PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe vlag voor Irak



Prikke Mik
26-04-04, 11:46
Nieuwe vlag voor Irak

Uitgegeven: 26 april 2004 12:23

BAGDAD - Irak heeft een nieuwe vlag. De oude, het symbool van het regime-Saddam, is daarmee verleden tijd. De Iraakse regeringsraad is maandag akkoord gegaan met het nieuwe ontwerp. Dat heeft een woordvoerder meegedeeld.

De nieuwe vlag stelt een vaalblauwe halve maan voor op een witte achtergrond. Onderaan staat een gele strook tussen twee blauwe lijnen. Binnen enkele dagen zal de vlag aan overheidsgebouwen wapperen, aldus de woordvoerder.

Het witte staat voor vrede en een nieuw begin voor Irak, terwijl de halve maan de islam representeert. De blauwe strepen stellen Iraks belangrijkste rivieren voor, de Tigris en de Eufraat. Het gele vlak vertegenwoordigt de Koerdische bevolking. De oude vlag - rood, wit en zwart met drie groene sterren - heeft ruim veertig jaar het land gesymboliseerd.

nl-x
26-04-04, 12:01
GAAAAAAAAATVERDAMME

:kotsen::usa::terrorist

MokroMike
26-04-04, 12:02
o grappig zeg.....2 strepen die rivieren voorstellen....dat heb ik eerder gezien......er is trouwens maar 1 andere entiteit in die regio met blauw in haar vlag.

gelijk afgerekend met de arabische kleuren rood, zwart, groen.

nl-x
26-04-04, 12:05
Dit vind ik dus trouwens weer een echte dieptepunt.

Al3arbi
26-04-04, 12:13
Iemand `n beter voorstel...;)

AnnemarieH
26-04-04, 12:13
Geplaatst door nl-x
Dit vind ik dus trouwens weer een echte dieptepunt.
Waarom?

Bofko
26-04-04, 12:14
Iedere islamiet streeft in zijn diepste verlangen naar een kalifaat voor de umma. Iedere verandering in het moederland is een aantasting van dat diepe verlangen.

Prikke Mik
26-04-04, 12:21
Ik wist niet dat olie pijpleidingen blauw/ geel waren.

Zwarte Schaap
26-04-04, 12:34
De huidige Marokkaanse vlag met ster is ook een Imperialistische (Franse) creatie. De oorspronkelijke Marokkaanse vlag is geheel wit.

Bofko
26-04-04, 13:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
De huidige Marokkaanse vlag met ster is ook een Imperialistische (Franse) creatie. De oorspronkelijke Marokkaanse vlag is geheel wit.

Is er een streven om de oorspronkelijke Marokkaanse vlag in ere te herstellen ? En als er dat is zou dat dan sluimerende Marokkaans-Arabische tegenstellingen aanwakkeren ?

Al3arbi
26-04-04, 13:12
Ik wil nieuwe vlaggen zien. :boos: :kwaad:

Maarten
26-04-04, 16:02
Een door de Amerikanen ingestelde regeringsraad, die nog door niemand democratisch is gezien, gekozen of goedgekeurd, maakt al voor de eeuwigheid een nieuwe vlag..

Gaat goed met het etaleren van echte democratie daar.. :moe:

Vraag me af hoeveel bomaanslagen er komen op de komende dag van de onafhankelijkheid.. :moe:
Irak ontwaakt, met een grote knal vrees ik.

Zwarte Schaap
26-04-04, 16:09
http://www.volkskrant.nl/images/vlagirak.jpg

lennart
26-04-04, 16:10
Nou nou... die Bremer toch. Een Jaar lang was hij proconsul van Iraq en dit heeft hij toch maar mooi bereikt: een nieuwe vlag uitgezocht :duim:

Maarten
26-04-04, 16:50
Met driedubbele bodem... past wel bij de situatie, ja..
Dat onderste blauw, is dat olie?

freya
26-04-04, 17:47
Geplaatst door Maarten
Met driedubbele bodem... past wel bij de situatie, ja..
Dat onderste blauw, is dat olie?

Nee het geel is de olie en die stroomt door een Israelisch pijplijn.
Dat zie je toch zo :rolleyes:

Beëlzebub
26-04-04, 20:25
Dat vaalblauw van die maansikkel is toch dezelfde kleur als dat van de Davidsster van het (niet aan mij) Beloofde Land?

barfly
26-04-04, 20:36
Geplaatst door Beëlzebub
Dat vaalblauw van die maansikkel is toch dezelfde kleur als dat van de Davidsster van het (niet aan mij) Beloofde Land?

Ik denk dat je wellicht gelijk hebt, de kleuren zijn bijna hetzelfde als de Israelische vlag. Tis gewoon een vernedering dat de Israeli's zelfs in Irak zo'n vlag weten op te dringen!








Euhm, wat was er mis met de oude vlag?

taouanza
26-04-04, 20:52
Geplaatst door barfly
Ik denk dat je wellicht gelijk hebt, de kleuren zijn bijna hetzelfde als de Israelische vlag. Tis gewoon een vernedering dat de Israeli's zelfs in Irak zo'n vlag weten op te dringen!








Euhm, wat was er mis met de oude vlag?

Al die doden voor een nieuwe vlag.........
Ik heb altijd al gedacht dat ik gewoon een verkeerde definitie van vrijheid had. :confused:

barfly
26-04-04, 20:57
Geplaatst door taouanza
Al die doden voor een nieuwe vlag.........
Ik heb altijd al gedacht dat ik gewoon een verkeerde definitie van vrijheid had. :confused:

Ik denk 't, vrijheid volgens de Rednecks is als je dood bent dan kan je alles zelf bepalen...
Ofzo...

taouanza
26-04-04, 20:59
Geplaatst door barfly
Ik denk 't, vrijheid volgens de Rednecks is als je dood bent dan kan je alles zelf bepalen...
Ofzo...

Free from the burden of life?:cheefbek:

barfly
26-04-04, 21:02
Geplaatst door taouanza
Free from the burden of life?:cheefbek:

Daar lijkt 't op heh? Jammer... Ze gaan het niet leren die Yanks.

barfly
26-04-04, 21:03
Geplaatst door Al3arbi
Iemand `n beter voorstel...;)

http://sunsite.tus.ac.jp/multimed/pics/flags/netherlands.gif

Ik vind deze mooi! :lole:

Prikke Mik
26-04-04, 21:06
Geplaatst door barfly
http://sunsite.tus.ac.jp/multimed/pics/flags/netherlands.gif

Ik vind deze mooi! :lole:


Prachtig.

taouanza
26-04-04, 21:07
Geplaatst door Prikke Mik
Prachtig.



:gniffel:

taouanza
26-04-04, 21:09
Geplaatst door barfly
http://sunsite.tus.ac.jp/multimed/pics/flags/netherlands.gif

Ik vind deze mooi! :lole:

Ik weet het niet hoor of die nou bij Irak past hoor.
Ik moet denken aan tulpen, molens en delfsblauw eigenlijk een souvenirwinkel :denk:

Dutchguy
26-04-04, 21:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
http://www.volkskrant.nl/images/vlagirak.jpg

Vinnut niks, doet me meer aan Zeeland dan aan Irak denken.

Prikke Mik
26-04-04, 21:12
Ik vind de ontstaansgeschiedenis van de Turkse vlag pas cool. Even zoeken of ik het kan vinden voor jullie.

barfly
26-04-04, 21:16
Geplaatst door taouanza
Ik weet het niet hoor of die nou bij Irak past hoor.
Ik moet denken aan tulpen, molens en delfsblauw eigenlijk een souvenirwinkel :denk:

Tis een handelsmerk, en Irak mag een provincie worden (soort franchising zegmaar) :wohaa:

taouanza
26-04-04, 21:17
Geplaatst door barfly
Tis een handelsmerk, en Irak mag een provincie worden (soort franchising zegmaar) :wohaa:


mag?:zozo:

barfly
26-04-04, 21:18
Geplaatst door Dutchguy
Vinnut niks, doet me meer aan Zeeland dan aan Irak denken.

Tis ook meer een C van Christ...

barfly
26-04-04, 21:23
Geplaatst door taouanza
mag?:zozo:

Het punt is dat er te weinig Irakezen op bepaalde posities zitten om eea ook werkelijk te maken.

Prikke Mik
26-04-04, 21:23
Het ontstaan van de vlag

Vroeger werden er veel oorlogen gevoerd. De oorlog stopte 's avonds in 1936. Overal op de grond lag er bloed. De halve maan scheen naar het bloed en de ster was naast de halve maan. Tientallen soldaten keken verdrietig naar de mensen die dood waren gegaan en zagen de bloed met de maan en de ster op de grond.
Toen was de Turkse vlag rood en had drie manen.
Nadat de soldaten het zagen wilden ze de vlag ervan, en zo ontstond de vlag.
Kan de bijpassende prent ff niet vinden helaas. Erg beeldend namelijk.

taouanza
26-04-04, 21:31
Geplaatst door Prikke Mik
Kan de bijpassende prent ff niet vinden helaas. Erg beeldend namelijk.



Mijn broer kwam een keer met hetzelfde verhaal over de Marokkaanse vlag............:argwaan:

taouanza
26-04-04, 21:31
Geplaatst door barfly
Het punt is dat er te weinig Irakezen op bepaalde posities zitten om eea ook werkelijk te maken.

eea?

barfly
26-04-04, 21:33
Geplaatst door taouanza
eea?

ewa, een en ander

barfly
26-04-04, 21:35
Geplaatst door Prikke Mik
Ik vind de ontstaansgeschiedenis van de Turkse vlag pas cool. Even zoeken of ik het kan vinden voor jullie.

Rood-wit-blauw of oranje boven

Vrijwillig doet Nederland afstand van de gulden als onafhankelijkheidssymbool. De vaderlandse driekleur is daar nog lang niet aan toe. De komende week zal het dundoek laten zien in welke collectieve gemoedstoestand het land verkeert. In rap tempo wordt de vlag in al haar verschijningsvormen uitgestoken. Op Koninginnedag wordt de driekleur met een oranje wimpel tot een vierkleur omgebouwd, 4 mei 's avonds gaat de vlag halfstok vlag en op 5 mei wappert ze voluit, zonder wimpel. Dan kan ze weer voor bijna een jaar de kast in, maar mag er sinds vorig jaar ook op 15 augustus uit om het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog te gedenken.

De kleur van de bovenste vlaggenbaan scheurt Nederland al eeuwen doormidden. Die was oorspronkelijk oranje, maar is nu rood. De oranje wimpel is een compromis om de verbondenheid - Oranje Boven - met het koninklijk huis te visualiseren. Dat het vorstenhuis Oranje heet, komt hier even goed uit. Het maakt Nederland het enige land ter wereld dat zijn nationale vlag bij enkele zorgvuldig geselecteerde gelegenheden verbouwt.
Als de geuzen enkele maanden na de inname van Den Briel Gouda binnentrekken, voeren ze "vendelen orangien, wit en blaauw" met zich mee. De kronieken geven niet aan hoe ze er precies uitzagen. En niemand is er nog in geslaagd een sluitende verklaring te geven voor de keuze van juist deze kleuren. Oranje herinnert ongetwijfeld naar Willem van Oranje. Maar waar wit en blauw naar verwijzen? Wat er ook van wordt beweerd, het blijven gissingen. Voor de geschiedschrijving was het handig geweest als iemand vier eeuwen geleden een of ander geboortebewijs van de vlag had uitgeschreven.

Nog tijdens de Tachtigjarige Oorlog komen er driebanige vlaggen in zwang. De Admiraliteit van Zeeland bestelt in 1587 enkele vlaggen "van de couleuren oraenge, blanche, bleu, in dry velden, om deselve vlaggen te gebruycken op schepen van oorloge".

Het oranje in de vlag verschiet snel naar rood, al blijft het raadselachtig waarom. Anti-Oranje gevoelens kunnen een oorzaak zijn, want het rood verdringt het oranje definitief rond 1650 als er geen stadhouder is. Maar waarom houdt zij de 'Prinsenvlag' als bijnaam? Of was de kwaliteit van de Zeeuwse meekrap zo slecht dat er geen oranje kleurstof meer van kon worden gemaakt, zoals een andere theorie probeert te bewijzen?

De kleur van de bovenste baan van de vlag wordt rond 1780 inzet van politieke strijd. De prinsgezinden zweren bij oranje-wit-blauw, de patriotten bij rood-wit-blauw. In 1787 besluiten de prinsgezinde Utrechtse Staten, die in Amersfoort vergaderen, menen dat de vlag bestaat uit "de gecombineerde couleuren van oranje, wit en blaauw, waarbij 's Lands vlag van ouden tijden af door geheel Europa bekend is geweest". Als ruim een week later de rivaliserende patriottische Staten - in Utrecht - bijeenkomen, verbieden die het oranje-wit-blauw, want die was "nimmer 's Lands of der Staten vlag".

Als de Fransen eind 1794 de Verlichting komen brengen, is er geen plaats meer voor de Oranjes en dus ook geen oranje. Twee weken voordat de Staten-Generaal in maart 1796 plaatsmaken voor de Nationale Vergadering van de Bataafse Republiek, besluiten die nog snel: "Dat voortaan en in het toekomende de Nationaale Vlag van deezen Staat zal zyn de gewoone en altoos in gebruik geweest zynde Bataafsche of zoogenaamde Hollandsche Vlag, bestaande in drie evenwydige en horizontaale Banden van gelyke breedte, en van welken de bovenste rood, de middenste wit, of ongekleurd, en de benedenste blaauw gekleurd is".

Dezelfde vlag doet ook dienst als nationaal symbool van het Koninkrijk Holland dat in 1806 wordt geproclameerd. Napoleon dwingt in maart 1810 Holland diens in keizerrijk en wordt de driekleur ingewisseld voor de tricolore. Het toeval wil dat dezelfde kleuren heeft, maar in verticale banen. Als de Fransen in november 1813 worden verjaagd, wil Nederland weer zaken doen met de Oranjes. Op veel plaatsen worden effen oranje vlaggen uitgestoken. Maar ook het horizontale rood-wit-blauw komt van zolder. De Amsterdamsche Courant van 24 november 1813 merkt in het feestgedruis iets merkwaardigs op: "De Hollandsche Vlag met Orange Cravatte versierd, [is] uit den Toren van hetzelfde Paleis uitgestoken." Het is de geboorte van de huidige traditie, om met de wimpel (strik) loyaliteit met het Oranjehuis te tonen.

Koning Willem I laat de vlag zoals hij haar aantrof: rood, wit en blauw. Zeer tot verdriet van de oranjeklanten, die het liefst de Prinsenvlag terugzien, waarmee vanaf dan het oranje-wit-blauwe doek wordt bedoeld. Zij graven in de rond 1865 de strijdbijl weer op, als een halve eeuw hernieuwde onafhankelijkheid wordt herdacht. Nadat de strijd aanvankelijk luwt, is het de Haagse correspondent C.K. Elout van het Algemeen Handelsblad die in 1923 - Wilhelmina is dan 25 jaar koningin - het vuurtje weer aanjaagt met pleidooien voor herinvoering van het 'Oranje, blanje, bleu'. "Hoe men komen moet tot vlagverandering? Wel, doordien zóóveel burgers ervóór verklaren, dat de Regering het initiatief tot de verandering kan nemen.", stelt Elout voor.

Nederland raakt in de crisisjaren meer en meer verdeeld over een symbool dat juist bedoeld is als symbool van eenheid. Voorstanders van de herinvoering van het oranje zijn in alle politieke richtingen en zuilen te vinden, evenals de voorvechters van het rood. Alleen de NSB schaart zich als één blok achter de Prinsenvlag. Zuid-Afrika bedankt in mei 1928 Jan van Riebeeck voor het bij Kaap de Goede Hoop aan land gaan met de invoering van het oranje-blanje-bleu.

Minister-president Colijn is het in februari 1937 zat. Hij vraagt koningin Wilhelmina een Koninklijk besluit te tekenen waarin wordt vastgelegd: "De kleuren van de vlag van het Koninkrijk der Nederlanden zijn rood, wit en blauw". Tijdens haar wintersportvakantie in Oostenrijk zet zij haar handtekening.

Het is de vooraankondiging van een Vlaggenwet, die het kabinet-Colijn drie maanden later bij de Kamer indient. Daarin wordt onder meer de vorm van de nationale driekleur vastgelegd: "De vlag heeft de vorm van een rechthoek, waarvan de lengte zich verhoudt tot de hoogte als drie tot twee." Tot een behandeling van het wetsvoorstel zal het nooit komen, maar de huidige vlaggen zijn allemaal in deze verhoudingen.

Direct na de inval van nazi-Duitsland worden alle pro-Oranje-uitingen in de ban gedaan. De Nederlandse driekleur volgt begin juni 1944. De NSB heeft inmiddels zich inmiddels ontfermt over het oranje-blanje-bleu.

In 1951 trekt de regering het vooroorlogse voorstel tot een vlaggenwet weer in - wegens overbodigheid. In opdracht van het Ministerie van Marine had het Nederlands Normalisatie-Instituut drie jaar eerder de exacte vlaggenkleuren becijferd, aan de hand van een methode opgesteld door het Comité International de l'Eclairage. In de standaard heet het: "De kleur rood moet zijn helder vermiljoen met de trichromatische coördinaten X= 17,2; Y=9,0 en Z=2,6. De kleur blauw moet zijn kobaltblauw met de trichromatische coördinaten X=7,8; Y=6,8 en Z=26,7."

bron: http://www.nieuwrechts.nl/forum/onderwerp/38/bekijk/5136.html

En dat haal ik van Nieuw-rechts vandaan! Gekkehuis :haha:

Prikke Mik
26-04-04, 21:40
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Wat onpraktisch voor in de was.


Dan ken jij de Marokkaanse 'liegieja' nog niet. (Bleekmiddel/ medicijn/ wondermiddel).

Dutchguy
26-04-04, 21:42
Geplaatst door barfly
Tis ook meer een C van Christ...

Inderdaad, klein kruisje erbij en het is een typisch relivlag.

Bart.NL
27-04-04, 08:02
Ook al past die vlag niet in de traditie en lijkt hij volgens sommigen op die van Israel, toch vind ik hem wel mooi.

Hij is in ieder geval "heel apart".

Als Irak hem niet wil hebben dan kunnen we hem nog wel slijten aan Friesland :hihi:

nl-x
27-04-04, 09:44
Geplaatst door barfly
Euhm, wat was er mis met de oude vlag? Daar stond tussen de sterren op geschreven dat God Grootst is. En gezien dat voor de meeste Irakezen Allah is, was dat een doorn in het oog van de Amerikanen.

Plus ik durf uiteraard niet te ontkennen dat pro-Israelisten hierin serieus terug te vinden zijn.

ZbaqZbaq
27-04-04, 17:31
http://home.deds.nl/~tvlxd/fok/iraq.GIF

Al3arbi
27-04-04, 17:43
Geplaatst door ZbaqZbaq
http://home.deds.nl/~tvlxd/fok/iraq.GIF


AEL-Photoshop contest...:hihi:

Zwarte Schaap
27-04-04, 17:51
Geplaatst door nl-x
Daar stond tussen de sterren op geschreven dat God Grootst is. En gezien dat voor de meeste Irakezen Allah is, was dat een doorn in het oog van de Amerikanen.

Plus ik durf uiteraard niet te ontkennen dat pro-Israelisten hierin serieus terug te vinden zijn.

Dat klopt, de regeringsraad was al veel eerder begonnen om de oude Iraakse vlag zonder Allah in te voeren.

nl-x
27-04-04, 18:33
Geplaatst door ZbaqZbaq
http://home.deds.nl/~tvlxd/fok/iraq.GIF
Ik wou er op zich zelf ook al een maken... Maar heb nu pas tijd :)...

Hij had wel wat vloeiender gemogen.

(En van mij mag ie ook gelijk in de hens)

Maarten
28-04-04, 09:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
http://home.deds.nl/~tvlxd/fok/iraq.GIF
HAHAHAHAHA!!!!......

Maar inderdaad... toeval kan het nauwelijks zijn!
Er is echt helemaal níets, dat in de verste verte lijkt op de vlag van Israel.
De overeenkomst is hier wel erg groot ja.
Euphraat en Tigris of zo?
Was er bij die Israelische vlag óok al niet sprake van 2 rivieren?
Of was dat een Arabische uitvinding om er de expansiepolitiek van Israel mee te bewijzen? (van de Nijl tot ?..)