PDA

Bekijk Volledige Versie : De grootste Nederlander...(Stem!)



ZwYgStErr
01-05-04, 00:18
www.degrootstenederlander.nl

Zo weinig vrouwen zitten in de lijst. Trouwens, als Tiësto bij de nominaties zit mag Abdelkader Benali toch ook wel erbij...?

:verward:

Ik heb overigens nog geen keus gemaakt. Kweet wel dat Tiësto, Dick Bruna, en Willem Drees in mijn lijssie zitten.

:D

Rode Smurf
01-05-04, 00:21
Heb onlangs gestemd. Mijn lijstje:

- Escher, M.C.
- Blankers-Koen, Fanny
- Spinoza, Baruch de
- Vermeer, Johannes
- Huygens, Christiaan

ZwYgStErr
01-05-04, 00:38
Willem Drees

Johan Thorbecke

Tiësto (Thijs Verwest)

Dick Bruna

Koningin Juliana

Tjah... De rest kende ik niet, of boeide me niet.

:/

Dutchguy
01-05-04, 01:17
Mijn 5:

Willem Drees
Gerard Reve
Hendrik Berlage
Vincent van Gogh
Rembrandt van Rijn

Joesoef
01-05-04, 01:20
Ferdinand Domela Nieuwenhuis

Johan Thorbecke

Hendrik Berlage

Willem Drees

Simon Carmiggelt

Jan Wolkers

Jacob Olie

Godfried Bomans

Tiësto (Thijs Verwest)

Fischer Z

Bofko
01-05-04, 01:25
Thorbecke
Willem van Oranje
Rembrandt van Rijn
Vincent van Gogh
Gerard Joling

Dutchguy
01-05-04, 01:37
Geplaatst door Bofko

Gerard Joling

En ik wil Patty Brard! :)

ZwYgStErr
01-05-04, 01:39
Geplaatst door Joesoef
Ferdinand Domela Nieuwenhuis

Johan Thorbecke

Hendrik Berlage

Willem Drees

Simon Carmiggelt

Jan Wolkers

Jacob Olie

Godfried Bomans

Tiësto (Thijs Verwest)

Fischer Z

Mocht jij er 10?

Bofko
01-05-04, 01:42
Geplaatst door Dutchguy
En ik wil Patty Brard! :)

Geldt niet meer Dutchguy, je had al gestemd. :D

Ik heb wel gehoord van iemand die na jarenlange coma ontwaakte.
Het eerste wat hij vroeg was of Patty nog op TV was.
Toen dat bevestigend werd beantwoord was zijn verzoek om hem onmiddellijk weer in coma te brengen.
Indrukwekkend is ze dus wel !

ZwYgStErr
01-05-04, 01:46
Geplaatst door Dutchguy
En ik wil Patty Brard! :)

Die is vrij groot ja.

Dutchguy
01-05-04, 01:48
Geplaatst door Bofko
Geldt niet meer Dutchguy, je had al gestemd. :D

Ik heb wel gehoord van iemand die na jarenlange coma ontwaakte.
Het eerste wat hij vroeg was of Patty nog op TV was.
Toen dat bevestigend werd beantwoord was zijn verzoek om hem onmiddellijk weer in coma te brengen.
Indrukwekkend is ze dus wel !

:p

Sja, ze is in staat om half Nederland aan de buis te kluisteren terwijl ze gefilmd wordt bij het volplempen van de glasbak met lege wijnflessen en ze krijgt er nog goed betaald voor ook. Doet ze toch iets heel erg goed.

gbkm
01-05-04, 01:50
me myself and I

Bofko
01-05-04, 01:55
Geplaatst door gbkm
me myself and I

Je mag er nog 2 kiezen.

gbkm
01-05-04, 01:59
Robin van Persie en Frans de Munck

Bofko
01-05-04, 02:03
Geplaatst door gbkm
Robin van Persie en Frans de Munck

Volgens mij ben jij je tijd ver vooruit

gbkm
01-05-04, 02:07
goeie keuzes toch

freya
01-05-04, 09:22
- Leeghwater, Jan Adriaenszoon
- Haanstra, Bert
- Leeuwenhoek, Antoni van
- Berlage, Hendrik
- Hadewych

:strik:

Al3arbi
01-05-04, 09:35
Willem Drees

Hans Teeuwen

Johan Cruyff

M.C. Escher

Annie M.G. Schmidt

Beëlzebub
01-05-04, 09:38
Hier is mijn lijstje:

Willem Drees

Joop den Uil

W.F. Hermans

Multatuli

Domela Nieuwenhuijs

barfly
01-05-04, 10:22
barfly - [ 1900 - nu ] Notoire drankorgel en groot denker
Willem van Oranje - [ 1533 - 1584 ] Vader des vaderlands, vrijheidsstrijder
Johan Thorbecke - [ 1798 - 1872 ] Liberaal grondlegger parlementaire democratie
Max Euwe - [ 1901 - 1981 ] Nederlands en wereldkampioen schaken
Michiel de Ruyter - [ 1607 - 1676 ] Vlootvoogd, bevelhebber zeeslagen, oprichter Mariniers
Jan Steen - [ 1626 - 1679 ] Schilder van Hollandse gezelligheid

Jammer dat ik er niet meer mocht uitkiezen, anders had Kenau Simonsdochter Hasselaar - [ 1526 - 1588 ]
"Aanvoerster Haarlemse vrouwen tegen Spanjaarden" d'r ook bij gestaan :)

plexus
01-05-04, 12:29
Anton Corbijn
Viktor en Rolf
Karel Appel
Marlene Dumas
Koningin Beatrix

vlegeltje
01-05-04, 12:42
Ik begrijp niet dat er gestemd moet worden. :confused:

Je kunt toch meten wie de grootste heeft.

Al3arbi
01-05-04, 12:42
Geplaatst door vlegeltje
Ik begrijp niet dat er gestemd moet worden. :confused:

Je kunt toch meten wie de grootste heeft.


:haha:

Joesoef
01-05-04, 12:53
Geplaatst door ZwYgStErr
Mocht jij er 10?

Ik wel. ben een speciaal geval :D.

Nee hoor, ik surf nu met een modem vanuit de bushbush en het werkte gisteravond niet helemaal. Dit is mijn top tien die ik nog moet heroverwegen in een top 5.

Is kijken of dat mij vanavond gaat lukken. :fplet:

Fitrah
01-05-04, 13:01
Allemaal onbekende gezichten en namen...

Jammer dat Mabel er niet bij staat, anders had ik voor haar gekozen...

mark61
01-05-04, 13:49
Typerend dat Poncke Prinsen of Willem Oltmans er niet bij staan.

Aangezien er halve en hele buitenlanders bij staan kan Descartes ook nog wel. Of Audrey Hepburn?

Als Freek de Jonge erbij staat kan Youp van 't Hek ook nog wel.

Wat hebben lijstjes voor zin? Hoe kan je een natuurkundige vergelijken met een schrijver of filmster?

Marsipulami
02-05-04, 13:56
Kardinaal Simonis geeft stemadvies: Thomas à Kempis is ‘De Grootste Nederlander’


Utrecht – 1 mei 2004 – “Geen enkele Nederlander heeft een boek geschreven dat tot op de dag van vandaag zo veel impact heeft gehad. Na de Bijbel is de ‘Navolging van Christus’ het meest invloedrijke boek in de christelijke geschiedenis.” Met die woorden nomineert A. Kardinaal Simonis de priester, kloosterling en schrijver Thomas à Kempis (1379-1471) voor de eerste plaats in de KRO-verkiezing van ‘De Grootste Nederlander’.

Voor kardinaal Simonis is er geen enkele twijfel: Thomas a Kempis is de grootste Nederlander ooit. Alleen het dagboek van Anne Frank kan wellicht tippen aan de tientallen miljoenen exemplaren die van de ‘Imitatio Christi’ in de loop der eeuwen zijn verspreid, maar dat boek heeft een wat andersoortige status, aldus kardinaal Simonis. “Wanneer het gaat om duurzame en wereldwijde invloed is er geen enkele Nederlander die in de buurt komt van Thomas à Kempis”, meent de kardinaal. “Ook vandaag nog zijn er miljoenen mensen die zich laten inspireren door dit meester-werk. Bovendien weet Thomas à Kempis zowel katholieken, protestanten als andere christenen aan te spreken. Tegen de achtergrond van de bijzondere kerkgeschie-denis van ons land is de ‘Navolging van Christus’ daarmee een oecumenisch monument van wereldformaat.”

Thomas Hamerken werd in 1379 (of 1380) geboren in Kempen, nabij het huidige Kleef in Duitsland. Op zijn twaalfde verhuisde hij naar Deventer. Daar viel hij al vroeg op door zijn uitstekende beheersing van het Latijn. Thomas vindt gastvrijheid bij Florens Radewijnsz, een geestverwant van Geert Grote. Wanneer Thomas achttien jaar wordt, treedt hij in bij de Reguliere Kanunniken van Sint Augustinus in Zwolle. Dit klooster van de ‘Broeders en Zusters van het Gemeene Leven’ groeit uit tot hét centrum van de Moderne Devotie, een van de meest invloedrijke katholieke hervormingsbewegingen in de 14de en 15de eeuw, geïnspireerd op het gedachte-goed van Geert Groote.

Thomas à Kempis wordt op zijn 34ste jaar priester gewijd en krijgt de functie van novicenmeester (opleider van nieuwe kloosterlingen). Hij geldt niet alleen als een begaafd mystagoog maar tevens als een groot stilist. Thomas schreef in een even luisterrijk als toegankelijk Latijn en publiceerde ook een tractaat in het Middel-Diets, het toenmalige dialect van Midden-Nederland. Thomas à Kempis overlijdt in 1471 op 91-jarige leeftijd in het klooster waar hij het grootste deel van zijn leven doorbracht. Zijn gebeente ligt in een schrijn in de Sint Michaëlskerk in Zwolle.

Het belangrijkste boek van Thomas à Kempis is de Imitatio Christi, waarin de monnik-schrijver op ongekende wijze de intimiteit van de Godsontmoeting schetst. Alhoewel het aanvankelijk was bedoeld als handboek voor jonge kloosterlingen, hebben talloze christenen in de Imitatio Christi voeding gevonden voor de verdieping van hun geloof. De invloed van deze theologische ‘best seller’ duurt tot op de dag van vandaag. Zo behoorden paus Johannes XXIII, Moeder Teresa en de voormalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Dag Hammersjköld tot de grote fans van deze klassieker uit de christelijke literatuur.

Kardinaal Simonis hoopt dat velen – katholieken én niet-katholieken - op zijn ‘stem-advies’ in zullen gaan en Thomas à Kempis zullen nomineren voor de eretitel ‘De Grootste Nederlander’. Kardinaal Simonis: “Er wordt vaak geklaagd over een gebrek aan historisch besef onder Nederlanders. Wanneer wij Thomas à Kempis uitroepen tot grootste Nederlander ooit, is aan dat verwijt meteen een einde gemaakt. Daarom: twijfel niet, stem op Thomas.”

observer
02-05-04, 20:17
ik vind het raar dat willem van oranje (was die niet van dietsen bloed?) er wel in staat maar maurits en frederik hendrik die de 80 jarige oorlog deden kantelen in nederlands voordeel niet

en was anne frank ook geen duitse?

barfly
02-05-04, 20:30
Geplaatst door observer
ik vind het raar dat willem van oranje (was die niet van dietsen bloed?) er wel in staat maar maurits en frederik hendrik die de 80 jarige oorlog deden kantelen in nederlands voordeel niet

en was anne frank ook geen duitse?

Och van Riebeeck en van Heutsz staan er ook niet bij :p

barneveld
02-05-04, 21:03
mijn lijst van 5 groote nederlanders

1 boer Harm
2 Boerin Clara
3 Koudijs de veevoeder boer
4 De hond van Boer Harm
5 de take kip

kom langs dan kan ik ze aan jullie voorstellen.

:mrt: :bril: :melig: :hardlach:

Orakel
02-05-04, 22:05
Zijn je pillen op Andries?

Ik weet niet of ie in de lijst voorkomt, maar ik vin Stan van Houcke wel een plekje verdienen.

En inderdaad Willem Oltmans.

En Willem Wever. Na al die jaren weet niemand nog waar die lul woont.

en Peppi en Kokkie