PDA

Bekijk Volledige Versie : Boek / Een homoleraar voor een klas met allochtone leerlingen



echnaton
05-05-04, 09:16
Een homoleraar voor een klas met allochtone leerlingen
door Maaike Homan, Trouw

Een homoleraar voor een klas met allochtone leerlingen: dat is al niet eenvoudig. Maar als de mededocenten ook nog lastig worden...

Achttien jaar geleden begon Peter van Maaren (47) met lesgeven op een mbo-school in Amsterdam. Nu zit hij al vijf jaar thuis door een burn-out en anorexia. Hoewel een boek schrijven over zijn leven als homoseksuele docent niet als therapie bedoeld was, lucht het op. Terug naar het onderwijs wil Van Maaren niet. Binnenkort begint hij aan zijn nieuwe baan als voorlichter van het COC, de vereniging tot integratie van homoseksuelen.

Het zijn niet de hatelijke opmerkingen van vooral allochtone leerlingen, die hem op de das om deden. Zelfs de woorden 'Jij bent een homo en daarom moet jij dood door het zwaard' niet. De pistool tegen zijn hoofd, het mes op zijn borst braken hem niet op. ,,Het is de arrogantie van mijn collega's, die mij dertien jaar lang als anders hebben behandeld en mij nooit een compliment gaven. Bij hun draaide alles om mijn homoseksualiteit en dan stort je in'', zegt Van Maaren.

De voormalig docent maatschappijleer, Nederlands en koken, wil graag zijn verhaal kwijt. Hij is gefrustreerd en voert een persoonlijke strijd tegen de discriminatie van homoseksuele docenten. ,,Mijn boek is bedoeld als steun voor andere homodocenten en als eye-opener voor heteroseksuelen en hun absurditeit. Leerlingen kunnen het ook lezen. Als er maar over het onderwerp wordt gepraat,'' zegt Van Maaren.

Zijn school veranderde in dertien jaar van 'wit' naar 'zwart'. Met als bijkomend probleem, zoals Van Maaren zegt, de homohaat van moslimleerlingen. Vooral degenen van Turkse en Marokkaanse afkomst hadden volgens hem snel door dat hij een ibne, homo, is. ,,Zij komen uit een cultuur waarbij mannen veel en intensief met elkaar omgaan'', verklaart hij.

Van Maaren besloot om zo open mogelijk te zijn over zijn seksuele voorkeur, al viel dat in eerste instantie niet in goede aarde bij de directie. De adjunct-directeur zei: ,,Je openheid over je geaardheid wordt niet gewaardeerd. Enkele collega's hebben aan je lokaaldeur geluisterd om te controleren of je je geaardheid ook in de les aan de orde laat komen.''

Van Maaren: ,,Erover praten hielp juist. Openheid, anders maken ze je af. Je kunt wel, zoals veel mensen doen, roepen over normen en waarden, maar dan moet je mensen ook aanspreken op hun gedrag. Ik wilde als mens voor de klas staan, niet als homo. Leer jongeren respect hebben voor anderen, dan merk je dat bijvoorbeeld de moskee uiteindelijk niet zoveel macht heeft. Op die manier zien leerlingen ook wel de betrekkelijkheid van boeken zoals die in een Amsterdamse moskee worden verkocht, die oproepen om 'sodomieten van een gebouw af te gooien'.''

Collega's waren volgens hem degenen die stempels drukten. ,,Op schoolreis naar Duitsland en Turkije moest ik maar bij de vrouwen slapen. Hetero's maken je duidelijk dat je anders bent, omdat zij constant hun seksuele voorkeur benadrukken.''

Van Maaren beschrijft in zijn boek genoeg voorbeelden van pesterijen van mededocenten. Een buikvirus, opgelopen tijdens een vakantie, was voor zijn collega's aanleiding om hem te attenderen op aids. ,,Een homo die ziek is, heeft aids. Wat zijn dat voor denkbeelden?'', zegt Van Maaren.

Het zette hem, op te maken uit zijn boek, aan tot provocatie. Een van zijn verhalen gaat over een roddel die hij een collega vertelde om diens betrouwbaarheid te testen. Van Maaren vertelt hem over een bezoek bij de directeur thuis. Samengevat lokt de directeur een wilde vrijpartij uit in de keuken. De volgende dag heeft de collega de hele school al op de hoogte gesteld.

Van Maaren beschouwt de passage als pure illustratie. ,,Ik zet hiermee sfeer neer. Dat doe ik ook als ik vertel dat één keer letterlijk het zweet van angst langs mijn bilnaad liep. De directeur was trouwens niet boos. Grapjes werden vaak gewaardeerd op school.''

Achteraf had Van Maaren graag willen weten dat je volgens de onderwijsinspectie recht hebt op openheid over je seksualiteit. ,,Dan had ik actie kunnen ondernemen tegen mijn collega's,'' zegt hij. De voormalig docent wil graag kwijt dat, nu het steeds beter met hem gaat, goede herinneringen de boventoon voeren. ,,Toen ik mijn boek schreef was ik heel kwaad'', zegt hij.

Van Maaren legt in zijn boek sterk de nadruk op zijn seksualiteit; zoekt hij daarmee ook niet de weerstand op? De voormalig docent blijft bij zijn standpunt, getuige zijn tips voor andere homoseksuele docenten. Van Maaren: ,,Wees open over je homoseksualiteit. Zorg vooral dat de directie achter je staat en informeer je collega's. Zij moeten je ook niet afvallen tegenover leerlingen. Homodiscriminatie is bij wet verboden in dit land en al lijken Nederlanders tolerant, we zijn er nog lang niet.''

Mijn meester is een homo, uitgeverij SWP, 16 euro.

Robbedoes
05-05-04, 10:41
Wat een vreselijke collega's, hun neem ik zoiets meer kwalijk dan die leerlingen, die hebben dat gewoon meegekregen in hun opvoeding, en werd dat ingepompt door domme ouders. De collega's zijn volwassen, en zouden toch al beter hebben moeten weten.

Hopelijk zullen toekomstige islamitische ouders hun kinderen beter opvoeden, met respect voor alle mensen, ongeacht geaardheid. En zullen heteromannen eens wat minder dommig zijn en gaan nadenken over hun stomme gedrag.

Bofko
05-05-04, 11:16
Geplaatst door echnaton
al lijken Nederlanders tolerant, we zijn er nog lang niet.''


De tolerantie van de Nederlander is de misvatting van de eeuw. Het is een ver-van-mijn-bed-tolerantie. Hardnekkige nawee van de anti-autoritaire jaren 70. Gemakkelijk gezegd en tot voor kort nooit getoetst.
Je moet vanuit het buitenland maar eens aankomen in het keurig aangeharkte en overgeorganiseerde Nederland. Dat biedt geen ruimte voor tolerantie.
Met deze tekst vel ik geen oordeel over tolerantie zelf.

freya
05-05-04, 11:31
Wat goed van de schrijver dat hij niet voor de verleiding is bezweken om er een klaagzang over homo-onvriendelijke moslimleerlingen van te maken.
Zo'n boek zou immers veel beter in de markt hebben gelegen.

:fpetaf:

rnaj
05-05-04, 11:38
Geplaatst door freya
Wat goed van de schrijver dat hij niet voor de verleiding is bezweken om er een klaagzang over homo-onvriendelijke moslimleerlingen van te maken.
Zo'n boek zou immers veel beter in de markt hebben gelegen.

:fpetaf:

Dat komt omdat homo's altijd zo lief zijn :hihi:



Gekheid, de schrijver is vorig jaar ook bij spijkerman op TV geweest.
Het zelfde verhaal, het komt er op neer dat wanneer schoolbesturen meer achter hun leraren zouden staan er veel minder rottigheid uitgehaalt wordt...

Het schijnt zelfs zo te zijn dat leraren fysiek geweld niet eens meer bij de directie melden omdat die dan toch niets doet, of opmerkingen maakt dat de leraar het dan wel zelf uitgedaagt zou hebben.

Gelukkig komt er nu wat meer aandacht voor, alleen jammer dat er eerst een dodelijk slachtofer is moeten vallen...

Dutchguy
05-05-04, 11:53
Geplaatst door freya
Wat goed van de schrijver dat hij niet voor de verleiding is bezweken om er een klaagzang over homo-onvriendelijke moslimleerlingen van te maken.
Zo'n boek zou immers veel beter in de markt hebben gelegen.

:fpetaf:

Met de kanttekening dat deze leraar daadwerkelijk gediscrimineerd werd door het schoolbestuur, maar stel dat het alleen de leerlingen waren. Had hij dat boek dan alsnog uit mogen brengen of zou hij dan meewerken aan een anti-moslimklimaat?

Orakel
05-05-04, 21:40
Geplaatst door Robbedoes
die leerlingen, die hebben dat gewoon meegekregen in hun opvoeding, en werd dat ingepompt door domme ouders.
Hopelijk zullen toekomstige islamitische ouders hun kinderen beter opvoeden, met respect voor alle mensen, ongeacht geaardheid.

Je overgeneraliseert hier Dries. Tuurlijk zullen er ouders zijn met homofobe ideeën, welke de kinderen van hen overnemen, maar volgens mij heeft het overgrote deel van de Islamitische ouders het er niet eens over. Laat staan dat ze het hun kinderen in de opvoeding meegeven.
Ik had het vroeger niet moeten proberen om een homo te bruskeren. Als me pa dat zou horen..? Het ambulancepersoneel zei dat het meeviel.

Als kind en puber pik je dat soort iedeeën veel meer op in je directe omgeving; school, vrienden, sportclub.

Ga maar na bij je eigen, wie is er wanneer bepalender geweest voor jou mens- en maatschappijvisie.

RinC
05-05-04, 22:49
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Is waar he?

Kinderen worden beinvloed door hun peers. De eerste invloed is bij de ouders, zodat ze die specifieke peers ook opzoeken (dat punt wordt betwist) en groepsgedrag gaan vertonen om 'erbij' te horen.

En de aso's zoeken easy targets, zoals homo's. En iedereen heeft zijn aso's en zal ze moeten accepteren, ongeacht waar ze vandaan komen. In Holland zijn altijd al aso's geweest, wat zeg ik, in elk land zijn altijd aso's; het heeft geen zin om dat te ontkennen noch om iemand daar de schuld van te geven. Of een cultuur/religie.

Denk dat de meeste Marokkaanse ouders niet eens over seks met hun kinderen praten, laat staan over homo's :cheefbek:

Al Sawt
05-05-04, 23:58
Geplaatst door RinCoonie
Denk dat de meeste Marokkaanse ouders niet eens over seks met hun kinderen praten, laat staan over homo's :cheefbek: Pim Fortuyn had op dit punt gelijk, dat de benepenheid over seks in de Islamitische gemeenschap heel groot was.

En dat terwijl seksuele voorlichting, volgens de Islam zeer belangrijk is.

RinC
06-05-04, 00:08
Geplaatst door Al Sawt
Pim Fortuyn had op dit punt gelijk, dat de benepenheid over seks in de Islamitische gemeenschap heel groot was.

En dat terwijl seksuele voorlichting, volgens de Islam zeer belangrijk is.

Daar heb je gelijk in. Tjek hier (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=87488) de column van Hated Seven die het goed verwoord

taouanza
15-05-04, 09:03
Geplaatst door freya
Wat goed van de schrijver dat hij niet voor de verleiding is bezweken om er een klaagzang over homo-onvriendelijke moslimleerlingen van te maken.
Zo'n boek zou immers veel beter in de markt hebben gelegen.

:fpetaf:

Inderdaad! En zo laat hij ook duidelijk het echte probleem zien. Je werk wordt namelijk voor een groot deel bepaald door je collega's. Heb je geen goeie collega's dan ga je met minder plezier naar je werk en presteer je ook minder. Kinderen zien alles en zullen dat zeker tegen je gebruiken als ze de kans krijgen.
En in dit geval kregen ze het op een presenteerblaadje.

Goodnight
15-05-04, 20:02
Geplaatst door Robbedoes
Wat een vreselijke collega's, hun neem ik zoiets meer kwalijk dan die leerlingen, die hebben dat gewoon meegekregen in hun opvoeding, en werd dat ingepompt door domme ouders. De collega's zijn volwassen, en zouden toch al beter hebben moeten weten.


je eerste mening kan ik me in vinden.Idd vreselijke collegae.
Maarruh het volgende deed me mijn wenkbrauwen optrekken:

die hebben dat gewoon meegekregen in hun opvoeding en werd ingepompt door domme ouders?

Waar komt het volgens jou vandaan dan bij die 'volwassenen'?
Die werden op de ene dag wakker als volwassene en ze hadden vooroordelen over homo's?

Dat waren ook ooit leerlingen die dat OOK meekregen in de opvoeding ingepomt door achterlijke ouders!