja dat kan ik begrijpen.

Dat is iets wat ik denk ik wel van belang zou vinden. Is het een directe interpretatie of citering van de Koran of is het een interpretatie van een interpretatie.

Om twee redenen zou ik dat van belang vinden:
- Voor mezelf als gelovige: ik distantieer me gemakkelijker van een interpretatie van een interpretatie dan van een citering van de Heilige Schrift.
- Om uit te leggen aan de grote boze wereld: een interpretatie is nou eenmaal betrekkelijker dan de Schrift zelf.


Volgens mij heb je daarmee de vinger op de horens van de koe gevat.
Ik vrees c.q. veronderstel dat veel Moslims (including moi) niet over voldoende encyclopedische kennis van de Koran beschikken om zonder gemoedsbezwaren zich te distantiëren.
Daarnaast heb je natuurlijk ene grote groep die daar gewoon geen zin an heeft, omdat ze defacto of 'dejure' als 2 jaar langen zaken lopen te verwerpen, afstand te nemen en te distansciëren (jeukwoord).

Simon
23-04-04, 23:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het ging om het distancieren van bepaalde stukken en zo moet je mijn voorbeeld lezen van de bijbel. De moskeebestuurder wil zich niet distancieren van de overige meningen van de andere imams maar alleen van de stukken waar hij het niet mee eens is en waarover ophef is ontstaan. Dat is toch heel goed van hem. Ikzelf zou nooit kruipen voor hypocrieten.

Nou ten eerste denk ik helemaal niet dat hij zich ervan wil distanciëren maar het alleen maar doet voor de vorm. Ze wisten heus wel wat ze verkochten. En ten tweede blijft het onbegrijpelijk dat een moskee op deze wijze de educatie aan moslims vorm geeft.

Zwarte Schaap
24-04-04, 00:16
Geplaatst door Simon
Nou ten eerste denk ik helemaal niet dat hij zich ervan wil distanciëren maar het alleen maar doet voor de vorm. Ze wisten heus wel wat ze verkochten. En ten tweede blijft het onbegrijpelijk dat een moskee op deze wijze de educatie aan moslims vorm geeft.

Als je hem niet gelooft dat ie zich ervan wil distancieren moet je het ook niet vragen. Dan heeft dat vragen om zich ervan te distancieren geen zin en is het dus maar een hypocriete vraag.

Wie zegt dat de tawheed zo haar educatie vorm geeft? Dat is een te sterke conclusie. Het is gewoon een aanbod bieden van vertaalde boeken in het Nederlands. Daar is niets onbegrijpelijks aan.

Simon
24-04-04, 07:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je hem niet gelooft dat ie zich ervan wil distancieren moet je het ook niet vragen. Dan heeft dat vragen om zich ervan te distancieren geen zin en is het dus maar een hypocriete vraag.

Wie zegt dat de tawheed zo haar educatie vorm geeft? Dat is een te sterke conclusie. Het is gewoon een aanbod bieden van vertaalde boeken in het Nederlands. Daar is niets onbegrijpelijks aan.

Nu ja dat distanciëren interesseert mij ook weinig. Deze moskee heeft al zoveel incidenten achter de rug dat het wel duidelijk is waar ze voor staan. Dus wat mij betreft volgen er gerechtelijke maatregelen als dat mogelijk is.
En je tweede punt: omdat het als een educatieve reeks geschreven is en omdat het als betrouwbaar wordt aangeprezen. Sowieso vind ik hetgeen een kerk of moskee verkoopt onderdeel van hetgeen ze willen uitdragen.

Joesoef
24-04-04, 08:17
Contactorgaan moslims keurt passages af
Van onze verslaggeefster


AMSTERDAM - Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), een moslimkoepel die ruim 300 moskeeën vertegenwoordigt, neemt 'ondubbelzinnig afstand' van de omstreden passages uit het boek De weg van de moslim.

Het contactorgaan vindt dat het bestuur van de El Tawheed-moskee, dat het boek verspreidt, zich eveneens 'onomwonden' moet distantiëren van de passages die aanzetten tot geweld jegens homo's en andere bevolkingsgroepen.

CMO biedt aan te bemiddelen bij het overleg tussen de gemeente Amsterdam en het bestuur van El Tawheed, dat vooralsnog niet van plan is het boek uit de schappen te nemen.


Het bewuste boek van de hand van de Algerijnse moslimgeleerde Aboe Bakr Djaber el Djezeïri heeft geleid tot maatschappelijke onrust. In het boek wordt op-geroepen tot het doden van homo's, door ze met het hoofd naar beneden van hoge gebouwen te gooien.

CMO deelt die verontrusting. 'Publicatie zonder het te voorzien van passend commentaar vanuit onze contemporaine context, heeft de onderlinge relaties tussen moslims en niet-moslims verder onder druk gezet. Dat draagt geenszins bij aan de brede maatschappelijk discussie over integratie van moslims in Nederland', aldus het contactorgaan.

Het contactorgaan wijst op de verantwoordelijkheid van besturen voor het reilen en zeilen binnen de moskee en dus ook voor de verspreiding van omstreden lectuur.