PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabische wereld woedend over 'zogenaamde bevrijders'



Zwarte Schaap
03-05-04, 12:07
Maandag 3 Mei 2004

Arabische wereld woedend over 'zogenaamde bevrijders'

Bagdad - In de Arabische wereld is woedend en vol afschuw gereageerd op de berichten over vernedering en mishandeling van Iraakse gevangenen door leden van de Amerikaanse en Britse strijdkrachten. De foto's daarover zijn niet in de Iraakse kranten verschenen, maar de meeste Irakezen hebben ze toch gezien op de televisiezenders Al-Jazeera en Al-Arabiya. ,,Nu we dat gezien hebben zullen alle Irakezen de Amerikanen aanvallen,'' zei Abdullah Mohammed, een 55-jarige straatverkoper in Bagdad.

Het Genootschap van Moslimgeleerden, vorig jaar opgezet om de soennitische gemeenschap te vertegenwoordigen, riep internationale mensenrechtenorganisaties gisteren op een 'neutraal, onafhankelijk en open' onderzoek uit te voeren en de door Amerikaanse en Britse soldaten begane wandaden te beschouwen als oorlogsmisdaden.

Leden van de Iraakse bestuursraad hadden zaterdag al aangedrongen op een onderzoek door de raad. ,,In de tijd van Saddam verwierpen wij zulke daden en na de bevrijding verwerpen wij ze nog steeds,'' zei raadslid Sondul Chapouk. De Iraakse minister van Binnenlandse Zaken, Samir Shaker Mahmoud al-Sumeidi, zei dat de onthullingen de noodzaak aantonen dat de Irakezen worden betrokken bij het beheer van alle gevangenissen in het land, zeker na de soevereiniteitsoverdracht op 30 juni.

Het Genootschap van Moslimgeleerden laakte opmerkingen van de Amerikaanse president George Bush en de Britse premier Tony Blair als zouden de beweerde mishandeling beperkt zijn gebleven tot een handvol soldaten. Volgens het genootschap blijft het misbruik niet beperkt tot Abu Ghraib, maar gebeurt het in detentiecentra van de bezettingsmacht in het hele land.

Amal al-Qureishi, die gisteren haar broer opzocht in Abu Ghraib, zei dat de gedetineerden in de gevangenis er heel slecht uitzien. ,,Mijn broer is er psychisch gebroken,'' zei zij. ,,Hij ziet er afschuwelijk uit. Hij stinkt verschrikkelijk. Een ezel zou zijn lucht nog niet kunnen verdragen.''

Ala Muhsen al-Duleimi, die zei onlangs te zijn vrijgekomen uit Abu Ghraib, wilde niet in detail treden, maar zei dat er veel erger dingen gebeurden dan op de foto's te zien was. Hij noemde één Amerikaanse bewaker bij naam en zei dat diens optreden 'volkomen onnatuurlijk' was geweest.

In de Arabische landen riepen moslimactivisten op tot een onmiddellijk vertrek van de buitenlandse troepen uit Irak. Pakistan kwam als eerste met een officiële verklaring, waarin werd gezegd dat de foto's de regering met afschuw hebben vervuld. ,,Onze weerzin over de sadistische en schandelijke aard van de behandeling van gevangenen wordt door volkeren over de hele wereld gedeeld,'' zei een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De grootste moslimpartij van Pakistan, Jamaat-e-Islami, eiste dat de Verenigde Naties een eind maken aan de 'onderdrukking' in Irak. ,,Amerika heeft het toppunt van kwaadaardigheid bereikt in Irak,'' zei een woordvoeder.

,,Deze verachtelijke daden bewijzen de dubbele moraal van Amerika, een land dat de rest van de wereld altijd de les leest over mensenrechten,'' zei Nasharuddin Isa van de Pan-Maleisische Islamitische Partij, de grootste moslimpartij van Maleisië. ,,Hun daden laten duidelijk de haat zien van hun landen jegens islamitische mensen. Hoe kunnen zij blijven zeggen dat hun opzet steeds is geweest om de Irakezen te bevrijden?''

Een prominente moslimleider in de Filipijnen, Amirah Lidasan, zei dat de affaire de woede onder de Irakezen verder zal aanwakkeren. ,,Na meer dan een jaar is duidelijk geworden dat de Amerikanen Irak niet de baas kunnen, dat zij niet het recht en de vrede kunnen brengen waar de Irakezen naar smachten.''

Bron: Rotterdams Dagblad 03/05/04

David
03-05-04, 12:13
En terécht dat ze woedend zijn! Schandalig, dit gedrag van die Amerikanen en Engelsen. Meer dan schandalig.

Eelke
03-05-04, 13:39
Geplaatst door David
En terécht dat ze woedend zijn! Schandalig, dit gedrag van die Amerikanen en Engelsen. Meer dan schandalig.

Ik ben het volledig met je eens dat het schandalig is. Blijf me wel verwonderen waarom niemand zo reageerde toen Saddam het deed.

Groet, groet Eelke

Tomas
03-05-04, 13:45
Geplaatst door Eelke
Ik ben het volledig met je eens dat het schandalig is. Blijf me wel verwonderen waarom niemand zo reageerde toen Saddam het deed.

Groet, groet Eelke

Het gerucht gaat dat ie middels een oorlog is onttroont en zelfs is gevangen genomen. Niet verder vertellen, hoor.

Alantin
03-05-04, 16:22
Eelke heeft echter wel een goed punt: ten tijde van Saddam bleef het in de Arabische wereld stil omtrent de daden van het Saddam Hussein-regime, een regime dat genoemde misdaden op een systematische wijze toepaste op een weerloze bevolking.

Hier gaat het om een handjevol personen die zich misdadig hebben gedragen en de Arabische wereld ziet het kennelijk als een Westerse aanval op de Islam.

Tomas
03-05-04, 16:30
Geplaatst door Alantin
Eelke heeft echter wel een goed punt: ten tijde van Saddam bleef het in de Arabische wereld stil omtrent de daden van het Saddam Hussein-regime, een regime dat genoemde misdaden op een systematische wijze toepaste op een weerloze bevolking.

Hier gaat het om een handjevol personen die zich misdadig hebben gedragen en de Arabische wereld ziet het kennelijk als een Westerse aanval op de Islam.

Ik weet niet wat Eelke's punt is, maar ik verbaas me over jouw punt dat je de Arabische wereld zo stil vond. Die was ongeveer net zo stil als de Westerse wereld.

Nu de Bush's troepen blijkbaar net zulke kwalijke zaken uithalen daar, is na de grote leugen van de WMD, ook de bevrijding van Saddam tirranie doorgeprikt. Wat blijft er nu nog over van het rijtje met nobele redenen om Irak te bombarderen?

S@deeQ.
03-05-04, 16:38
Geplaatst door Alantin
Eelke heeft echter wel een goed punt: ten tijde van Saddam bleef het in de Arabische wereld stil omtrent de daden van het Saddam Hussein-regime, een regime dat genoemde misdaden op een systematische wijze toepaste op een weerloze bevolking.

Hier gaat het om een handjevol personen die zich misdadig hebben gedragen en de Arabische wereld ziet het kennelijk als een Westerse aanval op de Islam.

:student: Amerikaanse misdaden zijn minder erg dan sadaams misdaden en sadaams misdaden zijn minder erg dan h!tlers misdaden en ******s misdaden zijn minder erg dan de amerikaanse misdaden :denk:


maffe kan-kelijer die je bent :verward:

David
03-05-04, 16:42
Geplaatst door S@deeQ.
[B


maffe kan-kelijer die je bent :verward: [/B]


Denk aan je hart!


Verder is het natuurlijk gelul. Misdaden zijn misdaden en die dienen bestraft te worden. Of Sadam ze nou pleegt, of de Amerikanen, of wie dan ook.

Tomas
03-05-04, 16:44
Geplaatst door David
Denk aan je hart!


Verder is het natuurlijk gelul. Misdaden zijn misdaden en die dienen bestraft te worden. Of Sadam ze nou pleegt, of de Amerikanen, of wie dan ook.

Ik vind dan ook dat Nederland Irak van de Amerikanen moet bevrijden.

Qwertyno
03-05-04, 16:47
Geplaatst door Eelke
Ik ben het volledig met je eens dat het schandalig is. Blijf me wel verwonderen waarom niemand zo reageerde toen Saddam het deed.

Groet, groet Eelke

Zoiets van saddam deed het ook, dus....
Tutje, Nergens is het van saddam bekend dat hij gevangenen dwong eklaar in hol te .... . laat staan dat er honderden foto's van circuleerden

P.s. De VS is toch het Iraakse volk gaan bevrijden?

David
03-05-04, 16:47
Geplaatst door Tomas
Ik vind dan ook dat Nederland Irak van de Amerikanen moet bevrijden.


Ik zal het morgen doen. Nu moet ik koken voor mijn man, en met de kat naar de dierenarts.

Tomas
03-05-04, 16:55
Geplaatst door David
Ik zal het morgen doen. Nu moet ik koken voor mijn man, en met de kat naar de dierenarts.

Wat isser met de kat?

Tomas
03-05-04, 16:55
Geplaatst door Qwertyno
Zoiets van saddam deed het ook, dus....
Tutje, Nergens is het van saddam bekend dat hij gevangenen dwong eklaar in hol te .... . laat staan dat er honderden foto's van circuleerden

P.s. De VS is toch het Iraakse volk gaan bevrijden?

Niet alle foto's zijn even echt.

Qwertyno
03-05-04, 17:00
Geplaatst door Alantin

Hier gaat het om een handjevol personen die zich misdadig hebben gedragen en de Arabische wereld ziet het kennelijk als een Westerse aanval op de Islam.

Handjevol mensen....?

- Ten eerste 100den foto's die er rondgaan.
- Het is onlogisch om ervan uit te gaan dat er van elke gebeurtenis een foto is gemaakt. Dat betekend dus dat we niet alles zien, maar een heel klein deel.
- Er zijn aanwijzigingen dat leidinggevende ervan weten, Er is zelfs een generaal op non actief gesteld.
- Er zijn aanwijzingen dat dit beleid is, afkomstig uit militiare inlichtingendiensten en de CIA.

Ik vraag je in duidelijke woorden dergelijke duivelse martelingen te veroordelen. Want hoe je nu reageert lijkt het erop dat je ze steunt omdat de arabische wereld zogenaamd stil was onder saddam.
Je bent helemaal de steun voor golf oorlog I van veel arabische landen vergeten.

Qwertyno
03-05-04, 17:03
Geplaatst door Tomas
Niet alle foto's zijn even echt.

Ik beweer nergens dat alle foto's echt zijn.
Het meerendeel is zeer zeker echt.
en eigenlijk is 1 foto al teveel.

Qwertyno
03-05-04, 17:08
Keer op keer wordt het duidelijk dat schone oorlogen niet bestaan.

prefentieve, snelle, schone oorlogen met precisie bombardementen gevoerd in de naam van democratie. Blijft geen ene ruk van over meneer Balkenende.

Qwertyno
03-05-04, 17:12
soms vraag ik me af of het geen beleid is, het arbische volk te vernederen en kwaad te maken. Zo kwaad dat ze in opstand komen en de zionisten eindelijk de kans hebben om palestina schoon te vegen.

BUSH-SHARON ideologie is namelijk 1.

Qwertyno
03-05-04, 18:18
Mishandeling Irakezen / 'Ik zag de haat in hun ogen'
Irakees vertelt over behandeling door Amerikanen tijdens gevangenschap
door Minka Nijhuis
2004-05-03 - lezersreacties op dit artikel (48)

BAGDAD - ,,Dit is de ergste vorm van marteling. Het tonen van naaktheid is in onze cultuur de ultieme vernedering'', zegt een Iraakse medewerker van het persbureau AP die met afschuw naar de beelden uit de beruchte Aboe Ghraib gevangenis zit te kijken. Net als veel andere Irakezen is hij geschokt over de wandaden waarvan de foto's blijk geven.



Soeheib Badr Albaz, een Iraakse medewerker van het televisiestation Al Jazeera is niet verrast. Hij ondervond de wreedheid aan den lijve, nadat hij half november werd opgepakt toen hij Amerikaanse militaire voertuigen wilde filmen die waren aangevallen. Dat hij zijn werk deed kwam hem op een gevangenschap van ruim zeventig dagen te staan. Een formele beschuldiging kreeg hij niet te horen, maar herhaaldelijk zeiden de Amerikaanse militairen die hem oppakten dat hij met terroristen samenwerkte.

Albaz is een stevig gebouwde man van midden dertig. Hij vertelt zijn verhaal alsof het over iemand anders gaat. Alleen het nerveuze lachje dat hij af en toe laat horen duidt op emotie.

,,Ik had nog geen opname gemaakt toen de militairen al mijn handen boeiden en een zwarte kap over mijn hoofd trokken. Ze zeiden: 'We weten dat je verslaggever bent, maar we respecteren je niet. Jij en je collega's verdraaien de waarheid','' zegt hij. ,,Ik zag de haat in hun ogen.''

Eerst werd hij voor ondervraging meegenomen naar een legerbasis, daarna kwam hij terecht bij de luchthaven in Bagdad waar naar schatting tweeduizend gevangenen verblijven. 'Vergeet het maar, jouw bestemming is Guantánamo Bay', kreeg hij te horen toen hij verzocht een telefoontje naar zijn familie te mogen plegen.

Regelmatig sloegen zijn ondervragers zijn hoofd zo hard tegen de muur dat hij vreesde dat hij zijn gezichtsvermogen zou verliezen. De handboeien zaten zo strak dat hij na een tijdje het bloed langs zijn polsen voelde sijpelen. Af en toe werd hij gedwongen zich uit te kleden. ,,De ondervraging was niet bedoeld om de waarheid aan de weet te komen. Ze wilden me straffen'', zegt hij. Er werd op hem gespuugd en als hij een poging deed tot slapen werd hij wakker geschreeuwd.

Het ergst vond hij de wanhoopskreten die vanuit andere ruimtes zijn cel binnendrongen terwijl hij geboeid en met de kap op zijn hoofd ineengekrompen op de koude vloer lag.




,,Sommigen schreeuwden om hulp'', zegt Albaz over die wanhoopskreten, ,,anderen riepen dat ze onschuldig waren, ze verklaarden dat Bush goed was en Saddam slecht. Weer anderen smeekten God om genade.''

Vanwege het gebrek aan slaap en de voortdurende duisternis onder de kap raakte hij zijn besef van tijd kwijt, maar hij denkt dat een dag of twee later naar de gevangenis van Aboe Ghraib gebracht werd. Daar belandde hij in een cel van een paar vierkante meter. De ondervragingen hielden op, maar wat hij om zich heen zag kan hij maar nauwelijks beschrijven. Hij schuift heen en weer op de bank en zoekt naar woorden. ,,Ik zou weken nodig hebben om te vertellen hoe het er aan toeging'', zegt hij toonloos.

Vanuit de smalle spleet die uitzicht bood op andere cellen en een zandveld zag hij hoe een vader en een zoon -van een jaar of zestien- met ijskoud water overgoten werden totdat de jongen flauwviel. De vader stond twee dagen lang naakt buiten waar hij voor zijn medegevangenen zichtbaar was. Van anderen zag hij hoe hun handen aan de tralies waren geketend en hoe ze een kap over hun hoofd droegen. Honden werden gebruikt om gevangen te bedreigen en regelmatig werden er foto's gemaakt als gevangenen naar de wc gingen. Een keer kwam er een medewerkster van het Comité van het Internationale Kruis, die zei dat het haar speet dat ze verder niets kon doen.

Zijn collega die naast hem zit vertelt hoe Al-Jazeera een advocaat inschakelde en gesprekken aanvroeg met de coalitie-autoriteit in Irak. Ze kregen te horen dat er niets bekend was over hun collega. Op 25 januari werd Albaz uiteindelijk vanwege gebrek aan bewijs vrijgelaten.

De kwestie van Al-Jazeera ligt gevoelig, zeggen de autoriteiten in Irak en niemand geeft verder officieel commentaar op wat er is gebeurd. Ook Al-Jazeera, dat geregeld bedreigd wordt met verbanning, geeft verder niet veel ruchtbaarheid aan de zaak. Het verhaal van Albaz is waarschijnlijk een topje van de ijsberg. Amnesty International maakte vorig jaar al melding van martelingen door Amerikaanse militairen en schendingen van het Internationaal recht in Iraakse detentiecentra.

Rond de gevangenis Aboe Ghraib staan een paar honderd Irakezen te wachten op toestemming om gevangenen te bezoeken. Als die uitblijft heffen sommigen boos de Iraakse kranten met een foto van een jonge vrouwelijke Amerikaanse militair die lachend naar een naakte gevangene met een kap over zijn hoofd wijst. Het is een intimiderende omgeving van wachttorens met militairen achter zandzakken, prikkeldraad en waarschuwingsborden. ,,Onder Saddam was Aboe Ghraib een gevreesde naam, en nu is het weer een gevreesde naam'', zegt Rhazin Hlawi, wiens man een half jaar geleden werd opgepakt en van wie ze sindsdien niets heeft vernomen.


www.trouw.nl