PDA

Bekijk Volledige Versie : Maij-Weggen: iedereen inburgeren te gek voor woorden



Prikke Mik
26-04-04, 08:40
Maij-Weggen: iedereen inburgeren te gek voor woorden

Uitgegeven: 26 april 2004 08:58

DEN BOSCH - Het is te gek voor woorden als alle buitenlanders verplicht worden Nederlands te leren en een inburgeringscursus te volgen. Voor hoog opgeleiden die werken op universiteiten en bij Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven moet een uitzondering worden gemaakt. De Brabantse commissaris van de koningin Maij-Weggen zei dit maandag in een uitzending van Omroep Brabant.

Volgens haar veroorzaakt slechts een kleine groep allochtonen in de grote steden problemen. "We moeten ervoor oppassen dat we niet iedereen over dezelfde verkeerde kam scheren", aldus Maij-Weggen.

Op universiteiten werken veel buitenlanders ter ondersteuning van allerlei projecten. "Dat zijn hoogwaardig opgeleide mensen. Op de universiteiten is de voertaal Engels. Verplicht Nederlands leren is zeker voor deze groep niet nodig."

Bofko
26-04-04, 08:48
Ze moeten gewoon van iedere allochtoon een boekhouding bijhouden.
Als hij per saldo de staat geld kost moet hij inburgeren.

barfly
26-04-04, 08:51
Geplaatst door Prikke Mik
Maij-Weggen: iedereen inburgeren te gek voor woorden

Uitgegeven: 26 april 2004 08:58

DEN BOSCH - Het is te gek voor woorden als alle buitenlanders verplicht worden Nederlands te leren en een inburgeringscursus te volgen. Voor hoog opgeleiden die werken op universiteiten en bij Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven moet een uitzondering worden gemaakt. De Brabantse commissaris van de koningin Maij-Weggen zei dit maandag in een uitzending van Omroep Brabant.

Volgens haar veroorzaakt slechts een kleine groep allochtonen in de grote steden problemen. "We moeten ervoor oppassen dat we niet iedereen over dezelfde verkeerde kam scheren", aldus Maij-Weggen.

Op universiteiten werken veel buitenlanders ter ondersteuning van allerlei projecten. "Dat zijn hoogwaardig opgeleide mensen. Op de universiteiten is de voertaal Engels. Verplicht Nederlands leren is zeker voor deze groep niet nodig."

Wat ik vooral asociaal vind is dat die cursus op eigen kosten komt á € 6000,- Volgens mij is zo'n bedrag meteen een mooi verkapte manier om imigratie te ontmoedigen...

freya
26-04-04, 09:00
Geplaatst door Prikke Mik
Maij-Weggen: iedereen inburgeren te gek voor woorden

Uitgegeven: 26 april 2004 08:58

DEN BOSCH - Het is te gek voor woorden als alle buitenlanders verplicht worden Nederlands te leren en een inburgeringscursus te volgen. Voor hoog opgeleiden die werken op universiteiten en bij Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven moet een uitzondering worden gemaakt. De Brabantse commissaris van de koningin Maij-Weggen zei dit maandag in een uitzending van Omroep Brabant.

Volgens haar veroorzaakt slechts een kleine groep allochtonen in de grote steden problemen. "We moeten ervoor oppassen dat we niet iedereen over dezelfde verkeerde kam scheren", aldus Maij-Weggen.

Op universiteiten werken veel buitenlanders ter ondersteuning van allerlei projecten. "Dat zijn hoogwaardig opgeleide mensen. Op de universiteiten is de voertaal Engels. Verplicht Nederlands leren is zeker voor deze groep niet nodig."

Ja ja, dus een universitair medewerker hoeft geen boodschappen te doen, of een keer bij de buren koffie te drinken?
En hun kinderen hoeven ook niet naar school? Of leerkrachten moeten gewoon Engels met die ouders spreken?
Waarom is Engels wel goed en Arabisch niet, dat is toch ook een wereldtaal? Of Spaans?

Het 2 matenstelsel :moe:

En waar ligt de grens nu?
Als iemand werk heeft dan hoeft hij/zij geen Nederlands te leren?
Komt mij verdacht bekend voor, was dat ook niet de theorie in de jaren'60/ '70 ? :rolleyes:

taouanza
26-04-04, 09:08
Geplaatst door freya
Ja ja, dus een universitair medewerker hoeft geen boodschappen te doen, of een keer bij de buren koffie te drinken?
En hun kinderen hoeven ook niet naar school? Of leerkrachten moeten gewoon Engels met die ouders spreken?
Waarom is Engels wel goed en Arabisch niet, dat is toch ook een wereldtaal? Of Spaans?

Het 2 matenstelsel :moe:

En waar ligt de grens nu?
Als iemand werk heeft dan hoeft hij/zij geen Nederlands te leren?
Komt mij verdacht bekend voor, was dat ook niet de theorie in de jaren'60/ '70 ? :rolleyes:

hoeveel van die importbruiden spreken Arabisch denk je?:rolleyes:

plexus
26-04-04, 09:12
Maij-Weggen (wie dit ook mag zijn) gaat ervanuit dat deze auslander na een aantal jaren weer terug gaan naar hun eigenland.

taouanza
26-04-04, 09:17
Geplaatst door barfly
Wat ik vooral asociaal vind is dat die cursus op eigen kosten komt á € 6000,- Volgens mij is zo'n bedrag meteen een mooi verkapte manier om imigratie te ontmoedigen...

Duh:rolleyes:

Robbedoes
26-04-04, 09:20
Wat ik vooral asociaal vind is dat die cursus op eigen kosten komt á € 6000,- Volgens mij is zo'n bedrag meteen een mooi verkapte manier om imigratie te ontmoedigen...

Dat is nu het stukje "oude politiek" dat nog steeds heerst in den Haag.
Ze durven gewoon het beestje niet bij de naam te noemen. Natuurlijk is dit een drempel opgooien voor de importbruiden.
Dat is ook een probleem is de algemene gedachte, ook onder de bevolking.

Meestal werkt een eigen verantwoordelijkheid ook in dit geval het beste. Als je erg veel houdt van iemand, dan heb je er alles voor over. Als je dan niet genoeg geld ervoor over hebt, dan is de liefde toch zo sterk dat de bruidegom naar het land van zijn geliefde verhuisd? Dat is dan pas echte liefde.

freya
26-04-04, 09:23
Geplaatst door taouanza
hoeveel van die importbruiden spreken Arabisch denk je?:rolleyes:

Dus jij vind ook dat een importbruid die Engels spreekt niet hoeft in te burgeren?

Amlou
26-04-04, 10:05
Ik kan niet genoeg zeggen hoe vreselijk ik dit land vind met de sociale ongevoeligheid en de superioriteitsgevoel van vele Nederlanders..zowel op internal als op internationaal front. Zij weten het altijd beter?Ze weten beter wat er in hun land gebeurt, ze weten beter wat er in ons land gebeurt, ze weten beter wat er in jullie land gebeurt, ook al zijn ze er nooit geweest. Ya latif! En je moet per say hun taal spreken? What for? Ook al ben je hier maar tijdelijk en niet uit vrije wil , maar om Nederland van dienst te zijn omdat ze zelf bijvoorbeeld bepaalde kennis niet hebben. (zoals expats etc)

Maar er is nog hoop! Er is nog verstand aanwezig

Maij-Weggen: iedereen inburgeren te gek voor woorden

Tebark'Allah aliha!!!!

Uitgegeven: 26 april 2004 08:58

DEN BOSCH - Het is te gek voor woorden als alle buitenlanders verplicht worden Nederlands te leren en een inburgeringscursus te volgen. Voor hoog opgeleiden die werken op universiteiten en bij Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven moet een uitzondering worden gemaakt. De Brabantse commissaris van de koningin Maij-Weggen zei dit maandag in een uitzending van Omroep Brabant.

Volgens haar veroorzaakt slechts een kleine groep allochtonen in de grote steden problemen. "We moeten ervoor oppassen dat we niet iedereen over dezelfde verkeerde kam scheren", aldus Maij-Weggen.

Op universiteiten werken veel buitenlanders ter ondersteuning van allerlei projecten. "Dat zijn hoogwaardig opgeleide mensen. Op de universiteiten is de voertaal Engels. Verplicht Nederlands leren is zeker voor deze groep niet nodig."

Maarten
26-04-04, 10:08
Geplaatst door freya
Ja ja, dus een universitair medewerker hoeft geen boodschappen te doen, of een keer bij de buren koffie te drinken?
En hun kinderen hoeven ook niet naar school? Of leerkrachten moeten gewoon Engels met die ouders spreken?
Waarom is Engels wel goed en Arabisch niet, dat is toch ook een wereldtaal? Of Spaans?


Die groep wordt geacht zichzelf te kunnen redden, of bij te leren waar ze dat nodig hebben, of zich aan te kunnen passen, gezien de vermogens die ze blijkbaar hebben in die functies.
Nederlands spreken is nooit een harde eis geweest. Altijd al waren er allerlei buitenlanders, die het hier prima deden, ook al spraken ze de taal niet. Die werkten ook in een omgeving waarin dat geen punt was.

freya
26-04-04, 10:39
Geplaatst door Maarten
Die groep wordt geacht zichzelf te kunnen redden, of bij te leren waar ze dat nodig hebben, of zich aan te kunnen passen, gezien de vermogens die ze blijkbaar hebben in die functies.
Nederlands spreken is nooit een harde eis geweest. Altijd al waren er allerlei buitenlanders, die het hier prima deden, ook al spraken ze de taal niet. Die werkten ook in een omgeving waarin dat geen punt was.

Ja precies, zoals de eerste gastarbeiders, daar was het ook echt niet voor nodig om Nederlands te leren :rolleyes:

Het principe is dus: zolang we er geen last van hebben vinden we alles best :moe:

Redden expats zich echt zoveel beter in de maatschappij, dan een Turkse kleermaker, die geen Nederlands spreekt, maar wel zijn brood weet te verdienen?

Die expats zien ook nooit iemand buiten hun eigen kring, dat vind niemand erg, maar die Turk die moet zich wel aanpassen aan onze normen en waarden, daar hebben we oppeens wel last van. Terwijl een Japanse manager er net zo goed voor Nederland heel vreemde gewoontes op na houdt en een onverstaanbare taal spreekt. :moe:

Waar ligt de grens?

spreek je Engels dan is het goed
spreek je Frans dan is het wat minder
spreek je Turks dan is het helemaal fout
maar spreek je Japans dan kan het weer wel

Dit riekt toch echt naar discriminatie :moe:

barfly
26-04-04, 10:51
Geplaatst door freya
Ja precies, zoals de eerste gastarbeiders, daar was het ook echt niet voor nodig om Nederlands te leren :rolleyes:

Het principe is dus: zolang we er geen last van hebben vinden we alles best :moe:

Redden expats zich echt zoveel beter in de maatschappij, dan een Turkse kleermaker, die geen Nederlands spreekt, maar wel zijn brood weet te verdienen?

Die expats zien ook nooit iemand buiten hun eigen kring, dat vind niemand erg, maar die Turk die moet zich wel aanpassen aan onze normen en waarden, daar hebben we oppeens wel last van. Terwijl een Japanse manager er net zo goed voor Nederland heel vreemde gewoontes op na houdt en een onverstaanbare taal spreekt. :moe:

Waar ligt de grens?

spreek je Engels dan is het goed
spreek je Frans dan is het wat minder
spreek je Turks dan is het helemaal fout
maar spreek je Japans dan kan het weer wel

Dit riekt toch echt naar discriminatie :moe:

Je moet dat anders zien Als er economische belangen mee gedient zijn dan mag je elke taal spreken! En als er geld bij moet dan moet je inburgeren...

freya
26-04-04, 11:33
Geplaatst door barfly
Je moet dat anders zien Als er economische belangen mee gedient zijn dan mag je elke taal spreken! En als er geld bij moet dan moet je inburgeren...

Dan hoeven ALLE mensen met een baan dus niet in te burgeren!

Dat is percies wat ik zeg.

Of alle mensen met een baan baan wel
Of alle mensen met een baan baan niet

En niet gaan selecteren op opleiding of land van herkomst. :moe:

Maarten
26-04-04, 11:51
Geplaatst door freya

Het principe is dus: zolang we er geen last van hebben vinden we alles best :moe:
In feite wel ja.
Wie een hogere opleiding weet te voltooien wordt gewoon geacht voldoende ingeburgerd te zijn, of dat te kunnen.
Nederland ís helemaal nooit zo eiserig geweest... en zeker op hoger niveau is Nederland altijd behoorlijk internationaal georienteerd geweest!

Integratievragen komen pas, als het echt om aanwijsbare groepen gaat, waar problemen mee samenhangen (aan wie het ook ligt)

Maar bedenk wat je zegt! Ook moslims stellen namelijk dat er niet gezeurd moet worden als alles goed gaat! AEL ook.

~Panthera~
26-04-04, 13:18
Geplaatst door Robbedoes

Dat is ook een probleem is de algemene gedachte, ook onder de bevolking.

---------------

Voor WIE lul jij eigenlijk ? Voor die Pvda'ers die schoon genoeg hebben van dit beleid en over 2 jaar wellicht met 55 zetels het CDA wegvagen ? :hihi:


PS.en ik ben niet eens een pvda'er. :D

taouanza
26-04-04, 13:29
Geplaatst door freya
Dus jij vind ook dat een importbruid die Engels spreekt niet hoeft in te burgeren?



Voor hoog opgeleiden die werken op universiteiten en bij Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven moet een uitzondering worden gemaakt .

Zwarte Schaap
26-04-04, 13:34
Geplaatst door Maarten
Integratievragen komen pas, als het echt om aanwijsbare groepen gaat, waar problemen mee samenhangen (aan wie het ook ligt)

Na 11 september zijn die groepen beter aanwijsbaar.

Robbedoes
26-04-04, 13:39
Na 11 september zijn die groepen beter aanwijsbaar.


onzin Zwart Schaap al zolang die groepen hier zijn als groep is het goed aanwijsbaar, echter de laatste 15 jaar steeds beter.
Na 11-9 mag het pas openlijk gezegd worden dat er een probleem ligt.

Gelukkig is die openheid er nu, zodat het nu een openliggende wond is, die met veel pijn schoongemaakt kan worden. Als we die wond nu weer dichtnaaien, ontstaat er een nog groter abces, dat kan voortwoekeren totdat het met enorme kracht openbarst.

Zwarte Schaap
26-04-04, 13:51
Geplaatst door Robbedoes
onzin Zwart Schaap al zolang die groepen hier zijn als groep is het goed aanwijsbaar, echter de laatste 15 jaar steeds beter.
Na 11-9 mag het pas openlijk gezegd worden dat er een probleem ligt.

Gelukkig is die openheid er nu, zodat het nu een openliggende wond is, die met veel pijn schoongemaakt kan worden. Als we die wond nu weer dichtnaaien, ontstaat er een nog groter abces, dat kan voortwoekeren totdat het met enorme kracht openbarst.

Dat bedoel ik ook met aanwijsbaar. Daarvoor was het rondcirkelen als havikken maar na 11 september mag men openlijker met de vinger wijzen.

Jammer dat men maar 2 groepen aanwijst. Maar je hebt gelijk jongen het is jouw land, leef je maar uit.

Robbedoes
26-04-04, 13:55
Jammer dat men maar 2 groepen aanwijst

Over welke twee heb je het dan?

Zwarte Schaap
26-04-04, 14:03
Geplaatst door Robbedoes
Over welke twee heb je het dan? Wat maakt dat uit, het is jouw land en jij mag bepalen wie je erin wilt hebben of niet.

Robbedoes
26-04-04, 14:06
hahaha Zwart Schaap als het zo simpel lag zaten we in nog veel groter problemen dan die er nu zijn.

Maar je klinkt lekker pathetisch hoor. Dat soort rethorische opmerkingen kan niemand wat mee.

Zwarte Schaap
26-04-04, 14:14
Geplaatst door Robbedoes
hahaha Zwart Schaap als het zo simpel lag zaten we in nog veel groter problemen dan die er nu zijn.

Maar je klinkt lekker pathetisch hoor. Dat soort rethorische opmerkingen kan niemand wat mee.

Alle problemen komt maar van 2 groepjes in Nederland, daarom heeft men groot gelijk om ze te weren. Mischien dat het is beter om een paar van ze uit te zetten. Want als we nog minder van ze hebben, hebben we ook minder problemen.

Robbedoes
26-04-04, 14:21
Ik kan geen gedachten lezen, dus als je nu even zegt welke 2 groepen het zijn, kan ik reageren!

Maar misschien ben jij liever rethorisch bezig dan duidelijk te zijn.

Zwarte Schaap
26-04-04, 14:29
Geplaatst door Robbedoes
Ik kan geen gedachten lezen, dus als je nu even zegt welke 2 groepen het zijn, kan ik reageren!

Maar misschien ben jij liever rethorisch bezig dan duidelijk te zijn.


Geplaatst door Robbedoes
onzin Zwart Schaap al zolang die groepen hier zijn als groep is het goed aanwijsbaar, echter de laatste 15 jaar steeds beter.
Na 11-9 mag het pas openlijk gezegd worden dat er een probleem ligt.

Gelukkig is die openheid er nu, zodat het nu een openliggende wond is, die met veel pijn schoongemaakt kan worden. Als we die wond nu weer dichtnaaien, ontstaat er een nog groter abces, dat kan voortwoekeren totdat het met enorme kracht openbarst.

Verklaar je eigen woorden maar waarin je zegt :'' welke groepen hier als groep zijn.''

Robbedoes
26-04-04, 14:36
Mijn ervaring is dat veel mensen graag bij een groep willen horen.

Dat is ook de reden dat mensen zich aansluiten bij kerk, moskee, vereniging etc.
Veel moslims/Marokkanen willen graag als groep gezien worden, daarom wordt er ook een AEL opgericht, of de DMP.

Zoals ik hier over Cheppi iemand zag schrijven, "laat hem maar woordvoerder worden van de Marokkanen'. Mogen de mensen buiten zo'n gemeenschap die gemeenschap niet zien als groep?

Wat is de sociologische definitie van een groep?

Zwarte Schaap
26-04-04, 14:39
Geplaatst door Robbedoes
Mijn ervaring is dat veel mensen graag bij een groep willen horen.

Dat is ook de reden dat mensen zich aansluiten bij kerk, moskee, vereniging etc.
Veel moslims/Marokkanen willen graag als groep gezien worden, daarom wordt er ook een AEL opgericht, of de DMP.

Zoals ik hier over Cheppi iemand zag schrijven, "laat hem maar woordvoerder worden van de Marokkanen'. Mogen de mensen buiten zo'n gemeenschap die gemeenschap niet zien als groep?

Wat is de sociologische definitie van een groep?

Zie je nou in dat je vraagje hypocriet was, uiteindelijk kom je toch bij hetzelfde groepje terecht.

Robbedoes
26-04-04, 14:43
Je bedoelt de woonwagenbewoners? Het COC? De Staphorsters? De SGP mensen? De Antillianen? De Turken? De Molukkers? ................

Maarten
26-04-04, 14:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Na 11 september zijn die groepen beter aanwijsbaar.

Nee, ik geloof van niet. Fortuyn kreeg al eerder bijval.
Maar wie die groepen precies zijn, dat is nog de vraag. Dat komt nogal subtiel.
Jij verzet je vooral tegen het ongnuanceerd aanwijzen van groepen, of tegen het makkelijk schuld aanwijzen daarbij, maar de problemen zijn er wel. Pak die amsterdamse jeugdgroep. Of de drugs-scene. Of werkelozen die door taalachterstand niet aan de bak komen. Eigenlijk ervaren ze alles wat niet op de een of andere manier meedraait als probleem. Kansarm zijn is een probleem. Kansarm worden door slechte aansluiting ook.
De vraag is meestal niet óf er een probleem is, maar wát dan het probleem eigenlijk is?
Ik zie voortdurend problemen, en dus probleemgroepen, maar kan daarmee niet makkelijk aangeven welke dat zijn.
Pak kinderen op achterstands-scholen. Die kinderen zijn niet het probleem, maar hun toekomst wel.