PDA

Bekijk Volledige Versie : Irak past vlag aan na kritiek



nl-x
28-04-04, 22:56
Irak past vlag aan na kritiek

Uitgegeven: 28 april 2004 22:45

BAGDAD - De Iraakse regeringsraad heeft woensdag een aangepaste versie van de nieuwe nationale vlag gepresenteerd. Dit gebeurde na protesten van de bevolking dat het eerste ontwerp te veel op de Israëlische vlag leek.

De vaalblauwe halve maan tegen een witte achtergrond en beide lijnen aan de onderkant van de vlag van eenzelfde kleur zijn donkerder gemaakt. Deze en nog enkele kleine wijzingen moeten de ontevreden Irakezen tevredenstellen.

Nieuw begin

Het wit staat voor vrede en een nieuw begin. De halve maan representeert de islam. De blauwe strepen stellen de rivieren Tigris en de Eufraat voor. De gele lijn tussen de beide blauwe strepen vertegenwoordigt de Koerden.

De oude vlag - rood, wit en zwart met drie groene sterren waartussen 'God is de grootste' stond geschreven - heeft ruim veertig jaar het land gesymboliseerd. Of deze vlag spoedig uit het straatbeeld zal verdwijnen, is nog maar de vraag.

nl-x
28-04-04, 23:15
Ze hebben dus een kleurtje donkerder gemaakt... Er is dus geen flikker veranderd.

Ik ga er van uit dat de onvrede onvermiderd blijft bestaan.

Ow jah, en nog even dit: :kotsen:

mark61
28-04-04, 23:28
Geplaatst door nl-x
Irak past vlag aan na kritiek
(...) Of deze vlag spoedig uit het straatbeeld zal verdwijnen, is nog maar de vraag.

Wat een gelul. Wie heeft dat nou weer bedacht? Een halve maan is wit of groen, anders istie niet islamitisch. Wat is er mis met de oude vlag? Dat 'Allahu akbar' is bij mijn weten een recente toevoeging toen Saddam, verstokt ongelovige, dacht zo nog wat mee te rijden op de islambandwagon. Waarom moeten de Koerden er apart op, en in het geel?

Hamza-T
28-04-04, 23:37
Dat 'Allahu akbar' is bij mijn weten een recente toevoeging toen Saddam, verstokt ongelovige, dacht zo nog wat mee te rijden op de islambandwagon.

hahaha prachtige analyse, klopt ook nog zelfs.
Saddam moest ook zonder amerikaanse hulpwieltjes vooral doorgaan, en had immers ook veel moslim Koerden,Sjiieten en zelfs Soennieten de dood in gejaagd, een Allahu Akbar op de vlag kon dan ook niet uitblijven. Nog wat geklooi met bloed en ayaats (het bekende knutselverhaal), voor het eerst bidden op je 46e en dat nog wel zonder het te weten in een sjiietische moskee, zo dacht Saddam er wel met de 'tittel' moslim vandoor te kunnen gaan.


Waarom moeten de Koerden er apart op, en in het geel?

Ze zijn 'jellow' gebleken tijdens het verzet, een diss van de Amerikanen. :hihi:

mark61
28-04-04, 23:44
Geplaatst door Hamza-T
Ze zijn 'jellow' gebleken tijdens het verzet, een diss van de Amerikanen. :hihi:

Jah is die goed. Zijn ze weer genaaid :hihi: Het gele gevaar 2004.

Al Sawt
28-04-04, 23:51
Naar alle waarschijnlijkheid zullen de Koerden een vergane autonomie krijgen, waardoor Koerdistan een staat binnen een staat wordt.

Vandaar de aparte geelband in de Amerikaanse vlag voor Irak.

mark61
28-04-04, 23:53
Geplaatst door Al Sawt
Vandaar de aparte geelband in de Amerikaanse vlag voor Irak.

Geelband, das toch van die losse metselkalk?

Hamza-T
28-04-04, 23:57
Die Koerdische staat komt op den duur wel, maar eerst moeten er westers gezinde in Amerika gestudeerde lieden zijn, die dan onder het Koerdische volk kunnen naturaliseren, om vervolgens haar leiders te worden.

Verdeel & Heers!

Zwarte Schaap
28-04-04, 23:58
Geplaatst door mark61
Dat 'Allahu akbar' is bij mijn weten een recente toevoeging toen Saddam, verstokt ongelovige, dacht zo nog wat mee te rijden op de islambandwagon. Waarom moeten de Koerden er apart op, en in het geel?

Dat is precies wat ik dacht toen ik het las. IK twijfelde aan mijn geheugen maar toen ik jouw berichtje las wist ik het weer zeker !

Dat van de gele band deed me denken aan de tweede wereldoorlog, toen moesten de joden ook een gele band met ster dragen.

Hamza-T
29-04-04, 00:04
Al in het Kaliefaat werden de joden gekenmerkt door het dragen van een gele band op hun kleding, en die davidsster heeft Dolfje verleend aan de bankiersfamilie Rothschild, met dat hakenkruis (hindoeteken) erbij waren de nazi's dus allesbehalve innovatief.

mark61
29-04-04, 00:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat van de gele band deed me denken aan de tweede wereldoorlog, toen moesten de joden ook een gele band met ster dragen.

Ja als ze dan etniciteit willen gaan benadrukken kunnen ze a la Zuid-Afrika er nog wel wat kleuren bijdoen. Turkmenen, en er zijn vast nog wel wat andere minderheden te vinden. En nog een kruis voor de christenen en een davidsster voor de joden. Is er ook een apart symbool voor de shi`a? Dan krijg je een vlag.....

die precies weergeeft wat het probleem is.

Julien
29-04-04, 00:08
Waarom moeten de Koerden er apart op

Ja, waarom willen de Koerden autonomie? Waarom willen de Palestijnen een eigen staat? ------> ze hebben er recht op.

Hamza-T
29-04-04, 00:15
Een zwaartje voor de sjiieten dan maar?

Mark my words......

Zwarte Schaap
29-04-04, 00:16
Geplaatst door mark61
Ja als ze dan etniciteit willen gaan benadrukken kunnen ze a la Zuid-Afrika er nog wel wat kleuren bijdoen. Turkmenen, en er zijn vast nog wel wat andere minderheden te vinden. En nog een kruis voor de christenen en een davidsster voor de joden. Is er ook een apart symbool voor de shi`a? Dan krijg je een vlag.....

die precies weergeeft wat het probleem is.

De blauwe lijnen kun je zien als het speciale teken dat duidt op bescherming van de USA. Israel met haar ster tussen de blauwe lijnen wordt ook speciaal beschermd.

Ik zie ook een overeenkomst met de Israelische vlag, men zegt namelijk dat de blauwe lijnen in de Israelische vlag bedoelt zijn als het territorium van de Israeliers. De ene lijn vertegenwoordigt de Nijl en de andere de Eufraat. Alles wat tussen die rivieren is, is het eigenlijke Eretz Israel.

mark61
29-04-04, 00:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
De blauwe lijnen kun je zien als het speciale teken dat duidt op bescherming van de USA. Israel met haar ster tussen de blauwe lijnen wordt ook speciaal beschermd.

Ik zie ook een overeenkomst met de Israelische vlag, men zegt namelijk dat de blauwe lijnen in de Israelische vlag bedoelt zijn als het territorium van de Israeliers. De ene lijn vertegenwoordigt de Nijl en de andere de Eufraat. Alles wat tussen die rivieren is, is het eigenlijke Eretz Israel.

Het gaat van kwaad tot erger :hihi:

Heb intussen uitgevonden dat de strepen in de isr. vlag juist het religieuze symbool zijn van het gebedskleed), niet de ster. Die betekende aanvankelijk niks.

Qwertyno
29-04-04, 00:42
Geplaatst door nl-x
Irak past vlag aan na kritiek

Uitgegeven: 28 april 2004 22:45

BAGDAD - De Iraakse regeringsraad heeft woensdag een aangepaste versie van de nieuwe nationale vlag gepresenteerd. Dit gebeurde na protesten van de bevolking dat het eerste ontwerp te veel op de Israëlische vlag leek.

Als de bevolking vrede heeft met deze aangepaste vlag.
Waarom niet?

Maar als de bevolking gaat demonstreren, dan zouden ze de vlag net zo als ze vandaag gedaan hebben, moeten wijzigen.

nu eens ff kijken hoeveel kleurenblinde er in irak zijn.

nl-x
29-04-04, 15:58
Geplaatst door mark61
Waarom moeten de Koerden er apart op, en in het geel?

Het westen plakt graag kleine gele dingetjes op kleine bevolkingsgroepen.

mark61
29-04-04, 20:06
Geplaatst door nl-x
Het westen plakt graag kleine gele dingetjes op kleine bevolkingsgroepen.

Zijn ze dan in de opruiming?

Blade21
29-04-04, 20:12
Die blauwe lijnen stellen de twee rivieren in Irak voor.

Persoonlijk vindt ik de vlag niet mooi. Dat pristiene wit en hemelblauw past niet in een land wat doordrenkt is in het bloed van vele verscheidene mensen. (ik duid niet op een groep in het specifiek)

Ik zou zeggen, laat het volk vlaggen maken, kies een slectie en laat daar op stemmen. Maar daar zal de democratie nog niet ver genoeg zijn ontwikkeld.

Rabi'ah.
29-04-04, 20:26
Geplaatst door Blade21

Ik zou zeggen, laat het volk vlaggen maken, kies een slectie en laat daar op stemmen. Maar daar zal de democratie nog niet ver genoeg zijn ontwikkeld.

Nee he, en hoe zou dát nou komen? :rolleyes:

Qwertyno
29-04-04, 20:31
Geplaatst door Blade21

Ik zou zeggen, laat het volk vlaggen maken, kies een slectie en laat daar op stemmen. Maar daar zal de democratie nog niet ver genoeg zijn ontwikkeld.


Als het aan het volk ligt kiezen ze eerst hun leiders en komt dat vlagetje op het einde.

De bezetters willen de irakezen het gevoel geven dat ze bevrijd zijn en een nieuw land hebben, want ze hebben een nieuwe vlag.
Doe ff normaal en hou je eerst bezig met de echte problemen, zeg ik dan.

Blade21
29-04-04, 20:48
Geplaatst door Qwertyno
Als het aan het volk ligt kiezen ze eerst hun leiders en komt dat vlagetje op het einde.

De bezetters willen de irakezen het gevoel geven dat ze bevrijd zijn en een nieuw land hebben, want ze hebben een nieuwe vlag.
Doe ff normaal en hou je eerst bezig met de echte problemen, zeg ik dan.

Dat ben ik wel met je eens. Maar ik had het in dit geval alleen over de vlag. Ik vindt het zelf (ook) fout dat er een vlag voor hun is gekozen. (ik wil niet opgedrongen zeggen)

Ik moet nog zien hoe het in Irak gaat aflopen. Zeker is dat ze niet zijn gebaat met een zeer strenge religieuze regering. Want daarbij maakt het niets uit of je door de hond of door de kat wordt gebeten.

Ik hoop voor de irakezen dat ze een balans tussen democratie en geloof weten te vinden en niet een van de twee laten doorslaan, want dat is voor een land in het MO gewoon niet goed. (maar dat is mijn mening)

Qwertyno
29-04-04, 20:54
Geplaatst door Blade21
Ik moet nog zien hoe het in Irak gaat aflopen. Zeker is dat ze niet zijn gebaat met een zeer strenge religieuze regering. Want daarbij maakt het niets uit of je door de hond of door de kat wordt gebeten.

Hoe weet je dat het iraakse volk niet gebaat is met een religieuze regering?
Je bent toch voor democratie?
En als het volk nou een religieuze regering KIEST?


Ik hoop voor de irakezen dat ze een balans tussen democratie en geloof weten te vinden en niet een van de twee laten doorslaan, want dat is voor een land in het MO gewoon niet goed. (maar dat is mijn mening)

In Irak zijn verschillende moslimstromingen..dus zou er een religieuze regering komen zou dit een balans zijn.
Voor rest laat je me denken dat je bang bent voor een islamitische staat.

Blade21
29-04-04, 20:59
Geplaatst door Qwertyno
Hoe weet je dat het iraakse volk niet gebaat is met een religieuze regering?
Je bent toch voor democratie?
En als het volk nou een religieuze regering KIEST?



In Irak zijn verschillende moslimstromingen..dus zou er een religieuze regering komen zou dit een balans zijn.
Voor rest laat je me denken dat je bang bent voor een islamitische staat.

Bij een religieuze regering (ik praat dan over een radicaal georienteerde) kon Saddam net zo goed aan de macht blijven. Religieuze dictatorschap is ook dictatorschap. Daarom verwijs ik ook naar de balans tussen de democratie en hun religie, ze moeten een regering hebben die welalswaar de religie waarborgt, maar ook flexibel is.

Nee, ik ben niet bang voor een (radicale) Islamitische staat, je verward angst met verachting.

Qwertyno
29-04-04, 21:06
Geplaatst door Blade21
Bij een religieuze regering (ik praat dan over een radicaal georienteerde) kon Saddam net zo goed aan de macht blijven. Religieuze dictatorschap is ook dictatorschap. Daarom verwijs ik ook naar de balans tussen de democratie en hun religie, ze moeten een regering hebben die welalswaar de religie waarborgt, maar ook flexibel is.

Nee, ik ben niet bang voor een (radicale) Islamitische staat, je verward angst met verachting.

Ik heb niet over een dictatorschap maar over democratie.
Als het volk een reglieuze regering wil en daarvoor kiest, dan heb je dat maar te respecteren. Dat is hun keuze. Dit is rechtvaardig.

Blade21
29-04-04, 21:08
Geplaatst door Qwertyno
Ik heb niet over een dictatorschap maar over democratie.
Als het volk een reglieuze regering wil en daarvoor kiest, dan heb je dat maar te respecteren. Dat is hun keuze. Dit is rechtvaardig.

Dat snap ik best. Maar ik hoop wel dat als ze zoiets doen, ze de consequenties hebben overzien. Bovendien is niet iedere religieuze regering radicaal georienteerd.