PDA

Bekijk Volledige Versie : Fundamentalistische moslimleider geeft lezing in Den Haag



samira21__
06-05-04, 11:47
Fundamentalistische moslimleider geeft lezing in Den Haag

Uitgegeven: 6 mei 2004 07:43

DEN HAAG - Qazi Hussain Ahmed, de leider van de grootste Pakistaanse moslimpartij, komt op vrijdag 21 mei naar Den Haag. Hij geeft een lezing in de Haagse Hogeschool, op uitnodiging van de Arabisch Europese Liga (AEL ).

Als leider van de fundamentalistische Jamaat-e-Islami was Hussain Ahmed fel gekant tegen de Amerikaanse aanvallen op Afghanistan en de medewerking die de Pakistaanse regering daaraan verleende. De leider werd eind 2001 enige tijd onder huisarrest geplaatst nadat hij had opgeroepen tot een nationale staking.

Aanklachten tegen de moslimleider werden niet ingediend. Als erkend criticaster van het militaire bewind van de Pakistaanse president Musharraf werd Hussain Ahmed al vaker onder huisarrest geplaatst.

Tijdens de lezing in Den Haag zal Hussain Ahmed spreken over de 'Toekomst van de Ummah'. Daarmee wordt zoiets bedoeld als een samenleving waar vrede, gerechtigheid en liefde heersen. Het islamitische begrip oemma valt te vergelijken met wat in het christendom 'Rijk Gods' heet.

barfly
06-05-04, 11:48
Vooral niet verder kijken dan je neus lang is hoor :rolleyes:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=95740

samira21__
06-05-04, 11:52
Geplaatst door barfly
Vooral niet verder kijken dan je neus lang is hoor :rolleyes:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=95740

nou nou wat een aardige manier om mij te vertellen dat jet al eerder geplaats is :verward:

Christiaan
06-05-04, 11:59
Is "fundamentalistische moslimleider" niet een pleonasme? Ik bedoel, is in wezen niet elke moslim een fundamentalist?
Omdat vanwege de goddelijke oorsprong van de koran, er weinig ruimte is voor vrije interpretatie.

barfly
06-05-04, 12:00
Geplaatst door samira21__
nou nou wat een aardige manier om mij te vertellen dat jet al eerder geplaats is :verward:

Sorry hoor, ik vroeg me alleen af hoe je 't kon missen zo vlak voor je neus :)

samira21__
06-05-04, 12:04
Geplaatst door barfly
Sorry hoor, ik vroeg me alleen af hoe je 't kon missen zo vlak voor je neus :)

subtiel :zozo: het zijn juist die dingen die voor je liggen ( of de eenvoudige dingen) die jehet snelst over het hoofd ziet ;)

freya
06-05-04, 12:12
Geplaatst door Christiaan
Is "fundamentalistische moslimleider" niet een pleonasme? Ik bedoel, is in wezen niet elke moslim een fundamentalist?
Omdat vanwege de goddelijke oorsprong van de koran, er weinig ruimte is voor vrije interpretatie.

GJ,
Wat ben je toch eigenlijk een etterbak, met je eindeloze gedram en vragen naar de bekende weg.
Na al die tijd hier, blijf je alle waardevolle bijdrages van moslims die bepaald niet dogmatisch denken, steevast negeren.

Heb je werkelijk zo'n plaat beton voor je kop of wordt je betaald door Geert Wilders?

Christiaan
06-05-04, 12:16
Geplaatst door freya
GJ,
Wat ben je toch eigenlijk een etterbak, met je eindeloze gedram en vragen naar de bekende weg.
Na al die tijd hier, blijf je alle waardevolle bijdrages van moslims die bepaald niet dogmatisch denken, steevast negeren.

Heb je werkelijk zo'n plaat beton voor je kop of wordt je betaald door Geert Wilders?

Een zwaluw maakt nog geen lente.

echnaton
06-05-04, 12:20
Geplaatst door freya
GJ,
Wat ben je toch eigenlijk een etterbak, met je eindeloze gedram en vragen naar de bekende weg.
Na al die tijd hier, blijf je alle waardevolle bijdrages van moslims die bepaald niet dogmatisch denken, steevast negeren.

Heb je werkelijk zo'n plaat beton voor je kop of wordt je betaald door Geert Wilders?

:D

Christiaan
06-05-04, 12:21
Geplaatst door 151 Nobelprizes

Oh ja? Bibliotheken volgeschreven, allemaal gebaseerd op dat ene boekie.
Kom daar maar 's om met een Giphartje.

Volgens mij heb je ze niet gelezen. Want het valt toch tegen hoor.

freya
06-05-04, 12:22
Geplaatst door Christiaan
Een zwaluw maakt nog geen lente.

Het is niet 1 zwaluw, maar een enorme zwerm.

Maar jij kiest er bewust voor om die te negeren.
Waarom,? vraag ik me dan af :moe:

M0h@mmed
06-05-04, 12:23
:)

freya
06-05-04, 12:25
Geplaatst door Christiaan
Volgens mij heb je ze niet gelezen. Want het valt toch tegen hoor.

Ja het valt tegen voor islamofoben zoals jij, om er achter te komen dat er zoveel verschillend interpretaties van de koran bestaan :rolleyes:

Christiaan
06-05-04, 12:30
Geplaatst door freya
Ja het valt tegen voor islamofoben zoals jij, om er achter te komen dat er zoveel verschillend interpretaties van de koran bestaan :rolleyes:

Maak daar maar van: relifoob. Je moest eens weten hoe ik tekeer ga tegen Christenen. En dat als ex-katholiek.

Nou is de secularisering in Nederland eindelijk op gang gekomen. Maar nu krijgen we weer nieuwe wagonladingen religieuse fanatici binnen.

mark61
06-05-04, 12:39
Geplaatst door samira21__
Fundamentalistische moslimleider geeft lezing in Den Haag
Het islamitische begrip oemma valt te vergelijken met wat in het christendom 'Rijk Gods' heet.

Hoe komen ze daarbij? Wat is eigenlijk de bron van dit bericht. O ik zie het al, nu.nl.

Bart.NL
06-05-04, 13:00
Geplaatst door Christiaan
Maak daar maar van: relifoob. Je moest eens weten hoe ik tekeer ga tegen Christenen. En dat als ex-katholiek.

Nou is de secularisering in Nederland eindelijk op gang gekomen. Maar nu krijgen we weer nieuwe wagonladingen religieuse fanatici binnen.

fundamentalistische atheist?

~Panthera~
06-05-04, 13:26
Geplaatst door Bart.NL
fundamentalistische atheist?
------------------------------
:stomp: :haha:

Christiaan
06-05-04, 13:29
Geplaatst door Bart.NL
fundamentalistische atheist?

Als atheistisch fundamentalisme inhoud dat je ageert tegen de uitwassen van de mono-theistische godsdiensten - dan ja, dan ben ik een fundamentalistische atheist.

Rabi'ah.
06-05-04, 14:11
Geplaatst door samira21__

Tijdens de lezing in Den Haag zal Hussain Ahmed spreken over de 'Toekomst van de Ummah'. Daarmee wordt zoiets bedoeld als een samenleving waar vrede, gerechtigheid en liefde heersen. Het islamitische begrip oemma valt te vergelijken met wat in het christendom 'Rijk Gods' heet.

Correctie: De Ummah is niet "het Rijk Gods", maar simpelweg de (wereld)gemeenschap van moslims. Iedere moslim behoort tot de Ummah; dit woord is afkomstig van het woord "Umm", wat Arabisch is voor "moeder".
Die samenleving waar vrede, gerechtigheid en liefde heerst, zou je dan liever het kalifaat kunnen noemen. :strik:

Groetjes,

Rabiah.

prikkerd
06-05-04, 14:11
Geplaatst door freya
Ja het valt tegen voor islamofoben zoals jij, om er achter te komen dat er zoveel verschillend interpretaties van de koran bestaan :rolleyes:


daar hoef je helemaal geen islamofoob voor te zijn

er zijn niet zoveel verschillende interpretaties van de koran...het heten Tafsirs= uitleg n.a.v overleveringen van de profeet(vzmh) en historische achtergronden van de verzen

meerdere opvattingen zijn er wel maar tegenstrijdige opvattingen vallen niet binnen interpretaties maar die heten simpelweg MISinterpretaties

MISinterpretaties van de koran van mensen die zich keren tegen de authentieke teksten en een eigen draai willen geven aan de betekenissen van de verzen zoals de verketterde professor Nasr abu Zyad die nu in Nederland alle aanzien krijgt als zijnde een KORAN geleerde


gegroet

vlegeltje
06-05-04, 17:49
Nasr abu Zyad keert zich absoluut niet tegen de koran.
Hij kent het ding uit z'n hoofd.

Ik las dat hij uitgebreide discussies had met vooraanstaande shi'itische geleerden die zeer in zijn werk waren geïnteresseerd.

Zijn werk wordt veel gelezen in de moslim wereld.

Die tafsirs die jij bedoeld zijn al eeuwen geleden vastgelegd.

Dat betekent niet dat moslims heden ten dage de koran niet meer bestuderen.


Maar reflectie op de eigen godsdienst heeft lijkt mij nu weinig prioriteit onder moslims. Niet in een tijd waarin moslims over de hele linie worden aangevallen en gecriminaliseerd.

freya
06-05-04, 17:57
Geplaatst door prikkerd
daar hoef je helemaal geen islamofoob voor te zijn

er zijn niet zoveel verschillende interpretaties van de koran...het heten Tafsirs= uitleg n.a.v overleveringen van de profeet(vzmh) en historische achtergronden van de verzen

meerdere opvattingen zijn er wel maar tegenstrijdige opvattingen vallen niet binnen interpretaties maar die heten simpelweg MISinterpretaties

MISinterpretaties van de koran van mensen die zich keren tegen de authentieke teksten en een eigen draai willen geven aan de betekenissen van de verzen zoals de verketterde professor Nasr abu Zyad die nu in Nederland alle aanzien krijgt als zijnde een KORAN geleerde


gegroet

En waar heb jij al deze wijsheid vandaan gehaald?

Rabi'ah.
06-05-04, 18:58
Geplaatst door freya
En waar heb jij al deze wijsheid vandaan gehaald?

Wat denk je.......gewoon weer gecopy-paste van zo'n gezellige salafi-site natuurlijk. :rolleyes: :moe:

prikkerd
07-05-04, 00:49
Geplaatst door vlegeltje
Nasr abu Zyad keert zich absoluut niet tegen de koran.
Hij kent het ding uit z'n hoofd.

Ik las dat hij uitgebreide discussies had met vooraanstaande shi'itische geleerden die zeer in zijn werk waren geïnteresseerd.

Zijn werk wordt veel gelezen in de moslim wereld.

Die tafsirs die jij bedoeld zijn al eeuwen geleden vastgelegd.

Dat betekent niet dat moslims heden ten dage de koran niet meer bestuderen.


Maar reflectie op de eigen godsdienst heeft lijkt mij nu weinig prioriteit onder moslims. Niet in een tijd waarin moslims over de hele linie worden aangevallen en gecriminaliseerd.

ik zei toch dat Nasr graag door het westen wordt beschermd en bemind!! jij versterkt enkel mijn bewering
Westerlingen kunnen het niet hebben dat er haast geen moslims zijn die de koran bekritiseren netals zij de bijbel hebben bekritiseerd en zelfs verwaarloosd..... soort ingeweven afgunst!

ten tweede je moet geen onzin verkopen hier... Nasr kent de koran niet uit zijn hoofd.... hij heeft wel uitvoerig bestudeerd en is daarna verketterd door alle grootgeleerden

en je moet niet twee zaken (bewust) door elkaar halen.... bestuderen en bekritiseren

de koran bekritiseren staat gelijk aan Apostasie en daar hoef je geen salafi voor te zijn om het te beweren daar zijn alle islamitische stroming het met elkaar over eens.

nog een onzinnige bewering die je noemt is dat tafsirs eeuwen geleden zijn gemaakt en nu niet meer.... dat klopt niet check je info er zijn tafsirs van Alsharaoui van de 20ste eeuw van Kishk ook van de 20ste eeuw en zo van elke eeuw die gebaseerd zijn op actuele zaken


nou er blijft zo weinig van je reactie over

mark61
07-05-04, 00:51
Geplaatst door prikkerd
nou er blijft zo weinig van je reactie over

Behalve dan de belangrijkste opmerking, die je al schuimbekkend net even mist:

Maar reflectie op de eigen godsdienst heeft lijkt mij nu weinig prioriteit onder moslims. Niet in een tijd waarin moslims over de hele linie worden aangevallen en gecriminaliseerd.

Dawud
07-05-04, 07:36
Die samenleving waar vrede, gerechtigheid en liefde heerst, zou je dan liever het kalifaat kunnen noemen

Wat dacht je van dit vrederijk?

Ziet, hoe goed en hoe liefelijk is het,
als broeders ook tezamen wonen.
2 Het is als de kostelijke olie op het hoofd,
nedervloeiende op de baard, de baard van Aäron,
die nedergolft op de zoom van zijn klederen.
3 Het is als dauw van de Hermon,
die nederdaalt op de bergen van Sion.
Want daar gebiedt de HERE de zegen,
leven tot in eeuwigheid.

Psalm 133

nard
07-05-04, 10:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Correctie: De Ummah is niet "het Rijk Gods", maar simpelweg de (wereld)gemeenschap van moslims . Iedere moslim behoort tot de Ummah; dit woord is afkomstig van het woord "Umm", wat Arabisch is voor "moeder".
Die samenleving waar vrede, gerechtigheid en liefde heerst, zou je dan liever het kalifaat kunnen noemen. :strik:

Groetjes,

Rabiah.

Een kalifaat naar klassiek model?

prikkerd
07-05-04, 12:11
Geplaatst door mark61
Behalve dan de belangrijkste opmerking, die je al schuimbekkend net even mist:

Maar reflectie op de eigen godsdienst heeft lijkt mij nu weinig prioriteit onder moslims. Niet in een tijd waarin moslims over de hele linie worden aangevallen en gecriminaliseerd.

ten eerste meneer smartass zei ik er blijft WEINIG van de reactie over en niet NIETS

en inderdaad die zin stelt WEINIG voor want REFLECTIE komt hier op hetzelfde neer als KRITIEK op de eigen godsdienst
er wordt expres het woordje reflectie gebruikt om mensen op het verkeerde been te zetten terwijl men niets anders bedoeld dan het neerhalen van citaten in de koran

als reflectie nu enkel bestuderen en in elke tijdperk toepassen van de koran betekende dan was daar niets mis mee


ik heb een aantal van zijn boeken gelezen en een lezing meegemaakt en ik weet donders goed wat hij in zijn schild uitvoert


p.s. hoe komt het dat er weinig moslims zijn die hem accepteren en veel westerlingen niet-moslims hem hoogprijzen???
think about that

mark61
07-05-04, 12:31
Geplaatst door prikkerd
ten eerste meneer smartass zei ik er blijft WEINIG van de reactie over en niet NIETS

Smartass vind ik leuk. :roken: Ook zonder hoofdletters vond ik dit toch de essentie van vlegeltjes bijdrage.


en inderdaad die zin stelt WEINIG voor want REFLECTIE komt hier op hetzelfde neer als KRITIEK op de eigen godsdienst

Hoe weet jij wat vlegeltje precies bedoelt? Zullen we even zijn reactie afwachten? En waarom is kritiek verboden?


p.s. hoe komt het dat er weinig moslims zijn die hem accepteren en veel westerlingen niet-moslims hem hoogprijzen???
think about that

Dat is tegenwoordig onvermijdelijk. Veel moslims kennen de man ws. niet, ik stel me voor dat erg weinig moslims in NL zich überhaupt op die manier in hun geloof verdiepen.

En als moslims en niet-moslims zich 'vermengen', dwz. in hetzelfde land wonen en met elkaar communiceren, is elke moslim met ideeën die toevallig sommige niet-moslims aanspreken al bij voorbaat verdacht. Bounty-complex zullen we maar zeggen. Zonder dat ik zo gauw een mening over Abu Zayd heb. Maar jij mag m niet, zoveel is wel duidelijk. I hear you loud and clear. Erg tolerant ben je niet. Weet je zeker dat je hier wilt wonen?

vlegeltje
07-05-04, 12:47
Geplaatst door prikkerd
(blah)

Nasr Abu Zayd is een moslim.

Hij bekritiseert de koran niet, maar wel die grootgeleerden van jou.

prikkerd
07-05-04, 15:02
Geplaatst door vlegeltje
Nasr Abu Zayd is een moslim.

Hij bekritiseert de koran niet, maar wel die grootgeleerden van jou.

dit moest je nog achter je reactie plaatsen

LEKKER PUH!! :fpuh: :ego:


als het niveau zo laag wordt dan is het voor mij einde discussie

prikkerd
07-05-04, 15:07
Geplaatst door mark61
Smartass vind ik leuk. :roken: Ook zonder hoofdletters vond ik dit toch de essentie van vlegeltjes bijdrage.



Hoe weet jij wat vlegeltje precies bedoelt? Zullen we even zijn reactie afwachten? En waarom is kritiek verboden?



Dat is tegenwoordig onvermijdelijk. Veel moslims kennen de man ws. niet, ik stel me voor dat erg weinig moslims in NL zich überhaupt op die manier in hun geloof verdiepen.

En als moslims en niet-moslims zich 'vermengen', dwz. in hetzelfde land wonen en met elkaar communiceren, is elke moslim met ideeën die toevallig sommige niet-moslims aanspreken al bij voorbaat verdacht. Bounty-complex zullen we maar zeggen. Zonder dat ik zo gauw een mening over Abu Zayd heb. Maar jij mag m niet, zoveel is wel duidelijk. I hear you loud and clear. Erg tolerant ben je niet. Weet je zeker dat je hier wilt wonen?


dat is het hem nou mark61

Je weet niet veel van de man en toch blijf jij en vlegel beweren dat hij moslim is omdat hij zichzelf zo noemt

maar zo makkelijk is het niet

Islam kent voorwaarden
Islam kent regels

mark61
07-05-04, 15:12
Geplaatst door prikkerd
dat is het hem nou mark61

Je weet niet veel van de man en toch blijf jij en vlegel beweren dat hij moslim is omdat hij zichzelf zo noemt
(...)

...Zonder dat ik zo gauw een mening over Abu Zayd heb...

It's hard to read sometimes. Gelukkig ben jij gerechtigd fatwa's aangaande apostasie af te geven.

freya
07-05-04, 15:12
Geplaatst door prikkerd
dat is het hem nou mark61

Je weet niet veel van de man en toch blijf jij en vlegel beweren dat hij moslim is omdat hij zichzelf zo noemt

maar zo makkelijk is het niet

Islam kent voorwaarden
Islam kent regels

Aan welke voorwaarden moet een moslim anders voldoen dan de shahada uitspreken? (met volle overtuiging)

Abu Zeyd gelooft in Allah en erkent Mohamed als Zijn profeet.

Hij is dus moslim, punt.

prikkerd
07-05-04, 15:28
Geplaatst door freya
Aan welke voorwaarden moet een moslim anders voldoen dan de shahada uitspreken? (met volle overtuiging)

Abu Zeyd gelooft in Allah en erkent Mohamed als Zijn profeet.

Hij is dus moslim, punt.


Klopt helemaal!

Dus je mag je volle overtuiging niet gaan tegenspreken door kritiek te leveren op de goddelijke openbaring en die in sommige gevallen in twijfel te trekken.......dan ben je namelijk niet vol overtuigd!!!!!



PUNT.

prikkerd
07-05-04, 15:31
Geplaatst door mark61
...Zonder dat ik zo gauw een mening over Abu Zayd heb...

It's hard to read sometimes. Gelukkig ben jij gerechtigd fatwa's aangaande apostasie af te geven.


Moeilijk he om gewoon te zeggen: Ik weet het niet??



waar zie je mij een fatwa uitspreken of verkondigen dat ik fatwa gerechtigd ben??

Het is voor jou hard te accepteren dat de islam strakke lijnen kent en geen plaats heeft voor innovaties

:zwaai:

mark61
07-05-04, 15:38
Geplaatst door prikkerd
Moeilijk he om gewoon te zeggen: Ik weet het niet??

Wat weet ik niet?


waar zie je mij een fatwa uitspreken of verkondigen dat ik fatwa gerechtigd ben??

Ik zie jou iemand tot afvallige verklaren. Dan moet je van goeden huize komen. Gaat misschien wel s een proces aan vooraf. Ik heb geen vooropgezette mening over de islam, dus moeilijk vind ik het niet, nee.

freya
07-05-04, 16:03
Geplaatst door prikkerd
Klopt helemaal!

Dus je mag je volle overtuiging niet gaan tegenspreken door kritiek te leveren op de goddelijke openbaring en die in sommige gevallen in twijfel te trekken.......dan ben je namelijk niet vol overtuigd!!!!!



PUNT.

Sinds waneer zijn ahadith en tafsir Goddelijke openbaringen? :rolleyes:

prikkerd
07-05-04, 16:27
Geplaatst door freya
Sinds waneer zijn ahadith en tafsir Goddelijke openbaringen? :rolleyes:

het staat in de koran!!!!


En hij(de profeet) spreekt niet uit begeerte maar enkel uit openbaring.

Soerat Annajm= De ster vers nummers 3-4

freya
07-05-04, 16:38
Geplaatst door prikkerd
het staat in de koran!!!!


En hij(de profeet) spreekt niet uit begeerte maar enkel uit openbaring.

Soerat Annajm= De ster vers nummers 3-4

En dat gaat volgens jou over de ahadith?!

Mag ik je er op wijzen dat dit een vroege Mekkaanse sura is, uit de periode waarin Mohamed iedereen er nog van moest overtuigen dat de Koran een Goddelijke openbaring is.


Ik weiger te geloven dat jij serieus meent dat de ahadith Goddelijke openbaringen zijn.

Om over de tafsir maar helemaal te zwijgen :rolleyes:

prikkerd
07-05-04, 16:49
Geplaatst door freya
En dat gaat volgens jou over de ahadith?!

Mag ik je er op wijzen dat dit een vroege Mekkaanse sura is, uit de periode waarin Mohamed iedereen er nog van moest overtuigen dat de Koran een Goddelijke openbaring is.


Ik weiger te geloven dat jij serieus meent dat de ahadith Goddelijke openbaringen zijn.

Om over de tafsir maar helemaal te zwijgen :rolleyes:


dat jij weigert om te geloven dat is al duidelijk

je interpretatie van de vers is ronduit pover
er zijn talloze verzen en uitgebreidde studies hierover die verder reiken dan jou kennis van het enkel lezen van een vertaalde vers...het is niet voor niets zo dat de soennah the mainstream is binnen de islam.


en over de tafsir kun je inderdaad beter zwijgen

vlegeltje
07-05-04, 16:53
Geplaatst door prikkerd
Je weet niet veel van de man en toch blijf jij en vlegel beweren dat hij moslim is omdat hij zichzelf zo noemt


Of jij vindt of de man een moslim is of niet interesseert mij niet.

Moslims vinden dat dat oordeel een een andere instantie is voorbehouden.

Maar jij weet het het best. :fpetaf:

freya
07-05-04, 16:59
Geplaatst door prikkerd
dat jij weigert om te geloven dat is al duidelijk

je interpretatie van de vers is ronduit pover
er zijn talloze verzen en uitgebreidde studies hierover die verder reiken dan jou kennis van het enkel lezen van een vertaalde vers...het is niet voor niets zo dat de soennah the mainstream is binnen de islam.


en over de tafsir kun je inderdaad beter zwijgen

En welke sunnitische geleerde zegt dat de ahadith Goddelijke openbaringen zijn? :duivels:

Rabi'ah.
08-05-04, 15:46
Geplaatst door freya
En welke sunnitische geleerde zegt dat de ahadith Goddelijke openbaringen zijn? :duivels:

Nou, officieel zeggen ze het niet, maar kennelijk hebben ze toch meer vertrouwen in allerlei stammenroddelpraatsprookjesboeken dan in het Woord van God. :rolleyes: :moe:

@Prikkerd: Ga je nog antwoorden of werd de discussie je te moeilijk......:hihi:

:zegniets: Stel je nou eens voor dat je zelf na zou moeten gaan denken.........:hihi: :strik: :p

Groetjes,

Rabiah.

mark61
08-05-04, 18:01
Geplaatst door Rabi'ah.
stammenroddelpraatsprookjesboeken

Wat een leuk woord. Ben jij niet een beetje druk voor iemand die aan het inpakken is? Veel plezier in de Eeuwige Verkeersopstopping. En doe de paus de groeten namens geheel maroc.nl en mars in het bijzonder. :zwaai:

freya
08-05-04, 22:12
Geplaatst door mark61
En doe de paus de groeten namens geheel maroc.nl en mars in het bijzonder. :zwaai:

:haha:






Wil je wel even alleen voor jezelf spreken en mij hier buiten laten? :fplet: