PDA

Bekijk Volledige Versie : vanaf vandaag koelkast overbodig



ZbaqZbaq
29-04-04, 12:42
Zelf-koelend blikje?
Bron: Overclockersclub
Gepubliceerd: donderdag 29 april 2004 @ 13:34


Onderzoekers hebben een blikje ontworpen dat zichzelf kan koelen. Het
blikje kan zichzelf in ongeveer drie minuten afkoelen tot 2.9 graden
Celsius. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van giftige stoffen, gas of
hoge druk.

Het blikje, dat werd ontworpen door Tempra Technology, wordt “I*C*Can”
genoemd. “De inhoud van het blikje is omringd met een gel. De gel lekt
echter van de inhoud af wanneer de onderkant wordt omgedraaid. Zodra het
blikje wordt geactiveerd daalt de tempratuur van de inhoud tot dicht bij
het vriespunt. Het principe is eigenlijk gelijk met wanneer je uit een
warme douche vandaan stapt en je het opeens koud krijgt”, aldus de makers
van het blikje.

Op het moment heeft het bedrijf als contracten afgesloten met Heineken,
Coca Cola, Pepsi en Budweiser. De kosten van het blikje zijn ongeveer twee
keer zo hoog als voor een normaal blikje en verwacht wordt dat het blikje
in juli van dit jaar in de Amerikaanse winkels ligt.

Dutchguy
29-04-04, 13:05
Cool!

S@deeQ.
29-04-04, 13:18
Geplaatst door Dutchguy
Cool!

nou alleen nog vrouwen overbodig maken :boogie:

een scheutje sperma in een blikje, een beetje schudden en hoepla een kindje :duim:

David
29-04-04, 13:19
Geplaatst door S@deeQ.
nou alleen vrouwen overbodig maken :boogie:

een scheutje sperma in een blikje, een beetje schudden en hoepla een kindje :duim:


It's a gay, gay world!

Dutchguy
29-04-04, 13:24
Geplaatst door S@deeQ.
nou alleen vrouwen overbodig maken :boogie:

een scheutje sperma in een blikje

Kijk je wel uit voor de scherpe randjes? :wink:

Dutchguy
29-04-04, 13:26
Geplaatst door David
It's a gay, gay world!

It's just that the majority doesn't know yet. Time for a queer jihad against the unbelievers! :baard:

S@deeQ.
29-04-04, 13:26
Geplaatst door Dutchguy
Kijk je wel uit voor de scherpe randjes? :wink:

:D spreek je uit ervaring ?? :schok:

Dutchguy
29-04-04, 13:27
Geplaatst door S@deeQ.
:D spreek je uit ervaring ?? :schok:

Ik zeg niets, alleen dat ik zittend moet plassen. :slaap: :)

Dutchguy
29-04-04, 13:46
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Anders vertil je je, opschepper?


Gek: als ik een blikje in mijn hand houdt wordt het vanzelf binnen 1 minuut ijskoud :)

Wie bluft hier nou? :D

nl-x
29-04-04, 14:54
Ik zat al veel langer met het idee van vloeibaar zuurstof/stikstof te mengen met het drankje... Maar dan staat je blikje wel onder druk.

Ik snap niet echt wat het idee hierachter is. Die uitleg van de douche slaat nergens op... Tenzij het blikje toch wel onder druk staat.

Simon
29-04-04, 14:54
Welke smerige chemicaliën zullen daar inzitten? Het klinkt wel leuk en handig maar het zal wel milieu belastend zijn.

MocroStyle
29-04-04, 15:01
HET ZELFKOELEND BLIKJE: WEL KOUD, MAAR NIET FRIS.
Dit zelfkoelende blikje zorgt ervoor dat de temperatuur van de inhoud met behulp van chemische stoffen 16,7 †C daalt. Daardoor wordt het drankje koud, maar dat is niet fris voor het milieu. Bij het koelen blijken namelijk HFC-134a gassen te ontsnappen die een bijdrage leveren aan het broeikaseffect. Bij een andere manier van koelen worden chemicaliën gebruikt waardoor de recycling ervan een probleem wordt. Normale blikjes kunnen namelijk worden omgesmolten en opnieuw gebruikt. Of dit met een zelfkoelend blikje met chemische stoffen erin ook kan, is nog maar de vraag. Milieuactivisten protesteren al sinds de introductie fel tegen deze Amerikaanse uitvinding. Straks, over enkele weken, zal het zelfkoelend blikje fris verkrijgbaar zijn bij het WK-voetbal in Zuid-Korea. Waarom daar wel en in West-Europa niet? Het Japanse Kyoto mag dan wel in de regio van het WK Voetbal 2002 liggen, het milieubesef is er toch minder ‘uitgebalanceerd’ dan in het wersen van Europa.

Uit het Algemeen Dagblad van 25 april 2002

De werking is me nog een raadsel, slecht voor het millieu is het vast en zeker.

nl-x
29-04-04, 15:10
Goed, dan houd ik het vloeibaar zuurstof/stikstof door het drankje nog in mn achterhoofd :)

MocroStyle
29-04-04, 15:13
Geplaatst door nl-x
Goed, dan houd ik het vloeibaar zuurstof/stikstof door het drankje nog in mn achterhoofd :)

Moet dat blikje dan niet onder een enorme druk komen te staan?

nl-x
29-04-04, 15:17
Geplaatst door MocroStyle
Moet dat blikje dan niet onder een enorme druk komen te staan?
Een beetje wel ja. Dus zou het blik wat steviger/dikker moeten. Dit zou geen probleem moeten zijn, wanneer de statiegeld op een blikje een feit is, en blikjes netjes worden teruggebracht.

De techniek om zuurstof te persen naar vloeibare vorm zou niet veel moeten verschillen dan hetgeen de koelkast doet met haar koelgassen. Of het waar is, en of het rendement evenhoog ligt met zuurstof, weet ik niet zeker :)

MocroStyle
29-04-04, 15:21
Geplaatst door nl-x
Een beetje wel ja. Dus zou het blik wat steviger/dikker moeten. Dit zou geen probleem moeten zijn, wanneer de statiegeld op een blikje een feit is, en blikjes netjes worden teruggebracht.

De techniek om zuurstof te persen naar vloeibare vorm zou niet veel moeten verschillen dan hetgeen de koelkast doet met haar koelgassen. Of het waar is, en of het rendement evenhoog ligt met zuurstof, weet ik niet zeker :)

Dus de koelkast is overbodig, omdat je nu blikjes levert in een kleine koelkast? :nerveus:

nl-x
29-04-04, 15:36
Geplaatst door MocroStyle
Dus de koelkast is overbodig, omdat je nu blikjes levert in een kleine koelkast? :nerveus:
Nou, de perser wordt natuurlijk niet met het blikje meegeleverd dan...

MocroStyle
29-04-04, 16:02
Geplaatst door nl-x
Nou, de perser wordt natuurlijk niet met het blikje meegeleverd dan...

Je bedoelt er wordt vloeibaar stikstof in de dubbele wand van zo'n blikje geperst...wanneer je de koelfunctie van het blikje activeert wordt het stikstof een koude gas dat het blikje afkoelt? Een eenmalig proces, omdat je het gas niet weer kan persen tot vloeibaar stikstof. :confused:

nl-x
29-04-04, 16:07
Geplaatst door MocroStyle
Je bedoelt er wordt vloeibaar stikstof in de dubbele wand van zo'n blikje geperst...wanneer je de koelfunctie van het blikje activeert wordt het stikstof een koude gas dat het blikje afkoelt? Een eenmalig proces, omdat je het gas niet weer kan persen tot vloeibaar stikstof. :confused:

Ik drink mijn blikjes meestal ook in 1x leeg. Dus ik heb er geen last van dat het een eenmalig proces.

Stik- of zuurstof (of waarschijnlijk een mix zodat het niet een verstikkende of brandgevaarlijke gas levert) is waarschijnlijk het handigst dat je deze er bij doet op het moment dat je de koolzuur er bij doet.

Voor de rest klopt het wel ja, zoals je het omschrijft.

MocroStyle
29-04-04, 16:10
Geplaatst door nl-x
Ik drink mijn blikjes meestal ook in 1x leeg. Dus ik heb er geen last van dat het een eenmalig proces.

Stik- of zuurstof (of waarschijnlijk een mix zodat het niet een verstikkende of brandgevaarlijke gas levert) is waarschijnlijk het handigst dat je deze er bij doet op het moment dat je de koolzuur er bij doet.

Voor de rest klopt het wel ja, zoals je het omschrijft.

En daarom is zo'n compressor niet nodig in een blikje:)

Dank je, en nu snel naar het patentenbureau :duim: