PDA

Bekijk Volledige Versie : CH.U/SGP :Turken horen niet thuis in christelijk Europa



S@deeQ.
26-04-04, 21:36
door onze redacteur Piet H. de Jong

LUNTEREN - Turkije is een islamitisch land. Die godsdienst is onverdraagzaam tegenover joden en christenen. Daarom wil de ChristenUnie/SGP het land per se niet tot de EU toelaten.



De zeventig miljoen Turken horen om tal van redenen niet bij de Europese Unie. Lijsttrekker Hans Blokland van de Eurofractie van ChristenUnie/SGP liet daarover geen misverstand bestaan. In een forum 'Waarheen met Europa', opgezet door de beweging 'Europa van democratieën in diversiteit', waarbij de fractie van ChristenUnie/SGP onderdak heeft, speelde het al of niet aangaan van onderhandelingen over toetreding van Turkije een hoofdrol. De botsing tussen het als christelijk bestempelde Europa en het overwegend islamitische Turkije kwam daarbij scherp naar voren.

SGP'er Bas Belder tekende net als zijn collega Blokland bezwaar aan tegen de lezing die Jan Willem Sap vorige week voor de ChristenUnie hield. Sap noemde het ,,onmenselijk'' wanneer het christelijke Europa zich zou afsluiten voor Turkije. Belder noemde het een ,,mythe'' te stellen dat Turkije een seculiere staat is. Grote minderheidsgroepen zoals de Alevitische moslims en de Koerden worden in hun rechten beknot.

Joost Lagendijk, Europarlementariër voor GroenLinks, was allerminst overtuigd door die redenering. Al tachtig jaar lang is Turkije bezig te bewegen richting Europa. Lagendijk ontkende dat Europa als christelijk project getypeerd kan worden. De waarden in de EU zijn universeel. Dan gaat het niet aan een land als Turkije te weigeren om godsdienstige redenen.

Dominee H. Klink, hervormd predikant te Hoornaar, had juist betoogd dat Europa wèl door het christelijk geloof in ,,geest, hart en denken'' verschilt van het islamitische denken. Een standpunt dat ook werd ingenomen door spreker Bart Jan Spruyt van de conservatieve Burkestichting. Nog steeds worden minderheden in Turkije gediscrimineerd. Als de EU op dit punt ,,sjoemelt is dat een slecht signaal voor de moslims die in Nederland wonen'', aldus Spruyt.


Godsdienstvrijheid


Vanuit de zaal werd enkele keren geopperd de godsdienstvrijheid, waar de ChristenUnie in tegenstelling tot de SGP altijd voor op de bres stond, in te perken. Dan ontstaat er ruimte om de islam te weren. Partijlid Vente wil geen gelijke rechten toekennen aan ,,heidenen''. Dat werd dr. Klink iets te gortig en hij verwees naar zijn studie over de Opstand en Willem van Oranje. Die pleitte, evenals tal van andere calvinisten, ervoor andere godsdiensten te tolereren. Europarlementariër Belder viel Vente bij. ,,De islam is een regelrechte aanval op onze hoogste Profeet en Leraar. Als we ons als EU voor hen openstellen moeten we ons indenken dat moslims de baas worden en christenen tweederangs burgers.''

Ook Peter van Dalen, eerder dit jaar in de race voor het lijsttrekkerschap van de ChristenUnie-Eurolijst, wees op het gevaar van de islam. Recent had hij zich verdiept in de Koran. Volgens hem laat dat boek geen ruimte aan joden en christenen. Hij vreest een ,,discriminerend geloof in Europa'' als Turkije tot de EU wordt toegelaten. ,,Wees niet naïef'', waarschuwde hij.

Lagendijk wees erop dat de islam vele stromingen kent, evenals het christendom. In Turkije heeft de gematigde islam al vier honderd de overhand. ,,Als je je zorgen maakt over de kloof tussen het Westen en de islam, na 11 september 2001, moet je de Turken niet het bos insturen. Dat is geen goed antwoord. Als Turkije zich houdt aan de strikte voorwaarden moet je het land toelaten tot de EU.'' Uit een peiling onder de congresgangers bleek dat veruit de meesten Turkije buiten de EU willen houden.

S@deeQ.
26-04-04, 21:38
Geplaatst door S@deeQ.
door onze redacteur Piet H. de Jong

LUNTEREN - Turkije is een islamitisch land. Die godsdienst is onverdraagzaam tegenover joden en christenen. Daarom wil de ChristenUnie/SGP het land per se niet tot de EU toelaten.




Moeten die gristen Nazi zionisten niet eerst wat verdraagzamer worden tegenover hun vrouwen voordat ze anderen van onverdraagzamheid gaan beschuldigen ? :haha: :haha:

lennart
26-04-04, 21:40
Het verbaast me dat ze er niet voor pleiten om de Turken dan ook daadwerkelijk Europa uit te zetten.

barfly
26-04-04, 21:47
Onzin, de Turken worden lid van de EU. En de moslims zullen weten wat de Staphorstenaren allang weten. :)

Tomas
26-04-04, 21:48
Een christen met zelfrespect zou het enorme aantal potentiele nieuwe zieltjes als uitdaging zien. Maar die zijn er niet meer zoveel.

Bofko
26-04-04, 21:56
Die 70 miljoen Turken die zo graag bij Europa willen, worden die nou niet als bountys gezien door veel allochtonen hier ?

Rode Smurf
26-04-04, 21:59
Als Turkije lid kan worden, kan dan een land zoals, ik noem maar wat, Japan, ook lid worden?

Tomas
26-04-04, 22:00
Turkije ligt deels in Europa.

Bofko
26-04-04, 22:01
Uiteindelijk moet de hele wereld lid worden.
Dat is de manier om de armoe de wereld uit te helpen.
Post-modern kolonialisme.

Tomas
26-04-04, 22:03
Geplaatst door Bofko
Uiteindelijk moet de hele wereld lid worden.
Dat is de manier om de armoe de wereld uit te helpen.
Post-modern kolonialisme.

En de VS dan lekker als laatste.

Bofko
26-04-04, 22:05
Geplaatst door Tomas
En de VS dan lekker als laatste.

Uiteraard, die zullen zich het langst verzetten.
En op moment dat ze zich aansluiten al aan de bedelstaf zitten.

Orakel
26-04-04, 22:06
Geplaatst door Rode Smurf
Als Turkije lid kan worden, kan dan een land zoals, ik noem maar wat, Japan, ook lid worden?

Vinnik wel. Maar Chili is al wat langer in de race, dus die heb voorrang. Vinnik.

Tomas
26-04-04, 22:09
Geplaatst door Orakel
Vinnik wel. Maar Chili is al wat langer in de race, dus die heb voorrang. Vinnik.

Kejjewel vinne maar de chileen heeft zich een beetje inpopulair gemaakt bij de verkeerde nederlanders.

S@deeQ.
26-04-04, 22:09
Geplaatst door Orakel
Vinnik wel. Maar Chili is al wat langer in de race, dus die heb voorrang. Vinnik.

ik denk dat china eerst aan de beurt is :duim:

Wortel
26-04-04, 22:12
Wat een angst, wat een tendentieusheid, wat een onwil om zich te verdiepen in een ander en wat een blindheid voor de ontwikkelingen die juist binnen de Islam bezig zijn te gebeuren.

En aan de reacties op deze topic te zien: Wat een gefundenes fressen en schieten voor een open doel om je als christen weer eens lekker af te laten zeiken.
Intussen toch maar in gesprek blijven met elkaar...

Tomas
26-04-04, 22:19
Geplaatst door Wortel
Wat een angst, wat een tendentieusheid, wat een onwil om zich te verdiepen in een ander en wat een blindheid voor de ontwikkelingen die juist binnen de Islam bezig zijn te gebeuren.

En aan de reacties op deze topic te zien: Wat een gefundenes fressen en schieten voor een open doel om je als christen weer eens lekker af te laten zeiken.
Intussen toch maar in gesprek blijven met elkaar...

Kweenie wat gefundenes fressen precies betekent, maar volgens mij heb jij hier een behoorlijke klus afstandnemen liggen.

Rode Smurf
26-04-04, 22:20
Geplaatst door Bofko
Uiteindelijk moet de hele wereld lid worden.
Dat is de manier om de armoe de wereld uit te helpen.
Post-modern kolonialisme.

Maar elke unie bestaat toch bij de gratie van een wij-zij denken. Zodra iedereen lid is zijn we terug bij af.

Bofko
26-04-04, 22:26
Geplaatst door Rode Smurf
Maar elke unie bestaat toch bij de gratie van een wij-zij denken. Zodra iedereen lid is zijn we terug bij af.

Maar wel hopelijk een nivootje hoger, dus met minder armoe.
Dat wij-zij denken verdwijnt inderdaad niet maar duikt weer op regionaal niveau op. Wij-zij denken binnen de unie.

Orakel
26-04-04, 22:26
Geplaatst door Tomas
Kejjewel vinne maar de chileen heeft zich een beetje inpopulair gemaakt bij de verkeerde nederlanders.

Dat is allang weer goed gemaakt want ons prins is met een Chileense getrouwd. Tis nu familie.
En is verkeerde Nederlanders geen tautologie? Of pleonasmus? Iets?

S@deeQ.
26-04-04, 22:30
Geplaatst door Orakel
Dat is allang weer goed gemaakt want ons prins is met een Chileense getrouwd. Tis nu familie.
En is verkeerde Nederlanders geen tautologie? Of pleonasmus? Iets?

verveeld was het geen argentijnse ??

Wortel
26-04-04, 22:37
Hoi Tomas
Met die klus ben ik al langer dan vandaag bezig als het over zulk gedachtegoed gaat wat voor "christelijk" moet doorgaan. Maar dat is een lifetime job, net zoals het voor vele moslims een lifetime job is om allerlei irrationele angsten bij niet-moslims weg te nemen.
P.s. Gefundenes fressen betekent zoveel als een gigantische schietschijf van jezelf maken waar anderen simpelmans op kunnen schieten.

Hoi 151
Wat grappig dat als ik hallo tegen je zeg jij antwoord met: zendingsdrang. Ik kan me herinneren dat je zei dat je me langer kende dan vandaag. Kun je mijn geheugen eens opfrissen waar dat van geweest is?

Marsipulami
26-04-04, 22:37
Geplaatst door S@deeQ.
door onze redacteur Piet H. de Jong

LUNTEREN - Turkije is een islamitisch land. Die godsdienst is onverdraagzaam tegenover joden en christenen. Daarom wil de ChristenUnie/SGP het land per se niet tot de EU toelaten.



De zeventig miljoen Turken horen om tal van redenen niet bij de Europese Unie. Lijsttrekker Hans Blokland van de Eurofractie van ChristenUnie/SGP liet daarover geen misverstand bestaan. In een forum 'Waarheen met Europa', opgezet door de beweging 'Europa van democratieën in diversiteit', waarbij de fractie van ChristenUnie/SGP onderdak heeft, speelde het al of niet aangaan van onderhandelingen over toetreding van Turkije een hoofdrol. De botsing tussen het als christelijk bestempelde Europa en het overwegend islamitische Turkije kwam daarbij scherp naar voren.

SGP'er Bas Belder tekende net als zijn collega Blokland bezwaar aan tegen de lezing die Jan Willem Sap vorige week voor de ChristenUnie hield. Sap noemde het ,,onmenselijk'' wanneer het christelijke Europa zich zou afsluiten voor Turkije. Belder noemde het een ,,mythe'' te stellen dat Turkije een seculiere staat is. Grote minderheidsgroepen zoals de Alevitische moslims en de Koerden worden in hun rechten beknot.

Joost Lagendijk, Europarlementariër voor GroenLinks, was allerminst overtuigd door die redenering. Al tachtig jaar lang is Turkije bezig te bewegen richting Europa. Lagendijk ontkende dat Europa als christelijk project getypeerd kan worden. De waarden in de EU zijn universeel. Dan gaat het niet aan een land als Turkije te weigeren om godsdienstige redenen.

Dominee H. Klink, hervormd predikant te Hoornaar, had juist betoogd dat Europa wèl door het christelijk geloof in ,,geest, hart en denken'' verschilt van het islamitische denken. Een standpunt dat ook werd ingenomen door spreker Bart Jan Spruyt van de conservatieve Burkestichting. Nog steeds worden minderheden in Turkije gediscrimineerd. Als de EU op dit punt ,,sjoemelt is dat een slecht signaal voor de moslims die in Nederland wonen'', aldus Spruyt.


Godsdienstvrijheid


Vanuit de zaal werd enkele keren geopperd de godsdienstvrijheid, waar de ChristenUnie in tegenstelling tot de SGP altijd voor op de bres stond, in te perken. Dan ontstaat er ruimte om de islam te weren. Partijlid Vente wil geen gelijke rechten toekennen aan ,,heidenen''. Dat werd dr. Klink iets te gortig en hij verwees naar zijn studie over de Opstand en Willem van Oranje. Die pleitte, evenals tal van andere calvinisten, ervoor andere godsdiensten te tolereren. Europarlementariër Belder viel Vente bij. ,,De islam is een regelrechte aanval op onze hoogste Profeet en Leraar. Als we ons als EU voor hen openstellen moeten we ons indenken dat moslims de baas worden en christenen tweederangs burgers.''

Ook Peter van Dalen, eerder dit jaar in de race voor het lijsttrekkerschap van de ChristenUnie-Eurolijst, wees op het gevaar van de islam. Recent had hij zich verdiept in de Koran. Volgens hem laat dat boek geen ruimte aan joden en christenen. Hij vreest een ,,discriminerend geloof in Europa'' als Turkije tot de EU wordt toegelaten. ,,Wees niet naïef'', waarschuwde hij.

Lagendijk wees erop dat de islam vele stromingen kent, evenals het christendom. In Turkije heeft de gematigde islam al vier honderd de overhand. ,,Als je je zorgen maakt over de kloof tussen het Westen en de islam, na 11 september 2001, moet je de Turken niet het bos insturen. Dat is geen goed antwoord. Als Turkije zich houdt aan de strikte voorwaarden moet je het land toelaten tot de EU.'' Uit een peiling onder de congresgangers bleek dat veruit de meesten Turkije buiten de EU willen houden.

Ik hoop dat Turkije snel lid wordt van de EU. Met de hulp van de Turken kunnen we hopelijk die onverdraagzame protestantse nazi's van SGP de zee indrijven. Het zijn altijd van die gereformeerde extremisten die ons mooie christelijke geloof in een slecht daglicht stellen. Dat moet maar eens gedaan zijn.

Wortel
26-04-04, 22:42
Helemaal mee eens, Marsipulami

:turkije:

Bofko
26-04-04, 22:46
Geplaatst door Marsipulami
Ik hoop dat Turkije snel lid wordt van de EU. Met de hulp van de Turken kunnen we hopelijk die onverdraagzame protestantse nazi's van SGP de zee indrijven. Het zijn altijd van die gereformeerde extremisten die ons mooie christelijke geloof in een slecht daglicht stellen. Dat moet maar eens gedaan zijn.

Je kent nogal macht toe aan dit kleine groepje ongevaarlijke christen-fundamentalisten.

Wortel
26-04-04, 22:50
Dat is de macht van de beeldvorming. Gematigde Moslims en Christenen weten als geen ander hoe dat werkt.

Orakel
26-04-04, 22:53
Geplaatst door S@deeQ.
verveeld was het geen argentijnse ??

Sjssssst, niet zo hard. Mag Willem niet weten, anders ruilt ie 'r in.

Bofko
26-04-04, 22:53
Geplaatst door Wortel
Dat is de macht van de beeldvorming. Gematigde Moslims en Christenen weten als geen ander hoe dat werkt.

Jij hebt meer op met ongelovigen dan met SGP-ers ?

Marsipulami
26-04-04, 22:56
Geplaatst door Bofko
Je kent nogal macht toe aan dit kleine groepje ongevaarlijke christen-fundamentalisten.

Hmm, over het algemeen heb ik geen problemen met fundamentalisten. Maar als je fundamentalisme gaat mengen met xenofobie dan krijg je een gevaarlijke cocktail. SGP moet consequent zijn fundamentalistische standpunten verdedigen, dat kan ik wel waarderen. Doch ze moeten de alom aanwezige xenofobe gevoelens van argeloze kiezers niet gaan misbruiken om hun fundamentalistische nonsens verkocht te krijgen.

Bofko
26-04-04, 23:00
Geplaatst door Marsipulami
Hmm, over het algemeen heb ik geen problemen met fundamentalisten. Maar als je fundamentalisme gaat mengen met xenofobie dan krijg je een gevaarlijke cocktail. SGP moet consequent zijn fundamentalistische standpunten verdedigen, dat kan ik wel waarderen. Doch ze moeten de alom aanwezige xenofobe gevoelens van argeloze kiezers niet gaan misbruiken om hun fundamentalistische nonsens verkocht te krijgen.

Ik kan me niet voorstellen dat xenofobie en fundamentalisme los van elkaar kunnen staan. Hoe letterlijker een heilige tekst genomen wordt hoe afwijzender men staat tegen alles wat daarvan afwijkt.

Marsipulami
26-04-04, 23:05
Geplaatst door Bofko
Ik kan me niet voorstellen dat xenofobie en fundamentalisme los van elkaar kunnen staan. Hoe letterlijker een heilige tekst genomen wordt hoe afwijzender men staat tegen alles wat daarvan afwijkt.

Oh? Waren Jezus en Mohamed dan racisten ? Volgens mij niet en degenen die hun levenswandel tot voorbeeld nemen al evenmin.

Bofko
26-04-04, 23:10
Geplaatst door Marsipulami
Oh? Waren Jezus en Mohamed dan racisten ? Volgens mij niet en degenen die hun levenswandel tot voorbeeld nemen al evenmin.

Geen idee. Maar ik neem aan dat de ware gelovige de gedachtegang dat ze dat zouden zijn nooit zal accepteren. Maar dat heeft weing met bijbel- of koranteksten te maken.

Marsipulami
26-04-04, 23:17
Geplaatst door Bofko
Geen idee. Maar ik neem aan dat de ware gelovige de gedachtegang dat ze dat zouden zijn nooit zal accepteren. Maar dat heeft weing met bijbel- of koranteksten te maken.

Het zijn nu eenmaal teksten die ons informeren over hun levenswandel. Jezus doorbrak het enge Joodse nationalisme van zijn tijdsgenoten en Mohamed slaagde erin om de eeuwenlange stammentwisten op het Arabische schiereiland te beëindigen. Islam en christendom zijn internationale solidariteitsbewegingen die in elke mens een gelijke erkennen ongeacht afkomst.

arnd
26-04-04, 23:21
Geplaatst door Marsipulami
Ik hoop dat Turkije snel lid wordt van de EU. Met de hulp van de Turken kunnen we hopelijk die onverdraagzame protestantse nazi's van SGP de zee indrijven . Het zijn altijd van die gereformeerde extremisten die ons mooie christelijke geloof in een slecht daglicht stellen. Dat moet maar eens gedaan zijn.


En


Geplaatst door Marsipulami
Hmm, over het algemeen heb ik geen problemen met fundamentalisten. Maar als je fundamentalisme gaat mengen met xenofobie dan krijg je een gevaarlijke cocktail. SGP moet consequent zijn fundamentalistische standpunten verdedigen, dat kan ik wel waarderen. Doch ze moeten de alom aanwezige xenofobe gevoelens van argeloze kiezers niet gaan misbruiken om hun fundamentalistische nonsens verkocht te krijgen .

Ik heb eigenlijk maar één vraag mijn blaaskakerige Belgische zuiderbuur :

Wat weet jij in vredesnaam van de SGP, haar geschiedenis en haar beginselen af?

Niet te geloven zeg, ga jij lekker je eigen persoonlijke, godsdienstige en nationale identiteit zoeken......

Marsipulami
26-04-04, 23:26
Geplaatst door arnd
En



Ik heb eigenlijk maar één vraag mijn blaaskakerige Belgische zuiderbuur :

Wat weet jij in vredesnaam van de SGP, haar geschiedenis en haar beginselen af?

Niet te geloven zeg, ga jij lekker je eigen persoonlijke, godsdienstige en nationale identiteit zoeken......

Misschien kan je ook eens een inhoudelijke reactie proberen te geven ? :maf:

Dat is niet zo moeilijk. Gewoon zeggen waar je het niet mee eens bent en vervolgens je stelling argumenteren. :Iluvu:

arnd
26-04-04, 23:28
Geplaatst door Marsipulami
Misschien kan je ook eens een inhoudelijke reactie proberen te geven ? :maf:

Dat is niet zo moeilijk. Gewoon zeggen waar je het niet mee eens bent en vervolgens je stelling argumenteren. :Iluvu:

Op een beargumenteerde beginstelling reageer ik beargumenteerd terug.
Lees je eigen berichten nog even goed. Lekker onderbouwd, niet?
Bovendien ben ik nog zo coulant om je te vragen wat je weet van SGP...

Dus, wat verwacht je nou, sufnek?

:wink:

Marsipulami
26-04-04, 23:32
Geplaatst door arnd
Bovendien ben ik nog zo coulant om je te vragen wat je weet van SGP...
:wink:

Niets, ik weet alleen dat de xenofobe prietpraat van SGP in het artikel bovenaan deze thread in strijd is met het christelijke geloof.

arnd
26-04-04, 23:34
Geplaatst door Marsipulami
Niets, ik weet alleen dat de xenofobe prietpraat van SGP in het artikel bovenaan deze thread in strijd is met het christelijke geloof.

Dus je conclusies zijn volledig onrechtmatig.
Zelfs de laatste hierbovenstaande....

:duim:
Goe gedaan jongen!

Marsipulami
26-04-04, 23:36
Geplaatst door arnd
Dus je conclusies zijn volledig onrechtmatig.
Zelfs de laatste hierbovenstaande....

:duim:
Goe gedaan jongen!

Dus Jezus was volgens jou een racist net zoals die lui van de SGP ?

arnd
26-04-04, 23:45
Geplaatst door Marsipulami
Dus Jezus was volgens jou een racist net zoals die lui van de SGP ?

Lezen, Mars :rolleyes:

Het gaat de SGP niet om andere rassen of etniciteiten, maar om andere geloven. Ik hoop dat je voldoende Bijbelkennis hebt om te kunnen beoordelen hoe Christus tegenover andere christussen stond......


Zo scherp je anders bent, zo moeilijk het discussiëren nu met je is....
Beschouw je eigen gedrag nog eens over de achterliggende berichten.
Je zeilt perifeer om de kern van de zaak heen, omdat je wéét dat je een paar ontzettend ongefundeerde, intolerante opmerkingen hebt gemaakt.

;)

Marsipulami
26-04-04, 23:53
Geplaatst door arnd
Lezen, Mars :rolleyes:

Het gaat de SGP niet om andere rassen of etniciteiten, maar om andere geloven. ;)

Jezus stelde de andersgelovige barmhartige samaritaan tot voorbeeld aan zijn leerlingen, hij genas het kind van de andersgelovige romeinse honderman, enz. Ik kan uit het evangelie niet zoals de SGP opmaken dat Turkije niet bij de EU zou mogen, wel integendeel.



Ik hoop dat je voldoende Bijbelkennis hebt om te kunnen beoordelen hoe Christus tegenover andere christussen stond......

Nee, zoveel bijbelkennis heb ik niet. Ik heb maar weet van één Christus in de bijbel.



Zo scherp je anders bent, zo moeilijk het discussiëren nu met je is....
Beschouw je eigen gedrag nog eens over de achterliggende berichten.
Je zeilt perifeer om de kern van de zaak heen,

Oh ?


omdat je wéét dat je een paar ontzettend ongefundeerde, intolerante opmerkingen hebt gemaakt.

Ja, dat doe ik wel es,.. maar ofline ben ik veel aardiger dan online hoor. ;)

arnd
27-04-04, 00:05
Geplaatst door Marsipulami
[B]Jezus stelde de andersgelovige barmhartige samaritaan tot voorbeeld aan zijn leerlingen, hij genas het kind van de andersgelovige romeinse honderman, enz. Ik kan uit het evangelie niet zoals de SGP opmaken dat Turkije niet bij de EU zou mogen, wel integendeel.


Nee, zoveel bijbelkennis heb ik niet. Ik heb maar weet van één Christus in de bijbel.


Deze twee pak ik maar samen, want ze gaan over twee kanten van dezelfde zaak.
Eén punt moet eerst worden vastgesteld: je raciale, etnische verwijt richting SGP is verdwenen. En de zee is ook achter de horizon verdwenen. Prima, zo hoort het. Zou overigens sportief zijn als je dat zelf ook nog even concreet zou terug nemen.

Jezus beoefende volmaakte naastenliefde over de grenzen heen, erkende separate volkeren, maar waarschuwde ernstig tegen valse godsdiensten. En dat allemaal tegelijk.
Als jij zegt christen te zijn, dan weet je op bovenstaande punten ook zelf de onderbouwing wel te vinden. Daar hoef ik je hier niet bij te helpen.
Jezus was niet één of andere alles-tolerende, globalistische hippie, of zo.

Het SGP-standpunt gaat over het laatste punt: het weren van valse godsdiensten, zeker als ze een bedreiging vormen voor het Christendom. En daar hebben zij bijbels gezien een volledig terecht punt. Gesteund door Jezus Zelf.
Het eerste punt; oefenen van naastenliefde. Als je wilt weten hoe de SGP staat tegenover de zwakkeren in de samenleving en hulpverlening internationaal, dan moet je je maar eens in de beginselen van deze partij verdiepen. Zal je verrassen. Ook dit punt wil ik je niet voorkauwen. Ik heb vertrouwen in je zelfstandig onderzoekend vermogen.



Oh ?


Tja, veel meer kan je er inderdaad niet van maken, nee. Ik begrijp het....



Ja, dat doe ik wel es,.. maar ofline ben ik veel aardiger dan online hoor. ;)

Blijkbaar is dit jouw manier van een stap terug doen en blijkbaar kom je ook niet verder. Dus laten we dat dan maar als zodanig accepteren....
:rolleyes:

Goedenacht, Mars.

Marsipulami
27-04-04, 00:26
Geplaatst door arnd
Het SGP-standpunt gaat over het laatste punt: het weren van valse godsdiensten.

Huh ? Jezus zelf kende de term christendom niet eens. Hij doorbrak wel degelijk de joodse vooroordelen tegen samaritanen. Het is bovendien een zware ketterij om geloof in God en naastenliefde tegenover elkaar te plaatsen als twee dingen die los van elkaar zouden staan. "36 `Meester, wat is het grootste gebod in de wet?' 37 Jezus zei hem: `U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.'" (Mt 22)

Wortel
27-04-04, 07:07
Hoi Wortel
Ik heb je nu al 10x beledigd en je blijft aardig.
Je moet wel een die-hard christen zijn.

Aan de vruchten kent men de boom, 151. Die was, zo gaat het gerucht, ook niet dood te krijgen.

Overigens denk ik dat jouw tranen net zo zout en je bloed net zo rood
als het mijne is. Ik zie dat je in Exile woont. Is dat hetzelfde als in de Diaspora?

Orakel
27-04-04, 21:57
Geplaatst door arnd

Jezus beoefende volmaakte naastenliefde over de grenzen heen, erkende separate volkeren, maar waarschuwde ernstig tegen valse godsdiensten. En dat allemaal tegelijk.

Het SGP-standpunt gaat over het laatste punt: het weren van valse godsdiensten, zeker als ze een bedreiging vormen voor het Christendom. En daar hebben zij bijbels gezien een volledig terecht punt. Gesteund door Jezus Zelf.


Bijbels gezien terecht? En wat vind je niet-Bijbels gezien van de stellingname van de SGP en de CU?

arnd
28-04-04, 08:04
Geplaatst door Orakel
Bijbels gezien terecht? En wat vind je niet-Bijbels gezien van de stellingname van de SGP en de CU?

Niet Bijbels gezien?
Hoe moet ik het dan bekijken, als het aan jouw ligt? Links libertijns? Niet zo veel zin in. Om een aantal redenen.
Of moet het bekijken volgens onze zo hoog geroemde "verlichting"? Meer argumenten tegen dan voor.
Of wil je dat ik het beschouw volgens de islamitische norm? Vind je het erg als ik daar voor pas?

Dus dan toch maar mijn opmerkingen vanuit Bijbels perspectief: ik vind dat SPG/CU hier als het gaat om het weren van valse godsdiensten een volledig legitiem punt hebben.
Te meer omdat de islam zich in het westen meer en meer dominerend op gaat stellen en een toekomstige bedreiging vormt voor het christendom.

Dus eigenlijk vind ik je vraag een beetje vreemd. Je vraagt mij om even een andere visie te huldigen omdat dat jou waarschijnlijk aardig uitkomt.

Orakel
28-04-04, 17:32
Geplaatst door arnd
Niet Bijbels gezien?
Hoe moet ik het dan bekijken, als het aan jouw ligt? Links libertijns? Niet zo veel zin in. Om een aantal redenen.
Of moet het bekijken volgens onze zo hoog geroemde "verlichting"? Meer argumenten tegen dan voor.
Of wil je dat ik het beschouw volgens de islamitische norm? Vind je het erg als ik daar voor pas?

Uhhhh... common sense? Gelardeerd met een vleugje introspectie?


Dus dan toch maar mijn opmerkingen vanuit Bijbels perspectief: ik vind dat SPG/CU hier als het gaat om het weren van valse godsdiensten een volledig legitiem punt hebben.
Te meer omdat de islam zich in het westen meer en meer dominerend op gaat stellen en een toekomstige bedreiging vormt voor het christendom.

Heb ik het toch goed gelezen de vorige keer. Heb je het toch over het weren van valse Godsdiensten, in casu de Islam. Ik mis alleen nog wel een onderbouwing voor de term 'valse Godsdienst'. Tevens mis ik de onderbouwing van de stelling dat de Islam zich dominerender opstelt en een bedreiging vormt voor het Christendom.
Doet mij op basis van deze vooraanames concluderen dat jij behoort tot die ras groeiende groep mensen die zich qua mens- en maatschappijvisie niet beperkt tot de reëele, herkenbare en duidbare problemen in de samenleving die voortvloeien uit het gedrag van bepaalde Moslims. De groep die niet afgaat op en ageert tegen concreet waarneembaar gedrag, maar zich hult in de deken van angst en deze angsten projecteert op de Islam en Moslims, deze en dezen op basis van vooraannames wenst uit te sluiten en hen desondanks een gebrek aan burgerschap verwijt.
Heeft wel iets weg van radicale Moslims die afgeven op de verderfelijke ongelovigen die nooit toe zullen treden tot het paradijs en bestreden dienen te worden.
Had je niet verwacht hé, dat je ooit nog es met een radicale Moslim vergeleken zou worden?


Dus eigenlijk vind ik je vraag een beetje vreemd. Je vraagt mij om even een andere visie te huldigen omdat dat jou waarschijnlijk aardig uitkomt.

U is blijkbaar ook docent? :verward:

Julien
28-04-04, 17:52
Wat is de bron??

Al Sawt
28-04-04, 20:36
Geplaatst door S@deeQ.
door onze redacteur Piet H. de Jong

LUNTEREN - Turkije is een islamitisch land. Die godsdienst is onverdraagzaam tegenover joden en christenen. Die kent de geschiedenis van zijn eigen godsdienst niet!

Misschien is de Islam tegenover andere religies 'onverdraagzaam', maar niet moordadig zoals de godsdienst die SGP-ers aanhangen!

Julien
28-04-04, 23:15
Als de Chr.unie/ SGP dit echt gezegd hebben (wat ik betwijfel, ik zie dus nog steeds geen bron), dan vind ik het maar een stelletje idioten en xenophoben.

Europa heeft meer te danken gehad aan de Westkust van turkije dan aan het oude Holland.

mark61
29-04-04, 00:50
Geplaatst door arnd
Te meer omdat de islam zich in het westen meer en meer dominerend op gaat stellen en een toekomstige bedreiging vormt voor het christendom.

Ben je die calvinistische slogan alweer vergeten: Liever Turks dan Paaps?

TonH
29-04-04, 01:11
Geplaatst door Julien
Als de Chr.unie/ SGP dit echt gezegd hebben (wat ik betwijfel, ik zie dus nog steeds geen bron), dan vind ik het maar een stelletje idioten en xenophoben.

Europa heeft meer te danken gehad aan de Westkust van turkije dan aan het oude Holland.

:duim:

En even terug naar de titel van deze topic: De EG doet er nu wel alles aan om de 'Turks'-Cyprioten binnen haar grenzen te krijgen. Met steun van VS en Turkije zelf natuurlijk.

Ontgaat CU/SGP natuurlijk weer geheel. :vingers:

mark61
29-04-04, 01:24
Geplaatst door Julien
Europa heeft meer te danken gehad aan de Westkust van turkije dan aan het oude Holland.

Strand en bier dan toch voornamelijk. Of bedoel je die tapijtjes uit Smyrna?

mark61
29-04-04, 01:24
Geplaatst door TonH
:duim:

En even terug naar de titel van deze topic: De EG doet er nu wel alles aan om de 'Turks'-Cyprioten binnen haar grenzen te krijgen. Met steun van VS en Turkije zelf natuurlijk.

Ontgaat CU/SGP natuurlijk weer geheel. :vingers:

Turkse Cyprioten zijn een soort gesteriliseerde Turken. En de CUSGP zit dan ook niet in de regering.

TonH
29-04-04, 01:30
Geplaatst door mark61
Turkse Cyprioten zijn een soort gesteriliseerde Turken. En de CUSGP zit dan ook niet in de regering.

't Zijn eerder barbieren: ze hebben de Grieks-Cyprioten mooi geknipt en geschoren. :D

mark61
29-04-04, 01:55
Geplaatst door TonH
't Zijn eerder barbieren: ze hebben de Grieks-Cyprioten mooi geknipt en geschoren. :D

Ja die staan nu mooi met de evzone-kilt op de sokken. :wink: