PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Broodje aap' zeurt toch nog wat na



S@deeQ.
01-05-04, 16:55
'Broodje aap' zeurt toch nog wat na


AMSTERDAM - Het broodje-aap-verhaal dat moslims waarschuwde met Koninginnedag niet naar Amsterdam te gaan omdat er een aanslag zou worden gepleegd, bleek gisteren springlevend.

''Ik hoorde op de Dam dat je toch maar beter het Museumplein kon mijden en die raad heb ik opgevolgd,'' aldus de 22-jarige Vincent Splinter. De bedenker van het 'verhaal', dat per mail door velen werd verspreid, kan tevreden zijn. Zelfs vanuit de Verenigde Staten werd gereageerd met waarschuwingen. Volgens de geruchten moesten vooral het Centraal Station en Museumplein worden gemeden.

''Ik neem het zeker wel serieus. Als er ergens iets gebeurt, ben ik meteen weg,'' aldus de zorgelijk kijkende Limburger Hans Peters, op de Dam.

De 20-jarige Beverwijker Jort van der Meulen zegt in café De Jordaan: ''Het is vandaag voor het eerst dat ik erbij stilsta dat het goed mogelijk is dat er een bom ontploft, terwijl je net een biertje aan het drinken bent. Als je zoveel mensen erover hoort praten, ga je er toch wel over nadenken.''

Het gerucht dat moslims gewaarschuwd werden om Amsterdam te mijden vanwege een mogelijke aanslag, zou volgens ondernemers ook wel eens de reden kunnen zijn waarom het ietsje rustiger leek dan vorig jaar in de binnenstad.

Ted Ottervanger, die al zeventien jaar in de rondvaartwereld werkt: ''Vooral 's ochtends vond ik het opmerkelijk rustiger dan in voorgaande jaren. Ik denk dat het bericht toch enige invloed heeft. Zeker met de aanslagen van Madrid in het geheugen.''



© Het Parool, 1-5-2004

mark61
01-05-04, 17:41
Geplaatst door S@deeQ.
'Broodje aap' zeurt toch nog wat na

Werden de moslims in Nairobi, Dar es-Salaam, Casa, Madrid ook vantevoren gewaarschuwd? Of is dit een nieuwe service?

Dutchguy
01-05-04, 18:48
Misschien zijn die bommen wel per ongeluk verpatst op de vrijmarkt. :)