PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa slimmer dan Amerika



Bofko
06-05-04, 09:55
De Europeanen hebben hun steeds uitbreidende EU. Turkije wil heel graag lid worden maar moet daarvoor aan een aantal Westerse voorwaarden voldoen. (Democratie, mensenrechten etc.). De Turken zelf willen niets liever dan bij de EU horen.

De Amerikanen hebben Irak bezet en willen ongeveer dezelfde staatsinrichting (democratie) voor Irak. Alleen de Irakezen willen nog niet echt meewerken en het kost nogal wat doden en oorlogsleed.

Het doel is hetzelfde alleen de aanpak om dat doel te bereiken verschilt nogal. Europa pakt dat toch slimmer aan, niet ?

Simon
06-05-04, 10:11
Het is een vreemde vergelijking die je maakt. De USA zegt vrede en democratie te willen brengen maar ze sluiten voorlopig algemene verkiezingen uit en daarna komen er weerzinwekkend foto's naar buiten m.b.t. de behandeling van gevangenen die de argumentatie wat betreft 'vrijheid brengen' de das om doet.

Wat de EU eist van Turkije vind ik volkomen terecht. Het is ook in het belang van de Turken zelf.

Bofko
06-05-04, 10:31
Geplaatst door Simon
Het is een vreemde vergelijking die je maakt.

Ik vond het wel een prikkelende vergelijking, zeker als je naar de langere termijn kijkt . Maar die langere termijn zal juist wel het probleem zijn.

Al Sawt
06-05-04, 11:33
Geplaatst door Bofko
Ik vond het wel een prikkelende vergelijking, zeker als je naar de langere termijn kijkt . Maar die langere termijn zal juist wel het probleem zijn. Ik twijfel ten diepste of Amerika de bedoeling heeft, om van Irak een democratie te maken.

Zullen van Irak eerder een semi-dictatoriale land met een democratische facade van maken.

mark61
06-05-04, 14:28
Geplaatst door Bofko
[B]Het doel is hetzelfde alleen de aanpak om dat doel te bereiken verschilt nogal. Europa pakt dat toch slimmer aan, niet ? /B]

Ik zou er niet op rekenen dat de doelen hetzelfde zijn. Ik geloof niet dat de EU Turkije zonodig wil democratiseren, het is gewoon een nuchtere kosten-batenanalyse. Doorspekt met anti-islamoverwegingen.

Ik stel me ook voor dat Amerika in de eerste plaats de controle over Irak wil bewaren. Kan dat in een democratisch jasje, dan is dat meegenomen.

Maar aan de oppervlakte van met stalen gezicht beweerde motieven heb je natuurlijk gelijk.

Maarten
06-05-04, 17:43
Irak had allang een provincie van IJsland moeten zijn!!
Zolang de koe maar over de maan springt, wat jij?!..

mark61
06-05-04, 18:03
Geplaatst door Maarten
Irak had allang een provincie van IJsland moeten zijn!!
Zolang de koe maar over de maan springt, wat jij?!..

Heb je weer van de paddo's gesnoept?

Bart.NL
06-05-04, 19:02
Geplaatst door Bofko
De Europeanen hebben hun steeds uitbreidende EU. Turkije wil heel graag lid worden maar moet daarvoor aan een aantal Westerse voorwaarden voldoen. (Democratie, mensenrechten etc.). De Turken zelf willen niets liever dan bij de EU horen.

De Amerikanen hebben Irak bezet en willen ongeveer dezelfde staatsinrichting (democratie) voor Irak. Alleen de Irakezen willen nog niet echt meewerken en het kost nogal wat doden en oorlogsleed.

Het doel is hetzelfde alleen de aanpak om dat doel te bereiken verschilt nogal. Europa pakt dat toch slimmer aan, niet ?

Zit er olie in Turkije :wink: ?

Anders kunnen we toch beter Noorwegen annexeren :D ?

Marokko staat ook al te popelen, maar daar is ook geen olie :corcky:.

Dus wat is slim?

mark61
06-05-04, 19:34
Geplaatst door Bart.NL
Zit er olie in Turkije :wink: ?

Nee, maar wel 80 miljoen klanten & goedkope arbeidskrachten.

Bofko
06-05-04, 20:43
Geplaatst door Maarten
Irak had allang een provincie van IJsland moeten zijn!!
Zolang de koe maar over de maan springt, wat jij?!..


Geplaatst door Bart.NL
Zit er olie in Turkije :wink: ?
Anders kunnen we toch beter Noorwegen annexeren :D ?
Marokko staat ook al te popelen, maar daar is ook geen olie :corcky:.
Dus wat is slim?

EU gaat niets annexeren ! Anders krijgen we weer klachten over kolonialisme en imperialisme.
Het moet gebeuren op basis van vrijwilligheid en gelijkwaardigheid.
Zoals dat nu gaat bij Turkije.