PDA

Bekijk Volledige Versie : Hirsi Ali: Deal met moslims



Rode Smurf
29-04-04, 08:46
Kamerlid Hirsi Ali sluit een deal met moslims. Hoe dat zit, leest u in haar wekelijkse column. Bent u het met haar eens of heeft ze het helemaal verkeerd? Stem onderaan mee in de poll! U kunt ook haar eerdere columns nalezen.


Door Ayaan Hirsi Ali

Vorige week nam ik deel aan een debat over integratie in Almere. In de zaal zaten moslims en niet-moslims. Het was een heftig debat waarin de inwoners van Almere elkaar confronteerden met hun overtuigingen.

Een totaal gesluierde vrouw in de zaal vond dat een niet-moslim geen kritiek op de islam mocht hebben. Een niet-gelovige Nederlander vond dat moslims die vinden dat hun geloof niet bekritiseerd mag worden, maar moesten terugkeren naar hun land van herkomst. De gesluierde vrouw bleek een bekeerde autochtoon te zijn. Ik kom niet vaak in Almere, maar na dit bezoek kan ik al wel zeggen dat de inwoners allerminst saai zijn.

Na afloop stond een groep jonge moslimmannen en -vrouwen op mij te wachten. Ik schatte ze tussen de 18 en 25 jaar. ,,Mevrouw Hirsi Ali'', zei een vrouw zonder hoofddoek op zakelijke toon, ,,waarom ben je altijd tegen de islam, waarom voer je een hetze tegen de islam?'' De anderen stelden soortgelijke vragen.

Ik zei dat ik niets tegen de islam heb, maar dat er in de islam, net als in andere religies, voorschriften bestaan die niet van deze tijd zijn. Ik wees hun op de positie van de vrouw in de islam zoals die staat vermeld in de koran en zoals die wordt toegepast in de praktijk. Ik wees hun op het gepreek in moskeeën door radicale imams over de ongelovigen, joden en homoseksuelen.

Na lange discussies kwamen de moslims van Almere en ik een stap dichter bij begrip voor elkaar. Wij sloten een deal.

Ik zegde toe dat elke keer als ik een misstand in de islam aan de kaak stel, ik eerst een positief punt van de islam zal noemen en pas dan de misstand. Andersom zegden zij toe nooit meer in strijd met de werkelijkheid te ontkennen dat de bronnen van de islam vrouw- en homovijandig zijn.

Welnu, ik wil mijn lezers wijzen op het bestaan van islamitische publicaties met daarin zeer mensvriendelijke teksten, zoals de volgende: ,,Een moslim dient anderen te behandelen, zoals hijzelf behandeld wil worden, en wensen voor anderen, wat hij voor zichzelf wenst. Goede manieren zonder wellevendheid voor anderen is een onmogelijkheid.'' Deze tekst is afkomstig uit Zeden & gewoontes in de Islam, een gids voor de islamitische aadaab.

Hierbij nodig ik de moslims in Almere (en uiteraard ook andere moslims) uit om nu zelf afstand te nemen van dat andere, inmiddels beruchte boek De Weg van de Moslim.

freya
29-04-04, 08:56
:eek:

Eens kijken hoelang ze dat volhoudt

Eelke
29-04-04, 09:07
Geplaatst door freya
:eek:

Eens kijken hoelang ze dat volhoudt

Met elkaar praten in plaats van tegen elkaar is in iedergeval al een goed begin.

Groet, groet Eelke

Prikke Mik
29-04-04, 09:15
Ik sluit geen deals met terroristen.


Zoals iemand anders eerder zei:


De impact op mij van wat zij zegt is nog kleiner dan haar gevoelige plekje.

Goodnight
29-04-04, 09:17
Nou, dat is een positief punt.Is dit geen verlate 1 april grap?

taouanza
29-04-04, 09:19
Geplaatst door Goodnight
Nou, dat is een positief punt.Is dit geen verlate 1 april grap?

Inderdaad positief. Maar dat moet ze dan ook vaker doen met moslima's praten.

sienia
29-04-04, 09:26
Dit heb ik al op de kleuterschool geleerd. Indien je kritiek op iemand hebt dan stip je ook een positief punt aan.
Ik vin jou stom, maar je hebt wel lekkere snoepjes.

taouanza
29-04-04, 09:29
Geplaatst door sienia
Dit heb ik al op de kleuterschool geleerd. Indien je kritiek op iemand hebt dan stip je ook een positief punt aan.
Ik vin jou stom, maar je hebt wel lekkere snoepjes.

:haha:

Robbedoes
29-04-04, 09:57
Goed initiatief van deze dappere vrouw. Ik zal het proberen na te volgen. :cool:

rafiq
29-04-04, 10:03
No comprimise

No sell out

Dus laat Ajaan maar columns maken met de inwoners van Almere. Dan kan ze beter dan politiek bedrijven.

Geen deal met ajaan.

taouanza
29-04-04, 10:09
Geplaatst door Robbedoes
Goed initiatief van deze dappere vrouw. Ik zal het proberen na te volgen. :cool:


:moe:

Eelke
29-04-04, 10:09
Geplaatst door rafiq
No comprimise

No sell out

Dus laat Ajaan maar columns maken met de inwoners van Almere. Dan kan ze beter dan politiek bedrijven.

Geen deal met ajaan.

Dan is het dus niet meer mogelijk om te discuseren en zo een oplossing te vinden. Dan gaan problemen dus gewoon escaleren en drie keer raden wie er dan niet gaat "winnen".

Groet, groet Eelke

rafiq
29-04-04, 10:18
Ik discussier niet met onredelijke mensen.

De Verlichting is niet zo doorgedrongen bij Ajaan als ze wil laten overkomen. Immers de REDE is daar belangrijk.

Ajaan is weer bezig met de zoveelste truc. Zo druk is het trouwens ook niet meer bij bijeenkomsten. Als ze dan komt.

Geen deal met Ajaan. Geen discussie met Ajaan. Het gaat niet om te winnen, het gaat om de rede.

En die verliest in dit immorele debat.