PDA

Bekijk Volledige Versie : Als je tijd hebt check herhaling Netwerk: School ontkracht mythe zwarte school



Zwarte Schaap
01-05-04, 00:15
Kijk maar nu.


Geen metaaldetectoren, geen kluisjes, geen wapens: portret van het Hervormd Lyceum Amsterdam West. Een zwarte school, midden in een probleemwijk, waar het verrassend goed mee gaat. Een middelbare school waar ouderwets wordt lesgegeven in de Nederlandse taal en cultuur.

Verslaggever Cees Overgaauw bezocht de school waarop hij zijn lessen volgde. Hoewel de kranten vaak bol staan van misstanden op ‘zwarte scholen’ – taalachterstanden, ontspoorde jeugd en gebrekkig onderwijs – gaat het prima met deze ‘zwarte school’.

Iedereen kent elkaar
Het Hervormd Lyceum West is een school met tegen de 1000 leerlingen en 100 medewerkers, “een middelgrote school waar iedereen elkaar nog kent”. Het lyceum geeft onderwijs op vmbo-t, havo- en vwo-niveau.

Hoe geef je les?
Overgaauw volgt de dagelijkse gang van zaken op de school en spreekt met de rector, docenten en leerlingen. Waarom zijn er geen metaaldetectiepoortjes nodig bij de ingangen? Hoe geef je les op een school als deze? Wat is ‘het geheim’ van het Hervormd Lyceum West?

Bofko
01-05-04, 00:56
Ik heb de uitzending gezien. Indrukwekkende rector.

De multiculturele werkelijkheid van onze samenleving is te complex om te kunnen bevatten.Dus mensen maken daar een beeld van.

Ik denk dat het stigmatisering-beeld van allochtonen op zijn retour is. Niet alleen vanwege deze uitzending maar met name omdat dat de enige manier is om enigzins in een prettige Nederlandse samenleving te kunnen leven.Wie wil dat niet ?

Ik denk dat het beeld wat geschapen was een reaktie was op de jaren ´90 toen niets gezegd mocht worden. Mensen hebben nu 3 jaar ervaring met de verharding en weten nu hoe dat aanvoelt en overkomt. De nuancering van dat beeld kan weer onderdeel worden van de multiculturele samenleving.
En nuancering wil zeggen dat het beeld van een allochtonen-groep wordt bepaald door de meerderheid en niet door een kleine minderheid van die groep.

RinC
01-05-04, 01:02
Leuke uitzending. Op die school zat mn broertje :engel:

Dutchguy
01-05-04, 01:07
Ik heb de uitzending bekeken en het lijkt me een ideale school. Autochtonen en allochtonen lijken er op een ontspannen manier met elkaar om te gaan. Wat ik leuk vond om te zien is de ambitie van die kinderen.

DEMOcraat
01-05-04, 10:12
heb die herhaling ook gezien.
ik denk dat de kern van het probleem op school niet zo zeer bij de leerlingen zit maar meer bij de leraren.
ieder school in nederland moet daar een voorbeeld nemen vooral aan die rector een klasse rector is het.

barfly
01-05-04, 10:25
Ik heb het ook gezien en ik denk inderdaad dat die school het gewoon beter doet omdat ze daar gewoon onderwijs geven en strenge regels hanteren. In ieder geval een voorbeeld voor scholen waar ze het niet in de hand hebben

Shaheed
01-05-04, 10:34
De Conrector gaf aan dat hij benaderd werd door de redacteur van een blad om mee te helpen aan het stigmatiseren van marokkaanse jongeren.
Het blad heeft namelijk al een serie reportages gemaakt over "Marokkanen en bejaarden "Marokkanen en homo's" "Marokkanen en joden" en nu wilden ze dan naar aanleiding van wat Murat D. heeft geflikt in Den Haag ook een serie maken over "Marokkanen en docenten.


Walgelijke media hebben de nederlanders, te walgelijk voor woorden :kotsen:


Maar dat geeft niet, ook wij zullen onze media opzetten en ook wij zullen jullie stigmatiseren wacht maar af......................................

Robbedoes
01-05-04, 10:43
Op deze School is gedogen taboe, daar worden hoge eisen gesteld aan de leerlingen t.a.v taal en gedrag.

Ik denk ook dat het zwartmaken van één bevolkingsgroep niet meer is, maar ook niet dat er weer een blad voor de mond hoeft worden genoemen. De tijden van voor de jaren '90 komen hopelijk niet weer.

Kritiek zal blijven komen op religies, cabaret en collumns zullen blijven komen over islam en christendom en jodendom, als nu de moslims niet weer in een kramp schieten als Aïsha weer opgevoerd gaat worden, of Theo iets lachwekkends schrijft over de islam dan zijn we een eind opgeschoten met de verharding van de afgelopen jaren.

De drempel tot het binnenhalen van importbruiden zal ook niet gestopt worden, want problemen blijven wel problemen natuurlijk.

vlegeltje
01-05-04, 11:10
Geplaatst door Shaheed
De Conrector gaf aan dat hij benaderd werd door de redacteur van een blad om mee te helpen aan het stigmatiseren van marokkaanse jongeren.
Het blad heeft namelijk al een serie reportages gemaakt over "Marokkanen en bejaarden "Marokkanen en homo's" "Marokkanen en joden" en nu wilden ze dan naar aanleiding van wat Murat D. heeft geflikt in Den Haag ook een serie maken over "Marokkanen en docenten.

Dit viel mij ook al op ja.
De rector wilde geen namen noemen, maar het ging om een journalist. Het zou ook voor een tv-programma kunnen zijn geweest.

NOVA misschien?
Die hebben bovenstaande onderwerpen allemaal opgevoerd.
Haagse Post / De Tijd zou ook heel goed kunnen, idem dito.

Zwarte Schaap
01-05-04, 11:20
Geplaatst door vlegeltje
Dit viel mij ook al op ja.
De rector wilde geen namen noemen, maar het ging om een journalist. Het zou ook voor een tv-programma kunnen zijn geweest.

NOVA misschien?
Die hebben bovenstaande onderwerpen allemaal opgevoerd.
Haagse Post / De Tijd zou ook heel goed kunnen, idem dito.

Hij had het over een lokale krant, ik vermoed Trouw. (Trouw heeft al een aantal series over Marokkanen lopen)

Ook ontkrachte de geschiedenisleraar de mythe dat je geen les kunt geven over de Holocaust. Zolang hij daar op school zit heeft hij het nog nooit meegemaakt dat hij geen normaal les kon geven over de holocaust en Joden. Het schijnt dat het nieuwsberichtje over dat scholen geen les kunnen geven over de holocaust afkomstig is van maar 1 geschiedenisleraar, helaas worden zulke geluiden gepresenteerd alsof het een landelijke trend is.

Tijn
01-05-04, 11:21
Mooi dat het daar erg goed gaat :lole: ....alleen zegt 1 zo`n school volgens mij net zo weinig als bijvoorbeeld de school uit de serie "de school draait door" (of berichten op dit forum over autochtone blanke pedo`s en Islamitische eerwraak).
Spektakel geeft `t wel al dat gehop van incident naar incident, maar een discussie, bijvoorbeeld op basis van cijfers, wordt er niet gemakkelijker op. Zo weet ik niet, maar vermoed ik wel dat deze directeur in z`n handen mag wrijven dat hij niet een van de (zwarte) vmbo fabrieken runt. Neemt niet weg dat hij een pluimpie verdient..

Simon
01-05-04, 11:50
Geplaatst door Shaheed
Walgelijke media hebben de nederlanders, te walgelijk voor woorden :kotsen:



Maar deze positieve rapportage was ook in de media! Maar inderdaad werken media soms zo. Ik las kort geleden een verhaal in Vrij Nederland over de tabloids in de UK. Daar kregen reporters naar aanleiding van de uitbreiding van de EU opdracht naar Roemenië te gaan om een verhaal te schrijven over zigeuners die naar het westen willen komen. Vervolgens stappen een reporter en een fotograga op het vliegtuig naar Roemenië en komen terug met het verhaal dat men wilde. Van A tot Z verzonnen zoals een oud-werknemer vertelde.

Shaheed
01-05-04, 12:21
Vorige keer heb ik ook nog gekotst toen ze het hadden over de gevangenis straf van Murat D., zo hebben ze het over de (in hen ogen) te lage straf en zo hebben ze het over het heropvoeden van marokkaanse jongeren in de grote steden.

Of ze spreken over de criminaliteit en overlast van antilliaanse jongeren in Rotterdam vervolgens komt er een quote als " We moeten er voor zorgen dat de kloof tussen moslims en autochtonen niet vergroot wordt.

Sinds wanneer zijn antillianen moslims?
En sinds wanneer zijn alleen maar allochtonen moslims, zijn er dan geen autochtone nederlanders die zich bekeerd hebben tot de islam?

En zo zijn er tal van voorbeelden.

De nederlanders gebruiken de media op dezelfde manier als hoe Goebbels dat deed.

Muslimaah
01-05-04, 12:32
Geplaatst door Robbedoes
Op deze School is gedogen taboe, daar worden hoge eisen gesteld aan de leerlingen t.a.v taal en gedrag.

Ik denk ook dat het zwartmaken van één bevolkingsgroep niet meer is, maar ook niet dat er weer een blad voor de mond hoeft worden genoemen. De tijden van voor de jaren '90 komen hopelijk niet weer.

Kritiek zal blijven komen op religies, cabaret en collumns zullen blijven komen over islam en christendom en jodendom, als nu de moslims niet weer in een kramp schieten als Aïsha weer opgevoerd gaat worden, of Theo iets lachwekkends schrijft over de islam dan zijn we een eind opgeschoten met de verharding van de afgelopen jaren.

De drempel tot het binnenhalen van importbruiden zal ook niet gestopt worden, want problemen blijven wel problemen natuurlijk.

Kritiek op atheisten en secularisten, boedhisten, hindoeisten, sjonnies en anita's, lpférs, vvdérs, liberalisten, agnosten, ...//...en robbedoezen ben je vergeten te vermelden.