PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe foto's van vernederde Irakezen



Goodnight
06-05-04, 07:10
Uitgegeven: 6 mei 2004 06:57
Laatst gewijzigd: 6 mei 2004 07:06

WASHINGTON - De Amerikaanse krant Washington Post heeft donderdag nieuwe foto's gepubliceerd van Amerikaanse militairen die klaarblijkelijk Irakese gevangenen vernederen. De foto's van naakte gevangenen lijken op de beelden die vorige week door Amerikaanse media werden gepubliceerd en wereldwijd geschokte reacties opriepen.

Op een van de foto's, vorig najaar gemaakt in de beruchte Abu Ghraib-gevangenis, is een vrouwelijke militair te zien die een riem om de nek van een naakte gevangene heeft geknoopt. De man ligt naast haar op de gevangenisvloer.

Onderzoek

De beelden zitten tussen meer dan duizend andere digitale foto's uit Irak die de krant in handen heeft gekregen. De beelden zijn ook in handen van functionarissen die onderzoek doen naar misbruik in de gevangenis.

Er zijn opnieuw opnames van naakte mannen, vermoedelijk gevangenen, die op elkaar liggen terwijl militairen toekijken. Ook is er een foto van een naakte man die, met een kap op zijn hoofd, met handboeien is vastgemaakt aan een celdeur.

Op een ander opname is een gevangene te zien die is vastgeketend aan een stapelbed, zijn armen zo wijd uitgespreid dat zijn rug is gebogen. Vrouwelijk ondergoed bedekt zijn gezicht.

Chaos

De beelden, die rondgingen onder leden van de militaire politie in de gevangenis, bevestigen het beeld van de chaos in het complex bij Bagdad.

Een intern legerrapport repte onlangs over "talrijke incidenten van sadistisch, schaamteloos en buitensporig crimineel misbruik" van gevangenen in de gevangenis.

Goodnight
06-05-04, 07:13
.



http://www.washingtonpost.com/

echnaton
06-05-04, 08:32
Die meid is nog eens geëmancipeerd!

Bofko
06-05-04, 08:43
Echt weerzinwekkende walgelijke taferelen op die foto's .
Je vraagt je af wie ze maakt en waarom deze foto's gemaakt worden en hoe ze in de publiciteit komen.
De gedachte bekruipt mij dat die foto's veel geld op kunnen leveren.....
Of is het een reaktie op aan bruggen hangende verkoolde Amerikanen ?

Goodnight
06-05-04, 08:50
deze foto's dateren volgens mij van vorig jaar toch?


echnaton......is dat het enige wat je heb toe te voegen?

Jij ziet dit dus als een vorm van emancipatie?

Ik mag aannemen dat je vrouw je dagelijks de halsband omdoet en uit laat?

Bofko
06-05-04, 09:08
Geplaatst door Goodnight
deze foto's dateren volgens mij van vorig jaar toch?

Oh, dat zou kunnen. Ik blijf benieuwd naar het hoe en waarom van deze foto's



Geplaatst door Goodnight

Ik mag aannemen dat je vrouw je dagelijks de halsband omdoet en uit laat?
Kwispelend. :hihi:

Simon
06-05-04, 09:19
Nou maar hopen dat het Bush's herverkiezing torpedeert.

Goodnight
06-05-04, 09:20
Geplaatst door Bofko
Oh, dat zou kunnen. Ik blijf benieuwd naar het hoe en waarom van deze foto's



Kwispelend. :hihi:

Ja je kan je ook afvragen waarom misdadigers wel eens hun misdaad filmen.Of waarom pedo's hun slachtoffers filmen.
Misschien wilden ze geld meeverdienen, reken maar dat dit aantikt.

Hoe dan ook mensonterend,(al vind echnaton het ge-emancipeerd).

het is ineens verdacht stil vanuit de hoek van diegenen die de oorlog vergoeilijkten...

BniMakaada
06-05-04, 09:28
Abnormaal. Dat je deze foto's maakt om geld te verdienen is al ziek genoeg. Dat je zelf ook nog eens herkenbaar laat zien is topheid van domheid!!

Bofko
06-05-04, 09:29
Geplaatst door Goodnight
Ja je kan je ook afvragen waarom misdadigers wel eens hun misdaad filmen.Of waarom pedo's hun slachtoffers filmen.
Misschien wilden ze geld meeverdienen, reken maar dat dit aantikt.

Hoe dan ook mensonterend,(al vind echnaton het ge-emancipeerd).

het is ineens verdacht stil vanuit de hoek van diegenen die de oorlog vergoeilijkten...

Ja, maar het verschil tussen jouw voorbeelden en deze foto's is dat je niet verwacht dat ze gepubliceerd worden omdat het totaal niet past in de oorlogspropaganda van de Amerikanen. Ze kunnen de publicatie blijkbaar niet tegenhouden. Op zich wel een goede zaak natuurlijk.

Goodnight
06-05-04, 09:35
Geplaatst door Bofko
Ja, maar het verschil tussen jouw voorbeelden en deze foto's is dat je niet verwacht dat ze gepubliceerd worden omdat het totaal niet past in de oorlogspropaganda van de Amerikanen. Ze kunnen de publicatie blijkbaar niet tegenhouden. Op zich wel een goede zaak natuurlijk.

dat zegt misschien wel weer wat over de omvang van het hele gebeuren.
Als het incidentieel gebeurde had niemand het misschien ooit geweten.

Aan de andere kant zou het me niets verbazen als dit een troef is in de handen van de tegenstanders van Bushie.De verkiezingen komen er aan, en deze foto's komen nu pas naar buiten........

echnaton
06-05-04, 10:11
Geplaatst door Goodnight
deze foto's dateren volgens mij van vorig jaar toch?


echnaton......is dat het enige wat je heb toe te voegen?

Jij ziet dit dus als een vorm van emancipatie?

Ik mag aannemen dat je vrouw je dagelijks de halsband omdoet en uit laat?

Oei, nou stel je een confronterende vraag. Ik zal er maar geen antwoord op geven anders gaat onze conversatie de verkeerde kant op. Het was me al wel opgevallen dat jij ook een dame bent die weet wat ze wil.

Nou effe serieus. GN, is het jou in verband met deze kwestie nog opgevallen dat er wel degelijk een verschil is tussen de Amerikaanse regering en het regime van Saddam?

Goodnight
06-05-04, 10:26
Geplaatst door echnaton
Oei, nou stel je een confronterende vraag. Ik zal er maar geen antwoord op geven anders gaat onze conversatie de verkeerde kant op. Het was me al wel opgevallen dat jij ook een dame bent die weet wat ze wil. das flauw, eerst opmerkingen maken die zulke vragen uitlokken en dan terug krabbelen.Hoe dan ook....jou beeld van hoe emancipatie echt hoort is duidelijk.


Nou effe serieus. GN, is het jou in verband met deze kwestie nog opgevallen dat er wel degelijk een verschil is tussen de Amerikaanse regering en het regime van Saddam?

Tuurlijk is er verschil tussen Amerikaans regering en het regime van Saddam.
Maar das is een open deur vraag.
De kwestie waar het nu om gaat is niet of de Amerikaanse regeing wel of niet deze misdaden veroordeeld ( dooddoener vind ik dat trouwens, veroordelen...)
Het gaat erom dat de Amerikaanse regering de wereld voorhield dat zij even de democratie in dat land zouden brengen.
Nou we hebben mogen aanschouwen wat ze daar onder verstaan.
Straks als de Amerikanen zijn vertrokken en de 'democratie' is geimplementeerd dan mogen ze zichzelf op de borst slaan.

Dus om even een vergelijking te maken tussen de amerikaanse en voormalig Irakeese regering is K R O M.

Zo van: maar onder Saddam hadden ze het veeeeeeeeel erger hoor.

Eigenlijk mogen ze dus nu in hun handjes knijpen.....

wat zeuren ze nou, ze krijgen potjandorrie DEMOCRATIE.


ps. ga mijn 'oude' citaat er weer maar bij halen.

Shaheed
06-05-04, 10:34
Geplaatst door echnaton

Nou effe serieus. GN, is het jou in verband met deze kwestie nog opgevallen dat er wel degelijk een verschil is tussen de Amerikaanse regering en het regime van Saddam?


Onder H.itler hadden de joden het ook veel slechter dus is het toegestaan wat Hamas en co de joden aandoen.

Al Sawt
06-05-04, 11:37
Geplaatst door Shaheed
Onder H.itler hadden de joden het ook veel slechter dus is het toegestaan wat Hamas en co de joden aandoen. Sorry Shaheed, een foute vergelijking.

Hamas en H.itler zijn niet te vergelijken.

echnaton
06-05-04, 12:14
Geplaatst door Goodnight
das flauw, eerst opmerkingen maken die zulke vragen uitlokken en dan terug krabbelen.Hoe dan ook....jou beeld van hoe emancipatie echt hoort is duidelijk.



Tuurlijk is er verschil tussen Amerikaans regering en het regime van Saddam.
Maar das is een open deur vraag.
De kwestie waar het nu om gaat is niet of de Amerikaanse regeing wel of niet deze misdaden veroordeeld ( dooddoener vind ik dat trouwens, veroordelen...)
Het gaat erom dat de Amerikaanse regering de wereld voorhield dat zij even de democratie in dat land zouden brengen.
Nou we hebben mogen aanschouwen wat ze daar onder verstaan.
Straks als de Amerikanen zijn vertrokken en de 'democratie' is geimplementeerd dan mogen ze zichzelf op de borst slaan.

Dus om even een vergelijking te maken tussen de amerikaanse en voormalig Irakeese regering is K R O M.

Zo van: maar onder Saddam hadden ze het veeeeeeeeel erger hoor.

Eigenlijk mogen ze dus nu in hun handjes knijpen.....

wat zeuren ze nou, ze krijgen potjandorrie DEMOCRATIE.


ps. ga mijn 'oude' citaat er weer maar bij halen.

Ok, ik geef het toe het was een flauwe grap en niet mijn mening over emancipatie :dood: .

Nu volgt wel een serieuze mening: ik vind dat de Amerikanen de dure plicht hebben om democratie te brengen in Irak, want alleen dat rechtvaardigt de oorlog die ze begonnen zijn. Het gaat er niet om dat de Irakezen dankbaar in hun handjes mogen knijpen maar dat ze in de toekomst verreweg het beste af zijn met een democratisch systeem waarin ook zaken als in deze topic besproken niet meer voor zullen komen. Wat jouw 'kleine lettertjes' betreft, ik ben van mening dat de geschiedenis bewezen heeft dat democratie het beste systeem is dat mensen het best tot hun recht laat komen, ondanks misschien hier en daar wat onvolkomenheden.

nard
06-05-04, 12:16
Dat moet een vernedering zijn voor een arabische man om op deze manier "te kijk" te worden gezet................


:loog:

Syphax
06-05-04, 12:21
Geplaatst door nard
Dat moet een vernedering zijn voor een arabische man om op deze manier "te kijk" te worden gezet................


:loog:

Voor jou niets nieuws???

nard
06-05-04, 12:22
De Amerikanen en Britten die dit op hun geweten hebben dienen zwaar bestraft te worden. Met gepaste betrokkenheid van de media, zodat de gehele wereld kan zien hoe het westen omgaat met deze wandaden.

Bovendien moet er preventief naar de Hollandse jongens en meiden aldaar een zeer duidelijke boodschap uitgaan. Dat het maar duidelijk is wat er gebeurd als je jezelf te buiten gaat aan krijgsgevangen.

Goodnight
06-05-04, 12:46
Dit is merkwaardig!

Je zou denken dat deze topic bestormd zou worden.......
de stilte is oorverdovend....

Goodnight
06-05-04, 12:50
Geplaatst door nard
Dat moet een vernedering zijn voor een arabische man om op deze manier "te kijk" te worden gezet................


:loog:

Jij en echanton houden er vreemde idee-en op na.
Dus je zou genieten als je aan de halsband wordt genomen?
of met je vriendjes naakt een pyramide vormen?

850
06-05-04, 12:53
Geplaatst door Bofko
Echt weerzinwekkende walgelijke taferelen op die foto's .
Je vraagt je af wie ze maakt en waarom deze foto's gemaakt worden en hoe ze in de publiciteit komen.


Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal wel meevallen.

Ik maak me meer zorgen om de taferelen die je niet op foto's terug ziet.

Goodnight
06-05-04, 13:02
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Nou, vorige week is al in het nieuws uitgebreid aan bod gekomen dat martelingen en onwenselijk gedrag schering en inslag schijnt te zijn. Ik volg in andere bronnen het nieuws hierover betreffende het onderzoek dat hiernaar in gang is gezet.
Dit bericht loopt dus.. eh... wat achter de feiten aan. Maar ik wil best nogmaals met terugwerkende kracht mijn afkeur uitspreken, om de schijn weg te nemen dat het niet interessant zou zijn of zo.

nee ik had het meer over diegenen die vonden dat Amerika daar democratie wilde brengen....die hoor ik gewoon niet meer.

Tomas
06-05-04, 13:07
Geplaatst door Goodnight
nee ik had het meer over diegenen die vonden dat Amerika daar democratie wilde brengen....die hoor ik gewoon niet meer.

Misschien moet je het iets provocerende stellen.

Maar aan de andere kant er komt hier ook niemand van die lui waar jij op doelt, dit even bagetalliseren of goedpraten. War je wel vaak ziet bij achterlijke uitspraken van extremistische Islamitische clubjes. Dan worden de meeste idiote vergoeilijkingen verzonnen.

Qwertyno
06-05-04, 13:09
..meer dan duizend nieuwe foto's...

Het is logisch te bedenken dat deze foto's niet zijn gestuurd omdat er lieve soldaten op te zien zijn.
Verder is het ook logisch dat niet van elke mishandeling een foto is gemaakt. We zien dus maar heel weinig en weten niet wat er elders gebeurt met de burgers van Irak.
Ik kom dan voorzichtig tot de conclusie dat dit gebeuren niets te maken heeft met incidenten maar iets groots is en zeer mogelijk ook beleid.

Amerikanen die vrede zijn gaan brengen...blijft niets van over he... het lijken meer een stelletje duivels met meesterlijke leugens.

Qwertyno
06-05-04, 13:32
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ik snap je niet helemaal. Dus de invasie het was niet om de democratie, niet om de olie, niet om de WMDS, maar om het spelen van SM-spelletjes met krijgsgevangenen. Is dat een conclusie waar je wat mee kan?

Ik denk dat de invasie is opgehitst door paranoia tuig in Israel en VS.
Irak was voor hun een gebied wat voor hun gesloten was. Dus iets waar ze paranoia van worden. (paranoia meegenomen uit WOII)
Een gebied die ook nog eens veel waarde heeft. (economische redenen)
Verder zien deze soort mensen geen verschil tussen Palestijnen of Irakezen, het zijn allemaal Arabs. Ook was er al een slechte relatie tussen Irak en deze zionisten. Denk aan de bombardementen op kerncentrale van Irak en denk aan scud-rakketen in golf-oorlog I. (dus vaijanden die hard aangepakt moeten worden).

Het is daarom ook geen toeval dat de grootste voorstanders van de invasie (bevrijding hehe..) in de VS grote supporters zijn van de staat Israel, zoniet goede zaken mee doen of zelf zionistisch zijn.

enkele duidelijke en bekende architecten van de invasie zijn:
Perle, Wolfowits, Rumpsfeld, Cheney en nog vele andere.
Voor de gein, check achtergrond van deze mensen en relatie met het tuig in Israel.

Plus nog dat die Bush zo dom is om in het openbaar zijn kaarten op tafel te leggen door sharon zijn plannen te steunen en nog meer.
Moet je wel blind zijn, om te weten wie nou achter deze oorlog zit.

De leugens, de martelingen, het uitblijven van de vrijheid en democratie, de chaos is hiermee voor mij dan ook beter te begrijpen.

Tomas
06-05-04, 13:36
Red Cross says warned U.S. on "abuse" jail

By Richard Waddington
(Reuters) - May 6 2004 12:53


GENEVA (Reuters) - The International Committee of the Red Cross (ICRC) says it repeatedly urged the United States to take "corrective action" at the Baghdad jail at the centre of a scandal over Iraqi prisoner abuse.

The Geneva-based humanitarian agency, mandated under international treaties to visit detainees, has had regular access to Abu Ghraib prison since U.S.-led occupation forces began using it last year, according to chief spokeswoman Antonella Notari.

"The ICRC, aware of the situation, and based on its findings, has repeatedly asked the U.S. authorities to take corrective action," she told Reuters.

Notari declined to give details of what the ICRC had seen during the visits, which take place every five to six weeks, or about its reports to the U.S. authorities.

The ICRC, which has been operating since the late 19th century, keeps a public silence about what it hears from detainees as the price for gaining access to jails in trouble spots around the world from Chechnya to west Africa.

Pictures of grinning U.S. soldiers abusing naked Iraqis at Abu Ghraib, Iraq's largest prison and notorious under Saddam Hussein for torture, have triggered an international outcry.

In a bid to limit the damage to America's image, U.S. President George W. Bush went on two Arabic satellite television stations on Wednesday to tell an outraged Middle East that soldiers guilty of abusing Iraqi prisoners would be punished.

WANTON CRIMINAL ABUSES

Bush aides said the president had upbraided Defence Secretary Donald Rumsfeld for not having alerted him to the severity of the abuse at the jail, which was also the focus of a separate earlier probe by a U.S. general.

That report by Major General Antonio Taguba, covering the period October-December 2003 and completed on March 3, cited incidents of "sadistic, blatant and wanton criminal abuses".

The ICRC has also visited thousands of prisoners under the control of U.S. and British forces, which are also being investigated after a British daily published pictures of a soldier allegedly urinating on an Iraqi detainee.

But Notari declined any comment on what its officials had seen in British-run jails.

Under the Geneva Conventions on both prisoners and the treatment of civilians in wartime, the ICRC must be allowed to interview detainees in private and on a regular basis.

On these terms, it has carried out two visits to Saddam, who is being held somewhere in Iraq since his capture by U.S. troops shortly before Christmas.

"It is important that people understand our role, which is to be present and to have a dialogue with the authorities," Notari said.

But on a few occasions the Red Cross has broken its vow of silence because either the authority concerned has issued a partial account of the ICRC findings or it has simply failed to take any action after a long period.

One such example involved Israeli treatment of detained Palestinians some 20 years ago when the ICRC went public with its criticism, Notari said.

More recently, the ICRC has expressed mounting frustration over the situation of Afghan and other detainees at the U.S. naval base at Guantanamo Bay, Cuba, announcing that its concerns about conditions and treatment were not being addressed.


(c) Reuters Limited (http://news.ft.com/servlet/ContentServer?pagename=FT.com/WireFeed/WireFeed&c=WireFeed&cid=1083163089314)


Het lijkt er steeds meer op dat het systematischer is dan je ooit kon vermoeden.

nard
06-05-04, 15:24
Geplaatst door Goodnight
Jij en echanton houden er vreemde idee-en op na.
Dus je zou genieten als je aan de halsband wordt genomen?
of met je vriendjes naakt een pyramide vormen?

Nope.

Zou niet weten waar ik me moest bergen van ellende.

Pytaghoras
06-05-04, 16:23
Geplaatst door nard
Dat moet een vernedering zijn voor een arabische man om op deze manier "te kijk" te worden gezet................


:loog:

De arabieren zijn genoeg vernederd en toch snap ik nog steeds niet waarom sommige niet arabieren zich graag arabieren noemen.

Bofko
06-05-04, 16:52
Geplaatst door 850
Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal wel meevallen.

Vergis je niet. Dit soort zaken is vaak erger dan fysieke marteling. Velen die fysiek gemarteld zijn komen daar later overheen. Soms komen ze er psychisch zelfs sterker uit omdat ze de fysieke martelingen weerstaan en overleefd hebben.
De mensen op deze foto ondergaan een gruwelijk ontmenselijking. Ze hebben niets (kunnen) weerstaan. En velen zullen hun hele leven hier last van blijven houden. Vergelijk het met een verkrachting in de jeugd en een zelfmoord 20 jaar later.