PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskeeën Amsterdam staan stil bij 4 en 5 mei



Zwarte Schaap
27-04-04, 15:18
AMSTERDAM (ANP) – De Unie van Marokkaanse Moskeeën Amsterdam en Omstreken (UMMAO) heeft alle moskeebesturen, imams en moslims in de hoofdstad opgeroepen dit jaar bijzondere aandacht te schenken aan de dodenherdenking en de viering van bevrijdingsdag. Ook heeft de UMMAO moskeeën opgeroepen de deuren op 5 mei tevens voor niet–moslims te openen en de preken in het teken te stellen van de waarden vrijheid en vrede.

De ongeveer twintig Marokkaanse moskeeën die lid zijn van de unie hebben enthousiast gereageerd, aldus een woordvoerder dinsdag. De dodenherdenking in Amsterdam werd vorig jaar op zeven plekken verstoord, vooral door groepjes Marokkaanse jongeren. „Verstoringen van dergelijke bijeenkomsten zijn afschuwelijk en vanuit de islamitische waarden en normen verwerpelijk", aldus de UMMAO.

In de komende dagen zullen imams in hun preken al aandacht besteden aan de herdenking en de bevrijding. De koepelorganisatie roept moslims op zoveel mogelijk deel te nemen aan de activiteiten rond de dodenherdenking en „de geldende gebruiken die in Nederland gangbaar zijn en het protocol rondom de 4 en 5 mei activiteiten te respecteren". Op bevrijdingsdag houden de moskeeën lezingen en discussies. „Ook binnen de islam zijn vrijheid van meningsuiting, gelijkheid en vrijheid van godsdienst fundamentele waarden."

Op tal van plaatsen in de stad nemen lokale bestuurders initiatieven om allochtone bewoners bij de dodenherdenking te betrekken. In stadsdeel De Baarsjes lezen Marokkaanse jongeren de namen voor van Marokkaanse piloten die tijdens de Tweede Wereldoorlog boven Zeeland zijn neergeschoten. Tijdens de herdenking vorig jaar riepen jongeren hier tijdens de twee minuten stilte: „Joden, die moeten we doden." In stadsdeel Zeeburg houdt een vertegenwoordiger van een moskee een toespraak vlak voor de twee minuten stilte.

Bron: Reformatorisch Dagblad 27/04/04

echnaton
27-04-04, 15:21
Ook heeft de UMMAO moskeeën opgeroepen de deuren op 5 mei tevens voor niet–moslims te openen

Deze zin verbaast mij. Ik ben nog nooit in een moskee geweest maar ik dacht dat ik, net als in een kerk, altijd zo in een dienst kon binnenlopen.

freya
27-04-04, 15:23
En zo lukt het GJ weer om iets negatiefs onder een aardig artikel te zetten.

echnaton
27-04-04, 15:26
Geplaatst door freya
En zo lukt het GJ weer om iets negatiefs onder een aardig artikel te zetten.

??? :confused: ???

Al3arbi
27-04-04, 15:27
@Freya, hij denkt en hij is nooit geweest. Hoezo negatief. Zegt enkel wat over hem. Ben zelf ook nog nooit `n kerk binnen geweest. Oehoe. Nu ben ik niet geintegreerd. Fak that.

RinC
27-04-04, 16:35
Geplaatst door echnaton
Deze zin verbaast mij. Ik ben nog nooit in een moskee geweest maar ik dacht dat ik, net als in een kerk, altijd zo in een dienst kon binnenlopen.

Dat verbaast mij ook, de moskeeen zijn altijd toegankelijk voor niet moslims. Misschien bedoelen ze ermee dat er een rondleiding gaan geven

Bart.NL
27-04-04, 16:53
Ik vind het gewoon een geweldig goed initiatief :duim:.

Al3arbi
27-04-04, 17:31
Geplaatst door sjeng
heel goed initiatief. :duim:
maar ik dacht ook dat je daar altijd binnen kon komen?

Dat kan ook. Bij mij in de buurt dan.

Amiticia
27-04-04, 17:46
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Bestaat de kans dat ik op 5 mei een moskee binnenloop en een baksteen naar mijn hoofd krijg?

Die kans is er altijd. :)

nl-x
27-04-04, 18:35
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Bestaat de kans dat ik op 5 mei een moskee binnenloop en een baksteen naar mijn hoofd krijg?
Als jij mij vooral wilt vertellen precies hoe laat, en welke moskee, en hoe je er uit ziet... Ik kan het regelen :cool:

nl-x
27-04-04, 19:44
Geplaatst door 151 Nobelprizes
[dateforum-modus]
16, blond haar, blauwe ogen, en ik ben model om mijn studie te betalen [/dateforum-modus] Hmm, dan kan je vast niet eens je weg vinden naar dat Moskee

TonH
27-04-04, 20:16
Geplaatst door 151 Nobelprizes
[dateforum-modus]
16, blond haar, blauwe ogen, en ik ben model om mijn studie te betalen [/dateforum-modus]

[whois converter]61, donker haar, bruine ogen, en ik ben zo dom als het achtereind van een verreke [/whois-converter] :D