PDA

Bekijk Volledige Versie : Twijfel over echtheid martelfoto's



echnaton
02-05-04, 10:42
Twijfel over echtheid martelfoto's

Gepubliceerd op zondag 02 mei 2004, Planet Internet

Er is twijfel gerezen bij het Britse ministerie van Defensie over de echtheid van de foto's van Britse militairen die een Iraakse gevangene vernederen. En Londen stuurt 4000 extra militairen naar Irak.
Dat meldt de BBC. De foto's werden zaterdag gepubliceerd door The Daily Mirror en tonen een Britse militair die over een Iraakse gevangene urineert.

Bronnen uit het leger beweren nu dat bepaalde details op de foto's niet kloppen. Een wapen en een truck die op de achtergrond te zien zijn, behoren volgens de bronnen niet tot de betreffende Britse eenheden (van het Queen's Lancashire Regiment) in Irak. Ook de hoofddeksels die te zien zijn zouden niet van Britten zijn. De Britse militairen dragen baretten of helmen van hard materiaal, niet van stof zoals op de foto's.

Zes militairen zijn inmiddels gearresteerd naar aanleiding van de foto's. Direct na publicatie maakte de Britse regering bekend een onderzoek in te zullen stellen.

Amerikanen
Eerder deze week werd geschokt gereageerd op beelden die de Amerikaanse zender CBS uitzond van Amerikaanse militairen die Iraakse gevangenen martelden.

Duizenden extra militairen
Volgens de krant The Sunday Telegraph stuurt Groot-Brittannië 4000 extra militairen naar Irak. De troepen worden rondom Najaf gestationeerd. Najaf is de stad waar de sjiitische leider al-Sadr zich verborgen houdt. Amerikanen hebben de heilige stad omsingeld, maar nu Spanje besloten heeft zijn troepen terug te trekken is versterking nodig.

Premier Blair zou het besluit voor de uitbreiding van de Britse troepenmacht hebben genomen toen hij twee weken geleden een ontmoeting had met president Bush in het Witte Huis.

Bronnen: BBC, The Daily Mirror, NOS, The Sunday Telegraph

echnaton
02-05-04, 10:49
Zie ook dit bericht:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3677311.stm

Fnuist
02-05-04, 11:22
gelukkig wordt er van de vermeende waarheid in het Westen wel een issue gemaakt, en kan zoiets tot op de bodem toe eerlijk (met alle vermaledijde media erbij) worden uitgezocht !

Prikke Mik
02-05-04, 11:47
Mogelijk systematische martelingen Iraakse gevangenen

Uitgegeven: 2 mei 2004 09:20
Laatst gewijzigd: 2 mei 2004 11:36

NEW YORK/LONDEN - Het martelen van Iraakse gevangenen heeft mogelijk een systematischer karakter dan de Britse en Amerikaanse regering willen doen geloven. Dat blijkt niet alleen uit klachten van mensenrechtenorganisaties maar ook uit de onderzoeken die de overheden zelf hebben ingesteld, meldden media op zondag. Bij het Britse ministerie van Defensie zijn echter twijfels gerezen over de echtheid van de omstreden foto's van Britse militairen die een gevangene in Irak zouden martelen.

Zo twijfelen onderzoekers er aan of de foto's die in The Daily Mirror werden gepubliceerd wel in Irak zijn gemaakt, zo meldde de Britse omroep BBC zondag.

Een geweer dat op een van de foto's is te zien, zou volgens de onderzoekers waarschijnlijk een SA80 mk 1 zijn. Dat type wapen hebben manschappen in Irak niet uitgereikt gekregen, aldus de BBC. Ook zouden er inconsistenties zitten in de hoofddeksels die personen op de foto's dragen. Britse militairen in Irak zijn toegerust met baretten en/of helmen en niet met getoonde hoofddeksels.

Vrachtwagen

Een derde aanwijzing die door de onderzoekers zou worden opgevoerd dat er iets mis zou kunnen zijn met de authenticiteit van de beeltenissen, is een Bedford vrachtwagen in de achtergrond van een van de foto's. Dergelijke trucks zouden nooit naar Irak zijn gezonden.

Daily Mirror overtuigd

In een reactie op de twijfels liet de krant Daily Mirror zondag weten overtuigd te zijn van de authenticiteit van de foto's. "We hebben onze eigen controle uitgevoerd en zijn daar tevreden over", aldus een woordvoerster van de krant.

Het Amerikaanse tijdschrift The New Yorker heeft naar eigen zeggen de hand weten te leggen op een onderzoeksrapport van de Amerikaanse landmacht waarin wordt gesproken van buitensporige en gruwelijke mishandelingen in de periode oktober-december 2003.

Seksueel geweld

Getuigen spreken van mishandeling van gevangenen en dreigementen met verkrachting, electrocutie en aanvallen met honden in de beruchte Abu Ghraib-gevangenis. Drijvende kracht achter het veelal seksueel getinte geweld zouden de militaire inlichtingendienst en de CIA zijn, zeggen betrokken Amerikaanse militairen onder wie de geschorste brigade-generaal Karpinski die verantwoordelijk was voor het gevangeniswezen in Irak.

Functionarissen van de inlichtingendiensten drongen er bij bewakers op aan 'de fysieke en mentale omstandigheden te creëeren die gunstig zijn voor ondervraging van getuigen', zo meldt het officiële onderzoeksrapport van de landmacht waar The New Yorker over beschikt.

Bewakers die vraagtekens zetten bij het naakt of in vrouwenondergoed vastketenen van mannelijke gevangenen krijgen als antwoord; 'dit is hoe de militaire inlichtingendienst wil dat het gebeurt', blijkt uit het onderzoek.

Onderzoek

In november al stelden de Amerikaanse autoriteiten een onderzoek in naar een mogelijke betrokkenheid van inlichtingendiensten bij het onder druk zetten van gevangenen door bewakers. Er zouden zich geen onregelmatigheden hebben voorgedaan, iets dat expliciet wordt tegengesproken in het later verschenen rapport waar The New Yorker over beschikt.

Het instellen van twee nieuwe onderzoeken, zoals the Washington Post zondag meldt, wijst verder in de richting van een systematisch karakter. Naast het reguliere militair gerechtelijk onderzoek naar het gedrag van de direct betrokken militairen zullen de methoden en procedures gebruikt bij het ondervragen van Irakezen onder de loep worden genomen. De inspecteur-generaal van de CIA zal bovendien de vermeende betrokkenheid van de inlichtingendienst onderzoeken.

Onduidelijk is wel of de nieuwe onderzoeken zich ook op andere Amerikaanse detentiecentra in Irak zullen richten. De Britse zondagskrant Observer zegt ook klachten te hebben gehoord over martelingen in Camp Cropper, een gevangenkamp bij het vliegveld van Bagdad.

Foltering

De mensenrechtenorganisatie Amnesty International zegt geregeld berichten te ontvangen over foltering en mishandeling van gedetineerden door Amerikaanse en Britse bewakers. Zij zouden gevangenen onder meer uit hun slaap houden, slaan of blootstellen aan fel licht en harde muziek.




Al zijn die foto's nep...

echnaton
02-05-04, 12:40
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ik kan niet tegen dit soort journalistiek: "Is dit echt of in scene gezet?"
Net als terreuraanslagen waar Mossad, CIA, FBI of wie dan ook achter zitten.
Het zijn loze geluiden die veel te veel suggesties en beweringen oproepen van allerlei partijen, die elkaar om de oren slaan met jullie westerlingen en jullie moslims en weet ik hoeveel jullies allemaal.
Door die rimram van aantijgingen over en weer drijft de waarheid steeds verder van de kustlijn af. Hopeloos. En als die waarheid ooit nog 's boven tafel komt, is het kwaad al geschied en is er weer een nieuwe breuklijn bij.

Ik vind ook dat de waarheid in het oog moet worden gehouden en daarom moeten we precies weten of deze foto's echt zijn of niet. In elk geval, zolang er twijfel is, ga ik er niet van uit.

Prikke Mik
02-05-04, 12:42
Geplaatst door echnaton
Ik vind ook dat de waarheid in het oog moet worden gehouden en daarom moeten we precies weten of deze foto's echt zijn of niet. In elk geval, zolang er twijfel is, ga ik er niet van uit.


Ben benieuwd of je dat ook deed bij de foto's van Powell en de beelden van de opgehangen cipiers.

echnaton
02-05-04, 12:51
Geplaatst door Prikke Mik
Ben benieuwd of je dat ook deed bij de foto's van Powell en de beelden van de opgehangen cipiers.

Het is een feit dat met beelden altijd te manipuleren is. Bovendien, ze vertellen altijd maar een deel van het verhaal. Je kunt ze wel gebruiken als ondersteuning voor een verhaal dat ook op andere manieren gedocumenteerd en aannemelijk gemaakt is.

Prikke Mik
02-05-04, 12:56
Geplaatst door echnaton
Het is een feit dat met beelden altijd te manipuleren is. Bovendien, ze vertellen altijd maar een deel van het verhaal. Je kunt ze wel gebruiken als ondersteuning voor een verhaal dat ook op andere manieren gedocumenteerd en aannemelijk gemaakt is.


Nou, dan zou ik zeggen dat ze mooi het eerder hier door mij geplaatste nieuws staven.

Orakel
02-05-04, 13:05
Geplaatst door echnaton
Het is een feit dat met beelden altijd te manipuleren is. Bovendien, ze vertellen altijd maar een deel van het verhaal. Je kunt ze wel gebruiken als ondersteuning voor een verhaal dat ook op andere manieren gedocumenteerd en aannemelijk gemaakt is.

Wa's dat nou voor antwoord Slick?

Trouwens, die argumentatie van de Britse overheid is zo lek als een papieren incontinentieslip.
Huurlingen nemen hun eigen wapens mee of halen die daar op de zwarte markt. Trucks en andere vervoersmiddelen zijn daar door diverse landen achtergelaten of verkocht door de VS, de Russen en sjekers ook door de Britten.

Rode Smurf
02-05-04, 13:23
Geplaatst door Orakel
Wa's dat nou voor antwoord Slick?

Trouwens, die argumentatie van de Britse overheid is zo lek als een papieren incontinentieslip.
Huurlingen nemen hun eigen wapens mee of halen die daar op de zwarte markt. Trucks en andere vervoersmiddelen zijn daar door diverse landen achtergelaten of verkocht door de VS, de Russen en sjekers ook door de Britten.

Maar het gaat hier om BRITSE militairen. En dan doen de voertuigen, de wapens, en de kleding er weldegelijk toe.

Nou neem ik ook niet zomaar alles klakkeloos aan. Maar jouw argumentatie is zeker zo lek als die van de Britse overheid.

lennart
02-05-04, 14:01
Het is natuurlijk algemeen bekend dat de Britten een enorm contingent aan huursoldaten in Iraq heeft [vandaar ook dat ze de orde kunnen bewaken met een betrekkelijk klein contingent aan personeel]. De Britse soldaten die de fotos hebben gestuurd naar de Daily Mirror hebben het bovendien over 'rogue elements' in het leger. Dit kan erop duiden dat het hier inderdaad helemaal niet om Britse soldaten gaat, maar om huursoldaten.

De foto's waarin het systematische folteren door de Amerikanen wordt duidelijk gemaakt zijn in elk geval waar. Ook het Britse leger al maanden bezig met een onderzoek/rechtzaak naar Britse soldaten die een Iraakse gevangene hebben doodgeslagen.

Ik vind het overigens wel weer laf van bovenstaande prikkers dat ze weer eens oorlogsmisdadigers aan het verdedigen. Jammer hoor :jammer:

Rode Smurf
02-05-04, 14:10
Geplaatst door lennart
Ik vind het overigens wel weer laf van bovenstaande prikkers dat ze weer eens oorlogsmisdadigers aan het verdedigen. Jammer hoor :jammer:

Als je op mij doelt: Ik vind oorlogsmisdadigers te walgelijk voor woorden.

Ik verdedig alleen maar de mogelijke onechtheid van de foto's.

lennart
02-05-04, 14:10
Abuse by UK soldiers in Iraq 'common' (http://news.scotsman.com/uk.cfm?id=498152004)



IT WAS pitch dark when Walid Fayay Mazban drove home through British-controlled southern Iraq late on August 24 last year.

As so often happened amid the confusion still gripping Iraq less than six months after the fall of Saddam Hussein, the street lights were not working.

Mazban’s family are convinced this was why he did not see the makeshift roadblock erected by British soldiers near their base in Basra. They also believe that one ‘mistake’ cost him his life.

When the 42-year-old drove through the checkpoint, punishment was immediate: the troops opened fire and he was hit several times in the back. It is believed he was dead by the time they got to his car.

After a perfunctory search, the soldiers found nothing suspicious in his vehicle and the incident was written off as a tragic accident. The following month, his family was given around £1,000 as a "humanitarian" payment, although the Ministry of Defence insists the gesture does not signify guilt.

The incident is among a series of cases compiled by Amnesty International as evidence of what it claims is the continuing "abuse" of civilians in Iraq, and the apparent failure of coalition forces to deal with them correctly.
(...)

S@deeQ.
02-05-04, 14:11
Geplaatst door lennart

Ik vind het overigens wel weer laf van bovenstaande prikkers dat ze weer eens oorlogsmisdadigers aan het verdedigen. Jammer hoor :jammer:

:fplet:

had je wat anders verwacht van die zionistische honden en amerikaanse slaven :vreemd:

ELKedeb
02-05-04, 14:24
W8.. dus als ik het goed begrijp zijn de foto's nep maar de soldaten zijn wel gearresteerd?

S@deeQ.
02-05-04, 14:34
Geplaatst door ELKedeb
W8.. dus als ik het goed begrijp zijn de foto's nep maar de soldaten zijn wel gearresteerd?

die zijn gearresteerd voor het verspreiden van nep-foto's :hihi:

Beëlzebub
02-05-04, 14:39
Voor de heren Echnaton en Rode Smurf:
Het is juist beter en veiliger voor de betrokkenen in Iraq om van de echtheid uit te gaan. Het betreft hier ernstige zaken die tot op de bodem uitgezocht moeten worden.
Overigens hoop ik niet dat wij Westerlingen zó zijn, dat we nooit aan 'onze' onfeilbaarheid behoeven te twijfelen.

echnaton
02-05-04, 16:57
Geplaatst door Beëlzebub
Voor de heren Echnaton en Rode Smurf:
Het is juist beter en veiliger voor de betrokkenen in Iraq om van de echtheid uit te gaan. Het betreft hier ernstige zaken die tot op de bodem uitgezocht moeten worden.
Overigens hoop ik niet dat wij Westerlingen zó zijn, dat we nooit aan 'onze' onfeilbaarheid behoeven te twijfelen.

In dat opzicht ben ik het met je eens. De onderste steen moet boven komen. Als mocht blijken dat de foto's echt zijn en dit soort zaken regelmatig voorkomen, moet niet geaarzeld worden morele consequenties te trekken.

Ik begrijp je laatste zin niet.

Beëlzebub
02-05-04, 19:23
Geplaatst door echnaton

Ik begrijp je laatste zin niet.

Ik bedoelde ermee, dat ik hoopte dat men in het Westen niet zou denken dat men onfeilbaar was, dus m.a.w. zonder fouten was, en dus nooit dergelijke misdaden zou begaan.
vr. gr. B.

Beëlzebub
02-05-04, 19:24
Geplaatst door echnaton

Ik begrijp je laatste zin niet.

Ik bedoelde ermee, dat ik hoopte dat men in het Westen niet zou denken dat men onfeilbaar was, dus m.a.w. zonder fouten was, en dus nooit dergelijke misdaden zou begaan.
vr. gr. B.

observer
02-05-04, 21:13
dat zullen ze ook en als er dingen zijn gebeurd die niet kunnen zullen de daders voor een rechtbank komen en als ze schuldig bevonden worden gestraft worden

zijn saddams beulen eigenlijk ooit aangeklaagd
of om er 1 bij te halen de daders van al die poltieke tegenstanders die verdwenen in marokko onder de vorige koning?

DEMOcraat
03-05-04, 02:11
Geplaatst door observer
dat zullen ze ook en als er dingen zijn gebeurd die niet kunnen zullen de daders voor een rechtbank komen en als ze schuldig bevonden worden gestraft worden

ik vind dat ze voor een iraakse rechtbank moeten voorkomen en volgens de iraakse wet moeten worden berecht wegens sodomie.

zijn saddams beulen eigenlijk ooit aangeklaagd
of om er 1 bij te halen de daders van al die poltieke tegenstanders die verdwenen in marokko onder de vorige koning?

wat wil je hiermee zeggen.ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen.

echnaton
03-05-04, 08:03
Geplaatst door Beëlzebub
Ik bedoelde ermee, dat ik hoopte dat men in het Westen niet zou denken dat men onfeilbaar was, dus m.a.w. zonder fouten was, en dus nooit dergelijke misdaden zou begaan.
vr. gr. B.

Wie in het westen zou dat kunnen denken? Zijn wij westerlingen beter dan anderen? Iedereen kan zien wat er in het verleden is gebeurd. Er is wel een belangrijk verschil met landen die anders georganiseerd zijn. In een open samenleving kunnen dergelijke zaken aan het licht komen en de daders vervolgens aangepakt.