PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse koning wil extremistische islam aanpakken



S@deeQ.
02-05-04, 14:08
Marokkaanse koning wil extremistische islam aanpakken 02-05-2004


Koning Mohammed VI van Marokko heeft zaterdag aangekondigd te gaan optreden tegen moskeeën die met extremistische prediking het terrorisme aanwakkeren. De opleiding van moslimgeestelijken en de supervisie over hun prediking worden herzien, kondigde hij aan.

In een toespraak voor landelijke en regionale raden die beginnende moslimgeestelijken moeten instrueren zei de koning dat hij Marokko wil beschermen tegen neigingen tot extremisme en terrorisme en het imago van de islam in ere wil herstellen door de religieuze leer in overeenstemming te brengen met de Marokkaanse wetgeving. Hij zei dat er bij het ministerie van islamitische zaken een speciaal orgaan komt dat scherper toezicht gaat houden op wat er in de moskeeën wordt gepredikt. Nu blijft volgens het ministerie 40 procent van de ongeveer 33.000 moskeeën buiten toezicht van de overheid.

Voor het eerst krijgen vrouwen een rol in religieuze zaken. Mohammed benoemde zaterdag één vrouw in de landelijke raad en 35 vrouwen in de regionale raden.

Na de aanslagen van 16 mei in Casablanca - vijf gelijktijdige aanslagen waarbij 45 mensen omkwamen, inclusief twaalf daders - heeft Marokko ongeveer 1.100 verdachten opgepakt. De Marokkaanse connectie bij de treinaanslagen in Madrid van 11 maart heeft de regering er kennelijk van overtuigd dat meer maatregelen nodig zijn om het extremisme uit te bannen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn drie mannen aangehouden die werden gezocht voor hun rol bij de aanslagen in Casablanca. Bij de inval in het huis in Casablanca waar de verdachten zich ophielden kwam het tot een schietpartij waarbij vier politieagenten en drie verdachten gewond raakten. Twee verdachten konden ontsnappen.

[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
nieuws.nl

Simon
02-05-04, 14:22
Als het nederlandse parlement hierom vraagt wordt direct over 'hetze' en 'anti-islamisme' gesproken. Maar vinden dat jullie nu ook als de Marokkaanse koning hierom vraagt? Hij gaat nog veel verder dan het nederlandse parlement door te stellen dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

Rode Smurf
02-05-04, 14:27
Geplaatst door Simon
Als het nederlandse parlement hierom vraagt wordt direct over 'hetze' en 'anti-islamisme' gesproken. Maar vinden dat jullie nu ook als de Marokkaanse koning hierom vraagt? Hij gaat nog veel verder dan het nederlandse parlement door te stellen dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

Tuurlijk niet! Allemaal selectieve verontwaardiging.

Er gaat geen dag voorbij of je hoort ze klagen over de Israelische apartheidsmuur. Maar over die muur in de Sahara hoor je nooit iemand.

Ze zijn te gefixeerd op het verdorven westen. Want leed aangedaan door niet moslims is natuurlijk erger dan leed aangedaan door medemoslims.

S@deeQ.
02-05-04, 14:29
Geplaatst door Rode Smurf
Tuurlijk niet! Allemaal selectieve verontwaardiging.

Er gaat geen dag voorbij of je hoort ze klagen over de Israelische apartheidsmuur. Maar over die muur in de Sahara hoor je nooit iemand.

Ze zijn te gefixeerd op het verdorven westen. Want leed aangedaan door niet moslims is natuurlijk erger dan leed aangedaan door medemoslims.

:stout: het is nog maar de vraag waar een zionistische hond zoals jij op gefixeerd is. :boeps:

S@deeQ.
02-05-04, 14:32
Geplaatst door Simon
Als het nederlandse parlement hierom vraagt wordt direct over 'hetze' en 'anti-islamisme' gesproken. Maar vinden dat jullie nu ook als de Marokkaanse koning hierom vraagt? Hij gaat nog veel verder dan het nederlandse parlement door te stellen dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

:jumping: marokkaanse wetgeving is een islamitische wetgeveing :ego:


dat de imams zich moeten houden aan de islamitische wetgeving is niets dan normaal dus :jumping:

Rode Smurf
02-05-04, 14:41
Geplaatst door S@deeQ.
:stout: het is nog maar de vraag waar een zionistische hond zoals jij op gefixeerd is. :boeps:

In het Israelische-Palestijnse conflict sta ik meestal aan de kant van de Palestijnen. Dus waarom jij het in je hoofd haalt dat ik een zionist ben snap ik niet.

Mischien moet je niet zoveel geiten neuken. Daar wordt je zacht in je hoofd van. :hihi:

Simon
02-05-04, 14:41
Geplaatst door S@deeQ.
:jumping: marokkaanse wetgeving is een islamitische wetgeveing :ego:


dat de imams zich moeten houden aan de islamitische wetgeving is niets dan normaal dus :jumping:

Nou als hij het een met het ander in overeenstemming moet brengen dan betekent dat toch wat anders dan jij hier beweert. Anders zou dat immers niet nodig zijn.

S@deeQ.
02-05-04, 14:47
Geplaatst door Simon
Nou als hij het een met het ander in overeenstemming moet brengen dan betekent dat toch wat anders dan jij hier beweert. Anders zou dat immers niet nodig zijn.

:auw2: Je hebt altijd een paar tussen die zich niet aan de wet houden ,daar wil ie wat aan doen :o

hij is niet voor niets Emir el moeminien :auw2:

S@deeQ.
02-05-04, 14:49
Geplaatst door Rode Smurf
In het Israelische-Palestijnse conflict sta ik meestal aan de kant van de Palestijnen. Dus waarom jij het in je hoofd haalt dat ik een zionist ben snap ik niet.

Mischien moet je niet zoveel geiten neuken. Daar wordt je zacht in je hoofd van. :hihi:

Ik ben geintegreerd in nederland, ik neuk nu alleen nog hondjes en smurfen :schrik:

Muslimaah
02-05-04, 14:51
Wie verdedigt er nu een dictatuur? Van een dictatuur verwacht je niet anders dat het zich wanstaltig gedraagt. Van landen die claimen baken van vrijheid te zijn, en dan dubieuze bezettingsmachten als Israël te steunen is een iets minder verwachtte patroon. Men spreekt haar dan aan op haar gronden die ze claimt te hebben.

Een koning die nimmer verkozen is bepaald hoe de wetgeving in elkaar moet steken.

Omdat het nu spreekt van 'extremistische islam', is er volop gejuich te horen vanuit andere hoeken. Dat is hypocriet.

Dat betekent in praktische zin dat islm partijen en belangengroepen in Marokko helemaal geen vrijheden meer krijgen. Dat betekent zoals er nu gebeurt in o.a. de stad van mijn ouders, dat mannen/vrouwen uit hun bed worden opgelicht om nooit meer terug te keren vanwege de lengte van hun baard en vanwege het spreken over onrecht dat in Marokko gebeurt.

Dus dat bovenste stukje propaganda dat een dictator als Mohammed VI bejubelt kan van mij de prullebak in. En kan op kotsneigingen rekenen als mensen dat toeklappen en juichen.

De Marokkaanse wetgeving zal niet worden toegepast noch is het ooit toegepast. Het probleem van Marokko is een volk dat moet leven met een corrupte elite ( nooit verkozen ) die zelfs de theorie die in de wet staan niet eens nakomt.

Het is alsof wanneer dictatoriale regime's die moslims even aanpakken dat ze ineens op goedkeuring kunnen rekenen. Raar echt raar!

Simon
02-05-04, 14:51
Geplaatst door S@deeQ.
:auw2: Je hebt altijd een paar tussen die zich niet aan de wet houden ,daar wil ie wat aan doen :o

hij is niet voor niets Emir el moeminieb :auw2:

Dat staat er helemaal niet. Er staat dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

Zwarte Schaap
02-05-04, 14:58
Geplaatst door Simon
Als het nederlandse parlement hierom vraagt wordt direct over 'hetze' en 'anti-islamisme' gesproken. Maar vinden dat jullie nu ook als de Marokkaanse koning hierom vraagt? Hij gaat nog veel verder dan het nederlandse parlement door te stellen dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

Ik snap niet dat jij de Marokkaanse koning wilt vergelijken met het Nederlandse parlement. Je maakt de standaard foute vergelijking door De Marokkaanse dictatuur/pre-democratische toestand te vergelijken met de Nederlandse parlementaire democratie.

Zwarte Schaap
02-05-04, 15:01
Geplaatst door Muslimaah
Wie verdedigt er nu een dictatuur? Van een dictatuur verwacht je niet anders dat het zich wanstaltig gedraagt. Van landen die claimen baken van vrijheid te zijn, en dan dubieuze bezettingsmachten als Israël te steunen is een iets minder verwachtte patroon. Men spreekt haar dan aan op haar gronden die ze claimt te hebben.

Een koning die nimmer verkozen is bepaald hoe de wetgeving in elkaar moet steken.

Omdat het nu spreekt van 'extremistische islam', is er volop gejuich te horen vanuit andere hoeken. Dat is hypocriet.

Dat betekent in praktische zin dat islm partijen en belangengroepen in Marokko helemaal geen vrijheden meer krijgen. Dat betekent zoals er nu gebeurt in o.a. de stad van mijn ouders, dat mannen/vrouwen uit hun bed worden opgelicht om nooit meer terug te keren vanwege de lengte van hun baard en vanwege het spreken over onrecht dat in Marokko gebeurt.

Dus dat bovenste stukje propaganda dat een dictator als Mohammed V bejubelt kan van mij de prullebak in. En kan op kotsneigingen rekenen als mensen dat toeklappen en juichen.

De Marokkaanse wetgeving zal niet worden toegepast noch is het ooit toegepast. Het probleem van Marokko is een volk dat moet leven met een corrupte elite ( nooit verkozen ) die zelfs de theorie die in de wet staan niet eens nakomt.

Het is alsof wanneer dictatoriale regime's die moslims even aanpakken dat ze ineens op goedkeuring kunnen rekenen. Raar echt raar!

:fpetaf:

said2
02-05-04, 15:13
Geplaatst door S@deeQ.
Marokkaanse koning wil extremistische islam aanpakken 02-05-2004


Koning Mohammed VI van Marokko heeft zaterdag aangekondigd te gaan optreden tegen moskeeën die met extremistische prediking het terrorisme aanwakkeren. De opleiding van moslimgeestelijken en de supervisie over hun prediking worden herzien, kondigde hij aan.

In een toespraak voor landelijke en regionale raden die beginnende moslimgeestelijken moeten instrueren zei de koning dat hij Marokko wil beschermen tegen neigingen tot extremisme en terrorisme en het imago van de islam in ere wil herstellen door de religieuze leer in overeenstemming te brengen met de Marokkaanse wetgeving. Hij zei dat er bij het ministerie van islamitische zaken een speciaal orgaan komt dat scherper toezicht gaat houden op wat er in de moskeeën wordt gepredikt. Nu blijft volgens het ministerie 40 procent van de ongeveer 33.000 moskeeën buiten toezicht van de overheid.

Voor het eerst krijgen vrouwen een rol in religieuze zaken. Mohammed benoemde zaterdag één vrouw in de landelijke raad en 35 vrouwen in de regionale raden.

Na de aanslagen van 16 mei in Casablanca - vijf gelijktijdige aanslagen waarbij 45 mensen omkwamen, inclusief twaalf daders - heeft Marokko ongeveer 1.100 verdachten opgepakt. De Marokkaanse connectie bij de treinaanslagen in Madrid van 11 maart heeft de regering er kennelijk van overtuigd dat meer maatregelen nodig zijn om het extremisme uit te bannen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn drie mannen aangehouden die werden gezocht voor hun rol bij de aanslagen in Casablanca. Bij de inval in het huis in Casablanca waar de verdachten zich ophielden kwam het tot een schietpartij waarbij vier politieagenten en drie verdachten gewond raakten. Twee verdachten konden ontsnappen.

[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
nieuws.nl goed idee ,alleen hij moet bij zeg zelf begingen ,en niet te vergeten zijn aanhang :stout:

Simon
02-05-04, 15:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap niet dat jij de Marokkaanse koning wilt vergelijken met het Nederlandse parlement. Je maakt de standaard foute vergelijking door De Marokkaanse dictatuur/pre-democratische toestand te vergelijken met de Nederlandse parlementaire democratie.

Ik stelde vooral een vraag: n.l. of jullie dit nu ook zien als anti-islamisme en een hetze tegen de Islam van de Marokkaanse koning omdat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de marokkaanse wetgeving. Immers wat hij wil en wat het nederlandse parlement wil daar zit niet eens zo'n groot verschil tussen. De koning gaat alleen wat verder.

mark61
02-05-04, 15:56
Geplaatst door Muslimaah
Het is alsof wanneer dictatoriale regime's die moslims even aanpakken dat ze ineens op goedkeuring kunnen rekenen. Raar echt raar!

Het is niet alsof, het is echt zo. Zie FLN > FIS.

tis Med VI, merci

Muslimaah
02-05-04, 16:34
Geplaatst door mark61
Het is niet alsof, het is echt zo. Zie FLN > FIS.

tis Med VI, merci

Vind je het terecht? Dat Algerije de verkiezingsuitslagen toenertijd heeft gesaboteerd en de partij heeft verboden. Ik weet nog dat ik een verslag schreef over hetgeen was gebeurt in Algerije, aan slachtingen. En dat ik net iets afweek van wat er toen in de media aan opinies werd geventileerd. Ik kreeg dan ook een 5 :D.

Ik lees namelijk geen goede bedoelingen van Mohammed VI wanneer hij terminologie gebruikt als 'extremistische Islam'. Ik lees eerder dat hij van plan is nu het klimaat er is ( de algehele oorlog tegen het terrorisme) die mensen of groepen aan te pakken die gevaarlijk zijn, in de zin dat ze structurele misdragingen van dit dictatoriale regime aan het licht brengen. Of die mensen die deelnemen aan het huidige electorale systeem ( hoewel het aan alle kanten rammelt) met een partij dat een islamitische signatuur draagt en kunnen rekenen op veel steun van het volk.

Zoals al meteen duidelijk werd na de aanslag in Casablanca. Toen er restricties kwamen op partijen die geen so called wahhabistische/salafistische groeperingen zijn ( en zelfs met hen op ideologische gronden in de clinch liggen of in debat).

Wahhibisten en salafisten hanteren misschien een letterlijke begrip van religieuze teksten, maar zijn echt niet de mensen die geweld prediken. En soms plaatsen ze mensen die zich met geweld tegen dictatorieele regime's willen keren juist buiten ( heeft zelfs te maken met het lett. begrip van teksten of nauwe banden met het regime zoals in saoedie arabie).

Het zijn etiketten die worden gebruikt om de werkelijke redenen te verbergen en te verdoezelen.

Hoe kunnen terroristische regime's terrorisme gaan bestrijden als ze het zelf plegen.


ps: Ben ik slachtoffer van je spellchecking?

mark61
02-05-04, 16:39
Geplaatst door Muslimaah
Vind je het terecht? (...)

ps: Ben ik slachtoffer van je spellchecking?

Who ho! Hoe kan je denken dat ik dat terecht vind? Ik zeg juist: laat dat 'alsof' maar weg, want dat is de redenering ja. En natuurlijk is het een mooie smoes om elke kritiek de kop in te drukken, pfff, vertel mij wat. Mijn interne spelchecker checkt altijd. Dag en nacht. Excuus.

850
02-05-04, 17:24
Geplaatst door Simon
Als het nederlandse parlement hierom vraagt wordt direct over 'hetze' en 'anti-islamisme' gesproken. Maar vinden dat jullie nu ook als de Marokkaanse koning hierom vraagt? Hij gaat nog veel verder dan het nederlandse parlement door te stellen dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

Ik snap niet goed waarom je deze vraag stelt........de 2 landen kun je niet met elkaar vergelijken.

Waarschijnlijk staat koning 1 oog onder fikse druk van buitenaf en daar hij, zoals Sadeeq al schreef, Emir al-Mu'mineen is kan hij ook zonder al teveel tegenstand dit soort besluitvormingen erdoor voeren.

mobo
02-05-04, 18:19
Geplaatst door Muslimaah
Wie verdedigt er nu een dictatuur? Van een dictatuur verwacht je niet anders dat het zich wanstaltig gedraagt. Van landen die claimen baken van vrijheid te zijn, en dan dubieuze bezettingsmachten als Israël te steunen is een iets minder verwachtte patroon. Men spreekt haar dan aan op haar gronden die ze claimt te hebben.

Een koning die nimmer verkozen is bepaald hoe de wetgeving in elkaar moet steken.

Omdat het nu spreekt van 'extremistische islam', is er volop gejuich te horen vanuit andere hoeken. Dat is hypocriet.

Dat betekent in praktische zin dat islm partijen en belangengroepen in Marokko helemaal geen vrijheden meer krijgen. Dat betekent zoals er nu gebeurt in o.a. de stad van mijn ouders, dat mannen/vrouwen uit hun bed worden opgelicht om nooit meer terug te keren vanwege de lengte van hun baard en vanwege het spreken over onrecht dat in Marokko gebeurt.

Dus dat bovenste stukje propaganda dat een dictator als Mohammed VI bejubelt kan van mij de prullebak in. En kan op kotsneigingen rekenen als mensen dat toeklappen en juichen.

De Marokkaanse wetgeving zal niet worden toegepast noch is het ooit toegepast. Het probleem van Marokko is een volk dat moet leven met een corrupte elite ( nooit verkozen ) die zelfs de theorie die in de wet staan niet eens nakomt.

Het is alsof wanneer dictatoriale regime's die moslims even aanpakken dat ze ineens op goedkeuring kunnen rekenen. Raar echt raar!


Elhamdoelilah dat iemand toch de waarheid zegt. ik ben het volledig met je eens, Koning van marokko is een dictator en heel zijn regering Moge Allah swt hen vervloeken Incha'Allah. Er zijn afgelopen week nog eens meer dan 90 doden gevallen in RIf door Aardbeving en hebben er niet over gesproken zelfs in de media, Dat regime dat de islam beter kent dan zijn volk, dan zullen ze nog veel moeten werken aan hun imaan incha'Allah. Moge Allah swt jullie (regime marokko) tot het Rechte pad leiden incha'Allah en behandel uw volk goed en onderdruk ze niet, want Allah swt Kijkt naar Jullie en Verbeter jullie want wie weet sterf je straks wa salaamoe alajkoem wr wb iedereen

Fitrah
02-05-04, 18:36
Marokkaanse regering is geen haartje beter dan nederlandse regering...
Misschien is Marokko iets erger dan Nederland...Zij zijn daar islamitische wetten aan het veranderen en zien bijna iedereen met een lange baard als terrorist...Voor sommige maken ze het echt moeilijk....
Schandalig!!!

Muslimaah
02-05-04, 18:50
Geplaatst door Fitrah
Marokkaanse regering is geen haartje beter dan nederlandse regering...
Misschien is Marokko iets erger dan Nederland...Zij zijn daar islamitische wetten aan het veranderen en zien bijna iedereen met een lange baard als terrorist...Voor sommige maken ze het echt moeilijk....
Schandalig!!!

Ik vind de Nederlandse regering anders behoorlijk beter dan de Marokkaanse dictatuur hóór. Heb het ook niet zo met de verrechtsing in NL maar toch als geheel had en heeft de NLs regering , het systeem veel meer van de Islamitische normen en waarden ( zoals o.a het sociale vangnet e.d.) die ik deel en van ben overtuigd.

862959
02-05-04, 21:41
muslimaah, je hebt gelijk.

Ooit ging er een wetenschapper naar het westen voor een studiereis. na een paar maanden keerde hij terug naar de "Islamitische landen" waar hij vandaan kwam. Op de vraag wat hij ervaren had antwoordde hij als volgt:

In het westen zag ik de Islam zonder moslims en hier zie ik moslims zonder Islam. Ik denk dat dat genoeg zegt.

Wat hebben we nou in Marokko? Op het moment dat je de boot uitstapt krijgen de douaniers tranen in hun ogen van blijdschap. Niet omdat ze ons zo lang niet hebben gezien maar omdat ze het bedrag in smeergeld al aan het uitrekenen zijn.

Het hele systeem in Marokko is door en door corrupt. Ga je een huis kopen pas op!!!! Kom je, moge Allah het verhoede, terecht in een rechtbank, houdt dan maar een grote zak geld klaar want recht is te koop.

Weet je, bij het aantreden van Mohammed VI had ik enorme hoop dat het beter zou worden maar als ik de ontwikkelingen van de laatste tijd zie begin ik toch te twijfelen. Ik heb het dan niet alleen over het moslimextremisme maar gewoon over de hele situatie in Marokko op sociaal, politiek en religieus gebied.

Ik weet het niet maar ik heb al een hele tijd het gevoel dat het op een gegeven moment te veel wordt.................

862959
02-05-04, 21:42
muslimaah, je hebt gelijk.

Ooit ging er een wetenschapper naar het westen voor een studiereis. na een paar maanden keerde hij terug naar de "Islamitische landen" waar hij vandaan kwam. Op de vraag wat hij ervaren had antwoordde hij als volgt:

In het westen zag ik de Islam zonder moslims en hier zie ik moslims zonder Islam. Ik denk dat dat genoeg zegt.

Wat hebben we nou in Marokko? Op het moment dat je de boot uitstapt krijgen de douaniers tranen in hun ogen van blijdschap. Niet omdat ze ons zo lang niet hebben gezien maar omdat ze het bedrag in smeergeld al aan het uitrekenen zijn.

Het hele systeem in Marokko is door en door corrupt. Ga je een huis kopen pas op!!!! Kom je, moge Allah het verhoede, terecht in een rechtbank, houdt dan maar een grote zak geld klaar want recht is te koop.

Weet je, bij het aantreden van Mohammed VI had ik enorme hoop dat het beter zou worden maar als ik de ontwikkelingen van de laatste tijd zie begin ik toch te twijfelen. Ik heb het dan niet alleen over het moslimextremisme maar gewoon over de hele situatie in Marokko op sociaal, politiek en religieus gebied.

DEMOcraat
03-05-04, 01:53
Geplaatst door S@deeQ.
Marokkaanse koning wil extremistische islam aanpakken 02-05-2004


Koning Mohammed VI van Marokko heeft zaterdag aangekondigd te gaan optreden tegen moskeeën die met extremistische prediking het terrorisme aanwakkeren. De opleiding van moslimgeestelijken en de supervisie over hun prediking worden herzien, kondigde hij aan.

In een toespraak voor landelijke en regionale raden die beginnende moslimgeestelijken moeten instrueren zei de koning dat hij Marokko wil beschermen tegen neigingen tot extremisme en terrorisme en het imago van de islam in ere wil herstellen door de religieuze leer in overeenstemming te brengen met de Marokkaanse wetgeving. Hij zei dat er bij het ministerie van islamitische zaken een speciaal orgaan komt dat scherper toezicht gaat houden op wat er in de moskeeën wordt gepredikt. Nu blijft volgens het ministerie 40 procent van de ongeveer 33.000 moskeeën buiten toezicht van de overheid.

Voor het eerst krijgen vrouwen een rol in religieuze zaken. Mohammed benoemde zaterdag één vrouw in de landelijke raad en 35 vrouwen in de regionale raden.

Na de aanslagen van 16 mei in Casablanca - vijf gelijktijdige aanslagen waarbij 45 mensen omkwamen, inclusief twaalf daders - heeft Marokko ongeveer 1.100 verdachten opgepakt. De Marokkaanse connectie bij de treinaanslagen in Madrid van 11 maart heeft de regering er kennelijk van overtuigd dat meer maatregelen nodig zijn om het extremisme uit te bannen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn drie mannen aangehouden die werden gezocht voor hun rol bij de aanslagen in Casablanca. Bij de inval in het huis in Casablanca waar de verdachten zich ophielden kwam het tot een schietpartij waarbij vier politieagenten en drie verdachten gewond raakten. Twee verdachten konden ontsnappen.

[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
nieuws.nl

verandering??
ik denk dat de koning aan het veranderen is in de richting van zijn vader.die azoulay heeft het voor elkaar om de westerse aanpak van moslimextremisme een marokkaanse etiket te geven,in plaats van corruptie te bestrijden en werk voor de bevolking wil hij de moskeeen aanpaken wat nog meer geld kost.

DEMOcraat
03-05-04, 01:58
Geplaatst door mobo
Elhamdoelilah dat iemand toch de waarheid zegt. ik ben het volledig met je eens, Koning van marokko is een dictator en heel zijn regering Moge Allah swt hen vervloeken Incha'Allah. Er zijn afgelopen week nog eens meer dan 90 doden gevallen in RIf door Aardbeving en hebben er niet over gesproken zelfs in de media, Dat regime dat de islam beter kent dan zijn volk, dan zullen ze nog veel moeten werken aan hun imaan incha'Allah. Moge Allah swt jullie (regime marokko) tot het Rechte pad leiden incha'Allah en behandel uw volk goed en onderdruk ze niet, want Allah swt Kijkt naar Jullie en Verbeter jullie want wie weet sterf je straks wa salaamoe alajkoem wr wb iedereen

en hij noemt zich nog AMIR EL MOUMINIEN..ik denk eerder AMIR DER NICHTEN..

NIS
03-05-04, 13:09
De koning van Marokko is de beste regeringsleider van alle Arabische landen. Al die krekels hier, die zogenaamd achtergesteld worden (zoals de RIFFIE iedere keer trachten te verkondigen) moeten eens van hun luie reet komen.

M VI doet het heel goed en brengt Marokko hopelijk naar ongekende hoogte. Economisch en sociaal! Leve onze koning! :duim:

DEMOcraat
03-05-04, 13:36
Geplaatst door NIS
De koning van Marokko is de beste regeringsleider van alle Arabische landen. Al die krekels hier, die zogenaamd achtergesteld worden (zoals de RIFFIE iedere keer trachten te verkondigen) moeten eens van hun luie reet komen.

M VI doet het heel goed en brengt Marokko hopelijk naar ongekende hoogte. Economisch en sociaal! Leve onze koning! :duim:

ja groot gelijk joh de beste dictatuur onder de arabische leiders.een wolf in schaaps kleeren. :zweep:

wat weet je over de rif gebergte ben je weleens geweest aan die opmerking van je kan ik alleen maar zeggen dat je van de AMICALES bent.op het economische gebied doet ie het heel goed voor zijn familie en zijn naasten denk maar aan de beurs waarvan 60% van de aandelen hun bezit zijn en de rest in buitenlandse handen.

rafiq
03-05-04, 13:56
De koning van Marokko is juist gediend van corruptie. Maar als je je koest houdt biedt het systeem veiligheid en een onafhankelijke rechtspraak. Van verzet - zoals in de jaren 60/70 - is dan ook geen sprake.

De Marokkanen en eigenlijk alle arabieren zijn niet opgevoed in het assertief zijn. Vriend Nis met zijn inzending helemaal niet. Is waarschijnlijk Hassan 2 als een soort Godfather blijven zien. Jammer.

Hassan 2 en Franco( die ouwe knaap wijlen uit Spanje) zijn aan elkaar gewaagd.

Alleen Franco heeft zijn volk opgevoed . Marokko is intern zeer verdeeld en zeer corrupt wat pijnlijk werdt bevestigd door de laatste aanbeving.

Totaal geen moraal.

Als de corruptie weggaat dan heeft de koning ook zijn langste tijd gehad .

Ik verbaas me altijd over de inzendingen van "patriotten" die blind achter de koning staan. Iets dergelijks geldt ook voor oorlogs- en grof geweldfilms, die hun populariteit uitsluitend te danken hebben aan het gebrek aan ervaring van de liefhebbers.

De koning is een dictator. Punt uit. 1100 mensen opgepakt. Schande. Marokko wordt gerund door een bende die het land willen omploegen tot een toeristisch resort.
Consequent handelen is de eerste voorwaarde voor de integriteit.

"broederschap" en dieper inzicht brengen geen zoden aan de dijk als ze niet gepaard gaan met een politiek die streeft naar een samenleving waarin het gelijkheidsprincipe en mensenrechten de basis zijn, zonder onderscheids des persoons.

In Marokko heeft de koning de macht, bepalen de politiek of verschuilen zich in mafia-achtige netwerken. De Marokkanen zelf( uitzonderingen daargelaten) heeft echter dezelfde eigenschappen als hun leiders . Als zij door een revolutie de macht veroveren veranderen de nieuwe leiders dikwijls in dezelfde potentaten als hun voorgangers. Macht is niet corrupt, de mens is corrupt als zijn omgeving hem de mogelijkheden biedt.

Daarom zijn de moslims lees Islamisten het alternatief.

Wil men het geweld dat men afkeurt, op persoonlijk zowel als wereldvlak het hoofd bieden dan dient men consequent te handelen naar de letter van de Kiteb en de Soenna.

Weinig politici doen dat uit eigenbelang of kortzichtig staatsbelang. Het is de taak van ieder van ons, bewuste burgers met gezond verstand, om de politici op hun handelen te wijzen en desnoods te veroordelen.

Rabi'ah.
03-05-04, 17:49
Geplaatst door Simon
Als het nederlandse parlement hierom vraagt wordt direct over 'hetze' en 'anti-islamisme' gesproken. Maar vinden dat jullie nu ook als de Marokkaanse koning hierom vraagt? Hij gaat nog veel verder dan het nederlandse parlement door te stellen dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

Dat de Marokkaanse koning hierom "vraagt", verbaast me niks; hij is niet voor niets een dictator die met de hulp van het Westen zijn eigen volk op een barbaarse manier onderdrukt.

Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
03-05-04, 17:53
Geplaatst door NIS
De koning van Marokko is de beste regeringsleider van alle Arabische landen.

In het land der blinden is éénoog koning. :moe:

mark61
03-05-04, 18:06
Ik denk dat iedereen hier de macht van een koning, en Med VI in het bijzonder, schromelijk overschat c.q. nogal een primitief beeld heeft van koningschap en politiek. Elke koning in heden en verleden moet manoeuvreren in een mijnenveld, en zorgvuldig de verschillende machtsgroepen in evenwicht houden. Zo zijn er in Marokko het conservatieve religieuze establishment en het leger. En er zijn er vast nog meer. Een koning die wild ertegenaan gaat, in welke richting dan ook, wordt gezwind afgezet. Meer dan marginale veranderingen kan zo iemand niet tot stand brengen. Als hij de banden met het westen zou verbreken en naar de radicale islam luisteren, zou Marokko straatarm worden. Als hij radicale moderniseringen zou doorvoeren, zouden de religieuzen een opstand organiseren. Ik denk dat hij onder de omstandigheden zijn best doet. Maar misschien is dat niet goed genoeg.

850
03-05-04, 18:20
Geplaatst door mark61
Ik denk dat iedereen hier de macht van een koning, en Med VI in het bijzonder, schromelijk overschat c.q. nogal een primitief beeld heeft van koningschap en politiek. Elke koning in heden en verleden moet manoeuvreren in een mijnenveld, en zorgvuldig de verschillende machtsgroepen in evenwicht houden. Zo zijn er in Marokko het conservatieve religieuze establishment en het leger. En er zijn er vast nog meer. Een koning die wild ertegenaan gaat, in welke richting dan ook, wordt gezwind afgezet.

I beg to differ.
Hij heeft, net zoals zn vader dat had, de absolute macht in Marokko. En don't forget dat hij de naast het koningschap ook nog eens Emir al-Mu'mineen is ( spiritueel leider) wat hem extra macht geeft omtrent de islam.

850
03-05-04, 18:24
Geplaatst door NIS
De koning van Marokko is de beste regeringsleider van alle Arabische landen.

Duh!

Qathafi doet het anders n stuk beter als leider van n arabisch land.
Kan koning 1 oog nog n puntje aan zuigen

Muslimaah
03-05-04, 18:34
Geplaatst door mark61
Ik denk dat iedereen hier de macht van een koning, en Med VI in het bijzonder, schromelijk overschat c.q. nogal een primitief beeld heeft van koningschap en politiek. Elke koning in heden en verleden moet manoeuvreren in een mijnenveld, en zorgvuldig de verschillende machtsgroepen in evenwicht houden. Zo zijn er in Marokko het conservatieve religieuze establishment en het leger. En er zijn er vast nog meer. Een koning die wild ertegenaan gaat, in welke richting dan ook, wordt gezwind afgezet. Meer dan marginale veranderingen kan zo iemand niet tot stand brengen. Als hij de banden met het westen zou verbreken en naar de radicale islam luisteren, zou Marokko straatarm worden. Als hij radicale moderniseringen zou doorvoeren, zouden de religieuzen een opstand organiseren. Ik denk dat hij onder de omstandigheden zijn best doet. Maar misschien is dat niet goed genoeg.



Zolang je in Marokko gezellig meedoet aan oppervlakkige dingen, en geen constructieve veranderingen ambieert kun je inderdaad vrijelijk leven. Sommon bokmon 3omyon: Doof, stom en blind zijn helpt inderdaad.


Op wie doel je dan met het 'conversatieve' religieuze establishment?

Ik denk niet dat religieuze groeperingen banden met het Westen of buitenlandse mogendheden zouden verbreken behalve als er sprake is van buitenlands politiek als die nu van de USA, die in hun ogen verderfelijk is.

Als er in Marokko iets gedaan zou worden alleen al aan de infrastructuur, dan zou er vollop werkgelegenheid zijn, lees een volwaardige economie onstaan. Dan vraag je je dus af, of die buitenlandse betrekkingen, ter eigen verrijking zijn of ter verrijking van die buitenlandse mogendheden/ondernemingen zelf. Zulke betrekkingen zijn er niet ter gedachtenis van Moeder Theresa. Een economie op een zeer laag pitje waarbij 2 groepen behalve de mensen die er zelf wonen aan zakkenvullerij kunnen doen. En zo blijft de zoveelste derde wereldland tussen twee vuren in gemangeld.


Ik denk dat Mootje-VI itt zijn vader Hassen 2 slechts aan oppervlakkige imago verandering heeft gedaan. En zichzelf een meer westerse maatpak heeft aangemeten. De essentie is er nog steeds.

Muslimaah
03-05-04, 18:39
Geplaatst door 850
I beg to differ.
Hij heeft, net zoals zn vader dat had, de absolute macht in Marokko. En don't forget dat hij de naast het koningschap ook nog eens Emir al-Mu'mineen is ( spiritueel leider) wat hem extra macht geeft omtrent de islam.

Behalve wat religieus getinte marionetten die af en toe het toneel op mogen heeft hij islamitisch gezien niets te brokkelen. Staatsrechtelijk wel door overal preken te censureren en dergelijke. Maar dat is invloed met het mes op de keel. Geen fans hoor.

Zulke despoten houden nu eenmaal van titels die ze niet waardig zijn.

Qwertyno
03-05-04, 18:39
Geplaatst door Simon
Als het nederlandse parlement hierom vraagt wordt direct over 'hetze' en 'anti-islamisme' gesproken. Maar vinden dat jullie nu ook als de Marokkaanse koning hierom vraagt? Hij gaat nog veel verder dan het nederlandse parlement door te stellen dat hij de religieuze leer in overeenstemming wil brengen met de Marokkaanse wetgeving.

Hij zal alles doen om zijn macht te behouden in marokko.
En zal ook alles doen om zijn steun vanuit het westen te behouden.

mark61
03-05-04, 18:55
Geplaatst door 850
I beg to differ.
Hij heeft, net zoals zn vader dat had, de absolute macht in Marokko. En don't forget dat hij de naast het koningschap ook nog eens Emir al-Mu'mineen is ( spiritueel leider) wat hem extra macht geeft omtrent de islam.

Nah absoluut...zo lijkt dat misschien. Zo'n titel is mooi, de vraag is wat je daar in de praktijk mee kan. Zijn mu'minin in NL hebben alvast schijt aan hem.

mark61
03-05-04, 19:03
Geplaatst door Muslimaah
Zolang je in Marokko gezellig meedoet aan oppervlakkige dingen, en geen constructieve veranderingen ambieert kun je inderdaad vrijelijk leven. Sommon bokmon 3omyon: Doof, stom en blind zijn helpt inderdaad.

Hoezo inderdaad? Suggereer ik dat je vrijelijk kunt leven? Ik zou niet durven.


Op wie doel je dan met het 'conversatieve' religieuze establishment?

Op degenen die als het gaat om de positie van vrouwen in een handomdraai honderdduizenden demonstranten op straat weten te krijgen. Stel je voor dat MVI echt aan hun privileges zou tornen.


Ik denk niet dat religieuze groeperingen banden met het Westen of buitenlandse mogendheden zouden verbreken behalve als er sprake is van buitenlands politiek als die nu van de USA, die in hun ogen verderfelijk is.

Precies. En dat kost (makkelijk verdiend) geld.


Als er in Marokko iets gedaan zou worden alleen al aan de infrastructuur, dan zou er vollop werkgelegenheid zijn, (...)De essentie is er nog steeds.

Benk allemaal met je eens. Maar zeg ik ergens dat het niet zo is dan? Ik wilde alleen maar zeggen dat MoVI er niet zo veel aan kan doen, ten goede of ten kwade. Dat staat de elite niet toe.

Muslimaah
03-05-04, 19:09
Geplaatst door 850
Duh!

Qathafi doet het anders n stuk beter als leider van n arabisch land.
Kan koning 1 oog nog n puntje aan zuigen

Waarom is het goed als een (dictator) leider danst naar de pijpen van een machtig land? Hij is in dat opzicht de zoveelste die overstag gaat. Namelijk een leider die zijn eigen belangen en die van anderen buiten zijn eigen volk bevredigt.

Volgens mij wil het libische volk een onafhankelijke leider dan één die de ene keer als clown paradeert op de libische staatstv ( als je een keer echt goed wil lachen :D) of hielen likt van landen overzees, daar in dat uithoekje van europa.

Iemand die nee zegt tegen verkeerd buitenlands beleid ( en zich daar niet voor laat lenen) en ja tegen een vrije ( wereld) economie stelsel waarin niet alleen de rijke landen qua belangen goed zitten, maar waarin mensenrechten en arbeidsrechten voor alles gewaarborgd zijn.

Muslimaah
03-05-04, 19:27
Geplaatst door mark61
Hoezo inderdaad? Suggereer ik dat je vrijelijk kunt leven? Ik zou niet durven.



Op degenen die als het gaat om de positie van vrouwen in een handomdraai honderdduizenden demonstranten op straat weten te krijgen. Stel je voor dat MVI echt aan hun privileges zou tornen.




Foutje, sorrie.

Betreft situatie van vrouwen. Het probleem ligt bij de uitvoering en implementaties van wetten en de afwezigheid van onafhankelijke rechters. Dan kun je schijnhervormingen invoeren maar dan los je de kern denk ik niet op. En dat is de besturing, de uitvoerende macht.

Wat btrft de buitenlandse betrekkingen, komt het eigenlijk neer op de keus tussen een economische malaise waarin die elite en die betrekkingen er op vooruitgaan tot in den lengte der dagen of een 'straatarme' Marokko met mensen die vanwege principiele redenen niet aan die zakkenvullerij willen doen ? Hmm..ik weet niet of dat per definitie zo zou kunnen zijn.

850
03-05-04, 19:46
[QUOTE]Geplaatst door Muslimaah
Waarom is het goed als een (dictator) leider danst naar de pijpen van een machtig land? Hij is in dat opzicht de zoveelste die overstag gaat. Namelijk een leider die zijn eigen belangen en die van anderen buiten zijn eigen volk bevredigt.

Libya wordt al jaaaren geboycot en het is niet verkeerd wanneer Qathafi daar onderuit probeert te komen door samen te werken met het westen. Uiteindelijk is het de bevolking die daar de vruchten van zal plukken. Zij zijn het die namelijk getroffen worden door de boycot.

Volgens mij wil het libische volk een onafhankelijke leider dan één die de ene keer als clown paradeert op de libische staatstv ( als je een keer echt goed wil lachen :D) of hielen likt van landen overzees, daar in dat uithoekje van europa.

Dat betwijfel ik. Over het algemeen is Qathafi n geliefde leider in Libya. Met name de oudere generatie is Qathafi dankbaar voor de welvaart die hij gebracht heeft in het land. En het is niet bepaald hielen likken wat ie doet maar eerder onder de wurggreep vandaan zien te komen. Een boycot van 15 jaar gaat n land niet in de kouwe kleren zitten. En nogmaals, het zal de bevolking van Libya zijn die baat heeft bij dit "hielen likken".

850
03-05-04, 19:52
Geplaatst door mark61
Nah absoluut...zo lijkt dat misschien. Zo'n titel is mooi, de vraag is wat je daar in de praktijk mee kan. Zijn mu'minin in NL hebben alvast schijt aan hem.

Nope. De koning heeft de absolute macht in t land. Er is niemand die boven m staat.
En die mooie ere titel van spiritueel leider heeft zn vader al eens het leven gered bij n coup.

mark61
03-05-04, 21:35
Geplaatst door Muslimaah
Foutje, sorrie.

Ies goed.


Betreft situatie van vrouwen. Het probleem ligt bij de uitvoering en implementaties van wetten en de afwezigheid van onafhankelijke rechters. Dan kun je schijnhervormingen invoeren maar dan los je de kern denk ik niet op. En dat is de besturing, de uitvoerende macht.

Dat denk ik ook.


Wat btrft de buitenlandse betrekkingen, (...) Hmm..ik weet niet of dat per definitie zo zou kunnen zijn.

Vaak wel, ben ik bang. Maar niet altijd. Anyway, je begrijpt wat ik bedoel.

mobo
04-05-04, 17:43
Geplaatst door NIS
De koning van Marokko is de beste regeringsleider van alle Arabische landen. Al die krekels hier, die zogenaamd achtergesteld worden (zoals de RIFFIE iedere keer trachten te verkondigen) moeten eens van hun luie reet komen.

M VI doet het heel goed en brengt Marokko hopelijk naar ongekende hoogte. Economisch en sociaal! Leve onze koning! :duim:

Wellah je moest uw schamen om te weweren dat hij de beste regeringsleider. Moge Allah hem vervloeken incha'Allah. Zeg me wat hij voor uw land heeft gedaan. Wist je wat voor grote verantwoordelijkheden een koning heeft. Wist je dat ELKE mens ZIJN HAQ zal eisen op De Dag des oordeels. Wist je dat Marokko geregeerd word door JODEN.
Wist je dat gelovige Moslims onderdrukt worden daar en de Corrupten worden beschermd. Wist je dat er dagelijks Doden (lijken) worden gevist in de Gibraltar. Als je dat allemaal wist, dan geef ik je enkel deze vb Hoe kunnen moslims buigen (roekoeh) voor een Koning? ik dacht dat we ENKEL en ALLEEN voor Allah swt moesten buigen, maar in een dictatuur doet men alles, want de machthebber is God volgens hen, omdat hij hen alles geeft. Moge Allah jullie vervloeken Moenafiqien.
En die moslims hier in Europa die nog durven beweren dat marokko democratie is of hun leider goed is, die zijn even schijnheilig als de meesten van marokko.
Walakien ik wil dit nog zeggen tegen die mensen die daar onderdrukt worden in marokko en vooral die van rif, Moge Allah swt jullie sabr geven incha'Allah en denk niet dat Allah hen ongestraft zal laten, hun dag komt wel incha'Allah en zul je uw recht komen eisen. Beslama

TFOE
04-05-04, 17:56
Geplaatst door mobo
Wist je dat Marokko geregeerd word door JODEN.


:moe: Nee dat wist ik niet.