PDA

Bekijk Volledige Versie : Omderzoek:Kaaskoppen moeten meer pompen



S@deeQ.
28-04-04, 20:38
28-04-2004

2,1 kinderen nodig per vrouw
Door Laura Schalkwijk

De overheid moet overwegen om gezinsuitbreiding te stimuleren als maatregel tegen de vergrijzing. Het huidige beleid, zoals ouderen langer door te laten werken, is niet voldoende. Dat stelt onderzoeksbureau RAND Europe.

De overheid heeft de mogelijkheid om het aantal kinderen per gezin te beïnvloeden. Dat laat onderzoek zien in landen als Frankrijk, Duitsland en Zweden. Zo voert Frankrijk sinds de jaren dertig een actief bevolkingsbeleid. Daar zijn meer kinderen geboren door onder meer een hoge kinderbijslag. Vooral voor het derde kind ontvangt een Frans gezin een fikse premie. En in Zweden is hetzelfde effect gemeten; dankzij aantrekkelijke regelingen voor ouderschapsverlof en kinderopvang.

In opdracht van de Europese Commissie heeft RAND Europe onderzocht hoe een aantal landen met het vergrijzingsprobleem omgaat. Volgens onderzoeker Stijn Hoorens is Nederland vooral bezig om de gevolgen van de vergrijzing te verzachten. ,,Onder politici in Nederland lijkt weinig animo voor gezinsuitbreiding te bestaan. Het heeft vooral effect op de lange termijn. En daarom is het geen populair onderwerp.''

De onderzoeker erkent dat het een raar idee is dat de overheid het 'maken' van kinderen zou stimuleren. ,,Is het dan nog een liefdesbaby? Er zit natuurlijk wel een ethische kwestie aan vast.''

In bijna alle Europese landen daalt het aantal kinderen per vrouw sinds de jaren zeventig. Hoorens: ,,In de praktijk blijkt dat mensen soms minder kinderen krijgen dan ze eigenlijk wensen. De oorzaak is vaak de financiële situatie. Of vrouwen stellen de zwangerschap uit wegens een carrière. Als ze op 23-jarige leeftijd begint aan kinderen, zal ze er eerder drie krijgen dan een vrouw van 35 jaar.''

Het Europees gemiddelde voor het aantal kinderen per vrouw ligt op 1,49. Nederland zit daar net boven met 1,65. De Ierse vrouwen krijgen de meeste kinderen: 1,98. Voor een stabiele bevolkingsopbouw zijn 2,1 kinderen per vrouw nodig.

Pixelshade
28-04-04, 20:40
jij wilt ze vast een handje helpen ;)

S@deeQ.
28-04-04, 20:42
Geplaatst door Pixelshade
jij wilt ze vast een handje helpen ;)

Als een kaasje zijn huwelijkseplichten niet kan nakomen ,wil ik zeker die arme vrouwtjes een "handje" helpen :ego:

Pixelshade
28-04-04, 20:57
Geplaatst door S@deeQ.
Als een kaasje zijn huwelijkseplichten niet kan nakomen ,wil ik zeker die arme vrouwtjes een "handje" helpen :ego:

wel meer als een handje :hihi:

S@deeQ.
28-04-04, 21:04
Geplaatst door Pixelshade
wel meer als een handje :hihi:

:wijs: ik begin altijd met een handje en eindig met een voet :cool:

jtnapel
28-04-04, 21:12
Geplaatst door S@deeQ.
:wijs: ik begin altijd met een handje en eindig met een voet :cool:

Die geiten in je sig hebben er toch niks mee te maken he :blauwkus:

S@deeQ.
28-04-04, 21:19
Geplaatst door jtnapel
Die geiten in je sig hebben er toch niks mee te maken he :blauwkus:

:gek: heb je wat tegen huisdieren ??

Rabi'ah.
29-04-04, 15:27
Geplaatst door S@deeQ.
:gek: heb je wat tegen huisdieren ??

:haha: