PDA

Bekijk Volledige Versie : Zorgsector slokt beroepsbevolking op



Bofko
06-05-04, 12:25
Zorg slokt beroepsbevolking op

AMSTERDAM - Een kwart van de beroepsbevolking is in 2025 werkzaam in de zorg. Dat is een onaanvaardbaar groot deel van de beroepsbevolking, zo concludeert onderzoeksbureau Prismant in een rapport dat deze week wordt gepubliceerd. De Volkskrant bericht donderdag uit het rapport. In 2003 werkte 13 procent van de beroepsbevolking als verpleger, dokter of verzorger.

Volgens Han van Dijk van Prismant kan de samenleving een dergelijke groot aandeel van zorgpersoneel niet aan: "Ik denk dat het een te hoog aandeel is. Dit betekent dat we het pakket van zorg dat we nu aanbieden, in de toekomst niet in stand kunnen houden", aldus Van Dijk.

Uit CBS-cijfers blijkt dat de werkgelegenheid in de zorg de afgelopen tien jaar met ruim 2 procent is gegroeid. In verband met de vergrijzing en de daarbij toenemende zorgbehoefte verwachten de onderzoekers dat het groeipercentage zal stijgen naar 2,5 procent per jaar. Die prognose is nog aan de conservatieve kant, zegt Van Dijk. "Als je een iets ruimer uitgangspunt neemt, dan pakt de groei nog hoger uit."

In 2003 werkte op een beroepsbevolking van 8,2 miljoen iets meer dan een miljoen in de zorg. In 2025 zal de totale beroepsbevoling ongeveer gelijk gebleven zijn, maar het aantal personeelsleden in de zorg is dan gestegen tot 1,8 miljoen.

www.nu.nl
------------------------------------------------------------------------
Arbeidsproductiviteit in de zorg moet dus stijgen om genoeg beroepsbevolking over te houden voor het productieve deel van onze economie. Enkele suggesties:
- Terugbrengen zorgnorm van 7 minuten per patient per dag naar 3 minuten.
- Robotisering van de zorg.
- De zorgbehoevende voorzien van extra kunstlongen, extra kunstarmen, etc zodat ze beter voor zichzelf kunnen zorgen.

mark61
06-05-04, 16:07
Alsmede het verstrekken van euthanasiepillen natuurlijk. Kunnen ze in het Vaticaan en Polen lekker griezelen over NL.

nard
06-05-04, 16:35
Geplaatst door Bofko
[B]Zorg slokt beroepsbevolking op

AMSTERDAM - Een kwart van de beroepsbevolking is in 2025 werkzaam in de zorg. Dat is een onaanvaardbaar groot deel van de beroepsbevolking, zo concludeert onderzoeksbureau Prismant in een rapport dat deze week wordt gepubliceerd. De Volkskrant bericht donderdag uit het rapport. In 2003 werkte 13 procent van de beroepsbevolking als verpleger, dokter of verzorger.

Volgens Han van Dijk van Prismant kan de samenleving een dergelijke groot aandeel van zorgpersoneel niet aan: "Ik denk dat het een te hoog aandeel is. Dit betekent dat we het pakket van zorg dat we nu aanbieden, in de toekomst niet in stand kunnen houden", aldus Van Dijk.

Uit CBS-cijfers blijkt dat de werkgelegenheid in de zorg de afgelopen tien jaar met ruim 2 procent is gegroeid. In verband met de vergrijzing en de daarbij toenemende zorgbehoefte verwachten de onderzoekers dat het groeipercentage zal stijgen naar 2,5 procent per jaar. Die prognose is nog aan de conservatieve kant, zegt Van Dijk. "Als je een iets ruimer uitgangspunt neemt, dan pakt de groei nog hoger uit."

In 2003 werkte op een beroepsbevolking van 8,2 miljoen iets meer dan een miljoen in de zorg. In 2025 zal de totale beroepsbevoling ongeveer gelijk gebleven zijn, maar het aantal personeelsleden in de zorg is dan gestegen tot 1,8 miljoen.

www.nu.nl
------------------------------------------------------------------------


Lekker veilig he.
Nederland is massaal op zoek naar veiligheid en geborgenheid.

mark61
06-05-04, 16:44
Nederland heeft een economie die het uiterste van zijn werknemers eist. Dit in combinatie met hedonisme leidt ertoe dat zorgtaken die vroeger aan familieleden toevielen niet meer worden uitgevoerd.

Luidt mijn ietwat gereformeerd-islamitische antwoord.

Bofko
06-05-04, 16:57
Ik denk dat we hierin Amerika achternagaan
Ik heb in de USA super-deluxe getto's voor ouderen gezien. Er zit natuurlijk -gemiddeld gesproken- veel geld bij de oudjes. Ik denk dat we in 2025 wat meer europees denken dan nu. En dat alles levert toch een hoop werkgelegenheid op voor bijvoorbeeld oosteuropese verplegers mocht er in het westen een tekort zijn.