PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse christenen plaatsen godsdienst boven de (grond-)wet



Marsipulami
26-04-04, 16:40
Van Ardenne: kerk mag uitzetting asielzoekers niet tegenhouden

Hilversum (Van onze redactie/Nederlands Dagblad) 26 april 2004 - Minister Agnes van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking vindt dat kerken zich niet meer mogen verzetten tegen het kabinetsbeleid over uitgeprocedeerde asielzoekers. "Ik vind dat de kerken de plicht hebben hun achterban erop te wijzen wat er wettelijk en democratisch besloten is", aldus de staatssecretaris vanmiddag in het NCRV-televisieprogramma Schepper & Co, dat vanmiddag om 16.30 uur op Nederland 1 wordt uitgezonden.

Helpende hand
De CDA minister vindt dat de kerken haar collega-minister Rita Verdonk (VVD) van Vreemdelingenzaken en Integratie juist de helpende hand moeten bieden om ervoor te zorgen dat uitgeprocedeerde asielzoekers ook daadwerkelijk terugkeren naar hun land van herkomst. "Je helpt deze mensen er niet mee door ze hier te houden. Maar dat zie ik wel in preken staan. Dat is niet de boodschap die ik wil horen. Die mensen moeten kunnen terugkeren en de kerken moeten hen daarin begeleiden. Dat gebeurt nog te weinig en zeker niet zichtbaar.''

Kerken leggen zich niet neer
Veel kerken weigeren zich neer te leggen bij de beslissing van regering en Tweede Kamer om de komende drie jaar 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers uit te wijzen. Een aantal dominees en theologen hebben opgeroepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid en het verlenen van kerkasiel aan deze vluchtelingen. Van Ardenne vindt dat de kerken zich hardop tegen dit soort geluiden dienen uit te spreken.

Religie meer zichtbaar
Van Ardenne zegt verder dat als de kerken geen prominentere rol voor zich opeisen in de samenleving, zij gevaar lopen te verdwijnen. "De betekenisvolle rol van religie zal veel meer zichtbaar moeten worden. En daar moeten de kerken snel mee zijn. De vrijheid van godsdienst staat ter discussie en heel heftig, want het fundamentalisme zit echt aan alle kanten om ons heen. Ik was in Berlijn drie weken geleden daar is een nieuwe wet aangenomen dat uitingen van religie niet meer getoond mogen worden. Niet alleen bij politie en justitie, maar ook in het onderwijs. Nog even en je mag geen kruisje aan een ketting meer dragen, een visje op de auto - geen denken aan, een hoofddoek zou ook niet meer mogen. Dat soort dingen gaat sluipenderwijs verder. Ik denk dat we ons als kerken daartegen te weer moeten stellen. Ook ik als lid van een kerk en dat kun je doen door je onvervangbaarheid te laten zien."

Marsipulami
26-04-04, 23:10
Kerk gaat vluchtelingen helpen

Katholieke en protestants-christelijke kerkgenootschappen in Midden- Zeeuws-Vlaanderen willen op structurele wijze hulp bieden aan vluchtelingen.

Nu de overheid de regels en wetten voor het Vluchtelingenbeleid steeds verder aanscherpt, moeten de kerken zich solidair verklaren met vreemdelingen en mensen mobiliseren om al dan niet uitgeprocedeerde asielzoekers bij te staan.

De kerken houden maandag 17 mei van 19.30 tot 21.45 uur een informatie-avond in de Terneuzense Opstandingskerk. In het godshuis aan de Bellamystraat vertelt een vluchteling zijn verhaal, een medewerker van Vluchtelingenwerk schetst de situatie in de regio en een lid van het Diocesaan Team voor Diakonie zet op een rijtje wat parochianen en gemeenteleden van kerken kunnen doen.

Pastor N. van Waterschoot en dominee G. van Herk benadrukken dat er al veel vrijwilligers met een kerkelijke achtergrond actief zijn. Ze doen dat echter allemaal op eigen initiatief en de gezamenlijke kerken - evangelische, hervormde en gereformeerde gemeenten en katholieke parochies - willen de hulp aan vluchtelingen een vastere plaats geven binnen hun charitatieve en diakonale activiteiten. Medewerker J. van den Ameele van Vluchtelingenwerk Midden-Zeeuws-Vlaanderen is blij met alle hulp die de kerken kunnen verstrekken. Het laatste asielzoekerscentrum in de streek, de Lindenhof in Zuiddorpe, sluit volgende week, maar dat wil niet zeggen dat de vluchtelingenproblematiek is verdwenen.

In Midden-Zeeuws-Vlaanderen bivakkeren ruim tweehonderd asielzoekers, van wie ongeveer een kwart als 'schrijnend geval' kan worden aangemerkt, schat Van den Ameele. Onder de schrijnende gevallen, zitten uitgeprocedeerde asielzoekers die de illegaliteit zijn ingedoken en mensen die terugmoeten, maar geen papieren van hun ambassades krijgen.

Lees verder in BN/De Stem

26 APRIL 2004

arnd
26-04-04, 23:47
Ja, nu zijn de kerken opeens goed genoeg voor ons seculiere landje om te kunnen helpen.

Hoe wrang....
:(

Marsipulami
26-04-04, 23:55
Geplaatst door arnd
Ja, nu zijn de kerken opeens goed genoeg voor ons seculiere landje om te kunnen helpen.

Hoe wrang....
:(

Huh ?

arnd
27-04-04, 00:14
Geplaatst door Marsipulami
Huh ?

Ach laat maar ook.
Geen zin om dit verder uit te leggen....

TonH
27-04-04, 00:35
Geplaatst door Marsipulami
Van Ardenne: kerk mag uitzetting asielzoekers niet tegenhouden

Hilversum (Van onze redactie/Nederlands Dagblad) 26 april 2004 - Minister Agnes van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking vindt dat kerken zich niet meer mogen verzetten tegen het kabinetsbeleid over uitgeprocedeerde asielzoekers. "Ik vind dat de kerken de plicht hebben hun achterban erop te wijzen wat er wettelijk en democratisch besloten is", aldus de staatssecretaris vanmiddag in het NCRV-televisieprogramma Schepper & Co, dat vanmiddag om 16.30 uur op Nederland 1 wordt uitgezonden.

Helpende hand
De CDA minister vindt dat de kerken haar collega-minister Rita Verdonk (VVD) van Vreemdelingenzaken en Integratie juist de helpende hand moeten bieden om ervoor te zorgen dat uitgeprocedeerde asielzoekers ook daadwerkelijk terugkeren naar hun land van herkomst. "Je helpt deze mensen er niet mee door ze hier te houden. Maar dat zie ik wel in preken staan. Dat is niet de boodschap die ik wil horen. Die mensen moeten kunnen terugkeren en de kerken moeten hen daarin begeleiden. Dat gebeurt nog te weinig en zeker niet zichtbaar.''

Kerken leggen zich niet neer
Veel kerken weigeren zich neer te leggen bij de beslissing van regering en Tweede Kamer om de komende drie jaar 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers uit te wijzen. Een aantal dominees en theologen hebben opgeroepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid en het verlenen van kerkasiel aan deze vluchtelingen. Van Ardenne vindt dat de kerken zich hardop tegen dit soort geluiden dienen uit te spreken.

Religie meer zichtbaar
Van Ardenne zegt verder dat als de kerken geen prominentere rol voor zich opeisen in de samenleving, zij gevaar lopen te verdwijnen. "De betekenisvolle rol van religie zal veel meer zichtbaar moeten worden. En daar moeten de kerken snel mee zijn. De vrijheid van godsdienst staat ter discussie en heel heftig, want het fundamentalisme zit echt aan alle kanten om ons heen. Ik was in Berlijn drie weken geleden daar is een nieuwe wet aangenomen dat uitingen van religie niet meer getoond mogen worden. Niet alleen bij politie en justitie, maar ook in het onderwijs. Nog even en je mag geen kruisje aan een ketting meer dragen, een visje op de auto - geen denken aan, een hoofddoek zou ook niet meer mogen. Dat soort dingen gaat sluipenderwijs verder. Ik denk dat we ons als kerken daartegen te weer moeten stellen. Ook ik als lid van een kerk en dat kun je doen door je onvervangbaarheid te laten zien."

Ok, even niet opgelet. Wie heeft dit scheiding tussen kerk en staat bij het vuilnis gezet?! http://www.mainzelahr.de/smile/boese/wife.gif

Maar alle gekheid op een stokje: Wat zullen haar VVD-collega's allemaal van dit fundementalisme vinden. Ik verwacht toch zeker een roep om haar aftreden. :confused:

Wortel
27-04-04, 06:57
Er is ook zoiets als Verlichtings-fundamentalisme. Een doorgeschoten vorm van scheiding van kerk en staat die hen die een godsdienstige overtuiging hebben tot een soort sociale schizofrenie dwingt.
Iedere overtuiging zoekt ernaar zich ook in het openbare leven te veruitwendigen. Daarbij hoef je elkaar echt niet het leven onmogelijk te maken, maar het wordt Verlichtings-fundamentalisme als een staat het aan zijn onderdanen gaat verbieden te laten zien hoe ze zichzelf uiteindelijk verstaan.