PDA

Bekijk Volledige Versie : Beelden van mishandeling gevangenen in Irak



Prikke Mik
29-04-04, 06:59
Beelden van mishandeling gevangenen in Irak

Uitgegeven: 29 april 2004 07:50

NEW YORK - De Amerikaanse televisiezender CBS heeft woensdagavond beelden getoond van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangenen mishandelen. De omroep haalde een rapport van de Amerikaanse strijdkrachten aan waarin staat dat het om een wijdverbreide praktijk gaat.

Een Amerikaanse bevelhebber in Irak, generaal Mark Kimmitt, heeft gezegd dat inmiddels zes militairen worden vervolgd wegens mishandeling van gedetineerden in de gevangenis van Abu Garaib.

Dutchguy
30-04-04, 01:21
Ik heb de beelden net op tv gezien. Ik heb hier geen woorden voor, walchelijk!

Te zien waren onder andere dat een geblinddoekte Iraakse man op een doos stond met bedrading aan zijn handen. Hem was verteld dat als hij van de doos af zou vallen hij geelektrocuteerd zou worden.
Verder moesten naakte gevangen op elkaar liggen om een menselijke pyramide te vormen. Amerikaanse soldaten stonden hier met opgestoken duim bij te lachen.

Wanstaltig en walchelijk. :jammer:

DEMOcraat
30-04-04, 01:42
Geplaatst door Prikke Mik
Beelden van mishandeling gevangenen in Irak

Uitgegeven: 29 april 2004 07:50

NEW YORK - De Amerikaanse televisiezender CBS heeft woensdagavond beelden getoond van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangenen mishandelen. De omroep haalde een rapport van de Amerikaanse strijdkrachten aan waarin staat dat het om een wijdverbreide praktijk gaat.

Een Amerikaanse bevelhebber in Irak, generaal Mark Kimmitt, heeft gezegd dat inmiddels zes militairen worden vervolgd wegens mishandeling van gedetineerden in de gevangenis van Abu Garaib.

heb hier geen woorden voor...
http://www.cbsnews.com/stories/2004/04/27/60II/main614063.shtml

Simon
30-04-04, 06:52
Geplaatst door Prikke Mik
Beelden van mishandeling gevangenen in Irak

Uitgegeven: 29 april 2004 07:50

NEW YORK - De Amerikaanse televisiezender CBS heeft woensdagavond beelden getoond van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangenen mishandelen. De omroep haalde een rapport van de Amerikaanse strijdkrachten aan waarin staat dat het om een wijdverbreide praktijk gaat.

Een Amerikaanse bevelhebber in Irak, generaal Mark Kimmitt, heeft gezegd dat inmiddels zes militairen worden vervolgd wegens mishandeling van gedetineerden in de gevangenis van Abu Garaib.

Weerzinwekkend. Ik hoop dat de daders een forse straf krijgen.

Prikke Mik
30-04-04, 08:47
"If we can't hold ourselves up as an example of how to treat people with dignity and respect, we can't ask that other nations do that to our soldiers." Brig. Gen. Mark Kimmitt

taouanza
30-04-04, 08:49
http://www.cbsnews.com/stories/2004/04/29/60II/main614799.shtml

Dit vond ik ook wel interessant.

Beëlzebub
30-04-04, 12:56
Ja, ook net bij CNN gezien. Het zal wel geen incident zijn. Oorlog leidt tot zulke misselijk-makende taferelen. En 'onze' Bush gaat de wereld verbeteren...?

mark61
30-04-04, 13:41
Geplaatst door Beëlzebub
Ja, ook net bij CNN gezien. Het zal wel geen incident zijn. Oorlog leidt tot zulke misselijk-makende taferelen. En 'onze' Bush gaat de wereld verbeteren...?

Ik begrijp van de links hierboven dat het nog verder gaat. Die lui werden aangemoedigd door de inlichtingendienst van het leger, FBI, CIA, you name it. Dit is geen uit de hand gelopen college-grap, maar beleid. Afgrijselijk.

Prikke Mik
30-04-04, 16:32
Blair geschrokken van foto's Iraakse gevangenen

Uitgegeven: 30 april 2004 14:14
Laatst gewijzigd: 30 april 2004 16:40

LONDEN - De Britse premier Blair heeft vrijdag laten weten ontzet te zijn over foto's waarop Amerikaanse militairen Iraakse gevangenen mishandelen in een gevangenis in Bagdad. Een woordvoerder van de Britse regeringsleider maakte diens afkeuring wereldkundig.

"Niemand onderschat hoe verkeerd dit is. Dergelijke acties krijgen op geen enkele manier de steun van de coalitie", aldus Blairs woordvoerder. Volgens hem lopen momenteel ook acht onderzoeken tegen Britse soldaten wegens afzonderlijke "beschuldigingen van mishandeling" in het zuiden van Irak.

'Geschokt'

Foto's van naakte Iraakse gevangenen in compromitterende seksuele poses in het bijzijn van lachende Amerikaanse militairen werden donderdag getoond op de Amerikaanse televisie. De Amerikaanse televisiezender CBS toonde woensdagavond beelden van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangenen mishandelen. De omroep haalde een rapport van de Amerikaanse strijdkrachten aan waarin staat dat het om een wijdverbreide praktijk gaat.

Blairs vertegenwoordiger voor de mensenrechten in Irak verklaarde vrijdag ook al "geschokt" te zijn over de foto's. "Ik vind ze absoluut vreselijk. Ik ben geschokt", aldus Ann Clwyd tegen BBC-radio.

Vergelijking

Clwyd zei wel dat er geen vergelijking mogelijk is met hoe gevangenen werden behandeld tijdens het regime van Saddam Hussein. "Een klein aantal gevallen, hoe erg die ook zijn, kun je niet vergelijken met de tienduizenden mensen die Saddam Hussein heeft laten martelen en vermoorden."

Veel Britse kranten hadden vrijdag ook geen goed woord over voor de acties van de betrokken Amerikaanse militairen. De Arabische krant Al-Quds Al-Arabi meent dat er sprake is van "einde verhaal" voor de Amerikanen in Irak.

Vervolgd

Zes militairen worden inmiddels vervolgd voor mishandeling van gedetineerden in de gevangenis van Abu Garaib. De Amerikaanse generaal die in Irak is belast met toezicht op het gevangeniswezen is voorlopig uit haar functie ontheven.

Volgens Amnesty staan de door CBS openbaargemaakte mishandelingen niet op zichzelf. Dat meldde de mensenrechtenorganisatie De organisatie zegt geregeld berichten te ontvangen over foltering en mishandeling van gedetineerden door Amerikaanse en Britse bewakers. Zij zouden gevangenen onder meer uit hun slaap houden, slaan of blootstellen aan fel licht en harde muziek.

Signaal

Amnesty eist een grondig onderzoek naar dergelijke misstanden. De organisatie vindt dat de coalitie "een duidelijk signaal" moet afgeven dat deze praktijken onder geen enkele omstandigheid worden getolereerd. Eventuele slachtoffers zouden schadeloos moeten worden gesteld, meent Amnesty.

Qwertyno
30-04-04, 16:50
Er zijn mensen die zich moraalridders en rechtgeschapen noemen, deze mensen zeggen ook dat ze Irak democratie zijn gaan brengen.
Ze hebben echter niet door dat ze gedrag vertonen van zieke duivels.

Prikke Mik
30-04-04, 16:55
.

DEMOcraat
30-04-04, 18:25
Geplaatst door Prikke Mik
Blair geschrokken van foto's Iraakse gevangenen

Uitgegeven: 30 april 2004 14:14
Laatst gewijzigd: 30 april 2004 16:40

LONDEN - De Britse premier Blair heeft vrijdag laten weten ontzet te zijn over foto's waarop Amerikaanse militairen Iraakse gevangenen mishandelen in een gevangenis in Bagdad. Een woordvoerder van de Britse regeringsleider maakte diens afkeuring wereldkundig.

"Niemand onderschat hoe verkeerd dit is. Dergelijke acties krijgen op geen enkele manier de steun van de coalitie", aldus Blairs woordvoerder. Volgens hem lopen momenteel ook acht onderzoeken tegen Britse soldaten wegens afzonderlijke "beschuldigingen van mishandeling" in het zuiden van Irak.

'Geschokt'

Foto's van naakte Iraakse gevangenen in compromitterende seksuele poses in het bijzijn van lachende Amerikaanse militairen werden donderdag getoond op de Amerikaanse televisie. De Amerikaanse televisiezender CBS toonde woensdagavond beelden van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangenen mishandelen. De omroep haalde een rapport van de Amerikaanse strijdkrachten aan waarin staat dat het om een wijdverbreide praktijk gaat.

Blairs vertegenwoordiger voor de mensenrechten in Irak verklaarde vrijdag ook al "geschokt" te zijn over de foto's. "Ik vind ze absoluut vreselijk. Ik ben geschokt", aldus Ann Clwyd tegen BBC-radio.

Vergelijking

Clwyd zei wel dat er geen vergelijking mogelijk is met hoe gevangenen werden behandeld tijdens het regime van Saddam Hussein. "Een klein aantal gevallen, hoe erg die ook zijn, kun je niet vergelijken met de tienduizenden mensen die Saddam Hussein heeft laten martelen en vermoorden."

Veel Britse kranten hadden vrijdag ook geen goed woord over voor de acties van de betrokken Amerikaanse militairen. De Arabische krant Al-Quds Al-Arabi meent dat er sprake is van "einde verhaal" voor de Amerikanen in Irak.

Vervolgd

Zes militairen worden inmiddels vervolgd voor mishandeling van gedetineerden in de gevangenis van Abu Garaib. De Amerikaanse generaal die in Irak is belast met toezicht op het gevangeniswezen is voorlopig uit haar functie ontheven.

Volgens Amnesty staan de door CBS openbaargemaakte mishandelingen niet op zichzelf. Dat meldde de mensenrechtenorganisatie De organisatie zegt geregeld berichten te ontvangen over foltering en mishandeling van gedetineerden door Amerikaanse en Britse bewakers. Zij zouden gevangenen onder meer uit hun slaap houden, slaan of blootstellen aan fel licht en harde muziek.

Signaal

Amnesty eist een grondig onderzoek naar dergelijke misstanden. De organisatie vindt dat de coalitie "een duidelijk signaal" moet afgeven dat deze praktijken onder geen enkele omstandigheid worden getolereerd. Eventuele slachtoffers zouden schadeloos moeten worden gesteld, meent Amnesty.

zouden die amerikanen ook een walgelijke boekje hebben..

DE GOEDE WEG VAN AMERIKA.

Simon
30-04-04, 19:00
Geplaatst door mark61
Ik begrijp van de links hierboven dat het nog verder gaat. Die lui werden aangemoedigd door de inlichtingendienst van het leger, FBI, CIA, you name it. Dit is geen uit de hand gelopen college-grap, maar beleid. Afgrijselijk.

Nou dat begrijp ik er niet uit. Er waren juist geen richtlijnen staat daar in dat artikel.

mark61
30-04-04, 19:21
Geplaatst door Simon
Nou dat begrijp ik er niet uit. Er waren juist geen richtlijnen staat daar in dat artikel.

Die soldaat vertelde dat het een komen en gaan was van vaag volk, dat hen aanmoedigde de gevangenen te 'prepareren' voor verhoor. Van de Geneefse conventie had hij nooit gehoord. En inderdaad, van die generaal die de boel had moeten organiseren kreeg hij blijkbaar geen instructies. Eigenlijk zijn dat dus twee aparte kwesties.

Prikke Mik
30-04-04, 19:25
Gekkehuis man op het journaal en in de kranten. Alles is "Mishandeling gevangenen in Irak" wat de klok slaat.

Beëlzebub
30-04-04, 19:35
Toch in het Nederlandse TV-nieuws weinig aandacht hiervoor. Zeker te veel in een Koninginnedag-stemming.

S@deeQ.
30-04-04, 20:59
Geplaatst door Beëlzebub
Toch in het Nederlandse TV-nieuws weinig aandacht hiervoor. Zeker te veel in een Koninginnedag-stemming.

:student: Die kaaskoppen zijn ook mede verantwoordelijk voor alles wat daar gebeurt :chinees:

Bofko
30-04-04, 21:03
Hoe kan dat nou dat de Amerikanen deze beelden hebben laten uitzenden ? Past toch niet in hun propaganda ?

ZbaqZbaq
30-04-04, 21:05
alvast een voorsprong nemen op arabische zenders natuurlijk

ZbaqZbaq
30-04-04, 21:08
zojuist op bbc world...

veel gevangenissen met krijgsgevangenen worden bewaakt door privat contractors......ook gebeurt het regelmatig dat zij verhoren uitvoeren.

is nu toch wel heel duidelijk dat elke privat contractor behandeld moet worden als die "echte italiaan".

VS gebruikt ze om niet aangesproken te worden op schending van conventie van Geneve.

barfly
30-04-04, 21:14
Tis een trieste vertoning! Laat dat duidelijk zijn en het laatste woord is er nog niet over gesproken. Als je als land dit soort wandaden niet aan de kaak stelt dan is er geen sprake meer van een gezonde samenleving.

mark61
30-04-04, 23:27
Geplaatst door Bofko
Hoe kan dat nou dat de Amerikanen deze beelden hebben laten uitzenden ? Past toch niet in hun propaganda ?

CBS, of wie het ook was, heeft het op verzoek van het leger 2 weken geheim gehouden...

ZbaqZbaq
01-05-04, 12:49
Geplaatst door Ronald36


BAH! Dit soort "mensen" mogen van mij aan de hoogste boom worden opgehangen.[/COLOR]


in Irak doen ze dat aan een brug :duivels:

Rabi'ah.
01-05-04, 13:34
Mijn moeder zag die beelden laatst en was erg geschrokken, vandaar ook dat ik ze nog niet heb gezien, ze vond ze te schokkend.......
Niet dat ik overigens erg verbaasd ben, gezien de staat van dienst van de V.S. wat betreft het schenden van mensenrechten. :jammer:

Groetjes,

Rabiah.